Gå til innhold

På Slankern for første gang


Gjest hilske

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Eg er heilt ny her på vektklubben og skal no slanke meg for første gang. Eg er student i Bergen og fullfører Bachelorstudiene mine no til sommaren. Mye sitting har ført til at vekta har økt de to siste årene. Pleide å ligge på rundt 65 kg, men før helga viste vekta heile 74,1 kg (er 163,5 cm høy). Siden då har eg ført inn alt eg eter og trener her på vektklubben. Veide meg i dag tidlig og då hadde eg gått ned 1,4 kg!! Trur nesten ikkje på det.

 

Har svært lite peiling på kalorier og slik, men lærer ganske mye ved å lese på disse sidene merker eg.

 

Lager derfor denne tråden for å lære av dere, finne likesinnede og kanskje få litt hjelp til motivasjon, når den begynner å svikte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Gjest Anglofil

Hei! 1,4 kilo er imponerende - gratulerer! :) Vekttap går ofte ganske fort med en gang man begynner - det skjedde med meg også, gikk ned en kilo på en helg i starten. Etter hvert sakker ofte farten, og da er det viktig å ikke gi opp håpet. Pass på at du får i deg nok i forhold til ditt energibehov - det er viktig at man ikke mister for fort, for da går kroppen i sparemodus. Jeg regner med at du har gjort energiberegning?

 

Jeg er glad for at du started en tråd - hadde tenkt på å gjøre det selv, for selv om jeg har vært i gang med GR et par måneder har jeg ikke vært i diskusjonsområdet før forrige uke, og alle trådene her var allerede ganske lange og etablerte... Så jeg slenger meg gjerne på her hvis det er greit! :)

 

Jeg er også student og studerer i nordøst-England, på førsteåret her men jeg har allerede gått et år på UiO. Jeg har slitt litt med vekten i en stund, men da jeg kom hit til usunn engelsk mat og billig sjokolade ballet det plutselig på seg, og jeg gikk opp mye på kort tid. Da jeg bestemte meg for å gjøre noe med det var jeg 101 kilo tung... Uff. Sist uke var jeg nede på 94,8 og jeg skal ha ny veiing i morgen for å se hvordan det har gått denne uken... Spent! Jeg håper jeg har kommet meg ned på 93-tallet. Tallene høres nok ganske store ut, men fordi jeg er 183 cm høy ligger trivselsvekten min i følge BMI et sted rundt 80, og det er målet foreløpig. Vi får se når jeg kommer ned dit om det faktisk stemmer - det er lenge siden jeg ikke har vært litt tung, så jeg vet faktisk ikke hva jeg trives med! Om en ting er sikkert skal jeg aldri tilbake over 100 - dette skal bli en varig endring.

 

Jeg visste egentlig allerede ganske mye om ernæring... Har en mor som er ganske opptatt av det. Så for meg var det ikke så mye at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre som at jeg ikke gadd å gjøre det - men nå er jeg veldig motivert. Jeg tror det vanskeligste for meg blir å holde fokus siden det nok tar en stund til jeg når mål - vi får hjelpes ad med motivasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig svar! :) Bare til å henge seg på! Så flink du har vert som har gått ned så mye!

 

Eg har gjort en energiberegning ja, men veit ikkje heilt kor mange trimpoeng i veka eg kjem til å ha. så valgte 7, men håper å ha flere. Fant ut at eg bruker ca 2100 kcal. så satser på å ligge rundt 1600.

Har aldri satt opp kva eg spiste og sånn for å finne ut kor mange kalorier det er i det. Blei overrasket over kor mykje det er f.eks i brød. Baker av og til brød sjølv og de blir ofte ganske kompakte. dvs veier mye, så kveldsen i kveld ble ganske høy på kalorier.

