Gå til innhold

For oss som har termin januar-mars 2012!!


Gjest LinnH91

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 15+2 og har gått opp 3' date='1 kg. Her kommer og går magen også, plutselig er den kjempestor og så er den ganske flat igjen. Vel, kommer visst av om blæra er fylt, og om det er mye annet som står på tur til å komme ut :) innimellom kjenner jeg at livmor blir helt knallhard før den blir myk igjen... Tror det kan være kynnere, men det er jo litt tidlig da! ellers er magen mye større på høyre enn venstre side, ser litt pussig ut. Tror placenta ligger på høyre side på toppen liksom, jordmor sa at det var derfor jeg har såpass stort symfyse-fundusmål allerede, når nesten navlen nå!

 

Spiser litt usunne ting hver dag, og har ikke kommet igang med trening ennå... Men merker at formen er på bedringens vei, nå har jeg greid å lage litt mat og har begynt å tenke på å komme igang med treninga igjen! Det er et stooooort fremskritt! Ikke spydd så langt i helga heller :)[/quote']

 

 

3,1 kg er ikke så gale det da.. Jeg spiser også usunne ting så og si hver dag, jeg må det for å ha energi, jeg er så trøtt og sliten.. Og det er jammen hardt å være i 100 % jobb, å vokse sånn som vi gjør.. Jeg jobber som rørlegger da, så er mye gåing, bøying og sånn.. Ingen løfting lengre! Men kroppen min er helt død av og til, merker at den sier i fra om at NÅ ER DU NØTT Å SLAPPE AV! Så jeg klarer rett å slett ikke trene, jeg har ikke mulighet til det. Jeg har gått opp 4,6 kg så langt og er 19 + 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Hei fra meg også! Jeg er 15+5, har gått opp 3kilo så langt. Begynte med trening, men sliter med å komme skikkelig i gang. Trener også volley en gang i uka på jobben da, så litt bevegelse blir det. Sliter litt med kvalmen innimellom, men har bra matlyst dessverre :-) Skal til jordmor på tirsdag, får se hva vekta hennes viser der.

Linn - rørlegger, det må jo være tøft!!! Jeg orker bare så vidt å bøye meg før "bilringene" er i veien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkalBliSlankere

jeg er 18 fullgådde nå, å har termin de første dagene i mars. Jeg startet vekta på 78,6 ( jeg er ca 180 høy ) etter å ha lagt på meg ca 4,5 kg fra våren å frem til svangerskapets start. Når jeg var 16,5 fullgådde var jeg allerede 84 kg, å vært utrolig mye kvalm, med behov for å spise hver 2 time, å helst mye. Nå d ( derimot er kvalmen på retur, bare litt igjen på morgenen, å jeg har fått tilbake stålkontroll på kostholdet mitt. Noe som skulle mangle da jeg er ernæringsstudent.

Så nå er det spising hver tredje time, et veldig alsidig kosthold mellom fett, sukker og proteiner. Og jeg er veldig bevtist på at godterdager er lagt til lørdager, å det kan være lov å unne seg kake/kjeks men få dager i uken, helst mer mot helg, å bare i begrenset tilgang. Å takket være det ( slanker meg ikke - bare lagt om hele ernæringen min, og inntaket av vann har fordoblet seg fra kvalmeperioden å til nå ) å jeg er gått ned til 82,2 kg. Dvs at jeg har en vektøkning på 3,6 kg. Noe som langt i fra er ille nesten halvgått. Jeg har i mine to tidligere svangerkskap hatt større økning til halvveis å da lagt på meg 14 og henholdsvis 15 kg. Denne gangen er planen å nå 12 max. Tar som regel av meg 2-4 kg mer enn hva jeg har lagt på meg igjen - så klarer jeg å holde denne linjen så er jeg på idealvekten min fort, viss jeg får ammet, å ikke får søtsug-behov etter fødsel som med de andre to. Og mosjonert selvfølgeliug. Blir mange stunder på rompa nå som man studerer, så en tur eller to må også til - så alt i alt er jeg sunnere og fysisk bedre form i dette svangerskapet enn med de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 18 fullgådde nå' date=' å har termin de første dagene i mars. Jeg startet vekta på 78,6 ( jeg er ca 180 høy ) etter å ha lagt på meg ca 4,5 kg fra våren å frem til svangerskapets start. Når jeg var 16,5 fullgådde var jeg allerede 84 kg, å vært utrolig mye kvalm, med behov for å spise hver 2 time, å helst mye. Nå d ( derimot er kvalmen på retur, bare litt igjen på morgenen, å jeg har fått tilbake stålkontroll på kostholdet mitt. Noe som skulle mangle da jeg er ernæringsstudent.

