Gå til innhold

På veg mot et lettere liv - vil du være med?


Anbefalte innlegg

Ser vi er i samme situasjon!

Jeg er 25 år, 161 høy veier i dag 90.6 kg. Har en sønn på 2 :D)

 

Jeg startet opp med først kurskveld etter ferien i går jeg også, men jeg gikk et kurs før sommeren. Startet med vektreduksjonen i august i fjor, men mistet motivasjonen etter jul. Vekten viste hele 107,7 kg da jeg startet for meg selv, og da jeg startet på kurs i mai, viste vekta 101,3. Da første kurs var over før sommerferien hadde jeg gått ned 6 kilo, og var i grunn strålende fornøyd med det.

 

Målet for sommerferien var å kose seg strukturert, og komme ned litt i vekt. Og det klarte jeg, gikk ned 4,7 kg i sommer og motivasjonen for en ny og tynnere høst er enorm!!

 

Kunne ønske meg noen å dele opp- og nedturer med, erfaringer og råd. Er inne å leser de fleste trådene her, og blir faktisk veldig motivert av det. Men, tror motivasjonen ville være større om jeg fulgte en tråd fast :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

god: droppa jobbfest og dro heller på trening!

dårlig: i matveien.. fikk spist for lite idag pga en del uforutsette ting.. matpakken i veska ble for lite mat for hele dagen! -og skrubbsulten til middag, da ble det litt for mye taco..

 

men dagen er ikke over enda, nå skal jeg ta med meg mannen ut på en liten kveldstur da vi har en dag å feire idag! så skal se at dagen alt i alt blir en flott dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag dro fjellpia og mannen på fjellet! To dager med lange dagsmarsjer (17km og 20km, 5.5t og 6t i tillegg til pause) i kupert landskap, været var ganske fint og vi storkoste oss!! Jeg ble skikkelig sliten begge dagene, kjenner det i beina og ryggen at jeg har gått med full oppakning i blautmyr/snaufjellet;)

 

Har ikke hatt med meg vekt for å veie det jeg spiste på tur.. men har prøvd å spist jevnt, spist frukt, grovt brød, men har kost meg med både rosiner, bittelitt sjokolade og litt bixit blåbærkjeks;) Middagen både fredag og lørdag var riktig sammensatt og mengde, og ingen godis på kveldstid:) Fornøyd med den!

 

For å si det slik, jeg har aldri spist så lite sjokolade på fjelltur før! Jeg og mannen delte på 175g på 2 dager, og han spiste mest.. hehe

 

Antar jeg fikk godt over 20trimpoeng i helga, så jeg tror ikke det betyr så mye hva jeg spiste i helga.. det viktigste for meg var å redusere sjokoladeinntaket, samt å prøve å holde noen av retningslinjene. er fornøyd med helgas innsats:)

 

Ønsker alle lesere en flott ny uke, med nye muligheter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en herlig helg, bare dere to! Fornuftig mat også, man skal tross alt ikke ha med vekt på tur :D. Du har all grunn til å være fornøyd!

 

Og jada, jeg er i gang med periode 2, og intervallene skal gjennomføres denne uka også. Med litt bedre stil enn forrige uke.. Godt å høre du fortsatt er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skvisa inn 1.5t trening i en ellers hektisk ettermiddag/kveld, med resultat at helgas ømme bein er historie og humøret er på topp!!:)

 

Blandet aerobic/pilates/styrke.. Fullt kjør i 70min, deretter 20min uttøy og avslapningsøvelser - en hærlig time mao..:) Jeg svetter sjeldent så mye osm jeg gjør på disse timene, så det må gjøre monn tenker jeg.. Litt usikker på antall trimpoeng, men jeg setter 3p med god samvittighet!