 

Men eg lurer på, har det noe å sei kortid på dagen en får i seg kalorier, viss ein held seg under "kravet" for dagen? Prøver å holde meg innenfor de anbefalte verdiene til GR, men er vanskelig. Blir mye raskere sulten no som eg et jevnere. Før spiste eg sjelden frokost og var eigentlig ikkje kritisk sulten før lunsjtider. men nå spiser eg frokost og er sulten til lunsj! Håper det er ein bra ting.

 

Har laga meg treningsprogram for veka:

Mandag - Gjekk til og fra skulen (25 min kvar veg) + styrkeprogram (må vel snart begynne.)

Tirsdag - Jogge med samboeren min <3

Onsdag - Tenkte å ta ein tur på treningstudio

Torsdag - Gå inn til sentrum (Skal til øyelege for å sjekke om eg kan ta laseroperasjon for å fikse synet)

Fredag - Svømme/ tur

Lørdag - Gå en tur

Søndag - Svømme

 

Håper å klare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Det høres riktig ut. :) Og ja, man får seg virkelig noen sjokkopplevelser når man begynner å registrere... husker jeg ble overrasket over at makrell i tomat har såpass mye som det har. Å bake brød selv er deilig, da - jeg vet at GR har noen oppskrifter på sunnere brød hvis du har lyst til å prøve deg på det så det ikke blir så energitett. Det ligger her på nettsiden, tror jeg - har det også i kursboken min.

 

Ja, det er aller best hvis man spiser ofte i små menger slik de anbefaler. Det at du blir mer sulten er faktisk et godt tegn - det viser at du har fått satt i gang forbrenningen. Det virker jo litt rart at å spise måltider man ikke hadde før (som frokost) og spise oftere skulle hjelpe en å gå ned i vekt, men det har å gjøre med at man ikke spiser så store måltider at det blir alt for mye, pluss at forbrenningen holdes på et jevnt nivå.

 

Det høres ut som en kjempegod treningsplan! I begynnelsen av prosjektet mitt gikk jeg bare tur - hver dag. Det ble rundt 10-12 trimpoeng i uka, men litt ensformig blir det jo etterhvert... nå har jeg nettopp begynt å forsøke meg på å jogge, og har hatt et par styrkeøkter. Det håper jeg på å fortsette med så jeg kan få litt mer variert trening, så tur hver dag pluss joggetur to dager og styrke tre dager er det nye målet. :) Har kombinert det med å være strengere på å registrere alt jeg spiser denne uka og holde meg innenfor rammene... så håper på resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo..

henger meg på her inne.. er ny her selv så hyggelig å bli kjent med andre nye!

har selv prøvd å gå ned i vekt det siste halv året.. men vekten har stått stille.. begynte å bruke sidene her for 2 uker siden og gikk ned 1 kg den første uken ( er faktisk veldig stolt!)

kunne også mye om ernæring fra før av, men problemet mitt er at jeg har spist sunt men ALT for mye.. derfor har jeg lagt på meg.. begynte å studere i dublin for 3,5 år siden og har nå lagt på meg ca 20 kg.. var veldig slank når jeg begynte (enda jeg følte meg stor da) så nå er målet å gå ned 13 kg til sommeren (13 juli) for da reiser jeg på ferie til malaysia.. tror ikke jeg klarer å gå i bikini som jeg er nå.. så det er motivasjon på det sterkeste..

må si jeg er imponert over trenings planen din.. veldig variert og fin!! elsker selv å trene men har ikke fått trent på 2 uker pga sykdom.. men blir nok trening til uken.. kanskje jeg skal prøve å legge ut en plan som deg.. da er det vanskeligere å droppe treningen en dag..

