Gå til innhold

"ny" her


Gjest janita

Anbefalte innlegg

meldte meg til vektklubben.no tidligere i år, men etter er stressfull sommer med mye som har skjedd rundt oss har jeg ikke hatt tid og energi til å være her inne.

MEN motivasjonen for å gå ned er der fortsatt og planen er å gå ned 47 kg.

 

Lurer på hvordan dere endret deres kostvaner? Og Hvordan dere "får" en dagbok her inne? er det noe dere skriver inne i en alm. tråd her eller er det noen spesielt man skal gjøre for å få en?? Hvor mye trener dere og hvor mange kcal spiser dere pr dag?

 

Litt mange spm her, men håper det er noen som gidder å svare meg så jeg kommer et skritt nærmer et vekttap.

 

Men siden jeg spiser mat fra jobben som er hveteboller til frokost og som regel varm middag (dog da en halv middagstallerken) og så spiser en gang i blandt frukt og så middag i 18.00 tiden. det er jo ikke akkuratt sundt kosthold. Drikker jo coca cola hver dag og da minimum 5 dl hver gang. En dårlig vane jeg skal av med.

 

slik tingene er nå så trener jeg fast 3 timer uken + at jeg vil begynne å trene 30 day shred så fort jeg får den på dvd! Ut over det så har jeg jo 3 barn i alderen 1 år, 3,5 år og 6 år så det skjer jo altid noe når vi er hjemme, men det er jo ikke nok i seg selv til at jeg går ned da jeg intar for mange kcal.

 

Men min motivasjon for å gå ned i vekt er at jeg ble veid på jobben i torsdags og fikk da min fett % at vide og den var 40,1 % og det katogoriserte meg i gruppen "fedme klasse 2" noe jeg ble skremt av pga alle følgessykdommene og det at jeg faktisk kan dø av overvekt hvis jeg ikke gjør noe med det. Vil jo ha et godt langt liv for min egen del og for å kunne se mine barn vokse opp og bli konfirmert, gift, få barn osv.....

 

Mangler min selvtillit som jeg hadde den gang da jeg veide 50 kg. Håper den kommer igjen jo mer jeg går ned. Har den gjort det med dere??

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Hei janita. Velkommen til forum :o

 

Jeg endret mine kostvaner en dag om gangen. Veier all mat og legger di inn under "registrering" - mat og trim.

Litt etter litt skjønte jeg kostholdet, men lærer noe nytt hver dag :)

 

Min "dagbok" er som en åpen bok her på forum. Jeg skriver MEST for min egen del, men håper andre også kan dra nytte av den.

 

Trening og meg er ett kapitell for seg selv.....trimmer når jeg klarer.

 

Jeg skal ligge på ca 1600 kcal pr dag. Men pga liten, nesten 0 trimpoeng i uka går jeg litt ned på kcal innholdet.

Det finns en vekt kalkulator du kan legge inn info og se hvor mye du bør ligge på :

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Men som hoved regel sier jeg :

Drikk minst 2 liter vann pr dag

Frukt og grønt HVER dag!

Vei ALL mat og før dagbok.

Null snop i uka, kanskje litt oppveid i helgen. Uansett minst mulig sukker da det er som gjør meg "gal" etter mer.

Kun grove brød, for å få metthets følsen

Har klart å kutte ut ALL brus (stolt)

 

Jeg har hele tiden vært inne på ned 10-20 siden, for det var mest aktivitet der. Og jeg har delmål på hver 10 ende kilo!

 

Det blir spennende å følge deg, og du...Gratulerer med nedgang allerede !!!!

 

Minimax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du vil trives her. :-)

 

Det jeg gjorde av endringer da jeg startet mitt nye liv i vinter var bl.a. :