 

Nå venter fly, kurs, venninnemiddag, hotell, kurs og fly heim.. rekker muligens å dra hjemom før det er tid for ny kurskveld med stavgang på onsdag! Er spent på hva denne litt merkelige uka (fjelltur hele helga, samt 2 dager på hotell/farten) gjør med veiinga..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du høres utrolig strukturert ut og himla motivert i slankingen!! Kjempe flink.. Og på fjelltur hører sjokolade til..

 

Jeg er i gang, har endelig kommet i gang med joggingen igjen, noe jeg nyter veldig!! Er så fornøyd med sommerens nedgang at jeg gav meg selv lov til å smake litt potetgull i helgen..

 

Kos deg masse med fylt uke, gleder meg til å høre resultatet fra neste kurskveld!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første dag med kurs og hotelliv er over, og hittil skal jeg si meg ganske fornøyd.. (spørs om jeg er litt i overkant snill med meg selv her..)spiste riktig frokost, ganske riktig lunch (masse grønnsaker, og rent kjøtt), supernydelig kyllingwok til middag (litt usikker på om det ble litt for mye pasta..) nøtter og litt frukt som mellommåltid idag, og melkerasjonen ble en kule dream is..! ikke særlig god sammensetning, men tror kcal-inntak var nogenlunde greit:)

 

og så gikk jeg bort til venninna mi istedet for å ta taxi, selv om det øspøsregnet noe voldsomt.. sånn regn som bare bergen by har å by på..:)

 

nå er jeg klar for full fokus i morgen, og gleder meg til kurskveld!! :)

 

neste ukes utfordring er å være nazi på veiing av mat! jeg har lyst til å få øyemålet på plass, -er det noen som har tips å dele ang måltider, mengder og fordeling utover dagen?? Jeg vurderer å lage opp all maten jeg skal spise iløpet av dagen (minus middag) på morgenen, for så å spise kun det i løpet av dagen. mulig det blir kjedelig, men da får jeg iallfall se hvor mye mat akkurat jeg skal spise. andre forslag taes imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. kurskveld er over, og resultatet fra første uke er -0.8kg. Er bittelitt skuffet over at det ikke er mer, men.. med tanke på all treningen jeg har fått til (29TP!!) så tror jeg faktisk jeg har bygget litt muskler, og muskler veier jo tross alt det dobbelte av fett..:) det viktigste nå er at jeg føler meg allerede mye bedre; humøret er kjempebra, jeg syns det er mest kjekt på trening (aaaaner virkelig ikke sist det skjedde) og føler meg skikkelig positiv:)

 

Denne uka blir det fokus på å trene øyemålet, jeg må ha en oversikt over dagsbehovet, også skal all maten veies/dokumenteres;) Også har jeg et mål om minst 10TP:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel overstått 2. veiedag! Det ER flott at du har gått ned 0,8 kg! Stort mer kan man egentlig ikke regne med.

 

Masse trening vil (etter hvert) gi mer muskler, men i første omgang er det økt væske som t.o.m. kan gi litt vekt oppgang (Blod o.a.). (Vet ikke så mye om det, egentlig). Det gjør jo ingenting, for det er jo fettreservene vi vil til livs! Det du har gått ned er fett! Du har IKKE mistet muskler, det er sikkert :). Tenk, nesten 2 smørpakker!!!

 

I tillegg vil kveldsveiing variere noe mer enn morgenveiing, avhengig av væske i kroppen, innhold i magen o.a. Men hvis det viste "for mye" denne uka, vil det betale seg med større nedgang neste uke!

 

Hotell-livet har du svingt deg fint gjennom, det er alltids muligheter for sunne alternativer, og de har du funnet. Flott!

 

Ny uke gir nye muligheter, snart er det kveld 3 for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid resultatet blir som man håper, men, det kan som sagt bli en større vektnedgang neste uke. Kroppen trenger litt tid på seg! :)) Du har jo en vanvittig mengde trimpoeng i forrige uke! Det står det jammen respekt av!!

 

Og cm da? har du målt det?

 

Syns du har vært utrolig flink jeg asså!

