Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest Kristepine

Hmmm... Det løpet må vurderes, men bare halvbirken tror jeg.

 

Jeg ble nesten sliten av å lese om Birken din! Var det mye kø-gåing? Må flire litt av "aldri mer" tankegangen og samtidig i ferd med å planlegge neste år. :) Godt man har noe å se frem til, forbedre og planlegge mot!

 

Bunaden min skal også straks frem igjen. Det er konfirmasjon og 17. mai snart. Det er deilig å føle seg vel i prakt-plagget! Den er heldigvis sydd slik at jeg kan variere ganske mye i vekt og allikevel sitter den ganske pent, men mulig jeg blir nødt til å ta den litt inn til slutt.

 

Treningen min fremover avhenger av min nå fryktelig tette nese!

 

Ed podde dedd og hodet fylt med bomull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest Kristepine

Nå er det snart påske. Jeg har en lang barnefri periode nå, for poden skal nordover til farens slekt der. Jeg benytter sjansen og er mye hos kjæresten min selvfølgelig og har investert i 30 dagers medlemsskap på treningssenter i hans hjemby. Det er mitt verktøy for å ikke legge på meg i påsken. Samtidig får jeg tilgang på tredemølle og muligheter for å kontrollere treningen frem mot Sentrumsløpet. Bare en måned igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Tiden går så innmari fort nå! Her må der jogges! Har ikke trent noe siden Birken sist lørdag...

 

------

Er nå i ferd med å klikke på "bestill" for et par rulleski fra Oslo Sportslager. Gleder meg til å komme ut på slike hjul; aldri testa det før. Hvilke armmuskler jeg skal få frem mot neste års Birkebeinerrenn :)

-----

 

Ang. "aldri mer": Jeg tenkte altså det midt i rennet. Var dønn sliten. Planlegging av neste års renn begynte ikke før et par minutter etter at jeg var i mål; måtte først summe meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle84

Hei charliemor

 

Ser du snakker varmt om garmin sine pulsklokker. Jeg vurderer å kjøpe forrunner 305 eller forrunner 310xt. Har lest mye bra om dem, men polar sine skal være bedre på kaloriberegning. Er kaloriberegningen på din klokke god? Hvor riktig er den?

 

Er så vanskelig å bestemme seg for hvilken klokke jeg skal ha for det er så mye å velge mellom.

 

Grattis med gjennomført birken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Vart du skræmt no'!? :)

 

Du har jo så god kondisjon Charliemor, så dette går nok bra. Skal bli morsomt å høre om hvordan du lærer å gå på rulleski. Du må vel ha noe beskyttelse? Ser for meg noe a la rollerblades...

 

Nå har jeg vært på Friskis og Svettis. Det var lenge siden sist og veldig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg har en Garmin 405 som jeg jogger med. Den har kommet med en forbedret utgave som heter 405CX. Forbedringen ligger i kaloriberegningen. Selv betyr dette ikke så mye for meg akkurat det punktet. For meg er det viktigste med pulsklokka ikke pulsen, men hastigheten. Jeg har fremme tre felt når jeg jogger: Distanse tilbakelagt, hastighet her og nå samt gjennomsnittshastighet på turen. Gjennomsnittshastigheten er grei i forhold til målet jeg har for turen. 1 mil på 50 min? Vel, da må gjennomsnitten være 12 km/t. (Nå for tiden er målet å ha en gjennomsnittshastighet på rundt 10.5).

 

Forerunner 305/310 har jeg lest veldig mye bra om. Ulempen er at de er større rent fysisk. Om det er en ulempe. 310 kan du forøvrig få litt billigere enn 405 (begge drar seg opp mot 3000 kr).

 

Fordelene med Garmin kontra Polar synes jeg er er Garmins innebygde GPS.

-----

 

Beskyttelse ang. rulleski: Jeg tenker ta på meg sykkelhjelp + skihansker. Har ikke tenkt å utfordre de store nedoverbakkene, i hvert fall ikke til å begynne med! Nei, det får bli "strandpromenaden", den supre gangstien jeg finner fra Løvenskiold Vækerø og inn mot Oslo S. Der finnes kun en liten kneik å forsere på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hei på dere, og god påske!