Så nå er det spising hver tredje time, et veldig alsidig kosthold mellom fett, sukker og proteiner. Og jeg er veldig bevtist på at godterdager er lagt til lørdager, å det kan være lov å unne seg kake/kjeks men få dager i uken, helst mer mot helg, å bare i begrenset tilgang. Å takket være det ( slanker meg ikke - bare lagt om hele ernæringen min, og inntaket av vann har fordoblet seg fra kvalmeperioden å til nå ) å jeg er gått ned til 82,2 kg. Dvs at jeg har en vektøkning på 3,6 kg. Noe som langt i fra er ille nesten halvgått. Jeg har i mine to tidligere svangerkskap hatt større økning til halvveis å da lagt på meg 14 og henholdsvis 15 kg. Denne gangen er planen å nå 12 max. Tar som regel av meg 2-4 kg mer enn hva jeg har lagt på meg igjen - så klarer jeg å holde denne linjen så er jeg på idealvekten min fort, viss jeg får ammet, å ikke får søtsug-behov etter fødsel som med de andre to. Og mosjonert selvfølgeliug. Blir mange stunder på rompa nå som man studerer, så en tur eller to må også til - så alt i alt er jeg sunnere og fysisk bedre form i dette svangerskapet enn med de to andre.[/quote']

 

kjempe bra, 3,6 kg er jo lite i og med at du er snart halvveis..

Jeg er akkuratt uke 20 idag, og har gått opp 4,4 totalt.. gikk ned 0,2 kg fra forje uke..

Jeg vil ikke opp mer enn 15 kg, helst mindre.. Men jeg har problemer med å spise nok, klarer ikke spise hver 3 time. Selvom de sier at man skal det, jeg klarer det bare ikke. Er ikke sulten!

Å dermed er blodsukkeret mitt utrolig lavt ut på dagen, og er kjempe slapp og trøtt hele tiden. Skal nå prøve å spise mer, men det er ikke lett.

Jeg har jo vært i en slankeprosess rett før svangerskapet, eller så og si inn i svangerskapet, til jeg fikk vite at jeg var gravid.

Har gått ned 8,0 kg og nå har jeg gått opp 4,4 kg.. så er enda ikke på mitt høyeste vektnivå. Håper det er noen uker til.

 

Vi legger vell mer på oss jo lengre ut i svangerskapet vi kommer?

Siden jeg har 20 uker igjen, håper jeg at det ikke blir mer enn 0,5 kg pr uke fra nå av.

 

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fra meg også! Jeg er 15+5' date=' har gått opp 3kilo så langt. Begynte med trening, men sliter med å komme skikkelig i gang. Trener også volley en gang i uka på jobben da, så litt bevegelse blir det. Sliter litt med kvalmen innimellom, men har bra matlyst dessverre :-) Skal til jordmor på tirsdag, får se hva vekta hennes viser der.

Linn - rørlegger, det må jo være tøft!!! Jeg orker bare så vidt å bøye meg før "bilringene" er i veien :-)[/quote']

 

Ja, det er utrolig slitsomt. Og jeg har for lavt blodsukker, å dermed er det ekstra tung. og klarer dessverre ikke spise noe mere. Men er nå nøtt å prøve enda hardere, rett å slett bare putte inn mat, selvom jeg ikke er sulten.

 

Det er best om du veier deg hjemme en gang i uken, uten klær. for hos jordmor og lege har du klær på og forskjellige klær hele tiden. Dermed blir vekten forskjellig/feil.

