Gå til innhold

Ny her, slå følge og motivere hverandre?


Gjest MissMuppet
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest MissMuppet

Så trist å høre dundas, det er godt gjort å klare å tenke fornuftig kosthold i en sånn en stund! Håper du klarer å holde hodet over vannet, høres ut som om du er i en slitsom periode.

 

Kurslederen min sa at prinsippet er det samme med og uten trening - at en skal ligge 500-800 kcal under totalt energiforbruk. Så da gjelder det å bruke kalkulatoren. Hvis jeg trener to-tre ganger i uken (totalt 7 TP) så skal jeg ligge på 1600 kcal hver dag, men hvis det blir en hel uke uten trening bør jeg ligge på 14-1500. Spørs om jeg blir litt vel sulten da..! Får teste ut litt.

 

I dag har jeg hatt det så koselig. Hatt besøk av venninner med babyene deres og jeg diska opp med sunn lunch og vi leika og prata.. En sånn dag lever en lenge på :) Teller ned til jeg skal begynne å jobbe, bare 5 dager igjen!!! Iiiiik... Føler jeg ikke kan noen ting lenger, er helt "husmor" i hodet :D Blir rart å ikke være sammen med jenta mi hele dagen, men da setter en nok desto mer pris på å komme hjem til familien. Venninnene ropte ut så fort de kom inn døra her "oj, du har jo gått ned masse i vekt" :) jippi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 783
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er så kjekt å være innom å lese her, hadde egentlig lyst på noe snop nå, så da leser jeg i stedet.

 

4snupper, høres ut som om du kommer til å få en kosehelg!! Kan leve en stund på slikt. Kjekt med bildene du legger ut også, du er flink!!

 

dundas; så trist å høre om hvordan det er hos deg for tiden. Håper alt går godt. Forstår godt at fokuset er andre plasser akkurat nå, flott at du i det hele tatt klarer å tenke kosthold. Vet ikke hvordan du er til vanlig, men jeg legger alltid på meg hvis det skjer triste ting i livet, så hvis du klarer å unngå det nå er jo bare det imponerende.

 

Bumblebee34; jeg ser ikke noen "signatur" hos noen, er det derfor jeg ikke er på kurs for tiden eller er det en annen grunn?

Jeg trykker ellers "svar" og så kopierer jeg teksten (vektnedgangen) til den foran meg og limer det inn på mitt innlegg, så føyer jeg til min egen vektnedgang. Det er greit når alle gjør det, for da blir det så oversiktlig og fint, vekker også litt konkurranseinstinktet mitt, hehe.

 

MissMuppet; hørtes veldig fornuftig ut det kurslederen din sa. Jeg spiser ca 1600kcal når jeg trener og 1400 når jeg er lat, fungerer godt til nå:D.

Og så glemte jeg å skrive; FLOTTE venninner du har som kan skryte slik, slike liker vi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Jenny: Ser du ikke noens signatur? Når du har trykket svar og skroller ned på siden står det "Flere valg" og her skal det være krysset av for "vis signatur" - kanskje det er derfor?

 

Det er så hyggelig at flere er aktive her inne - det gir meg veldig motivasjon :) I tillegg er jo alle så hyggelige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner fortsatt ingen signatur jeg, ikke ser jeg noen heller;).

 

Når jeg går inn på flere valg, får jeg to punkter å velge mellom:

 

Automatisk formater lenker i teksten

Ikke bruk smilier i teksten

 

Nå ble jeg så bekymret for at jeg ikke henger med i svingene i det hele tatt, best jeg legger meg:rolleyes:.

 

 

JEG FANT, JEG FANT!!! Tøft, kjekt å se førvekt og mål osv. til godtfolket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off' date=' Dundas, trist å høre om stefaren din, forstår at du har nok å henge fingrene i nå! Håper det vil bli bedre for deg framover, godt du titter innom med en liten oppdatering.