 

veier det meste av mat, skriver ned alt og regner sammen, spiser nesten bare ekstra grovt brød, mye mer knekkebrød, mer grønnsaker, mye mer vann ( 2-3 liter pr dag) og til kos så er det myye mindre mengde enn før, men koser meg med noe i helgene. Skal jeg holde ut i lengden, så må jeg ha noe. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er super glad for at dere har svart. Hjelper på motivasjonen å ha noen i samme situasjon å snakke med. Har tømt huset for godteri i dag så nå er det kun litt brus igjen (ca 1,5 liter) som jeg tenkte at vi skulle ha til middagen, vi er 5 i familien så det blir et mellomstor glass på hver. Etter det så håper jeg på å få kuttet ut brus i ukedagene.....Det blir mitt største problem har jeg på følelsen da jeg er ganske så avhengig av Cola. Drikker minimum en halv liter om dagen. Det er det første jeg tenker på når jeg våkner og det siste jeg tenker på når jeg legger meg. Tidligere så drakk jeg en boks pr dag og den er på 3,3 dl. Det er jo selvfølgelig alt for mye, men det er værre med 5 dl eller mer pr dag. kommer noen ganger forsent på jobb bare fordi jet "MÅ" ha den cola og slik skal det slettes ikke være. Fra og med i morgen er det slutt på cola og så får jeg kun 1 i helga. Det for holde. Ble ganske skremt da jeg ble fortalt at jeg var i fedme klasse 2 og gikk inn på google å søkte på det og fikk se hva som kom opp.

 

ser også at det ikke bare er meg der må ta små endringer hver dag. håper jeg klarer dette for min kropps del. Den sliter alt for mye til å kun være 30 år (snart 31år)

 

mine veiedager framover vil være fredag morgen. Så jeg håper inderlig på å gå ned ca 1 kg i uka. Det er kanskje for mye for langt, men holder oppe motivasjonen og så får jeg e hvordan det går med resultatene og håpe på at jeg ikke blir for skuffet når jeg veier meg

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosagris

Hei, flott at du har kommet igang, les gjennom trådenen her, så henter du mye inspirasjon. Ellers så tar jeg en dag av gangen, bestemer meg for at idag skal jeg klare det, elsker følelsen av mestring når jeg legger meg om kvelden, den er god å ta med seg neste dag. Lykke til, gleder meg til å følge deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 1. dag forsøkte jeg å unvære den daglige halv liter med cola som jeg alltid starter dagen med. Det gikk også greit fram til at jeg satte meg i bilen og skulle kjøre hjem. Var nesten kommet hjem (under 1 mil igjen) og jeg måtte bare innom butikken å kjøpe den cola. Kroppen skrek helt vildt etter sukker og den tilfredstillesen man får der og da er god der og da, men må si den dårlige samvittigheten er der. Vil jo så gjerne ned de 47 kg. Mest for min egen del, men også for å gi min far og hans kone hakeslepp når de kommer her på sommerferie neste år.

den følelse vil glede meg å se at jeg har klart noe de ikke hadde regnet med at jeg kom til å klare. det holder mye av min motivasjon oppe.

 

Men på jobben så får vi kjøpe frokost og varm lunsj noe jeg benytter meg av da jeg betaler 25 kr for begge måltidene hver dag. Men det er jo ikke akkuratt sunn mat så har tenkt til å ta med meg 2-3 knekkebrød til frokost måltidet og så finne på noe godt som jeg kan ta med til lunsjen som ikke inneholder så mange kcal som maten vi får servert på jobben. + jeg vil ha med meg frukt og grønt også i tilleg. tror det kan være en god ide og håper jeg kan klare å gjennomføre det.

Tror det blir mye grovbrød med rucola (kald) kylling og mye anna gode grønsaker på brødskiven.

 

MÅ bare ta meg selv i nakken. Motivasjonen og viljen til å gå ned er der, men føler meg veldig handligslammet.

 

må plasere en liten djevel på skuldrene mine å se å få det gjort nå.......

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest friskusdama

Nå må du ikke straffe deg selv for hardt. Alle av oss går på en smell i ny og ne. Men prøv å unngå å være småsulten når du går på butikken, knask f.eks noen gulrøtter eller noe frukt før du går inn. For meg er det ALLTID nødvendig å ha gulrøtter, frukt eller wasa sandwich i veska i tillegg til vann. Når blodsukkeret er stabilt kan man lettere motstå fristelser. Og MÅ du da cola kan du jo vurdere cola zero eller pepsi max i en overgangsfase, selv om det ikke er "ekte" vare. Lykke til, dette kan du klare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner det gjør godt at det er noen som heier på en og kommer med gode råd. det er bare super deilig å få høre.