 

mitt store problem er at jeg aldri føler meg mett.. etter lunch.. har desverre blitt vant til å spise varm lunch i dublin.. så er sikkert noe jeg må bli vant til..

noen som har noen tips om kalori fattig mat som gjør deg ordentlig mett så motas det med takk :)

men nå er det på tide å legge seg!!

xx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Så fint at du blir med her, 1905! :)

 

Malaysia er kjempespennende, da! Hvor er det dere skal? I slutten av sommeren kan det faktisk hende jeg skal til Sørøst-Asia også - jeg og en venninne som er fra Kuala Lumpur vurderer at jeg skal komme ned også skal vi reise rundt sammen. Håper det skjer - det hadde vært supergøy. Alternative planer er interrail i Europa (like eksotisk for henne som Sørøst-Asia er for meg) eller Sør-Amerika. :)

 

Det jeg gjør hvis jeg ikke blir mett etter et måltid er at jeg fyller på med frukt eller melkeprodukt... har blitt glad i Müller Light yoghurt, de er ganske store begere med maks 95 kcal per stk. Men jeg kjenner følelsen av at man nettopp har spist så mye man "skal", også er man fortsatt sulten. Ugreit.

 

Med så treningsglade folk rundt meg får jeg kanskje fart på meg også! Må innrømme at jeg aldri har vært noe treningsfan... men skulle gjerne likt å endre det, for det hadde vært en fin ting å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Da har jeg hatt veiing, og det kom på 94,1 kg. Så jeg kom meg altså ikke ned på 93-tallet som jeg hadde håpet, men det er allikevel en nedgang på 0,7 så jeg kan vel ikke klage alt for mye. Neste uke fortsetter jeg å være streng med å registrere mat og trene, så kanskje det går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.7 kg ned er jo ganske bra.. spesielt hvis du har spist ute hele helgen!! gratulerer.. jeg har veiedag imorgen og gruer meg!

 

gleder meg masse til å dra.. skal til kuala lumpur først så et beach resort utenfor KL.. Søsteren til en veninne skal gifte seg, noe som er kjempe stort der nede.. og jeg er så heldig å få bli med (les: 3 bryllup.. et på stranden og et hvor 3000-4000 gjester er invitert).. så ja.. motivasjonen er på top for å gå ned til det..

elsker asia.. har vært der en gang før, da reiste jeg litt rundt, singapore, vietnam og KL.. er veldig mange fra asia som studerer sammen med meg i dublin så blir litt lettere (billigere) når man kan bo hos dem..

 

ellers var jeg faktisk på interrail ifjor sommer... det var helt fantastisk morsomt.. og absolut å anbefalle!!

 

tror jeg skal prøve å sette opp en treningsplan litt senere.. så kanskje jeg klarer å holde den.. blir ihvertfall squash med kjæresten i morgen så da får jeg kjørt meg litt :)

tror min kjære puls klokke sto på 500 kalorier etter forrigegang..

Hvis du sliter med trenings motivasjonen er pulsklokke et supert tips.. utrolig motiverende må jeg si.. har virkelig hjulpet meg ihverfal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen 1905, og gratulerer med 0,7 anglofil!:) Kjempebra!

 

Nettopp ferdig med middagen, heimelaga kjøttkaker! :) Nam!

Ganske stillesittende dag til no, jobber mykje med bacheloroppgåva så det blir mykje sitting. Kor langt er dere komt i utdannelsen deres og kva studerer de?

Eg studerer Energiteknologi, og tenker å studere videre på NTNU til høsten.

 

Pulsklokke trur eg skal bli belønningen min når eg når mitt delmål på 70 kg. er ikke så lenge siden eg veide 70 kg, så regner med at frem til 70 kg går fint, men tar lenger tid etter det!

 

Målet er å komme ned i 60 kg. Vil nå det innen bursdagen min i november, så har masser av tid. 0,5 i veka er kjempebra for min sin del. Har ikkje noen spennende ferieplaner som Malaysia og se fram mot, hehe.

