Gå til innhold

Mitt lettere liv


Gjest Milia

Anbefalte innlegg

Ja, skrulle, jeg er også redd for å miste fokus på den måten at "innimellom" blir til ofte. Jeg har gått opp i vekt etter en vektnedgang en gang før, og det var nettopp det som skjedde. Da var jeg så fornøyd rett etterpå at jeg kanskje trodde jeg tålte mer enn jeg gjorde, og når jeg gikk opp ett kilo syntes jeg det var greit, så kom det et par til, som jeg heller ikke syntes gjorde så mye, så ble det til slutt ca åtte flere i første omgang - og noen til i løpet av de neste årene.

Den gang hadde jeg ikke et like godt system på hvordan jeg skulle øke, og var også mye mer "opphengt" i feil og riktige matvarer. Noe som på en måte førte til at jeg vasset mer ut i det, når jeg først ble fristet til å velge feil. For meg har det vært utrolig viktig å ikke bli hysterisk denne gangen, og heller finne noe jeg kan leve med, for et "aldri mer" er ikke lett å leve med. Har veldig sansen for Grete Roedes motto "Jeg kan spise alt, men ikke alltid" og "Ja takk, men litt" - noen ganger vanskelig, men hjelper mot "enten eller"-tankegangen. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest bergenstrynet

som ferdagsroastbeefen på jobben.

 

Bare en liten off-topic her. Roastbeef er da et bra pålegg det, rent og pent og med lite fett :-)

 

Forresten, kanonbra jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten off-topic her. Roastbeef er da et bra pålegg det' date=' rent og pent og med lite fett :-)[/quote']

Joda, men ikke i selskap med "hel" remulade... Det er den, og mengden, som er "problemet". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er lenge siden jeg har vært innom - men har hatt en del andre ting å tenke på.

For min del er det ikke snakk om å holde vekten de neste månedene - i stedet kommer den til å øke, men i kontrollerte former, håper jeg. Jeg er nemlig gravid :D

Er nå tre og en halv måned på vei, og det er visst nå at det snart skal begynne å synes. Foreløpig har jeg ikke lagt på meg så mye, kanskje 1,5 - 2 kilo. Og det synes heller ikke særlig ennå, men merker denne uka at midjen begynner å "gro igjen" litt.

 

Samboeren min og jeg gleder oss veldig. Og er selvfølgelig også litt spente, nervøse og alt som jeg antar hører til det å bli foreldre for første gang. Så fokus har i grunnen vært på alt mulig annet enn vekt. For min del økte appetitten vanvittig i de første ukene. Ikke minst førte den med seg en ubendig lyst på is... som jeg ga etter for en del i starten.

 

Så kom kvalmen, og tok med seg en del av matlysten - og nå føler jeg meg i bra form, og er heller ikke så sulten som i starten. Prøver å spise stort sett sunt og næringsrikt, med litt plass til kosemerkemat innimellom, nå som det ikke blir noen vin på en god del måneder. Trening ble det mindre av da kvalmen herjet, men nå er det på tide å komme seg i gang igjen. Men har gått en del tur, som var det eneste jeg orket en stund.

Vet ikke hvor mye jeg kommer til å være innom her, samtidig er det trivelig å følge med på dere her inne. Målet er jo selvfølgelig også at vektoppgangen ikke skal overstige de anbefalte 10 - 12, maks 15, kiloene. Så enten blir jeg her, eller jeg kan flytte til gravide-tråden.

Er iallfall utrolig glad for at jeg starter på normalvekt, og ikke på startvekten min før jeg begynte vektnedgangen. Det blir tross alt en atskillig lettere etterhvert framtung kropp å dra rundt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Milia! Så hyggelig å høre :). Spennende tider framover - koselig om du er innom så vi får høre åssen det går med deg. Jeg er sikker på at du klarer å øke vekta di i kontrollerte former. Lykke til!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Skrulle! Ser at dere alle er fit for fight etter ferien. Slik er det, den fører gjerne med seg litt ekstra - men jeg ser ingen av dere her inne har tenkt å la det bli permanent! Driver du fortsatt med kampsport?

