Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne71

Jeg vil tro det er fordi du bruker overkroppen mye mer på elipse-maskinen enn på mølla. Flere muskelgrupper trenes samtidig, og pumpa må jobbe hardere.

 

Selv merker jeg veldig forskjell på jogging og ski.

 

Har vurdert å hive meg med på denne tråden en stund. Har ikke satt men noen mål for treninga, bortsett fra at jeg skal bestige Store Skagastølstind til sommeren og vil ha fysikk til at turen skal bli flott og ikke bare slitsom. Vurderer også sentrumsløpet.

 

Ei typisk treningsuke for meg er som følger for tiden:

Tirsdag: Sats LatinFusion, 55 min, vel 600 kcal pluss mage/rygg 30 min

Torsdag: Skitur fra Frognerseteren til Sognsvann, I underkant av 50 min, ca 650 kcal

Lørdag: SatsDans, 75 min, 7-900 kcal

Søndag: Kort intervall på mølle pluss styrke eller en rød aerobic-time på Sats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest dennejenta

Jeg bruker ikke overkroppen så mye, for jeg liker best å bare bruke bena. Det er kanskje ikke ellipsemaskin, men en blanding av stepp og tredemølle. Bena går i sirkler, og jeg kan hjelpe til med armene (på stenger) hvis jeg vil, men jeg har vanligvis hendene rolig foran meg.

 

Jeg blir i alle fall ikke sliten på samme måte og samme puls. Hvis jeg er på spinningtime, derimot, så blir jeg veldig sliten av jogge-puls. Det er litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mandag: 19 km skigåing (Sognsvann - Frognerseteren t/r)

Tirsdag: -

Onsdag: Joggetur til og fra språkkurs, totalt 9 km.

Torsdag: Skitrening 75 min.

Fredag: -

Lørdag: -

Søndag: Joggetur 10 km.

-------------------------------

En grei uke synes jeg. OK med fire treningsøkter. I tillegg hadde min lille familie en hyggelig ut-og-vekke-solen-tur i dag tidlig! Var ute i løypa halv syv. Da var det mørkt, så mørkt. Bikkja i bånd i tilfelle vi skulle møte elgen igjen; det gjorde vi heldigvis ikke! Flott å se himmelen bli lysere og lysere. Vi kaller det å lage gode barndomsminner for poden. Blir gode minner for oss voksne også :P

-----------------------------

 

Velkommen hit til deg, kvinne71! Kan du fortelle litt om Store Skagastøltind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Har du en pode også? :P

 

Jeg har fullført trimprogrammet på pulsklokken her, så nå er jeg fornøyd. Skal på Superbowl-party nå, og skrive ferdig en oppgave senere i dag. Fin uke! :P Men jeg husker neimen ikke hvordan jeg har trent, men tror det ble 1t45min hardtrening mandag, onsdag og fredag, og litt roligere trening lørdag og søndag (litt heftigere i dag, siden jeg ble ferdig med programmet).

 

Ser frem til neste uke! Og nå liker jeg bedre sone 1, har lest at det er for å få kroppen til å lære seg å forbrenne fett. Leser om trening en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

Takk for velkomsthilsen Charliemor.

 

Jeg har ikke kunnet trene skikkelig på noen år pga rygg og nakkeproblemer, men etter en meget vellykket operasjon i april i fjor kunne jeg begynne å trene godt igjen. Begynte i oktober, og har trent 3-4 ganger i uka siden det.

 

Store Skagastølstind har jeg hatt lyst til å bestige i mange år. Og nå er kroppen endelig klar for det, iallefall om jeg fortsetter med en del trening fremover. Turen er krevende både fysisk og psykisk. Se gjerne her: http://www.turtagro.no/page.asp?cat=23&subcat=268&documentID=271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Store Skagastølstind har jeg hatt lyst til å bestige i mange år. Og nå er kroppen endelig klar for det' date=' iallefall om jeg fortsetter med en del trening fremover. Turen er krevende både fysisk og psykisk. Se gjerne her: http://www.turtagro.no/page.asp?cat=23&subcat=268&documentID=271[/quote']

 

Har lest! Wow! Ikke en tur for meg med høydeskrekk!!! Vel har jeg noen og tredve hopp fra fly i 12000 fots høyde, men det var med fallskjerm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei jenter! Jeg har forsømt forumet litt i det siste, men jeg har trent allikevel. Jeg har blitt flinkere til å trene styrke og det ristet løs på livvidden gitt! Sist uke hadde jeg 1,5 cm inn i livet og 0,5 kilo ned i resultat. Jeg synes fremdeles styrketrening er drepende kjedelig, men det hjelper litt med sånne resultater. :) Joggeformen er også stigende. I dag har jeg hatt en rolig tur på ca 10 km igjen. Deilig i så vidt litt varmegrader her nede i Sandefjord.

