Gå til innhold

"Kurs" på egen hånd. Oppstart uke 10


Gjest Gemma
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Mittår!

Der var dere jo! :) Så bra!

 

Jeg kjenner meg også kjempeklar for siste innspurt! Gleder meg til faste treningstimer starter opp igjen neste uke. Da går det liksom litt av seg selv.

 

Har begynt å snu om igjen på kosten denne uken, jeg også. Holdt meg unna søtsakene. Har tatt en pause fra det egentlig kjempegode og effektive Ingers rugbrød, som har vært avgjørende for meg for å klare å holde kosthold i sjakk, for jeg reagerer muligens på gjær. Dermed har jeg gått over til å bake supergode og sunne knekkebrød. Gjør samme susen uten gjær. Det er nemlig gjær i de fleste kjøpeknekkebrød.

 

Ingredienser:

2 dl sammalt hvete grov

2 dl lettkokte havregryn

2 dl havrekli

1 dl linfrø

1 dl kruskakli

2 ts salt

7 dl kaldt vann

 

Framgangsmåte:

Sett steikeovnen på 175 grader.

 

Bland alt sammen og la stå i ca. 15 minutter.

 

Fordel massen utover to bakepapirkledde steikebrett.

Smør massen utover med en steikespade til det er tynt og jevnt fordelt.

 

Sett i steikeovnen i ca. 15 minutter først. Ta ut og skjær i passe stykker.

 

Sett deretter knekkebrødene i ovnen igjen i ca.30 minutter.

Åpne ovnen etter ett kvarter for å slippe ut damp.

 

Til og med ungene spiser sunt med glede når de får disse knekkebrødene. Favoritten er med leverpostei, agurk og tomat. Herlig også, med oster, makrell i tomat osv.

 

Ja, jeg er med på veiing fra mandag 3.

 

Nå er vi i gang dere! :) Juhuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 524
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallo Mitt år, takk for oppskrift, den må testes. Jeg satser på å komme meg på treningssenter i høst og jobbe litt målrettet med styrke. Har jo klart å gå ned nesten 10 kg og føler at det snart er like viktig å få strammet opp litt som å gå ned de siste 5-10 kiloene. Men målet er begge deler.

 

Flott at vi er igang igjen. Klarer å spise riktig mat jeg, men jeg spiser fortsatt litt mye med tanke på å gå mer ned. Tre brødskiver til kvelds blir litt i overkant.

 

Men fra neste uke er det fullt fokus.

 

Håper vi får igang igjen hele banden, vi trenger hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Her er det fullt tempo. Gikk tur sammen med en venninne i 1 t og 40 minutter i går. Innebandy i godt 40 min i dag. Det er positivt, men jeg spiser fortsatt for mye. Ikke så mye at jeg legger på meg tror jeg men så mye at jeg ikke går ned. 1. september er det fullt fokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det 3. september men kjekt å ha veiedag på mandager. Her viste vekten 80.9 Grr.. Håper det er litt overskuddsveske i kroppen men nå er det full sokus. Skal ikke begynne å gå opp igjen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke falt av. Bare en hinsides stresset uke! Veide meg 3. sept, men fikk ikke rapportert. Da viste vekten 81,3kg...!!! :(

 

Og nå er jeg redd den har gått opp etter det... Har vært så sliten at jeg ikke har orket å trene nok, (kun en zumbaøkt og en svømmetur) men spist i steden. Er det mulig?

 

Har vært i konfirmasjon i dag, og ga blaffen i å begrense meg...

HJELP!!! Hvor er det blitt av motivasjonen?

 

Stress er min verste fiende når jeg skal redusere vekt.

 

SOS!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Mitt år.

Godt å se at noen er med.. Nå trenger jeg også motivasjon. Oppstart av nytt skoleår fører alltid til stress og nå er skuldrene oppe under ørene og matinntaket ute av kontroll. Nå må jeg få igjen fokus. Bakte knekkebrød i går også tenkte jeg at jeg fikk handle inn godt med sunne matvarer og rydde vekk igjen restene av sommerne utskeielser.

