Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

Gjest froeken frue

Hei damer.

 

Pysjbuksene ble dessverre tights, så de er kassert. Sydde nye i dag og de ble skikkelige godbukser. I tillegg har jeg sydd kjole til tulla og den ble skikkelig fin (første kjolen jeg noen sinne har sydd :)

 

DUgnad i velforeningen der 30% av boligene var representert ga et par trimpoeng og nå er det å strikke ferdig Mariusgenseren type nymoderne damemodell med ribbestrikk :D

 

Energien er det ingenting å si på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar
Gjest camillok

Så artig at du syr! Det gjør jeg også, har stort sett sydd ballkjoler (i silke, er hekta på skikkelige materialer!). Men gleder meg til å sy barneklær også :) har nettopp greid å lure kjæresten til å legge ut for ny symaskin, min gamle har virkelig takket for seg... Kan ikke sy tre lag lenger engang! Så nå er jeg den stolte eier av en Janome memory craft horizon!!! Den er syyyyykt lekker! Blir nok noen timer med den utover sommeren, første prosjekt blir babyteppe til fadderbarnet mitt - skal lage det skikkelig girly og ikke altfor barnslig sånn at hun kan ha det som koseteppe i mange år. Får det desverre ikke ferdig til dåpen da, men mor er inneforstått med at eksamen må gjennomføres først...

 

Krysser fingra for deg - for en ikke altfor langvarig og tung fødsel! Jeg er ingen ekspert på dette, men tenker at det er veldig positivt at du har greid å holde deg aktiv nå helt på det siste, det vitner om energi - og etter observasjon av div fødsler tenker jeg at jo bedre formen er jo letter blir det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

TAkk camillok. Må bare si at jeg ikke er noen kløpper på symaskina. Har sikkert enkleste Singermaskina som finnes, men har skjønt at det er mye å hente på gode maskiner... Jeg klarer knapt å sy bene sømmer, så jeg trener meg egentlig litt opp her. Har lyst til å lage meg et romantisk lappeteppe en dag, og da må man kunne sy bent... Dessuten synes jeg det er stas å lage ting til hus og familie selv.

 

ER egentlg mer på hekling og strikking, skjønt ingen kløpper på det heller i motsetning til mange her inne...

 

JA jeg håper at forkjølelsen gir seg nå slik at jeg ikke strever med pustingen under fødselen. Mitt mantra har under begge fødslene vært å stå så lenge det har latt seg gjøre og bare konse på innpust gjennom nesa og rolig utpust gjennom munnen. Det har fungert fint og gitt meg en følelse av kontroll i situasjonen. HAr klart å slappe av ganske bra i kroppen på denne måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at det er flere som syr. Jeg har aldri sydd spesielt mye jeg heller, og sliter med rette sømmer sånn som frøken frue. Men for noen dager siden bestilte jeg meg en bok som heter "made by me" og nå har jeg tenkt å bli inspirert :) Kanskje blir det noen lekre kreasjoner i løpet av sommeren.

 

Sykla til jobb igjen i går, veldig stiv og støl i dag. Kan det være pga regnet? Var så vidt jeg merket noe i musklene da jeg sykla på tirsdag i sol, men i dag kjenner jeg det i hele kroppen. Pussig. Håper vi får tilbake sola snart.

 

Nesespray kan forresten være en fin ting dersom du er tett i nesen under fødsel frøken. Er imponert over at du greier å stå så lenge under fødselen. Syns alt ble mye værre da jeg sto oppreist, og ville bare komme meg i sengen fortest mulig. Men det går jo sikkert raskere på den måten.

 

Håper alle de flotte damene her inne får en kjempe flott helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

spreka snupsipups!! Tenk at stølhet er bra. Du har brukt kroppen din!!

