Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

I 2009 begynte mitt nye liv mht. å holde kroppen i form. I mars 2009 hadde jeg min første joggetur på 25 år. Satte meg noen mål; Sentrumsløpet og havmaraton, som jeg gjennomførte. Sykling ble det også; Fredagsbirken.

 

I 2010 må jeg også sette meg noen mål, nå som kroppen er så godt i gang!

 

: Holmenkollen skimaraton 13. februar (http://www.holmenkollenskimaraton.no)

: Birkebeinerrennet 20. mars (http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet)

 

: Raumerrittet 5. juni. (http://www.raumerrittet.no)

: FredagsBirken 27. august.(http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/FredagsBirken)

 

: Oslo maraton; halvmaraton, 26. september. (http://www.oslomaraton.no)

 

Jeg er 45 år, kvinne, og vet at ingen ting kommer av seg sjøl. Jeg bruker min vilje og får hjelp av mine mål. De trigger meg. Målene er med på å få meg ut på trening, selv når sofaen roper høyt på meg.

 

Flere der ute med mål for 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest charliemor

.... hadde jeg i går. 6.15 km i minus 10 eller så. Var kaldt, ja! Men ble varmere ettersom jeg la meterne bak meg. Atsmaen likte seg ikke helt godt i kulden; kan ikke presse pulsen for høyt opp i kulda. Målet for 2010 er å komme opp i 1000 km jogging; kun 993.85 igjen :D

 

I dag hadde jeg årets første skitur, med poden. Ble en kort og kald tur; 4.34 km i minus 18.

 

Alle turer i år skal foregå med min kombinerte pulsklokke/gps (har en Garmin Forerunner 405 som jeg bruker til alt unntatt sykling, der har jeg en Garmin Edge 705). Slik vil jeg ha full kontroll på tilbakelagte km. Liker slike dippedutter koblet opp mot nettet! http://www.garminconnect.com gir meg oversikten over treningene/turene mine. Slik ser f.eks. min halvamaraton 2009 ut: http://connect.garmin.com/activity/14490841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Imponerende hva du får til altså. Fra å ta første joggetur på 25 år til å løpet en milsløp kort tid etter. Blir veldig imponert når jeg leser dette.

 

Skal gå kortvasan i år, det er eneste planen hittil. Føles godt å ha et håndfast mål med treningen. Er du god i langrenn ? Tar gjerne i mot tips på den fronten :-) Min drøm er å gå Birken en gang, men turde ikke melde meg på i år.

 

Kan jeg spørre om din historikk her inne ?

 

Jeg startet i midten av september og har gåt ned 7,5 kg. Jeg er 28år, 168cm høy og veier nå 65,5 kg. Begynner å bli fornøyd, men målet er 62-63 kg. Jeg trener spinning, styrke, litt squash og litt jogging. Nå om dagen blir det selvsagt mye langrenn. Vil du fortelle litt om dine treningsvaner ? Hvordan kom du i slik imponerende knallform på så kort tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei, Frøken Fryd :)

 

Jeg er altså 45 år. Er 159,5 cm høy. Veide 60 kg som 16-åring. Etter det gikk det jevnt oppover... Tok ta da jeg var i midten av tredveårene og veide 72 kg. Gikk fint ned i løp av et par GR-kurs. For så sige oppover igjen... Meldte meg på nytt GR-kurs oktober 2008. Gikk ned fra 67 til 62. På egen hånd gikk jeg så etter jul i fjor ned ytterligere fire kg. Løpinga som jeg startet med i mars, gir jeg skylda for at jeg klarte å holde vekta helt til høsten kom. Da kom strekken i låret, og jeg kunne i jogge før nå, i januar, tre måneder etter. Vekta min er nå der den var for et år siden; gikk opp en kilo i jula. Nå skal vekta ned til under 60 før mars opprinner :)

 

Jogging: Jeg startet altså 6. mars. Var meget fokusert og jogget hver uke 3 turer. Begynte forsiktig, type gå 2 min, jogg 10, gå 2, jogg 10, gå 2. La etter hvert på både mht. tid og lengde. Jogging for meg går veldig mye på vilje; jeg synes det er en kraftkrevende idrett!