 

Vekta viste i dag også 80,9 og jeg er imponert over at jeg ikke har gått opp, men jeg vil jo ned igjen. Og det fort. I vår var jeg nede så jeg såg 78 tallet. Jeg vil tilbake dit og enda litt lengre ned..

 

Full skjerpings. Burde registrere hva jeg spiser i en periode nå kjenner jeg, men det er litt tiltak det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei og nei.

Da var jeg oppe i 81,3 kg. Dette går gal vei. Nå er det full skjerpings. Det er jo JEG som bestemmer hva jeg skal putte i munnen. Jeg VIL jo IKKE gå opp igjen i vekt...

 

Nå er det nok. Fullt fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det nokså likt, vi to! Ca på samme vekt nå, ca samme mål i sikte og ca samme irriterende mangel på motivasjon... ;)

 

Har bevisst ikke veid meg den siste tiden, for jeg vet det har gått oppover. I dag var jeg omsider oppå... Men jeg kan ikke vite sikkert, for vanligvis tar jeg veiing uten for mye klær, og før frokost (mest hyggelig tall da...) I dag var det etter frokost og fullt påkledd. Da viste vekta 83,1kg! Så jeg velger å tro at mat, drikke og klær var forferdelig tungt i dag... ;)

 

Skal ta en skikkelig en i morgen.

 

Hvordan går det med deg da, Gemma?

 

Nå tror jeg rett og slett jeg ble motivert for en svømmetur, gitt! Lurt å stikke nesa si innom her! Målet er å få det til oftere.

 

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linka_lill

:D Tusen takk for alle gratulasjoner jenter og så kjekt å se at dere er kommet i gang igjen da :D

Her går bare kiloene oppover, he he, så jeg e misunnelig på dere som går nedover. Men slik er det. Formen har vært elendig her de siste 2-3 mnd så jeg har stappet i meg mat for å holde kvalmen i sjakk, noe som resulterte i mange kg opp, 5 kg til nå (men tross alt bedre enn forrige gang, da kom 8 kg på mye tidligere) men jeg velger å være positiv. Er jo en grunn til at jeg går opp da, he he, Men nå er formen stigende og vektøkningen har stabilisert seg, så nå skal jeg endelig begynne å bevege meg igjen. Hår fått låne meg sykkel av svigerfar, så jeg skal prøve å få meg en sykkeltur hver dag.... og den knekkebrød oppskriften så bare knallgod ut - glad jeg stakk innom her idag, knis.

 

Uansett, ville bare inn å hilse på. Dere er gode som er kommet i gang for fullt igjen, STÅ PÅ JENTER :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jenter..

 

Så hyggelig at flere er innom. Kjekt å høre fra deg Linka lill. Kjenner igjen problematikken me kvalme, jeg åt litt hele tiden jeg for å holde kvalmen i sjakk, etter fødselen hadde jeg så problemer med syre at jeg fortsatte å spise lite og hele tiden. Bra du ikke har gått opp like mye å langt som forrige gang, heldigvis er det naturlig å gå opp litt, men det er sikkert lurt å være bevisst på hva man spiser og holde seg i aktivitet. Om ikke annet blir det ikke så tungt å ta tak etterpå.. Håper du kikker innom oss med jevne mellomrom, om ikke annet ser du at vi trenger motivasjon.

 

Denne uken har jeg klart å være litt flinkere. Da jeg gikk på vekten på mandag og såg at det bare rusler sakte men sikkert oppover igjen ble jeg sur. JEG VIL JO VÆRE SLANK, hvorfor putter jeg innpå mat jeg vet jeg ikke skal spise da. Jeg være idiot..... Så nå har jeg vært mye flinkere. Har hatt litt mye å gjøre i høst i tillegg til oppstart på skolen, det fører til stress og da mister jeg fokus. Men nå er det slutt..

 

Mitt år.. Skal vi sette oss noen veldig realistiske mål frem til jul og holde kontakten her?? Etter nyttår kan vi evt. lage en ny plan. Jeg tenker nå at jeg skal være ferdig i idealvekt frem til neste sommer...