 

Her har jeg visst blitt forfulgt av uhell, på tirsdag falt jeg av sykkelen på vei til skolen, skrapet opp hele meg og har forslått begge bena slik at det ikke har blitt noen løping i det siste. Men jeg har prøvd litt sykkel inne, og gått en fottur i ørkenen, så litt trening blir det jo.

 

Håper påskeuken bringer hvile, god mat og god trening for dere alle! Selv er det ikke noe særlig påske her i gården, vi hadde spring break for to uker siden i stedet. På'n igjen med skole og full fart.

 

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei charliemor

 

Ser du snakker varmt om garmin sine pulsklokker. Jeg vurderer å kjøpe forrunner 305 eller forrunner 310xt. Har lest mye bra om dem' date=' men polar sine skal være bedre på kaloriberegning. Er kaloriberegningen på din klokke god? Hvor riktig er den?

 

Er så vanskelig å bestemme seg for hvilken klokke jeg skal ha for det er så mye å velge mellom.

 

Grattis med gjennomført birken:)[/quote']

Hei perle84

 

Jeg har Polar pulsklokke. Fordelen med Polar er at batteriet holder veldig lenge (1-2 år) før det må byttes. Kaloriberegning fungerer bra. Du stiller inn klokka i forhold til alder, vekt og kjønn. Den kan også måle i hvilken form du er i. På flere av modellene kan man koble til GPS-sensor og overføring av data til PC. Det kan ta litt tid å lære seg å bruke klokka. Husk å lese bruksanvisningen nøye.

 

Velg klokke i forhold til aktivitetsnivå. Driver du med mange forskjellige idretter, bør du velge en med GPS-muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle84

Hei

Tusen takk for svar birkebeiner og charliemor.

 

Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilken klokke det blir. Har mest lyst på en med gps. Skal å se på dem i påsken så kanskje det blir klokke på meg snart. Gleder meg:) Har begynnt å jogge så da får jeg en god kompis på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Her kan dere se et eksempel på hva Garmin med gps kan vise i etterkant av en tur:

http://connect.garmin.com/activity/14490841

 

Oppe til høyre kan man klikke på metrisk for å lettere forstå fart og slikt. Ang. kaloriforbruk: På samme måte som Polar beregnes kaloriforbruk ut fra hva du har lagt inn av opplysninger om høyde, vekt, alder, kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

.... til Sentrumsløpet! Er vi i rute? Er jeg i rute? Vel, konstaterer at visst skal jeg klare å løpe en mil! Mila har vært inne i mange måneder nå. Bare nå i april har jeg hatt tre turer hvorav to på en mil og en på 12 km. Så jo, Sentrumsløpet skal gjennomføres. Det jeg må kjempe med er min egen målsetting mht. tid. Jeg er min største "fiende"... Det er jeg som pusher meg fremover, ingen der ute som forventer noe som helst av meg, men det gjør altså jeg. Nå som det bare er 18 dager igjen, må jeg innstille meg på at jeg får være fornøyd med tid a la i fjor. Trøsten er at jeg jo har blitt et år eldre; ting går saktere!

-----

 

I går joina jeg Nike+ Oslo Maraton Challenge (http://nikerunning.nike.com). (Denne challengen varer kun i april.) Fant ut at jeg (heldigvis) ikke trenger å investere i noe Nike+-utstyr, men at jeg via en bakvei kan få lastet opp mine løp fra Garmin Connect på Nike+. Noen av dere andre som er inne på Nike+?