 

Jeg har laget en knallgod lunsj nå, kom på bare 220 kalorier, jeg skal egentlig ha 330 kalorier. Fenalår, spekeskinke, ruccola, rapidsalat, asparges, agurk, cherrytomat og pinjekjerner med litt balsamicoeddik over, nammi!

 

[img']http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/181898_1809486352842_1110473114_2184345_4513631_n.jpg[/img]

 

 

 

 

 

Jeg oppdaterer signaturen min hver uke, gå inn på den lilla linjen til venstre i margen som heter diskusjon, øverst der kan du lage deg en signatur :D

 

Ojojoj - den lunsjen så god ut ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

For en utroolig dårlig start på dagen. Min svake psyke tok over kontrollen et lite øyeblikk og tillot 100 g sjokolade.... Det blir det MYYYYE kcal av :D En natt uten søvn, snart rød uke (om en uke - så den unnskyldningen varer lenge) og at jeg er skikkelig grinete gjør at det henger en meget svart sky over hue mitt i dag... Får prøve å strupe inn kcal på litt annet i dag så jeg ikke ødelegger en hel uke på dette. Har heldigvis vært veldig flink ellers i uka.. Det var dagens utblåsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumblebee34

Men er jeg på kurs? Å neida, her sitter jeg, stuck hjemme med en liten fyr som har feber og ikke er i form.

Vel, siden jeg var så innstilt på å veie meg i dag har jeg vært og hentet og tørket støv av vekta mi hjemme. Den viser ned 400 gram, men hvordan den er i forhold til kurslederens vekt aner jeg ikke. Satser uansett på at det er NED og det er det viktigste.

Siden det bare er to ganger igjen på kurs lar jeg den stå fremme jeg, også blir jeg med dere på deres mandagsveiinger heretter :D

 

Den lunchen din så veldig god ut 4snupper, jeg burde blitt mye flinkere selv til å finne på alternativer til knekkebrød og brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en møkkamorgen...sovet utrolig lite i natt igjen, og migrene når jeg sto opp. Sto nybakte boller på benken fra i går, så endte opp med at jeg tok av de...og ikke en.. men, 4 stk!! De var små og bakt med "sunn" oppskrift, men likevel..argh...

 

Men, har nå lage sunn lunsj og skal ikke skeie ut noe mer i dag, så bli med på den, Miss Muppet! Dagen har nettopp begynt, vi klarer være flinke resten av dagen. I tillegg til å trene skal jeg måke snø senere i dag, så da håper jeg å få forbrent bollene..(Om migrene blir borte)

 

Dagens lunsj, laks, spekeskinke, eggerøre og halv brødskive grovt rugbrød, nammi:

184855_1811137954131_1110473114_2186850_4981279_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...la inn bollene og fikk det til å bli over 1000 kalorier, så da har jeg plutselig havna på 4000 kalorier i går og 1700 allerede i dag uten å ha spist middag og kveldsmat... Lurer på om jeg har skrevet feil ett sted..

 

Jaja, ikke noe å gjøre me det uannsett, all maten er nå i magen og får bare stå på resten av uka for å bli kvitt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide bollene nå, og veide 200gram mindre enn jeg la de inn som, så da ble det 3000 kalorier i går og 1900 i dag med alt jeg har planlagt å spise. Ble for lite kalorier mandag og tirsdag, så da håper jeg det jevner seg ut...aldri mer fråtse i boller!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Flink du er som har hatt nedgang bumblebee :) Håper gutten din kommer seg raskt da! Er noe herk med syke unger..

 

Denne dagen har absolutt ikke bli bedre! Vært hos legen og fått vite det blir operasjon på meg før sommeren og på vei hjem kjøpte jeg freia påskeeggene - og klemte nedpå en!!! Jeg gir meg over - for en dumrian jeg er!! Har meldt meg på zumba i kveld, men magen er jaggu ikke helt i form heller! Denne dagen skal fort glemmes!!! Håper din snudde til det bedre 4snupper? 3000 kcal er jo greit dagsinntak :D Tør ikke tenke på hva jeg lå på før, med en pose M daglig (minst)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen min har vært veldig bra etter de dumme bollene, så havner på riktig kalorier likevel heldigvis, har lært leksa nå at det er MYE mer kalorier i boller enn jeg trodde..gulp...

