Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

Gjest camillok

Tenkt det, om 2 uker passer toppen perfekt ja :) Og forhåpentligvis noen mnd etter det er den for stor :D

 

Artig du deler litt, drømmer jo om å få bli mor snart selv, men det hørtes ikke sånn superfristende ut heller ;) Men får fortsatt drømmeblikket selv ved fortellinger om kynnere, pressing i bekken, toalettbesøk og halsbrann - jeg tror jeg er klar :)

 

Apropos baby; jeg vet jeg veldig straks er ferdig lege nå, men jeg lar meg stadig vekk imponere over kvinnekroppen - så utrolig kompleks og så mye som må fungere - men likevel fungerer det meste for de fleste og plutselig er det et sprell levende vesen inni - jeg lar meg imponere og forundres stadig vekk! Husker godt første gang jeg undersøkte en fødende kvinne (forventet dilatasjon på 3-4 cm), stakk hånda inn og der var det en baby som så dagens lys 1 time senere. Helt fantastisk!!! Tror det blir gynekolog og fødselslege ut av meg... Hvis det lar seg gjøre med mann og barn. Tiden vil vise...

 

Nei, her skravler jeg i vei, må tilbake til eksamenslesing - god natt og godt å se at humøret er godt! Hva var forresten startvekten din ved graviditetens begynnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar
Gjest froeken frue

Heia camilllok.

 

Så spennende yrkesvalg!! Hadde ikke jeg vært dånedimpen, så skulle jeg blitt jordmor. Lillesøster går den veien, og det er superartig!

 

Ja den fødende kroppen er fantastisk. Jeg gruet meg litt til nr to for fødselen m nr en gikk veldig fort, men fikk litt konsekvenser i etterkant. alt var over på 5 timer. 2,5 timer med nr to (indusert) så jeg er litt spent nå. Deilig at fødslene har vært kjappe, men fryktelig intenst mens det har stått på. Det som er helt sikkert er at uten de profesjonelle rundt meg, så hadde jeg ikke hatt de flotte opplevelsene. Utrolig viktige mennesker altså!

 

Da jeg ble gravid første gang veide jeg 87 kg, med nr 2 86 og nå med nr 3 veide jeg 73. Har gått Grete Roedekurs mellom nr to og tre og er veldig forønyd med å ha klart å ta av så mye som jeg har gjort. Problemet er bare at i svangerskap, så har jeg ikke noe som helst matlyst, så da blir kostholdet dårlig for jeg klarer ikke nyte god mat og hiver bare i meg noe når jeg må. I alle tre svangerskapene har jeg hatt stabil vekt. Med nr en gikk jeg opp til 92 kg, med nr to veide jeg det samme til termin som da jeg ble gravid, og nå er jeg spent på hvor mye jeg vil gå opp denne gangen. ikke at det bekymrer meg på noe vis. Er bare spent ;)

 

Det esom er spesielt er at jeg gikk opp 12 kg ETTER fødselen med nr en, fordi det var så mye kos, dårlig vær og lite turgåing en periode. Så dit skal jeg ikke igjen. Veide 92 kg da jeg kom hjem fra sydentur da poden var 5 mnd...

 

Har alltid strevd med vekta på ett eller annet nivå, men tror jeg har funnet den gyldne middelveg som funker for meg (og da snakker jeg ikke om i gravidmnd...)

 

Lykke til med eksamenslesing!! Du kommer til å gjøre det strålende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

I dag skal pappa reise hjem fra sykehuset! Det er helt fantastisk. For mindre enn en uke siden falt han om med hjertestans, og i dag går han ut av sykehuset som om ingenting hadde skjedd! Eller, han har såre ribben etter gjenopplivinga, og skal ikke løfte tungt de neste en-to månedene, men det er jo småtterier. Jeg hadde ikke en gang håpet på at det skulle gå så bra.