 

I dag har det faktisk gått ganske bra..."kun" den sedvanlige cola og ingen ting annet godteri. Men den 1. i hver måned er en shopping dag hos oss da vi får lønn den siste hverdag i månden så i dag ville barna gjerne på mcdonalds så det fikk de så lov til. Overskred så kcal på middag med ca 150 kcal. Det er langt fra god mat hos mcdonalds så det er heldigvis noe som kun skjer en sjelden gang (1-2 ganger annenhver mnd) så selvom jeg burde ha dårlig samvittighet så har jeg det både og med det for jeg vet at det ikke er daglig dags kost at vi går på gatekjøkken eller mcdonalds/burger king å spiser. det er heldigivis noe som hører sjældenhetene til. Lager nesten all mat selv. Men tror mye av min overvekt er pga at jeg har drukket og drikker for mye cola og brus generelt. Men det kommer til å ta en ende, men må ta 1 dag av gangen og 1 uke av gangen så skal jeg nok nå mitt vekttap slik jeg vil det, jeg er bare veldig utolmodig på å nå de 55 kg. Møtte en smell i går og det er neppe den siste....der kommer nok flere i rekken og det må jeg bare ta med og lære av.

 

Denne her tråd tror jeg at jeg vil bruke som en slaks dagbok slik at jeg kan gå tilbake og lese de første trådene etter hvert som tiden går. Kommer nok til å skrive her rett som det er tror jeg. Kommer også til å føre mitt vegt tap her slik jeg ser at mange andre har gjort. det er ganske motiverende ser for min del.

 

 

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2010

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 2.uke:

vektreduksjon på:

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarte ikke helt å dy meg så jeg gikk på vekten.....har hatt en vekt oppgang på 1,3 kg i helga. Sådan en nedtur da, men jeg gir ikke opp av den grunn. Hadde håpt på at i løpet av et par uker så hadde vekten vist et 2 sifret tall men det blir nok iallefall en 3 ukers tid før den gjør det. men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves så jeg holder motet oppe selv om jeg er lei meg for å ha gått opp den 1,3 kg, men jeg kan kun takke meg selv for jeg har spist for mye godteri + potetgull i helga og da går det jo galt. Men jeg skal klare å komme meg ned til 55 kg. Jeg er nok bare alt for lite tolmodig og har for dårlig tid. Skulle helst ha vært 55 kg i fjor. Men tror jeg må lære meg tolmodighet og lære meg at ting tar tid. Det er jeg ikke så veldig god på. Men skal nok få det lært. Men inntil videre så må jeg skrive mer senere da mine 3 små skjønnheter står å venter på meg for at jeg skal følge dem i skole og barnehage og den aller minste som skal til dagmamma....

 

ps: er glad for at jeg klarer å holde motet oppe....

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2010

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 2.uke:

vektreduksjon på:

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet godt at man skal være sund og ikke spise alt det usunde, men i første omgang tror jeg at jeg har behov for å lære meg selv å sette grensen for hva som er okay for meg selv å spise og ikke spise. Og at et NEI er et NEI. men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Om det kun handler om viljestyrke eller om jeg skal spise før jeg handler osv. Så også på programmet "The biggest Losser" for noen uker tilbake og der var det et tips som jeg egentlig syns godt om og det var at man pusset tenner når man fikk lyst til noe og det var fordi at ingenting smaker da godt rett etter man har pusset tenner.

Kunne godt ha tenkt meg en fettsugning eller en operasjon som gir meg et raskt vekttap, men for min del vil det føles feil fordi at for min del er det en litt for lett utvei av problemet. Jeg lærer meg litt mer å sette pris på vekttapet ved at det er et slit. Jeg kan super godt forstå de som velger de løsningen og alle skal gjøre det som er best for seg selv uansett hva.

 

Er spent på vekta på fredag morgen....håper på en reduksjon (iallefall bare en liten en), men det viktigste er at jeg ikke har gått opp yterligere. Men tror jeg skal klare det her. Har viljen, motivasjonen, håpet og troen på at jeg skal klare dette.