 

Har fått trent 40 min på sykkelen, styrke i 30 min og måka snø, så er helt skjelven, forbrent over 1000 kalorier i dag, så håper det hjelper litt på vekta. Har et håp om å få trent en del i helga når mannen er hjemme :D Om jeg ikke er utslitt etter jentedagen på lørdag med ungene da..haha...

 

Stå på videre i dag, Miss Muppet, en dårligere dag ødelegger ikke for alle bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter :)

 

Beklager at jeg har vært så fraværende. Ryggen smalt enda en gang, ble liggende noen dager rett ut. Glemte at jeg hadde begynt på igjen her inne og så gikk det fort et par uker gitt !!

 

Siden sist har jeg gått opp og ned det samme kiloet minst 5 ganger

(siden jeg hopper på vekten hver dag) Jeg er fortsatt såvidt over 90 kg, men håper å finne den rette motivasjonen nå når jeg har begynt å trene litt igjen.

I dag ble det litt sånn prøvedeflestemaskinene dag :D

15 spinning, 15 minutt roing, 15 minutt tredemølle og ca 20 min svak styrketrening.

Jeg var på tr.senteret over 90 min så det var ikke noe pes akkurat. men alt er bedre enn sofasliting.

 

Når det gjelder kalori inntak er jeg litt usikker, har som sagt glemt å skrive inn her. Tror jeg de fleste dager ligger rundt 15-1800 kcal. Noen dager er det vel for mye, andre dager sånn passe og noen dager for lite. Jeg tror man bør finne den mengden der man går litt ned i vekt, men likevel LEVER.

Livet er en gave man ikke skal glemme å delta i :)

 

Satser på veiing mandag og håper jeg da ser 80-tallet.

 

Ellers ser jeg at de fleste av dere har hatt forskjellige opp og ned turer, men likevel holder motivasjonsfaktoren oppe ved å dele det her inne.

Tommelen opp for hele gjengen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen igjen Ainina :D

 

Ja, vi har alle vårt å slite med, det hjelper å vite at det er greit å komme hit igjen, at man slipper pekerfingeren - vi er jo alle våre strengeste kritikere uansett. Fantastisk godt å få støtte her inne, særlig etter en nedtur :) Vi biter tenna sammen og hjelper hverandre - så VIPS! er vi der vi vil - vi vet jo hvor fort tiden går, én dag tar en annen og før vi vet ordet av det er det vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Ny dag og jeg har fått sove i natt. Gubben la seg alene med veslemor og jeg har sovet heeele natten - ah, man blir jo et nytt menneske. Er det sånn at søvn avler søvn? skulle ønske jeg kunne sovet til 12 i dag :) Best å ikke overdrive kanskje. I dag er barnehagen stengt så kaptein sabeltann er hjemme med meg og vesla. I kveld blir det 40 årslag og jeg ser ut som et pizzatryne, hormonell som jeg er. Jippi :) Føler meg forøvrig feit og hoven, egentlig en passende straff etter en dag som i går. Skal ha på meg en vid kjole så jeg får "skjult" meg litt (som vanlig).. Meeen, jeg skal la gårsdag være gårsdag og se framover. Resten av helgen skal være sunn, god og POSITIV, må jo se nedgang til mandag. Gleder meg så utrolig til å passere 90 - og aldri se den igjen!!! Veide meg i dag og foreløpig går det saaakte ned...

 

Hyggelig å se deg her Ainina, kjipt å høre ryggen har kranglet. Synes du har vært flink likevel, har jo gått ned litt for det!

 

Ha en flott og positiv dag jenter, godt å ha noen å skrive med :D Ikke mer negativitet fra meg denne helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumblebee34

Det begynte i går etter lunch, en vanvittig trang etter å snoke i skapene og finne ettellerannet - omtrent hva som helst - for å putte i munnen. Bare flaks at vi ikke har noe snop liggende i skapene for da er jeg redd det hadde fått bein å gå på i går.