 

Syns 3 kg er kjempe bra, fortsett sånn ! ;)

 

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var jeg kommet til uke 28! Tiden flyyyyr avsted!!

De siste ukene har eldste snuppa mi vært mye syk stakkar, så da har jeg ikke fått tid til å tenke på hverken maten eller veiing, men har desverre spist veldig dårlig. Men da mener jeg ikke som i usunt, men jeg har rett og slett spist uregelmessig og for lite. Er så sliten for tiden også, og mannen jobber mye, så det frister ikke veldig å stelle i stand noe godt og sunt til meg selv hver dag..

MEN, i dag gikk jeg altså på vekta igjen, og den viste 81,2. Altså 5,7 kg opp. Veldig fornøyd med det! :D Kun ca 10 uker igjen, så jeg regner med (og håper!) at jeg ikke går opp så alt for mye den siste tiden..

 

Hyggelig å lese at det går bra med dere også jenter! Dere er flinke ;)

OG ikke glem å kose dere i svangerskapet! Dette er en unik tid dere bare opplever få ganger i livet, så ikke gå gjennom det med stress og dårlig samvittighet pga vekta.. Prøv så godt dere kan å spise sunt og være litt i aktivitet, men stress ikke for det som ikke går! Nyt heller den lille som vokser inni deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg kommet til uke 28! Tiden flyyyyr avsted!!

De siste ukene har eldste snuppa mi vært mye syk stakkar' date=' så da har jeg ikke fått tid til å tenke på hverken maten eller veiing, men har desverre spist veldig dårlig. Men da mener jeg ikke som i usunt, men jeg har rett og slett spist uregelmessig og for lite. Er så sliten for tiden også, og mannen jobber mye, så det frister ikke veldig å stelle i stand noe godt og sunt til meg selv hver dag..

MEN, i dag gikk jeg altså på vekta igjen, og den viste 81,2. Altså 5,7 kg opp. Veldig fornøyd med det! :) Kun ca 10 uker igjen, så jeg regner med (og håper!) at jeg ikke går opp så alt for mye den siste tiden..

 

Hyggelig å lese at det går bra med dere også jenter! Dere er flinke :)

OG ikke glem å kose dere i svangerskapet! Dette er en unik tid dere bare opplever få ganger i livet, så ikke gå gjennom det med stress og dårlig samvittighet pga vekta.. Prøv så godt dere kan å spise sunt og være litt i aktivitet, men stress ikke for det som ikke går! Nyt heller den lille som vokser inni deg! :D[/quote']

 

Wow, så flink du er.. 5,7 kg er lite da.. jeg er 21 + 2 og har gått opp 5,3 kg !! Skal du ha en gutt eller jente nå da ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

71,9 kg :-( håper ikke det blir så veldig mye til slutt da. Er i uke 19++, gått opp til sammen 4,9 kg....

 

Prøver å passe litt på mengdene, men er så sulten (tror magesekken er blitt større igjen). Får ikke trent for jeg sliter med ryggsmerte, noen nerver som er i klem. Uff og uff med meg i denne graviditeten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppe i 6 kg nå... 70.5 kg. Uke 20 i dag. Spiser fortsatt mindre porsjoner enn før, så jeg tror det ordner seg jeg... Får litt hetta av og til, men jeg må bare stole på at kroppen gjør det den skal fremover! Holde meg innen visse rammer ang usunne ting, prøve å gå turer når jeg kan... Sluttet å kaste opp i uke 17+3, men kunne nok kastet opp i dag hvis jeg ikke hadde holdt det tilbake... Jaja. Ikke bare bare dette, men jeg koser meg nå - formen er god og lillegutt spreller masse inni der ;) så får kg være kg :)

 

Stille her inne fortiden, hva holder dere på med om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

71' date='9 kg :-( håper ikke det blir så veldig mye til slutt da. Er i uke 19++, gått opp til sammen 4,9 kg....

