Gå til innhold

Ny "nybakt" mamma


Gjest koko1975

Anbefalte innlegg

Gjest koko1975

Jeg må bare skryte litt av meg selv - er nemlig litt "høy" for øyeblikket!

Har jo som kjent fulgt Løplabbets nybegynnerprogram, men har tøyd det litt i begge ender slik at jeg har trent litt mer enn det står på programmet nesten hver økt. I dag sto dag 2 uke 8 på programmet: 10 min jogg/gå, 10 min jogg, 10 min gå/jogg.

Min treningsøkt ble slik: 8 min gå, 47 min jogg, 5 min styrke - totalt 60 minutter og 524kcal - happy happy lady!! Er sliten og beina er litt gelè, men no way at jeg hadde vært i nærheten av å klare dette for 8 uker siden! Kick!

 

Sånn - nå har jeg landet og skal konsentrere meg litt om dere andre her:

 

itla - så hyggelig å "se" deg igjen. Gjør jo ikke noe om vekta er borte så lenge klærne blir større! Blir jo ekstra artig med veiing når det dukker opp igjen!

 

nednedned - jeg tenker jeg skal fortsette med nybegynner+ og mulig jeg skal sette meg som mål å fullføre 1 mil under Oslo maraton neste år bare sånn at jeg aldri skal slutte. Får se - nå føles det faktisk ganske overkommelig. Jeg hadde tenkt til å gjennomføre programmet på dagtid med barnevogn først, men det er ikke alle øktene som lar seg gjennomføre med barnevogn. Jeg tror du kan sende mail til en trener som er tilknyttet Løplabbet og få spesialtilpasset. Kanskje det kan være en idè? Trening med barnevogn er jo supereffektivt! Du bør uansett begynne pent når det ikke er lenger siden du har født. Moro er det i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar
Gjest nednedned

Så du er på flyttefot, Itla? Det er vel slitsomt..? Masse å tenke på og gjøre.. Da skjønner jeg godt at det blir noen turer ut for å spise mat, og det er da lov å skeie ut litt i sommer :) Og hvis vekten likevel går ned i sommer, er jo det bare flott!

Og klær som blir for store er jo alltid deilig! Jeg sitter selv bare og venter på at jeg skal "svømme" i klærne jeg bruker nå, og da skal jeg unne meg en shoppingtur. Jeg har ikke lyst å handle klær nå, selvom jeg har lite av det.. Er vel fordi jeg ikke vil akseptere at jeg bruker større størrelser nå enn før. Tar vel til vett snart, håper jeg, for jeg trenger litt klær..

Ja, jeg skal "bare" tilbake til det jeg veide før. Er jo et stykke igjen. Jeg gikk opp 28 kg i graviditeten, og 13 av de forsvant mens jeg ennå var på sykehuset. Og nå har jeg klart å bli kvitt 2 kg til bare ved å kutte ut søtsaker!

 

Koko: Oslo maraton, ja! Det er ikke et dumt mål å sette seg! Fortsetter du slik du holder på nå, skal du ikke se bort i fra at det blir en lett match å løpe en mil.

Synes du har all grunn til å skryte :)

Ja, barnevogntrilling er bra trening. Jeg prøver å gå i mest mulig oppover bakker for å få mest effekt.. Hadde ikke vært dumt å høre med en instruktør i løplabbet om det, nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nednedned

Jeg lurer på hvordan man veier ris, jeg! Jeg koker sånn 'boil in bag', og der står det at en pose er 125g.

Så i dag kokte jeg den risen, og skulle bare veie den etterpå for å sjekke om det stemte, og da veide den mye mer! Husker ikke tallet nå, men det var flere hundre gram mer, tror jeg. Er vel fordi det kommer "vann" i risen?

Uansett, skal jeg veie før eller etter jeg koker? For om jeg skal veie etter, får jeg jo ikke ris på fatet omtrent :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

...gir meg like høy puls som jogging! :) Bare trill på! Har blitt dårligere med trilleturer på meg i sommer, men i morgen begynner samboer på jobb igjen, så da finner jeg tilbake til de gode permisjonsvenninnene mine som ikke er redd for en skikkelig tur! Brant faktisk 950kcal på en 3 timers trilletur med nesten bare oppover ene veien - og naturlig nok like mye nedover hjem igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975
Jeg lurer på hvordan man veier ris' date=' jeg! Jeg koker sånn 'boil in bag', og der står det at en pose er 125g.

