Gå til innhold

Fettforbrenning


Anbefalte innlegg

I dag tidlig bestemte jeg meg for å gjøre noe med den onde sirkelen jeg har vært i de siste månedene. Vekta gikk oppover, jeg ble utafor og trøstespiste. Dermed gikk vekta ytterligere oppover. I dag tidlig stoppet vekta på 60,5 kg. I løpet av siste året har jeg gått opp 4 kg. Nå skal disse vekk igjen. :(

 

Denne gangen tenkte jeg at jeg vil prøve en kur der jeg skal spise mat som forbrenner fett. Kuren varer i 2 uker. Friske grønnsaker er basismaten i dietten. Den skal være så effektiv at jeg vil se vektreduksjon hver dag. Trening er også en viktig faktor som øker farten på fettforbrenningen med inntil 18 timer. Jeg kommer til å veie meg hver dag og måle magen på det største.

 

Da er planen klar. :-)

 

Start 26.9.2009

26/9: 60,5 kg, 4 TP, 85 cm

 

Er det noen andre som har erfaring med denne kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter kjøpte mannen min en bok om mat som forbrenner fett. I all enkelhet går det ut på å spise mat som inneholder negative kalorier. Negative kalorier trenger flere kalorier for å brytes ned, fordøyes og absorberes enn de tilfører. De manglende kaloriene "forbrenner" fett i kroppen. :(

 

Det er ikke så lett å fortelle hvordan dette virker med få ord. Men her er i hvert fall noen tips.

 

- Drikk minst 8 store glass (3dl) vann daglig

- Spis frokost

- Unngå lynkurer

- Spre fettrasjonen over dagen

- Spis lite men ofte - hver 2.-3. time

- Spis negative kalorier daglig (rå/lettkokte grønnsaker, frukt og nøtter i naturlig tilstand)

- Drikk kaffe og te (øker fettforbrenningen)

- Spis krydret mat. Chilipepper, cayenne og sterk sennep gjør susen.

- Tren regelmessig. 25-30 minutter sammenhengende minutter 4-5 ganger i uken øker farten på fettforbrenningen i inntil 18 timer etterpå. Eks. raske gåturer, sykling, dansing og svømming. Detter er trygger former for aerobisk trening som man blir lett anpusten av.

- Grapefrukt demper apetitten

- Spis rent kjøtt - unngå kjøttprodukter

- Proteiner øker fettforbrenningen. De produserer varme, og forbrenner mange flere kalorier enn karbohydrater eller fett.

 

Start 26.9.2009

26/9: 60,5 kg, 4 TP, 85 cm

27/9: 60,0 kg, 5,5 TP, 84 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta
Jeg synes det er litt dårlig gjort å reklamere for andre dietter på GR sidene. Hva får du for det?

 

 

Dette er vel ikke en annen diett? Det er jo bare helt generelle råd og tips vi egentlig allerede vet, er det ikke? Synes det er fint med alle slags tips, jeg leter meg frem til slik informasjon uansett om det står her eller ikke. Og jeg har aldri betalt noe som helst til Grete Roede, men får da lov til å ha profil her jeg også. Ser ikke noe galt i denne tråden, fortsett å komme med tips er du snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist kokte og rå grønnsaker i 3 dager og frukt i 2 dager. Basismaten har vært fettforbrennende suppe (jo mer dess bedre). Denne suppa består av veldig mye grønnsaker (både blad- og rot-grønnsaker) og blader fra friske krydderplanter. Jeg må innrømme at det ikke er den beste maten jeg har smakt. :) Da har det desto mer smakt kjempegodt med frukt. :) Sulten har jeg i hvert fall ikke vært. Jeg har faktisk problemer med å få i meg all maten jeg skal spise! I dag tidlig lagde jeg en deilig mangosmoothie til frokost som besto av mango og nypresset appelsinsaft.

 

Det spennende her er at jeg ikke har følt meg slapp disse dagene, heller ikke under trening (passer på å drikke kaffe 1/2-1 time før trening).