 

JEg har vært på kontroll hos legen i dag og alt så bra ut. Veier nå 80,5 kg så kiloene kom da på nå på slutten... TEnk dere, bare 3 dager igjen til termin. Men jeg holder en knapp på den 20/5 selv :)

 

Nå skal huset ordnes litt til helga. Vi får nesten barnefri i helga, så det blir rart. KAnskje vi unner oss en tur på kafe :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Ok, jeg bare sier det med en gang - alle kan sy beine sømmer med symaskin, da er det nok du som har en dårlig en... Jo billigere maskina er, jo lettere er den i antall kg og jo dårligere motor. En lett maskin har tendenser til å "hoppe" på bordet og man får ikke rette sømmer. Min maskin veier 12kg og den er stø som et fjell :) hvis jeg skal anbefale en billig men ok maskin til nybegynnere kan jeg anbefale Elna 3210, den er f.eks på tilbud på symaskiner.no til ca tre tusen. Mamma sier i hvertfall at det er en pålitelig sak...

 

Lappeteppe er egentlig veldig lett, stort sett kun rette sømmer, ikke noe mikkmakk. Min symaskin (og de fleste andre også tror jeg) har en fot til symaskina beregnet på lappeteknikk hvor det er en salgs kant på foten man legger stoffet inntil, gjør det ekstremt lett å få jevne rette sømmer som er nøyaktige på mm. MEN: det aller viktigste er forarbeidet, for vellykket lappeteknikk MÅ du ha skjære brett og hjulkniv. Prøvde meg på en duk nå uten og selv om jeg målte nøyaktig og klipper rett, så ble det ikke sikkelig bra. Det er forresten hemmeligheten til all søm - er du nøyaktig når du klipper så blir resultatet bra :) masse fantastiske sider på nett med lappeteknikk btw!

 

Jeg ble satt bak symaskina første gang da jeg var 3 år eller noe, så jeg er kanskje litt bedre til å sy enn jeg tror selv, men jeg synes strikking er vanskeligere enn å sy... Er straks ferdig med babysett til ei av mine beste venninner som venter i september, første gang jeg strikker jakke og bukse så det var en utfordring! Veldig fornøyd med resultatet, mangler bare vottene nå. Sjekk ut mønsteret;

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=5&lang=no

 

Nei, hjelpes her skravles det i vei, må lese jeg :) Er sulteforet på kreativitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder meg, så har du rett i at maskina er billig. Men den er tung, og står fullstendig i ro når jeg syr. Tror problemet sitter hos meg, jeg greier ikke å føre stoffet rett frem til enhver tid. :) Trenger nok litt mer trening, kan gå år imellom at jeg bruker den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

JEg har grisebillig maskin, men uansett hvilken maskin jeg har sydd på, så er jeg bare ikke nøye nok, eller jeg har det for travelt. Dere skulle sett de gardinene jeg sydde her tidligere. Iiiiiiihihihiiiiiiii!!

 

Men ser det med å klippe bent og pent. Er ikke så god på det heller. Kanskje det har sammenheng med den utrolig stygge og rotete skrifta mi?? Motorisk sett er det vel ingenting i veien, men jeg er bare litt ustrukturert??

 

I dag har vi vært og handlet trampoline til gutta i storebrorgave (som de har vært med og spleiset på selv) så i morgen dere, så skal JEG skru sammen trampoline, med HJELP fra gubben. Sånt har han ikke tålmodighet til, så om jeg planlegger og skrur, så får han løfte og holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har diskutert symaskiner her:) Mi og er grisebillig, berre dei syr pent så syns eg det er heilt greitt. Kva skal ein no med alt det der dill dallet som er på desse himla dyre maskinene. Sikk sakk og rettsøm er det ein brukar mest, det andre blir som regel brukt berre til å begynne med. Var til by'n her for ei veke sidan og såg ei y maskin til 70 000, den var ikkje for mi lommebok.

 

Har maskina ståande framme heile tida og den blir flittigt brukt. Har fått ho av onkelen min i 1976, ja så den er gammal (og god).

 

Må seie du er flittig Frøken Frue, synes eg høyrer latteren på desse søte smågutane dine når dei hoppar på trampolina. Det blir nok stor stas både det og det å få ei vetlesyster.

