Gå til innhold

Ned i vekt til jul 2012


Gjest Charlottejenta
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Charlottejenta

Hei,

 

jeg ser at her er en motivasjonstråd for å komme ned i vekt til sommeren, men nå er jo sommeren nesten over (hvertfall for min del), så kanskje en motivasjonstråd for å komme ned i vekt til jul kan være noe?

 

Jeg har ikke mål om å gå ned så utrolig mye, men jeg ønsker å gjøre det jevnt å trutt frem mot jul. Jeg begynner i ny jobb 13. august og skal sannsynligvis operere hoftene mine i løpet av høsten, slik at jeg har behov for "god" energi fra maten jeg spiser. Har nettopp vært fire uker på bryllupsferie (kombinert USA og cruise-ferie), og har lagt på meg en del siden bryllupet. Jeg har en veldig lav forbrenning og legger fort på meg, derfor er det ekstra viktig for meg å passe på hva jeg spiser. I tillegg kan jeg ikke trene nå pga. hoftene mine (i tillegg til at jeg regner med at jeg må sykemelde meg i løpet av høsten, for mye smerter), så da må motivasjonen være på topp slik at jeg ikke raser opp i vekt! Foreløpig er planen min følgende:

 

Vekt 25. juli: 74,7

Delmål 1: 72 kg

Delmål 2: 70 kg

Hovedmål: 68 kg - innen 24. desember

 

Har foreløpig ikke satt noen dato for når jeg skal nå delmålene mine, men hovedmålet er helt klart til jul! :)

 

Er det noen som er med meg slik at vi kan motivere hverandre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, Charlottejenta!

 

Jeg er gjerne med på en slik motivasjonstråd! Målet mitt er å gå ned 13 kg, men konsentrerer meg om de 10 første nå i første omgang, og planen er at de skal være borte til jul. Som motivasjon kjøpte jeg nylig en kjole som jeg har veldig lyst til å komme meg inn i og bruke i jula.

 

Jeg tar utgangspunkt i vekta jeg hadde nå på mandag.

 

Start 16.juli: 73,0 kg

Vekt 23. juli: 72,7 kg

Delmål 1: 70,5 kg

Delmål 2: 68,0 kg

Delmål 3: 65,5 kg

Delmål 4:: 62 kg - innen 24. desember

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Så flott!! Trenger å motivere hverandre! En kjole er virkelig en knall god motivasjon! Jeg har et skjørt jeg har veldig lyst å komme inn i som jeg kjøpte nå i sommer i tillegg til favoritt buksen min som har vært for liten altfor lenge - kanskje jeg endelig kan komme meg inn igjen i den! :)

 

Jeg har akkurat laget meg en matplan frem til onsdag, slik at jeg får spist nok - merker det er det som er problemet mitt, jeg klarer meg ofte fint på 1000-1200 kcal om dagen, og det blir altfor lite i det lange løp. Har skrevet handleliste til i morgen og er virkelig klar til å få satt skikkelig igang.

 

Når har du veiedag? Planen min var å veie meg hver mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Hei!

 

Jeg og vil gjerne være med, om jeg kan?

 

Vekten min har heldigvis blitt redusert en god del allerede, men sliter med å komme meg forbi et vektplatå og ta av de siste kg. Jeg spiser riktig og beveger meg nok, så det er nok bare noe jeg må jobbe meg gjennom.

 

Jeg har satt meg et mål å nå 65 kg, gjerne innen jul, stresser ikke så veldig mye med det tallet egentlig. Det jeg er mer fokusert på er en kjole jeg har i str 36 som jeg veldig gjerne vil se fin ut til julebesøkene ;) Per i dag ligger jeg nok på en str 38-40, så det er et stykke igjen å gå (føles som om terskelen fra de størrelsene ned til 36 er mye større enn fra str 42-44 ned til dit jeg er nå..)

 

Dette kan vi nok fint klare!