 

dennejenta: tips til lesestoff om trening og kosthold: http://www.bedreviteren.no Norsk blogger og personlig trener. Han uttaler seg mest om styrketrening, men har peiling på mye. Veldig belest virker det som og kan sikkert tipse deg om mere lesestoff! Da blir det ikke så mye geografi, riktignok, men det er vel greit å variere litt. ;)

 

så fint at medisinen virker charliemor! det er greit å kunne puste mens man trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Samme her. Forsømt forumet pga stress og dårlig tid, men trening har det blitt :-) Grattis med fine resultater, Kristepine. I morgen er det min tur til å gå på vekten.

 

Så var det deg da, Charliemor. Hvordan gikk marsjen i går ? Gleder meg til å høre om rennet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Vel, været var utrolig herlig!!! Nok av snø, passe kaldt (sånn etterhvert), strålende sol. Det var "postkort" all the way ;)

 

Jeg gikk med min søster. Hun er et seigt skinn, men dog atskillig tregere enn meg. Jeg gikk føst i løypa og tok hensyn til henne hele veien. Dvs. passet på å ikke gå for fort, alltid høre henne like bak meg. Tiden betyr intet for meg, vi hadde en veldig hyggelig søstertur!

 

Nå er jeg GRÅDIG spent på Birken om en drøy måned. Der skal jeg gå "alene". Kan håpe å få gå i mitt eget tempo hele veien. Sier håpe da jeg trolig starter blant de siste. Er det slik at jeg hele tiden må ut og inn av sporet for å komme meg frem, da blir det slitsomt. Jeg drømmer om å bruke fem timer på turen, uten at jeg har så mye å bygge det på. Har aldri gått en så lang skitur og slettes ikke i mitt eget tempo. Noe vil dessuten avhenge av været den dagen. Blåser det "hunder og katter over fjellet", ja, da blir det hardt å skulle klare målet mitt.

 

Nå er jeg som en vedderløpshest i båsen; vil bare ta fatt på løpet jo før jo heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mandag: 19 km skitur.

Tirsdag: -

Onsdag: Jogging til språkkurs (4.5 km).

Torsdag: Skitrening 75 min.

Fredag: -

Lørdag: 41 + 7 km skitur (Holmenkollmarsjen + ski til bussen).

Søndag: -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er i rute i forhold til Birken Charliemor. Godt jobba!

 

Selv har jeg hatt ei dårlig treningsuke, hadde en reise som var planlagt tirsdag morgen til torsdag ettermiddag og hadde booket trening torsdag kveld. Men, kom ikke hjem før fredag kveld. Men, men, slik er jo hverdagen. Burde egentlig lage meg en regel om at treningstøyet alltid skal være med på reiser...

 

Uke ble derfor som følger:

 

Mandag: Rask skitur 10 km 657 kcal

Lørdag: Rolig skitur ca 2 mil 1505 kcal

 

Denne uka skal jeg stå på, kjøre 7 tildels rolige økter har jeg bestemt meg for. Skal variere med ski, jogg på mølle, styrketrening og dans. Uka etter er det reising igjen, men har lagt en plan for hvordan jeg skal rekke 3 uker.

 

God treningsuke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

En liten kose-joggetur i kveld viste seg å ha gått veldig fort, fortere enn jeg var klar over underveis. Pusten gikk fint og bena var lette og gode i frasparket og jeg tenkte at jeg tok det med ro. Men neida! 7 minutter på kilometer'n! Det er greit når jeg synes jeg bare har tuslet en runde. ;) I tillegg var det atter litt nedgang på vekta. Verden smiler og er god!

 

Holmenkollmarsjen hørtes deilig ut! Jeg tenkte på deg da jeg så været, Charliemor. Det må ha vært en flott tur.

 

Det kan ikke være enkelt å følge et treningsprogram når man reiser så mye kvinne71. Det blir spennende å følge med på hvilke løsninger du finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest greteroede05

Hei hei.

Først må jeg bare si at jeg syns dere høres ut som en kjempe flink gjeng!