Jeg har også ekstra grunn nå til å holde orden på kostholdet. Jeg spiser jo faktisk for to - ikke i mengder, men må tenke på at småen får akkurat like lite/mye næring som meg - så det gjelder å spise sunt!

Kjenner at jeg har ekstra lyst på grønnsaker, frukt og melkeprodukter for tiden, og det er jo bare positivt. En mindre heldig vane, som henger igjen fra de kvalmeste ukene, er en trang til karbohydratrikt bakverk som boller osv... Spiste nettopp en bolle i kantina. Kan ikke fortsette med dette. Bedre å ta en frukt eller brødskive ekstra. Det er farlig å bli forført av at jeg ikke har lagt på meg særlig ennå, også til tross for en del boller og is i den innledende fasen... Vektøkningen vil komme, sannsynligvis fra nå av, og jeg har som mål at den ikke skal komme over de anbefalte gjennomsnittlige 10 - 15 kilo.

Jeg begynner å få litt mage, omsider - den har samlet seg i en liten "tutt". Helt sprøtt, for første gang i livet er jeg faktisk utålmodig etter å få mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knøttet :)

Dere skal bare gle dere for det blir kjempekos. Det er rett og slett STORT!:-)

 

Kjempefint at du tenker på hva du putter i dere. Slike svangerskapskilo er nesten værre å få av enn andre kg, iallefall for folk som har anlegg for å legge på seg. Og så gir du jo den lille en god start på livet.

 

Jeg husker godt at jeg følte meg fin midt i svangerskapet. Rart å kunne føle seg fin med mage. Det herlige var jo at magen var stram og definert, det skal jeg ikke akkurat skryte på meg nå.

På slutten var jeg ikke akkurat yndig! Siste sv.skap la jeg på meg 18-20kg. Jeg spiste jo for to, problemet er at jeg ikke beregnet at knøttet skulle ha fryktelig små porsjoner :)

Noe var vann men mye var fett. 12kg gikk av rimelig greit, resten av kiloene gikk det bare inflasjon i helt til jeg tok grep for halvannet år siden. Har hatt noen jojo-kurer innimellom, men jeg har alltid raskt rykket tilbake til start og vel så det.

 

Lykke til, og håper magen din snart blir stor og fin:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var på første Hold Vekten-kurs etter ferien i forigårs. Tenkte litt på det og i samråd med kurslederen bestemte jeg meg for å fortsette, og ha fokus på sunt kosthold. Det ble en trivelig kveld, flere hadde planer om vektnedgang etter ferien, mens noen hadde holdt seg imponerende stabile. Flere av dem spøkte også med å strikke babyklær på neste møte...

Vekt nå i uke 16 er 65,7 kilo. Jeg veide 63 før jeg ble gravid, så den store oppgangen har det ikke vært. Jeg har alltid sett for for meg at jeg kom til å bli stor fort, så har nesten vært litt bekymret for at det er for lite. Fortsatt synes det ikke mer enn at jeg kunne ha kamuflert det hvis jeg ville, noe jeg selvfølgelig ikke vil, for nå vil jeg jo ha mage :) En venninne av meg som nylig fikk barn, var veldig synlig gravid da hun var på dette stadiet, men jeg får bare tenke at vi alle er forskjellige. Og har jo sett knøttet på tidlig ultralyd, og da var han/hun akkurat så stor som han/hun skulle være..

Var og kjøpte noen gensere i dag. Trenger virkelig noen nye klær, for kastet så mye slitt og gammelt i vår med tanke på å kjøpe nytt til høsten. Gikk innom mamma-avdelingen på HM, men gikk like rådvill ut igjen. Jeg vet jo ikke hvilke størrelser jeg kommer til å trenge, om jeg for eksempel bruker M til vanlig, er det også det man bruker i mammaklær? Og mange av klærne der var litt vel posete for meg foreløpig. Så i dag kjøpte jeg tre "vanlige" lange ullgensere i L på Vero Moda, de er rimelig tøyelige og kan sikkert gjøre nytten med å holde meg varm utover høsten. Testet med å rulle sammen et par gensere og pakke under den jeg hadde på meg i prøverommet, det så corny ut, men funket greit :)