 

Vi snakkes snart igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hehe, utløste noen kommentarer her ser jeg :)

 

Når jeg skulle kjøpe maskin nå så tenkte jeg nøye over hva jeg skal bruke den til. Jeg liker både lappeteknikk og å sy store kjoler så det var viktig for meg å ha en maskin med god plass under "armen" til store prosjekter. Det er vel i hovedsak en quiltemaskin med en del ekstra dilldall ift den slags, men jeg tror faktisk jeg kommer til å ha god nytte av det - kommer nok til å bli noen tepper i løpet av årene! Viktig å ha en maskin som holder til mitt bruk de neste 20-30 årene :D

 

Men frøkna, hvis du har tålmodighet til å strikke og hekle må du da ha tålmodighet til å gjøre grundig forarbeid til sying - det er jo tross alt en mye kjappere måte å lage ting på enn strikking :) Hehe, kan i hvertfall anbefale lappeteknikk det er faktisk ganske lett...

 

Mmm... trampoline! Det er skikkelig gøy - og vanvittig god trim!!! Jeg sniklånte trampolina til naboene her en dag, hoppet mye i ungdomsårene og jammen ble jeg ikke skikkelig anpusten etter kort tid! Men det blir vel litt tid før du kan holde på med den slags :), så du får passe godt på gutta når de holder på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

ELsker diskusjoner, bare fortsett :) Det eneste jeg kjenner jeg savner på maskinen så langt er overlock. Tror det hadde blitt penere kanter på kjolen jeg sydde i går med det...

 

Nå holder jeg på å montere Mariusgenseren og er superfornøyd!! Kjøpte garn (alpakkablanding) på nett og det er så lett og likevel så varmt! OG veldig veldig billig :)

 

HAr latt gubben ta seg en øl i kveld. Blir ikke fødsel i natt kjenner jeg på meg (DA ville jeg blitt overrasket da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELsker diskusjoner' date=' bare fortsett :) Det eneste jeg kjenner jeg savner på maskinen så langt er overlock. Tror det hadde blitt penere kanter på kjolen jeg sydde i går med det...

 

Nå holder jeg på å montere Mariusgenseren og er superfornøyd!! Kjøpte garn (alpakkablanding) på nett og det er så lett og likevel så varmt! OG veldig veldig billig :)

 

HAr latt gubben ta seg en øl i kveld. Blir ikke fødsel i natt kjenner jeg på meg (DA ville jeg blitt overrasket da :)[/quote']

 

 

Overlock er ikkje dumt å ha, og det blir penere som du seier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hehe, håper ikke det ble fødsel i natt da - med øl innabords :)

 

Overlock ja, det er utrolig kjekt! Mamma har rein overlock maskin og den er fantastisk! Har ikke prøvd overlock sømmen på min nye maskin men håper den er sånn halveis ok - blir jo aldri det samme med en vanlig maskin. Kan i hvertfall ha to nåler samtidig på min maskin, så da blir det vel overlock med to overtråder og en undertråd - mot en skikkelig overlocks fire eller fem tråder...

 

Kjenner at jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang med syinga! Skal sy gardiner også snart, har lyst på kremhvite silkegardiner... Da må jeg fore dem også, silkegardiner ser mye mer eksklusive ut hvis de har litt mer fylde!

 

Jeg kjøpte det nye babyalpakkasilk garnet til drops, det er rett og slett helt fantastisk :) Suuuuper mykt med litt blankt skinn! Eneste er at det er litt glatt og ikke helt lett å håndtere for en nybegynner som meg! Men jeg har da fått til hele settet, så så ille var det nå ikke.

 

Fått opp trampolina?

 

PS: skal titte litt rundt etter babytepper i skikkelig girly farger og design, kan sette inn noen liker her hvis jeg finner noe fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Trampolina er oppe og gutta er fornøyde :) er så tett i nesa at jeg holder på å stryke med.

 

I dag har jeg strøket tøy, satt opp trampoline, ryddet i stoffrester, vasket mengder med klær.

 

Storesønn, som alltid har vært en utrolig harmonisk gutt har vært en liten prøvelse i det siste. Han er veldig oppfarende, snarsint, gir opp fryktelig lett, gråter HØYT for ingenting og er i opposisjon. Han har nok sine tanker rundt å bli fem han også, selv om jeg ikke får ut av han hva det er. Dere som har tre eller flere barn, har dere opplevd sånne søskenreaksjoner? Jeg kjenner at han klarer å trekke meg opp (og det skal normalt veldig mye til) og jeg reagerer mye sterkere enn jeg egentlig vil. GUtten er vant til at jeg er rolig og alltid snakker og forklarer. Hormonene antar jeg, og det faktum at det er litt tyngre nå på slutten. Men akkurat denne delen gleder jeg meg til er over slik at vi kan finne tilbake til "normalen" for jeg savner så veldig den der følelsen av harmoni.