 

Skigåing: Jeg tror liksom jeg er født med ski på beina! Men de siste 25 årene har det vel blitt maks to-tre skiturer pr. sesong, endog visse sesonger uten en eneste tur. Nå gyver jeg løs! Bare bestemte meg for at Birken vil jeg gå! Og har meldt meg på som Team Aktiv-deltaker. Jeg kjenner flere som er/har vært rammet av kreft; dette er en av mine måter å vise at jeg er med dem :) Jeg har meldt meg på skikurs/skitrening med Ingrid Kristiansen - som jeg også har vært på løpetrening med. Hun er veldig ok :)http://www.ingrid-kristiansen.com. Skikurset starter nå på torsdag, og jeg gleder meg!

 

Sykling: Har alltid likt å sykle rundt omkring, sånn til og fra skole og jobb. Jeg er absolutt ingen racer. Her i sommer da jeg trente i Fredagsbirken, følte jeg meg som en totalt sinke der i marka. Så veldig mange som er utrolig sjappe på sykkelen!!! Fredagsbirken gjennomførte jeg sammen med min søster. Vi har meldt oss på til årets ritt også. En fin sosial sak for oss to søstre, som til tross for at vi bor i samme by, ikke ser hverandre så ofte.

 

Mine treningsvaner nå for tiden: Jeg har til hensikt å trene minst fire dager. Dvs. fire morninger. Jeg har kun fem minutter å gå til min lokale Elixia. Møter frisk opp der kl. 6.15! I går var det 40 min. spinning. I dag har jeg trent 50 min. styrke på egen hånd. Planen er styrke, spinning og løping i løpet av uka. Uka har begrenset med timer! Mulig jeg ender på 1 styrke, 1 spinn og 3 jogg. Tenker alle, evt. fire av dem, om morningen + da evt. en i løpet av helgen. Det fine med morningene er at det ikke går ut over familien om ettermiddagen/kvelden/i helgene. Skal teste å jogge i morgen tidlig før jobb, se om det er liv laga der ute så tidlig! - Og så tenker jeg skitreningene torsdager fremover som en bonus. Samtidig vet jeg at det er noe som heter restitusjon... Viktig å hvile innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Dette var motiverende lesing :-) Skal faktisk på skikurs til helgen, trenger å kjøre inn litt teknikk kjenner jeg. Sliter litt med å utnytte skien maksimalt.

Visste ikke at Ingrid Kristiansen holdt kurs, det kom aldri opp da jeg drev å søkte etter skikurs. Tak for linken, skal gå inn og lese litt der for jeg synes løpekurs også høres veldig interessant ut. Ble litt inspirert av deg til å melde meg på et mosjonsløp. Er nok med løping som med skigåing, at jeg bruker mye unødvendige krefter på dårlig teknikk.

 

Høres ut som du er effektiv i hverdagen, og da er det ingen sak å få gjort unna treningen. Jeg er også tilhenger av morgentrening, da har man fri når man går fra jobben. Restitusjon er veldig viktig. Jeg kjørte en spiningtime med intervaller i går, så i dag blir det lang, rolig tur med hunden som restitusjon, før det braker løs igjen med hardere trening i morgen.

 

Håper du oppdaterer på treningsfronten her fremover. Hadde vært spennende å følge med hvordan det går med deg, tror jeg kan hente mye inspirasjon i denne tråden utover våren. Skal se om jeg ikke prøver meg på noen løp og kanskje noen flere skirenn.

 

Ha en fin og aktiv dag ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg blir inspirert av å lese dine svar :) Det er godt å være noen som heier på hverandre!

 

Jeg har bevisst valgt flere løp/ritt/renn for derved å spre målene utover året. Nå er det Holmenkollen skimaraton om bare en drøy måned, og deretter Birken måneden etter... Jo, da, disse målene driver meg fremover.