 

Vekta går fortsatt nedover. :) En ny halvkilo i dag tidlig. Tror mye er vann. Det skal derfor bli spennende å se hva den viser i morgen tidlig. ;)

 

Start 26.9.2009

26/9: 60,5 kg, 4 TP, 85 cm

27/9: 60,0 kg, 5,5 TP, 84 cm

28/9: 59,5 kg, 3,5 TP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hvor mange kalorier blir dette? Og hvor store mengder frukt og grønnsaker spiser du? Jeg kunne godt tenke meg å prøve dette, siden jeg elsker grønnsaker, men det må da bli fryktelig dyrt? Eller kanskje ikke. Og jeg er jo glad i kjøtt da. Kan du supplere med for eksempel mager fisk som torsk eller laks til middag? Og er dette kilo du kommer til å gå opp igjen når du begynner å spise normalt igjen?

 

Vil du også legge ut de typiske måltidene du spiser? Mengde og hva slags grønnsaker? Og lager du suppen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en ny dag gjennomført. I tillegg til suppen og grønnsakene har jeg drukket 1,2 l skummet melk og spist 7 bananer hvorav 3 er rørt sammen til milkshake sammen med 4 dl skummet melk. Veldig godt forresten. Men det var ikke bare-bare å spise så mye bananer. Magen protesterte. Den proteserte også på grønnsakene. Den este ut som en ballong. Jeg merker at det er et slit å drikke 2,4 l vann hver dag. Foreløpig har det gått bra.

 

Denne jenta: Jeg vet ikke hvor mye kalorier jeg får i meg fordi jeg ikke teller dem. De dagene jeg spiser frukt blir det så mye jeg orker men ikke for mye. Magen begrenser dette. Grønnsaker spiser jeg til jeg nesten brekker meg. Prøver å spise forskjellige sorter. Hvor mye det blir i løpet av en dag vet jeg ikke. Det kostet endel å kjøpe inn alle grønnsakene, men det er heller ikke gått med penger til kaker og godterier og annet snaks. Så totalt sett blir det ikke noe dyrere. I morgen skal jeg spise tørrstekt magert kjøtt. Når det gjelder fisk, skal jeg ikke spise det før etter at 2-ukers perioden er over. Jeg vet ikke om jeg kommer til å gå opp i vekt igjen når jeg begynner å spise normalt igjen. Det får tiden vise. Suppen lager jeg selv. Skal se om jeg får skrevet noe mer spesifikt om måltidene når jeg har bedre tid.

 

I dag ble det ikke mye vektreduksjon, bare 100 gram fra i går.

 

Start 26.9.2009

26/9: 60,5 kg, 4 TP, 85 cm

27/9: 60,0 kg, 5,5 TP, 84 cm

28/9: 59,5 kg, 3,5 TP

29/9: 59,4 kg, 2,9 TP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hm, du får fortsette å oppdatere, spennende å høre hvordan det går. Men det høres ut som det er med blandede følelser du prøver dette? Har du prøvd det før?

 

Jeg har også spist en del grønnsaker i dag, salat til middag (med litt renskåret kyllingskinke, ost og pasta oppi) og grønnsaker til snacks på kvelden. Jeg tror ikke jeg klarer en diett som består av bare grønnsaker... Men skal ha med tilsvarende salat som jeg hadde til middag i dag på skolen i morgen. Grønnsaker består av mye vann, så du får i deg en del av å spise det. Også er det jo veldig kalorifattig da, og fullt av vitaminer, så ingen protest her om at det ikke er sunt! ;)

 

Vel, fortsett gjerne å oppdatere, jeg synes det er spennende å høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre hvordan det går:) Jeg bare lurte på om dette er det som blir kalt sykehuskuren eller suppekuren? Hørtes litt sånn ut ifra det du forklarte, og ser at det er en del som lurer på litt detaljer!;)

 

Den er ihvertfall som følgende: (finnes dog i litt ulike varianter)

 

Suppen:

 

6 vårløk

1-2 bokser hakkede tomater

1 stort kålhode

2 store grønne paprikaer

1 bunt stangselleri

1 bunt persille

 

Krydder: salt, pepper og to buljonterninger.

 

Kok opp vann. Skjær grønnsaken i små biter, ha grønnsakene i en kjele og fyll på med vann til grønnsakene er dekket. Ha i bukljongterningene, og kok i ca 10 til kålen er mør

 

Denne suppen kan du alltid spise når du er sulten og så mye du vil. Jo mer suppe du spiser, jo mer fett forbrennes.

