Gå til innhold

Min måte å bruke GR på


Anbefalte innlegg

Gått kun grunnkurs, har den formening at hvis jeg ikke klarer å gå ned (eller holde vekta) uten å møte på kurs, da klarer jeg det ikke i det hele tatt. "Det sitter oppe i hodet", som man sier. Vet det pga. at jeg tidligere sluttet å røyke (etter tre ti-år med 10-20 per dag). Det er vanvittig vanskelig, inntil ting virkelig faller på plass oppe i hjernen - en må virkelig ville, vite hvorfor en vil, og innse hvorfor en røyker. En må innse at det finnes ingen annen metode enn - å slutte, dvs. ikke ta en eneste røyk, aldri mer - som en alkoholiker må takle suget om han/hun skal kunne holde opp. Tabletter, kurs, sette datoer, tygge, trikse med likt og ulikt, prate mye om det osv. - bare tull, en må bare slutte. Så er det ille noen uker, kanskje måneder, men om en nekter å begynne, nekter å ta en eneste, da mister suget taket.

 

Nå har jeg vært røykfri i mange år, tenker sjelden på det lenger. Så la jeg på meg, gikk ned på GR-kurs, men som de fleste andre, opp igjen i løpet av et års tid. Så nå er utfordringen å la dette bli en livsstil, ikke en slankekur. Jeg må for alltid, iallfall i flere år, føre dagbok over kalorier og trim. Det er enkel matte, dette: Forbruk mer energi enn du tar inn, så går du ned. Noe annet er å lure seg selv. Aldri bare slanking alene, alltid trim ved siden av, ikke spise lite og trimme lite, det funker bare kort tid. Ikke lyve for seg selv, ikke tillate seg å være slapp mer enn en hviledag eller to om gangen, alltid minst en times trim tre ganger i uka.

 

Husarbeid mv. er ikke trim, men noe en gjør ved siden av, normal aktivitet. Og en får energi av å trimme. Gjør det selv om du er sliten og trøtt, du føler deg mer opplagt etterpå enn før, jeg garanterer! Gå ut selv om du "ikke orker", dørstokkmila er den lengste, bare gjør det! Bare tull dette med at trim skal være så gøy. Trim er noe en gjør fordi en bør og må - MEN etter en stund BLIR det gøy, jeg lover, og det er når en føler at en blir bedre, sterkere, får bedre kondis osv. Før det må en bare utføre det av ren plikt! Lykke til, alle dere, vi har hver vår måte å tolke og takle GR-opplegget på. Dette er min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for et fint innlegg.

Jeg fant motivasjon i det. Kjente meg igjen i det du skrev; Har selv gått et kurs i fjor, og gikk opp igjen de kiloene jeg gikk ned. Har som deg, et litt annet syn på det i år. Nå er jeg på nytt kurs, og denne gangen skal det holde. Jeg kjenner jeg er mer avslappet til det i år. Jeg tenker på kurset som et hjelpemiddel til en sunnere livsstil som innebærer trening og et sunt, regelmessig kosthold. Vekttapet prøver jeg å tenke på som en bonus! ( selv om jeg gleder meg stort når jeg ser at vekten går nedover). Det gjør at jeg mentalt forbereder meg på et "liv etter Grete Roede", hvor min livsstilsendring skal forsette i lang tid etter kurs.

Skriv gjerne flere innlegg og fortell hvordan det går.

Ha en fin sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...