 

Charlottejenta: Så utrolig flott at du har motivasjon til å gå inn i dette på tross av store kroppslige utfordringer i tiden som kommer! Herlig å lese! Om du er flink og strukturert med maten din så kommer nok dette til å gå din vei selvom du ikke kan trene noe særlig. Om du sliter å få i deg nok kcal, er nøtter og olje et tips, mye kcal, men ikke store mengder :)

 

Meline: Ser ut til at vi vil inn i en kjole begge to, det er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Høres bra ut! Da er vi tre! Merker at alt skled ut i dag, og jeg har jo knapt begynt... Vi hadde en del handling vi måtte gjøre etter bryllupet (bytte noen gaver og bruke gavekort), og planen var å spise sushi på senteret vi var. Men, typisk nok hadde de ikke sushi på den restauranten - de har det på den som ligger i sentrum, så da trodde vi at tde hadde det :( Dermed ble det pizza til lunsj/middag. Etter det var det først på besøk hos mormor som foret oss med boller og lefser og jeg vet ikke hva (heldigvis klarte jeg å snike meg unna med veldig lite) og deretter besøk til mamma som såklart hadde hatt stor bakedag og skulle fore oss med enda flere boller... Jaja, ny dag i morgen! :)

 

Mitt ønske er å komme ned i en str 38 igjen, er mer 40-42 nå, men trives best rundt 38. jeg har vært det en gang før, etter et halvt år med masse trening (4 dager i uken), i tillegg til sykling frem og tilbake til skolen. I tillegg hadde jeg full kontroll på all maten jeg puttet i meg, så målet er å komme seg dit igjen!

 

Hircine: Takk for tips, desverre er jeg allergisk mot det meste som fins av nøtter - med unntak av pistachenøtter og peanøtter, men kanskje usaltede pistachenøtter kan gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil gjerne være med om jeg kan. :)

 

For noen år siden gikk jeg ned ca 13 kg, og nå, etter lengre tids sykdom, er jeg selvfølgelig tilbake til start. Jeg vet jo jeg må ha fokus på hva jeg putter i munnen og også på trening, men er ikke alltid like lett. Men jeg har jo klart det før!

Er flink å trene, men vinninga går opp i spinninga når jeg bare spiser uten å tenke over det. Så min motivasjon handler ikke bare om at jeg er misfornøyd med hvordan jeg ser ut, men også at jeg skal bli et sunnere menneske mtp kostholdet (er veeeldig glad i godterier).

 

Veide meg i dag, og vekta viste da 74,1 kg. Vil gjerne ned på rundt 60-62 kg. I første omgang har jeg 70 kg som delmål, så 65 kg, og tilslutt rundt 60 kg.

 

Virker som vi har ca samme mål, med tanke på hvor vi starter og hvor mye vi skal ned og sånt. Vet i hvert fall at jeg selv blir mer motivert og flinkere når man har noen å "rapportere" til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Hei Heffi og velkommen :)

 

Nå er ikke jeg trådstarter, men er likevel en del av gruppen så tar deg inn i varmen, jeg :)

 

Det er veldig kjekt å kunne gå inn her og rapportere til mennesker med samme mål som en selv, jeg er her inne flere ganger om dagen!

 

Skikkelig bra gjort å gå ned 13 kg! Da klarer du det denne gangen og, det ligger bare i hodet og du er hodets kontrollør, så det skal gå fint ;)

 

Jeg gikk på vekten i dag og var plutselig under 70 kg!! Jeg så 6-tallet igjen!! Er skikkelig happy! Har en liten utrenskning av kroppen denne helgen så kan godt hende at jeg på tirsdag (veie og måledag) kommer til å se enda mer resultater, motivasjonsboost!