Klarte å holde meg innenfor det jeg skal ha, ganske fornøyd med det da jeg la meg i går.

Men i dag er det søren meg like ille, om ikke værre. Blir sikkert ikke bedre av at jeg har bakt scones til frokost for å få en avveksling fra knekkebrødene. Og scones er så tungt og "tettpakka" at de 60 grammene jeg får til frokost ser bedrøvelig lite ut. Magen blir mett, men ikke øynene!

Æsj, får finne på noe annet til lunch.... og satse på at jeg finner styrke til å holde meg til det jeg skal i dag også! :D

 

Så deilig å få sove en hel natt Miss Muppet! Det håper jeg snart jeg kan få gjort også. Samboeren min har gode intensjoner om å ta seg av lillegutt en natt hver helg, men han er så totalt i koma når han sover så jeg er nødt til å vekke ham. Og det er en så omfattende prosess at det nesten er like greit å ta seg av den lille selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytterakkern så gode de hjemmelagde knekkisene fra Grete Roede oppskriften er!! Har akkurat bakt to brett og klart å dytte i meg 4 små (jeg fikk 40 små knekkiser av oppskriften) med Vita Hjertego ost.... NAM NAM NAM!! For de av dere som ikke har prøvd disse - PRØV! :D Måtte bare dele gledeshylene... hihi.... Må spise nå for jeg skal bake boller til min stefar som har så dårlig matlyst pga. kreften, men bollene går ned på høykant, så da må jeg være mett når de er ferdig ut av ovnen, ellers går det helt galt! hehehe :)

 

Ha en super lørdag alle, utrolig hva litt god søvn gjør for formen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Da er vi midt i helgen igjen. Denne uken har vært preget av litt av hvert for min del, mye søtsug (og sprekker) og humøret har vel ikke akkurat vært i go'lune. I går var jeg på 40 årslag og jeg var ganske så flink. Med fire retters middag og kaker er det vanskelig å holde seg helt unna - men det var heller ikke målet. Jeg fikk servert tre retter jeg aldri før har smakt. Aperitif var toast med rogn (falt ikke helt i smak), forrett var sushi (helt ok), hovedrett var honning- og chiliglasert and (helt ok) og dessert var ost og kjeks! Er stolt over at jeg spiste bittelitt av alt, men spiste ikke opp alt jeg fikk tildelt. Spiste kun 3-4 små kjeks med ost også - meget behersket :) Har vel aldri gått ifra et festmiddagsbord passe mett før :) Ble to små kakestykker, men alt i alt er jeg fornøyd. Ikke'no av maten var i GR's ånd, hehe.. Droppet kaloriberegningen den dagen!!

 

De knekkebrødene er gode ja dundas. Jeg har prøvd å lage dem, men fikk dem ikke helt til. De ble ikke tørre nok!! Ser oppskriften i GR boka er mer detaljert enn den jeg fikk, kanskje jeg burde prøve igjen. Hadde kanskje vært passende mellommåltid?

 

Hvordan har det gått med fysen-heten bumblebee? Det er så grusomt å være fysen, en blir litt desperat.. I dag har jeg kjøpt 10-kg-ned-gave til meg selv, en veske :) Har jo ikke gått ned det enda, så gubben mente jeg måtte legge den i skapet fram til jeg har klart det... (dumrian altså...) Begynner i jobb igjen til mandag og da bare måtte jeg ha ny stor veske som kan romme alle måltidene jeg skal ha med meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

! Er stolt over at jeg spiste bittelitt av alt, men spiste ikke opp alt jeg fikk tildelt.

 

De knekkebrødene er gode ja dundas. Jeg har prøvd å lage dem, men fikk dem ikke helt til.