Så i dag kokte jeg den risen, og skulle bare veie den etterpå for å sjekke om det stemte, og da veide den mye mer! Husker ikke tallet nå, men det var flere hundre gram mer, tror jeg. Er vel fordi det kommer "vann" i risen?

Uansett, skal jeg veie før eller etter jeg koker? For om jeg skal veie etter, får jeg jo ikke ris på fatet omtrent :/[/quote']

 

Jeg ble ganske snurt av samme årsak da jeg kokte pasta her i begynnelsen av opplegget mitt - jeg er ganske sikker på at det er etter at den er kokt det er snakk om. Har ikke spist noe mer pasta etter det for å si det sånn... Spist en god del gode potetet (nypoteter og amedine). Quinoa er bedre enn ris synes jeg. Drar litt mindre kalorier og smaker bedre. Ellers er villris mye bedre enn vanlig hvit. Poteter er uansett det som trekker minst, så jeg spiser faktisk mer poteter nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nednedned
...gir meg like høy puls som jogging! :D Bare trill på! Har blitt dårligere med trilleturer på meg i sommer' date=' men i morgen begynner samboer på jobb igjen, så da finner jeg tilbake til de gode permisjonsvenninnene mine som ikke er redd for en skikkelig tur! Brant faktisk 950kcal på en 3 timers trilletur med nesten bare oppover ene veien - og naturlig nok like mye nedover hjem igjen. :)[/quote']

950cal? På en trilletur? Det er bra! Bruker du pulsklokke da? Tror jeg må skaffe meg en slik. Har aldri helt visst hva som var så spesielt med dem før, bortsett fra at man bruker dem på trening og slikt. Men hadde sikkert ikke vært så dumt :)

 

Sitter forresten her og lurer på om jeg ikke vil helt tilbake til startvekt før graviditeten, likevel! Jeg var ganske tynn fra før egentlig, og nå lurer jeg på om jeg vil stoppe om 8kg i stedet for 13kg.. Hmm.. Måtte bare lufte den tanken for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nednedned
Jeg ble ganske snurt av samme årsak da jeg kokte pasta her i begynnelsen av opplegget mitt - jeg er ganske sikker på at det er etter at den er kokt det er snakk om. Har ikke spist noe mer pasta etter det for å si det sånn... Spist en god del gode potetet (nypoteter og amedine). Quinoa er bedre enn ris synes jeg. Drar litt mindre kalorier og smaker bedre. Ellers er villris mye bedre enn vanlig hvit. Poteter er uansett det som trekker minst' date=' så jeg spiser faktisk mer poteter nå enn før.[/quote']

Nei, off.. Det blir for lite mat for meg. Jeg må ha mer middag på fatet enn det som ble når jeg kokte ris.

Poteter er vel bedre da ja, kan jeg tenke meg. Har egentlig ikke vært særlig på å lage det siden jeg er bor alene her, og jeg rett og slett ikke gidder å lage en "hel" middag meg poteter og stæsj til meg selv. Men får vel heller begynne med det da.

Quinoa visste jeg helt ærlig ikke hva var før du nevnte det nå, så da måtte jeg sjekke opp i det! Har aldri smakt det før, men har litt lyst å prøve det. Fant ut at det selges på helsekostbutikker? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Prøver å svare i ett innlegg her. :D

 

De 950 kcal var med pulsklokke. Gikk samme tur uka før og brukte kalkulator - da var det hele 1150. Derfor er jeg alltid litt forsiktig når jeg legger inn uten pulsklokke. Vil jo ikke lure meg selv! :) Pulsklokka er nok den beste invisteringen jeg har gjort på veldig lenge - supermotiverende! Pass på at du får en som teller kalorier. Jeg fant masse nyttig info på Polar sine hjemmesider.

