Gå til innhold

Kampklar - 11 kilo skal vekk!


Anbefalte innlegg

Nå er det slutt! Gikk på vekta i dag tidlig, og jeg fikk meg et lite sjokk. 75,4 kilo prøvde den å overbevise meg om at jeg veier. :blink: Men ut i fra hvor mange av buskene mine som faktisk passer, tror jeg den. Nå tar jeg opp kampen! (Igjen.)

 

Jeg tror jeg har en ganske typisk vekthistorie. Da jeg flyttet hjemmefra (det virker som i går), for over ti år siden, føyk vekta i været på grunn av en festlig studenttilværelse. Men en sommer tok jeg grep og gikk ned ti kilo. Jeg var så fornøyd og stolt av meg selv! Vekta gikk opp noen kilo igjen etter det, og jeg veide lenge ca 68 kilo.

 

For snart to år siden traff jeg han som i dag er samboeren min. :wub: Jeg er det mange kaller "matkjerring", glad i å både lage og spise mat, og veien til mannens hjerte går som kjent gjennom magen. Mange gode middager med god vin og desserter, med påfølgende sofakos med film og godis senere, har jeg vokst ut av buksene.

 

Jeg har prøvd lavkarbo sånn passe halvhjertet (veldig motivert i en ukes tid...), men har funnet ut at jeg ikke kan holde meg til et kosthold som hemmer meg sosialt. Det er kjipt å være invitert på middag eller kaffe hos venner/familie og hele tiden måtte spørre om det er sukker eller mel i det som serveres. Jeg opplever i alle fall å bli sett på som noe av en særing når jeg gjør det, og man risikerer å ha skikkelig ulvehunger når man er på tur hjem igjen, fordi jeg ikke kunne spise noe av det som ble servert.

 

Så - vanlig mat, litt mindre prosjoner, masse grønt og mer mosjon høres ut som en god plan. :)

 

Jeg har tatt de første stegene mot tynnebuksene som ligger og venter (og tar plass) i klesskapet!

 

Første "offisielle" veiing kommer til å skje på onsdag. Håper nemlig at de 400 grammene over 75 kilo bare er straffegram etter en veldig sen lørdagskveld med *kremt* stor middag og mye vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal jeg prøve å ikke være overivrig på vekta, men jeg måtte jo veie meg i dag igjen. Jeg hadde rett - vekta viste 75 blank i dag. Jeg tviler på at jeg gikk ned 0,4 kg fra i går til i dag, selv om jeg fikk 9,4 i kostholdsscore i går. Gledegruer meg til onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprek40farmor

Hei DollyDuck,

 

Jeg har som mål å gå ned noen flere kilo enn deg (13-14), men håper allikevel vi kan følge hverandre framover?

 

Jeg er også noen år eldre enn deg (41), men det burde ikke ha så mye å si ;-) Mine ekstra kilo har fulgt meg flere år nå - jeg veier i dag 81,6 kilo, og vil ned til 68-69 før jeg er fornøyd. Første målsetting er å komme under 80 kilo, og andre målsetting er å nå 75. Når jeg 75 kilo, vil jeg være lettere enn jeg har vært på 9 år... Og det skal ikke være uoverkommelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kjent ut!

 

Da var ferien snart over og etter litt for mange is og inaktive dager er mine bukser også trange. Orker egentlig ikke å ta de på, går i en god og vid shorts enn så lenge. Men nå tar jeg opp kampen, atter en gang. Synes første august er en god anledning til det. Målet mitt er ned 10 kilo til jul. Nå veier jeg 60 kilo, og trives virkelig ikke med den vekten. Jeg er 160 høy og trives best ved å vere liten og nett, ikke liten og butt. 10 kilo ned er et hårete mål, men nå har jeg høsten foran meg, så håper virkelig å lykkes denne gangen.

 

Jeg har vert gjennom dette før, og kan egentlig alt utenat i teorien. Har alltid vert aktiv og trent mye også. Sist høst gikk jeg ned til 56-57 kilo og var i en god steam, men så kom et semester med mye reising og farting og de gode vanene borte og glemt. Selv om jeg vet hvor hardt arbeid og slit det er, så er det akkurat som at jeg glemmer og ikke gidder å vere sunn i perioder, og det er da vekta sniker seg på.

