Gå til innhold

Om lettbrus og aspartam


Nickii
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at mange ofte spør om det er ok å drikke lett-brus når man slanker seg.

 

Min personlige mening er at det overhodet ikke er ok. Den ene årsaken er at det inneholder en del salt som holder på væsken i kroppen og kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Og selv om det ikke er sukker og kalorier i brusen vil sannsynligvis insulinproduksjonen bli påvirket likevel. Det skjer på grunn av at kroppen er vant til at blodsukkeret stiger når vi får noe søtt, og dermed setter i gang produksjonen av insulin for å imøtekomme dette. Insulin er med på å lagre fett i kroppen, og kan derfor bidra til å vanskeliggjøre vektnedgang. Dette gjelder ikke kun aspartam, men også andre kunstige søtstoffer.

 

Nå har jeg kommet over en artikkel skrevet av en lege om aspartam. Jeg kan ikke stå for hvorvidt det han skriver er godt nok dokumentert, men jeg vil tro at mye av det som står der er tilfelle. (LINKEN HAR BLITT BORTE!! Men du kan selv google aspartam og lese litt om insulinpåvirkning, vektoppgang, forgiftning og kreftfremkallende virkning)

 

Så en liten trøst til alle lett-brus avhengige. Du blir fort kvitt suget dersom du slutter. Gi det en ukes tid, så skal du se at du greier deg utmerket uten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Steinbukk, den likte jeg! "Nothing tastes as good as being thin feels"! Ikke dumt å minne seg selv på det fra tid til annen..

 

Jeg er også helt enig med Nickii. Jeg er dessverre en av de som ikke helt klarer å gi opp lettbrusen. Pepsi Max er en av mine store svakheter, spesielt til mat som pizza og tex-mex. Men jeg prøver å kutte ned. Forsettet er å kun drikke lettbrus i helgene. Det beste hadde jo vært å droppe det helt, men jeg får ta det gradvis...B)

 

Jeg kjenner en som sluttet å drikke lettbrus, og ikke gjorde noen andre endringer - han gikk ned 5 kilo!

 

Selv har jeg jobbet noen lange perioder offshore, hvor de kun har hatt Cola og Fanta tilgjengelig. (Og sukkerbrus drikker jeg aldri, sånn bortsett fra en eller to julebrus i desember.) Og med "tvungent" avhold har jeg fort merket bedring i kroppen. Ikke mer luft i magen, en fordøyelse uten problemer, en kropp som føles god og velfungerende. Og dette har vært perioder hvor jeg ikke har vært i strengt slankemodus, heller, - og spist mye annen, usunn mat. Likevel har kroppen føltes utrolig mye bedre!

 

Og som Nickii sier... etter en stund uten, savner man det faktisk ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Hear hear!

 

Er selv ganske glad i pepsimax og cola zero, men har kuttet kraftig ned i 2011 og fortsetter 2012 med 0 dl inntatt så langt. Kommer nok til å drikke det i helgene etterhvert, men tenker mest på tennene mine jeg! Syreskader har jeg nok av! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg er avhengig av pepsimax. Drikker det hver dag, og blir nok litt sur hvis jeg ikke har det i huset. Vet at det ikke er bra over tid. Har klart å nå målet mitt likevel. For meg er pepsimax noe jeg koser meg med, og som jeg ikke ligger på meg av.

Avhengig... hehe, det er vel sånn jeg føler meg, også:P

Jeg lurer litt på om sammenhengen mellom å kutte lettbrus og vektnedgang kanskje er sterkest for de som er i nærheten av å ha (lett) insulinresistans. For jeg har tidligere gått ned både 20 og 30 kg uten å kutte noe som helst i PepsiMax-inntaket. Og ja, da snakker vi hver dag...

Hovedgrunnen til at jeg prøver å kutte nå, er heller dette med aspartam og generell bedre følelse i kroppen. Jeg klarer å ligge unna de fleste hverdagene. Men helgene - der er det nok langt frem, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi max, tab-xtra, cola light og vanlig cola inneholder alle koffein. Det sies at det er tilsatt for smakens skyld, men det bare spørs om ikke det også er tilsatt for å øke avhengigheten. Så jeg synes jo ikke det er så rart at mange føler at de er avhengige, og ofte får absinenser når de forsøker å slutte. Gjerne i form av hodepine og mageplager.

 

Jeg synes det er litt viktig at folk er opplyste angående dette. Men dersom man likevel velger å fortsette å drikke det er jo det et personlig valg. Kritiserer ingen for det.