 

SKjønt, ting blir nok aldri helt som de var, for vi utvikler jo oss hele tiden alle i familien. Det var dagens lille hjertesukk fra meg.

 

God klem fra frøken frottékåpe frue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Ikke lett å være hobbypsykolog over nettet, men dette er helt vanlig, frøken.

 

Eldstemann hos meg var nesten 4 når minsten vår kom, mellomste var 2 og skjønte ikke stort. Eldste pushet grenser og var glad og lei seg om hverandre, og ville plutselig ikke gjøre ting han egentlig kunne (kle seg selv, spise selv o.l.) Dette er nok redselen for at vi voksne ikke skal få tid til dem når babyen kommer, så de må være litt "baby" selv. Det er også veldig vanlig at språket går litt tibake.

 

Han merker nok også at hormonene dine er litt på tur, dette er nytt for ham, og han tester nok bare ut grensene for å se hva som skjer. Alt stabiliserer seg nok når minsten kommer, og rutinene kommer tilbake. Det viktigste for alle barn er egentlig rutiner og at ting er forutsigbare (mener jeg i alle fall... :) )

 

Men jeg er overbevist om at alt kommer til å ordne seg for deg, for alt ordner seg for snille piker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min midterste gutt forandret seg også mens jeg var gravid med minstemann. Han var da 5 år. Fra han var født og de første årene var en solstråle som alltid var blid og fornøyd. Noen måneder før han ble storebror forandret han seg. Ble temmelig humørsyk og trassig, og gjorde alt for å skaffe seg oppmerksomhet på en uheldig måte. Dessverre er han fortsatt sånn nå etter 3 år. Tror ikke bare det skyldes hjemmeforholdene og det at han fikk en lillebror. For i samme tidsrom begynte en kamerat av han å bli veldig ekkel, mobbet og kom daglig med kritikk. Heldigvis unngår han denne gutten i stor grad nå, men vi er jo fortsatt naboer og de går i samme klasse, så han kan jo ikke unngå han helt.

 

PS gratulerer med ny genser frøken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Dette er nok en vanlig problemstilling for kommende storesøsken :)

Forrige gang han skulle få et søsken var han yngre, men i denne alderen er det slett ikke uvanlig at de reagerer. Opposisjon og regrediering kan man visstnok ofte se. Selv var storebror i huset her bare 18 mnd når lillebror kom, så det eneste vi opplevde i starten var at han slo lillebror i panna med en plasthammer mens han sov i vogga....:)

 

Dette skal gå så fint frua. Når ting roer seg, så skal du se at ting faller på plass for store-storebror også. Tålmodighet, grensesetting og masse kjærlighet! :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra trening. 18,9 trimpoeng oppnådd denne uka. Tror det er ny rekord for meg :) Har greid meg greit gjennom uka matmessig også. Bare en liten utskeielse i går, som jeg egentlig hadde tenkt å stå over, men kalorimessig kom jeg allikevel greit ut. Greide forresten å stå over både marsipankake, kanelboller og svigermors ferdigsukrede jordbær (å sukre søte, deilige jordbær er en uting spør du meg, det ødelegger jo rett og slett bæra). Så da håper jeg, og krysser fingrene for at jeg endelig er på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

TAkk for kloke ord herlige damemennesker. Ja vi ser at han trenger oppmerksomhet og vi er veldig kobla på, så det skal nok gå seg til :)

 

Snupsipups, så utrolig flink du har vært!! Imponert!!! Du skal få holde meg i ørene i barseltida, for jeg har en lei historikk på vektoppgang etter fødsel...

