Gå til innhold

Noen gravide som blir med?


Mai01

Anbefalte innlegg

Nå har det dessverre gått for langt med vekten min, og noe må gjøres. Jeg sitter her og gulper etter en uke på fjellet med MASSE mat og noe frisk luft.

Jeg begynner å føle meg som en jojo slanker, men denne gangen skal jeg klare å beholde vekta mi. Stemmer i bakhodet sier slemt "det har du sagt hver eneste gang, men allikevel veier du nå mer enn noensinne". Men engang må vel også jeg klare det..

 

Jeg er gravid med nr 2, 16 uker på vei. Til nå er vektoppgangen 7 kg, jeg veier nå 87 kg og er 165 cm høy. Før jeg ble gravid vippet jeg elegang over til "fedme" på BMI-indeksen. Målet er resten av graviditeten er å slutte med overspising og spise sunnere, samtidig som jeg skal gå turer på kvelden. Hva jeg skal veie, tenker jeg ikke så mye på. Det får jeg ta når ungen kommer ut, og ammingen er igang. Endelig mål er 58 kg.

 

Startvekt under forrige graviditet var 70 kg, endte på 94 kg. 14 kg forsvant på sykehuset (en smule vann i kroppen..), så jeg veide 80 når jeg kom hjem. Begynte straks en sunn diett, og mye turgåing med barnevogn. Sakte, men sikkert gikk jeg ned til 62 kg (altså 18 kg ned). Men da jeg begynte å jobbe, sluttet jeg å være så fysisk aktiv, pluss at jeg jobber med mat, så jeg begynte å spise mer og mer.. Tilslutt var jeg oppe i 80 kg uten egentlig å skjønne hvordan jeg kunne tillate med det. Husker nyttår 07 veide jeg 70 kg, og da fikk jeg panikk. Året etter veide jeg 80..

 

Noen som har lyst til å bli med, veie og måle oss sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med :)

 

Er 29 uker på vei på mandag, veier 98 kg etter julens matorgie og er 176 høy. Det betyr at jeg har gått opp 10 kg til nå. Har slitt med å gå ned i vekt etter nummer en, men fikk karret meg ned fra 96 i mai-07 til 85 i juli-08, så ble det ferie med nok et matorgie og når ferien var slutt fant jeg ut jeg var gravid...de første 3 kg opp (fra 85 til 88) skylder jeg på ferien, og ikke på graviditeten.

Mitt endelige mål er 75 kg, og jeg er skikkelig klar for trim når junior har kommet til verden, gleder meg masse til å gå turer med vogna når våren og sommeren kommer. Håper å nå målet mitt så fort som mulig, men vet av erfaring at jeg må smøre meg med tålmodighet. Men jeg krysser fingrene for at ammingen vil hjelpe meg mer denne gangen enn sist gang.

 

Jeg er plutselig blitt supermotivert, og skal starte mitt nye og bedre liv mandag. Er skikkelig matlei etter jula. Skal spise sundt og fornuftig og prøve å få trimmet litt også. Er litt i tvil om hvilken meny jeg skal legge meg på nå, men blir vel 3 eller 4 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Flott at ihvertfall en er med:-)

 

Jeg veide og målte meg på søndagen, og fikk sjokk. Vekta på 87,8 kg var ikke noe bombe siden jeg har veid meg innimellom. Men målene over rumpe, armer og lår ble jeg overrasket over. Ante ikke at det var så ille.. Skal skrive de inn her, men har de ikke tilgjengelige nå..

 

Så også på noen videoer som vi har tatt opp fra forrige fødsel til nå, og jeg ser så tydelig forskjell. Fikk meg en vekker, ja.

 

Men jeg er gravid og hensynet til barnet først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Hepp!!

Eg er med :( Er ikkje kome so langt i svangerskapet som dokke to, er kun 11+1. Har som mål å ikkje legge på meg meir enn 10-14 kg. Førstegongsgravid.....

 

Til no ingen oppgang, men reknar med vekta "eksploderar" snart *sukk*.

Eg har veging søndagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happylappy

Heisann.

 

Jeg blir gjerne med :) Er 27 uker på vei med mitt 2. barn, har i svangerskapet gått opp fra 81 kilo til 90 kilo.

La på meg 33 kilo i det første svangerskapet :( fra 71 til 104.