 

For tynn høres ut som fantastisk luksusproblem! Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gidda og vært her i det hele tatt, men kanskje du trenger vel så mye hjelp til å spise nok og nyttig? Vært singel noen år selv og vet hvor lett det er å droppe måltider. I lange perioder spiste jeg 2-3 store måltider av gangen. I tillegg var det ganske store mengder kalorier som ble inntatt i hvitvin er periode der. :) Synes du er tøff som er alene med baby. Jeg vet ikke om hormonene og tålmodigheten min hadde taklet det.

 

Det jeg lagde ganske mye til meg selv da jeg var alene var hjemmelagde grønnsakssupper av forskjellig slag. Kokte grønnsaker som f.eks. spinat og brokkoli i buljong sammen med litt løk og hvitløk til det var mørt, og kjørte med stavmikser sammen med litt fløte. Veldig godt og utrolig kjapt. Kan slenge oppi litt kylling eller skinke for litt proteiner.

 

Nå går ammealarmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

I dag har jeg virkelig skeia ut på frukten - 428 kcal i frukt! For noen få måneder siden trodde jeg man kunne spise så mye frukt man ville...

 

Var ute og trillet litt lenger enn planlagt i dag, så da ble det en banan og to nektariner til lunsj. Bedre enn sjokolade! Fortsatte med pære og druer nå i kveld.

Suget er enormt - tror jeg har drukket for lite. En tankevekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder mye kcal ja...så det kan man ikke spise ubegrenset av! Men uansett så er det nok bedre og få kcal fra frukt enn fra sjokolade :D

 

Spiser fortsatt mye godteri..klarer ikke og la være.. I dag har jeg spist 40 gram mars :/ Burde egentlig heller spise mer vanlig mat og kuttet ut godisen!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, morsomt å lese at mye skjer selv om det er sommer! Jeg er kommet "hjem" etter en ukes hyttetur...ikke bra for kcal-inntaket... :D Har spist ALT for mye godteri!!! Men skjønner det egentlig ikke....jeg er bare hekta på sjokolade!!!

 

Laget meg forresten egen tråd - for jeg må nok ta noen uker på kurs alene, har bare ei uke igjen av kurset mitt, og det har ikke gått noe særlig bra i det siste... Men skriver her og jeg....er så koselig!

 

Ha en finfin helg dere...så skal jeg prøve å holde meg unna sjokoladen... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har sitter og sett litt bakover i dag og målt litt for første gang på lenge. For det første har jeg oppdatert vektoversikten min fra uke til uke:

 

Vektrapport:

 

Uke 0: 78,0

Uke 1: 77,5 (-0,5 uke, -0,5 totalt)

Uke 2: 77,1 (-0,4 uke, -0,9 totalt)

Uke 3: 77,5 (+0,4 uke, -0,5 totalt)

Uke 4: 75,8 (-1,7 uke, -2,2 totalt)

Uke 5: 74,8 (-1,0 uke, -3,2 totalt)

Uke 6: 74,0 (-0,8 uke, 4,0 totalt)

Uke 7: 73,6 (-0,4 uke, 4,4 totalt)

Uke 8: 73,9 (+0,3 uke, 4,1 totalt) Ferie - ikke registrert

Uke 9: 73,0 (-0,9 uke, 5,0 totalt) Ferie - ikke registrert

Uke 10: ?? Ferie - ikke tilgjengelig vekt - ikke registrert

Uke 11:73,1 (+0,1 uke, 4,9 totalt)

Uke 12: 71,9 (-1,2 uke, 6,1 totalt)

Uke 13: 72,6 (+0,7 uke, 5,4 totalt)

Uke 14: 71,3 (-1,3 uke, -6,7 totalt)

Uke 15: 71,8 (+0,5uke, -6,2 totalt)

Uke 16: 69,6 (-2,2 uke, -8,4 totalt)

Uke 17: ikke veid

Uke 18: 70,8 (+1,2 uke, -7,2 totalt)

Uke 20: 69,0 (-1,8 uke, -9,0 totalt)

 

Har jo vært oppturer og nedturer, men føler jeg har offret veldig lite og gått ned 9kg på 20 uker. Litt under målet om 500g i uka i snitt, men har jo hatt noen uker ferie og tatt pause innimellom. Alt i alt veldig fornøyd!

