Gå til innhold

Min lange vei!


Gjest stinelill1988

Anbefalte innlegg

Gjest stinelill1988

Hei alle sammen, jeg tenkte og lage meg en tråd her inne så dere kan følge meg fra jeg starter på el test, når jeg blir gravid og helt til ungen kommer!

 

jeg er ei jente på 21år, sliter veldig med migrene, så jeg må være veldig forsiktig sånn at jeg ikke får spontanabort igjen...

så nå starter snart min lange tid! men jeg er ikke helt sikker på hvor lang syklus jeg har pga jeg har uregelmessig mensen! så når burde jeg starte på el test da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Gjest stinelill1988

på tirsdag starter jeg på EL test! har 7tester så nå får jeg bare teste og se når jeg har el..

også blir det å sette i gang prøving, blir en fin julegave om det klaffer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at du skal teste inntil 1. des hvis du har forventet mens 4. des...

 

Som regel har man eggløsning 14 dager før mens. Hvis man har uregelmessig mens kan man ta utgangspunkt i den korteste syklusen man har hatt de siste 6 mnd og teste i henhold til denne. La oss si du hadde en korteste syklus på 24 dager. Da er forventet el 14 dager før mens på dag 10 i syklusen. Da skal du begynnte å teste på dag 8. Altså 2 dager før forventet el, så teste helt til testen viser positiv.

 

Og det stemmer nok at du bør teste på ettermiddagen/kvelden fordi LH-hormonet produseres på morgenen og skilles ut i kroppen først senere på dagen.

 

Når du har fått positiv test vil sannsnligvis eggløsning finne sted etter 12-36 timer.

 

Husk også at testen er ikke positiv selv om du får to streker. Først når streken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken er testen positiv.

 

Jeg har bestilt både el-tester og graviditetstester fra billige-tester.no og var fornøyde med de. Billige og kom kjapt i posten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nickii, jeg har perioder som varierer fra 21-30dager men som oftest rundt 26dager. Ser at det alltid er 14dager fra EL til mensen kommer mens det er dagene før EL som varierer. Derfor startet jeg prøving fra første dag etter mensen var ferdig. Du kan også sjekke når du har EL ved å måle tempen i rumpa om morgenen før du står opp av sengen (det er viktig ellers blir det feil) Må måle hver dag og helst samme tidspunkt, og ha termometer med minst to desimaler. Noter ned tempen og dagen før/samme dag som EL så øker tempen med ca. en halv grad og holder seg der hvis du er gravid. Dersom du ikke er gravid faller tempen en-to dager før mensen kommer. Billig og effektivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

første dag i forige mensen var 4november. og 4 forige månede!

tror jeg begynner fra mandag å teste jeg!

 

men så har jeg pleid å få mensen 2uker etter forige mensen, men det er bare nå disse 2 måndene at den har kommet til samme tid! så jeg tror jeg skal teste fra mandag av jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

 

gleder meg til den dagen jeg har noe økning. for da kan jeg sette i gang, nå tar jeg det egetlig litt med ro,nyter livet og slapper av og tenker minst mulig på dette... det er 3uker og 6dager til jeg forventer mensen, og seff håper jeg den ikke kommer! for jeg vil at det skal klaffe denne gangen! det har klaffet 2ganger før, den ene gangen var det ikke plan lagt og jeg tok abort, andre gangen var det planlagt men da fikk jeg spontanabort! denne gangen er det planlagt og denne gangen håper jeg det går!

så nå tar jeg tiden til hjelp, gleder meg til jeg får el <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

i går da jeg målte så ble den andre streken mye sterkere enn første dagen så jeg har tro på at det ender med el snart, ja vet det er tidlig pga jeg var ferdig med mensen forige uke, så da skje noe innen 26november tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

15.11.09 - ingen LH økning

 

dette tar tid... vet man må ta tiden til hjelp, men hvor lenge må man vente egentlig?

 

til uka så håper jeg den nye EL testen har kommet! har 4stk igjen i den pakken jeg holder på med nå, så har enda 14stk til om de andre testen har kommet.. og 3gravid tester om dem har kommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det litt tid. I teorien hvis de er riktig at mensen skal komme 4. desember så kan det faktisk hende at du ikke har el før 22-23 november. Og med ustabile sykluser er det også mulig at det kommer noen dager etter det.

 

Og skulle du oppleve at du ikke får positiv test kan du ha vært uheldig at hormonnivået ditt har steget og sunket igjen mellom to tester så raskt at du ikke har fått utslag på testene.

 

Intet håp er ute ennå :-) Men det beste er nok at man ikke tenker så mye på dette og innfinner seg med at det godt kan ta en stund å bli gravid, så heller bli positivt overrasket dersom det går raskt. Gjør prøvetiden litt enklere å takle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

15.11.09 - ingen LH økning

16.11.09 - ingen LH økning

17.11.09 - ingen LH økning

 

må da bli økning en dag snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

15.11.09 - ingen LH økning

16.11.09 - ingen LH økning

17.11.09 - ingen LH økning

18.11.09 - ingen LH økning

 

kan da ikke være lenge til nå!

gleder meg litt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

15.11.09 - ingen LH økning

16.11.09 - ingen LH økning

17.11.09 - ingen LH økning

18.11.09 - ingen LH økning

19.11.09 - ingen LH økning

 

håper det skjer noe snart jeg :D

hadde vært en kjempe fin gave å bli gravid<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

13.11.09 - ingen LH økning

14.11.09 - ingen LH økning

15.11.09 - ingen LH økning

16.11.09 - ingen LH økning

17.11.09 - ingen LH økning

18.11.09 - ingen LH økning

19.11.09 - ingen LH økning

20.11.09 - ingen LH økning

21.11.09 - ingen LH økning

 

er ikke lenge til jeg har EL nå :) gleder meg jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp.måling er som jeg nevnte tidligere veldig sikkert og billigere enn testene :) I tillegg kan du kjenne etter utflod med fingrene hver dag og hvordan livmortappen forandrer seg under syklusen. Den ligger lavt og er myk når man har mensen og når man har EL, er myk som leppene. Ellers ligger den høyt i skjeden og er hard som nesetippen. Er man gravid vil den trekke seg så høyt opp at man knapt kjenner den. EL-slim er gjennomsiktig men ikke vandig, mer glatt og strekkbart som eggehvite. Tar man med to fingre og drar dem fra hverandre vil det strekke seg som strikk mens utfloden til vanlig er mer hvit og krem-konsistens. Litt grisete synes du kanskje men det funker! Jeg brukte teknikken fra en bok som heter "Taking charge of your fertility" når jeg slet med å bli gravid med førstemann. Vi holdt på litt over et år og EL-tester hver måned hadde blitt dyrt! (Nå har vi tre jenter og tenker det holder :) ) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...