 

Har et spørsmål: De første ukene er det mest væske og slikt en går ned. Når begynner man å faktisk forbrenne fett? Og er det noe en kan gjøre for å sikre at en forbrenner fett og ikkje kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som veit korleis ein søkjer i oppskriftene på denne siden? Eg prøver å finne GR oppskriften på kjøttkaker for å sjekke om den ligner på min, men finner den ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Na er jeg hjemme i Norge! Deilig. :) I morgen skal jeg hjem til mamma.. Det gleder jeg meg kjempemasse til. Skulle gjerne fatt inn en styrketreningsokt i kveld, men jeg er supersliten etter reisen, selv om den ikke var sa lang. Tror jeg gikk ganske langt over mal i dag sann matmessig... Vi hadde en kjempestor lunsj sa vi ikke skulle matte spise pa flyet (tomat og mozzarella med pesto til forrett, en STOR pizza margarita hver til hovedrett, parfait til dessert) og for det hadde vi full English breakfast.. Sa tror faktisk jeg har greid a ga over planen med bare to maltider. Godt jobba, hva? :) Jaja, jeg kommer sterkere tilbake med trening og matvett resten av uka.

 

1905: Sa goy! Ja, det er noe av det same jeg onsker a gjore ogsa. Har en del venner fra rundt om kring i omradet sa tenker det er en praktisk mate a fa losji og guide. :) Bryllup hoeres skikkelig morsomt ut, da - og som du sier veldig god motivasjon! Mitt mal er ikke egentlig festet i noe konkret - annet enn at det hadde vaert goy a begynne neste skolear i trivselsvekt. :)

 

Hilske: Jeg studerer pa forstearet pa den graden jeg driver med na i England, men har allerede tatt et ar pa universitetet i Oslo med noe lignende. Sa bestemte jeg meg for at jeg ville til UK. Driver med Sosiologi og Sosialantropologi, med litt biologisk antropologi og kriminologi innimimellom. Synes det er kjempespennende. Nar jeg er ferdig har jeg lyst til a jobbe med internasjonal utvikling - men har fortsatt 2,5 ar igjen for det. :)

 

Det med fett vet jeg egentlig ikke... Kan sporre kurslederen min i neste ukerapport hvis du vil. :) Hun er flink. Og jeg vet ikke om det er flere oppskrifter pa nett enn de som ligger under lenkene? Men jeg har GR-middagskokeboken, sa i morgen kan jeg finne oppskriften i den for deg.

 

Na skal jeg sove. Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo :)

ble en treningsøkt på meg i går! var kjempe deilig.. 30 min rask gange/løping på møtta og en velding sliten meg.. pulsklokken min vise en maks puls på 195!! så jeg gå ihverfall alt jeg hadde..

ellers så veide jeg meg i dag og har ikke gått no ned (heller ikke noe opp) men tror jeg har mistet litt rundt magen så vurderer å begynne å måle meg itillegg til å veie meg.. hva gjør dere?

 

anglofil: been there done that.. ikke tenk for mye på det.. gjort er gjort og spist er spist.. bare tren litt til helgen så går det helt sikkert bra.. nå er du jo hjemme i norge med godt norsk kosthold (og norske priser) så kan jo være at det frister mindre å dra ut å spise her..

 

Hiske: jeg går 4 året på medisin i dublin.. trives veldig godt.. enda det er mye å gjøre til tider.. akuratt nå så forsker jeg i trondeim på NTNU faktisk.. kjempe fin by med et sykt bra student miljø (er oslojente så ville aldri trodd at jeg skulle trives noe annet sted en oslo (i norge)) :)

Sos. Anth høres kjempe spennende ut.. jeg tokk det på videregående (gikk IB som er internasjonal linje som har litt andre fag) og søke faktisk på sos Anth på Uni of Kent.. men så kom jeg inn på medisin i dublin så bestemte meg for å gå der istedet..

 

men nå må jeg komme i gang med forskingen dere.. hehe.. det er kanskje det beste med å være "forsker" er at man har så fleksibel arbeidstid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg henger meg gjerne på her om jeg får, dere virker alle så trivelige og motiverte, og det skulle være supert å bli kjent med noen i samme situasjon som meg.