 

Høstferien skal gå til å senke skuldrene, kose meg og gå mange - lange turer...

 

Håper jeg har fått vekta til å begynne å krype ned før det..

 

Her trengs oppmuntring og noen å dra i lag med..

 

Er noen av dere andre innom, er det noen "nye" som vil henge seg med er dere hjertlig velkommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjuvtitta på vekta i dag og det kan se ut som jeg har klart å snu topplokket og at vektnåla på nytt er på vei i riktig retning. Slipper ikke eventuell jubel løs før endelig veiing på mandag. Fortsatt god helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gitt meg selv nye målsetninger fremover. De skal være både realistiske å nå og gjennomførbare...

Noen som henger seg på...??

 

I går var jeg så tung i kroppen og lat at jeg var helt ødelagt. Da ringte jeg en venninne og vi gikk en tur på ca. 1,5 time. Det hjalp. Nå skal jeg igang med mer trim.... Det er jo ikke bare vekta det er positivt for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA; jeg er med på realistiske mål!!!

 

Kjenner jeg blir motivert når jeg ser det går bra for deg. Så flott!

 

Har ikke veid meg, for jeg har mensen og føler meg skikkelig oppblåst og sur denne uken. Skal på vekta på mandag.

 

Har vært vanvittig trøtt og daff i det siste. Kjenner at når jeg er trøtt og streassa, trener jeg mindre, og da sklir kostholdet ut også. Vond sirkel. Kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg må begynne med å rette fokus på nok søvn, -legge meg tidlig nok. Da orker jeg trene, og så kommer kosthold lettere på plass, samt styrke til å stå imot søtsug. Har kun fått en ukentlig treningsøkt i det siste. Men nå skal det bli minst tre!

 

Gemma, stemmer det at du nylig har vært inne og redigert signaturen din, med målsetting? Så flink du er! Ned et havkilo i uken er fornuftig, og så en holdvekten-periode i julen, før du fortsetter. Jeg vil være med!!!! Har foreløpig ikke rørt min signatur, men vil prøve å holde følge med deg fremover. Har nok havna på et høyere tall enn deg, nå. Spent på hva jeg ser på mandag. Skal ikke vente med trening og kosthold til mandag, altså… Vil bare ikke veie meg denne røde og tunge uken… ;)

 

Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du vil bli med Mitt år. Jeg trenger virkelig noen å "ha meldeplikt" for og noen å ha følge med.. Jeg har iallefall satt opp en målsetning som jeg håper er realistisk. Jeg er litt sløv med det at når jeg nå har gått ned 10 kilo siden jeg begynte å ha fokus på vekten så blir jeg litt sløv fordi jeg føler meg tross alt veldig mye bedre nå enn for 10 kilo siden. Derfor prøver jeg å ha en målsetning der jeg må holde fokus for å klare å komme i mål.

 

Jeg er iallefall veldig bestemt på at jeg skal komme i mål før sommeren...

 

Nå har jeg vært på innebandytrening i kveld og er helt utslitt, klarer å være ganske konsekvent med maten, men det blir noen utskeielser mer enn jeg burde. Nå reiser jeg snart på høstferie, da er det en uke på fjellet med mange turer men det blir også ekstra mat...

 

Fullt fokus fra uke 41. Er du med Mitt år? Flere som går for full fokus fra uke 41?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke deg som har fått til trening, Gemma! Tommel opp!

 

Jeg har tilsvarende høstferie i uke 41, så jeg gir jernet fra uke 42....