 

Så kluet for meg er rutiner og hverdag. Trene mye, og vere nøye med kosten. :)

 

Skal prøve å titte innom her i tiden som kommer, og så får vi motivere hverandre til å stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DollyDuck,

 

Jeg har som mål å gå ned noen flere kilo enn deg (13-14), men håper allikevel vi kan følge hverandre framover?

 

Jeg er også noen år eldre enn deg (41), men det burde ikke ha så mye å si ;-) Mine ekstra kilo har fulgt meg flere år nå - jeg veier i dag 81,6 kilo, og vil ned til 68-69 før jeg er fornøyd. Første målsetting er å komme under 80 kilo, og andre målsetting er å nå 75. Når jeg 75 kilo, vil jeg være lettere enn jeg har vært på 9 år... Og det skal ikke være uoverkommelig!

 

Kjempebra å kunne dra hverandre litt fremover. Det hjelper på motivasjonen å være flere om det. Dette skal vi klare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kjent ut!

 

Da var ferien snart over og etter litt for mange is og inaktive dager er mine bukser også trange. Orker egentlig ikke å ta de på, går i en god og vid shorts enn så lenge. Men nå tar jeg opp kampen, atter en gang. Synes første august er en god anledning til det. Målet mitt er ned 10 kilo til jul. Nå veier jeg 60 kilo, og trives virkelig ikke med den vekten. Jeg er 160 høy og trives best ved å vere liten og nett, ikke liten og butt. 10 kilo ned er et hårete mål, men nå har jeg høsten foran meg, så håper virkelig å lykkes denne gangen.

 

Jeg har vert gjennom dette før, og kan egentlig alt utenat i teorien. Har alltid vert aktiv og trent mye også. Sist høst gikk jeg ned til 56-57 kilo og var i en god steam, men så kom et semester med mye reising og farting og de gode vanene borte og glemt. Selv om jeg vet hvor hardt arbeid og slit det er, så er det akkurat som at jeg glemmer og ikke gidder å vere sunn i perioder, og det er da vekta sniker seg på.

 

Så kluet for meg er rutiner og hverdag. Trene mye, og vere nøye med kosten. :)

 

Skal prøve å titte innom her i tiden som kommer, og så får vi motivere hverandre til å stå på!

 

Ja, det kjedelige er å innse at vi egentlig vet hva som må til og hva som gikk galt. :blink:

 

10 kilo er mye, men du har jo vært der før og vet at du trives med det. Det kommer til å gå, men det tar muligens litt tid.

 

For at det skal fungere på sikt for meg, må jeg i tillegg til trening og kost få hodet ut av sandhullet og stramme inn litt tidligere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg veid meg!

 

Ned 0,8 kilo! 74,2 lyste mot meg i dag. B)

 

Har også vært ute og kjøpt målebånd, så nå er jeg målt som hør og bør. Midje-hofte ratioen var også på 0,86, og jeg vil vel ikke være disponert for verken det ene eller det andre, så her er det bare å stå på!

 

Jeg er så innmari motivert akkurat nå! Det er digg.

Gruer meg til det går over. Jeg vet jo det kommer, for det er da jeg har gitt opp de siste gangene jeg har prøvd å ta grep.

 

Jeg har en tendens til å gi opp hvis jeg har hatt en sprekk. Og det verste er at samboeren min er bare snill og hjelper meg, men han vil jo ikke være slem heller. Så når vi koser oss med litt vin og kanskje litt sjokolade på fredag kveld, og jeg har lyst til å gjøre det samme på lørdag og kanskje til og med spise resten av sjokoladen/potetgullet på søndag - da er det jeg som overtaler ham! :(

Men skulle ikke du/vi...?, spør han.

Jo, men jeg har sånn lyst på.../Men bare denne..., svarer jeg.

 

For et par år siden tok jeg ut "skilsmisse" men potetgull. Det er min Nemesis. Dessverre fant jeg tilbake til potetgullposen under høstjakta mens jeg hadde et anfall av ulvehunger etter en lang dags marsj i fjellet - og søsteren min sa "spis litt potetgull mens vi venter på maten, den er jo ikke ferdig på lenge likevel". Og da var det gjort. For jeg takler som nevnt ikke en sprekk så veldig godt.

 

Så - da håper jeg at neste gang jeg holder på å ødelegge for meg selv, går jeg inn hit og leser dette for meg selv igjen. Kanskje det kan hjelpe?

