Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Ikke bare gjennomskuet jeg graviditeten sånn cirka ett kvarter etter at testen din var blå, men jammen tippet jeg ikke kjønnet også :)

 

Kjempekos med ei lita prinsesse, kanskje hun kommer på nasjonaldagen?!

 

Stor klem fra glad jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

sitter på legekontoret med glukosebelastning. Er så uvel at det halve hadde vært nok. Kontroll etterpå nå så er spent på vekt og blodtrykk. Har tatt på meg et par vikartimer senere i dag, angrer nå. Vil helst hjem og sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Takk for hyggelige julehilsener damer! Her har det vært travle dager og lite tid til internett. Først i går og i dag har jeg virkelig virkelig klart å senke skuldrene til en fornuftig posisjon. Kosten har gått til hundene, det er sikkert, men til gjengjeld så spiser jeg så lite at jeg ikke legger på meg enda. Men etter å ha lest Mofongo, den måååå dere lese, så har jeg fått igjen litt lyst til å lage god mat og å glede meg over matlaging, noe jeg har manglet helt siden jeg ble gravid igjen. Holder nå på å lage en deilig panna cotta til nyttårsmiddagen i morgen, og tiner kalkuninvoller så jeg får satt i gang med sausen.

 

Hele familien min (kanskje med unntak av svigers) er helt klare for et nytt og sunnere liv fra mandag av. Hadde de hatt tid/råd så hadde de fleste av dem skulle gått GR-kurs. De er ikke så fryktelig overvektige, men lever ikke sunt. Jeg har forstått igjennom jula at jeg faktisk har klart å inspirere en del av de med mine minus 22 kg. 22 kg ja. Det er rart å sette tall på det. Veide i går 70,6 kg (tror jeg det var) og er altså fortsatt lettere enn før graviditeten. Uforskyldt, men jeg er takknemlig. som jeg har skrevet tidligere har jeg fortsatt problemer med å innstille meg på at jeg er nesten normalvektig nå og kan handle str M i butikken. Jeg går fortsatt automatisk bort til 44-46 eller XL-stativene. Det tar nok tid å lære å tenke som en slank person, slik soleia sa det en gang.

 

Hadde en lang prat med min mor her for et par dager siden. Som jeg har nevnt før kjenner jeg at en god del av min overvektsproblematikk handler om andre ting enn mat, kanskje mer om relasjoner og trøst og sånt. Hun er utrolig flink til å vise meg hvor stolt hun er av meg til enhver tid, og det setter jeg stor pris på, men jeg ønsker nå at jeg skal bli behandlet som "normal", altså ikke hun feite som er tynn nå en kort stakket stund. Fortsett med komplimentene, sa jeg til henne, men vær så snill og slutt å snakke om hvor feit jeg var på bildene fra i fjor osv. Jeg er jo fortsatt samme jenta, men kanskje med enda mer perspektiv på ting. Det har skjedd utrolig mye i topplokket det siste året og jeg har sluttet å være så streng med meg selv. Livet er utrolig mye lettere å leve da, og man trenger ikke så mye trøst som når man konsekvent fanger opp de tingene som ikke gikk perfekt. Og som jeg sa til henne; "Om du trenger hjelp til å motivere deg eller å holde deg til planen din eller hva som helst, så kom til meg. Men jeg kommer ikke til å henge over deg og presse mine tanker om det som skjer på deg, for dette er din greie. DU må bestemme deg, gjennomføre og glede deg over det du får til. Jeg støtter deg og skal ikke kritisere eller kontrollere at du gjør ting riktig. Finn motivasjonen inni deg og ikke la omgivelsene være de som avgjør om du har nådd målet ditt eller ikke, selv om du skal suge til deg inntrykkene og komplimentene. Ikke mål suksessen din i positive eller negative kommentarer slik jeg alltid har gjort. Da blir veien myyyye lengre enn den trenger å være."

 

Tror hun skjønte hva jeg sa og satte pris på oppbakkingen. Det hjalp ihvertfall meg et steg videre i prosessen.

 

Jeg håper dere alle har hatt herlige juleferier, at dere har vært snille med dere selv og at dere har en plan for hverdagen som kommer (veldig snart).