 

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.10)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2010

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 2.uke:

vektreduksjon på:

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2010

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i denne uke men nå har jeg gått ned 400 gram. Så alt i alt har jeg en vekt økning på 600 gr. At jeg ikke har gått ned mer skyldes nok at jeg ikke har trent så mye som jeg burde. Forsøker å bli flinkere, men syns det alltid skjer et eller andet de fastlagte dagene jeg skal trene. Har trene dager Mandag, onsdag og fredag i 1 time hver dag, slik at jeg minimum trener 3 timer i uka. Skulle gjerne ha trent mer men jeg kan ikke overskue å trene mer da jeg også har 3 barn, og hus å ta meg av. Men er fornøyd med 3 timer i uka fordi det er 3 timer mer enn det var før. + at jeg er mer bevist for hva jeg putter i min munn. så det her kan kun gå 1 vei og det er nedover, med litt bumper i veien som midlertidig forhindrer med i å følge den slanke sti......Men håper på å ha tapt 25 kg min munn til neste sommer, selv om jeg gjerne skulle ha klart alle kg som skal av. Forsøker å se realistisk på det. Hva syns dere er realistisk å gå ned til i midten av Juli 2012?? skal i alt ned 47 kg, men satser på iallefall 25 av dem er vekk til i midten av Juli 2021. er det realistisk???

 

Startvekt: 102 (fra fredag d. 26.08.11)

har gått ned: 4 kg på ca 6 uker

mål: 55 kg

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

Vektreduksjon de første 5 ukene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen dager siden sist jeg har vært her inne nå. Vekta viser en vøktning på yterlige 1,4 kg. Så her i gården er det særpings på gang. Jo mer jeg forsøker å gå ned jo mer går jeg opp. Er ofte sånn her i gården. Men motivasjonen er ikke her om dagene, men jeg har fortsatt trent 2-3 timer i uken og det er jeg super fornøyd med. I dag fikk jeg ikke kommet i treningssenteret, men jeg tok min yngste datter i vogna og hunden meg å gikk 1 times lang tur inn i skogen så det må jeg si meg fornøyd med. Mer Mosjon blir det i kveld når barna er lagt. Så gitt opp har jeg ikke. Langt der i fra. føler meg veldig i startfasen hvor jeg prøver og feiler en del. Skal klare å komme meg ned de 47 kg.

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

Vektreduksjon de første 5 ukene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig går vekten min vei. Har vært fling å trene og har endlig fått en god del lyst til å trene og gjennomfører treningen skikkelig. Begynner å bli fornøyd med meg selv og hvordan jeg gjør tingen på nå.....mye mer skal endres og læres men det kommer og tar kun en dag av gangen så går det hele mye bedre. vekten er ikke helt nede på min startvekt men den nærmer seg med stormskritt....mangler "kun" 500 gram nå for å nå startvekten på 102 kg. så derefter satser jeg sterkt på at det kun går 1 vei og det er ned ad......

Noe av der sværeste for meg er å akseptere at det er okay for en overvektig å spise mat og nyte det å spise mat. Har fortalt meg selv i så mange år nå at jeg ikke fortjener å få mat men må spise for å overleve og det jobber jeg med å endre på slik at jeg kan nyte å spise mat på en sund måte.

 

Og det beste av det hele er at jeg var i selskap i fredags og da klarte jeg å nøyes med å spise 1 stykke kake og kun litt middag. et stor klapp på skuldra til meg selv....

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den siste uke har jeg gått opp 1,3 kg. ingen ideel situasjon. I morgen mandag er det en ny dag med nye muligheter. Og en ny dag og nytt liv uten coca cola. Vekten min hopper opp og ned som en Jojo jo......er veldig lei det. Skal i by å kjøpe meg ny bukse til helga så det gruer jeg meg til siden jeg ikke har klart å gå ned i vekt og det å finne en bukse som jeg liker og som passer både rundt om magen og i benlengden er nesten umulig, men kan i værste tilfelde legge opp bena!!

 

Men når colaen er kuttet ut regner jeg med en vektreduksjon til neste uke. Colaen trekker jo mange kcal opp som jeg nok kan bruke på andre ting som kroppen min trenger....