 

Jeg har alltid vært litt for rund og god, men de siste årene har jeg gått ned en del uten å egentlig aktivt forsøke. Men for ett og et halvt år siden flyttet jeg til Sverige og fikk en litt annen livsstil, som gjorde at nedgangen i allefall stoppet opp, og det gikk heller i motsatt retning. Det største problemet kom da jeg reiste til Mexico på feltarbeid. Maten der borte er enten full av sukker eller svømmer i fett, eller begge deler, og med reduserte muligheter til matlaging selv og problemer med å få tak i gode, sunne råvarer, tok det helt av. Etter 5 måneder der kom jeg hjem til en garderobe som ikke passet så bra lengre. Så etter en lengre tid hjemme, uten ork og energi til å gjøre noe med dette, har jeg nå satt i gang. For 2,5 uker siden la jeg om kostholdet, bort med søtsaker og mindre porsjoner. Jeg kjøpte meg en sykkel og en treningsrockering som jeg trener flittig med. Fra før av danser jeg også 2-3 ganger i uka. Jeg føler meg allerede så utrolig mye bedre, jeg har mengder med energi og er superfornøyd så langt. Håper virkelig at jeg klarer å fortsette med dette. Blir spennende å se hvordan kroppen forandrer seg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Velkommen, Splikk! Hyggelig med flere folk i traden. :) Det hoeres ut som du hare kommer kjempegodt i gang allerede! Det er ganske fint hvordan man foler man far mer energi av a spise sunt og trene, hva? Jeg ble helt overrasket over at det plutselig ikke var sa vanskelig a sta opp tidlig og komme meg ut pa farten. Hva slats feltarbeid var det du gjorde i Mexico? Det hoeres spennende ut.

 

1905: Jeg synes sosant er kjempespennende - om kanskje ikke med like gode fremtidsutsikter som medicine, haha. :) Driver faktisk med litt medisin-relaterte ting ogsa. Jeg har et fag (Well-Being, Livelihood and Society) som dreier seg om sykdom, fattigdom, utvikling osv fra et sosialantropologisk perspektiv. Det er et av yndlingsfagene mine I ar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anglofil! Jo, jeg har også merket at bare det å komme seg opp av sengen på morgenen har blitt mye lettere, det er så utrolig herlig. I Mexico jobbet jeg med luktesansen hos aper, veldig spennende prosjekt og morsomt å jobbe med noe helt nytt. Apene holdt til på en feltstasjon i jungelen, så jeg kom hjem med mange nye inntrykk og opplevelser i sekken. Jeg studerer forøvrig biologi, dyreadferd. Det du studerer høres også veldig spennende ut! Hva går biologisk antropologi ut på egentlig?

 

1905: Jeg har tenkt på å kanskje måle midjen, men jeg er usikker på hvor det er mest rett å måle. Derimot veier jeg meg ikke, har ikke gjort det på flere år og er litt nølende til å begynne med det nå. Er usikker på om jeg kommer til å få nok motivasjon om jeg ikke veier meg, det må jo være supert å kunne se at vekten går ned, men jeg tror uansett det viktigste er hvordan jeg føler meg. Har også noen gamle klær som jeg tenker skal passe etterhvert, det kan nok være ganske god motivasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Oi, sa kult! Biologisk antropologi har faktisk ogsa litt a gjoere med aper - det er studiet av menneskelig biologi, inkludert genetikk, forfedre (neandertaler og slikt), slektninger (aper etc), osv. Men jeg er flinkest til det sosiale. :)

 