 

Ønsker alle som har tatt opp kampen mot kiloene som gjør helse/humør/selvbilde dårligere en fantastisk uke uten store humper i veien. Dette skal gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver Dolly!

 

Hvordan går det med deg sprek40farmor?

 

Gårsdagen gikk veldig bra, klarte å følge kostplanen og fikk meg en real treningsøkt på kvelden. En times tid på spinningsykkelen og litt styrke etterpå. Var skikkelig pumpa, det er deilig. Klarte å ikke ta helt av med kveldsmaten heller, alltid utfordrende etter hard trening.

 

Startet et prosjekt som jeg vet fungerer for meg. Har i hvert fall gjort det tidligere. Jeg har satt meg som mål å nå 70 treningsøkter innen nyttår. Og delt det inn i delmål om 20 økter for august, 15 for september osv. Det vil si ca 3-4 økter i uka. Lagde et skjema bakerst i kalenderen min der jeg skriver opp hva og hvor lenge og antall kcal og trimpoeng. Jeg definerer det bare som økt, altså på med treningsklær og pulsen opp. Lengde og hardhet kan variere. Poenget med dette er å komme meg ut av sofaen og over dørstokkmila. Jeg vet at når jeg er i gang så går det som regel greit. Har til nå hatt 2 økter denne uka, så da er det bare 68 igjen...

hehe.... :D

Nå som det er sommer og lite som skjer på kveldene er det greit, utfordringen blir ut på høsten med lange dager på jobb og frister og deadliner. Men det får jeg ta etterhvert.

 

Var på kafe idag sammen med mamma og søsteren min. Jeg elsker å gå på kafe! Heldigvis valgte vi vekk kaken og spiste i stedet en deilig liten salat med litt foccatiabrød til. Det var salatbar slik at jeg kunne sette sammen salaten selv. Heldigvis en salatbar med godt utvalg og friske grønnsaker, er ikke alltid salatbarer er så veldig gode. Og en cortado til dessert :) Syns jeg selv var flink. Og så var det veldig godt også!

 

 

Vel, det var et livstegn fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt meg som mål å nå 70 treningsøkter innen nyttår. Og delt det inn i delmål om 20 økter for august, 15 for september osv. Det vil si ca 3-4 økter i uka. Lagde et skjema bakerst i kalenderen min der jeg skriver opp hva og hvor lenge og antall kcal og trimpoeng. Jeg definerer det bare som økt, altså på med treningsklær og pulsen opp. Lengde og hardhet kan variere. Poenget med dette er å komme meg ut av sofaen og over dørstokkmila. Jeg vet at når jeg er i gang så går det som regel greit. Har til nå hatt 2 økter denne uka, så da er det bare 68 igjen...

 

Det var smart, millemi! Det skal jeg også prøve meg på. I alle fall ha en slags nedtellingsplan. De liker jeg. :D Jeg liker best nedtelling til ferieturer eller lignende, men å komme inn i tynnebuksene er vel i grunn bedre enn hvilken som helst ferie.

 

Jeg sliter litt med treingsmotivasjonen nå, er usikker på om det er riktig å si at jeg sliter med evnen til trening.

Jeg sliter med nakken for tiden, og den har ikke oppført seg pent de siste dagene. Har hatt to økter hos manuellterapeut denne uka, men vi lurer på om jeg burde sjekke om det er et prolaps i nakken eller noe. Så - motivasjon til å trene er synkende, men jeg spiser i alle fall etter planen. :rolleyes: Da går i alle fall ikke vekta oppover.

 

Men - jeg skal lage en treningsplan og huske å inkludere styrketrening. Det er vanskelig, for jeg synes det er så kjeeeeedelig! Men jeg har jo ikke lyst til at så mye av vekta jeg går ned skal være muskler. Det lille jeg har vil jeg gjerne ta vare på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprek40farmor

Hei damer,

 

Så flinke dere er til å holde koken her inne :)

 

Jeg har hatt noen travle dager med hele ungeflokken på besøk. De består av mine to sønner på 19 og snart 18, "svigerdatter" på nesten 19 og vesle gullungen på 1 år. Da blir det mye oppvarting, kos og lek, og lite tid til å skrive... Men jeg har ikke tenkt å gi meg.