 

Så flink du var på festen! Jeg var selv i 40årslag og sprakk fullstendig for to uker siden, så vet hvor vanskelig det er - GRATULERER rett og slett! ;D Jeg fulgte knekkebrødoppskriften i boka, det er dl-mål og de var enkle å lage, men jeg passet på at det ble så tynt som mulig smurt ut i panna, og da gikk det som smurt, hihi. Namnam.... og perfekt mellommåltid og det rareste av alt, man blir skikkelig METT av dem og det pleier ikke jeg å bli av knekkiser.... :D Jeg skal ha dem til lunsj i dag - rett og slett fordi de var så gode

 

Ha en strålende søndag i det vakre været ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumblebee34

Ja, knekkebrødene er knallgode og man blir kjempemett av dem. Jeg var uheldig med dem en gang selv, de ble seige. Fant ut etterpå at det antagelig var fordi jeg hadde glemt å slippe ut damp fra ovnen et par ganger under stekingen. Det var ihvertfall det eneste jeg gjorde annerledes den gangen de ble seige.

 

Så flink du var på 40-årslag Miss Muppet! Det er jo egentlig greit å få servert ting man kan styre sin begeistring for når man er på slanker'n. Krever litt mer viljestyrke å begrense seg hvis det er favorittmaten :)

 

Fysingen her gikk over fredag kveld gudskjelov. Jeg syndet litt under middagen i går. Hadde taco og det var så lenge siden sist i tillegg til at det er så digg, så jeg tok en liten porsjon til etter at min oppveide middag var fortært. Men det kunne vel vært værre... Regner ikke med at det utgjorde mer enn et par hundre kalorier, de får jeg gå av meg i det fine været i dag!

Apropos middag, skal prøve meg på villsvinstek i dag. Har aldri vært noe spesielt godt husmoremne og til den steken skal det lages tilbehør av ingredienser jeg knapt har hørt om før, så dette skal jo bli spennende :D

Gubben lurte på om vi skulle be noen på middag, men det får bli neste gang hvis det blir vellykket. Kjedelig å ha middagsgjester hvis man bommer stygt og maten smaker huggorm :)

 

Synes du det er greit å skulle tilbake på jobb igjen Miss Muppet (Nå som du har ny veske og greier!)? Jeg var i møte med sjefen min på fredag for å planlegge min tilbakekomst. Da skjønner man at permisjonen faretruende nærmer seg slutten. Jeg begynner igjen i begynnelsen av april. Tror egentlig det skal bli greit jeg, fint for lillegutt og pappa å få litt mer tid sammen også.

 

Her blir det lang gåtur ute i dag, dog uten vogn - altfor kaldt! Håper dere alle får en strålende søndag i det pene været! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumblebee34

Jeg er i sjokk. Rett og slett. hehe... Etter tips fra en annen tråd her inne bestemte jeg meg for å ta bikinibilder av meg selv, skal gjøre det en gang i måneden og se utviklingen.

 

For å si det slik - jeg får ikke direkte lyst på sjokolade når jeg ser resultatet av dagens fotoshoot :D Det frister mer med en maraton treningsøkt!

 

Jeg lover at dere skal få se dem den dagen jeg har nådd målet mitt, men inntil da tåler de ikke dagens lys. Så de får ligge godt gjemt i egen passordbeskyttet mappe på pc'en :)

 

Flere her som har tatt slike "før-bilder" av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg og skal ta bikinibilder av meg i kveld, føler jeg sliter litt med motivasjonen for tida. Jeg føler meg ikke så ille med klær på, men er når jeg er uten klær elller feks singlet at jeg føler meg enorm, så bikinibilder på innsiden av skapdøra på soverommet tror jeg kan være en motivasjon!