 

Prøver å passe litt på mengdene, men er så sulten (tror magesekken er blitt større igjen). Får ikke trent for jeg sliter med ryggsmerte, noen nerver som er i klem. Uff og uff med meg i denne graviditeten. :-)[/quote']

 

Viktig å spise når du er sulten, men spis riktig.. frukt, grønnsaker.. 4,9 er ikke så alt for masse, dette går bra ;)

Jeg er 23 + 2 idag, og har gått opp 7,2 kg.. Jeg var helt lik, jeg var kjempe sulten før.. men nå er jeg nesten ikke sulten i det hele tatt.. bare ikke spis mye, lite og bra mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppe i 6 kg nå... 70.5 kg. Uke 20 i dag. Spiser fortsatt mindre porsjoner enn før' date=' så jeg tror det ordner seg jeg... Får litt hetta av og til, men jeg må bare stole på at kroppen gjør det den skal fremover! Holde meg innen visse rammer ang usunne ting, prøve å gå turer når jeg kan... Sluttet å kaste opp i uke 17+3, men kunne nok kastet opp i dag hvis jeg ikke hadde holdt det tilbake... Jaja. Ikke bare bare dette, men jeg koser meg nå - formen er god og lillegutt spreller masse inni der ;) så får kg være kg :)

 

Stille her inne fortiden, hva holder dere på med om dagen?[/quote']

 

6 kg er jo kjempe bra, jeg er 3 uker lengre enn deg og lagt på meg 1,3 kg mer enn deg.. Så dette klarer du kjempe bra!!

Jeg holder nå på med fagprøven, denne uken.. er skikkelig stresset, så blir nok ikke mye livstegn fra meg her før til helgen igjen..

Har så mye å tenke på, klarer ikke tenke på noe annet omtrent..

 

Jeg har ikke kastet opp i det hele tatt, kjempe glad for det. Hater det!

Hadde en blødning forje uke, men var på ultralyd og kontroller.. Og alt er bare bra med lille gutt i magen, han sparker som bare det..

 

Har noen av dere kjent liv?

 

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er travel med jobb og studiene her, jeg. Jobber som lærer - så har mye å rette for øyeblikket.

Litt usikker om jeg kjenner noe liv ennå. Var på ultralyd sist og de sa at morkaken ligger foran alle åpningene, så må tilbake i uke 32. Det er vel derfor at jeg ikke kjenner noe heller, litt ergelig det... Vanskelig å tro at det er noe inn i der. Formen er bedre, men har vondt i ryggen (håper ikke det har kommet for å bli for å si det sånn). Ellers så spørs det hvor lenge jeg holder ut... ;)

Hadde svangerskapsforgiftning sist, så må passe ekstra godt denne gangen. Må til AHUS på kontroll i uke 25, håper ikke de finner noe av dette denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med fagprøven og det gikk kjempe bra.. "meget bestått", så endelig ferdig.. det var utrolig slitsomt, har helt glemt å spise denne uken.. så har gått ned 0,2 kg.. men de kommer nok på igjen neste uke, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med fagprøven og det gikk kjempe bra.. "meget bestått"' date=' så endelig ferdig.. det var utrolig slitsomt, har helt glemt å spise denne uken.. så har gått ned 0,2 kg.. men de kommer nok på igjen neste uke, hehe[/quote']

 

Gratulerer så mye med "meget bestått"!! Nå kan du bare slappe av og nyte resten av svangerskapet :) Kan tenke med det er en deilig følelse!!

 

Her raser tiden av gårde! Er nå 31 uker på vei, og har til nå gått opp 8 kg. 83,5 kg på vekta i dag. Hadde håpet å ikke gå opp noe særlig mer enn dette, men må nok regne med noen kg til før nurket kommer. Har vært litt slurvete i det siste også, så må¨virkelig ta meg selv i nakken nå..!

 

Jeg har så smått begynt å innse at det kankje er på tide å begynne på forberedelsene litt til babyen kommer. Har til nå ikke gjort noe.. Men, nå har vi i alle fall fått oss leilighet, så 15. november flytter vi inn. Herlig å ha det i orden! Begynner da å ordne tenker jeg.