Oi, jeg sa ikke sporsmalet om maaling. Jeg er pa nettkurs sa jeg ma male midje, arm, hals og lar for registreringene mine. Tror midjen er et fint mal hvis du har lyst til a ta noe, der ser man en del endring - det er da meningen at man skal male den smaleste delen av midjen, altsa det som pa engelsk heter "natural waist". Splikk, jeg ville anbefale at du har en malbar indikasjon av fremgang, om det er midjemal eller vekt - selv om man kan kjenne endringen og se den i speilet synes hvertfall jeg det er fint a ha noe konkret a se pa ogsa for a se hvor langt man har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

splikk: mexico høres helt fantastiskt ut! hadde en venninne som opplevde det samme.. masse frityr det er litt rart siden det vi her hjemme oppfatter som "mexikansk " mat ikke er så ille.. (det er vel mer texmex egentlig da.. )

det med aper hørtes veldig spennende ut.. selv syns jeg adferd er veldig fasinerende.. vurderte lenge psykologi men fant ut at det ikke var noe for meg... ernæring eller kvinne/barne medisin er det jeg er interesert i nå for tiden.. men har ombestemt meg veldig mange ganger da...

 

anglofil: må si at jeg savner sos. ant. nå anglofil.. hehe.. syns mer moderne ant. er veldig gøy.. og invandring osv.. og forensic ant. sånn som Bones :)

 

 

 

tror jeg kommer til å begynne å måle magen.. både på det smaleste og over navlen.. fettet sitter veldig langt nede på magen min (hvis dere skjønner) så er ganske smal i midjen..

 

kom meg ut i dag å.. ble en times lang tur med kjæresten igjen.. merker det er lettere å komme seg ut når man har noen å gå med... er liksom vanskelig å dublin hvor ingen gidder å gå tur siden de ikke skjønner poenget med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Splikk! Kjekt at fleire henger seg på! Det virker som dere lærer/forsker på mye interessant hele gjengen! Korleis er luktesansen til aper då? Bedre enn menneskets?

 

Eg kjem nett fra trening, prøvde meg på noen nye saltimer på treningsenteret eg er medlem av. Trente først en time step, som var morsomt! :) og deretter en time pilates, som var smerte :) Trente med noen venner, så merker det godt på motivasjonen om ein skal møte noen og trene eller ikkje. Kjempekjekt å ha noen å trene med!

 

Så langt har treningsplanen vert fulgt, og humøret er på topp (så lenge eg ikkje går for lenge mellom måltidene:))

 

Noen som veit kva som skjer viss ein ligger for langt under dagsbehovet på kcal? altså over 1000 mindre? Sliter litt med å få i meg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk hilske! Så flink du er som har vært på trening. Jeg har aldri trent step, men pilates er definitivt ikke noe for meg. Jeg har så veldig lyst til å begynne med zumba, men det har akkurat begynt å slå gjennom her jeg bor, så tilbudet er ikke så bra, og alle timene er overfulle. Får se om jeg kan trenge meg inn en dag likevel.

Jeg lurer også på hva som hender om man får i seg for lite kcal. Har hørt at kroppen går i sparemodus, og at vekten står bom stille. Jeg havner på rundt 1200-1300 de fleste dager, og er redd for at det er for lite, men jeg føler meg jo så bra, det må bety noe, eller?

Edderkoppaper, som jeg jobbet med, er forøvrig både bedre og dårligere på å lukte enn mennesker. Det hele kommer an på om den enkelte lukt er viktig for dem, lukten av mat eller av et dyr som vil spise dem. Jeg har akkurat levert inn masteroppgaven min om dette :)

 

Anglofil, bra poeng med målbar indikasjon på fremgang. Jeg får nok begynne å måle tror jeg :)

 

Jeg har i utgangspunktet hatt en ganske inaktiv dag i dag, ingen forelesninger, så d ble ingen sykkeltur til uni, og ingen dansing på kvelden, men jeg har gått tur, 20-30 minutter, vært på en liten sykkeltur ned til byen og opp igjen, og trenet med rockering i 15 minutter nå på kvelden. Ble ikke så ille likevel, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

1905: Jeg skjønner hva du mener! Engelskmennene synes jeg er kjemperar som driver og går tur hele tiden. Det er liksom noe som er helt fremmed for dem. :) Men det er en ting jeg har funnet ut av å være utlending en stund - nordmenn er egentlig ganske rare. Jeg bare rusler av sted på egenhånd, jeg - innimellom har jeg fått med meg andre men stort sett er jeg alene med iPoden.