 

 

 

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt lite tid til å være her inne så mye som jeg ønsker.....Kunne godt ha brukt noen tips og mer motivasjon for min motivasjon svinger veldig i perioder..¨

 

 

i dag har jeg fått trent i ca 1 times tid så jeg har opptjent meg 3,2 trimpoeng og har spist "kun" 1095 kcal så dagen i dag har gått ganske greit egentlig selv om jeg nok kunne ha brukt et eple eller en annen stykke frukt nå fordi jeg kjenner magen skriker etter mat. Selv om jeg spiste meg mett til middagen vi hadde i 6 tiden. Selv om vekten ikke går helt som jeg vil så virker det som om jeg endrer meg ved å tenke mer over hva jeg spiser og hvor mange kcal det er i maten jeg spiser....

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 4.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 5.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Janita:)

 

Det er ikke lett å skulle endre livsstil, og det kommer dessverre dager da motivasjonen er på bånn..

Da må du bare se for deg det langsiktige målet, og stå på videre. For det går over:)

Verden går ikke under om du går på en liten smell en dag, problemet kommer når du gir opp hele prosjektet fordi du spiste et ekstra stykke ostekake..

 

Vi er jo alle forskjellige, men her er et par tips som har fungert for meg.

- Lag deg gode matvaner, og planlegg dagen matmessig. Om du registrerer maten her på vektklubben eller bare skriver det opp på papir, blir du mer bevisst på hva du spiser. Og ikke gå sulten. Jeg spiser frokost og lunsj på jobb, på rundt 220 kcal hver. Dette er 3 grove knekkebrød med sunt pålegg, så jeg blir god og mett. I tillegg blir det 1-2 mellommåltid, type frukt eller yoplait yoghurt. På denne måten er jeg ikke utsultet når arbeidsdagen er ferdig, så jeg greier å motstå fristelser før middag.

- Sjekk kaloriinnholdet. Dette får deg til å bli mer bevisst på hva du spiser, og kan hjelpe deg til å ta bedre valg.

Hvis jeg bare MÅ ha noe, så ser jeg på kaloriinnholdet og tenker: «er det verdt det?» Som oftest er svaret nei, og da er det faktisk litt lettere å gå fra sjokoladeskålen. Men la oss være ærlige her, det hender at svaret er ja. Og da er det egentlig bare 3 muligheter: Enten må jeg redusere kalorier på noe annet, trene det bort, eller leve med at det kan vises på vekta. For så vidt motiverende det også, at jeg ikke trenger å si nei til alt så lenge jeg er bevisst valgene jeg tar.

- Ikke gå på butikken sulten. Og hvis du gjør det, hold et godt tempo forbi godtehyllene og fram til du er ved frukt og grønt-avdelingen;) (Ikke den verste avdelingen å kjøpe litt for mye i det)

 

Dette greier du, stå på videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde skrevet her tidligere men før jeg fikk det lagret kom jeg til å ta vekk det hele......og jeg som var så fornøyd med innlegget siden jeg fikk forklart det så godt om ting jeg tenkte, føler og syns om ting, men jeg vil forsøke igjen.

 

Ser for meg et bilde av meg selv inne hodet mitt om hvodan jeg vil være når jeg blir tynn. Ser for meg hvilken klesstil jeg vil ha og hvordan jeg ønsker å se ut på håret. Er det flere enn meg som har det slik?? Jeg bruker det bilde som et motivasjonsemne for meg selv fordi slik jeg er nå er jo det meste helt i bånd. Det er vanskelig å få klær som passer som jeg liker og alt buler ut her og der. Og så tenker jeg ned på meg selv...i den duren at jeg ikke fortjener å spise og at jeg ikke fortjener å få de ting jeg ønsker meg osv pga jeg er overvektig, men det er jo bare sludder så ut over å endre mine kostvaner så må jeg også endre måten jeg tenker på meg selv og hvordan jeg ser på meg selv i forhold til andre. Selvtilliten min må oppover på stigen og ikke bli hvor den er og heller ikke gå lengre ned enn hvor den er nå.