 

Håper det går bra med dere også nå i helgen, jeg vet den kan være en stooor prøvelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så fint å se at dere har slengt dere med i tråden, hircine og Heffi! Så bra at vi blir flere! :)

 

Jeg veier meg på mandager. En gang for lenge siden valgte jeg fredag som veiedag. Det fungerte absolutt ikke for meg, for da var det så lett å la det skli ut i helga. Jeg synes det er lettere å begrense meg når jeg vet at jeg skal på vekta allerede på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Ja! Det er kjekt når vi er fler! :) Er nok mest strategisk lurt å ha veiedagen i begynnelsen av uken ja, da får man ekstra motivasjon gjennom helgen til å være flink ;)

 

Jeg holder meg egentlig til tirsdag, men veide meg i dag fordi jeg skal ha detox i helgen og ville se om det hjelper noe :)

 

Gjør dere noe kjekt i helgen? Noen spesielle utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Så koselig at vi blir flere! :) Jeg har funnet ut at min største utfordring nå er å unngå å ta meg et glass vin, eller et glass Sheridans, Baileys eller lignende. Vi har masse drikkevarer igjen etter bryllupet, heldigvis får vi levert inn en del på polet, men likøren og spriten sitter vi igjen med likevel...

 

I dag har jeg endelig hatt en dag jeg var ganske fornøyd med sånn matmessig, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor scoren min er så lav (4.8 eller noe slikt når jeg la inn middag), men nå har jeg ikke lagt inn kvelds enda, så kanskje det bedrer seg litt etter det. Hadde vært kjekt å kunne ligge på over 5 i snitt hvertfall (og helst enda høyere etterhvert). Jeg vet at en av grunnene til at den er såpass lav er at jeg ikke har spist nok grønnsaker, men utover det ser jeg ikke helt hva som er galt (bortsett fra at jeg ikke har nådd 1600 kcal enda siden jeg enda ikke er ferdig med dagen ;)

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at jeg får være med! Gratulerer med 60-tallet, Hircine, kjente det motiverte meg også!

 

Hva betyr score, Charlottejenta? Er du med på noe kurs eller noe sånt slik at du får tilbakemelding på det du registrerer?

 

Jeg har også veiedag på mandager, måtte bare veie meg i går siden jeg plutselig fikk motivasjon til å starte opp, og måtte se hvordan ståa var..

 

Helga er en utfordring, ja, og nå har jeg også ferie så da er hver dag en utfordring :)

 

Var på jentekveld i går, som innebar litt vindrikking, godterier og skravling. Veldig koselig. Er lenge siden jeg har registrert mat her inne, og fant ut i går at det var lurt å starte på igjen, alltid overraskende å se hvor mange kalorier det går med på en slik kveld. :rolleyes:

 

Er ingen stordrikker, men er glad i å kose meg med vin på kveldene nå når det er ferie, blir gjerne 1-2 små glass vin. Litt mer når det er jentekveld. Prøvde likevel å ikke ha hånda nedi potetgullskålen hele kvelden. Jeg tenker at dette skal jo være en varig endring, og da må jeg leve litt som vanlig også, jeg vet jo at jeg ikke vil avstå fra vin på slike kvelder resten av livet..prøver heller å begrense meg litt, særlig når det gjelder godiset som står på bordet.

 

Hva tenker dere andre om det? Og hvordan takler dere helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Charlottejenta: Ett glass eller to er lov, du kan jo bruke frimerkene dine på det? Ellers må du bare klare å la det stå til neste festlighet hvor du kan dele med andre ;) Er nok ikke bare lett, tenker jeg.. hehe.

 

Jeg har aldri vært borti det med kostholdsscore selv, men har forstått hva det går ut på fra forumet og det jeg har lest ellers. Kanskje du kunne skrevet inn her hva du har spist de dagene du får under 5? Da kan vi kanskje se noe du ikke ser.. Jeg er ganske flink på næringsinnhold i matvarer :)

 

Heffi: Så bra vi kan bli motivert av hverandres fremgang! Stå på!