 

Jeg har nettopp begynt å registrere mat igjen her inne, og oppdaget til min forskrekkelse at jeg spiser alt for lite! Jeg har gått ned fra rundt 86 kilo ved påsketider, og har nok i hele denne perioden spist for lite. Og det kan jeg ikke fortsette med i lengden. Jeg skal ligge på rundt 1600 kalorier, og nå er målsettinga å stabilisere meg der. Regner dermed med å gå opp litt i vekt med det første, eller holde meg stabil inntil kroppen har tilpasset seg.

 

Når det gjelder trening har jeg vært veldig flink i sommer, og skal bruke det for alt det er verdt når hverdagen setter inn igjen om et par uker (jeg er lærer og har hatt lang ferie...). Jeg har gratis tilgang til treningsstudio tre ganger i uka gjennom kommunen jeg er ansatt i, og har tenkt å møte opp alle tre gangene. I tillegg går jeg turer eller sykler, eller hopper på ellipsemaskina jeg har hjemme hvis været er for ufyselig.

 

Jeg hadde egentlig som målsetting å komme under 80 kilo før skoleåret starter, men nå vurderer jeg det som viktigere å komme opp på et fornuftig matinntak. Det er det langsiktige målet som er viktig - å etablere sunne, gode vaner og leve et balansert liv også etter at vektmålet er nådd. Så får jeg heller svelge den skuffelsen at jeg sannsynligvis ikke når under 80 ;-)

 

Ha ei riktig god helg, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)

 

Jeg hiver meg med her jeg! Har ikke begynt enda (eller.. Dvs; jeg har begynt mange ganger, men det har bare vart en halv dag!), begynner på mandag. Jeg har ikke turt å gå på vekta enda, tenker jeg gjør det på onsdag, hvis det var det som var veiedag? Har ikke lyst til å se hvor mye jeg veier nå en gang :P Men på mandag er det full skjerpings!

 

Jeg fikk en datter 11.april i fjor, og la naturlig nok på meg en del.. I november begynte jeg med grete roede oppskrifter, og innen januar hadde jeg gått ned 7 kg! Tenk det, man ser at det funker, men klarer likevel å gi opp! Huff og huff ;) Målet var å komme ned til 76 kg til 26.mai ettersom jeg da gifta meg med mannen min. Men det klarte jeg altså ikke :P

Jeg er forresten 26 år.

 

Jeg regner med at jeg veier ca 83 kg nå, og vil ned til ca 72, så jeg har samme mål som deg Dolly Duck!

 

sprek40farmor - så heldig du er som har gratis tilgang til treningssenter 3 ganger i uka! Kunne ønske kommunen vår var så spandable og..... Jeg har veldig lyst til å trene på vårt lokale treningsstudio, men jeg tør rett og slett ikke å melde meg inn når jeg ikke vet hvordan dagene blir framover.. Begynner på høgskole nå til høsten, og aner ikke hvordan skoledagene er lagt opp.. I tillegg til at jeg har kveldsjobb, og en liten datter å ta vare på.. Får la treningen være turer med henne kanskje, bedre enn ingenting.

 

Nå som vi er noen med samme mål og mening, så er jeg sikker på at vi skal klare det jeg damer :D

 

Mitt første mål er å komme under 80! Bare det å se 7-tallet (som jeg jo gjorde i januar!) er så deilig! Så vil jeg ned til 75.. Har en drøm å klare det til jul, men om det er realistisk nok, det gjenstår nå bare å se..

 

Håper dere har en fin lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprek40farmor

Da var helga i Trondheim over - det ble ei sosial helg uten trening, men en del bytrasking. Og så feiret vi min mors bursdag i går, da ble det både lasagne (som var i feiteste laget for min smak) og kaker, så det ble nok en riktig kaloririk dag. Men jeg nøyde meg i det minste med et ganske lite bløtkakestykke og en brownie ;-)

 

Da er det godt å være hjemme igjen hvor jeg har full kontroll sjøl... I dag har jeg trent, og spist fornuftig. På vekta ser det ut som om jeg skal klare å holde meg omtrent som i forrige uke til tross for at jeg har økt kaloriinntaket, og det er jeg fornøyd med. Så regner jeg med at det kanskje kommer til å sige av litt fra neste uke igjen.

 

Jeg er heldig som har tilgang til trening gjennom jobb, ja! Nå er det bare et lite, lokalt treningsstudio - og jeg må med skam innrømme at jeg ikke har vært innom ennå og derfor ikke helt vet hvordan det er utstyrt... Men mye bedre enn ingenting. Og jeg er helt sikker på at det lønner seg i forhold til sykefravær og slikt også i lengden. Trening gir virkelig overskudd!