 

Slik jeg forstår det er det nesten like viktig å få i seg nok kalorier som å spise mindre enn øvre grense - det ene som kan skje er at kroppen går i sparemodus og da kommer man ingen vei, men sparemodus kan også bety at når man etter hvert slutter å slanke seg og begynner å spise normalt/trene mindre, så går man opp mye veldig fort igjen, fordi kroppen da prøver å trekke inn så mye næring den kan. Dessuten trenger du næring for å bygge de musklene som sannsynligvis kommer nå som dere trener mer, og det er viktig at kroppen tar fra overskuddsfettet når den trenger energi, ikke musklene. Hvis dere synes det er vanskelig å få i dere nok kan dere vurdere å fylle på med små energitette måltider? Nøtter er bra for i dem er det masse næringsstoffer, banan er også fint - eller dere kunne prøve å legge på mer til måltidene med sauser og slikt? Jeg har desverre motsatt problem - synes det er vanskelig å holde meg under grensen.

 

I dag tror jeg jeg skal lage meg en premieliste. Tenker at jeg skal begynne å sette små mål, og når jeg når ett kan jeg kjøpe meg noe på lista som premie. :) Så får vi se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

splikk: jeg er enig i det anglofil sier.. veldig viktig å spise nok.. en ting til er hvis du går ned for fort så er det veldig lett å legge på seg igjen..

 

anglofil: tror det med premie liste er en god ide.. er kjempe smart å få noe tilbake når man når et mål.. spesielt noe som ikke er mat (jeg er en av de som "unner meg noe godt fordi jeg har gått ned X kg") noe som jeg skal slutte med.. er ikke så bra.. fordi jeg ender bare med å tenke "nå har jeg vært flink å gå ned X kg så nå kan jeg spise hva jeg vil.. også skyter vekten i været igjen etter kort tid.. livstilsendring here i come :)

 

hilske: wow.. step og pilates høres gøy ut.. pleier å gå på timer når jeg er i dublin.. men her så er det så mye stress å melde seg på timene (siden jeg trener med studentidretten også kjenner jeg ingen som vil være med (haha.. prøv å få med deg gutter på sal trening liksom!) så blir mye trenings studio.. har et ganske bra program jeg holder på med da.. så de hjelper på motivasjonen.. målet er å fullføre 5 uker av programet mot våren..

følger dere andre noe treningsprogram eller bare setter dere opp selv? selv blir jeg bare gående å daffe på treningstudio hvis jeg ikke har noe program.. klarer ikke å motivere meg til å gi alt..

 

en ting til.. noen som har noe tips til pålegg/lunch mat? er veldig veldig glad i brunost.. men er jo sinnsykt mye kalorier i det.. liker ikke så godt kjøttpålegg.. men har begynt å spise den tynne pepperskinken til gilde.. med philadelphia under.. men blir litt ensformig i lengden..

hva pleier dere å spise til frokost/lunch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

I dag gikk hele dagen med på å se på Big Bang Theory... så ingen premieliste denne gangen. :) Jeg lager den kanskje senere i kveld, men nå må jeg lese litt. Kjenner greia med å premiere seg med mat... har det med å tenke "det er ikke så farlig hvis jeg spiser dette, jeg har jo gått ned så mye" - så derfor kunne det være fint å ha litt andre ting å belønne seg med.