 

Min kurskveld endte med samme resultat som deg fjellpia! 0,8 kg ned, og totalt mistet 11,5 kg så langt siden mai! Fornøyd med det..Jeg kjøpte med et målebånd fra GR på første kurskveld.. umulig å jukse! Plutselig ble det 8,5 cm opp totalt.. hehe

 

Jeg har satt med mål om minst 10 TP i uka jeg også. Men denne uka ble det 16 :))

 

Masse lykke til i uken som kommer!! Jeg for min del har nettopp startet på 1. av 6. nattevakter. Kjenner det skal bli tungt ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempekoselige tilbakemeldinger Energy og Filiokus:D

 

Ny uke på gang, og 2TP høstet nå i ettermiddag. syklet 3km og gikk 3-4km med bæremeis i skogen her vi bor, så kjekt! slitsomt å holde tempoet i oppoverbakkene, men det er godt å svette litt og;) da føler jeg at det kan regnes som treningsøkt!

 

tenkte litt på det da jeg gikk med 12-13kg ekstra på ryggen idag.. til jul er jeg kanskje den ekstra børa lettere - DA blir det lett å gå tur da:D satser på at jeg skal klare 10kg merket før juleferien starter:)

 

Lykke til med nattvaktene, skjønner at det er en ekstra utfordring! Ha en finfin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen på spenst, og med coopertest! På 12min kom jeg 1.72km.. Så, det er alltids rom for forbedring her..:)

 

Men skikkelig kjekt å komme ferdig trent på jobb, med masse energi og humør! Nå gleder jeg meg til jentekveld hjemme med strikking og vin:) skal teste ut på forhånd hvor langt opp i glasset 1.5dl er, så jeg greier å ha litt kontroll på mengden;)

 

god helg!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er coopertest igjen? Sånn "løp-så-fort-du-kan-på-12-minutter"-test?

 

Jeg har et problem med å prioritere trening når jeg jobber så mye netter. Blir fryktelig tung i kroppen, og føler jeg heller bør få den søvnen jeg kan, og bruke de siste timene av døgnet sammen med min lille skatt.

 

Vi bygger også hus, og er i innspurten før innflytning, så det er også en del der som krever min oppmerksomhet, og akkurat nå frister det mye mye mer å få malt og lista ferdig! Puh..

 

Får jo til en gåtur i ny og ned, men det å kjøre til byen for å trene på treningssenter, det krever litt for mye av min tid akkurat nå! DUMT??Ofte går jeg jo til barnehagen og henter han, og da får jeg jo 1,5 times gåtur. Og noen ganger tar jeg en joggetur når han er i seng, dusjer og drar rett på nattevakt. Så noe trimpoeng får jeg, men det er den styrketreninga da!!?

 

Det var nattens bekymring..

 

Fikk også beskjed om på kurset om onsdag at jeg egentlig kunne gå ned en meny, men siden jeg går så fint ned i vekt kunne jeg få fortsette der jeg ligger..

Men, jeg tenkte jeg skulle prøve å kutte litt, så har trappet ned 100 kcal foreløpig.. hehe.. vet ikke om det gir noe utslag, men ville heller trappe forsiktig ned tenkte jeg! Veldig brutalt å "rive" fra meg et måltid i kalorier sånn på dagen!?

 

Hva tror du/dere?

 

Ønsker dere en god, sunn og rask helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energy, husbygging forbrenner mange kalorier! Det er en "kjent slankekur". Likevel er det jo flott at du sper på med turer! Kombinerer man med reise man likevel skulle gjort (hente i barnehage e.l.) sparer man jo tid!

 

Det jeg egentlig ville si var, styrketrening er det enkleste å få til hjemme. Det finnes mange øvelser om ikke trenger apparater, se youtube.no eller nrk.no/puls eller google styrketrening. Ei matte trenger du, men lite annet.