Tror det er lurt å fortsette på Hold Vekten, jeg kjenner at jeg trenger et puff for å holde meg i gang med trening nå. Før sommeren hadde jeg jo vært i full gang i over et år, men nå etter en lang pause (med unntak av gåturer), kjenner jeg at det faktisk er litt tungt å dra meg avgårde til treningssenteret. Det viser iallfall hvor skummelt fort en god vane kan forvitre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tenker helt rett i at alle er forskjellige;) Bare på meg selv har det faktisk vært stor forskjell på når magen kom ordentlig fram i mine to svangerskap. Med første kunne man tydelig se at jeg var gravid i uke 15-16, og da hadde jeg slutta å røyke i de første ukene og hadde nok allerede gått opp nærmere 10 !! kg. Og kg bare fortsatte å komme...:) Men med nr to kunne man egentlig ikke se at jeg var gravid før et sted rundt uke 20, og det var først etter det at det begynte å komme på noen kg og. Heldigvis ikke i nærheten av så mange som første gangen;) Men da hadde jeg også fokus på sunt kosthold slik som deg, og i de siste ukene tok jeg faktisk et nettkurs for å klare å holde fokus hele veien i mål og det gikk over all forventning. Så du gjør nok lurt i å benytte deg av kursleder og kursdeltagerne, det kan nok hjelpe deg på veien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Februarmamma

Spennende å være gravid, Milia! Gratulerer! Håper jeg også blir det snart... ;) Et lite tips i forhold til å passe vekten: Da jeg var gravid sist hadde jeg akkurat gått ned 10kg og ville passe vekta. Så jeg fant ut hva som var sunn vektøkning i et svangerskap for folk på ca min str. Så langt så vel. Faren er bare at man ikke kan fordele antall økte kg på antall mnd, men at man kanskje er stillestående de 3 første mnd (det var jeg -jeg var ikke kvalm eller hadde spesielle dilla`er), men så går man opp fortere og fortere. Poenget mitt er at det lureste er nok å "glemme" selve vekta, men være mer fokusert på at man holder seg innenfor sunne mat og treningsvaner.

For det er så lett å bli sløv å tenke "ja, jeg har jo lov til å gå opp ca 12-17kg.." også unne seg litt her og litt der. Men den forventede vektøkningen er jo barnet og vann + + alene -ikke alt vi unner oss...Om du forstår hva jeg mener. Men du har mye lenger erfaring med å holde vekta enn meg, så det kan jo hende du har tenkt på det.

 

Uansett; Jeg skriver egentlig for å be om råd. Prøvde å spørre i en egen tråd, men ingen svarte. Det ser ut til at dere har en del peiling her, så da spør jeg; Kan jeg få noen tips til å holde vekten?

 

Har ikke telt kalorier, men vært nøye på hva jeg spiser likevel. Jeg har totalt gått ned 17kg og har bare i underkant av 1 kg til målet.

Bør jeg fortsette å trene like mye (min 7 trimpoeng i uka)? Skal jeg spise mer? Hvor bør jeg i såfall legge inn mere mat?-eller er det ikke så nøye hvilket måltid jeg forstørrer? Jeg har trent mest aerobic. Det forbrenner jo fort. Vil jeg gå opp i vekt om jeg bytter ut en treningsøkt i uka med styrketrening? -tenker det er bra å stramme opp litt. Andre tips?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre om din erfaringer, Melis! Jeg skal ha fokus nå på å komme meg ut på tur eller trening flere ganger i uka, og begrense snopet til helg (kosemerkene kan jo nå gå til det i stedet for vin ;) )

 

Februarmamma: takk for hilsen. Jeg har også tenkt på at det kan komme fort på nå framover, så det lønner seg å være obs. Fikk forresten et tips fra kurslederen min nå som jeg er gravid: ta mål rundt låret før graviditeten. Dette påvirkes ikke av vann i kroppen e.l. Hvis dette målet øker, vet man at man selv har lagt på seg fett - hvis det forblir det samme, vet man at man har lagt på seg det man trenger til babyen og graviditeten. Dette var visst et tips jordmødre også brukte før, men har gått litt i glemmeboka.