 

Ellers så viste siste ul at jeg har STOR baby i magen. 2,2 kg i uke 30!! De sa ikke noe om antatt vekt til termin, men storesøster var 2,3 i uke 31, så regner med hun blir omtrent det samme, om ikke større. Det vil si 4,7-4,8 kg! Har ikke så alt for mye imot om hun skulle bestemme seg for å komme noen uker før termin for å si det sånn.. :)

 

Slimproppen gikk forresten på fredag. Har den siste uken hatt mye mensmurring og nedpress, samt mer "bitende" kynnere, så da ville de ha meg inn på sjekk. Spesielt med tanke på at når slimproppen gikk sist (i uke 30) gikk jeg i fødsel.. Men alt så helt fint ut (noe som jeg visste) Fikk bare baskjed om å ta med mer med ro :)

 

Godt å høre det går bra med vekta jenter!

Fortell gjerne litt om hvordan det går med svangerskapene også, hva dere føler, hva dere har gjort klart, osv... Alltid koselig å lese! :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært superengstelig i dag morges grunnet veldig mye kynnere i går, hadde sikkert mellom 15-20 stk... Dro til jordmor med ekstra urinprøve i dag morges, den var negativ. Hun undersøkte meg vaginalt og hun syntes livmortappen var litt for lite bakovervendt og litt myk i tuppen selv om den var lang, så nå blir det vaginal ultralyd for å sjekke livmorhalsen i neste uke...

 

Bortsett fra kynnere som hemmer meg i å være særlig fysisk er egentlig alt topp :) lillegutt sparker som bare det, jeg kjente noe som jeg trodde kanskje var bevegelser i uke 15, men ikke hver dag. Fra ultralyd hvor jeg ble fremskyndet fra 18+4 til 19+1 har jeg kjent liv hver dag, og da uten tvil. Mannen har fått kjenne også, selv om lillegutt blir sjenert når pappaen skal få kjenne...

 

Ellers leser jeg Gro Nylanders bok mamma for første gang, den er topp! Gråter litt lett om dagen da, men det hører vel med. Så lenge jeg ikke begynner å gråte når pasientene mine forteller om seg selv skal jeg være fornøyd :) ellers har jeg kjøpt garn til mariusbody og har div planer som hva slags klær jeg skal sy til den lille. Har lyst til å komme igang snart. Hmm... Bestille stoff på nett snart!

 

Vekta er som den er, 71,2 i dag dvs snart 7 kg opp. Tror dette er helt normalt jeg :) er stort sett bare på rumpa og rund midten de har kommet, har målt meg og resten er likt som før! Men dere: det er jo ikke særlig heldig å gå for lite opp heller, ser jo de mammaene som har vært så flink å bare gått opp litt som sliter med nok melk til babyen etterpå... Så lenge jeg var slank da jeg startet tar jeg det med knusende ro om så vekta kommer opp i 15 kg... Selv om jeg ønsker meg 12 da!!! Hehe. Jaja, jeg satser på en tung emmaljunga duo Edge til småtten jeg da, og med alle bakkene her skal det nok rase av etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud' date=' så store barn. Hjelpes. Gikk det bra da? Synes småtten kan nøye seg med 3,5 jeg :)[/quote']

 

Der er jeg jammen enig.. håper lille gutt her ikke blir 3,5 kg engang.. ca 3,2 er greit nok :) jeg selv var 3290g og mannen var 3425g !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167, så akkurat gjennomsnittlig. Mannen er 179 så rimelig på snittet han også... Vi var begge ganske små da vi ble født, jeg var 2930 og han var rundt 2700. Nå skal det sies at mamma røyka med meg, og morens hans er ei bittelita indisk dame, så det er jo ikke gitt at sønnen vår blir en småttis :)

 

Har gått opp ytterligere jeg nå, i dag er vekta 72,5 dvs 8 kg opp i uke 22! Skal til India i januar vi, ut ifra hvordan jeg reagerer på indisk mat nå lover det godt for vektstagnasjon mellom uke 29 og 32 :)