 

Og tror jeg skal prøve en uke uten å skrive ned all maten slavisk, de dagene jeg da havner bittelitt over tenker jeg fort at jaja, er jeg først over så spiller det ikke noen rolle hvor mye over, og så blir det usunt på kvelden :)

 

Høres ut som dere har vært flinke i helga, mye flinkere enn meg :D Lykke til med veiing i morgen, sikker på dere har gått ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Fatt mot 4snupper.. Motivasjonen er ganske laber her i gården også, har spist litt sjokkis nesten hver dag - men har byttet ut sjokolade med kveldsmat så antall kcal har ikke blitt svimlende høy. Ikke helt lurt det der, men jeg har ikke klart å styre meg. Skal vi inngå en mandagspakt? I morgen holder vi oss etter planen, også tar vi tirsdagen som den kommer! EN DAG AV GANGEN!! Er du med??? Den første dagen er alltid den værste!! Og jeg gjør som deg - veier ikke og fører ikke opp hver dag lenger. Jeg spiser det jeg har lært er riktig, og jeg er så ensidig i kosten at det ikke er noe problem.

 

Bumblebee: Jeg er egentlig skitnervøs for morgendagen! Skal ha datakurs hele dagen og ikke sitte i avdelingen. Tirsdag er første ordendentlige arbeidsdag!!! Har blitt satt opp på opplæringsvakter, alle som kommer tilbake fra permisjon gjør visst det. Så da blir det en "myk" start!! :D Jeg har flyttet inn i vesken og planlegger å ha med meg tre måltider i morgen.. Er redd jeg kommer til å gå sulten, for jeg pleide å spise 3 (!) skiver til lunch før, og likevel var jeg skrubbsulten på vei hjem fra jobb. Jeg skal ikke jobbe meg ihjel :) To uker fulltid etterfulgt av 40% stilling i 10 uker også friiiiii i 3 måneder (hele sommeren).

 

Tøffe dere er som har tatt bikinibilder av dere selv!!! Det gjør ikke jeg!!! Enkelte ting orker jeg ikke innse!!! Får revurdere det når vekten stopper opp og matmotivasjonen er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig' date=' kjempe motiverende... Nå må jeg se etter her.....

 

Disse meldes herved savnet: (håper ikke jeg har glemt noen)

Ninoo, Calli, Sjokoladebananen, Liv26, sylta, PepI, Morticca, dundas, kira, viljesterk, Ainina, Wib, Vhanja, mamma28!

 

Noen har vært mer aktive enn andre :D Men det er veldig hyggelig hvis de som aktivt er med veier seg en gang i uken da - det gir veldig motivasjon. Skjønner jeg og noen til (nevner ikke navn, hihi) er her inne både titt og ofte... :)[/quote']

 

Ser at det begynes å tynnes ut på tråden, men jeg er fremdeles med! Jeg har hatt en litt hektisk periode, med besøk etc etc., og siden tiden går så fort så har jeg faktisk ikke vært inne i vektklubben på lenge. Jeg har vært sånn passe flink, har gått ned 4 kg tilsammen, og siden jeg ammer er det helt ok. Jeg er flink å gå trimturer, men den siste uken har jeg vært mindre motivert både til å veie maten og til å trimme. Mitt mål for denne uken er å komme inn i den gode rytmen igjen, og få fart på turgåingen igjen, ikke bare rolige koseturer.

 

Jeg går på internettkurs og er veldig i tvil om jeg skal fortsette med det. Synes det er litt dyrt.. Og så synes jeg registreringsverktøyet her ikke er så veldig bra, likte mye bedre det til VG, som var mye raskere... Men jeg tror nok at jeg fortsetter, det gjør det liksom litt mer forpliktende. Særlig nå når jeg begyner å trappe ned på ammingen.

 

Lykke til i morgen med veiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det atter en ny veiedag, og var jo litt spent da etter en hel uke hvor jeg har vært syk, ikke har fått trent, og ikke har spist fullt så sunt alle dager...

 

Vekta forrige veiing var på 93.6kg

og vekta denne uka var på93.7kg

 

altså opp 100g fra forrige uke. Det tror jeg at jeg skal takle. Det kunne vært mye verre!!

 

Hvordan har det gått med dere andre da?

 

Ha en fin dag

 

 

Maeve

Startvekt 96.7kg

Vekt uke 7: 93.7kg Totalt ned 3.0kg siden uke 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...