Gå til innhold

Grete Roede og graviditet?


Gjest Vonka

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 24 år som planlegger å bli gravid. Jeg er 73 kilo og 162 høy. Jeg føler at jeg er for usunn til å bli gravid, og at min BMI er for høy. Jeg forsøker derfor å spise sunt, men merker at dette er ikke er så lett nå rett før jul.

En venninne av meg bruker slike herbalife-produkter. Jeg vurderer å forsøke disse sjokolade-barene, ettersom de kanskje vil gi meg mindre søt sug og heller vil gjøre at jeg føler en viss metthetsfølelse. Men jeg er redd for at dette kan være skadelig hvis jeg eventuelt blir gravid? Jeg håper på svar hvis det er noen som vet. Og litt motivasjon :D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du tenker på dette med kosthold allerede nå :-)

 

Jeg tenker at et sunt kosthold ikke alltid er ensbetydende med et kalorifattig kosthold. Og kan tenke meg at det er mange rare stoffer i herbalifeproduktene som kanskje ikke er så gunstig. Men det er jo bare sånn som jeg tror. Men jeg er ikke i tvil om at det beste er å ha et normalt sunt og variert kosthold. Hvis du er plaget med søtsug kan fruktsalat være et meget godt alternativ.

 

Søtsuget forsvinner ofte etter noen dager, så hvis man holder ut en ukes tid uten søtsaker så er liksom det verste overstått. Kanskje du kan ha en fast dag i uka med utskeielser hvis du har litt problemer med å begrense deg.

 

Sliter du med motivasjonen kan du kanskje ha god nytte av et kurs? Eller avtale med en venninne om veiing hver uke, så har du noe å jobbe mot...

 

Ønsker deg lykke til, både med kosthold og babyplanlegging :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et flott innlegg :D Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til disse produktene, både hvis en går gravid og ellers. Jeg syns det beste er et sunt, norsk kosthold! Men jeg blir så lett revet med av slike "lette utveier" som en hører om. Jeg skulle til å bestille disse produktene, men jeg ombestemte meg i siste liten :D

Jeg vet av erfaring at søtsuget forsvinner av seg selv, men det er så grusomt vanskelig å la vær! Iallefall nå rett før jul. Men etter jul skal jeg virkelig gjøre mitt beste. Fruktsaltat er jo så godt, tror jeg skal la det være min lørdagskos :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok dame sa en gang til meg at det er ikke mellom jul og nyttår man legger på seg, men mellom nyttår og jul. Og det er jo sant. Det man gjør til hverdags teller mest. Så det er lov å kose seg litt ekstra i julen. Men man trenger jo heller ikke ta av hver dag. Så kan man jo passe på at man ikke bare sitter og sløver i sofaen foran tv'n i jula, men kommer seg ut å går en tur eller noe, så hjelper jo det også på :-)

 

Vet alt om å søke lettvindte løsninger. Men det er ikke alltid det enkle er det beste, selv om rema påstår det ;-)

 

Har prøvd så mange ting, og tatt av rundt 5 kg hver gang, men etterpå har jeg lagt på meg de kiloene igjen pluss et par til, og dermed bare vokst og vokst. Det eneste som fungerer over tid er å legge om livsstilen.

 

For de fleste av oss er det litt skremmende å endre levevis. Men når man først har begynt og gjort det en stund, så føles det faktisk ikke så verst. Man innser at man får ikke noen dårligere livskvalitet av å begrense seg og kanskje trene mer, men tvert om får man det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig klokt visdomsord. Dessverre er jeg en av dem som spiser for mye mellom nyttår og jul... Jeg er bare nødt til å skjerpe meg. Jeg pleier å tenke at jeg har ulike perioder. De vonde periodene er når jeg spiser mye søtt og jeg tenker at jeg bare MÅ ha alt det søte. Men så kan det være gode perioder hvor jeg er så flink til å både spise sunt og gå masse tur. Og jeg vet så godt at jeg har det så bra da. Men likevel så klarer jeg bare ikke å la være. Jeg er bare nødt til å endre livsstil, og forstå at jeg er nødt til å spise sunt hele tiden-bortsett fra en dag i blant.

 

Hvordan fungerer det for deg å legge om livsstilen? Har du tenkt at det er noe du vil gjøre resten av livet, eller er du redd for å falle tilbake til gamle vaner? Hvor mange kilo skal du ta av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 15 kg å ta av. Kanskje litt mer. Får se når jeg kommer så langt :-) Har siden fødselen tatt av 20. (ca 12 fra jeg kom hjem fra sykehuset)

 

Det har fungert veldig bra for meg å legge om livsstilen. Det er viktig å gjøre endringer man kan leve med. Og små skritt tenker jeg, kanskje innarbeide en vane om gangen. Jeg har nå først konsentrert meg om å få kostholdsbiten på plass, så blir det mer trening etter hvert. Og målet er jo ha leve sånn resten av livet ja. Synes det er litt godt å tenke på at jeg skal leve sunt og ta vare på kroppen min.