 

I dag fikk jeg en herlig mailbeskjed: Jeg er tatt ut som frivillig til Ski-VM 2011 (og prøve-vm nå i mars) på langrennsiden! Jeg trodde løpet var gått ettersom jeg ikke hørte noe til jul, men der kom altså gladmeldingen. Mao. har jeg enda en motivasjonsfaktor mht. trening og ikke minst skigåing.

 

Spent på om og hvilke løp du melder deg på, Frøken Fryd. Du nevnte kortvasan. Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Denne uka:

 

Mandag: Spinning 40 min.

Tirsdag: Styrke 50 min.

Onsdag: -

Torsdag: Skitrening 75 min.

Fredag: Styrke 50 min.

Lørdag: En familieskitur i meget rolig tempo, 60 min.

Søndag: -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Så flink du er, Charliemor! Det er inspirerende å lese det du gjennomfører. Jeg tør ikke å melde meg på så mye arrangementer, men jeg har fundert på å løpe i hvertfall 10 km på Oslo maraton. Men så svikter nervene litt... :P

Jeg hadde årets første lille joggetur i går. Det var alt for lenge siden sist, merket jeg. Men det var veldig deilig å ha gjort det!

 

Vi har fremdeles liv inne på gamle-tråden din på Ned under 10 kilo. Vi skal fremdeles ned de siste kiloene, og så har det selvfølgelig droppet innom et par nye. Jeg gikk opp en drøy kilo i jula, men jeg lar meg ikke stresse opp av det. Nå er det treningen som skal få fokus har jeg bestemt meg for. Har ikke ork til å veie maten. Vi får se om den motivasjonen melder seg mot våren... :P

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp, hyggelig å høre fra en gammel "bekjent" :P

 

Jeg utfordrer deg herved til å melde deg på 10 km, enten på Sentrumsløpet eller under Oslo maraton!!! Tar du utfordringen?!

 

Jeg meldte meg i går også på Sentrumsløpet. Bare gjorde det. Det er nå det er "billig", dvs. prisen øker for hver måned som går. Joggetur har jeg kun hatt en av i år (2010). Klarer rett og slett ikke å jogge når det er så kaldt som det har vært her i Oslo etter jul (ligget og vaket rundt 15-20 minus). Luftveiene roper hjelp! Holder meg til innendørstrening 3-4 ganger i uka + skitrening en kveld.

 

Gleder meg til varmere dager hvor jeg atter kan jogge :P Selv om jo jogging er den ultimate pining av min kropp. Er jo ingen pauser der! Jeg tillater meg ikke å stoppe opp underveis. Redd for å stivne helt. Det er kanskje tull. Men ikke bare redd for det, også stoltheten min som sier jeg skal kjøre på til toppen av bakken, den bakken opp til huset, den bakken som alltid avslutter enhver joggetur, enten den er på 6 km eller 20 km, den bakken som vel minst er 200 m. Den er passe bratt ja, og kan være en lidelse å komme opp.

 

Motivasjon... I dag slet jeg på morningen. Bikkja hadde vekket meg kl. 4, jeg la meg kl. 23.45, og så skulle jeg opp kl. 5. Oppstandelsen gikk bra, men sleit med negative tanker om dagens styrketrening. Tror jeg om ikke alt for mange ukene må få meg et nytt styrkeprogram. Rett og slett bestille en personlig trener-time. Å gjøre de samme øvelsene 2-3 ganger i uka over lang tid kan være demotiverende.

 

Godt å være innom her da, finner motivasjon her :P

---

Ellers så skulle jeg vel kanskje ha logget meg inn på "ned under 10 kg" igjen... Gikk opp før jul, etter at lårstrekk satte meg ut av jogging fra 1. oktober. To kg skal av. Mulig det ikke er så lett ettersom jeg driver med mye styrketrening, muskler veier jo mer enn fett! Jeg sier heller at magen skal bli mindre/strammere; der er nok av fett i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd
Jeg blir inspirert av å lese dine svar :D Det er godt å være noen som heier på hverandre!

 

Jeg har bevisst valgt flere løp/ritt/renn for derved å spre målene utover året. Nå er det Holmenkollen skimaraton om bare en drøy måned' date=' og deretter Birken måneden etter... Jo, da, disse målene driver meg fremover.