 

Jeg skjønner veldig godt at det kan oppleves som en hjelp for mange når de skal gå ned i vekt, at de kan kose seg med brus som ikke inneholder noen kalorier. Det er mange som fint greier å gå ned i vekt selv om de inntar kunstige søtstoffer. Men det kan være greit å ha i bakhodet at det kan bidra til å bremse vektnedgangen, og at det ikke er helt sunt verken for kropp eller tenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

heisann:) jeg er fullstendig avhengig av brus, jeg vet jeg har mye vann i kroppen.

Tror dere at det slipper raskere om jeg begynner drikke vann?

hva med te? jeg elsker den four red fruit teen, er det galt av meg å ta noen kopper med den + et par suketter? eller blir dte og fyfy? har klart meg uten brus nå sidne onsdag. kjenner jeg ikke har lyst på det heller, hva er det som skjer med meg???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann:) jeg er fullstendig avhengig av brus, jeg vet jeg har mye vann i kroppen.

Tror dere at det slipper raskere om jeg begynner drikke vann?

hva med te? jeg elsker den four red fruit teen, er det galt av meg å ta noen kopper med den + et par suketter? eller blir dte og fyfy? har klart meg uten brus nå sidne onsdag. kjenner jeg ikke har lyst på det heller, hva er det som skjer med meg???????????

 

Brus inneholder en del salt som holder på væsken, så det kan være årsaken. Te er imidlertid vanndrivende. Vet ikke hvor mange kopper du drikker pr dag, men sikkert ikke dumt å begrense mengden suketter også. Vann er den desidert beste drikken. Blir det for kjedelig kan du ha litt lime, sitron, melon eller noen agurkskiver i og noen isbiter, så blir det straks mer fristende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Takker får et flott innlegg !

 

Jeg har stor tro at en bare må kutte ut dette får å gå ned i vekt .

 

I 2010 gikk jeg ikke ned i vekt uannsett hva jeg gjorde , i 6 månder stodd vekten helt stille med + her og der . Men da jeg kuttet helt ut har jeg gått ned nesten 16 kg . Bare ved å kutte ut kunstige søtstoffer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg så et program på TV'en om tilsetningsstoffer, deriblant slike som er i lettbrus.

 

Når man spiser/drikker noe søtt er det noe i hjernen som trigges. Problemet med lettbrus er at selv om hjernen trigges, får den ikke "belønning", fordi den ikke får noe næring. Drikker man vanlig brus får hjernen næringen via sukkeret.

 

Tester viste at personer som drakk 1 glass vanlig brus, spiste mindre etterpå, fordi hjernen hadde fått "belønningen" den ble lovet.

De som drakk 1 glass lettbrus endte opp med å spise mere etterpå, fordi hjernen ikke fikk den "belønningen" den trodde den skulle få. I den testen de viste på TV'en spiste de som drakk lettbrusen nesten dobbelt så mye som de som drakk vanlig brus. De hadde akkurat lik mengde mat å velge av i begge gruppene.

 

Noe til ettertanke, kanskje?

 

Det beste er nok vann som tørstedrikk. Evnt Farris e.l. selv om det er endel salter i den.

At man blir avhengig av PepsiMax og slikt skyldes jo koffeinet, og det er nokså enkelt å venne seg til mindre dose pr dag. Eller drikke kaffe/te.

 

Men sålenge man klarer å kontrollere hva man spiser, så spiller det vel ingen rolle om hjernen skriker etter "belønning" for det søte den tror den får :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Jeg er helt enig med Nickii her, i alt hun skriver ;) og flere av dere andre.

Det med tennene er jo også utrolig viktig!

 

Det jeg ikke skjønner er alle dere som skriver om at dere klarer fint å gå ned i vekt og at lettbrusen ikke er noe problem, dvs at de bare er ute etter å gå ned i vekt og egentlig ikke bryr seg om å få en sunnere kropp, det syntes jeg egentlig er ganske trist. Det er nemlig de som faller tilbake og legger på seg, gjerne gang på gang, på gang.. (det stemmer også at om man har skikkelig sukkersug så bør man faktisk få i seg skikkelig sukker, for da slutter kroppen å skrie etter mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