 

1.dag:

Spis all slags frukt unntatt bananer. Alle slags meloner kan anbefales fordi de har få kalorier. Spis bare suppe og frukt. Drikk te (uten sukker) og mye vann.

 

2.dag:

Spis mye ferske råe grønnsaker, eller grønnsaker fra boks. Helst grønne grønnsaker. Unngå røde bønner, mais og erter. Spis suppe. Om ettermiddag/kvelden kan du spise en bakt potet med litt margarin og krydder. Ikke spis frukt på denne dagen.

 

3.dag:

Spis så mye suppe, frukt(ikke bananer) og grønnsaker du vil. Ingen potet denne dagen.

 

4.dag:

Spis i løpet av dagen tre bananer og drikk skummet melk. Drikk så mye vann du orker. Spis også suppe. Bananene har mye kalorier/karbohydrater, slik som melken. I dag trenger kroppen karbohydrater, proteiner og kalsium.

 

5.dag

I dag spiser du kjøtt og tomater. I løpet dagen kan du spise 300-500 gram kjøtt (renskåret svinekjøtt, biffkjøtt, kylling UTEN SKINN) en boks tomater eller opp til 6 ferske tomater. Forsøk å drikke 6 til 8 glass med vann, slik at kroppen skiller ut all syre. Ikke glem suppen. (Det er greit å koke kyllingbryst i suppen).

 

6.dag:

Spis kjøtt og grønnsaker som du vil. Grønnsakene skal være grønne. Ikke glem suppen!

 

7.dag:

I dag spiser du bun ris, grønnsaker, fruktsaft og suppe.

 

Viktig:

Hvis du har gått ned mer enn 7kg må du ta to dagers pause før du kan starte igjen med dag 1. Har du ikke jukset underveis, har du gått ned mellom 5 og 6 kg.

 

Hvis du fortsetter vil kroppen din bli ren og du vil føle deg så vel som aldri før. Du kan gjennomføre programmet så ofte du vil. Du vil deg lettere og full av energi.

 

Denne dietten er et system til å forbrenne mer fett enn du tar opp. Derfor er det ikke lov å drikke alkohol. Vil du drikke alkohol, må du avbryte dietten 24 timer før du ønsker å drikke. Du vil finne ut at din fordøyelse får en annen rytme. Det er ikke noe å bry seg om.

 

Viktig er:

Ikke noe brød, ingen alkohol, ingen brus (heller ikke sukkerfri). Drikk bare te, kaffe, fruktjuice og skummet melk. Ingenting med sukker. Ikke glem: jo mer suppe du spiser desto mer fett forbrenner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente også denne igjen som Rikshospitalets suppekur. Svigermoren min prøvde denne i våres. Gikk kjapt ned, følte seg veldig bra, men det er jo såpass spesilelt at man ikke holder på lenge ved siden av et normalt liv. Hun spratt da rett opp igjen i løpet av veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre hvordan det går:) Jeg bare lurte på om dette er det som blir kalt sykehuskuren eller suppekuren?

 

1.dag:

Spis all slags frukt unntatt bananer. Alle slags meloner kan anbefales fordi de har få kalorier. Spis bare suppe og frukt. Drikk te (uten sukker) og mye vann.

Ja det stemmer. Det er denne kuren. Jeg har en kommentart til melonene. Det anbefales ikke å spise vannmelon fordi den inneholder karbohydrater med høyt GI, dvs. raske karbohydrater.

 

Jeg er selv spent på hvordan det går med vekta etter at kuren er ferdig. Det er første gang jeg prøver å følge den. For 1 1/2 år siden prøvde jeg å spise suppen et par - tre dager (den sto den gang omtalt i et ukeblad) og da gikk jeg ned 1 kg. Nå har jeg mer enn nok med å gjennomføre første uke. Men vekta går stadig nedover og det gjør at motivasjonen fortsatt er til stede. Det var deilig å kunne spise kyllingkjøtt i dag.

 

Start 26.9.2009

26/9: 60,5 kg, 4 TP, 85 cm

27/9: 60,0 kg, 5,5 TP, 84 cm

28/9: 59,5 kg, 3,5 TP

29/9: 59,4 kg, 2,9 TP

30/9: 59,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hvorfor brukes denne kuren på Rikshospitalet? Renselse før operasjon eller noe?