Gikk ned alle de kiloene og veide 70 litt over et år etter fødselen (var egentlig fornøyd da, trente 5 dager i uka så endel var vel muskler, var tynnere da en første gang jeg ble gravid) - men så begynte jeg å jobbe igjen, fikk ikke prioritert trening, spiste uregelmessig og lite sunt så da gikk vekta oppover igjen.

Fikk veldig mye vann i kroppen sist og begynner å få endel nå også, er for det meste flink med maten, så må inrømme at det er lite motivere når vekta bare går oppover. Ikke det at jeg skal slanke meg nå, men trodde kanskje den kunne gå litt saktere oppover :) Gikk et GR kurs før jul, men venter nå til etter fødselen med å gå flere kurs. Spiser meny 3 og trener 3 - 4 timer pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg blir gjerne med :) Er 27 uker på vei med mitt 2. barn' date=' har i svangerskapet gått opp fra 81 kilo til 90 kilo.

La på meg 33 kilo i det første svangerskapet :( fra 71 til 104.

Gikk ned alle de kiloene og veide 70 litt over et år etter fødselen (var egentlig fornøyd da, trente 5 dager i uka så endel var vel muskler, var tynnere da en første gang jeg ble gravid) - men så begynte jeg å jobbe igjen, fikk ikke prioritert trening, spiste uregelmessig og lite sunt så da gikk vekta oppover igjen.

Fikk veldig mye vann i kroppen sist og begynner å få endel nå også, er for det meste flink med maten, så må inrømme at det er lite motivere når vekta bare går oppover. Ikke det at jeg skal slanke meg nå, men trodde kanskje den kunne gå litt saktere oppover :) Gikk et GR kurs før jul, men venter nå til etter fødselen med å gå flere kurs. Spiser meny 3 og trener 3 - 4 timer pr uke.[/quote']

 

Du gikk altså på kurs i 2.trimester, hvordan var det? Synes du det var verdt det når du ikke skulle nedover som man normalt gjør på kurs? Synes du det hadde vært bedre å ta kurs fra starten av i 1.trimester? Jeg lurer fordi jeg er litt i tvil om kurs eller ei. Jeg har gått på internettkurs i høst og er nå 6 uker på vei, når kurset starter er jeg 10 uker på vei. Har økt et par kg til nå og bryst målet er økt med 3cm på to uker :) I romjula tenkte jeg ikke kosthold men spiste hva jeg ville mens nå er livreima strammet litt inn, følger meny3 mot tidligere meny2.

Selv om det bare er et par kilo og sikkert mye vann/økt blodmengde så ser jeg "blubbete" ut i naken tilstand. Litt kjedelig når jeg følte meg så fin før jul. Så motivasjonen er der! Har to barn frafør og før dette svangerskapet hadde jeg 10kilo igjen til målet, veier nå 83,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at det er flere som er med :)

 

Og Huldra, du trenger ikke "eksplodere" i vekt enda, første gang hadde jeg knapt gått opp et gram før i uke 20, og men så ble det nesten en kilo i uka etter det...men denne gangen begynte dessverre vektoppgangen mye før... :(

 

Ser ut som vi har klart oss ganske likt Happylappy. Jeg er to uker lenger enn deg og gått opp en kilo mer. Men jeg var definitivt ikke så flink etter svangerskapet sist...kiloene satt som limt på. Hadde fortsatt 3 kg igjen når jeg ble gravid igjen 3 år etter...fysj...skal ikke skje denne gangen. 75 kg here I come...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happylappy

Hei Koala :(

Kurset var nyttig, lærte mye om kosthold og det legger litt ekstra press på at man veies forran kursleder en gang i uken og at vekt tapet blir lest opp i plenum. Fikk mange gode tips om forskjellige ting og produkter. Men vi som er gravide skal jo ikke ha alt for mye kunstig søtning i for mange av produktene vi spiser, men kjekt å vite til etter fødselen. Jeg er i hvertfall glad jeg gikk dette ene kurset og synes det var verdt pengene. Jeg gikk opp iløpet av kurset men da skal det sies at jeg var 2 uker på ferie og begynte å fa endel vann i kroppen.

Jeg hadde egentlig tenkt til å gå et kurs til nå etter jul, men valgte som sagt å vente til etter fødselen.

 

 

Heisann Pav :)

Ser ut som vi klarer oss likt ja :) Merker nå at jeg blir så fort sliten, tungpustet bare av å gå opp trappa, husker ikke at det var så slitsomt sist, men da hadde jeg jo ikke en liten fra før :) Når ha du termin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter:-)

 

Jeg også merker at jeg blir fort sliten og andpusten, pluss at det er tyngre nå enn første graviditet. Hadde som nyttårsforsett å gå en tur hver kveld, men har enda ikke kommet meg opp av sofaen enda..