 

Og går du ned i vekt er det nok brutalt å ta vekk for mange kalorier! Maling og snekring krever mer enn man kanskje tror, og å havne på "sparebluss" er det ingen som ønsker seg.

 

Lykke til videre!

 

Fjellpia, jentekveld med strikking og vin høres herlig og morsomt ut! :) Det er lov, men likevel lurt at du har kontroll på vinen. Smart med Coopertest også, da ser du forbedringene tydelig! Det var egentlig en smart påminnelse, jeg bør jo absolutt gjøre det samme. Løp du på bane, eller har du din egen løype? Jeg må nok velge det siste, så da er det ikke mulig å sammenligne med andre, men absolutt med meg selv! Det kan skrives i Fotoalbumet mitt sammen med det andre!

 

Fortsatt god helg til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crap! nå mista jeg et langt innlegg her.. skit-pc altså!!

 

men, det jeg prøvde å si i sted var

*coopertest på tredemølle, og testen går ut på å bevege seg på flatt underlag så langt som mulig på 12min..

*jentekveld med vin & strikking var skikkelig koselig! ikke drakk jeg opp vin"kvoten" min heller, så da blir det en kule sjokoladeis til kvelds nå!

 

utfordringen min nå er å spise riktig; altså nok kcal og mat. det henger litt i meg dette med å gå ned i vekt betyr å spise mindre! det er ikke tilfelle med roedemetoden, jeg må bruke litt tid på å forstå det tror jeg;) kniper litt her og der helt automatisk, og da blir det ikke nok kcal i følge arbeidsboken her på nett..ligger og vipper mellom meny 2 og 3, med 10 tp i uka så må jeg på meny 3. derfor bør jeg skjerpe meg og komme opp i riktig matmengde!

 

kjenner igjen dette med husbygging og prioritering, energy! vi har flyttet inn i nybygd hus nå, men huset e rjo alt annet enn ferdig.. mangler en etasje som vi holder på med nå, samt beising og hagearbeid utendørs..når en har tusen ting å gjøre hjemme, så skal det mye viljestyrke til for å dra fra det hele for å trene en time! men supert om du får det til:) -snekekring er bra, men for min del blir det mer sjokolade og kaker til kaffen når det er dugnad, -og jeg ser jo hvordan det har gått i sommer når jeg har spist sjokolade og beisa hus, istedet for å trene..:) men nå jobber vi med hus, jeg prioriterer å trene og greier da derfor å holde meg unna godisen;)

 

nå skal jeg kose meg med litt is og litt tv før kvelden tar meg her.. fortsatt god helg, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig har jeg knekt koden når det gjelder intervalltrening!! har idag skjønt at jeg har hatt aaalt for høg puls, det er derfor jeg ikke har fått til å gjennomføre tidligere..

 

trente step idag med pulsbelte, og etter 10min oppvarming gikk jeg over til 4x4min med 1min pause. lå hele tiden mellom 80 og 90% av makspuls, og det hele gikk som en drøm!!:) gøtsa på skikkelig siste minuttet, men med kontrollert puls gikk det hele kjempefint!

 

Avslutta med 25min styrkeøkt, nye øvelser, og det var også kjekt! så hærlig!!:)

 

Ny uke står for dør, ny uke med nye muligheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du imponerer virkelig fjellpia!! Trenger litt av den energien der akkurat nå..

 

Er virkelig klar for en ny uke!! Har bare ei natt igjen, og det skal bli utrolig deilig!! Er bittelitt klar for vanlige rutiner og masse kos med lilleskatten! Føler jeg har lagt på meg flere kilo i løpet av denne nattevaktsperioden..hehe.. men satser på at det bare er en følelse og totalt feil!!

