Gå til innhold

Kronisk utmattelse, dårlig motivasjon og slanking


Anbefalte innlegg

Jeg har vært medlem her i MANGE år. Og har nok gått opp og ned i flere år enn jeg har vært medlem. Sliter med mye smerter i korsrygg, nakke og knær og med kroniske utmattelse. Er en del tunge tanker som følger med dette og som trøstespiser ligger man da dårlig an i forhold til vekta. Nå viser den igjen nærmere 90 kg! Men jeg skal aldri gi meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned 20-25 kg, men det viktigste for meg er å komme i bedre form. Vet ennå ikke helt hvordan jeg skal klare det, så om noen andre har erfaring med slanking og ME/kronisk utmattet og trening - så tar jeg imot alt av tips. Vil noen være med på denne ferden sammen med meg? Gjensidig motivasjon - pleier å være god til å motivere andre, men ikke meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Min mor sliter med dette i mange år,så jeg har stor forståelse for dere.

Jeg selv har også en kronisk fotsmerte der jeg ikke kan bedrive med noen form for trening,så vet veien er litt tyngre å kanskje også litt lengre for oss som ikke kan være så aktiv på den fronten,

desverre!

Men ingenting er umulig,og med babystep og supermotivasjon skal vi klare det "alla i hop" :)

 

 

Vil egentlig bare vise deg forståelse og ønske deg en masse lykke til med et sunnere liv.

 

Klem & et dryss med god bedring til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Min mor sliter med dette i mange år,så jeg har stor forståelse for dere.

Jeg selv har også en kronisk fotsmerte der jeg ikke kan bedrive med noen form for trening,så vet veien er litt tyngre å kanskje også litt lengre for oss som ikke kan være så aktiv på den fronten,

desverre!

Men ingenting er umulig,og med babystep og supermotivasjon skal vi klare det "alla i hop" :)

 

 

Vil egentlig bare vise deg forståelse og ønske deg en masse lykke til med et sunnere liv.

 

Klem & et dryss med god bedring til deg :)

Hei

Jeg har MS og kan oppleve fatigue i større eller mindre grad alt etter svingninger i sykdommen og hvor mye jeg har "kjørt meg selv". Har hatt diagnosen i 1,5 år og er foreløpig relativt god form. Merker at litt trening hjelper på opplagthet, men må trene på morgen/dagtid for å orke. Så nå går jeg to ganger i uken hos fysioterapeut og trener i arbeidstiden :) Fungerer veldig bra og gir veldig overskudd. Brukte Extavia/interferon i et års tid men fikk bytte til Copaxone/glatimeracetat pga store plagsomme bivirkninger. Det er bremsemedisin i form av daglige sprøyter.

Men om du er veldig dårlig så er nok ikke det noe alternativ. Har du prøvd medisinen de skrev om nå i høst med gode resultater, var det ikke Metotrexat tro?

Mener også å merke at sukker i kosten gjør meg dårligere, spesielt når jeg har holdt meg unna en periode og så får en liten sprekk. Da blir jeg slappere og mer "uggen" i kroppen.

Lykke til og god bedring! En av naboene hadde ME og var helt invalidisert (17år) men er nå i full vigør igjen. Krysser fingrene for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned 20-25 kg, men det viktigste for meg er å komme i bedre form. Vet ennå ikke helt hvordan jeg skal klare det, så om noen andre har erfaring med slanking og ME/kronisk utmattet og trening - så tar jeg imot alt av tips. Vil noen være med på denne ferden sammen med meg? Gjensidig motivasjon - pleier å være god til å motivere andre, men ikke meg selv...

 

 

Ser ut som om denne filen ikke blir aktiv så da sletter jeg mitt innlegg her. Men skulle du komme tilbake og bli aktiv så kan jeg skrive min historie, igjen.

 

Ellers lykke til alle som sliter med ME - det finnes hjelp. Det er jeg et godt eksempel på. Selv om det tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk skal dere ha. Ja, babysteps! Det skal nok gå, med en STOR porsjon tålmodighet. Men du vet, vil så gjerne at det skal gå fortere!!

 

Har ikke forsøkt noen medisiner og håper å unngå det. Driver med kostomlegging igjen - har levd på et uten sukker, hvete og melk tidligere og det var bra for magen, men hjalp ikke noe på energien ellers - men det er en prosess når jeg står i det alene og mangler motivasjonen til det.

 

Når det gjelder aktiviteten her inne, blir den nok litt fra og til, men jeg er her og sjekker innimellom, svarer og skriver.

 

I går og i dag er skikkelige dårlige dager grunnet mens. I denne perioden har jeg ekstra lite energi grunnet et stort blodtap og går rundt svimmel og nedfor. Men det kommer bedre tider snart. Skal opereres etter nyttår en gang, og håper livet blir litt mindre variabelt da.