 

Må innrømme at jeg er litt redd for å havne i de gamle vanene. Og det er vel ikke så rart. Har jo hatt dem i mange mange år, mens de nye vanene nesten er så nye at det knapt kan kalles vaner.

 

Men jeg tror det blir lettere med tiden. Bare man tar seg i nakken med en gang man føler at det begynner å skli ut. Jeg tror den virkelige kampen kommer når man har noen få kilo igjen å ta av eller er nådd trivselsvekta. Da har man kanskje litt lett for å bli litt layed back, hvis du skjønner hva jeg mener...

 

En ting er jeg i alle fall sikker på, og det er at man bør ikke være utålmodig. Å gå ned i vekt kan ta tid. Realistiske mål tror jeg er viktig for å holde motivasjonen oppe. Jeg har satt meg som mål å gå ned 0,5 kg i gjennomsnitt i uken. Da har jeg et stabilt vekttap som blir mer varig håper jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har realistiske mål. Det er viktig som du sier å ta små steg av gangen! Du har jo vert kjempeflink, du har tatt av masse! Jeg kan tenke meg at det må være en motivasjon i seg selv!

Jeg kjenner meg selv så grådig igjen i det du skriver om at det kanskje er lett å falle tilbake til gamle vaner når en nærmer seg målet. I fjor klarte jeg å ta av syv kilo, og var da bare ca syv kilo fra mitt mål (som er ca 60 kilo). Det nærmet seg jul, og jeg tok "juleferie" fra det sunne kostholdet i midten av november. Dette og det at jeg har vert så umotivert har ført til at jeg nå bare er 500 gram fra der jeg begynte. Så jeg har ca 15 kilo å ta av jeg og!

 

Jeg har jo veldig lyst til å ta av disse kiloene, men det spørs om det går hvis jeg blir gravid. Dessuten er jeg så bekymret for at det kanskje ikke vil være så bra for den lille nå når jeg har en del kilo til overs. Men det bil gjerne hjelpe at jeg spiser sunt, selv om jeg er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips : Begynn på kurs nå i januar og gå inn for kostholdsendring (med vektnedgang som bieffekt). Gå på kurs til målet er nådd. Dersom du skulle bli gravid underveis omgjøres kurset til gravid kurs som er fokusert på kosthold uten vektnedgang men sunn vektøkning i svangerskapet (for man MÅ opp i vekt som gravid). Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har realistiske mål. Det er viktig som du sier å ta små steg av gangen! Du har jo vert kjempeflink' date=' du har tatt av masse! Jeg kan tenke meg at det må være en motivasjon i seg selv!

Jeg kjenner meg selv så grådig igjen i det du skriver om at det kanskje er lett å falle tilbake til gamle vaner når en nærmer seg målet. I fjor klarte jeg å ta av syv kilo, og var da bare ca syv kilo fra mitt mål (som er ca 60 kilo). Det nærmet seg jul, og jeg tok "juleferie" fra det sunne kostholdet i midten av november. Dette og det at jeg har vert så umotivert har ført til at jeg nå bare er 500 gram fra der jeg begynte. Så jeg har ca 15 kilo å ta av jeg og!

 

Jeg har jo veldig lyst til å ta av disse kiloene, men det spørs om det går hvis jeg blir gravid. Dessuten er jeg så bekymret for at det kanskje ikke vil være så bra for den lille nå når jeg har en del kilo til overs. Men det bil gjerne hjelpe at jeg spiser sunt, selv om jeg er overvektig.[/quote']

 

En bekymring skal jeg ta fra deg, og det er at om du har noen kilo for mye, så vil det neppe bety noe for babyen. Det er nok mer deg selv det går utover. Det blir jo klart tyngre for kroppen å gå gravid jo større man er. Men vekt har ikke alt å si heller. Jeg slet mye mer i svangerskap nr 2 enn med nr 1, selv om jeg var mye mindre. Mange større damer har det helt fint under svangerskapet. Og tror det skal en del til før det blir komplikasjoner ut av det.