Blir du ikke veldig gira på å få noe kjøtt etterhvert? Og er det egentlig lurt å gomle så mange bananer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor brukes denne kuren på Rikshospitalet? Renselse før operasjon eller noe?

Blir du ikke veldig gira på å få noe kjøtt etterhvert? Og er det egentlig lurt å gomle så mange bananer? ;)

 

Denne kuren er blitt brukt for pesoner som bør gå ned i vekt før feks en hjerteoperasjon, da mange overvektige blir anbefalt å kvitte seg med kg før operasjonen;)

 

Man har jo selvfølgelig lyst til å spise litt kjøtt istedenfor grønnsakssuppe til tider, men i og med at du får spise kjøtt etter det har gått 4 dager så går det faktisk helt greit, synes nå jeg:) Er mer søtsuget som tar overhånd hos meg, fremfor kjøttsuget! Og til at dette er en kur som vanligvis gir et vektap på minst 5 kg i løpet av en uke, er den slettes ikke så ille! Du kan spise så mye suppe du vil, spise grønnsaker og frukt, to dager spise kjøtt, og en dag ris. Det er absolutt gjennomførbart!:) Når det gjelder bananer er det jo selvfølgelig ikke greit å spise tonnevis med bananer hver dag i løpet av kuren, det er kun den ene dagen. For da har du i tre dager KUN spist kalorifattige grønnsaker og frukt, så kroppen har rett og slett godt av det næringsinnholdet den får fra bananene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kuren jeg følger står det inntil 8 bananer. Jeg spiser normalt ikke så mye kjøtt. Har ikke savnet det. I dag har jeg spist rent kjøtt til 3 måltider' date=' ca 450g. Det er for mye for meg. Kunne heller tenke meg litt god fersk fisk. :-)[/quote']

 

Det varierer riktignok fra kur til kur da det finnes litt ulike varianter (relativt like da), men i de jeg har sett står det at du kan bytte ut en "kjøtt-dag" med fisk. Altså kan du enten dag 5 eller dag 6 spise feks laks istedenfor. Men man kan ikke bytte ut begge dagene, for kroppen trenger proteinene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Kanskje jeg skal prøve denne en gang, er jo ikke uoverkommelig, spør du meg. Men man går opp igjen med en gang man begynner å spise normalt? Jeg trenger jo ikke å gå ned så mye lenger, så kanskje jeg bare kan følge deler av den, f.eks. Jeg kan lage suppen til middag, og bytte ut brød/knekkebrød med salat, slik jeg gjør ofte til lunsj. Men hva spiser dere til frokost når dere følger dette? Det skal mye til før jeg gir slipp på havregrøten min... Jeg trener som regel ganske rett etter frokost også, så det er nødvendig med fulle karbolagre.

 

Veldig interessant å lære om dette, i alle fall! Prøver gjerne suppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve denne en gang' date=' er jo ikke uoverkommelig, spør du meg. Men man går opp igjen med en gang man begynner å spise normalt? Jeg trenger jo ikke å gå ned så mye lenger, så kanskje jeg bare kan følge deler av den, f.eks. Jeg kan lage suppen til middag, og bytte ut brød/knekkebrød med salat, slik jeg gjør ofte til lunsj. Men hva spiser dere til frokost når dere følger dette? Det skal mye til før jeg gir slipp på havregrøten min... Jeg trener som regel ganske rett etter frokost også, så det er nødvendig med fulle karbolagre.

 

Veldig interessant å lære om dette, i alle fall! Prøver gjerne suppen.[/quote']

 

Det varierer nok veldig hvordan man fortsetter kostholdet etterpå. Jeg vet om folk som har begynt rett tilbake til sitt normale (ikke veldig sunne bevisste kosthold), som i løpet av kort tid har gått tilbake til den gamle vekten, mens jeg også vet om folk som har klart å holde vekta stabilt. En venninne av meg gikk ned 11 kg påp to uker, og så fortsatte et "snillere" kosthold, hvor hun spiste nokså normalt, bare prøvde å unngå mye brød, poteter/pasta/ris og mat med høyt sukkerinnhold. Hun gikk ikke opp i vekt igjen, men gikk ned ca 1 kg i uken etter dette. Så det er mye opp til en selv!;)

 