 

I går fikk jeg endelig dratt på meg turtøyet, satte knøttet i vogna med en boks rosiner, og fristet med et flertall hester på veien, så gikk det så greit.. Har en fast turrunde, med litt asfalt, grusvei og skogsvei/sti på nesten 1 mil! Helt perfekt til både gåtur med og uten vogn/ bæremeis, og til joggerunde.. :)

 

Og i dag skal jeg stoppe innom treningssenteret før jobb igjen til natta, kanskje stå opp i god nok tid til at jeg kan hente lilleskatt med bæremeis i barnehagen!! Trenger litt frisk sjøluft å!! Og på menyen står skinke- og makaronigrateng med en fargerik salat..har hatt lyst på det i mange dager nå! Det er min plan for denne mandagen!! :)

 

Ønsker dere en kjempe fin uke.. og er utrolig spent på onsdagens resultater!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var det 0,4 kg opp denne uken! Vi håper og tror det er pga de 6 nattevaktene, som har ført til stress, lite søvn og masse vann i kroppen.

Var forberedt på 1 kg opp, hvertfall..føler meg så oppblåst og stor etter en sånn periode atte fy!!

 

Håper dere har det bra, og at uken deres har gått fint!!

 

Lykke til denne uka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro offshore grytidlig tirsdag, og her jobbes det lange dager (13t i snitt)..jobb, jobb, jobb, mat og litt trening, det er dagen her ute! og om hotellbuffeen er en fristelse, ..ja, det er nok bare forbokstaven på hva vi får av stell her ute.. et stort dessertbord til hvert måltid, her må en virkelig ta seg i nakkeskinnet og ha fokus for å ikke skeie ut allerede måltid en! MEN, det er masse sunne alternativer, salater i sleng, grønnsaker, rent kjøtt, oppskåret frukt, godt pålegg osv osv.. så, enn så lenge har jeg greid å holde fokus ganske bra. blir ingen veiing, og jeg vet jeg spiser ikke helt rett (litt for lite middag, litt feil påleggsgrupper og ett brødmåltid for mye), men jeg har holdt meg unna is, sjokolademousse, pannekaker, flgratinerte poteter osv..:P

 

jeg hadde en skikkelig opptur på tirsdag, jeg perset på tredemølla!! dvs at bortsett fra coopertesten for ei uke siden har jeg ikke løpt på tredemølle de siste 4 årene, minst! satte meg som mål at jeg skulle løpe "400kcal", og begynte i ganske rolig tempo (trodde vel aaaldri at jeg skulle greie det..) hadde ingen pulsklokke, men følte jeg aldri jogget fortere enn at hele kroppen var med. Etter 31.5min hadde jeg kommet 4km, og jeg var overlykkelig!! Jeg var så glad, så glad jeg ikke ante jeg kunne bli for en joggetur;) hehe.. sykt altså! Treningsøkta ble avsluttet med 15min styrke!

 

I kveld ble jeg dratt med på spinning og styrke, så idag og har jeg fått mine 2TP. Bra start på ei offshore uke, nå må jeg bare holde steamen oppe;)

 

Synd Energy at du har gått opp! Men, det høres ut som en forklaring dette med søvn, stress og nattarbeid! Nattarbeid er vanskelig.. Lykke til med kommende uke, så satser vi på at du har en nedgang i vente! Jeg aner ikke vekta mi da jeg dro offshore dagen før kurskveld og veiing.. Håper at jeg i løpet av de to ukene ikke går opp, men holder litt nedgang. kjenner jeg trenger det for motivasjonen nå..

 

Dårlig med oppdateringer her ute i havet, men jeg er her og prøver så godt jeg kan å holde fokuset oppe! Ha ei flott helg når den tid kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wao, nå det bare å forsette! Offshore, da forstår jeg hvorfor du ikke har rapportert fra veiedagen din enda :P. Blir spennende å se!

 

Som du selv sier; alle muligheter til et sunt og godt kosthold, trim og fullt fokus!

 

Utrolig bra å jogge 4 km! Du kjenner selv at formen har blitt bedre?!! Ingenting er bedre enn det. Lenge siden jeg fikk jogget, så bare vassblemmene er borte må jeg ta på joggeskoene igjen. Har brukt sykkel og hoppetau til intervaller og kjenner at kondisen er bedre, men å bruke jogging til å "måle" er jo lurt.