---------

 

Jeg er da inne i joggemodus igjen. Frem til Sentrumsløpet 24. april skal det bli jogging minst tre dager i uka på meg. Løpetreningene med Ingrid Kristiansen starter heldigvis allerede denne uka (http://ingrid-kristiansen.com). Fra mai og utover blir det en blanding av sykling og løping. Fredagsbirken blinker i det fjerne og Birkebeinerløpet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Wops, lenge siden jeg har bekjent min trening.... La oss se:

 

Uke 11 (15. - 21. mars):

Mandag: 4.5 km minilangrennstur

Tirsdag: -

Onsdag: -

Torsdag: -

Fredag: -

Lørdag: Birkebeinerrennet ;)

Søndag: -

 

Uke 12 (22. - 28. mars):

Mandag: -

Tirsdag: -

Osndag: -

Torsdag: 6 km jogging

Fredag: -

Lørdag: -

Søndag: 10 km jogging

 

Uke 13 (29. mars - 4. april):

Mandag: 3 km minilangrennstur

Tirsdag: -

Osndag: -

Torsdag: -

Fredag: 10 km joggging

Lørdag: -

Søndag: 10 km jogging

------

 

Var som jeg trodde; noen rolige treningsuker. Nå ska da bli andre boller i ukene fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Du skal finne meg på Nike+! Jeg er der med iPoden min vet du. ;) Det er visst lenge siden jeg også har bekjent min trening her. Må vente til jeg kommer hjem til Treningsdagboken min. Jeg har fått trent masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor
Du skal finne meg på Nike+! Jeg er der med iPoden min vet du. ;) Det er visst lenge siden jeg også har bekjent min trening her. Må vente til jeg kommer hjem til Treningsdagboken min. Jeg har fått trent masse!

 

Tenkte det måtte være deg der inne - på Sentrumsløpet. Meldte meg på den challengen. Imponert over all din løping - du er jo oppe på grønn sone!!!

Selv plager jeg må da med Oslo Maraton Challengen - plager meg på den måten at jeg gjerne vil være blant de to beste der; det synes umulig ettersom det er noen der som jogger laaaaaange turer stadig vekk, ser det ut til! Og jeg kan jo bare ikke få jogget hver dag. Tror ikke hverken ben eller familie ville like det. Vel, ta det rolig, sier jeg til meg selv :)

----

 

Kan du forresten sin noe om hvordan iPod og Nie+ funker? Snakker iPoden til deg underveis? Type gir melding om fart og hvor langt du har løpt?

Selv har jeg jo min Garmin Forerunner 405 på armen som jeg jevnt og trutt tar en titt på for å holde orden på hastighet og tilbakelagt distanse. Musikk på øret har jeg ved hjelp av min mikor-ipod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hei dere!

 

Jeg er ikke så flink her inne lenger, visstnok ;) Men jeg er flink til å trene. For ikke å snakke om å studere. Så da blir det visst til at jeg prioriterer å faktisk gjøre det enn å rapportere. Men av og til kommer jeg innom og sier hei, og enda oftere er jeg innom bare og leser.

 

Jeg har begynt å løpe ekstremt mye igjen, tror jeg løp 70 km forrige uke. I går løp jeg 17 km, og i dag løp jeg 5,8 + en liten halvtime på ellipsemaskinen. Jeg har så mye energi at det kribler i hele meg, jeg aner nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg... :) Men nå er det tid for siste innspurt på skolebenken også, det er rimelig hektisk til tider. Synd at det er stillesittende hektisk, jeg blir jo gal av å sitte stille.

 

Så det. Lykke til på sentrumsløpet til dere, så ses vi vel på oslo maraton til høsten :)

 

Og, en ting til, jeg har veid meg på gymmen på skolen, har verken gått opp eller ned et gram siden jeg ble ferdig å slanket i begynnelsen av desember. Hurra for det! Litt vanskelig å si helt nøyaktig da, siden jeg som regel er der senere på ettermiddagen (hjemme veide jeg meg first thing in the morning) og vekten faktisk viser litt feil. I tillegg til pounds. Men rundt 59 kg får vi godta som stabilt, synes jeg. Under 60 og over over 58 er passe, synes jeg.

 

Hei så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...med alle km løpt forrige uke, dennejenta!