da jeg var på kurs onsdag så fortalte hun ene at da hun dro hjem fra mallorca i sommer at hun mistet følelse i ene del av ansiktet+ hadde ikke følelse i ene låret og det viste seg faktisk at hun hadde fått aspartamforgiftning. jeg har helt kuttet ut brus, jeg har nesten ikek drukket vann i det hele tatt men når jeg nå har hatt migreneanfall nesten hver dag denne uken så begynte jeg å få i meg 2 liter vann og migrenen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg syntes det er viktig at dette kommer på dagsorden. Jeg er vokst opp på lettbrus. Vi hadde mer brus i hus enn melk. Mine foreldre har endelig blitt litt bedre på å drikke vann, men både de og min søster foretrekker fortsatt brus til maten, til og med til frokost! Har selv vært en stor brusdrikker i perioder jeg har bodd med venninner som også har vært store brusdrikkere. Da jeg bodde alene, var det så kjipt å åpne en stor brusflaske som blei "dau" før den rakk å bli drukket opp. Da jeg for flere år siden traff min samboer, som ikke drikker brus, sluttet jeg å kjøpe det. Det hender jeg kjøper inn en brus til helga, for at ungene skal få et glass eller to. Det som er litt synd, er at det ser ut til at det er blitt en trend å drikke light. "Alle" foreldre drikker jo Cola Zero og Pepsi Max, og da er det ofte det barna også vil ha. Jeg liker ikke at barna mine drikker light-brus, men han eldste på 10 velger ALLTID zero eller max om jeg ikke er der. Jeg er ikke fanatisk, men skulle ønske de kunne drikke vanlig brus de få gangene de drikker det. Selv må jeg innrømme at jeg helst drikker light de få gangene jeg drikker brus, for det er jo det jeg er vant med. Og hver gang mine foreldre kommer på besøk (dvs 2-3 g i uka), så har de med seg Cola Zero....Og da vil jo barna ha. Ikke lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig!

 

Hjemme hos oss er regelen klar, lightbrus er for voksne. Det kan bli et problem når vi er hos andre som serverer lightbrus til barna uten andre alternativer. Der jeg vet at det gjøres tar jeg med vanlig brus eller annen drikke. Ellers skjer det så sjeldent at jeg lar det gå for de gangene.

 

Det som er vanskeligst er jo holdningen til brus-drikkerene. De tror jo at siden det ikke innholder sukker er det omtrent like greit som vann. Man blir gjerne sett på som hysterisk eller fanatisk hvis man nekter barna sine eller sier at man selv ikke inntar brus med kunstige søtstoffer. Det bugner av motargumenter: Hvis det hadde vært farlig hadde det ikke vært lov i Norge. Legene sier at det ikke betyr noe i moderate mengder osv.

 

Da får jeg så lyst til å riste folk og si "våkn opp!"

 

Når det gjelder foreldrene dine ville jeg gitt beskjed om at det ikke er ok å ta med seg brus hjem til dere. Du kan f.eks si at du ønsker å begrende brusdrikkingen til barna, og at dette blir vanskeligere når de har med seg brus. De vil sikkert mene at det ikke er så farlig med et glass 2-3 ganger pr uke, men da kan du si at det blir ganske mange glass i løpet av et år det, og det er slettes ikke bra for tennene.

 

Når det gjelder barna kan det lønne seg å snakke med dem og fortelle dem litt om virkningene av stoffene. De beste er jo at de selv tar beslutningen om å ikke drikke lightbrus. Ettersom de voksne rundt dem drikker lightbrus ville jeg gått for argumenter som at voksne tåler det bedre fordi de er større og det skal større mengder til før det blir for mye.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er viktig å ikke bli hysterisk. Litt lettbrus i ny og ne skader ei, og jeg tar det med god samvittighet i stedenfor vanlig brus.

 

Skal man bli helt i fistel, så bør man i grunnen kutte ut det meste av maten i dag, for alt er "farlig" på en eller annen måte.

 

Alt med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleklump

Jeg drakk ikke lettbrus fra juni i fjor fram til jul. Det var bare et eksperiment. Jeg må si at jeg ikke merket noen ting. På vekta hadde det ingenting å si. Skal sies at jeg drakk i gjennomsnitt 1,5 liter brus om dagen. Er tilbake på tilnærmet likt forbruk nå. Men drikker alltid alt vannet jeg skal i løpet av en dag før jeg kan drikke brus.

Kurslederen min gikk et helt år uten lettbrus. Hun merket heller ingenting.

Faren ved at man får lyst på noe sammen med brusen er jo alltid der.

 

Jeg hadde heller sett at brus ble søtet med stevia, noe jeg tror det kommer til å bli om få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke bli hysterisk. Litt lettbrus i ny og ne skader ei, og jeg tar det med god samvittighet i stedenfor vanlig brus.

 

Skal man bli helt i fistel, så bør man i grunnen kutte ut det meste av maten i dag, for alt er "farlig" på en eller annen måte.