 

Og jeg har endret innstilling, kjenner jeg. Nå handler det ikke om slaning, men om livet. Og det vil jeg beholde så lenge som mulig! ;)

 

camillok - jeg er så enig. Moro å få ta litt del i fødselsforberedelser og -tanker, og ja, det begynner å krible her også. Selv er jeg nok klar på alle måter og bør ikke vente for lenge heller (bare 2.5 år igjen til 40!), men med en 9 år yngre mann som er midt i dr.grads avslutning har vi valgt å avvente noen måneder før vi prøver for alvor.

 

Jeg skulle også gjerne blitt jordmor! Sitter klistret foran TV'en når det er den type serier som går. Utdannelsen min er derimot i en helt annen retning, så det er ikke aktuelt, gitt. Men moro å leke med tanken!

 

Stor klem til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Kjære Kveita vår!

 

Så utrolig gode nyheter om faren din!! Ja sånt setter ting i perspektiv. Livet er det vi gjør hver dag, ikke det vi har gjort eller skal gjøre en dag...

 

Skjønner at det passer dårlig med baby og doktorgradsavhandling ja. Vær sunn og god med deg selv i mellomtida :D Og ta folat når dere begynner å prøve ;)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Tusen takk for gode og kloke ord, alle sammen. Nå er vi bare glade, og skal feire (etter fars ønske) med bacalao på Emmas Under. Nam!

 

Frøken - tusen takk for tips, jeg skal huske det med folat når det blir aktuelt. :)

 

 

Ha en strålende helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Kveita - begyn med folat en mnd FØR det er sjans for å bli gravid - er så undøvendig å få et barn med ryggmargsdefekt... Og hiv dere rundt så fort som mulig :) Og husk: hvis det ikke skjer noe med en gang dere prøver så skal kvinner i din alder henvises til fertilitetsklinikken etter 6 mnd prøving - ikke 12 mnd som hos yngre! Ikke for at det trenger å ta tid altså, men allerede ved 30 års alder begynner de fleste kvinner å få færre eggløsninger pr år. Samfunnet legger opp til lang utdanning, karriære etc - vi lever lenger - men vi kvinner kan fortsatt ikke få barn noe lenger. Dårlig gjort??!?! Og så fantastisk å høre om faren din som det gikk så bra med :D

 

Det mest fantastiske med kvinnekroppen er jo selvsagt fødselen og det nye livet, men jeg tok meg selv i å bli positivt overrasket over min kropp her om dagen også: sluttet med p-piller for litt over 2 uker siden og her om dagen merket jeg at jeg fikk eggløsning! Det er utrolig at man kan tukle med systemet i så mange år, og så vips er alt på stell igjen :) Vet at mange ikke kjenner eggløsningene sine, men her var det hevet over enhver tvil - blir artig å se om det kommer fra andre siden neste gang... Føles godt å vite at ting fungerer, så tar det forhåpentligvis ikke så lang tid når vi først setter igang.

 

Er litt bekymret for det med vekt og graviditet, men det gjelder vel mange av oss. Tenker nok at jeg skal holde meg her inne når den tid kommer. Høres jo ut som om du har en litt mer fornuftig vektoppgang under dette svangerskapet da frøkna! Du lander vel på under 10 kg... Og nå er det jo en finfin tid å få en liten en angående turmuligheter og aktivitet :) Gylden middelvei er nok tingen, ingen som klarer å holde på et strikt regime resten av livet...

 

ojoj, skravle skravle - utsetter lesinga ja! Det som er synd med å være fødselslege er jo at man bare får vært med på de kompliserte fødslene, der hvor ting ikke har gått helt som det burde... Men utrolig spennende er det! Gleder meg til keisersnitt også, synes det er ganske artig med litt blod og gørr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Jeg er så fantastisk heldig å være jordmor, og jeg nyter hvert minutt på jobb! I dag tidlig fikk jeg være med på livets under enda en gang, da en flott gutt kom til verden, og mamma og pappa gråt av glede :) De var så takknemlige, og jeg svevde på en sky på vei hjem, til tross for at jeg måtte jobbe 1,5 t overtid....I dag følte jeg virkelig at jeg kan gjøre en stor forskjell i andre menneskers liv. Store øyeblikk som jeg gjemmer i hjertet mitt.