Det er utrolig hvor mange kalorier det blir på slike kvelder ja, jeg prøver å holde meg unna så godt jeg kan.. Prøver heller å snike med meg venninnene mine på fjelltur og lignende, da beveger vi oss i stedenfor å spise! Men, det er fullt lov å kunne kose seg innimellom, husk at det er en livsstilsendring som skal vare, da kan du ikke kutte ut absolutt alt. Men om du er flink å registrere å har oversikt og kontroll, så skal det nok gå fint :)

 

Jeg er skikkelig dårlig på helgene. Denne helgen er den første jeg har klart meg gjennom både fredag og lørdag uten noe snop eller fy-mat! I dag unner jeg meg litt snoperier fordi jeg hadde faste-dag i går, prøver å lure kroppen litt med varierende kcal-inntak. Skal også prøve å komme meg en tur på trening i dag. Jeg tror at bevegelse er alfa omega i helgene om man skal kose seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Hei!

 

Håper dere har hatt en fin helg :) Jeg hadde veiedag i dag og har gått ned 0,8 kg. Jeg er veldig fornøyd! Hvordan har det gått med dere andre?

 

Heffi: Jeg har gull-medlemskap, kanskje derfor jeg får det opp. Viser hvor flink jeg har vært til å spise i løpet av en dag ift kalorier, frukt, grønnsaker, melk og fordelingen av næringsstoffer (proteiner, karber og fett) mm. Går fra en skala fra 0 til 10, hvor 10 er best. Målet er såklart å klare å få 10 en dag... Fikk 7,6 på lørdag.

 

Helgene kan være veldig vanskelig. Jeg er så heldig nå at mannen min er ute etter å slanke vekk magen sin, så dermed tar ikke han frem noe chips eller sjokolade i helgene. Kosen denne helgen ble et glass black and white (Sheridans heter det vel egentlig) søndag kveld - kan vel ikke være det verste i verden :) Om det blir like enkelt neste helg er jeg usikker på, da skal jeg på hyttetur med Pappa og to småsøsken - blir fort litt utskeielser da! Samtidig mener jeg at hvis man ikke kan unne seg noe, vil det være umulig å holde en slik livsstil i det lange løp.

 

Hircine: frimerkene mine ble forrige uke brukt på en halv flaske champagne, men greit nok ;)

I går fikk jeg 6,8 poeng på kosthold scoren, men jeg forstår ikke hvorfor den er dårligere enn lørdag da jeg fikk 7,6.

 

Mat på lørdag:

Frokost

Frokostblanding laget av kokosmasse (0.1dl), sesamfrø (0.2dl), havregryn(0,2dl), linfrø(0,2dl), solsikkefrø(0,2dl) og gresskarfrø(0,1dl) servert med biola naturell (ca 1,5 dl) og en ss naturlig lett bringebærsyltetøy.

I tillegg hadde jeg en kopp kaffe og et lite glass eplejuice (1 dl).

Totalt ble dette 530 kcal.

 

Lunsj

2 fiber plus knekkebrød fra wasa med makrell i tomat (45g), kokt egg, cherrytomater (2 stk) og litt smør.

Totalt ble dette 293 kcal

 

Mellommåltid

Sommerfrisk yoghurt 121 kcal

 

Middag

100 g fullkornsspaghetti, 100 g karbonadedeig, 25 g paprika, 25 g løk, 1 dl toro spaghettisaus

Totalt 317 kcal.

 

Kvelds

Smoothie bestående av 100g blåbær, 1 banan, 1 ss havregryn og en sommerfrisk yoghurt.

Totalt 322 kcal.

Oppsummert

*1583 kcal

*20% proteiner

*41% karbohydrater

*39% fett

*400 g melkeprodukter

*310 g frukt

*72 g grønnsaker

*10 glass vann

*3 hjertevennlige produkter.

 

Mat på søndag

Frokost

2,5 Fiber pluss knekkebrød med 2 skiver Norvegia Vellagret, 2 skiver servelat, 20g leverpostei, 25g paprika, 2 skiver agurk og 2 cherrytomater. 1 glass melk (1.5 dl), 1 kopp kaffe og 1 dl cultura melk.