 

Men skulle gjort det fra dette øyeblikk...!!!!!!!!!!!! -Klarte jo ikke holde meg unna vekta til mandag... Og nå ser jeg en skrekkelig større oppgang enn jeg fryktet. Jeg er 84kg igjen!!!!!!! Bruk denne lesningen til å la deg skremme bort fra sløvheten etter å ha klart nedgang på ti kilo! Nedgangen i seg selv er jo superbra! Men i hvert fall for min del, er fellen å slappe for mye av, kombinert med stress. Jeg har hatt en vektnedgang på ti kilo i løpet av litt over ett år nå. I mai 2011 veide jeg 89kg, det er det meste jeg har veid. Jeg gikk laaangsomt ned til 85kg frem til årsskiftet, så ned til 79kg (skimtet også 78 i et par dager). Jeg var superfornøyd med meg selv, som hadde klart ti kg ned, og akkurat som deg, var jeg ganske tilfreds, fordi jeg hadde forskjellen med ti kg mer, friskt i minne. Dog visste jeg at jeg må lenger ned, helsemessig. Så kom sommeren der alt tok pause. Jeg klarte å holde meg på pluss minus 80kg, men hadde lagt fokuset på hylla, dermed har jeg slitt enormt med å finne det igjen etter sommeren, når livet har blitt mer stressa igjen, og JEG ER PÅ VEI OPPOVER!!!!!!!!

84 er jo bare fem kg fra der jeg startet!!!! OG DIT SKAL JEG IKKE IGJEN!!!!

 

Jeg som har kastet klærne som var blitt for store. Kjenner jeg må bruke powerthoughts nå, for ikke å bli så oppgitt at jeg blåser i hele greia! Forstår godt de som sier at de er leie av jojo-slanking. Slik vil jeg ikke ha det!

 

Nå skal jeg bestemme meg for å ta en ellipse- og styrkeøkt i kveld! Spør meg om jeg fikk gjort det, så føler jeg mer press. ;)

 

Og så skal jeg svømme i morgen tidlig!

 

I helgen skal vi ha bursdagsfeiring for datteren min! Blir kjekt, men jeg frykter for utskeielser... Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi tak sammen. Hvis vi prøver å ikke skli helt ut sier vi ny start etter høstferien. Fullt fokus sammen?? Jeg tenkte jeg skulle bruke høstferien til å komme igang med trening. Målet er minst en skikkelig gåtur hver dag. Jeg skal være på hytta og har tre aktiviteter foran meg... Strikke, lese og trimme.

 

I morgen skal jeg være konfransier i et 30 års jubileum for en klesbutikk, for det får jeg klær for ca 5 000,- de klærne skal neimen meg ikke være større enn nødvendig. Jeg vil ikke opp igjen..

 

Ok, fikk du tatt styrkeøkta di? Jeg gir samme utfordringen til deg, jeg har lovd meg selv å komme meg ut og gå eller jogge i morgen. Hovedmålet er å komme ut. Spør meg om jeg gjorde det. Det har blitt litt mer enn tre biter smågodt i kveld, feiere at høstferien er igang... Men nå SKAL det være måtehold denne uken...

 

Lykke til, vi SKAL klare dette. Fint du er med, jeg trenger noen her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med deg, Gemma?

Har tenkt på deg og hvordan det har gått etter høstferien.

 

Det koster meg mye å logge meg på her for å fortelle at jeg er på feil kurs, -oppover!!!!!!!!!!! :o

 

Det irriterer meg at livet mitt er så proppfullt av stressmoment som jeg ikke har bedt om og som jeg ikke kan løpe fra. Det gjør at jeg blir helt vissen og dermed ikke orker trene nok, ikke orker fokusere eller lage den maten vi bør få i oss. Det blir jo en ond sirkel, det. Sliten, dårlig kost og lite trening - enda mer sliten....

 

Viljen vil ut av det, men det er nifst hvordan hjernen suger deg mot minste motstandsvei for å få et energikick, f.eks en cola... Jeg vil ikke, men opplever at jeg gjør det likevel.

 

Melde meg på roedekurs kan jeg heller ikke. Det virker ikke på meg lengre.

 

Har begynt å lese "Tenk deg slank" av Sigurd Stubsjøen, han bruker interessante teknikker i form av NLP. Krysser fingre for at det virker.

 

Uff, dette ble ikke akkurat et inspirerende innlegg for din del... Men sånn er ståa her, for øyeblikket. Nå MÅ det snu snart!!!!