Du ville nok blitt en fantastisk obstetriker, camillok! Alltid betryggende å tilkalle legen når fødselen ikke går som normalt.

 

Frøken Frue, masse lykke til med det forestående! Intenst når det står på, men du verden så rått og flott! Tenk når du får vesla på brystet...*sukk*.....

 

Masse lykke til også til kveita og camillok som snart skal sette i gang med prøving. Spennende tider jenter!

 

Klem og god helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Tenk dere å få Soleia som jordmor da dere, og camillok som fødselslege. Måtte vært dreamteam :)

 

8 dager til termin og formen er strålende. Bare trøtt innimellom, men hei, skal ikke klage.

 

Har hatt en fantastisk helg med mine søte små. Storesønn knekte endelig koden på sykkelen i dag og kom med følgende gullkorn: Sjå Mamma!! Å æ drømme itj en gang!!!

 

24 grader kl 19 her i Trondheim, gubben smiler og barna er happy. HVa kan man si???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å skryte av en middelvei-gladsak!

På lørdag spiste jeg opp en liten rest av en potetgullpose som jeg hadde spart fra påske. Når påska var over tenkte jeg først å kaste den, men så tenkte jeg at jeg skulle utfordre meg selv ved å ha den liggende uten å spise det opp på impuls. Og det gikk bra :) (Jeg bestemte meg på torsdag for at jeg skulle kose meg med den på lørdag)

Det samme med en Minde-sjokoladeplate som jeg også har hatt på lager etter påska. Den har ligget urørt i kjøleskapet i 2 uker. I går tok jeg 2/5 av denne og så skal den få ligge i fred til neste lørdag.

Man kan jo alltids si at det er jo ikke noe å være kry av å spise både sjokolade og potetgull når man er på slankern, men det å lære seg å spise litt uten å ta helt av er jo hele poenget!

 

Har ellers vært på treningssenteret både lørdag og søndag, og på lørdag slo jeg igjen min gamle 5 km rekord på tredemølla - skikkelig god følelse. :)

Prøver å venne hodet på tanken om at jeg snart skal prøve å løpe 7,5 km i ett strekk. Det er ikke det at jeg tviler på om formen er der, men mere det psykiske i å holde på med noe såpass ensformig så lenge... det er ikke så mye som skjer langs veien på tredemølla for å si det sånn, he he.

 

Lykke til alle sammen med ny uke og blanke ark! Det nærmer seg stadig FrøkenFrue... spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Gratulerer med både snopkontroll og løpsrekord, lenapena! Sånne ting virker kanskje som "småting" for andre som ikke er i vår situasjon, men det er kjempestort! Du har absolutt grunn til å være stolt! :)

 

Masse lykke til med forestående fødsel, frøken. Det kommer helt sikkert til å gå strålende nå som du både føler deg klar, og er i bedre form enn på lenge i tillegg! :D

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter. Gikk ikke så bra forrige uke. Var flink frem til helgen, men etter en tapas kveld med jobben og bursdagsfeiring her hjemme ble den gyldne middelvei bytta ut med den fete spisevei.... Full av dårlig samvittighet som vanlig. Hvorfor kan ikke den derre samvittigheten bare komme litt før?

Vel, i går var jeg i gang igjen. Og nå kommer jeg inn hit og leser om flinke lenapena, og kjente at motivasjonen steg flere hakk. Så godt det må være å bare føle at man har kontroll.

I dag skal jeg sykle til jobben - 22,5 km hver vei. Så spent, så spent på hvordan det går. Var ute på en prøvetur i går (12 km) og fant ut at det der skulle gå supert. Lurer på hvor lang tid jeg kommer til å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Snupsipups, du hentet deg inn igjen i dag, det er det som er viktig. Stå på nå og nyt det!!!