 

Jeg har i alle de år jeg har vært overvæktig, trod det at det bare var så lett å gå ned de eventuelle overflødige kilo, men det er det bare ikke. Det har tatt meg 13 år å gå opp fra 49-50 kg til 103 kg og det vil ta tid å få kiloene vekk og lære seg nye kostvaner og få de innarbeidet. Men jeg har jo fått innlært de dårlige vanene godt og grundig, så jeg kan jo lære meg å få en sund livsstil og få den innarbeidet godt og grundig også.....det ene er vel ikke værre enn den anden.....den ene delen er bare mer usunn enn den anden....Og når man har funnet den sunde sti må jeg lære meg selv å ned at den sti resten av livet, med et avvik en gang i blandt. for det er ikke alt jeg vil kutte helt ut selv om jeg lever på den sunde sti. Alt er jo med måte....

 

Jeg har før drukket 5 dl alm. coca cola, men denne uka har jeg kun drukket 6,6 dl til sammen. På dette tidspunkt i uka ville jeg ha drukket minimum 2 liter og så jeg må nok gi meg selv et klapp på skuldra og si jeg har vært flink å ikke drikke den mengden cola som jeg pleier.

 

Min plan er å gå ned 25-28 kilo til månedskifte juni/juli 2012. Da får jeg besøk av min far igjen og ønsker da å veie 75 kilo. Klarer jeg å gå ned mer er jeg jo selvfølgelig veldig glad. Jo mer jeg går ned jo bedre er det. Har jo i alt 47 kilo som skal av. Har så mange gange hørt at mye å ta i mye å være glad i........men det var bare en dum trøste komentar fra venner, familie og kjære....for meg så føltes det mer som at de ville ha meg til å akseptere at jeg er overvektig.....

 

Akseptere at jeg er overvektig....det har jeg aldrig gjort og det vil jeg aldrig gjøre så derfor er jeg fast bestemt denne gangen at jeg skal gjennomføre dette denne gangen og så skal jeg klare å komme meg ned på de 55 kg og få en brystforstørelse når jeg er ferdig som en slags belønning til meg selv sammen med en ny gardrobe. Det er liksom hovedpremien min hvis man kan si det på den måten. Og det blir en liten gulerot for meg.

 

Motivasjonen er veldig viktig for meg og det hjelper å lese her inne og få oppmuntrende komentarer i tilleg til min egen "hovedpremie". Syns det er en super gjeng her inne og det er flere som har hatt et kjempe flott resultat så langt.....er imponert over dere.........håper jeg kan lære noe av dere og gå den samme sti som dere....klarer jeg å gjøre det så kan jeg også klare det.

 

har foreløpig ikke hatt den store vektreduksjon, men jeg har nå kuttet ned på colaen og drikker heller lite eller ingenting så tror det skal gi resultater når den er helt vekk. Det satser jeg sterkt på iallefall....

 

Coca colaen er jo så mange kcal som min kropp ikke trenger så hvorfor skal jeg innta den?? 5 dl tilsvarer ca 146 kcal og det er jo mye god mat som jeg kan spise istede for å innta colaen....

 

Marsvin kom med noen gode råd som jeg vil følge. Er evig takknemlig for gode råd. SÅ TUSEN TAKK MARSVIN.

 

Gubben er på foreldrerådsmøte og unga sover så jeg får heller rydde opp etter middagen og så får jeg skrive mer i morgen....Imorgen er det den store veiedag denne uka....er spent på om jeg har gått ned i det hele tatt....tør ikke ta noen forhåpninger....men alt er bedre enn ingenting

 

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 4.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 5.uke

vektreduksjon på:

mål 55 kg.

 

UKE 6 1 oktober - 7. oktober 2011

startvekt 102

vekt etter 6.uke

vektreduksjon på :

mål 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig går det litt min vei og jeg er overlykkelig......har vært mye jojo slanking den siste mnd om man kan kalle det det......gikk opp til 103,3 sist uke og nå veier jeg 1 kg mindre, altså 102,3. Det er jo suverent flott klart av meg selv....et stort klapp på min skulder....er super fornøyd meg å klare å gå ned 1 kg på 1 uke......er så glad......håper på å gå ned den neste uke også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig går det litt min vei og jeg er overlykkelig......har vært mye jojo slanking den siste mnd om man kan kalle det det......gikk opp til 103' date='3 sist uke og nå veier jeg 1 kg mindre, altså 102,3. Det er jo suverent flott klart av meg selv....et stort klapp på min skulder....er super fornøyd meg å klare å gå ned 1 kg på 1 uke......er så glad......håper på å gå ned den neste uke også[/quote']

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 4.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 5.uke102,3

vektreduksjon på: -1 kg.

mål 55 kg.