 

Lykke til videre dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ettersom jeg har bygd meg opp igjen fra ME og sengeliggende over lengre tid. Blir jeg følgen med tråden din. men kommer nok sterkere over nyttår.

 

Du må ha en god og fin julehøytid og så snakkes vi i romjula...

 

Velkommen Tjorven.

 

I dag er det julaften!

Nå er det utfordringer i kø. Her har jeg laget konfekt til svigers i julegave, og "måtte bare" smake på dem selv også... Ikke bra, men motivasjonen er ikke på topp akkurat nå. Skal igjennom en operasjon rett etter nyttår og har begynt å stresse skikkelig for den. Sykehuset sier jo at det er rutine og alt kommer til å gå bra, men narkose og operasjoner er ikke noe å spøke med unasett.. Og da spiser jeg - er trøstespiser dessverre, som så mange andre.

 

Men en riktig god jul til deg og alle dere andre der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står denne som uaktiv - er det noe jeg må gjøre for å få den aktiv?

 

Vel, godt nytt år til alle sammen!!

 

Romjulen min ble alt annet enn jeg hadde tenkt, da ryggen kollapset og jeg ble noe invalidisert og ikke fikk vært så aktiv som jeg ville. Og med mye smerter og mens klarte jeg ikke hale i land motivasjonen til å holde meg unna juleknasken som alle andre spiste... ikke det at jeg gomlet, men det ble nå noen...

 

Men nå er 2012 startet og med den har håper jeg motivasjonen er på plass. Med start i dag har jeg satt ned null sukker, minimalt med hvetemel, null brus og mindre mengder mat som standard. Det skal gå greit, for jeg har klart det før - gikk ned 16 kilo etter førstemann og 22 kilo etter andre barn, men har ikke gått ned etter tredje. Da kollapset helsa, men det gjelder å tilpasse - ikke sant??

 

I dag har jeg lekt med barna ute i den kramme snøen - bygget snømenn, borg og hatt snøballkrig. Men ryggen sa at nok var nok, så nå sitter jeg på sofaen med minstemann. Men har en plan som følger - og har tenkt å legge ut om det funker også:

 

Hver dag : Planken og en annen øvelse

 

Tre ganger i uka : Gå tur (Hvor lang vet jeg ikke, men kort er bedre enn ingenting. Denne kommer an på formen min fra dag til dag)

 

Planen er å starte her og evt øke på med noe dersom jeg har litt energi til overs. Men som regel har jeg nok med å komme meg igjennom hverdagen.

 

Denne uken som kommer blir jo en dårlig start og det vet jeg allerede, og ikke vet jeg hva jeg kan klare utover de første ukene - planken må nok utebli en stund, men skal ikke deppe for det. Kanskje jeg får tatt noen småturer i stedenfor. Grunnen er at jeg opereres denne uken og vet ikke hva jeg har lov til etterpå.

 

Men 2012 skal bli et flott år med bedre helse og lavere vekt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står denne som uaktiv - er det noe jeg må gjøre for å få den aktiv?

 

Vel, godt nytt år til alle sammen!!

 

Romjulen min ble alt annet enn jeg hadde tenkt, da ryggen kollapset og jeg ble noe invalidisert og ikke fikk vært så aktiv som jeg ville. Og med mye smerter og mens klarte jeg ikke hale i land motivasjonen til å holde meg unna juleknasken som alle andre spiste... ikke det at jeg gomlet, men det ble nå noen...

 

Men nå er 2012 startet og med den har håper jeg motivasjonen er på plass. Med start i dag har jeg satt ned null sukker, minimalt med hvetemel, null brus og mindre mengder mat som standard. Det skal gå greit, for jeg har klart det før - gikk ned 16 kilo etter førstemann og 22 kilo etter andre barn, men har ikke gått ned etter tredje. Da kollapset helsa, men det gjelder å tilpasse - ikke sant??

 

I dag har jeg lekt med barna ute i den kramme snøen - bygget snømenn, borg og hatt snøballkrig. Men ryggen sa at nok var nok, så nå sitter jeg på sofaen med minstemann. Men har en plan som følger - og har tenkt å legge ut om det funker også:

 

Hver dag : Planken og en annen øvelse

 

Tre ganger i uka : Gå tur (Hvor lang vet jeg ikke, men kort er bedre enn ingenting. Denne kommer an på formen min fra dag til dag)

 

Planen er å starte her og evt øke på med noe dersom jeg har litt energi til overs. Men som regel har jeg nok med å komme meg igjennom hverdagen.

 

Denne uken som kommer blir jo en dårlig start og det vet jeg allerede, og ikke vet jeg hva jeg kan klare utover de første ukene - planken må nok utebli en stund, men skal ikke deppe for det. Kanskje jeg får tatt noen småturer i stedenfor. Grunnen er at jeg opereres denne uken og vet ikke hva jeg har lov til etterpå.