Totalt 383 kcal

 

Lunsj

1 fiber plus knekkebrød med makrell i tomat (45g), 1 kokt egg og 4 skiver agurk

Totalt 236 kcal

 

Mellommåltid

1 eple

20 g chillinøtter

1 sommerfrisk yoghurt

Totalt 293 kcal

Middag

200g laks

200g poteter

Agurksalat (med 75g agurk)

Karrisaus (0.5dl)

Totalt 665 kcal

 

Kvelds

1 mango (150 g)

Totalt 98 kcal.

 

Frimerke

1 glass sheridans - 53 kcal

 

Oppsummering

*1727 kcal

*23% proteiner

*37% karbohydrater

*40% fett

*365g melk

*283g frukt

*156g grønnsaker

*13 glass vann

*3 hjertevennlige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Hmm, for mitt øye ser jo dette ut som gode dager begge to. Det eneste jeg kan putte fingeren min på er at du spiser lite grønnsaker. Du kan med fordel komme opp i 400g per dag.

 

Kanskje GR ser at du ikke bruker så mange magre produkter? At du ville fått høyere score om du feks byttet ut sommerfrisk med dobbel 0, og ost med mager ost? Eventuelt at du bør fordele måltidene annerledes mtp kcal-inntak?

 

Når jeg skriver om magre produkter, så er jeg egentlig for vanlig ost fremfor mager osv, men GR fokuserer ofte på magre produkter for å kunne få mer "valuta" for kcal per dag..

 

Jeg aner ikke om dette kan være riktig, men det er kanskje verd å prøve ut? :) Ellers tror jeg ikke du skal bli FOR fokusert på denne scoren - det viktigste er å spise sundt og variert, noe du gjør.

 

Helgen gikk fint for meg, veide meg på lørdag og ble superhappy overrasket! Har egentlig veiedag på tirsdag så veier meg i morgen og, men regner ikke med store forandringer på de få dagene ;) Spiste både sjokolade og chips og andre ulumskheter i går, men hadde altfor lavt inntak på lørdag så de to dagene gikk opp i opp kalorimessig. Nå i august er det snopechipssjokoladefymatnekt, så da blir det fokus på proteiner og gode næringsstoffer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Takk for råd Hircine! Det er sant at jeg burde spise mer grønnsaker. Droppet å kjøpe det inn denne uken, siden jeg drar vekk torsdag og mannen min knapt spiser slikt (så lenge han ikke blir foret med grønnsaker...).

 

Det blir bedre når jeg kommer hjem igjen tenker jeg, da kommer jeg også inn i en daglig rutine med jobb. Før jobbet jeg et sted med svært billig kantine (400 kr måneden), så da ble det fort mye mat (og ikke nødvendigvis sunn mat), men nå er det tilbake til gode gamle nisten - gir meg mye bedre kontroll! På ferie i USA kjøpte jeg en matboks med innlagt kjøleelement slik at jeg slipper våt ost og tørre grønnsaker. Gleder meg til å virkelig få prøvd den ut!

 

Jeg har også funnet meg en metode for å få beveget meg litt - husarbeid! Får ikke registrert det med trimpoeng, men det er ikke så nøye. De siste dagene hadde jeg prosjekt første etasje. Det er nå ferdig og neste prosjekt er begynt - prosjekt andre etasje... Vi skal på IKEA i dag og kjøpe oss en del småting, så da blir det gjerne litt skruing og masse rydding, det hjelper på!

 

Så flink du er med snopechipssjokoladefymatnekt (likte det ordet!). Jeg tror ikke jeg tørr begi meg ut på det helt enda, men kanskje i september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Nei, er ikke alltid like lett, men med litt trening så får du nok grønnsaker per dag raskt tenker jeg :)

 

Det er ikke lett å tenke over kalorier og matvarer når man er på/har ferie, men gå med friskt mot og gjør ditt beste! Husk at dette er en varig endring, ikke noe midlertidig. Du kommer rakst inn i det, og blir vant til innhold i de forskjellige matvarene osv jo lenger du holder på og vips! så trenger du ikke å registrere lenger.