 

Enda morsommere var det vel å måle seg litt igjen!

 

Midje (ved navel): 91, nå: 83

Overarm (der bisepsen egentlig skal være): 33, nå: 31

Bryst (under brystet pga ammepupper): 86, nå: 78

Rumpe: 112, nå: 104

Lår: 70, nå: 65

Hals: 37, nå: 35

Legg: 40, nå: 40

Totalt: 469, nå: 436

 

Jeg har altså spist og trent bort 33cm av meg selv siden midten av mai - utroooooolig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang 29/6 og da skrev jeg dette:

 

 

Midje (ved navel): 91 - nå: 86

Overarm (der bisepsen egentlig skal være): 33 - nå: 32

Bryst (under brystet pga ammepupper):86 - nå 82

Rumpe: 112 - nå: 109

Lår: 70 - nå 66

Hals: 37 - nå 36

Legg: 40 - nå 41

Totalt: 469 - nå 452

 

Har altså mistet 17 cm siden starten 12/5 og 6 cm siden siste måling 6/6. Det som er ekstra gledelig er at det ser ut som det begynner å slippe litt på rumpe og lår der det sitter veeeldig godt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflink har du vært, er helt sikker på at de siste kiloene forsvinner på et øyeblikk :(

 

Du har i hvert fall inspirert meg til å få bestille pulsklokke i dag ( i stedet for å vente til bursdagen i november), og til å snuse litt på løplabbets løpeprogram! Det blir nok ikke med det første, men etterhvert som trilleturene blir lettere kan jeg vurdere å begynne. Jeg har alltid drømt om å kunne ta en jobbetur på mer enn 5 minutter! Klarte det en gang i tida, men det er mange år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så mye fart i resultattråden, så da føles det mer naturlig å snakke med seg selv i sin egen tråd. ;)

 

Glad om jeg kan være til inspirasjon ElinPelin! Løplabbets Nybegynnerprogram anbefales virkelig! Jeg holder nå på med Nybegynner+ og jogger nå 45 min i strekk uten store problemer. Pulsklokke er gull!!! Om du ikke har iPod anbefaler jeg det også på det sterkeste - man blir mindre sliten når man ikke hører sin egen pust!

Om du ikke har trent mye før har jeg hørt at iForm sine løpeprogrammer er enklere å følge enn Løplabbet sine, men har ikke prøvd selv. Løplabbet har visst litt kjappere progresjon. Det viktigste er jo at man komme i gang, beveger seg og ikke minst FORTSETTER å bevege seg. Misunner deg nesten som ikke har trent så mye - da virker det liksom enklere. Å komme seg ut på tur er for min del mye enklere enn å spise lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da igang med 1700 kcal om dagen og merker jeg må legge om litt. Da jeg kjørte på 1900 kcal hadde jeg alltid litt å gå på når kvelden (og for min del matjakten) kommer. Nå må jeg være mye mer bevisst. Skal også prøve å få et trimpoeng eller to ekstra denne uka - det er det som nytter.

 

Veide meg i morges og står på stedet hvil. Håper virkelig ikke at jeg har kommet på en sånt platå som folk snakker om her inne. Begynner å bli utålmodig nå merker jeg. Vil bli normal igjen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektplatåer er ikke noe særlig, så jeg håper du får fart på vektnedgangen med 1700 kcal! Jeg skal se litt på løpeprogrammet til iform, for jeg er virkelig nygebynner. Lurer på hvordan jeg skal holde styr på 2 min ditt og 2 min datt, uten å måtte se på klokka hele tiden! Hordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Har snekveiet igjen.... Føler nesten jeg blir litt manisk nå som det står stille. Hopper på vekta nesten hver dag, men i dag hadde jeg i hvertfall gått pittelitt ned. ;)

 

Vi skulle jo egentlig ha alene helg, men svigermor kommer på lørdag og mest sannsynlig noen tanter og onkler med henne. Lager fårikål - så det blir vel middag både lørdag og søndag. Tenkte jeg skulle kjøpe noe lammelår og noe fårikål-kjøtt, så blir det litt magrere.