 

Hvordan går det med dere andre? Hatt ei bra helg?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen!

 

Sprek40farmor: Synes det høres ut som du har lagt deg en god plan med trening tre ganger i uka og langsiktig tenking. Det er ikke så lett å vite akkurat hvor mye en skal spise.

 

Maya86: Fint å vere flere som følger hverandre, dette skal vi nok klare :) Velkommen!

 

Jeg har hatt en ganske utfordrende helg. Bryllup og lang reisevei til bryllupet. Begge deler var jeg spent på hvordan jeg kom til å takle angåande matinntak og fristelser.

 

På fredagen, da vi skulle kjøre en hel dag i bil, var jeg ganske "utsulta" fra dagene i forveien. Det blir alltid slik etter noen dager, da skriker kroppen etter mat. Dette er ganke utfordrende. Vanligvis da ville jeg laget en sunn middag, som metta godt, slik at jeg fikk stansa sulten. Men med biltur og dårlig veimat som eneste alternativ er det vanskelig. Selfølgelig burde jeg lagd noe på forhånd, men det rakk jeg ikke. Jeg var veldig fokusert på at dette skulle jeg klare, men jeg var så sulten. Spiste salat fra meny og knekkebrød. Men måtte ha litt sjokolade og noen seigmenn. Problemet mitt er rett og slett at jeg sliter med at jeg lett får veldig lavt blodsukker, og at jeg da går helt på tomgang. Da går alt i tverke, og dette skjedde selfølgelig på slutten av turen til bryllupet og rett før felles dagen før grilling. Jeg var så sulten så jeg måtte bare spise noe for å få hodet på plass igjen. Det ble hamburger og en kringlebit på førfesten. Men alt i alt var jeg ok fornøyd med hvordan jeg styrte matinntaket den dagen. Jeg var ved bevissthet.

 

Lørdag morgen satte jeg strek for det kjipe opplevelsene dagen før. Jeg og min kjære startet dagen med en joggetur, litt styrke og et forfriskende morgenbad. Det skulle liksom sette standaren for dagen. :)

Litt klarte jeg å begrense av matinntaket, men jeg jeg spiste både dessert og kaker. Jeg synes det er vanskelig å skulle si helt nei. Mange klarer nok det, og det passer nok for mange, men for meg vet jeg at det ikke går i lengden. Jeg kommer alltid til å like kaker. Utfordringen er å spise litt og kose seg med det.

 

Søndag var det tilbake på veien igjen. Akk ja, vanskelig. Er sånn passelig fornøyd, kunne vert mye verre, men det kunne vert bedre.

 

Idag kom jeg hjem til familien igjen. Herlig å vere hjemme igjen! Feira bryllupsdag idag. Jeg har hatt som plan å bake en kake i sommer, og tenkte det måtte vere en spesiell anledning. Det passet fint idag siden vi var mange hjemme og det var fint vær. Siden vi var mange ble det et stykke på hver. Det var en god øvelse i å nyte litt og glede seg over den nytelsen og la det vere med det.

 

Lang tekst idag, beklager det. Mye snakk om kaker og godsaker, håper ikke det blir feil fokus. For meg er det en viktig utfordring å takle fordi jeg ofte kommer i situasjoner der jeg må forholde meg til det. Alt i alt er jeg fornøyd med helgen, mye kunne slefølgelig vert bedre. Men jeg hadde hodet med meg, ingen sprekk, mer et kontrollert for høyt inntak, vis man kan kalle det det. Så vidt jeg vet er det lenge til neste store begivenhet, det er deilig.

 

Gleder meg til i morgen! Tilbake til treningsøkt og kostplan. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Nå glede-gruer jeg meg til i morgen. Jeg klarer liksom ikke helt å la badevekta stå i ro de dagene det ikke er veiedag, så jeg har jo en viss anelse om jeg kommer til å gå ned. Det blir ikke mye, i så fall. <_<

 

Millemi - jeg vet akkurat hvordan det er med det blodsukkeret når det deiser i bakken av full kraft. Man klarer jo nesten ikke se rett! Da blir til at man kaster seg over det første og beste. Jeg er imponert over at det ikke gikk verre enn det gjorde! *tommelopp*

 

Sprek40farmor - var du innom matfestivalen i byen mens du var her? Bursdager og andre dager man skal feire får man se litt gjennom fingrene med. Deilig når man kommer hjem og kan styre inntaket selv!