 

Min standardmatpakke er sandwich med masse isbergsalat (nesten ingen kalorier), tynn kalkunskinke, pesto i stedet for smør og soltørket tomat. Jeg tar en soltørket tomat og klipper den i små biter som jeg sprer ut over brødet, slik at smaken blir mer fordelt - og det er sunnere enn å ta to biter for samme effekt. Ellers er jeg glad i philadelphia med litt syltetøy oppå på knekkebrød, og makrell i tomat. En 40g porsjonspakke pluss et Wasa knekkebrød tilsvarer et passe mellommåltid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sitter jeg på rommet mitt og er helt kjørt.. hehe.. ble styrke trening på meg (3 dag på rad med over 2 trimpoeng!!) først 10 min løping til oppvarming... var engentlig ikke veldig motivert til styrke idag.. hadde bare lyst til å brenne kalorier, men så vet jeg innerst inne at styrke er viktig og hjelper meg så tokk en økt.. etter 1t15min så var 500 kal. brent og jeg sykt sliten og fornøyd..

en overaskelse i dag var at beltet jeg har rundt midjen til pulsklokken min pluteslig måtte strammes.. har sittet som støpt de siste 2 månedene så betyr vel at ting går i riktig retning enda vekten er stabil.. skal kjøpe meg målebånd imorgen og begynne med mål :)

 

knekkebrød med syltetøy (sukkerfritt) og philadephia er kjempe godt.. pleier å variere med cottage cheese og syltetøy for å få litt mer proteiner.. det med kalkunskinke, pesto og soltørket tomat hørtes godt ut.. det skal jeg prøve til uken.. lage meg en skikkelig god sandwich :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anglofil

Så flink du er, 1905! Jeg blir helt imponert - mine styrkeøkter er som regel ikke lenger enn en 20 min. :) Og cottage cheese og syltetøy er kjempegodt - cottage cheese er også godt med eplemos eller biter av epler/bær.

 

Nå har jeg vært hjemme i et par dager og hatt noen små seiere som jeg gjerne vil dele. :) Jeg har fått kommentarer fra to bekjente som ikke visste at jeg har drevet og slanket meg om at jeg har blitt slankere - det er kjempegøy! Og i dag var jeg på shopping med mamma (mest etter ny jakke, men det ble litt annet og...) og prøvde et skjørt. Jeg prøvde det først i mitt vanlige large, men det var faktisk for stort og løst, så jeg endte opp med å kjøpe medium i stedet for. Siden jeg bærer mesteparten av vekten på hoftene mine er det LENGE siden det har skjedd! Superfornøyd. :) I tillegg har jeg vært hos frisør og føler meg nå fjong og flott i nye klær med nytt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WORKINGMizfit

Endelig endelig ENDELIG!

 

på en mnd har jeg greid å gå ned to buksestørrelser og hele 9 kg( veide 116 i januar og februar). jeg passa så vidt størrelse 38 for en mnd siden og nå går jeg fint ned i en 36bukse=D så det ser ut som badesessongen er redda, nå som jeg passer badeshortsene mine igjen. Men jeg stopper ikke der! skal ned til 95 før sommern. Så er i rute for å greie dette her med god margin! 95 kg er bare et delmål før jeg skal kjempe meg ned til 90. Allerede har jeg en muskelmasse på 76,5kg så forbrenner som en ''gud''=P. Gleder meg til å gå på neste kropps analyse, da kommer jeg til å ha økt sykt mye i muskelmasse, tror jeg. f.eks har overarmen min vokst 4cm i omkrets. så om jeg går ned til 95kg har jeg en fettprosent på 18%(eller no sånn) iforhold til muskelmassen min nå. (som kommer til og har økt)

 

Nå består treningsøkten min av:

 

10min oppvarming (jogging i stigning)

1 time styrke trening med 3x10 reps på alle øvelser (4-5 forskjellige øvelser pr muskel gruppe!)

30min intervall trening mellom 7 og 10 km/t for å få maksimal fett forbrenning og tømme musklene også.

 

Venter på en stor pakke fra gymgrossisten nå med kosttilskudd for 1700=D

 

Der har jeg bestilt Kreatin, glutamin, omega 3 og omega 6, 12 måltidserstatningsbarer til 198kr. anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...