Det du sier med å ikke følge dietten 100% synes jeg høres ut som en lur idé! suppen er kjempe sunn og øker forbrenningen din (selvom grønnsaker også inneholder kalorier, har disse så lavt kaloriinnhold at du bruker mer kalorier på å tygge og fordøye dem enn kroppen tar til seg). Jeg spiser nå suppen til frokost, men siden du ikke trenger å gå så mye ned i kort tid, trenger du jo ikke bytte ut grøten din. Havregrøt er en kjempefin start på dagen, spesielt siden du trener i etterkant. Spis suppe til ett eller to måltider, og spis eller masse grønt!:) Så kan du jo følge dietten ved å spise kjøtt noen dager i uken, siden kroppen trenger mer enn bare grønnsaker over flere dager! Lykke til da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Jeg synes egentlig at kostholdet er ganske nært opp til det jeg selv praktiserer allerede, bortsett fra at jeg spiser kjøtt, og også brød/knekkebrød. Men det med brød og knekkebrød går veldig i perioder, og jeg merker at med en gang jeg spiser mer grønnsaker i stedet for dette, går jeg raskere ned i vekt.

 

Jeg veier nå 60 kg og skal egentlig bare ned til 58, siden jeg er 170,5 cm høy. Jeg har gått ned fra 76 totalt, men 74 siden jeg begynte å legge inn her i månedsskiftet april/mai. Så jeg har jo gått rask ned uten så store forandringer i kosten (jeg har forandret kosten, men ikke sluttet å spise enkelte ting). Da jeg stod helt stille på vekten spiste jeg dessuten mye brød, så kanskje det var grunnen? Nå prøver jeg mer salat eller knekkebrød.

 

Kan man spise egg i denne dietten? Jeg vil gjerne ha i meg nok proteiner også, og hvis man kutter i kjøttet... Jeg er veldig glad i kjøtt, og merket her en dag jeg spiste salat til middag (men med ca 80 gram skinke oppi) at jeg ikke syntes jeg hadde spist middag, hvis dere skjønner. Spiste den samme salaten til lunsj dagen etter, og det var mye bedre.

 

Jeg har fylt opp fryser og kjøleskap med grønnsaker, så dette er absolutt ikke umulig at jeg prøver den nærmeste uken. Blir du mett av suppen til frokost? Jeg spiser veldig lite grøt siden jeg nettopp skal rett på trening, 20 gr havregryn, lager grøten på vann, 1/2 skje eplemos, masse kanel og bittelitt ekstra lett melk på toppen (ca 40-50 gram). Hvis jeg ikke skal trene spiser jeg nesten dobbelt så mye grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spise egg i denne dietten? Jeg vil gjerne ha i meg nok proteiner også' date=' og hvis man kutter i kjøttet... Jeg er veldig glad i kjøtt, og merket her en dag jeg spiste salat til middag (men med ca 80 gram skinke oppi) at jeg ikke syntes jeg hadde spist middag, hvis dere skjønner. Spiste den samme salaten til lunsj dagen etter, og det var mye bedre. [/quote']

Når det gjelder hva man kan/ikke kan spise i denne dietten er det litt vanskelig å svare på, da du ikke skal følge dietten 100%. Den er slik den er beskrevet tidligere, og der inkluderer ikke egg. Men så er også denne dietten ikke ment for en diett man skal gå på over en veldig lang periode. Om du vil spise egg eller ikke blir opp til deg!;) Jeg synes det er godt med et egg iblant, pluss at det er sunt, så jeg spiser det til vanlig, men ikke nå under denne "suppekuren".

 

Jeg har fylt opp fryser og kjøleskap med grønnsaker' date=' så dette er absolutt ikke umulig at jeg prøver den nærmeste uken. Blir du mett av suppen til frokost? Jeg spiser veldig lite grøt siden jeg nettopp skal rett på trening, 20 gr havregryn, lager grøten på vann, 1/2 skje eplemos, masse kanel og bittelitt ekstra lett melk på toppen (ca 40-50 gram). Hvis jeg ikke skal trene spiser jeg nesten dobbelt så mye grøt.[/quote']

Jeg blir i hvertfall mett av suppen til frokost. Og det som er så fint er at du kan spise en good porsjon av den, uten å måtte tenke på kalorier. Så jeg spiser mett, og når jeg blir sulten igjen så spiser jeg en porsjon til! (og også de råe grønnsakene osv som det står nevnt i beskrivelsen ovenfor som mellom-måltider) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...