 

UKE 6 1 oktober - 7. oktober 2011

startvekt 102

vekt etter 6.uke

vektreduksjon på :

mål 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin nedgang :)

 

mange fine innlegg på tråden din, som er motiverende å lese. litt trygghet i at andre har litt de samme tankene og refleksjonene, og tør å sette ord på dem. masse lykke til i den neste uken,dette klarer du! snart er du jo på tosifret også, en kjempestor milepæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så supert med positivt svar nå som....det motiverer kjempemasse....

 

Og bare det å ha gått ned 1 kg på 1 uke uten å ha trent og KUN vært aktiv på arbeide og det det fører med å ha 3 barn på 16 mnd, 3,5 år og 6 år og det å ha et hjem og en hund......det gleder meg veldig å klare å kontrolere hvordan jeg vil ha det og hvordan jeg vil leve med det det må medføre både negativ og positivt. For livet kan jo ikke leves bare med det positive og gjøre det man har lyst til.

 

Jeg må lære meg selv å kontrolere følelsene mine når det oppstår noe negativt i mitt liv hvor jeg normalt ville ha gått på butikken å kjøpt cola, potetgull og andre usundheter som inneholder kalorier min kropp ikke behøver. Og så må jeg lære meg å håndtere at det er okay å kjenne på og føle alle de følelsene vi nå føler i de forskjellige situasjoner livet byr på. Det er jeg slettes ikke god til på noen som helst måte. Jeg har i så mange år kuet mine følelser, meninger og gleder/sorger vekk for jeg har fått høre så mye negativt når jeg har "luftet" forskjellige ting for familie at jeg har funnet ut at jeg ikke får lov å vise følelser osv. Men det er altså okay at jeg føler, syns og mener som jeg gjør. Jeg er også et menneske som alle andre som blott ønsker å være den jeg er, bare fordi jeg er en søt dame med sunde verdier og et stort hjerte som er meget glad for barn og syns de er helt fantastiske. Og som enhver annen mor så syns jeg at mine 3 jenter er de mest fantastiske barn der fins. Og jeg ønsker ikke at de skal bli overvektig og gjemme sine følelser osv som jeg gjør fordi det er ikke sundt for en selv.

 

I denne tråd reflekterer jeg blot mine tanker og følelser som jeg nå tenker og føler fordi jeg har mange følelser og tanker om meg selv og mitt forhold til mine aller nærmeste og hva de måtte mene om meg og hva de sier og gjør i forhold til meg.

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 4.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 5.uke102,3

vektreduksjon på: -1 kg.

mål 55 kg.

 

UKE 6 1 oktober - 7. oktober 2011

startvekt 102

vekt etter 6.uke

vektreduksjon på :

mål 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag er den dagen i uka vi har godis og brus i hus. Og det er fordi at her i Danmark er det et program for barn som heter Disney sjov som er fylt med forskjellige tegnefilm. Og når barna skal ha godis kan vi voksne også ha godis den dagen.

Men jeg har det problem at jeg er veldig egen på colaen så ofte kjøper vi 2 x 1,5 cola slik at jeg får den ene for meg selv og så en til deling for barna og meg, noe som er totalt unødvendig for gubben min ha en fanta exotic (den liker jeg ikke), men barna drikker også den så i stede for å kjøpe 4,5 liter brus til 5 mennesker så burde vi kunne nøjes med de 3 liter. SÅ fra neste weekend blir det endring på det her i huset. Jeg må virkelig lære meg å ikke være så egen på colaen. Kroppen trenger jo ikke alle de kcal. Hvis det virkelig er nødvendig så kan jeg jo drikke Cola light selv om den ikke smaker like godt som den alminelige. Men jeg må virkelig lære meg å like den slik at jeg kan bruke hue mitt litt bedre enn hva jeg gjør nå. Men jeg er på vei i den riktige retning og det er det som teller. Jeg tar små skritt og små forandringer i den riktige retning.