Du har jo gjort en kjempejobb! Gratulerer med å snart være i mål :)

Jeg har gått Grete Roede-kurs og nå på Hold Vekten, så jeg og de fleste her inne har regnet kalorier hele tiden. Det nyttige med dette er at når du skal stabilisere vekten, regner du ut ditt kaloribehov og vet dermed hvor mye mat du skal øke med.

Jeg regner med at du har spist mindre mat for å ha gått ned så mye, og det viktige er å ikke bli på "slanke-rasjoner" for godt. Da vil kroppen din gå i sparebluss og ikke få nok næring. Du bør øke matmengdene gradvis, og ikke alt på en gang. Du må også vurdere hvor mye du ønsker å trene framover - like mye som før, mer eller mindre? Dette vil også ha betydning for inntaket.

Hvor du legger inn mer mat, kommer jo an på hva som passer deg best, men min erfaring er at det kan være lurt med flere små måltider (for å unngå å bli bråsulten).

 

Jeg vil egentlig anbefale deg å regne ut ditt kaloribehov, dette finner du info om under en av trådene på Ny i vektklubben (avhenger av alder, høyde, aktivitetsnivå osv). Og derfra finne ut hvor mye du trenger per dag, og øke gradvis med ca 100 kcal i uka opp mot dette (når man skal ned i vekt ligger man gjerne ca 500 - 800 kcal under sitt reelle kaloribehov). På trådene her i Hold vekten har også mange skrevet om dette. Ellers synes jeg personlig at et hold vekten-kurs er å anbefale, det er greit å få litt råd og veiledning.

Styrketrening er kjempebra, det vil øke muskelmassen din og dermed forbrenningen.

Ellers handler det jo selvsagt om å holde fast på det du allerede er godt i gang med, nemlig å spise sunt og være i aktivitet, og passe på at den usunne maten bare får en gjesterolle i kostholdet :)

Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er altså status fra en voksende mage: vi har vært på ultralyd og fikk vite at alt står bra til med knøttet, så langt vi kan se på dette tidspunktet! Har også fått høre hjertelyden til den lille, og det var en flott opplevelse. :(

 

Jeg er altså nå i uke 19, og magen har begynt å synes litt. Vekta er så langt 3 kilo mer enn før jeg ble gravid. Underlig, for synes jeg spiser mye, men nå er jeg jo vant til å ha spist ca 1400-1600 kcal store deler av fjoråret, så å ha gått opp til over 2000 oppleves jo som en bra økning. Det er vel nå vektøkningen begynnerv for alvor, så i mellomtiden må jeg tøyle lyst på søtt og usunt. Det går litt i bølger, av og til har jeg hatt lyst på godteri, men sist uke har jeg vært mer sulten og hatt mer lyst på mat.

Før helga begynte jeg å merke at de vanlige buksene strammet, så nå får jeg legge turen til en eller annen mammaavdeling for å finne noen mer behagelige.

 

I kveld skal jeg også på trening, endelig! Det er veldig lenge siden jeg har gjort noe annet enn å gå tur. Har slitt litt med dørstokkmila, må jeg innrømme, men nå er jeg i gang! Det blir vanngym i dag, og det har vi sikkert begge godt av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med trening, og var i bedre form enn jeg trodde! Merker at magen kjentes litt tyngre allerede, så trening i vann er nok en bedre form enn hopp og sprett på land. Nå er jeg i gang igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott dag! Sola skinner og det er flott ute selv om det er kaldt. Og jeg har allerede vært på en times tur i marka med Frøken Hund. Kjæresten min, FHs elskede pappa, er reist på helgetur, og hun sturet litt i morges, men oppførte seg eksemplarisk på turen både når vi møtte løshunder og joggere - det eneste jeg har å utsette er at hun i et par ubevoktede øyeblikk fikk tygd i seg litt pinne og hestelort :/ Ikke akkurat vår idé av godis, men attraktivt for hunder!

