Gå til innhold

Sunn som gravid og sunn som mamma


Gjest Godtesjuk

Anbefalte innlegg

Gjest Godtesjuk

Hei!

 

Jeg er en jente på 28 år som skal bli mamma i juli, noe jeg gleder meg virkelig masse til! Jeg har gjennom hele svangerskapet til nå prøvd å spise sunn og bra mat, men det har dessverre blitt altfor masse sjokolade og godis i tillegg. Nå har angsten tatt meg, og jeg er nå livredd for å få en kjempesvær baby og for at hele barseltida mi skal bli ødelagt på grunn av at jeg veier altfor mye. Hadde jo vært koselig om jeg kunne få noen fine bilder av meg og barnet uten at jeg ser ut som en svær dundre...

 

Så nå skal jeg altså prøve å skjerpe meg de siste ukene av svangerskapet, ved å spise sunne måltider gjennom hele dagen og kutte ut godis til bare å være lov i helgene. I normale mengder. Det kommer til å bli fælto g vanskelig, men kanskje det er noen flere her som vil være med? Så kan vi støtte og hjelpe hverandre?

 

Jeg er 165 høy, og før jeg ble gravid veide jeg 75kg. Nå veier jeg 89kg, og vekta øker stadig. Så som dere skjønner, kommer jeg sannsynligvis til å ha ca 30 kg å ta av etter fødselen for å komme ned til de 65 som jeg trives aller best med.

Og jeg trenger virkelig hjelp og inspirasjon fra dere andre her, så da håper jeg dere vil følge meg i kampen! :D

 

Stor klem fra meg, og lykke til dere andre som kjemper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er 38 og venter nr.3 1.sept., er 171 høy idealvekt 70kg men hadde 10kg+ når jeg ble gravid. Er nå i 26.uke og har lagt på meg ca.10-12kg (litt usikkert utgangspunkt) Regner med å ende opp på 30+ ved fødsel inkludert de kg jeg hadde fra før, så vi er i samme båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godtesjuk

Hei Koala!

 

Så "bra" at vi er i samme båt!

Jeg var hos legen til kontroll i dag, og har heldigvis ikke gått opp noe særlig i det siste. SÅ da er jeg fremdeles på 89kg. Puh! Får håpe de siste kiloene som kommer på bare er babyvekt og vann:) Krever masse jobbing fra min side, da men. Jeg oppdaga forrige dagen her at jeg blir fortere mett nå enn tidligere, og det passer meg veldig bra! Da blir det kanskje litt vanskeligere å forspise seg framover. (Er jo lov å drømme...:) Sjokoladesuget sitter godt i, så det blir nok en større utfordring. Men gir ikke opp ennå. Har skjønt at jeg må ta en dag av gangen, og heller starte på nytt hver gang jeg sprekker.

 

Ellers skal jeg prøve å gå en liten tur i dag, får se om bekkenet holder.

 

Ha en fiin fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

 

Jeg er 26 år og har termin 5. september. Hadde noen kg ekstra da jeg ble gravid, og har gått opp 13 kg til nå... Tenker også jeg har rundt 30 kg å ta av etter graviditeten... Jeg er 153 cm og 79 kg, men antar vekta neppe stopper der...

 

Er som deg også litt engstelig for å få en kjempebaby. Forrige gang la jeg på meg 16 kg og hadde startvekt på 82 kg. Men la lite på meg i begynnelsen, og tror mye var vann, for 4 uker etter fødselen var de 16 kg borte. Babyen var forresten 3020 da hun ble født.

 

men denne gangen har jeg lagt på meg mye hele veien synes jeg. Har vært i lite aktivitet pga kvalme i starten, og bekkenplager. I tillegg har ikke kostholdet vært helt bra.

 

Sliter litt med å holde på motivasjonen. Er flink til å finne på unnskyldninger for å skeie ut... Og så sitter jeg igjen med dårlig samvittighet etterpå... Nei, dette er jammen ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godtesjuk

Hei Nickii!

 

Heng deg gjerne på her! Jo flere jo bedre:) Jeg også sliter veldig med motivasjonen. Trodde den ville være på topp når jeg ble gravid og måtte passe på babyen i tillegg til meg, men sånn ble det visst ikke! Jeg håper det hjelper litt å skrive litt her inne, hvor vi flere sammen om kiloene. Dette er mitt første barn, så jeg har ingen anelse hvor lang tid jeg bruker på å bli kvitt graviditetskiloene igjen, men jeg er ihvertfall motivert til å trene og være sunn når babyen har kommet. Har fryst medlemskapet mitt hos Elixia, det åpner igjen 1.september. Så da håper jeg jeg kan begynne så smått med trening igjen. Savner det skikkelig nå som gravid med bekkenløsning. Jeg går på sånn bassengtrening en gang i uka, men det blir ikke akkurat det samme, hehe.

Håper jeg er som deg, Nickii, at babyen ikke blir så svær som jeg frykter, og at kiloene renner av etterpå:) Det kommer nok til å ta lang tid før de andre kiloene mine er borte, men jeg har et lite håp om en bra sommer 2010! Så får vi se da, hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godtesjuk

I dag er jeg foreløpig veldig flink!

Har spist frokost, lunsj og mellommåltid, og så har jeg drukket masse vann og spist frukt :) Jeg har en tendens til å glemme å spise, så det blir fort bare 3 måltider om dagen. Men i dag har jeg holdt på litt i hagen og i huset, så da har jeg hatt mulighet til å ta meg matpause innimellom. Det hjelper tydeligvis :)

 

Hvis jeg får i meg et lite måltid til(kveldsmat eller mellom) i tillegg til middagen, så er jeg strålende fornøyd meg dagen i dag:)

Og sola skinner som bare det, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... selv om babyen var liten sist og jeg tok raskt av er det slett ikke sikkert det blir det samme denne gangen... Jeg vet jeg har lagt på meg mye fett, og vært ennå mer usunn enn sist... Tror jeg hadde lagt på meg 12 kg rundt uke 36 sist, og nå har jeg lagt på meg 13 kg i uke 25, så det ser slett ikke bra ut!

 

Men utgangspunktet mitt var jo noe lavere denne gangen, og jeg hadde jo tatt av en god del rett før jeg ble gravid, så tenker det er mulig at det er en liten del av årsaken til at jeg har gått så fort opp igjen...

 

Men det er sikkert bare unnskyldninger jeg bruker for å få meg selv til å føle meg bedre...

 

Vi har forresten en vektrapporteringstråd du kan slenge deg med på om du vil :-) Den heter vektrapportering for gravide som passer vekten, eller noe sånt... Jeg har jo ikke vært så kjempeflink til å passe vekten da, men jeg har i alle fall oversikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...