 

Den matboksen hørtes veldig lur ut til lunsj! Det kan bli mange deilige matpakker denne høsten skjønner jeg ;)

Husarbeid er undervurdert! Jeg blir kjempesvett når jeg vasker og rydder, er sikker på det brenner av en del kalorier.

 

Snopechipssjokoladefymatnekt (tror vi innfører det navnet jeg;)) tror jeg skal gå fint, jeg er blitt flink å spise mye proteiner, drikke masse vann og å spise regelmessig, så sukkersuget er der nesten ikke lenger :) Er veldig deilig - anbefales! Gi det litt tid, og kutt ned litt og litt - til slutt savner du det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg veid meg, og vekta viste 73,6 kg - ned 500 gram. Veide meg jo på lørdag da jeg startet, så kanskje ikke noen vits å veie i dag, men gjorde det likevel, og ned er jo ned så.. :P

 

Har ikke vært så superflink i helga. Ble litt godis i går. Men visste det kom til å bli litt vanskelig i og med jeg har ferie. Tenkte først jeg skulle vente til etter ferien, men så bestemte jeg meg for å starte med en gang. Og selv om jeg spiste litt godis, så spiste jeg mye mindre enn jeg normalt ville gjort, og bare det hjelper jo! Samtidig har jeg vært mer bevisst på det ordinære matinntaket også.Jeg har mer tro på å unne meg litt, i stedet for å være helt avholden, og heller lære meg å begrense meg. Ferietid er jo litt annerledes uansett, selv om jeg ikke skal bruke det som unnskyldning heller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Hurra for Heffi!

 

500g er jo kjempebra på så få dager! :)

 

Litt snop er lov, bare husk å ta det med i oversikten så blir kaloriinntaket riktig likevel. Dette er en varig endring, da er målet å leve som man skal ved endt nedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Gratulerer med flott nedgang, Charlottejenta og Heffi!

 

Selv har jeg hatt en oppgang på 0,4 kg denne uka. Regner med at oppgangen skyldes vann på grunn av mensen og at det ble en del saltmat denne helga. Resultatet så litt bedre ut da jeg veide meg før helga.

 

Har vært en del utfordringer denne helga. Fredag kveld kom søsteren min hit med rester etter et koldtbord, så det var da all saltmaten kom i hus. I tillegg hadde hun med en del kakerester, men jeg har bare tatt et par små stykker i løpet av hele helga.

 

I går var gutten min og jeg alene hjemme, så vi måtte finne på noe for å få tiden til å gå. Det er ikke akkurat noe fint vær for tiden, så jeg vurderte å lage en bolledeig. Men fersk gjærbakst er jo så utrolig godt, så i stedet tok vi på oss regntøy og tok med håven ned i fjæra.

 

Ny uke, nye muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Så flink du var å gikk ut i fjæra i stedet for å bake boller Meline - er ikke alltid like enkelt det! Jeg er veldig glad i å bake, men innser jo at det å bake boller eller kake ikke er så veldig lurt når både jeg og mannen prøver å gå ned noen kilo :P Kanskje jeg kan bake noen gode rundstykker eller et godt brød når jeg kommer hjem fra ferie :)

 

I neste uke har jeg bursdag, sitter og funderer på om jeg skal lage en kake - kanskje jeg da kan få en litt sunnere kake, enn det jeg ellers ville fått? Noen forslag til gode, mindre usunne kaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hva med å lage en Pavlova? Marengskake med maaasse bær. Akkurat som jeg har lest noe om at det ikke er den verste kaka å spise, men godt mulig jeg tar feil..er jo en del sukker i bunnen + krem og sånt, men det kan man jo redusere på og heller ha mer bær.