 

I dag fikk jeg en herlig mailbeskjed: Jeg er tatt ut som frivillig til Ski-VM 2011 (og prøve-vm nå i mars) på langrennsiden! Jeg trodde løpet var gått ettersom jeg ikke hørte noe til jul, men der kom altså gladmeldingen. Mao. har jeg enda en motivasjonsfaktor mht. trening og ikke minst skigåing.

 

Spent på om og hvilke løp du melder deg på, Frøken Fryd. Du nevnte kortvasan. Hva er det?[/quote']

 

Godt å høre at jeg kan inspirere deg litt også, til tross for mine beskjedne løp/ritt/renn-planer for 2010. Forløpige planer da vel og merke.Kan jo hende det blir flere etterhvert som jeg frekventer inne på tråden din og får inspirasjon ;-)

 

Først av alt: Gratulerer så mye med uttak til prøve-VM, det er jo helt fantastisk. Hvilken distanse blir det ? og blir det før eller etter Birken ?

 

Jeg var da på skikurs forrige helg og lærte meg litt mer om teknikk. Skjønte at jeg var rusten, særlig på diagonalgang. Staking og skøyting går fint, men nå er klassisk jeg skal gå i slutten av februar da. Så her er det bare å øve diagonalgang. Sliter litt med tyngdeoverføring, så denne uken har jeg vært ute og gått uten staver hver dag. Det blir nok bra til slutt. Selv om teknikken er så som så, vet jeg at kondisen min vil bære meg gjennom de tre milene.

 

Kortvasan ja....det er et tremils langt renn som går fra Mora til Sälen, altså i Sverige. Ganske flatt terreng, så det skal nok gå fint :-)

 

Du var så flink å legge inn treningsreferat, så jeg skal legge inn mitt fra forrige uke jeg også.

 

Mandag: Intervallspinning 1t

Tirsdag: Langrenn 1,5 t

Onsdag: Spinning 45 min

Torsdag: Styrketrening 1t

Fredag: Fri

Lørdag: 1t langrenn + skikurs

Søndag: Skikurs

 

Ha en fortsatt fin og mosjonfylt uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det var litt av en oppsummering av din forrige uke. Deilig å trene så mye? Tipper det!

 

Oslo 2011; ski-vm: Distanse?! Vel, jeg er tatt ut som frivillig i kategorien langrenn, hvilket betyr at jeg skal få lov til å holde meg ute i løypa :D Hvem vet, kanskje er det jeg som skal få gi Brå en ny stav?! Vel, ennå vet jeg ikke helt hva oppgaven går ut på, men vi skal nå kurses før prøve-vm i mars.

 

Jeg var på skikurs/trening med Ingrid Krisitansen første gang forrige torsdag. Det var gøy :D Oppvarming uten staver, øve på tyngdeoverføringen, skli på skia. Så med staver, vanlig fraspark og dobbeltfraspark. Gleder meg til ny økt i kveld. Jeg var forøvrig smart, la meg bak ei som kunne det ganske bra og kopierte stilen. Forøvrig skled min nye ski veldig godt; måtte stagge meg selv flere ganger for ikke kræsje med den foran.

 

Jeg er ingen hurtig skiløper; mange er de som går forbi meg. Men på samme måte som mine tomils joggeturer er jeg seig; går og går. Kan vel i grunnen gå/jogge hur långt som helst, helt til sulten gjør ende på meg!

 

Nå er det bare en måned til Holmenkollmarsjen, eller Holmenkollen skimaraton som det nå heter. I dag er siste frist med den prisen som er billigst; fra i morgen øker de prisen. Info til dere som lurer på om dere skal melde dere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Hehehe, missforstod deg litt jeg. Tenkte du skulle få teste VM-løypa i mars jeg ;-) Så for meg at en gjeng godt mosjonerte, frivillige skulle få være prøvekaniner der, men nå er jeg med :-)

 

Ja, det er godt å trene så mye...men du skal se det blir mindre når jeg har nådd min matchvekt ;-) Tar i et godt tak nå på veien ned.