 

God klem fra oppløftet og litt mer opplagt frue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg og alle på tråden din et riktig godt nytt år, frøkenfrue! :D

Deilig at familien er med i samme leia, tenker det hjelper på å senke skuldrene i forhold til hele opplegget.

 

Jeg har hatt en deilig juleferie sammen med familien. Gått en del tur i etterlengtet dagslys og spist og drukket rikelig. Nå studerer jeg de nye kursbøkene og den nye funksjonaliteten her inne som kursdeltaker. Motivasjonen for å gjøre en ny innsats på helsefronten et absolutt tilstede. Planen er å holde en smal middelveg i starten og så heller finne den mer "levelige" middelvegen igjen etter hvert. Blir spennende å se hva jeg klarer å oppnå :)

 

Det må være en bra følelse at vekta ikke raser ivei for deg til tross for omstendighetene! Men snart må det vel komme på noen ekstra kilo? Finnes det noen vektutviklingsnormal for gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

hei fjellgeita og lenapena. Takk for hyggelige innlegg. Joda, det finnes en vektutviklingsnrmal for bravide. Det er normalt å legge på seg rundt 12 kg i svangerskapet men mange går opp ned og mange mindre. Jeg har hatt det sånn i mine at jeg har veid d samme til termin som ved unnfangelse, men da har jeg jo vært meget overvektig dajeg startet. Denne gangen er d nok sannsynlig at jeg legger på meg og håper jeg klarer holde meg til en halvkilo opp i uka fra nå av.

 

Bar du er motivert lena. Det er jeg også. Må bar gjennom karakteroppgjøret først og så prioriter helsa. Denne jula har vært utrolig god kvalitetstid med barna. Kjenner hertet svulmer av stolthet og kjærlighet til guttene mine. Har også fått mybekreftet for en fantastisk mann jeg har. Gull er han. Må bruke det nye året på å vise hvor gull ha er for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen til alle sammen :) Det er fryktelig lenge siden jeg var innom her sist, og mye har nok skjedd med dere alle. Skal prøve å få lest etter alt dere har skrevet en dag jeg har god tid. Med meg har det ikke gått helt som jeg hadde planlagt. Det har blitt alt for lite trening rett og slett. En av grunnene er fordi jeg har hatt veldig vondt i en fot (vondt i hælen når jeg tråkker ned). Og de dagene jeg har kommet meg på trening har jeg nesten ikke greid å gå etterpå. Når jeg tenker på det i ettertid, så burde vel egentlig ikke spinning ha vært noe problem. Så egentlig har jeg vel bare funnet meg en dårlig unnskyldning for å være lat.

I tiden før jul og i julen har det også blitt for mye mat, kaker, godteri og brus. Tilbake til gamle vaner med andre ord...

Jeg er visst et skikkelig enten eller menneske. Enten trener jeg og spiser fornuftig og sunt ellers er jeg inaktiv og usunn. Hadde jeg bare klart å gjennomføre en av delene.... I 2010 var jeg svært aktiv i 10,5 av årets 12 måneder. I 2011 er målet mitt 12! Må bare bli frisk først, akkurat nå raser febern i kroppen og jeg og sofaen er bestevenner.

 

Har forresten bestemt meg for å begynne å gå noen ekstra holdeplasser til bussen hver dag. Går jeg ca 30 min får jeg et månedskort til ca halv pris. (og en times morsjon gratis hver dag :D ). Har jo alt å tjene på det. Eneste problemet er at jeg må opp en halv time før hver dag. Opp 04.45 istedenfor 05.15 kan bli litt tøft. Men kjøper jeg månedskort har jeg ikke så mye valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Godt nyttår snuppa! Godt å ha deg tilbake igjen!

 

Jeg er ikke i gang med sunn kost enda, jeg strever veldig med å komme meg gjennom tårnet av retting som skal være ferdig til neste onsdag. Jeg kjenner jeg har for lite guts og energi til å strekke til, så jeg bruker "kosen" til å komme meg gjennom dette, selv om ingenting egentlig smaker godt etter denne jula...