 

Har vært på tur i 3 dager med jobben. Agendaen besto av mat, mat, mat, godis og litt mer mat. Var flink de første 4 timene, så sprakk jeg igjen.. Ja, ja friskt mot imorgen med blanke ark. Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathildemor

Hei hei! jeg blir også med...

 

Er gravid i luke 20 med mitt 3 barn, snuppa er bare 6 mnd så jeg ble gravid rimelig fort igjen, uplanlagt!!!! La på meg litt over 20 kg sist og rakk å gå ned kun 8 før jeg ble gravid igjen.. Hittil har jeg ikke lagt på meg noe, og målet er å ikke gå opp like mye som sist..

 

Har slitt med vekta siden jeg sluttet å røyke for 3.5 år siden, har sakte men sikkert gått opp nesten 30 kg!!! Går ikke ned samme hva jeg gjør, gikk på kurs før jeg ble gravid og gikk ned bare ett par kg så var det helt stopp. Er veldig fortvila........

 

Veier forresten 82 kg nå, med førstemann veide jeg 55 kg og nr to veide jeg 72..... jeg er overvektig!

 

skulle gjerne veid 65 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert du går opp så mye denne gang siden du har litt ekstre fra før og nylig har vært gravid. Prøv å hold deg til sunn mat og hold igjen litt etter fødselen så går det nok bort igjen :) Min erfaring er at jeg ikke går ned i vekt før jeg virkelig vil det selv... Det er ikke nok at jeg ser at vekta er for høy, jeg må ville det liksom. Jeg er 3.gangs gravid og veier 83,5kg nå (7.uke), veide 75 ved 2. og 70 ved 1.mann så det er kjent fenomen. Har gått opp et par kg siden før grav. og håper å holde meg under 10kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathildemor
kcal anbefaler man for gravide i løpet av en dag ?

 

Jeg også lurer på hvor mange kalorier ekstra man trenger... Noen som vet?

 

 

Idag skal jeg registrere alt jeg spiser, håper jeg klarer å få en rutine på det...

 

Hvilken dag er veiedag da folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måltid meny1 meny2 meny3 meny4

frokost 220 220 220 220

lunsj 220 220 330 330

mellom 110 110 220

middag 400 400 600 600

kvelds 110 220 220

melk 200 200 200 200

frukt 200 200 200 200

total 1300 1600 1900 2200

 

I "gamle dager" anbefalte GR å øke melkekvoten med å doble samt legge til en brødskive m/ pålegg og en frukt når men var gravid/ammet.

Jeg greier sjelden å komme opp i 600 til middag så jeg tar litt mer melk og frukt istedet innimellom.

Dette er slankemenyer og vanligvis ligger man 500-800 kcal under dagsbehovet, ved grav. ligger man dermed 300-500 under normalen og kan kontrollere vektoppgang. Men det er viktig å tenke på at dette gjelder de som er overvektige og ikke normalvektige gravide! Selv har jeg BMI på 29 og er overvektig, grensen er 25, grensen til fedme er 30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måltid meny1 meny2 meny3 meny4

frokost 220 220 220 220

lunsj 220 220 330 330

mellom 110 110 220

middag 400 400 600 600

kvelds 110 220 220

melk 200 200 200 200

frukt 200 200 200 200

total 1300 1600 1900 2200

 

I "gamle dager" anbefalte GR å øke melkekvoten med å doble samt legge til en brødskive m/ pålegg og en frukt når men var gravid/ammet.

Jeg greier sjelden å komme opp i 600 til middag så jeg tar litt mer melk og frukt istedet innimellom.

Dette er slankemenyer og vanligvis ligger man 500-800 kcal under dagsbehovet' date=' ved grav. ligger man dermed 300-500 under normalen og kan kontrollere vektoppgang. Men det er viktig å tenke på at dette gjelder de som er overvektige og ikke normalvektige gravide! Selv har jeg BMI på 29 og er overvektig, grensen er 25, grensen til fedme er 30...[/quote']

 