 

TAkk stbs!! Lenge siden sist nå :D

 

I dag har jeg vært en racer i hagen. Har klippet plenen, spylt belegningsstein i timesvis og ryddet. Kjenner det på kroppen, men fikk så mye energi av finværet at jeg holdt på til det sa stopp. Altså i syv timer... Men så ble det fint da :)

 

 

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke' date=' nye muligheter. Gikk ikke så bra forrige uke. Var flink frem til helgen, men etter en tapas kveld med jobben og bursdagsfeiring her hjemme ble den gyldne middelvei bytta ut med den fete spisevei.... Full av dårlig samvittighet som vanlig. Hvorfor kan ikke den derre samvittigheten bare komme litt før?

Vel, i går var jeg i gang igjen. Og nå kommer jeg inn hit og leser om flinke lenapena, og kjente at motivasjonen steg flere hakk. Så godt det må være å bare føle at man har kontroll.

I dag skal jeg sykle til jobben - 22,5 km hver vei. Så spent, så spent på hvordan det går. Var ute på en prøvetur i går (12 km) og fant ut at det der skulle gå supert. Lurer på hvor lang tid jeg kommer til å bruke?[/quote']

 

Så hyggelig å høre at min lille historie var til inspirasjon Snupsipups - det var også meningen! :D Men, jeg er altså ikke noen helgen bare så det er sagt, det er bare godt å fokusere på de små framskrittene...

Hvordan gikk det med sykkelturen? Det er jo kjempesprekt å sykle så langt to ganger om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag har jeg vært en racer i hagen. Har klippet plenen' date=' spylt belegningsstein i timesvis og ryddet. Kjenner det på kroppen, men fikk så mye energi av finværet at jeg holdt på til det sa stopp. Altså i syv timer... Men så ble det fint da :)

 

 

[/quote']

 

Sånn som du står på må det jo bare bli fødsel snart :D Men håper du husker og ta det litt med ro og ta vare på deg selv også. Kjenner jeg begynner å bli spent på fødselen din nå, det kan jo skje når som helst. Håper du holder oss oppdatert :) Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

TAkk Soleia og snupsipups. Liker at dere tenker på meg jeg :)

 

I dag har jeg spasert til butikken for å kjøpe is, spasert hjem igjen. Vasket ned badet (fyttikatta på høy tid...) og støvsuget hele huset. Skal sette meg ute i solveggen nå og kose meg til mann og barn kommer hjem og vi skal dra på grillfest.

 

Jeg føler vel egentlig at det ikke blir fødsel på minst en uke enda. Gikk over termin med begge de to første, så blir overrasket om det skjer noe før den 20/5. Kanskje du har noe formening jordmora vår? Er det vanligst at tredjegangs følger de tidligere fødselsforløpene? Eller er det bare lureri?

 

Ha en strålende dag!

 

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Det er høyest odds for at du også denne gangen går over termin. Når det er sagt, lever hvert eget svangerskap "sitt eget liv", så ikke bli overrasket om du ikke "følger oppskriften" denne gangen :)

 

Når det kommer til selve fødselen, er det ofte slik at tredjegangsfødende kommer inn på sykehuset med det de opplever som rier, men som viser seg at er kun modningsrier. En del kvinner er inn og ut er par ganger før de kommer skikkelig i gang, og de kan gå rundt med ureglemessige sammentrekninger i noen døgn. En del føler dermed at tiden rett før er slitsom. Men når de så først går i aktiv fødsel, går det gjerne like fort og greit som med nr 2 :D

 

Du er nå så heldig som snart skal få ei lita prinsesse til gutta dine!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, no nærmar fødselen seg med stormskritt, men får håpe du slepp å gå lenge over tida. Det er seigt og det veit eg alt om.

Ynskjer deg alt godt og det skal bli godt for deg å få med deg tulla heim.