 

Kjempesmart å ligge bak en med god teknikkpå den måten. Jeg fikk lov til å gå litt bak instruktøren på kurset jeg var på i helgen, og det lærte jeg utrolig mye av. I dag hang jeg meg på en tilfeldig ute i løypa. Er kjekt med litt drahjelp ;-)

 

I morgen blir det skifri her i gården. Må gjøre litt kjedelige greier også, som feks styrketrening.

 

Hvordan er løypa på Holmenkollmarsjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, synes Homenkollmarsjen er et mer velklingende navn enn Holmenkollen skimaraton som det nå heter!

 

Profilen til marsjen kan du finne her: http://www.skiforeningen.no/aktiviteter/holmenkollen_skimaraton/loeyper

 

Slike høydeprofiler sier meg ikke all verden (og ikke har jeg gått løypa tidligere). F.eks. da jeg skulle sykle Fredagsbirken i fjor. Sjekket løypeprofilen (http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Om-selve-rittet/Loype) og så for meg steile bakker i flere mil; grudde meg fælt! For å oppdage at i grunnen var løypa koselig med kun en bakke som reiv; Rosinbakken. Den var til gjengjeld kun en km lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Da er vi i hvert fall to på Sentrumsløpet, Kristepine!

 

Og her en oppsummering av mine mål dette året:

 

SKI:

13. februar: Holmenkollen skimaraton. Kosetur med min søster.

20. mars: Birkebeinerrennet. Som Aktiv mot kreft-deltaker.

 

JOGG:

24. april: Sentrumsløpet.

26. septemern: Oslo maraton; jeg tar den halve!

 

SYKLING:

5. juni: Raumerrittet.

27. august: Fredagsbirken. Kosetur med søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mandag: Spinning 40 min.

Tirsdag: Styrke 50 min.

Onsdag: Styrke 50 min.

Torsdag: Skitrening 75 min.

Fredag: Styrke 50 min.

Lørdag: -

Søndag: Spinning 55 min., styrke 40 min.

-----------

 

Hadde egentlig ikke tenkt til å trene i dag, søndag, men da jeg ikke får trent i morgen, ble det en tur i treningsstudio i dag.

 

Fem økter i uka er egentlig det jeg har satt som maks i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har (smug)lest mye av halvmaraton-tråden tidligere og må gratulere deg med fullført sentrumsløp og halvmaraton.

Jeg ligger et år bak deg jeg da, har meldt meg på Sentrumsløpet og halvmaraton ligger og lusker i bakhodet...men jeg skal ta 10km først og se hvordan knær og akillessene (problemområde) holder, løping er ikke den beste treningen ift belastningsskader akkurat...dessverre, for det er jo så gøy! Og målbart :)

 

Spennende at du skal ta med deg noen skirenn i år, skal følge med deg her og se hvordan det går!

 

Treningen min innebærer spinning, løping og litt styrketrening. Pluss flest mulig gå-turer og målet er å gå ned 10-12 kg samtidig, så det er litt å ta av :)

 

Vel, lykke til videre!!

 

Mehappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Du har vel skjønt det, Mehappy, at jeg trigges av mål?! Jeg kjenner mange som trener mye bare fordi de synes det er så veldig deilig. Jo da, også jeg synes det er deilig å bli sliten og svett (deilig i det øyeblikket jeg har landet hjemme!), men vet ikke om jeg hadde vært like ivrig hadde det ikke vært for mine mål.

 

Ekstra spent i år. Nå har jeg jo tidene fra i fjor å løpe mot... Vil jo helst bli litt bedre da! Det gir et ekstra press om å trene... Vel, forsøker roe ned inni mitt hode, si at det er ok med samme tid eller helst et minutt eller to bedre. Me fer sjå. Våren vil gi svar!

