Gå til innhold

jeg har aldri trent før


Gjest sagala

Anbefalte innlegg

:unsure: som tittlene sier jeg har aldri trent før, eller det vil si jeg har ikke trent siden jeg gikk på barneskolen og det er over 20 år siden. Jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, og har yoyo slanket meg opp og ned mellom 80 og 100 kg noe som med min høyde tillsier en BMI med farlig overvekt.

 

Denne gangen vil jeg gjerne klare og gjøre det ordentlig.

Har både wii fit, 30 days med JM, flere forskjellige andre trenings videoer og tilgang på trenings studio og en lang skogs sti omtrent like utafor døra så mulighetene er mange.

 

Problemet mitt er nå at jeg aldri før har trent og jeg orker ikke hoppe opp og ned som de gjør på videoene og etter 15 minutter føler lungene mine seg slitne nok (jada jeg røyker også, sistgang jeg prøvde og slutte la jeg på meg 6kg på en uke og fant ut at jeg heller ville røyke enn å måtte bytte ut garderoben med større klær).

 

Jeg spiser som jeg skal, slavisk, og gjør den lille treningen jeg klarer, men resultatene lar vente på seg. Er det noen her som har vært i min situasjon som har noen tips om en treningsform som ikke ville tatt fra meg motivasjonen nå i begynnelsen?

 

Hoppet dere andre rett inn på å klare hele den første lette delen i 30days med JM uten problemer? for jeg kommer ikke gjennom det en gang og jeg vet jeg må trene, men når jeg ikke klarer den letteste treningen en gang vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - jeg tenker at du har noe å glede deg til! Trening er fantastisk :)

Men jeg synes du skal begynne forsiktig, med noe som gir lav belastning. Det er jo viktig at du ikke får belastningsskader og blir satt ut av det.

 

Jeg ville gjort ett av to - litt avhengig av hvor du bor og hvor mye penger du har:

1. Bestemt meg for 30 min aktivitet hver dag og fordelt dette på å gå turer, sykle turer og å svømme. Om du har gode sko til å gå med er alt dette lav belastning, og du kan gradvis øke intensiteten.

2. Brukt penger på en PT som kan få deg i gang på forsvarlig vis. Men det koster jo flesk, da! Jeg har aldri unnet meg det og tenker kanskje at det øverste er vel så aktuelt - det er enklere å få til også.

 

Lykke til! Og vet du hva - etterhvert som du blir både lettere i kroppen og røykfri kommer jo treningen til å gå gradvis lettere for deg.

 

:unsure: som tittlene sier jeg har aldri trent før, eller det vil si jeg har ikke trent siden jeg gikk på barneskolen og det er over 20 år siden. Jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, og har yoyo slanket meg opp og ned mellom 80 og 100 kg noe som med min høyde tillsier en BMI med farlig overvekt.

 

Denne gangen vil jeg gjerne klare og gjøre det ordentlig.

Har både wii fit, 30 days med JM, flere forskjellige andre trenings videoer og tilgang på trenings studio og en lang skogs sti omtrent like utafor døra så mulighetene er mange.

 

Problemet mitt er nå at jeg aldri før har trent og jeg orker ikke hoppe opp og ned som de gjør på videoene og etter 15 minutter føler lungene mine seg slitne nok (jada jeg røyker også, sistgang jeg prøvde og slutte la jeg på meg 6kg på en uke og fant ut at jeg heller ville røyke enn å måtte bytte ut garderoben med større klær).

 

Jeg spiser som jeg skal, slavisk, og gjør den lille treningen jeg klarer, men resultatene lar vente på seg. Er det noen her som har vært i min situasjon som har noen tips om en treningsform som ikke ville tatt fra meg motivasjonen nå i begynnelsen?

 

Hoppet dere andre rett inn på å klare hele den første lette delen i 30days med JM uten problemer? for jeg kommer ikke gjennom det en gang og jeg vet jeg må trene, men når jeg ikke klarer den letteste treningen en gang vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen vil jeg gjerne klare og gjøre det ordentlig.

 

Så bra!!