 

Men 2012 skal bli et flott år med bedre helse og lavere vekt!!

 

Mandag - veiedag: Startvekt for 2012 er 88,1 kg, altså ned 0,8 i jula. Det er ikke verst, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme igjen etter operasjon med beskjed om å ikke utsette kroppen for store belastninger, og heller ikke trene magemuskler på tre uker minimum. Men skal gå noen småturer i stedenfor. Frem til operasjonsdagen ble det gjort en øvelse to ganger om dagen, og det er jo en start. Så nå skal jeg fortsette etter helgen - må gi meg selv helgen til å komme på.

 

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei! Henger meg på denne tråden, jeg :)

 

Har ME og Fibromyalgi så trening blir det så og si ingenting av... Går en tur innimellom på kvelden men det blir små skritt og ikke rask gange :lol:

 

Jeg starter igjen i dag, har vært medlem her før, men ikke aktiv. Vurderer veldig å melde meg på maxikurs som starter på torsdag. Men så var det formen da, ikke alltid jeg orker å dra ut, og da er det litt bortkastet.

 

Tar gjerne imot tips ang. lett trening som ikke sliter meg helt ut, veldig vanskelig det der :mellow:

 

Jeg har ikke veid meg ennå, det skal jeg gjøre ikveld så da kommer jeg tilbake med et "godt" tresiffret tall :mellow:

 

Klem så lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Toril

 

Vi får prøve sammen med minimalt med trening, for her er det heller ikke stort av det. Men prøver å gå noen få turer, tar noen styrkeøvelser og innimellom danser jeg litt. Men som du sier, det kommer an på dagsformen.

 

Jeg holder fortsatt på å komme meg etter operasjonen, så det har vært svært lite aktivitet og mye hvile - kun flytting av bøker ut og inn av bokhyller... men passer på hva jeg spiser og mengder. Men jeg teller ikke kcal, for det er noe jeg ikke takler! Derfor porsjonskontroll og matsunnhet i stedenfor. Det skal sies at jeg denne uken antagelig har gått opp litt, for jeg har spist mer enn normalt fordi jeg har hatt veldig lavt blodtrykk og da skriker kroppen etter mat hele tiden (artig, NOT). Jeg har ikke vært sterk nok til å stå imot. Men ting er bedre nå, så tilbake på plass igjen nå.

 

Veien skjedde ikke denne mandagen pga alt dette med operasjonen og slikt, men igang igjen på mandag.

 

Fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Siden det bare er meg som skriver her, dropper jeg å skrive noe mer. Ønsker alle andre lykke til videre. Jobb på!

 

 

 

 

Veiedag:

For to uker siden: 88,1 kg

I dag: 87,2 kg.

 

Så det går nedover. I dag er uke nr to etter operasjon, så i dag gikk jeg til og fra bhg. Sliten og litt vondt nå, men det gikk jo bra. Så en liten minitur i morgen også ;)

 

Ønsker alle en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest aspelund

Jeg har vært medlem her i MANGE år. Og har nok gått opp og ned i flere år enn jeg har vært medlem. Sliter med mye smerter i korsrygg, nakke og knær og med kroniske utmattelse. Er en del tunge tanker som følger med dette og som trøstespiser ligger man da dårlig an i forhold til vekta. Nå viser den igjen nærmere 90 kg! Men jeg skal aldri gi meg...

 

Hei!

 

Jeg er en godt voksen dame og kjenner meg igjen i beskrivelsen din hvordan du har det. Min helse er stort sett bra men jeg har også problemer med nakke, skuldre og til tider utmattelse som igjen fører til at jeg får det psykisk tøft når det butter i mot over tid. Min erfaring er at Grete Roede konseptet er det som fungerer best for meg og jeg har forsøkt veldig mye annet (dr. lindberg, Atkins, ekstrem lavkarbo, pulverdietter, fiberdietter o.s.v.) samt å holde meg i form (trene). Vekten er fremdeles høy men jeg har en bedre helse når jeg følger konseptet samt trener litt.

 

Mitt råd til deg er å ikke gi opp selv om det kan virke utrolig tungt i perioder. Jeg synes at Grete Roede maten er god og det er mange flotte oppskrifter å velge i. Hvis du fyser på noe kan man lage seg noe søtt og godt fra oppskriftene som en liten oppmuntring til kaffekosen slik at det ikke blir så kjedelig.

 

Får du til å trene?

 

Selv har jeg alliert meg med flere venninner slik at vi trener sammen når vi har tid. Jeg/Vi er også medlem på et treningsstudio og i tillegg både sykler og går vi turer sammen. Det er veldig motiverende og sosialt og kan anbefales.

 

Jeg håper du får litt motivasjon igjen og skriv gjerne til meg så kan vi forsøke å motivere hverandre. Har du noen favorittoppskrifter du liker fra Grete Roede oppskriftene?

 

Hilsen evig slanker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...