Gå til innhold

"Sparemodus?"


lan

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt ny i vektklubben. Har aldri klart å gå holdbart ned i vekt selv, men nå som jeg kan kontrollere alt her håper jeg på bedre tider! :) gleder meg til å se resultater!

 

Men spm:

Har lest at kroppen går i sparing hvis man spiser under 1000kcal pr dag over en lengre periode. hvordan fungerer dette hvis man f.eks spiser 1500kcal pr.dag men så trener ca 600kcal. pr dag?

 

og vil kroppen gå i sparemodus hvis man en dag i ny og ne spiser få kcal 800-1000, bare for å hente seg litt ekstra inn(evt hvis man ikke har trent), men så holder f.eks 1500kcal til daglig?

 

håper noen kan svare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, "sparemodus" som mange kaller det trenger du ikke bekymre deg så mye for. For de som får problemer med kroppen, så er det snakk om mennesker som i perioder på flere år har drevet rovdrift med mye underskudd i næring kombinert med overdrevent trening.

Hadde dette vært et stort problem med en liten periode i underskudd av kcal så hadde samtlige som utfører "ramadam" (heter det det??), altså faste over en periode ødelagt kroppene sine. Noe de altså ikke gjør:)

Kroppen tar opp aminosyrer over en lengre periode enn hva mange tror, så du skal ikke bekymre deg så mye for "sparemodus".

 

En annen ting er at veldig mange hyler om "sparemodus", mens det gang på gang viser seg at de feilberegner helt av hva de tror de spiser.

Er flere undersøkelser som viser at vi er notoriske til å overvurdere hva vi forbrenner ved trening, samtidig som vi undervurderer hva vi putter i oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ramadam har de faste så lenge solen er oppe. De spiser etter solnedgang, så det er ikke total faste...

 

Det stemmer ikke helt at dersom man spiser under 1000 kcal om dagen går kroppen i sparemodus, men dersom en har underskudd på mer enn 1000 kcal pr dag over lengre tid. F. eks spiser du 1500 kcal og forbrenner ca 1500 uten trening vil du gå i null. Dersom du trener 600 kcal vil du få et underskudd på 600 kcal... (Dette er i følge GR)

 

Er for så vidt enig med TorInge at sparemodus og vektplatåer ofte kan handle om at man rett og slett spiser for mye i forhold til aktiviteten. Basalforbrenningen vil jo være den samme uansett. Kroppen kan ikke senke sin egen forbrenning og velge å bruke mindre energi på f.eks å puste enn den gjorde før. Det er egentlig en myte.

 

Men det som faktisk skjer kan føre til at det blir vanskeligere å slanke seg. Når man har kaloriunderskudd over lengre tid og fettprosenten går ned vil det skje en rekke ting i hormonene og i kroppen. Kroppen tar det som et tegn på at det er dårlige tider og vil sette inn noen tiltak for å forsøke å få deg til å spare på energien og få i deg mer mat. Du får økt apetitt og blir slappere. Det kan også virke inn på humøret, gjøre deg nedstemt og iirritabel. Her er det ofte det butter imot så mye at mange sprekker og gir opp hele slankingen.

 

Jeg har også min egne lille private teori om at når kroppen er i balanse, slik som hos evigslanke personer, kan den enkelt skille ut overskuddet av kalorier fordi den vet at den får mat nok. Mens hos en person som slanker seg vil kroppen ta opp all næringen den kan fra maten fordi det er "krise". Og det er nok det som gjør at noen føler at forbrenningen er lav. Det har altså ikke noe med forbrenning å gjøre, men med næringsopptak.

 

Når vi passer på å ikke ha et altfor lavt inntak kan man til en viss grad få kroppen til å ikke gå i "sparemodus" så raskt eller kanskje unngå det helt. Men tror nok noe av det viktigste er å sørge for å få i seg det en trenger av vitaminer og mineraler.

 

Håper dette var til noen nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på siden 5 august, ligger på rundt 1000 kalorier å har gått ned jevnt hele tiden på dette.

 

Startvekten var 73.5, idag veier jeg 64.5 :))

 

Så for min kropp så fungere dette , jeg trenger ikke å ligge på 1600 kalorier pr dag.

De dagene jeg er aktiv å trener så legger jeg meg på 1300, merker at ved trening trenger kroppen mere enn ellers .

 

Jeg tror man må finne frem til hva som passer best til hver enkelt ,å ikke minst lytte til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Jeg synes dette slankeriprosjektet er litt vanskelig. jeg har regnet ut at mitt energiforbruk før trim er 1840 . da har jeg brukt denne formelen som jeg fant i en tråd her ett sted :

vektx10 + høydex6,35 - alderx5 - 161(for jente) = hvilestoffskifte. og så har jeg ganget hvilestoffskifte med 1,3 (for lav hverdagsaktivitet uten trim).

 

dvs at hvis jeg har et kaloriinntak på 1500kcal pr dag går jeg i utgangspunktet i minus med 340kcal stemmer ikke dette? eller har jeg misforstått helt? i utgangspunktet skal jeg kunne spise 1840kcal pr.dag uten å legge på meg selvom jeg bare ligger på sofaen hele dagen..?