 

Det tror jeg du greier! Mitt beste råd er at du finner noe du liker å gjøre, slik at du holder motivasjonen gående. Etter hvert som du blir mer og mer trent vil du også like nye treningsformer. Sykling eller svømming er bra. Det gir ikke så stor belastning på knær og ledd. Liker du å gå turer, så bruker du skogsstien. Du trenger ikke gå lange turen før det har effekt. Men gå så du kjenner at du blir litt sliten. Ha gjerne musikk på ørene og fokuser på den. Du kan forsøke å begynne på treningsstudio. Der er mye forskjellig å finne på der, så om det er noe der du tror du vil like, så er det bare å prøve :)

 

Og om du synes videoene er morsomme, så følg de. Det gjør ingenting om du ikke greier hele programmet. Gjør det du greier. 15 minutter er veldig mye bedre enn ingenting. Og det går nok ikke lang tid før du greier hele :)

 

Kanskje er det mye å trene hver eneste dag i starten. Det må du nesten kjenne litt på selv tror jeg. Men sett deg faste dager og klokkeslett, det gjør at du er mentalt klar og det er lettere å komme seg opp av sofaen uten å utsette øktene.

 

Jeg var veldig dårlig trent. Jeg begynte å gå litt på tredemølle, og første gangen jeg skulle prøve å jogge greide jeg bare et par minutter... Var helt ferdig etterpå. Vet ikke hvor lang tid jeg greier nå, for jeg har ikke prøvd å jogge til det sier stopp, men greier nok over en time og vel så det :) Jeg har gått fra sofagris til å bli treningsavhengig. Og jeg eeelsker det! Hadde aldri trodd det om meg selv. Men det forstår jeg jo når jeg husker tilbake. Det var jo faktisk vondt å trene. Det er det ikke nå lenger. Ikke på samme måte i alle fall! Så det blir bedre, kan jeg garantere!

 

Med litt innsats så stiger nok formen raskt. Finn treningsgleden og stå på. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

Eg støttar det dei andre seier. Den beste treningen er den det blir noko av!!!!

Begynn forsiktig med å gå. Om du begynner med 15 eller 30minutter til dagen er underordna, så lenge du har ein progresjon. Skogsstiar er flott da det også utfordrar balansen og kjernemuskulaturen i tillegg til at det er skånsomt for ledda.

 

Prøv med litt styrke i tillegg.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med hva de andre sier, masse gode råd her!

Og det viktigste rådet er kanskje som BOIO sier: den beste treninga er den som det blir noe av!

 

Så sett av litt tid, enten hver dag eller annenhver dag, og gjør noe - hvasomhelst - men gjør det! Trening er ikke nødvendigvis morsomt og gøy og superkult, selv om mange påstår det. Er du heldig, så kan det bli ganske artig etterhvert, men ofte er det slitsomt! Så hvorfor trener jeg allikevel? Fordi jeg vet at det er så deilig når jeg er ferdig med en planlagt økt! Fordi jeg vet at kroppen min har godt av det!! Fordi det er en ubeskrivelig følelse å kunne ha kondis til å gjennomføre topptur med venner uten å være den som sinker gruppa! Fordi det er supert å kunne leike med ungene i akebakker og dra de opp igjen og igjen uten å bli for svett og klam og tungpusta, bare litt "godsliten" :D

 

Kom igjen, sett av litt tid, og kom igang, du vil ikke angre! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hoppet dere andre rett inn på å klare hele den første lette delen i 30days med JM uten problemer? for jeg kommer ikke gjennom det en gang (...)

 

De andre her skrevet alt det jeg ville skrevet, så skal ikke lage et langt innlegg her ;) Jeg ser på meg selv som ganske godt trent (løper 10km på60 min,tar strake pushups o.l) jeg klarte riktignok å fullføre den første "lette" delen med JM, men den er ikke så lett, og jeg er i tillegg en som ikke ak gir meg selv om lungene vrenges osv :P Så ikke bli lei deg for at du ikke klarer å følge det helt.

 

Det finnes mye morsom trening, men det er ikke alltid gøy å trene uansett, og i begynnelsen er det rett og slett kjipt. Man føler man ikke får til noe som helst, det er bare vondt og man blir lei av folk som sier "det blir bedre!" Sannheten er at det trenger ikke å bli bedre, men om du vil, og det virker det jo som om du gjør, så VIL det bli bedre ;) Og den beste følelsen er jo etter trening, ikke minst (for min del) dn gode samvittigheten :D

 

Om du har noen fysiske plager (knær eller rygg f.eks) kan du få legen din til å henvise deg til en fysioterapeut som kan lage et treningsopplegg til deg ved siden av. Via legen koster ikke fysio så mye, privat kan det bli dyrt, kommer ann på hvor du bor! (er fysio selv så dette vet jeg;))

 

Jaja, så ble det et litt lenger innlegg alikevel da.. Håper du får bruk for dette og masse lykke til på veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...