 

Alt med måte :)

 

Hehe, det er morsomt hvordan noen alltid skal begynne å bruke ordet "hysterisk" når man har denne type diskusjoner. Det er ikke hysteri selv om man velger å ikke innta lettbrus eller ikke liker at barna drikker det. Man sier jo ikke at folk er hysteriske selv om de er avholdsmennesker for eksempel... (satt litt på spissen)

 

Alt med måte ja, men vi får i oss veldig mye kunstige søtstoffer i dag. Ikke bare fra brus, men tyggegummi, pastiller, saft og syltetøy osv. Så jeg tror ikke det er en dum ide å forsøke å begrense det litt. Særlig for barn, ettersom det skal mindre til før de overstiger den grensen for hva som regnes som et "greit" inntak.

 

Jeg mener ikke at alle skal kutte det helt ut, det er jo opp til en selv å avgjøre. Men jeg synes det er litt greit at man vet litt om hvilken effekt det kan ha, og eventuelle bivirkninger.

 

Og selv om det er flere som ikke merker forskjell på om de drikker lightbrus eller ikke, så betyr jo ikke det at det ikke har innvirkning helsemessig... Mange røykere går friske i årevis. Noen blir aldri syke av det. Men det er ikke dermed sagt at det er sunt å gjøre det likevel... (nok en gang satt litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Jeg må si det kommer frem veldig mye bra her. Jeg mener jo også at det blir for dumt å bli hysterisk for alt man får i seg, i dette tilfelle er det snakk om aspartan. Jeg syntes også det blir for dumt å kalle det hysteri om man velger å kutte ut enkelte varer på bakgrunn av kunnskapen man har. Ferskvarer er jo alltid å foretrekke, men ikke bestandig like lett å få tak i i vår verden desverre. Det er jo ingen hemlighet at kunststoffer ikke er bra for kroppen.

 

Brus er ikke min last, men har hatt sjokolade. Takket være utfordringen til Nickii her har jeg holdt meg unna den og alt annet godis/kaker siden nyttår ;) Gjør det meg hysterisk? Nei det vil jeg absolutt ikke si, men det er et bevist valg. Det er bare en ting jeg tillater kroppen min å bli avhengig av og det er vann :rolleyes: Drikk så mye brus lett eller vanlig, og spis hva du enn vil, men la det være beviste valg for din og evt dine barns del.

 

"Du", "dine" o.l er ikke berettiget til noen spesielle, men alle de som leser innlegget :)

 

Valgene vi tar er det som former fremtiden vår uansett hva det måtte gjelde, la de være beviste! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Sivalur

Dette var en super tråd!! Jeg har vært en stor brus-drikker i mange år - vanlig brus da jeg bodde hjemme som tenåring, pepsimax i en liten periode mens jeg studerte, og så tilbake til vanlig brus (les: cola, det var vel det det gikk i...) I 2005 gikk jeg over til Cola Light da jeg for første gang på mange år gikk på en vekt, og fikk litt sjokk da den viste 80 (pleide alltid ligge på 73-75 hvis jeg lånte vekta hjemme hos noen - med klær). Så jeg byttet til Cola Light og skjerpet matinntaket, begynte med krom-tabletter, kuttet ut alt av godteri, og gikk ned 7 kilo på 3 måneder på egen hånd. 3 år senere hadde jeg en sønn på 1,5 år, veide 85 kilo og planla bryllup. Da ble det Grete Roede kurs, hvor jeg noen ganger prøvde å ta opp om det kunne være ugunstig med aspartam, men hver gang ble 'satt på plass' av kursleder med beskjed om at aspartam er helt trygt.

 

Vel. Jeg har mine tvil om det. Hos oss er også light-brus kun for voksne. Vi drikker ikke lenger brus til middag, kun vann, av og til brus hvis det er pizza. Da får ungene vanlig brus. Eldstemann vil helst ha den med svart kork, men vi sier at han får bare den med rød kork.... Den siste halvannen måneden har jeg endelig klart å kutte ned på light-brusen. Jeg har ikke sluttet helt, for det har jeg prøvd før, og jeg sprekker alltid, så nå unner jeg meg et glass eller to i helgene, men ikke til hverdags. Synes jeg sover bedre og har mindre luft i magen. Skal holde ungene unna light-brusen så lenge som mulig! De er heldigvis glade i vann.

 

Skulle også ønske brusen ble søtet med Stevia.

 

Og til slutt - jeg tror det er mange barn som blir gira av aspartam.... har lest historier om barn som har vært 'umulige', hvor familien har gått over til et sunnere og mer naturlig kosthold (mindre tilsetningsstoffer, lage mat fra bunnen av, you know the drill) - hvor ungene har blitt mye roligere!! Ikke alle reagerer på det, men har man urolige/gira barn, så er det noe av det første jeg ville prøvd, å se på kostholdet. :) Trenger ikke være hysterisk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...