 

Regner med at du har kroppen under kontroll og vet å gi den hvile innimellom ;) Selv må jeg bare innse at jeg ikke er 20 år lenger (det er 25 år siden jeg var det...) og at min kropp trenger en hviledag i ny og ne. I dag har jeg dermed gitt meg selv joggeforbud etter å ha jogget tre dager på rappen (10 km, 12 km, 12 km). Ingen løping før i morgen kveld; løpetrening med Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Her kan avsløres at charliemor jogget en kort tur i dag også. ;)

 

Er visst lenge siden jeg rapporterte trening:

 

mandag 15. mars-søndag 21. mars

mandag:-

tirsdag: rolig jogg 6,7km

onsdag:-

torsdag:-

fredag.-

lørdag: jogg med hund 11 km

søndag:-

 

mandag 22. mars-søndag 28. mars

mandag: jogg 5 km

tirsdag: styrke

onsdag:-

torsdag: Friskis og Svettis

fredag: Høypuls aerobic

lørdag: Corebar

søndag: Jogg tredemølle 10km

 

påskeuka

mandag:-

tirsdag: Step

onsdag: Aerobic/ball

torsdag: Intervaller

fredag: lett jogg 7km

lørdag: romaskin og tredemølle og styrketrening

søndag: 5km jogg 5km romaskin

 

Må legge meg. Forteller mer om iPod og Nike+ senere. Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Du tok meg på fersken, kristepine! Vet jo at du har kontroll på meg via Nike+! Vel, tanken var å hvile. Men så er jeg blitt gira på den konkurransen Oslo maraton challenge.... Drømmer om å hale i land 2. plassen blant jentene, men det er en som puster meg i nakken... Og ennå er måneden ung; mange som kan ta meg igjen. Derfor dagens - tross alt - lille tur (6 km). For å holde unna. Men innser vel at å holde dette joggetempo måneden ut er galskap for meg. Kroppen trenger hvile innimellom! Og ikke minst venstrekneet. Får sjå korleis det utvilklar seg utover i månaden. I morgen er det i hvert fall oppstart løpetrening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg har blitt helt hekta på den Nike+ Oslo Maraton Challenge.... Ser at jeg er oppe i seks mil løping denne uka. Og ennå er ikke uka over... Nesten så jeg angrer at jeg meldte meg på den utfordringen! Jeg kniver nemlig i toppen, og de to beste damene og herrene får hvert sitt par joggesko! Og jeg trenger sårt et par nye! Derfor står jeg altså på. Bare 20 dager igjen av måneden :D

-------

Lover at det er siste gang jeg melder meg på en utfordring som går ut på mest mulig løpte km i løpet av en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei igjen! Jeg vet hvordan det er. Jeg har også hatt det sånn i perioder. Det er sånn jeg kom opp på grønt nivå. :D Jeg bruker disse challengene som er på Nike+ og konkurrerer med meg selv hele tiden. Håper du ikke har drevet det for langt denne uken! :)

 

Min iPod med Nike+ virker slik at hvis jeg klikker på midt-knappen underveis, får jeg vite hvor langt jeg har løpt hittil og hvor fort jeg løper akkurat nå. Den lagrer alle statistikker på meg og hvis jeg har slått en rekord så får jeg høre det når jeg er ferdig med økten. "This is Lance Armstrong. Congratulations this was your fastest workout yet" eller "This is Tiger Woods. Congratulations on your longest run" Like morsomt hver gang!

 

Akkurat nå er jeg litt bekymret, for da jeg skulle laste opp dagens intervaller fikk jeg ikke kontakt mellom PC og ipod og fikk beskjed om at iPod måtte gjennopprettes... Har holdt på en halvtime, nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... må løpe i morgen! Jeg har funnet ut at Nikerun vel vinner av damene, holder hun på som hun stevner. Hardeste konkurrent til meg er SiriSJ antar jeg. Klarte å finne henne ved å google litt. Hun har 8 km hun ikke har loggført fra fredagen samt at hun skal løpe halvmaraton i morgen, søndag. Videre satser hun mot noen maratonløp og kommer til å legge inn noen tremilsturer etter hvert. Kan jo håpe hun drøyer de til mai :D

 

Jeg antar at jeg trekker meg ut om jeg ser at SiriSJ får opp tempoet skikkelig... Kan ikke plage meg selv med for lange turer ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...