 

Maya86 - velkommen! :) 11 kilo skal gå. Jeg tviler på at jeg får det til på 11 uker, men kanskje på 20. Vi får se. Så lenge det går nedover er jeg glad.

 

Jeg var på matfestival i helga. Bare innom på lørdags formiddag, men det sier seg jo nesten selv at det ble en prekk. Det ble en nystekt svele med brunost. På kvelden delte jeg og sambo en flaske rødvin, og da spiste jeg likesågodt en is og litt potetgull også. Sprekk, sprekketi sprekk! Men på søndag var det på'an igjen. Det var en dag, og den kunne vært verre.

 

Spent på morgendagen. Tror jeg skal komme meg ut og jogge en runde i kveld. Har laget en nedtellingsplan ift trening. Skal trene 60 ganger før året er omme. Krysset av en gang på søndag, så hvis jeg trener i dag, er det bare 58 ganger igjen! Har ikke bestemt meg helt for hva belønningen skal være hvis jeg får det til, men det har nok med nye klær å gjøre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at du har problemer med nakken DollyDuck. Jeg også sliter med den, har en låsning som ikke helt vil gi slipp, og spenninger som sitter i hele tiden. Har gått til kiropraktor siste ukene og er veldig fornøyd med det. Det viste seg at jeg har en skade som jeg har gått med over tid, nå går det rette veien, bare litt som fremdeles sitter i. Viktig å få sjekket ut slike ting. Håper du finner ut av hva det er. Kanskje du må ta en MR-undersøkelse?

 

Men uansett bra at du har laget deg en nedtellingsplan. Prøv og tenk alternativt. Kan du gå noen raske turer med høyt tempo i motbakke uten at det sliter for mye på nakken? Hva kan du gjøre uten at det irriterer for mye? Bevegelse er bevegelse uansett.

 

Maya86 - Gåturer med datteren din er mye bedre enn ikke noe. Og å gå med vogn er jo god motstand også. Kanskje du kan finne deg en løype med noen tunge motbakker i, og litt tempo på turen så kan det vere god trening. Kanskje kan du stoppe underveis og ta noen armhevinger, dips eller spensthopp. NrkPuls har mange gode tips til slik trening. Du finner ut av det når hverdagen beynner å rulle. :)

 

Dagen idag har gått bra så langt. Sitter og venter på at Ipoden skal lade seg litt, så blir det en treningsøkt før middag.

 

Er spent på morgendagen og veiedag. Håper på riktig retning eller i det miste stedet hvil med tanke på helga. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke en dag i uka hvor dere kan skjeie litt ut?

Jeg gjør det sånn når jeg spiser etter grete roede metoden hvertfall.. På lørdager spiser jeg det jeg vil egentlig! Men det blir ikke godteri og cola fra frokost til kvelds da :P Jeg spiser sunt til måltidene bortsett fra middagen, da lager vi noe ekstra godt siden det er lørdag.. Og noen ganger unner jeg meg litt godteri og. Hadde jeg ikke gjort det så tror jeg hvertfall ikke jeg hadde klart å kommi meg gjennom en vektnedgang for å si det sånn..

 

Og når det gjelder bryllupshelger og bursdager osv, så syns jeg ikke man skal banke seg sjæl over at man har spist godt og kosa seg? Det er jo det bryllup består av: Kos ;)

Søstern min skal gifte seg i slutten av august, og jeg regner med at jeg neppe kommer til å tenke så mye på hva jeg spiser da.. Fri er vel fri :P

 

millemi - Det var et godt tips! Det skal jeg prøve :)

 

Det har gått veldig bra siden søndag dette her syns jeg! En del av meg har veldig lyst til å stappe i seg dattra sin pakke med mariekjeks dyppa i saft, men den største delen heller heldigvis mot det sunne ;) Jeg veide meg forresten likevel på søndagsmorran, og da veide jeg 83,3 kg! Så blir spennende å se om jeg har klart å få bort noen få gram i morra tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, litt deppis. Jeg har ikke gått ned ett eneste lite gram siden forrige uke. Vekta viste fortsatt 74,2.

 

I kveld får vi besøk av to vennepar med små barn. Det blir kos. Da blir det nok et stykke kake også. Kos er kos.