 

Vonde knær - og akilles for din del - er ikke av det festlige. Selv hadde jeg jo egentlig tenkt å droppe alt som het løping i år pga. mitt vonde korbåndopererte venstrekne. Men av en eller annen grunn vil jeg løpe... Tror det primært er fordi jeg så hvilken virkning det hadde på min kropp i fjor; jeg holdt vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Da er vi jo tre i Sentrumsløpet herfra! :)

Jeg må si at jeg har litt nervøs mage. Jeg får jo bare trent løping annenhver uke, og da ute i snøvær og slaps. Jeg fulfører fint ti kilometer, men det går ikke fort! Skal prøve å utnytte hver lille sjanse til intervaller, så det blir ca en gang i uka. Da bør vel farten komme seg etter hvert? De ukene jeg har barnefri får jeg et par løpeturer til + litt styrke på Friskis og Svettis. Tror du det holder Charliemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

....vel, du skriver jo at du fint klarer å fullføre 10 km :) Betyr tid noe for deg, må du trolig legge opp til mer enn en joggetur annen hver uke. Selv tenker jeg at tre joggeøkter pr. uke er bra.

 

iform.nu har noen forslag på løpeprogram: http://iform.nu/emne/treningsprogrammer/lopeprogrammer

 

Selv vil jeg etter hvert gjøre som i fjor: 3-4 joggeøkter i uka, hvorav den ene intervalltrening med Ingrid Kristiansen. Turene på egen hånd er av type 2 kortere (6-8 km) og en lang (15-20 km). Da skal du ha i mente at jeg skal fullføre halvmaraton.

 

Frem til Sentrumsløpet i fjor hadde jeg kun turer på maks. en mil, mer vanlig med type kortere, 6-8 km.

 

----

Jeg har kun hatt en joggetur i år... Neste uke begynner jeg å trappe opp. Da starter italienskkurset opp igjen, og jeg skal jogge til og fra (4.5 km hver vei). Så sant været ikke er helt pyton, vil jeg gå for to joggemorninger i tillegg. Kjenner at løpefoten rører på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Kjenner jammen løpefoten min også begynner å røre på seg av deres planer. Føler meg nesten litt presset til å melde meg på sentrumsløpet dersom jeg skal fortsette å henge i denne tråden ;-)

 

Ser på ukesreferatet ditt at du trener mye styrke, charliemor. Har du noe spesielt opplegg med styrken ? Vil du fortelle litt mer om styrketreningen du gjør ? Jeg prøver å bli flinkere til det, men synes det er gørrkjedelig. Trives best på spinningsykelen, på mølla eller ute på ski jeg ;-)

 

Her er forøvrig mit treningsreferat fra forrige uke:

 

Mandag: Intervallspinning 55 min

Tirsdag: Langrennstur 60 min

Onsdag: Langrennteknikk 60 min

Torsdag:Langrennstur 60 min

Fredag : Styrketrening, mage/rygg 30 min

Lettspinning 45 min

Lørdag : Spinning, langkjøring 2,5 time

Søndag: Hvile

 

Og i dak braker det løs med intervallspinning igjen. Glær'mæ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Imponerende! :)

 

Jeg føler jeg må fortelle charliemor at jeg løp halvmaraton på mølle i går, selv om jeg har fortalt dere andre det allerede andre steder. Fullførte på 2t og 5sek, og trodde jeg skulle begynne å grine de siste ti minuttene.

 

Jeg har ikke løpt det siden Oslo Maraton for 1,5 år siden, så bare to ganger har jeg fullført distansen totalt. En forbedring på over 20 min skal vi ikke kimse av! Også løp jeg totalt 7,5 mil forrige uke, så belastningsskader, her kommer jeg!

 

Skulle gjerne vært med på sentrumsløpet igjen, sist gang hadde jeg så store gnagsår at det ikke var morsomt en gang, selv om jeg akkurat klarte å fullføre under timen. Nå klarer jeg under 55 min, så det bedrer seg. Men nå bor jeg i USA, altså intet sentrumsløp på meg. Og helt ærlig, det er ikke SÅ gøy å løpe i kø. Plutselig skal jo alle løpe, det er sånn Grete Waitz-basill på gang igjen som det også visstnok var en gang på nittitallet. Husker jeg ble nesten dyttet ut i siden gjennom Frognerparken... Hehe. Men topp stemning da, og det er det som er morsomt med sånne løp.