 

Synes det er tungt om dagen. Går lite ned, merker at husmortilværelsen ikke er helt min greie. Prosjekt "bort med svangerskapsflesk" har nok hatt en verdi for meg mer enn å faktisk gå ned ser jeg nå.

 

Har bare trent en gang på Løplabbet-programmet mitt denne uken også, så jeg må få inn en skikkelig treningstur både lørdag og søndag for i dag skal det vaskes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, ingen trening denna uka! Ikke en eneste økt :/ Jeg som har vært så flink tidligere. Jaja, har likevel klart og gått ned 600 gram denna uka. Merkelig, ikke har jeg trent og ikke har jeg ført dagbok! Men alltid morro og se et nytt tall på vekta.

 

Koko: Jeg har også hatt 3-4 uker hvor det ikke har skjedd noen ting, selv om jeg har vært flink til og trene og til og spise rikitg. Men ser ut som det løsner litt nå. Gleder meg sann til jeg kommer inn i de gamle klærne mine, som jeg brukte før samboerkg kom snikende på. Kjøpte meg 1 bukse på salg i sommer, og den er for stor. Og favorittbuksa mi er ødelagt :/ Burde vel egentlig dratt på shopping da, men det er så kjedelig når man vil ned noen kg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er jo innmari godt da. Trodde ikke det var så ille sann kcal messig? Svigermor kom med lammefrikase til oss i går, så vi hadde det til middag. Er så greit når middagen blir servert på bordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Fårikål er dessverre ikke så bra kalorimessig, fårekjøtt er veldig fett. Lagde av lammelår i skiver, men likevel et tykt lag med størkna fett på toppen da vi tok frem gryta igjen på søndag. Kål er jo derimot utrolig nyttig, så ernæringsmessig blir det ikke så ille. :(

 

Jeg har jo kutta ned til 1700 kcal og det gir virkelig IKKE resultater. Kan jo ha noe å gjøre med at jeg sprekker mye fortere fordi jeg "ikke klarer det likevel". Sånn som nå i helga når jeg skulle spise fårikål både lørdag og søndag kunne jeg like gjerne la være å skrive. Siden jeg ikke kunne skrive kunne jeg jo også spise smågodt, pottis, is... Ikke så mye av hvert, men likevel. Har i hvertfall 13,5tp denne uka. :D

 

Nå kommer det et lite troll krypende her som ikke vil leke alene lenger. Prekæs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kaster jeg snart inn håndkle. Opp 1,3kg! Vært veldig flink i uka - ikke så flink i helga, men skal det virkelig koste 1,3kg??? Trent ok med 3 joggeturer. Litt lei trilleturer merker jeg, men har fått med meg noen av dem også. Er jo deilig når man kommer ut.

 

Lurer litt på hva jeg skal gjøre videre. Nå har jeg holdt på i snart et halvt år. Skal jeg ta en pause og hoppe på igjen om noen uker, eller vil jeg da bare gå rett opp igjen. Ukene går som sagt bra, men orker ikke at man ikke kan ha noen utskeielser i helgene når man holder på så lenge.

 

Går i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillstand på vekta her... akkurat det samme som forrige mandag! Egentlig happy for at den ikkje har gått opp. Har NADA motivasjon te og slanke meg. Og har heller ikkje komt meg på en einaste treningstime denna veka. MEN I morga er det tilbake til slankemodus, (håpa eg). Har iallefall fått svigermor til og komme og sitte barnevakt så eg kan få trent.

 

Koko: Kanskje greit med ei lita pause. Eg har hatt to veker, der eg ikkje har registrert og heller ikkje trent. Men prøva og tenke litt over kva eg putta i meg.

 

Føle eg må komme i gang med treninga igjen, sann at eg ikkje dett heilt av lasset der. Men kjem nok ikkje til og registrere mat og sann no.. føle eg treng litt tid vekk fra det. Har dreve på med det i snart 4 mnd og e litt lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...