 

Det er bare å sette i gang med endring av livsstilen din. Det er jo ikke noe å utsette i grunn. Det er helt ok å gå ned i vekt til du får positiv test. Og det kan jo ta sin tid det også, så du kan jo rekke å gå ned flere kilo før det skjer. I tillegg har du fått en fin start på kostholdsvaner til du blir gravid. Og når du har fått positiv test, så øker du bare litt med matmengde slik at du ikke lenger går ned i vekt, men sånn ca holder vekten gjennom første trimester. Spiser man sunt i svangerskapet er det ikke så farlig om man legger på seg litt mer enn gjennomsnittet. Det er ikke vekta som betyr alt.

 

Høres så enkelt ut, men jeg vet jo at det ikke er det. Jeg tok av ganske mange kilo før jeg ble gravid, men da jeg ble gravid raste alt på igjen pluss noen kilo til. Jeg var omtrent stillsittende pga bekkenet og spiste nok altfor mye og for usunt. Var vanskelig å holde fokuset. Synes jeg la på meg uansett hva jeg gjorde. Og særlig det at jeg ikke fikk beveget meg noe særlig gjorde at jeg ga litt opp under graviditeten. Det er likevel verd et forsøk. Som jeg sier til min venninne som til stadighet prøver å slutte å røyke: bare fortsett å prøve. Om du ikke prøver går det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips ;)

Jeg har tenkt på å begynne på kurs, men det spørs om det er penger nok til det i januar... Hehe, all julehandelen vet du!

 

Mitt tips : Begynn på kurs nå i januar og gå inn for kostholdsendring (med vektnedgang som bieffekt). Gå på kurs til målet er nådd. Dersom du skulle bli gravid underveis omgjøres kurset til gravid kurs som er fokusert på kosthold uten vektnedgang men sunn vektøkning i svangerskapet (for man MÅ opp i vekt som gravid). Lykke til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at jeg slipper å bekymre meg for at barnet skal lide for mine ekstra kilo! Jeg tror at så lenge som jeg er sunn, så vil det iallefall hjelpe litt ;)

Og som du skriver, at hvis jeg får til en kostholdsendring før jeg blir gravid, så er jo det flott!

Jeg håper at du klarer å ta av de kiloene som du ønsker. Du er iallefall veldig bevisst ditt kosthold, det er jo kjempebra!

 

Jeg ringte legen i dag anngående denne svineinfluensa. Det skal være "massevaksinasjon" i min kommune denne uken. Jeg måtte høre med legen om hvordan det var med vaksinen og graviditet. Hun sa at jeg måtte vente med å ta vaksinen til jeg var 3 mnd på vei, eller ta vaksninen nå og utsette å bli gravid. Vanskelig å bestemme seg, men jeg er så skeptisk til vaksinen, så jeg utsetter det en stund til. Jeg kan jo uansett ikke ta den på en stund hvis jeg blir gravid.

Jeg var på apotektet og kjøpte folat i dag. Har hørt at det er bra å ta før en blir gravid. Så håper jeg at ting skjer etterhvert :)

 

En bekymring skal jeg ta fra deg' date=' og det er at om du har noen kilo for mye, så vil det neppe bety noe for babyen. Det er nok mer deg selv det går utover. Det blir jo klart tyngre for kroppen å gå gravid jo større man er. Men vekt har ikke alt å si heller. Jeg slet mye mer i svangerskap nr 2 enn med nr 1, selv om jeg var mye mindre. Mange større damer har det helt fint under svangerskapet. Og tror det skal en del til før det blir komplikasjoner ut av det.

 

Det er bare å sette i gang med endring av livsstilen din. Det er jo ikke noe å utsette i grunn. Det er helt ok å gå ned i vekt til du får positiv test. Og det kan jo ta sin tid det også, så du kan jo rekke å gå ned flere kilo før det skjer. I tillegg har du fått en fin start på kostholdsvaner til du blir gravid. Og når du har fått positiv test, så øker du bare litt med matmengde slik at du ikke lenger går ned i vekt, men sånn ca holder vekten gjennom første trimester. Spiser man sunt i svangerskapet er det ikke så farlig om man legger på seg litt mer enn gjennomsnittet. Det er ikke vekta som betyr alt.

 

Høres så enkelt ut, men jeg vet jo at det ikke er det. Jeg tok av ganske mange kilo før jeg ble gravid, men da jeg ble gravid raste alt på igjen pluss noen kilo til. Jeg var omtrent stillsittende pga bekkenet og spiste nok altfor mye og for usunt. Var vanskelig å holde fokuset. Synes jeg la på meg uansett hva jeg gjorde. Og særlig det at jeg ikke fikk beveget meg noe særlig gjorde at jeg ga litt opp under graviditeten. Det er likevel verd et forsøk. Som jeg sier til min venninne som til stadighet prøver å slutte å røyke: bare fortsett å prøve. Om du ikke prøver går det i alle fall ikke.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...