 

Lykke til videre, vi heier og venter på neste rapport!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOrtsatt offshore, og jeg sliter litt med maten.. Litt for lang tid mellom måltidene, litt for lite melk (glemmer å ta med youghurt!), spiser masse grønnsaker (det er bra!), også blir det to kvasi-lunch-middagsmåltid pr dag.. igår spiste jeg hele ukas frimerkesamling på sjokolade - nam!

 

gleder meg til å komme heim og få veid maten.. spiser sunt til å være offshore, men jeg er litt blind på mengden. også får jeg liksom ikke nytt alt når jeg hele tiden tror jeg spiser litt mye, eller iallfall litt feil.. det er en utfordring at jeg to ganger pr dag går forbi et bugnende dessertbord med alle delikatessene som finns.. jeg spiste 1kule is en dag, ellers har jeg holdt meg til frukt. ahh..

 

Men, det som er bra er at jeg har trent 4 kvelder (av 6), samt at jeg løper trapper overalt! sjekket målbåndet, og det går ikke fort nedover med midjemålet akkurat.. tror jeg får være fornøyd om jeg greier å holde vekta, ikke gå opp, i løpet av den her uka..:P kjenner jeg gruer meg til veiing på onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fjellpia,

jeg iler innom fra nabotråden for å dele noen offshore-erfaringer! Jeg kjenner meg så godt igjen! Jeg jobbet mye offshore frem til for et par år siden, og har de fleste gangene hatt sterkt fokus på å spise sunt. For hvis ikke, så ville jeg bare gått OPP. Det er jo håpløst der ute!! Som du sier, dessertbord... Og kl 15-kake. Eller kl 21-vafler. Og kjeks og snacks som står tilgjengelig i alle kontrollrom og containere. Og varm mat til alle døgnets måltider. Ikke gikk det an å veie seg, heller, for vekta sto alltid i trimrommet langt nede i båten, og viste aldri rett vekt. Altfor mye på vei opp av bølgen, og anorektisk lite på vei ned i bølgedalen;)

 

Min løsning ble etter hvert å lage meg noen regler, og deretter holde meg til de. Tenkte jeg kunne dele mine offshore-regler med deg, i tilfelle du finner noe inspirasjon:)

Eksempler på hvordan jeg overlevde uten å ese ut 1 kg pr uke (som kollegene mine pleide):

- bare spise havregrøt eller musli til frokost. Aldri gå i nærheten av egg/bacon/bønne-seksjonen. Mulig unntak søndag.

- aldri forsyne meg mer enn én gang

- alltid ta masse grønnsaker til lunsj og middag

- bare spise dessert de dagene det er noe jeg VIRKELIG synes er godt. Og da forsyne meg bittelitt i pappkrus, og ta det med meg ut av messa slik at jeg ikke blir fristet til å gå en gang til.

- aldri ta kjeks til kaffe/te, heller prøve å kose meg med en ekstra kopp te.

- ligge unna messa de periodene jeg vet det står kake der. (Må da huske på å ta med frukt/yoghurt tidligere på dagen)

- bare spise sjokolade på lørdager (på mange av båtene jeg var på, serverte de godis kun på lørdager uansett, så den hadde jeg ofte flaks med)

 

... det er jammen ikke lett, dette her. Som du sier, så lenge man rekker å trene og dessuten løper trapper som en tulling hele dagne, hjelper jo det på en del:p

Tvi-tvi og hold ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ninjastar! godt med litt sympati.. det er jo feil å klage over alt det gode stellet vi har her ute, men det blir litt vel mye av det gode.. men skal prøve å huske disse reglene, det var gode regler:)

 

Jeg gleder meg til å heim imorra.. selvfølgelig mest for å komme heim til familien, men jeg gleder meg og til å komme heim å få styre matinntaket litt mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...