Gå til innhold

1.legetime i 8.uke


Koalamamma

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos legen til første kontroll. Den ble litt rar for jeg hadde bestilt timen på hjemmesiden deres og det var ingen rubrikk for hva timen gjaldt, så legen trodde det gjaldt et av barna mine og ble litt forfjamset når jeg svarte at jo det gjorde det nok men det barnet er ikke født ennå :( Fikk vite at på 1.kontroll skulle jeg hatt en dobbeltime mens jeg hadde fått en vanlig time. Derfor ble det litt kjapt unnagjort. Fikk henvisning til spesialist siden jeg skal ha fosterdiagnostikk (38 år ved termin) og tatt noen prøver men fikk ikke helsekort eller lytte etter fosterlyden. Og neste time er i uke 24! Men i mellomtiden kommer timen hos spesialisten med tidlig ultralyd og den ordinære ultralyden i 17.uke. Og så kan jeg ringe hvis det er noe ellers. Er en fin lege, veldig fornøyd med henne, hun har tre jenter selv og vet å spørre de rette spørsmålene. Sa at jeg ville ha alle kontrollene hos henne og ikke veksle mellom lege/jordmor og det forsto hun siden det er 3.mann. (jeg synes jordmoren her pjatter for mye og liker henne ikke) Nevnte også GreteRoede kurset for gravide og det synes hun var en god ide, så da er det klarert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på 1. kontroll om to uker. Gleder meg! Får UL da også regner jeg med, så jeg får bekreftet at det er liv. Jeg har ingen grunn for å betvile det da... Stappfull av symptomer, men blir godt å få se den lille likevel!

 

Regner med jeg skal ha denne kontrollen, så UL i uke 17-19, så skal jeg prøve å komme meg til jordmor etter det. Likte å gå annen hver gang til lege og jordmor sist, så skal gjøre det denne gangen også!

 

Skal du få tatt fostervannsprøver og sånt også, eller kun en ul i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått tar de en dobbel blodprøve nå i uke 8-10 og tidlig UL i uke 10-12 for å se etter nakkefold og evt. andre misdannelser. Hvis disse er ok, så er det 80% sannsynlig at barnet er helt friskt. I tillegg vurderes mors alder og historikk, kanskje er prosenten ennå høyere enn 80% når jeg ikke er 38 før i april og vi ikke har hatt noen problemer tidligere. Utfra det gir gynekologen en vurdering og anbefaling, det er jo litt risiko ved morkake og fostervannsprøver, er det verd risikoen å ta disse eller ei. Så jeg vet ikke ennå. Jeg ville egentlig helst sluppet å ta noe valg, men Mannen er redd for at noe skal være galt siden vi er godt voksne og alt har to friske barn. Det må jeg respektere og tar derfor prøvene. Vi snakket endel om dette for egentlig ville ikke han ha flere men det ville jeg, han respekterte mitt ønske og jeg respekterer hans.

Skal du til tidlig UL av samme grunn (alder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er 26 år. Men jeg går til gynekolog på svangerskapskontroll, og får da ul hver gang jeg er der. Er en trygghet føler jeg. Jeg mistet første gang jeg var gravid, og er redd for å oppleve det igjen. Fosteret døde i uke 7-8 men det ble ikke oppdaget før jeg var 10-11 uker. Var veldig nervøs under det forrige svangerskapet, men det gikk heldigvis helt fint. Og å få bekreftet tidlig at det var liv fikk meg til å slappe mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist fortalte vi det rett etter kontrollen i uke 12. Men denne gangen vil jeg holde det skjult lenger. Delvis pga jobbsituasjonen. Men spørs jo hvor lenge jeg klarer å skjule magen... Har allerede fått en kommentar... Men jeg sa til henne at hun tok feil. Veldig pinlig!

 

Jeg er 8 uker på vei i morgen, og livmoren ligger jo ennå nede i bekkenet, så hvor magen kommer fra skjønner jeg ikke helt.... Men har lagt på meg litt og er oppblåst, så det har nok skylden vil jeg tro... Sist var jeg nokså stor, så da så jeg bare ut som jeg hadde lagt på meg. Var flere som ikke kunne se på meg at jeg var gravid i uke 20. Rare greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja hun ble temmelig flau og prøvde å ro seg bort. Så jeg skyntet meg bare å skifte samtaleemne...

 

Men jeg synes og det var flaut... At jeg ser gravid ut allerede, når jeg ikke er to mnd på vei en gang...

 

Ble veldig nervøs for om andre kunne se det også, så nå kler jeg på meg klær som skjuler mest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...