 

Jeg savner den aktive livsstilen og den sunne maten, så neste onsdag går startskuddet igjen. Da trenger jeg litt drahjelp kjenner jeg, så bare tupp meg i baken alle sammen, slik at jeg ikk synker sammen til en fettklump igjen, i stedet for struttende gravid...

 

SAvner dere alle jeg. Vi må ta oss på tak her og bli mer aktive igjen. Eller hur? Skjønt jeg vet dere er flinke og skriver flittig på flere tråder (ære være dere for at dere står på, for jeg kjenner det skal mer til for å rapportere nå enn før.)

 

Nei, nå er det 2011. Det året jeg blir trebarnsmor, flere her når trivselsvekta si og Soleia med flere har holdt vekten i over et år. For et herlig år det skal bli!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår, alle sammen! Jeg er litt i bakrus, jeg også. Planen var å gå ned litt, sakte men sikkert, i løpet av årets to siste måneder. I stedet krøp vekta oppover... og oppover... Hehe... Jeg er nok som snupsipups - veldig enten-eller. Nå er det bare tull med masse reising og greier, og motivasjonen er hard å finne. Jaja, den som venter, får se. Håper jeg klarer å få litt fokus igjen snart. Akkurat nå raser sukker- og fettsuget i kroppen. Føler meg nesten som en alkoholiker, jeg. Lykke til til alle sammen, la 2010 bli et godt år, som frøken frue sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar er den perfekte måneden å starte på med sunn kost frøken frue ;)

Og du trenger den sunne maten rett og slett for å få mer energi. Usunn mat og godteri er veldig godt og gir kanskje trøst og motivasjon, men den tapper deg for energi og jeg tror den gjør noe med humøret også (i negativ retning). Men det er jo veldig lurt av deg å sette en dato for når du skal starte den sunne livsstilen igjen, da rekker du å forberede deg mentalt.

 

Kjenner veldig igjen det du skriver kveita om at du tenker å gå ned i vekt, men at vekta bare går feil vei. Akkurat sånn har det gått med meg også. Det krever så utrolig mye viljestyrke, planlegging og motivasjon for å følge en sunn livsstil, men er man ukonsentrert bare en liten stund så er man tilbake i gamle vaner før man får tenkt seg om.

 

Jeg har ikke fått startet for fullt etter nyttår enda jeg heller. Ligger fortsatt influensa syk, så trening kan jeg nok bare glemme denne uka. Men neste uke, da skal ingenting få stoppet meg :) Med maten har det vel heller blitt for lite enn for mye de siste dagene, null matlyst. Men regner med sjokoladeabstinensen kommer temmelig fort når formen stiger. Så da skal jeg stå klar å kjempe imot. Kjenner jeg har masse motivasjon nå etter etegildet i jula.

 

Dette skal vi klare jenter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igang! Hadde offisiell kursstart i dag, men har loggført matinntak iherdig og trimmet bra mandag og tirsdag. Synes dette går over all forventing, venter nesten på en liten baksmell med ulvehunger og søtsug, men gleder meg over at ikke har inntruffet :)

 

Startvekta ble 84,2. Målt mot vekta rett før jul (83,2) er det ikke så værst, målt mot det fine resultatet mitt i slutten av november (81,3) er det ikke så bra. Det er uansett historie - nytt år og nye muligheter damer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Godt nytt år alle sammen! Har lest her jevnlig, men ikke helt hatt energi til å gi mye av meg selv de siste månedene. Men nå er det nytt år, mer energi, og jeg er klar for å gi jernet. Lykke til til dere alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

kveita, det kiloet forsvinner så fort av du ikke aner det:) rosastrømpe- velkomen tilbake:) vi får skjerpe oss sammen og begynne å skrive igjen, det er det som virker og det vet vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Lillesønn er syk igjen, og denne helga som skulle brukes til intensiv retting ble bare til våkennetter og slit Hadde booket meg time på Afro i dag, men sovnet rett og slett av etter at gubben tok over lilesønn. Tror det er ørebetennelse. Stakkar liten.

 

Akkurat nå sover han, så skal benytte anledningen til å rette et par oppgaver ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...