Gå til innhold

Kalorier?


Gjest MammantilMatheo

Anbefalte innlegg

Gjest MammantilMatheo

Jeg er så dårlig på å telle kalorier. Faktisk så har jeg ikke peil på hva som er hva. Jeg kan selvsagt det teoretiske om kalorier. Men det jeg har lest om amming og slanking så sies det at ammende skal ha en diett på ca 1800 kcal. Da lurer jeg virkelig hvor mange brødskiver og mye middag det er? Og så sies det at ammende trenger ekstra mat for å holde produksjonen oppe som tilsvare 2 skiver og 2 glass melk. Og da TENKER jeg i forhold til hva da? Noen som kan gi meg et lite hint hva en dags meny til en ammende bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig fin tråd som heter så mye skal du spise i løpet av en dag, den ligger inne på Ny i vektklubben forumet. Der finner du en god oversikt over hvordan du regner ut hvor mange kcal kroppen din trenger og hvordan du burde fordele kcal i løpet av dagen. Husk å legge til kcal for amming:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har bladd litt i boken min og her er hvordan meny 3 med 1900 kcal ser ut:

 

Frokost 220 kcal

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Lunsj 330

3 brødrasjoner

3 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid 110 kcal

1 brødrasjon

1 påleggsrasjon

 

Middag 600 kcal

1,5 middagsrasjon

1,5 potetrasjon

saus/tilbehør

 

Kveldsmat 220 kcal

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Melk 200 kcal

3 melkerasjoner

 

Frukt 200 kcal

3 frukter

 

2 kosemerker 50 kcal

 

Eksempler på rasjoner:

 

En brødrasjon = 30 gram brød (1 skive grovt brød)/ 2 knekkebrød/2 ss (30g) kornblanding/ 100 g havregrøt

 

En påleggsrasjon=20 g pålegg eller 5 g lettmargarin + 15 g pålegg. varier mellom magert og fetere pålegg.

 

En Melkerasjon = 1 glass melk a 1,5 dl (ikke helmelk)/ 1 beger lett yoghurt/biola/cultura naturell...

 

En Middagsrasjon = 150 g kjøtt/fisk/fugl/egg Varier mellom magre og fetere middager. Men holde seg unna kjøtt med synlig fett o.l.

 

En potetrasjon = 150 g potet / 100 g ris/ 100 g pasta / 100 g bønner, linser / 3 tacoshell/ 1 pitabrød

 

Saus/tilbehør ca 75 kcal, f eks 3/4 dl saus (gjelder de fleste sauser utenom "smør-sauser")

 

Spis grønnsaker/salat/noe grønt 3 ganger om dagen. I tillegg til frukten...

 

Kosemerker kan du bruke på hva du vil, enten hver dag, eller spare opp og bruke alle en gang i uka.

 

En fruktrasjon = 3 forskjellige frukter (det er mer kcal i banan enn i epler, så variasjon er viktig for å komme opp i riktig kcal)

 

Hvis du skal spise 1800 kcal, så kan du f.eks redusere med en brødrasjon og en påleggsrasjon til lunsj.

 

Ble mye og langt dette her. Men det er i grunn greit når man først har satt seg inn i det og fått rutine på det :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Tusen takk for hjelpen.

 

Har ikke helt begynt kampen mot de dumme kiloene, men skal planlegge og legge ting til rette nå før jeg starter. Imorgen er det avsted å kjøpe ny god jakke til de mange turene jeg skal ut å gå med vogna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...