Selv trener jeg minst fem ganger i uka og har gjort det i over ett år.. da både styrke, spinning, kondisjon og yoga, og ski når det er fint vær. men jeg går ikke ned i vekt eller mål. jeg har tatt en del prøver hos legen så alt skal være fint av stoffskifte og sånt.. i sommer hadde jeg et mål om å komme under 80 kg, noe legen min også trodde var et realistisk mål.. men idag over et halvt år etter, veier jeg 81 kg. har dere noen tips? skjønner ikke helt hva jeg gjør galt.. men lurer på om jeg kan spise for lite... syns det er vanskelig å vite hvor mye i forhold til hva jeg trener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei du! Det er vanskelig å si om du spiser for lite, når du ikke forteller hva du spiser. Men hvis du tror det selv, er det nok en mulighet for det. Mitt beste tips er å lese tråden "Så mye skal du spise i løpet av en dag" på ny i vektklubben forumet. Bruk blant annet denne kalkulatoren: https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

og finn ut hvor mye kalorier du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... daglig energiforbruk er kanskje ok? HVILKET jeg først så nå etter at jeg publiserte at også Kristepine anbefaler ;)

 

 

 

Er du usikker på hvor mange trimpoeng du har i uka? Jeg vet ikke helt den enkleste måten å regne ut det på, men det går jo an å registrere (uten å lagre) trim (under i menyen Registrering) og se hva du kommer opp i om du registrer all ukens trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hei Charlie,

 

ville bare fortelle at på lørdag løp jeg halvmaraton på mølle igjen, og tiden ble 1.52.45! Det er jeg strålende fornøyd med i grunn. Jeg meldte meg også på Oslo Marathon (halv) til høsten her i januar en gang. Kanskje vi løper hel neste år, hvem vet? Det hadde vøri noe.

 

Ellers klarer jeg ikke å legge av meg treningen. Jeg MÅ trene hver dag. Har det gått meg til hodet?

 

Hilsen treningsfantasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

1:52 er jo råbra! Og at du fikser det på mølle.... Jeg har bare funnet ut at jeg ikke fikser å løpe inne. Løp i dag til italiensken; 4.8 km viste gpsen i dag. Fornøyd med en fart på over 11 km/t i snitt :o

 

Helmaraton.... Det må bli i New York! Orker ikke tanken på å skulle løpe to runder av den løypa her i Oslo. Skal bare vinne i lotto før jeg drar "over there"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Jeg har nok vent meg altfor godt til å løpe inne nå, er jeg redd. Ingenting som tilsier at jeg ikke kan løpe ute, bortsett fra at det er i ferd med å bli uutholdelig varmt snart. Hehe. Det er bare det at jeg føler det er tryggere inne, jeg bruker tre minutter ned, og det kan jo være litt skummelt rundt her sånn på kveldstid, hvis jeg plutselig foretrekker å trene på kvelden. Også har det blitt så innmari målbart på mølla da! Litt synd at jeg har blitt så glad i den, for nå blir det vanskelig å løpe ute når jeg kommer hjem igjen...

 

"Over there" ja. Jeg lever godt på staten. Eller godt og godt, jeg skal vel betale tilbake et lån med tiden også. Lav dollar er et must! :o Vet ikke om noe som er mer crowded enn NY maraton. Det var forresten Phoenix maraton her i januar (jeg bor ikke i Phoenix, men ikke så langt unna :)) Det var den dagen jeg løp maraton først her, faktisk. På mølle, ikke i Phoenix.

 

Jaja, nok om det. I dag vurderer jeg HELT SERIØST treningspause. Jeg stod opp ikke mindre enn ti på fem i dag, og har hatt en eksamen i kveld, så er litt pumpa. Og ikke minst trøtt. Jeg tror jeg skal kose meg med litt nrk nett-tv før jeg drar hjem og bysselaller (eller tar en pitteliiiiten runde på sykkel/mølle...?) Jeg føler meg helt avhengig. Det er kanskje greit å kunne slappe av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Slappe av må i hvert fall denne damen! Jeg blir mint på at skal jeg fortsette å ha en kropp jeg kan holde i form også om 20 år, så må jeg ta det litt roig i svingene nå. Og det gjør jeg. Innser at det blir lett for stor belastning - særlig for mine ben - om jeg jogger for mye. Og jeg vil jo gjerne holde på i mange år til! Tenker at det tempoet jeg har i dag kan jeg holde til the bitter end. Nesten da! Men altså: Restitusjon er en viktig greie.

 

Og nå: Skitrening. Har preppa skienen etter Holmenkollmarsjen. Var absolutt ikke fornøyd med gliden da. Har nå vokset og puttet på et lag oppå med noe som heter SFR 300. Skal visstnok gi super glid. Vel, det skal jeg nå finne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

God skitur!

 

Jeg klarte ikke å holde meg borte fra trening i går heller, men utførte en såkalt restitusjonstrening, rolig sykling 1 time i sone 1. Det var deilig. Så ga jeg på to intervaller på slutten mens jeg hørte på Rocky training montage, pleier egentlig aldri å høre på musikk mens jeg trener, men siden det var rolig i går, ble det musikk. Det var sannelig gøy! (Jeg svetter i hjel ørepropper og ipoder og det som er). Jeg hadde ikke lyst til å slutte, men klokken ble elleve på kvelden, og da er det vel nok.