 

Denne uken skal jeg ta det litt roligere, med en lang sykkeltur i byen i dag. I den delen av byen jeg ennå ikke har sett. Så tenker jeg at jeg bare tar 5 km noen ganger, og kanskje en mil til helgen.

 

Skulle gjerne stått litt på ski igjen, men her er det ca 20 pluss, så det blir heller vanskelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Skal si dere står på, dennejenta og Frøken Fryd! Imponert, jeg! Halvmaraton på mølle var kanskje noe å teste nå som føret her i hovedstaden er heller luggete..... Nysnø i går, ikke akkurat nymåkede fortauer... Gikk 2 x 30 min rask gange i går. Skal si jeg ble gjennomsvett! Det er ekstra energitappende når turen består i å tråkke snø.

 

Min styrketrening: Vel, jeg tenker at det ikke er dumt med armkraft når jeg nå skal gå Birken på ski! Ergo har jeg en del armøvelse. Samt noe for rygg, ben og ballanse for mine knær. Har et program jeg følger. Innser at om jeg skal holde på til våren med dette, så kommer jeg til å måtte få endret programmet underveis. Det blir litt kjedelig å gjøre de samme øvelsene om att og om att, 2-3 ganger i uka, uke etter uke.

 

Vet dog ikke hvor lenge jeg holder meg innensdørs på treningssenteret flere dager i uka. Vil gjerne komme i gang med mine tre joggeøker ute pr. uke. Da blir det ikke aktuelt å drive styrke like mye som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Her var det mange dyktige jenter, ja! :)

Jeg ser jeg forklarte meg dårlig i forrige innlegg Charliemor. Jeg mente å si at jeg planlegger minst en tur den uken jeg har barn, men uken jeg er barnefri blir det tre turer pluss en kveld på Friskis og Svettis. Denne uken har jeg barn, men i dag var det fotballtrening for han, så da fikk jeg en løpetur. Og jeg kan skrive under på at føret er tungt! Jeg spant rundt i 7,5 kilometer og har vel aldri brukt så lang tid og vært så sliten. Det var løs sukker-snø til over anklene enkelte steder. Hvorfor kan de ikke måke fortauene i Oslo? Men det var sikkert fantastisk trening. Puh! Jeg planlegger litt intervall-trening på torsdag rett utenfor døren. Har en firkant (kvartal kalles det visst..:)) på 450 meter som er ypperlig til formålet. poden ser fra vinduet sitt og han kan rope hvis det er noe, eller han blir med ut hvis han vil. Og på lørdag får jeg en god tur igjen. Så jeg får visst løpt nok allikevel! :D

 

Jeg må si jeg er imponert over ski-gåingen deres. Skulle egentlig ønske jeg syntes det var gøy også. Det er jo litt greiere å gå på ski enn å løpe nå på vinteren... Vi får se neste vinter. Da skal jeg i tilfelle melde meg på kurs jeg også. Her er teknikken ikke-eksisterende. Men aller mest skulle jeg ønske jeg var med dennejenta i 20 varmegrader i USA. :) Halvmaraton på to timer. RESPEKT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Da forstår jeg mer, Kristepine; du jogger jo en hel del! Ingen fare med deg :D

 

Jeg hadde i dag (kl. 05.30!) årets 2. joggetur, 6 km. La meg si det slik: Det er i det minste en fordel å jogge så tidlig: Jeg kunne bruke veien store deler av turen. Fortauene er som du sier, Kristepine, ikke akkurat måkt....

 

Eller så er det nok av momenter som taler for ikke å jogge så tidlig. Er jo ikke akkurat våken. Gikk ikke akkurat fort (pulsklokka med GPS gjør at jeg har full kontroll over det meste). Veldig slitsomt underveis. Dog veldig deilig følelse når endelig siste bakke var forsert :)

 

Egentlig liker jeg ikke å jogge - tror jeg. Liker bare veldig godt følelsen ETTER joggeturen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...