 

Du da? Håper det går bedre hos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

Jeg fant tid til å starte dagen med zumba idag! I over en time!!! :D

 

Fantastisk hva det gjør for både kropp og sjel å få seg en opptur igjen! Herlig!

 

I går kveld laget jeg meg også et skjema som viser hver minste detalj av hva jeg skal putte i munnen til enhver tid i løpet av en dag.

Jeg er nemlig ikke laget slik at jeg fikser å drive å skrive ned etter hvert hva jeg har spist, mest fordi jeg ikke får tid til å huske på det i alt hverdagskaoset. Så jeg må ha et ferdig utfylt skjema. Der skal jeg hake av alt som er spist og drukket og evt føre på det som kommer ekstra, dersom det mot formodning skulle være noe.

 

Dermed blir det jo litt kjedeligere, nesten lik meny hver dag, bortsett fra middag, men jeg vet av erfaring at det vil funke og få meg ned i normalvekt. Så da så! Planlegging er stikkordet for meg.

 

Ikke så strengt som det høres ut til, for jeg har lagt inn mat jeg er glad i og som jeg vet jeg kan glede meg til. Litt kos på kvelden, som ti druer, tolv cashewnøtter og to xocaisjokolader. Mmmmmmmmm Dessuten deilig smoothie sammen med barna før de legger seg. Så jeg skal ikke lide. Må bare ha planen klar så det ikke blir så lett å skli ut og velge lettvindte og usunne løsninger.

 

Wow! Dette har jeg prøvd før... og klart det over laaaaang tid... Klarer jeg det nå??????

 

Nei, nå må jeg i dusjen og vaske bort Zumbasvette! ;)

 

Venter på å høre fra deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, sjekk ut denne:

 

http://helsesjokolade.net/

 

De er kjempegode! Hjelper ved sjokoladesug uten å skade kroppen. Gir antioksidanter. Inneholder ikke de farlige kunstige søtstoffene som skal erstatte sukker. Her har de brukt krystallisert sukker fra sukkerrør. De løses ikke opp i kroppen, men går rett igjennom, men funker akkurat som raffinert sukker, smaksmessig. Genialt, spør du meg. Rart ikke andre produsenter ikke har oppdaget det.

Dog er disse sjokoladene svindyre, men jeg betaler gladelig 21 kr dag for disse helsegevinstene! Og om man verver andre under seg, får en dem billigere, evt gratis eller med inntekt, alt etter som. Noen har det som sin eneste inntektskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært innom her med jevne mellomrom, siden sist jeg skrev, men fortsatt meg som siste besøkende... Hvor er du, Gemma? Hvordan går det med deg?

 

Jeg hadde en veldig god uke forrige uke. Mye trening og bra kosthold. Så kommer helgene... Denne helgen har vært ekstra utfordrende siden vi hadde bursdagsfeiring for et av barna våre. Ble litt utskeielser da. Det bør jo være lov med litt, det er jo omlegging av livsstil, dette, som skal vare, men utfordringen er å begrense seg i utskeielsen. Jeg tenker lett at har jeg syndet litt, kan jeg like gjerne synde skikkelig, da har jeg jo ødelagt likevel... Blir vel litt oppgitt og trøster meg selv med mer utskeielse. Jeg vet det ikke er god logikk her, holder bare på å analysere mine dårlige vaner. Interessant å bli kjent med disse tankemønstrene, så jeg kan avvæpne dem, - for håpentligvis...!

 

Men nå er uka i gang igjen. Svømming i kveld, og kakerester skal jeg gi til barnevakten... ;)

 

Målet nå er å være like aktiv som i forrige uke, og skeie ut litt mindre til helgen enn jeg gjorde sist, slik at ikke alle kalorier jeg jobber av i uken kommer på igjen i helgen... Da mister jeg motet, og det vil jeg ikke nå.

 

Er det flere her inne??????????????

 

Kom kom!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hallo Mitt år og andre flinke damer.

Nytt år og ny start. Jeg starter en ny tråd, kaller den "Summer of 69" Godt med blanke ark der de gamle nederlagene ikke er med.

Heng deg på der.. Vil gjerne ha deg med videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...