 

Frøken Hund er altså fullstendig matgal, og må hele tiden passes på så hun ikke spiser opp et eller annet som hun ikke skal ha. Ethvert måltid vi inntar er nok en prøvelse for henne, som lengter slik - og det er ikke mulig å ha fruktskåler eller lignende stående framme her i huset - da er det borte så snart vi forlater rommet. Så alle brød, frukt osv må oppbevares i hyller høyt oppe eller inne i skap.

I går hadde vi glemt et par eggeskall på benken, og de var oppspist da vi kom hjem...

Frøken Hund fikk altså litt kjeft da hun hadde jafset i seg hestelorten, men jeg må si jeg føler med henne. Jeg vet jo så godt hvordan det er å ha lyst på noe man ikke bør spise og som ikke er bra for en....

 

Nåvel, nå har både hunden og jeg fått trim, og dagen ligger ubrukt foran oss. Kanskje blir det en tur på kino i kveld.

Var hos jordmor i går, og vekta viste 67.7. Mulig det er litt forskjell på legens og jms vekt, regner ikke med jeg har lagt på meg 2 kilo på en uke....

Hun oppfordret (som jo er jobben hennes) til sunn mat og jevnlig trim, og det er jo greit å få høre det flere ganger :P

Dessuten har jeg fått kjøpt noen mammabukser og et par gensere i en størrelse større enn vanlig, så nå kan magen bare komme :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som mål å komme i gang med å lage mer fisk til middag igjen, og ikke minst finne og prøve ut nye gode oppskrifter. Kjæresten er ikke den største fiskespiseren, men liker det godt hvis han får fisk og sjømat servert ute.

Det er nok for han som for meg, at barndommens kokte fisk med skinn og finnene på, poteter, grønnsaker og smør ikke er det mest innbydende - derfor handler alt om å finne litt mer moderne og velsmakende måter å lage fisk på!

 

Fant på denne woken på mandag, og den ble veldig god. Lettere inspirert av en GR-oppskrift jeg hadde en gang. Har ikke regnet på kaloriene, men er nok rundt eller innenfor 400.

 

Laksewok (2 p)

 

300 gram laksefilet (150 g per person)

Passe mengde grønnsaker etter smak, jeg brukte:

Gulrot

Purre

Sukkererter

Brokkoli

Soyasaus eller østerssaus, 1 - 2 ss eller etter smak

En lime

1 - 2 ss ekstra lett rømme/ cremefraiche 10 %

Salt, evt pepper

Evt litt olje til steking

Ris eller nudler som tilbehør

--------------

Del laksefiletene i skiver, og grønnsakene i passe biter.

Stek først laksen i wok eller stekepanne, ta den ut og legg på fat.

Stek grønnsakene raskt i noen få minutter slik at de fortsatt er sprø.

Ha laksen over i panna igjen. Tilsett soyasaus eller østerssaus, rasp over limeskall og press over saften fra limen. Rør forsiktig rundt. Tilsett lett rømme/cremefraiche og rør igjen. Det skal ikke bli "sausete", bare dekke fisken og grønnsakene. Smak evt til med salt og pepper.

Sett woken på bordet. Server med ris eller nudler.

Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Hold vekten-kveld i går, og ny vekt er 68 kilo. Det vil si at jeg har lagt på meg 5 kilo så langt i svangerskapet, og nå er jeg 20 uker, det vil si halvveis.

Det gjør meg optimistisk i forhold til at jeg sannsynligvis iallfall ikke kommer til å legge på meg i 30-kilosklassen i resten av ventetiden. Føler meg i grunnen veldig opplagt, og i dag har jeg på meg en skjorte som jeg brukte i tyngre tider... den passer helt fint nå!

 

Nå har det begynt å løsne litt med trening også etter lengre tids latskap og mange færre turer i silregnhøsten :) Vanngym i går, i dag blir det spinning, og lurer på å prøve yoga for gravide også. Tenker også på å få i meg sunn mat, det blir en ekstra motivasjon når jeg vet at det er noen som er helt prisgitt og avhengig av hva jeg får i meg. Så var det disse vaflene, da... :D Men kursleder anbefalte meg oppskrift på sunne vafler fra kursbok 2, så det kan vel være rom for litt vaffelkos innimellom også (hurra!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...