Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Oppsummering av 2010:

Holmenkollmarsjen' date=' Birkebeinerrennet, Sentrumsløpet, Holmenkollstafetten, Tunnelløpet, FredagsBirken, Halvtraver'n og Birkebeinerløpet.[/quote']

 

"Sinnsykt" bra gjennomført! Må bare ta av meg hatten for prestajonene dine, du slår de fleste av oss vanlig dødelige ned i støvlene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest dennejenta

Hei!

 

Her var det lenge siden jeg hadde vært innom. Morsomt å lese at dere fortsatt er i gang. Selv har jeg kommet meg hjem fra USA, gikk opp et par kilo siste tiden der, men ikke så drøyt at det ikke går an å få det av igjen. Og det fikk jeg. Jeg har fortsatt med den voldsomme løpingen, og nå har det sagt fullstendig stopp. Jeg har skikkelig beinhinnebetennelse i høyre skinnelegg, og det ble så ille for et par uker siden at jeg oppsøkte fysioterapaut. Jeg anbefaler ingen å dra løpingen så langt... nå skal det sies at han ser at jeg har en litt ustabil hofte, slik at jeg sikkert er predisponert for å få svineriet. Men likevel. Under behandling i dag var jeg nær ved å begynne å grine. Med vondt skal vondt fordrives...

 

Så, hva gjør jeg da? Jeg sykler litt, litt spinning, litt på egenhånd, litt romaskin, litt ellipsemaskin og jeg har til og med prøvd yoga. Men INGENTING slår å løpe, og jeg håper jeg kan det snart. Da lover jeg å ikke løpe så lenge av gangen og å tenke på hofta...

 

Ja, jeg løp jo Oslo Maraton, og etter det ble det kaos, rett og slett. Var flink og lot være å løpe en hel uke før, og merket ikke noe til betennelsen under løpet. Men etterpå... Gud hjelpe meg, jeg hadde SÅ vondt. Tror jeg har løpt mitt siste asfaltløp ;)

 

Ellers, har jeg fått hund. Hehe. En liten valp, så jeg har da noe å drive med. Hund, studier, jobb, litt trening, og jeg søker meg tilbake til det store utland (som er en heltidsjobb i seg selv). Og vekten har stabilisert seg på rundt 61-62 kg, selv med utskeielser, så den stresser jeg ikke så veldig mye med. Det viktigste er at kroppen min blir vant til å være der, så den ikke legger på seg 2 kg bare jeg nevner "kake" eller går ned 2 kg bare jeg tar meg en tur på mølla... for sånn var det før, nemlig.

 

Ellers da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, godt å være tilbake i gamlelandet, ikke sant?!

 

Løping på asfalt... Det er jo ikke sunt da! Du husker kanskje til min knehistorie? Nytt korsbånd i venstre kne for ti år siden. Blir aldri kvitt smertene. Noen dager verre enne andre. Har innsett at slik er det. Men asfaltløping gjør ikke kneet akkurat bedre! Gjennomførte du virkelig en hel maraton under Oslo maraton?! Det er langt, det! Jeg har slått meg til ro med at lengre distanse enn halvaraton blir det aldri på meg. Om da ikke noen spanderer en tur på på meg til New York maraton. DA stiller jeg ;)

 

Å løpe Birkebeinerløpet nå i høst var en flott opplevelse. Jo da, utrolig slitsomt med den offroad-løypa. Opp og ned gikk det, gjennom bløt jord, over stein og stubber... Krampa kom rett etter løpet. Og ennå, et par måneder etter, kjenner jeg krametendenser når jeg løper. Men allikevel... Det kjennes så mye bedre for HELE KROPPEN å løpe der ute i skogen! Ja, hele kroppen er liksom med på løpet. Når jeg løper på asfalt går bare beina av seg selv. I skogen må jeg følge med. Balansen får kjørt seg. Det kjennes mer riktig ut. Allikevel fortsetter jeg nå i høst/vinter med å løpe på asfalt. Den er mer tilgjengelig her i byen. Gleder meg dog til å melde meg på Birkebeinerløpet så snart påmeldingen ligger ute :(

 

Du skriver at ingenting slår det å løpe, dennejenta. Hva legger du i det? Jeg kan si meg enig! For meg er løping den ultimate formen for å holde vekta. Tre joggeturer i uka på rundt 50 min - 1 time gjør at kroppen holder vekta. Samtidig elsker jeg jo å sykle og gå på ski. Nå som jeg har betennesle i høyrearmen blir det lite med rulleski. Det blir jogging og styrke. Har slynger jeg trener med her i heimen - og rockering. Jeg skal bli klar for Birkebeinerrittet selv om jeg nå har betennelse i høyre albue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Gjest charliemor

Jeg konstaterer at jeg er stadig i bevegelse.

 

Sier meg enig i min uttalelse fra oktober i fjor: "For meg er løping den ultimate formen for å holde vekta." Merket ikke minst dette nå i mai og juni, hvor det ikke ble noe jogging pga. ny hund i huset som krevde sitt. Nå er jeg heldigvis tilbake på joggesporet og regner med at vekta etter hvert får med seg det :)

 

Vekta har jeg holdt stabil i to og et halvt år nå. Dvs. 60 kg +/- en til to kg.

 

I 2011 har jeg deltatt på Holmenkollen skimarataton- utrolig laaaangt løp (56 km) og veeeeldig slitsom. Var sinna etter løpet; "forsøker de bli som Birken???" I skrivende stund har jeg dog tenkt til å melde meg på i 2012 også.

 

Etter Holmenkollen skimaraton var det Birkebeinerrennet. Slo fjorårstiden med fem kvarter; happy! Det var nå sist vinter jeg for alvor fikk sans for klassisk skigåing. Med en til to studiedag i uka fikk jeg mange anledninger til å gå på ski i marka :) Neste vinter har jeg ikke denne muligheten, men håper på en tilsvarende tid i Birken for det.

 

Nå i sommer er jeg da atter tilbake på joggesporet. Trener opp kondisen mot Birkebeinerrittet og løpet (hhv. i august og september).

 

Min erfaring med vektreduksjon: Det er ingen sak å slanke seg - mye vanskeligere å holde vekta. Har slanket meg flere ganger ved hjelp av Grete Roede de siste ti årene. Først nå siste gang jeg gikk kurs, for snart tre år siden, at vekta har holdt seg. Takket være fysisk aktivitet. Den var ikke på timeplanen tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...