 

I dag har jeg vært flink (i dag også...) har strøket alle gubbens og guttenes skjorter, ryddet ALT på loftet og ordnet opp i klær etter guttene og vintertøy og you name it. Jeg har gått gjennom ALLE esker med bilder og albumer og kastet dobbelkopier og uvesentligheter, funnet frem relevante bilder til et bryllup jeg skal i, gått gjennom ALLE klærne til barna og sendt avgårde ting til Fretex og ja, vært på besøk hos min mor for første gang på evigheter (de har vært veldig travle, ikke noe galt altså :)

 

I morgen har jeg termin. Tenk dere det!! Magen har sunket veldig i kveld. Den føles helt flat på toppen og det er roligere der inne enn før. Spennende dager. JEg har det så bra om dagen jeg at om det tar en uke til så er det greit. Det eneste som er slitsomt er å ikke VITE når det skjer ifht barnevakt og sånt. OG så er det slitsomt å være dett i desa... Men ellers har jeg uforskammet mye energi, selv om jeg gjerne slkulle fått i meg mere sunn mat...

 

Spekeskinka er i kjøleskapet, honning, valnøtter og flatbrød på plass, og en flaske vin i kjøla (her snakker vi ikke om å drikke flaska altså, bare å smake på en dråpe når nurket har kommet.) Jeg har nesten abstinenser hva spekemat angår, så vi snakket akkurat om når vi sitter og koser oss med skinka, gubben og jeg. HAn mener torsdag (han skal nemlig troppe opp på barsel med spekeskinke til meg sier han) og jeg sier fredag. HVa tror dere ( vill gjetning selvsagt, men arti læll!!)

 

Nå har jeg akkurat satt i gang med Mariusgenser til storesønn. Han er såååå kry, for litt misunnelig på lillesønn som har en (som nå er aaaaaltfor liten likevel) sånn som "Emil" i barnehagen har :)

 

Apropos lillesønn. Han er 18 mnd, men sa på fredag: Sitta fange pappan min å dikke mækk. Det er en laaaaang setning for en liten tass det!! *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på onsdag jeg :) Dagen etter 17.mai. Blir jo ofte litt styr da som kan sette fart på ting :)

Blir nok godt å kose seg med alt du har måttet unngå så lenge. Spekemat er godt ja. Du rekker jo akkurat å komme i mål før sesongen starter for fult :) Syns det er ekstra godt med hjemmelaget potetsalat til.

 

Nå har jeg akkurat baka knekkebrød. Tenker på deg når jeg gjør det, for du snakker jo alltid så varmt om dem.

 

Så flink gutten din er til å prate :D Nr 2 er vel ofte tidlig ute, min var også det. Nr 3 derimot hadde veeeldig god tid. Men når ordene først kom, så kom de fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hehe, ja jeg tror nr tar fort etter storesøsken :)

 

Knekkebrød er det beste i verden (liten overdrivelse, men slett ikke helt vekke). Flink du er! JEg skal i gang med knekkisene igjen etter fødselen. Ble så luftig i magen, og med skrantene muskulatur der hvor solen aldri skinner (dere er vel vant med mine grafiske fremstillinger nå antar jeg) så ble det litt sjenerende rett og slett...

 

Stå på snupsipups. Du er en racer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Det er så spennende å følge med, frøken. Selv tipper jeg som deg, for jeg tror du er den nærmeste til å "vite" når noe skjer. Fredag, med andre ord! :)

 

Selv har jeg hatt det sinnsykt travelt i det siste, og det har gått ut over all trening (har måttet kjøre bil til/fra jobb, null tid til trening på kveldtid). Og med et kjøkken som nesten ikke er brukandes (pga null tak etter (pågående...) vannlekkasje fra badet til naboen over), har det blitt mye tullemat. Har kommet på et kilo allerede, fy farsken. Men i helga fant jeg fram litt sommerklær, deriblant en supersøt kjole som jeg kjøpte på salg i fjor høst. Den er litt trang, men den skal jeg søren meg inn i kjapt som svint. Viktig med litt ekstra motivasjon akkurat nå, kjenner jeg! Stresset på jobb fortsetter, og jeg blir alene i huset i et par uker framover, så ALT ligger til rette for superutskeiing. Men nei! Vil ikke!!! :)

 

Lykke til med 17. mai-feiring og alt annet som er på gang.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Skal leve sunt og godt heter det KVeita. Ikke tenk på det du ikke skal gjøre;)

 

Så kjedelig m lekkasje. Håper det ordner seg fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...