 

men så har jeg vert flink å trene ekstra mye de to siste ukene. for jeg synes det er forferdelig lenge å bare gå ned 1kg pr 14 dag. dette hvis det stemmer at 1kg = 7000kcal. og at man da har en reduksjon med 500kcal pr. dag, noe som absolutt bør være overkommelig. denne uken har jeg skrevet ned hvor mange kalorier jeg har gått i minus pr dag bare for å få litt kontroll på hvordan jeg ligger an og hvilken resultat jeg bør kunne vente meg. fra mandag til i dag(torsdag) har jeg hatt ca 800, 1700, 1300 og 1500 kalorier i minus (i forhold til 1840 som er mitt energiforbruk før trim). jeg har så lyst å klare å gå ned 1kg pr uke.

 

det som er ganske lite motiverende er at jeg ikke merker noe forskjell. Jeg har ikke vekt... så jeg får ikke sjekket. men vekten i seg selv er ikke så viktig for meg. det viktigste er at jeg blir tynnere, merker det, og kan føle meg litt mer vel. er det sånn at man 1kg faktisk er 7000kcal og at hvis man reduserer med 7000kcal så skal man bli 1kg lettere? fungerer dette i praksis eller er det bare en generell teori?

 

jeg merker ikke at jeg legger på meg så mye når jeg spiser normalt og til tider ganske usundt. derfor synes jeg det er veldig rart at jeg heller ikke merker noe når jeg reduserer matinntaket vesentlig, og i tillegg trener vesentlig mer. jeg står liksom på stedet hvil uansett hva jeg gjør. nå har jeg bare vert her i vektklubben i 2 uker da, så det er litt tidlig å si dette nå, men dette er erfaringene jeg har hatt fra tidligere forsøk. håper så virkelig at dette skal fungere og at neste gang jeg treffer på en vekt, så ser jeg forskjell :) !! det er litt givende og spennende å ikke ha vekt igrunn og, fordi jeg vil jo bli tynnere, ikke nødvendigvis på død og liv veie mindre.. det henger jo sammen, men jeg vil ikke bli for opptatt av selve vekten. tror jeg fort kunne blitt det om jeg hadde hatt en.

 

Moroda: utrolig kult at du har klart å gå ned fra 73,5 til 64,5!!! gratulerer, det er jo kjempebra! så gøy med resultater! jeg håper jeg vil se det på meg selv med mine egne øyne en dag! jeg synes det er vanskelig å ligge på 1000kcal som du sier du gjør. det er jo nesten ingenting!?! derfor prøver jeg heller å trene mer, så jeg kan ligge på ca 1500. men det tar tid å trene da! uansett, kjempe lykke til videre!

 

Lykke til videre til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til du også Ian, uansett så er det viktig å ikke gi opp før man har prøvd en stund.

 

Et viktig tips som jeg glemte er , Du må huske på å drikke masse vann.

 

Jeg synes det løsner bedre da , om du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Du tenker helt riktig. Et inntak på 1500 betyr at du får kaloriunderskudd på 340 dersom du ikke trimmer. Men i hverdagsaktiviteten er det jo lagt opp til at du skal bevege deg litt og ikke bare ligge på sofaen. Men sånne aktiviteter som handling, matlaging og husarbeid. Hvis du skal ligge heeelt i ro en hel dag er det hvilestoffskiftet som gjelder.

 

Teorien er at 7000 kcal = 1 kg fett. Men man må huske på at vekta ikke bare veier fettet i kroppen, men også væske, mageinnhold og muskler kan jo gjøre slik at vekten varierer. Så selv om du har forbrent 7000 kcal betyr det ikke nødvendigvis at du blir 1 kg lettere. Men det skal bety at du har kvittet deg med 1 kg fett. Så veier du mer kan det være at du har mer væske i kroppen enn sist du veide deg for eksempel.

 

Så er det jo det også at det er vanskelig å være 100 % nøyaktig når man registrerer mat og trim. Men det gir deg jo en pekepinn uansett. Har du ca 500 kcal i underskudd hver dag vil du gå ned ca en halv kilo i uken.

 

Og det at du føler at det ikke er noen forskjell om du spiser usunt eller sunt og trener, det kan faktisk være så enkelt som at kroppen din skiller ut mer av kaloriene når du spiser usunt og at du derfor ikke legger på deg noe særlig. Mens når du reduserer inntaket tar kroppen opp det meste av kaloriene og får kanskje nok likevel slik at du ikke går ned eller går veldig sakte ned.

 

Jeg tror nok du vil merke godt forskjell dersom du legger deg på et underskudd mellom 500 og 1000 kcal dagen. Vet ikke hvor lenge du har holdt på, men noen ganger går det så gradvis at man ikke helt merker det selv. Men med et målbånd vil du jo kunne få bekreftet at det skjer noe, så det er å anbefale. Eller du kan bruke en hyssing og klippe den så den når akkurat rundt, så klippe av for hver gang den blir for lang. Sikkert motiverende å se at du får flere og flere biter av hyssingen :-)

 

Lykke til og god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...