 

I dag blir det faktisk ikke trening, og jeg kjenner meg stresset av det allerede. Skal på middag i kveld, og blir på skolen helt til middagen. Så sånn er det. Da blir det mer energi til helgen...

 

Jeg driver og leker med tanken på å løpe tremila. Vi får se når det blir.

 

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å trene hver dag denne uka, men en kink i nakken satte en stopper for det. Er likevel godt fornøyd med uka:

Mandag: Step 30 min + 60 min på mølla: jogg og hurtig gange i motbakke

Tirsdag: LatinFusion + mage/rygg 25 min

Onsdag: DanceAerobic

Torsdag: Valgte hurtig gange istedet for planlagt skitur pga nakke.

Fredag: Hvile

Lørdag: SatsDans75

Søndag: Lot meg skremme av -17 kalde grader og valgte å trene inne igjen. Aerobic rød time.

 

Totalt viste klokka 4260 kcal forbrukt inkludert turen på torsdag. Regner egentlig ikke med turer, men trengte liksom å godkjenne den turen som trening pga av stor frustrasjon over nakken som forhindret meg i ei skikkelig økt. Noe ligger i klem, så klarer ikke jogge for tiden. :-( God det er alternativer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Godt det er alternativer, ja!

 

Jeg er ikke særlig flink til å huske hvordan jeg har trent, men nå skal jeg faktisk prøve:

 

Mandag: 12 km løping

Tirsdag: 6 km løping, sykling 30 minutter, styrke 10 minutter

Onsdag: 1 time sykling

Torsdag: Fri

Fredag: 30 minutter sykling

Lørdag: 10,5 km løping

Søndag: 1 time sykling

 

Dette er den mest labre (?) treningsuken jeg har hatt her borte, tror jeg. Da mener jeg kanskje mest på intensitet i treningen, ikke antall ganger trent osv.

 

Men men. Det får gå!

 

Lykke til med neste ukes mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei jenter!

Nå trenger jeg litt hjelp... Har klart å få en strekk/krampe/vondt i høyre rumpe. Kjente det forrige søndag da jeg jogget 10 km. Trodde det var blitt bra igjen siden jeg ikke kjente noe på tirsdag, så jeg la ut på 10 km i går på mølle, men måtte stoppe etter bare 8km. Da hadde jeg så vondt at jeg haltet av mølla (skulle sikkert gitt meg tidligere...) Jeg strakk godt ut, så jeg gikk reint ut derfra, men i dag er det vondt å gå. Hvordan blir man kvitt slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Min uke var av det rolige slaget sist uke, få treninger:

 

Mandag: -

Tirsdag: -

Onsdag: 4.5 jogging til italienskkurset.

Torsdag: 75 min. skitrening i smøstorm :o

Fredag: -

Lørdag: -

Søndag: -

----------------------------

Staret denne vinterferieuka med en 10 km joggetur i dag. Hadde glemt å minne meg selv på at jogging i minus 11 er årlig deal for astmaen... Luftveienen snøret seg raskt sammen, men løpe skulle jeg. Da jeg vel kom hjem, var jeg totalt pumpet.... Mildvær kom til meg!!!!

---------------------------

Vil så VELDIG GJERNE gå et seedingren før Birken. Er et nå til helgen, Søre Ål-runden, men å komme seg til Lillehammer og hjem igjen er ikke bare-bare. Skal jeg ta tog kommer bare reisen på 700 kr. Blir for dyrt. Må innse at jeg havner i en av de bakerste gruppene på Birken. Klarer jeg da mitt mål om maks fem timer?

----------------------------

 

Vondter: Har ikke vært borti vond rumpe, kun vondt kne og lår. Lårstrekken fikk jeg i oktober, ennå ikke bra. Moralen er å strekke godt ut når jeg er varm, type etter en joggetur. Ser jeg har et forbedringspotensiale der.... Så hva gjøres med vonde rumper? Googlet litt her. Fant denne artikkelen: http://www.lommelegen.no/779595/knesmerter-etter-loping

Snakk om vonde knær, men tenker at tipset med massering og tøying fra låret og oppover mot rumpa ikke er dumt. Type det samme jeg gjør med mitt lår. Og at om du ikke blir bedre etter et par uker så er fysio ikke et dumt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hei Kristepine,

 

jeg hadde slik strekk hele forrige sommer, det var forferdelig vondt, og til tider klarte jeg knapt å gå! Jeg måtte bare pent vente til det var over... Men jeg var på ferie, så jeg MÅTTE jo ikke på død og liv jogge. Min strekk var helt fra leggen og opp til nakken! Det var helt grusomt. Så jeg vet hvordan det er.

 

Jeg tror bare du må slutte å jogge og heller trene andre ting så lenge det står på, kanskje det går an å svømme? Evt styrketrening for andre deler av kroppen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...