 

Men i sommer opplevde jeg at siden jeg er ganske overvektig så forventer folk at jeg spiser veldig mye mat ved måltider. men det gjør jeg faktisk ikke. Jeg spiser alminelige porsjoner, men jeg spiser veldig mye feil mat så antall kcal jeg inntar i løpet av en dag blir kjempehøy + at jeg har inntatt cola og godis etter som min lyst har bestilt det og det går jo galt. Jeg MÅ lære å innta den riktige mat så jeg kan spise en noe større mengde og stadig få den metthetsfølelse som jeg får nå. Og det kan jo godt la seg gjøre med litt læring av hva som er riktig og hva som ikke er riktig.....

 

Men i dag er planen å ta gå i skogen med barna å grille pølser. turen tur retur tar meg normalt 60 minutter, men nå som barna også skal gå regner jeg med at det tar noe lengre tid, men det gjør jo for all del ingen ting. Håper på en fin dag med mye hygge.

 

Men nå vil jeg steller min "lille" baby på 16 mnd og rydde litt hus så jeg kan brodere på pakkekalenderen til min lille snuppe.

 

ha en hyggelig lørdag alle sammen

 

UKE 1: 26.august. 2010 - 2.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 1.uke: 101,7

vektreduksjon på 0,3 kg.

Mål: 55 kg

 

UKE 2: 2 september 2010 - 9 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 2.uke: 102,6

vektreduksjon på: + 600 gr

Mål: 55 kg

 

UKE 3: 9. september 2010 - 16 september 2011

Startvekt 102

vekt etter 3.uke 102,5

vektreduksjon på:100 gr

mål 55 kg.

 

UKE 4: 16. september - 23.september 2011

Startvekt 102

vekt etter 4.uke 103,3

vektreduksjon på: + 1,3 kg

mål 55 kg.

 

 

UKE 5 23.september - 1.oktober 2011

Startvekt 102

vekt etter 5.uke102,3

vektreduksjon på: -1 kg.

mål 55 kg.

 

UKE 6 1 oktober - 7. oktober 2011

startvekt 102

vekt etter 6.uke

vektreduksjon på :

mål 55 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Du har veldig rett i det du skriver i forrige innlegg at det er viktig å lære seg å kjenne på følelsene sine uten å ty til mat. Og det er så UTROLIG viktig å kunne si hva en tenker og føler - å stenge dette inne fører jo ingen steder. Jeg er av den ærlige typen og sier oftest det jeg mener, og det er både på godt og vondt. Noen omfavner det og finner det befriende at da vet de hvor de har meg, mens andre er langt fra like begeistret (eks sjefen min... Der er jeg et hår i suppen, for jeg er ikke redd for å stille kritiske spørsmål).

 

Når det gjelder brusen/colaen så har du nok rett i at det kan være greit å kutte ned. Evt lære seg å dele.... ;) I gamle dager da jeg var liten pleide vi barna å få en flaske brus hver på lørdagen sammen med barne-TV snopet. Hva med å innføre dette på fredagskveldene hos dere? Inkludert hos de voksne? Flaskene vi fikk var 0,33 liters glassflasker, og vi fikk alltid sugerør og synes det var kjempestas. Nå er det vel bare cola som kommer i den størrelsen her, men 0,5 liter funker det og. Alternativet er å gå over på lettbrus. Mitt "problem" med vanlig brus med sukker er at jeg får så utrolig fort et sånt sukkerbelegg som jeg pleier å kalle det, på tennene. Ingen god følelse.

Prøv gjerne forskjellige typer lettcola'er - selv foretrekker jeg Pepsi Max. Deretter "rangerer" jeg i følgende rekkefølge: Coke Zero, Tab Xtra, Coke Light og Pepsi Light. For all del, jeg drikker alle da cola er brusen jeg foretrekker, men hvis alle stod foran meg og jeg kunne velge ville jeg valgt Pepsi Max.

 

Uansett - lykke til videre med prosjektet ditt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som takker JA til at folk er ærlig ved meg om hva de eventuelt mener om diverse ting. Det er nok en personlighet jeg setter stor pris på hos andre, da jeg mener at jeg ikke kan bruke "gå rundt om grøten" personlighet til noe. Kan godt være at andres meninger svir, men sannheten er ikke så vondt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...