 

Dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167' date=' så akkurat gjennomsnittlig. Mannen er 179 så rimelig på snittet han også... Vi var begge ganske små da vi ble født, jeg var 2930 og han var rundt 2700. Nå skal det sies at mamma røyka med meg, og morens hans er ei bittelita indisk dame, så det er jo ikke gitt at sønnen vår blir en småttis :D

 

Har gått opp ytterligere jeg nå, i dag er vekta 72,5 dvs 8 kg opp i uke 22! Skal til India i januar vi, ut ifra hvordan jeg reagerer på indisk mat nå lover det godt for vektstagnasjon mellom uke 29 og 32 :)

 

Dere andre da?[/quote']

 

ok, jeg er kun 150 cm høy og mannen er 169 cm.. så vi er ganske små av oss begge to og begge var "normal vekt" når vi ble født. Jeg ligger midt på gjennomsnittet med lille mann i magen nå, hvordan han vokser osv. Så det blir vell normalt her. Jeg har gått opp 8,9 kg og er i uke 25 idag. Gikk litt mye opp denne uken, og tror d kan skylles at jeg gikk ned litt forje uke. Så håper å holde MAX 0,5 kg pr uke framover gjennomsnittlig. Vil ikke opp for mye mer, redd det ikke går bort igjen. Selvom alle sier det gjør det, er ikke lett å tenke sånn når man er litt krafitg fra før av. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk i dag... Kjennes mer ut som vanlig omgangssyke ikke svangerskapskvalme... Ligget på sofaen i dag og lest boka På vei av Gro Nylander. Fantastisk bok :) holder på med mamma for første gang også, kjenner det er godt å forberede seg litt.

 

Kjenner ryggen murrer litt etter en dag på sofaen, tydelig ikke bra for kroppen, men formen tillater ikke stort annet i dag... Har lyst til å komme meg i svømmehallen en dag snart - men synes det er stress med shaving av legger og bikinilinje :D

 

Hvordan går det med dere og magene deres? Lillegutt sparker masse og virker å bli stadig større- jeg blir i hvertfall stadig større! Hehe, merker at bevegelsesfriheten begynner så smått å bli litt innskrenket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk i dag... Kjennes mer ut som vanlig omgangssyke ikke svangerskapskvalme... Ligget på sofaen i dag og lest boka På vei av Gro Nylander. Fantastisk bok :) holder på med mamma for første gang også' date=' kjenner det er godt å forberede seg litt.

 

Kjenner ryggen murrer litt etter en dag på sofaen, tydelig ikke bra for kroppen, men formen tillater ikke stort annet i dag... Har lyst til å komme meg i svømmehallen en dag snart - men synes det er stress med shaving av legger og bikinilinje :D

 

Hvordan går det med dere og magene deres? Lillegutt sparker masse og virker å bli stadig større- jeg blir i hvertfall stadig større! Hehe, merker at bevegelsesfriheten begynner så smått å bli litt innskrenket...[/quote']

 

Jeg er sykemeldt noen dager for ryggen.. så får vi se hva som skjer når jeg er tilbake i jobb.. lurer på å ta 50% sykemeldig pga jobben begynner å ta hardt på kroppen.

 

Her sparker lille gutt som bare det også, han er virkelig helt i hunde om dagene.. føler aldri han sover, beveger seg å plager hele tiden.. men det går kjempe fint, er såå koselig!! Han vokser nok bare mer å mer nå.

 

Er nettopp begynt å se på denne søknaden om foreldre penger, herrgud hvor stress da.. hadde aldri trodd det skulle være så mye arbeid med det, men men!!

 

- Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på jobb i dag, gikk fint det. Skal på tur til Oslo i morgen, blir kjekt å komme litt hjem til ho mor :)

 

Ble du sykmeldt? Kos med spark ja, bare lurer på hvor mye kraft han får i de små beina sine etterhvert... Kjenner det nå ja, spesielt når han treffer blæra :)

 

Nei, nå blir det en liten powernap her, sov veldig dårlig natta som var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...