Hæ? Det forsto jeg ikke helt? Trenger man mindre kcal når man er gravid og ammer da? Ettersom man ligger nærmere dagsbehovet på samme meny? Trodde det var motsatt... At man forbrenner mer kalorier når man er gravid og ammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at dette er slankemenyer... Og skal ikke brukes hvis man er normalvektig for det er ikke bra for babyen. Hvis du er normalvekt når du blir gravid så skal en legge på seg 10-15kg men hvis du alt er 15 kg for tung så holder det fint med 8-10 kg vektoppgang. Og personlig så ville jeg ikke fulgt noen meny første halvåret når en fullammer. Spiser du sunn mat og propper deg med grønnsaker og frukt istedetfor sjokolade og chips så er det faktisk nok til å gå ned i vekt. Det er først når den naturlige vektnedgangen stopper opp at en må "hjelpe" til litt. (Har to små fra før :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at dette er slankemenyer... Og skal ikke brukes hvis man er normalvektig for det er ikke bra for babyen. Hvis du er normalvekt når du blir gravid så skal en legge på seg 10-15kg men hvis du alt er 15 kg for tung så holder det fint med 8-10 kg vektoppgang. Og personlig så ville jeg ikke fulgt noen meny første halvåret når en fullammer. Spiser du sunn mat og propper deg med grønnsaker og frukt istedetfor sjokolade og chips så er det faktisk nok til å gå ned i vekt. Det er først når den naturlige vektnedgangen stopper opp at en må "hjelpe" til litt. (Har to små fra før :))

 

Okei, men hva hvis man er overvektig da? Og normalt har fulgt en slankemeny? Bør man ikke øke inntaket noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en skal gå opp en meny når man er gravid/ammer i forhold til det man har lagt på tidligere. Det stemmer jo nokså godt med det Koala også skriver om hvor mange kalorier en skal trekke fra på dagsbehovet.

 

 

Det er forresten ikke alle som har en "naturlig" vektnedgang etter fødsel. Mens jeg ammet gikk jeg ikke ned noen verdens ting, spiste sunt, trimmet, gjorde alt for å prøve, så når jeg sluttet å amme, gikk jeg ned 3-4 kg i løpet av veldig kort tid uten og endre noe på det kostholdet jeg hadde mens jeg ammet. Jeg krysser det som kan krysses for at ammingen skal hjelpe meg ned denne gangen, for det var fryktelig frustrerende å snakke med alle som hadde gått ned så og så mange kilo men det ammet, samtidig som de spiste sjokolade til det tøt ut av ørene på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikke ned 5-6kg første uken etter fødselen, så gikk det ned endel de første tre månedene før det dabbet av. Etter et halvt år var vel 10-12 kg borte. Så gikk det litt mer av når jeg etter et års tid sluttet å amme, men etter ca.15 kg var det bom stopp. og etter 2,5 år på egen hånd begynte jeg på kurs og kjempet meg ned 5 kg på to kurs... Da hadde jeg ennå 10kg igjen før trivselsvekt fordi det samme skjedde ved forrige svangerskap :) Så jeg er nok også en av dem som ikke går så lett ned ved amming. Problemet er at jeg ble så sulten av ammingen og spiste nok for mye mat selv om kaloriforbruket var høyt. Desverre blir jeg like sulten som gravid også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt med å bli gravid, så bestemte jeg med for at livet ikke skulle stå på pause av den grunn! Det ble da til at jeg skulle skjerpe meg med matinntak og aktivitet. Og plutselig; der var spiren! Hele 4 uker på vei! ;-)

 

Jeg fikk jo ikke begynt en gang, men har tenkt å fortsette med sunnere vaner... Gleder meg til jeg blir vant til å slutte med snopspising på kvelden. Det er der jeg sliter. Også i en travel hverdag blir det litt enkle løsninger til middag. Så det også skal skjerpes på. Gode og enkle oppskrifter er tingen - og å ha handla på forhånd(dvs planlegging). Også skal jeg slutte å være støttmedlem på treningssenteret! Gleder meg til å få opp kondisen igjen!

 

Ellers tørr jeg ikke å måle midjen. Det er der alle kiloen har lagt seg tror jeg!Jeg har ikke så lyst til å gjøre det så innstending i denne omgang. Bare endre vaner. Så får jeg begynne å måle og gjøre det ordentlig etter fødsel. Jeg hadde ikke lyst å gå på vekta en gang, men greit å ha et lite mål å gå ut i fra.

 

Lykke til alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathildemor

Jepp, da har jeg veid meg og vekta står stille! Jeg får være fornøyd med det, for i morgen er jeg 21 uker på vei!

 

Har holdt meg på rundt 1800 kcal og har ca 2 trimpoeng pr dag. De får jeg ved å gå tur med snuppa i vogn:)

 

Dere andre da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...