 

Eller lage grove vafler. Det er kjempegodt (og nesten ingen som merker forskjell)! Eller fruktsalat med vaniljekesam/lettis er også godt, og ser jo veldig fristende ut. Så har man noen sunne alternativer ved siden av kake i hvert fall, så har man valget. :) Eller hvis man skal lage kake kan man jo også velge en skikkelig mektig kake, f.eks. oreokake, ikke sunn akkurat, men man klarer ikke å spise så mye, holder med en liten snei for min del. :P

 

Jeg er veldig glad i å lage mat (og spise mat også), og prøver å velge sunnere alternativer når det gjelder ingredienser. Bruker skummet melk (i grøt, vaffelrøre, pannekakerøre osv), karbonadedeig, kaffefløte (istedet for kremfløte f.eks. i middager) og andre magre produkter i det meste. I tillegg redusere på sukkermengden og bruke mer grovt mel i boller, vafler, pannekaker osv. Da kan man egentlig lage det meste, så fremt man ikke spiser så mye av det da. :)

 

Nå er jeg ikke sånn veldig søtmons, men mer glad i salt snacks, rundstykker og gode middager, og også her prøver jeg å lage sunnere varianter.. Men noen ting skal man ikke tulle med..jeg har f.eks. prøvd å lage fløtegratinerte poteter med en blanding av skummet melk og litt matfløte, men det ble bare flytende, så når jeg lager det nå innimellom velger jeg å lage den med fløte og heller spise bare litt av det og mer grønnsaker. Mitt problem er i hovedsak mengden mat jeg spiser tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meline: Så fantastisk bra gjort å gjøre det valget! All creds til deg - applaus! Mensen er forøvrig et lite velkomment beist her i huset, tuller med hodet mitt når jeg plutselig er gått opp 500g på en kveld pga vann i kroppen. Det er veldig mulig at den er skyld i oppgangen din også, så la den gå over og vei deg igjen noen dager etter den er ferdig :) Pass på å drikke masse vann under perioden! :)

 

Charlottejenta: Jeg ville søkt litt rundt på nett etter gode, sunne oppskrifter på bakverk. Det er nok en hel verden med bra alternativer der ute! Prøv å finne oppskrifter som bruker grovere mel, mindre sukker (eller bytt det ut med feks sukrin), kesam, cottage cheese og andre magre, gode ting :) Gi oss en lyd om du finner noe som er verd å dele!

 

Heffi: Så gode alternativer du kom med, bær er alltids en vinner for en lettere dessert! Godt og magert :) Jeg og har problemer med overspising til tider (når jeg tenker meg om er det dog leeenge siden sist), det løser jeg med å lure magen min til å "tåle" mindre mat. Til slutt trenger jeg ikke like mye mat for å fylle opp, og jeg blir god og mett på halve mengden i forhold til før :) God følelse!

 

 

Håper dere alle har det bra!? Hvordan går det med trening - blir det noe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Lurt å lure magen til å "tåle" mindre mat, Hircine. Jeg vet det jo fra tidligere at magen blir ganske raskt vant med å spise mer/mindre. Det er særlig middagen og kveldsmaten som jeg spiser mye av nå. Det er kanskje sånn som med når jeg har spist mye godteri i en periode, så må jeg venne kroppen av med det, skikkelig søtsugen første dagen, men etter en ukes tid går det greit.

 

Treningen går veldig bra her. Jeg trener hver dag, enten i treningsstudio (zumba, body balance, pilates, spinning osv) eller ute. Er heldig å bo i nærheten av friluftsområde så er kort vei til en liten fjelltopp og andre turløyper, så nå som sommeren er her foretrekker jeg å være ute. Jeg merker jeg er veldig motivert for tiden, har ikke 100% orden i matveien enda, men både i går og i dag hadde jeg tenkt å ha en hviledag siden jeg har trent så mye i det siste, men måtte ut på gå-/joggetur (og jeg som hater å joggge :) ). Er veldig glad for at jeg liker å trene, hadde jeg ikke vært det, tror jeg ståa hadde vært mye verre. Samtidig er det jo veldig kjedelig å vite at du er så flink å trene, men samtidig går vekta bare oppover..så nå må jeg bare få ordentlig orden på matinntaket også...

 

Enn du da? Trener du noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...