Det er no ikkje noke å seie på energien hjå deg vertfall, du jobbar jo som ein helt.

 

 

Snakkes snart igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Gjøss som du står på da frøkna! Godt med skikkelig reingjort bad til den lille kommer :) Tenker på deg jeg også :)

 

Skikkelig deilig med finvær og å holde på ute, vi grov i jorda noen timer i går vi også - flott avbrekk fra lesing og godt for både sjel og sinn med planter og jord. Nå har vi haugevis med tomater, chili, basilikum, gressløk, dill og persille!!! Må nok gi bort litt (kjæresten hadde ikke troa på at alle frøene kom til å bli noe av så han tok i litt grovt :))

 

Lykke til - venter spent på "fravær" som kan tyde på ankomst av tulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

TAkk kjære Soleia, Fjellgeita (hvor har du vært???) og Camillok. Dere er noen knupper.

 

SOleia, jeg håper virkelig at jeg slipper mye maserier. Har hatt to kjappe fødsler og er liksom innstilt på det. Vet ikke hvordan jeg kommer til å takle en laaaang fødsel ihvertfall (5 timer med førstemann og 2,5 timer med nr 2...) GULP!!! Å gå over tida ser jeg ikke mørkt på. Kanskje jeg blir mere fødeklar i hodet enn jeg er akkurat nå. Har sist fødsel friskt i mente... Og den var fin altså, bare veldig veldig intens...

 

I kveld har jeg sydd pysjbukser til gutta mine av de fine jobbskjortene til gubben. Nye skjorter i kvalitetsstoff med logo til et firma vi har lagt ned, ble til deilig myke og syyyykt dyre pysjbukser :) Men jeg har fått opp øynene for gjenbruk da...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk kjære Soleia' date=' Fjellgeita (hvor har du vært???) og Camillok. Dere er noen knupper.

 

SOleia, jeg håper virkelig at jeg slipper mye maserier. Har hatt to kjappe fødsler og er liksom innstilt på det. Vet ikke hvordan jeg kommer til å takle en laaaang fødsel ihvertfall (5 timer med førstemann og 2,5 timer med nr 2...) GULP!!! Å gå over tida ser jeg ikke mørkt på. Kanskje jeg blir mere fødeklar i hodet enn jeg er akkurat nå. Har sist fødsel friskt i mente... Og den var fin altså, bare veldig veldig intens...

 

I kveld har jeg sydd pysjbukser til gutta mine av de fine jobbskjortene til gubben. Nye skjorter i kvalitetsstoff med logo til et firma vi har lagt ned, ble til deilig myke og syyyykt dyre pysjbukser :) Men jeg har fått opp øynene for gjenbruk da...

 

Klem[/quote']

 

Eg har no vore her, og har vore innom her og sjølv om eg ikkje har lagt att spor.

Begynner å nærme meg vekta eg ynskjer meg, men sommaren nærmar seg og med stormskritt og veit at nedgang/stillstand kan vere veldig vanskelig.

 

Pysjbuksene blei sikkert kjempefine og gjenbruk er ikkje dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Stå på fjellgeita!! Så bra at du nærmer deg målet!! Det er helt supert. Hold på de gode tingene, selv om sommeren plutselig er her. DU fikser det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Hei fra meg også. Endelig har våren bestemt seg for å nå helt opp hit. Gurimalla så deilig å sitte ute å spise frokost uten pledd!

 

Fyttikatta for en energi du har, frøken. Jeg blir helt matt, og veeeldig imponert. Selv har jeg bare jobba-jobba-jobba i det siste. Og sånn blir det i kveld også. Men så er det slutt for en stund. Skal begrense jobb-jobbinga i helga, og bare gjøre sånn hjemme-jobbing type luke litt i de bedene som er snøfrie, olje terrassen og lignende. Blir kjempekos!

 

Lykke til med fødsel, frue. Jeg gleder meg til å høre alt om resultatet!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...