Gå til innhold

Frustrert......


Mitra

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger motivasjon nå. Har gått på kurs nå siden november 2010, har gått ned 12 kilo. Men det går så vanvittig seint. Må innrømme at jeg er lei og virkelig demotivert nå. Føler at jeg gjør alt riktig, men at det ikke gir resultat. Jeg trener tre ganger i uka, sykler på jobb og spiser sundt, men går altså ikke ned mer enn enn 200 g pr. uke eller at vekta står helt stille.

Er det noen som har det på samme måte og kan evt. gi meg noen tips. Vil også nevne at jeg slutta å røyke samtidig som jeg starta på kurs.

Alle tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeslutt fører ofte til vektøking, så det at du har gått ned selv om du har slutta å røyke er jo kjempebra! 200 gram pr. uke er jo 10 kilo i året, så selv om det føles sakte fra uke til uke, er det jo en god nedgang. Vær stolt over det du har fått til! 12kg på 8 måneder er jo 1,5 kg. i måneden! Det er veldig bra det!

 

Prøv å ta en dag av gangen, bruk dagboka nøye og evaluer deg selv. Har du gjort så godt du kan i dag? Hvis ja, så vær stolt over deg sjøl. Hvis du ikke har gjort så godt du kan i dag, tenk gjennom det du ikke er stolt av. Hvordan kan du gjøre dette bedre neste gang. Bruk dagboka aktivt, sånn at du kan gå tilbake på kvelden og tenke gjennom hva som var bra og hva du ikke skal gjøre om igjen.

 

Dersom du har gått ned 12 kilo, kan det jo hende at hvilemetabolismen din har gått ned. Man trenger jo mer kalorier, jo større man er. Har du prøvd å regne ut energibehovet på nytt, og se om du havner på en annen meny enn den du er på? Hva spiser du til vanlig? Er det noe du kan bytte ut, eller endre på, slik at du får litt variasjon i kostholdet? Litt mer fiber? Litt færre karbohydrater?

 

Jeg håper du finner noe som gjør det lettere for deg. Men prøv å ikke bruk krefter på å være frustrert. Prøv å være stolt over det du har fått til, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser det er en stund siden du har skrevet dette, men tenker jeg sier noen ord likevel. Kan jo hende det er flere der ute som kan ha nytte av litt motivasjon...

 

Jeg har mye erfaring med det å bli demotivert. Det skjer hver gang jeg slanker meg. Når det går tregt og jeg føler at jeg gjør alt riktig men ikke oppnår de resultatene jeg ønsker blir jeg raskt demotivert. Og da blir også gjennomførelsen halvhjertet. Videre går det tregere eller feil vei og til slutt gir jeg blanke og legger på meg en masse kg før jeg igjen greier å ta tak. Jeg har prøvd å finne ut hvorfor det blir sånn, og her er noe av det jeg har funnet ut:

 

Alle vet hva sultmodus er. Men ikke alle kjenner til årsakene til dette fenomenet. Dette er faktisk hormonstyrt. Et av disse hormonene er leptin. Kort fortalt vil leptinnivået gå ned når vi slanker oss og kroppen tror det er krise på gang. Den vil derfor gjøre alt den kan forr å få leptinnivået opp igjen. Forbrenningen senkes, sultfølelsen øker, man kan bli nedstemt, slapp osv. Det er her mange av oss gir opp. Kroppen vinner og greier å få oss opp til det nivået vi var på før vi begynte å slanke oss.

 

Det høres jo litt håpløst ut, men det er fullt mulig å bekjempe denne prosessen. Og det er mye enklere når man vet hva man kjemper mot. Man må rett og slett bite tennene sammen og presse seg videre. De fleste merker at etter en tid vil kroppen kapitulere og det blir lettere igjen.

 

Når man begynner å kjenne at motivasjonen svikter og ting blir litt halvhjertet tror jeg det er viktig å finne fokuset igjen. Da er det kanskje mer viktig enn før å konkretisere målene sine. Det er viktig at man setter seg det målet man virkelig ønsker å nå, selfølgelig innenfor realitetens rammer, men ikke sette seg et for lavt mål slik at man tror at man kan legge seg bakpå å vente på resultatene.

 

Da er vi klar for å jobbe. Først er det viktig å være klar over hvor mye som skal til for å gå ned i vekt. Hvis vi tenker på overvekten som et energioverskudd vi har lagret i kroppen, så gjelder det jo å bruke av lagrene for å bli kvitt det. For å bli kvitt 1 kg fett må vi bruke ca 7000 av disse kaloriene vi har lagret.

 

Jeg skal ta et eksempel for deg. La oss si du ønsker å gå ned 7 kg på 10 uker. Det betyr at du må ha et kaloriunderskudd på 700 kcal pr dag. Så er det bare å regne i vei. Inntak - energiforbruk før trim - trim = over/underskudd. Da ser du nokså tydelig hva som skal til for å gå ned i vekt. Greier du å holde dette i 10 uker skal du være 7 kg lettere. Men det er viktig å ikke jukse seg selv. Alle kalorier teller. Det som er så motiverende med dette er at man ved slutten av dagen kan se at disse kaloriene har jeg tatt ut av lageret mitt, og nå er brukt opp og er borte.

 

En felle mange av oss går i er at vi synes vi er så flinke med de treningsøktene vi har lagt inn, så sier vi oss fornøyde med det. Vi er jo selvsagt flinke, det er jo mye bedre enn å ikke trene i det hele tatt. Men det er faktisk ikke nok. Alt vi gjør teller, så det er veldig viktig at vi ikke benytter resten av tiden på sofaen. Da forbrenner vi minimalt med kalorier. Så finn på ting å gjøre i mellom treningsøktene også. Trenger ikke være så tungt eller anstrengende. Men kanskje gå et par runder rundt huset, opp og ned trappene noen ganger. Det er ikke så viktig hva du gjør, bare du gjør noe. Og det er nok denne aktiviteten som GR regner med i det daglige kaloriforbruket som mange av oss kanskje ikke er så flinke til å gjøre. Så denne formen for aktivitet skal vi ikke registrere som trim.

 

Dette har vært en åpenbaring for meg som har kommet de siste ukene etter å ha lest, diskutert og regnet ut ting. Det har gitt meg en knallmotivasjon etter å ha slitt med motivasjonen i langt over et halvt år og jeg håper det kan hjelpe andre som sliter også.

 

Dette ble litt langt... Men forhåpentligvis ikke for utydelig likevel... Bare å spørre hvis det er noen som lurer på noe :-)

 

Å ja, så er det viktig å ikke glemme styrketrening. Veldig viktig for å ikke tape muskelmasse og for å øke forbrenningen. Det trenger ikke være så lange økter, men helst tre ganger i uken.

 

Lykke til videre med motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...