 

Lørdager skal det være litt ekstra kos, ja. Men jeg tror nok ikke det blir like mye kos kommende lørdag som forrige - så får vi se om det utgjør noen forskjell. :rolleyes:

 

Har forresten glemt å registrere mål, så nå skal jeg se om jeg har gått ned noen millimeter siden forrige uke. Det er håp i hengende snøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj da Dolly Duck, det var nok ikke så stas.. Men da satser vi på bedre resultat for deg neste uke :D Stå på!

 

Hørtes koselig ut med besøk. Kos dere!

 

I går var jeg og lillemor en tur hos ei venninne av meg med to barn. Der blei det en is, men også en lang trilletur etter isen for å få lillemor til å sovne, så har ikke så dårlig samvittighet for den :P Også spiste vi masse jordbær! Det er så godt! Er ikke jordbær forresten noe man kan spise mye av? Mener det er få kcal i jordbær..

 

Jeg har gått ned :D Startvekt: 83,3 kg. Vekt i dag: 81,6! Juhuu :D

 

Ha en fin dag dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stor nedgang på meg heller. Ned 200 gram. 59,8. ( Og det er egentlig den samme vekta som fredagen, da jeg snikmålte meg før bryllupshelga.) Men det er 200 gram ned, og ned er ned, så jeg er fornøyd. :)

 

Maya86 - Supert at du har fått en slik start, det er motiverende!

DollyDuck - Opp med hodet og se fremover. I lengda er det vanene som teller. Heier på deg!

 

Hvordan er det med deg Sprek40farmor ?

 

Da bretter vi opp ermene og er klare for en ny uke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprek40farmor

Så flinke dere har vært!

 

Jeg har egentlig også vært flink, spist fornuftig og kommet meg opp på et mer hensiktsmessig kaloriinntak. Men som jeg regna med har det blitt vektoppgang før kroppen venner seg til det nye matinntaket. I dag stoppa den på hele 82,5! :blink: Det er jeg selvsagt ikke fornøyd med. Håper jeg går ned tilsvarende igjen neste uke...

 

Uansett mister jeg ikke motet - jeg prøver å ha hovedfokus på hvor mye sprekere og bedre jeg kjenner meg når jeg trener mye og spiser fornuftig! Og da kan man leve med midlertidig vektoppgang også. I dag får jeg innrykk av søster med hennes tre barn (nevøen min på 9 har vært på besøk hos meg aleine et par dager), og eldste sønn med sin lille familie. Det blir koselig! Tenker å lage pizza til middag, med grov bunn og mye grønnsaker til oss voksne i hvert fall.

 

Og så har jeg bestilt tur til sør-Spania i høstferien - ei uke på yogaretreat! Det gleder jeg meg voldsomt til, tror jeg kommer hjem igjen som et "nytt" menneske :D

 

Ha ei riktig fin uke, alle tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å stå over kaka når alle andre spiser! Jeg vet jo hvor god den er! :angry:

 

Vi hadde besøk på onsdag, så da ble det kake. Dermed havnet jeg på 1750 kalorier. (Hadde tenkt å droppe kveldsmaten, men før jeg skulle legge meg var jeg igjen så sulten at jeg måtte spise litt for å få sove.) Jeg vet jo ikke akkurat hva kakestykkene veier eller inneholder, men jeg finner en kake i lista her som jeg tror kan være tilsvarende, og legger inn en ca-vekt som jeg tror er litt i overkant av hva jeg faktisk spiste. Jeg vil i alle fall ikke legge inn for lite!

 

I går var jeg vakt på et arrangement. Har blitt veldig bevisst på hvor lite jeg liker å være den eneste som ikke forsyner meg av noe. Det er ikke sikkert det legges så godt merke til som jeg tror når en av de andre vaktene "går runden" med sjokoladeposen han har tatt med til oss, men det føles sånn. De andre kommer med utrop og takksigelser for at han hadde tatt med sjokolade, og da føler jeg meg rett og slett litt kjip om jeg takker nei når han kommer til meg med posen. Det er noe med fellesskapsfølelsen som utfordres, selv om vi bare snakker om en bit sjokolade. Men jeg gråt jo ikke akkurat over å spise meg gjennom et risbrød fra minde. :P

Men da ble det 1750 kalorier i går også.

 

I kveld får vi besøk av svigermor og samboerens tante, onkel og søskenbarn som er på besøk i traktene. Mao blir restene av kaka som ble bakt til besøket på onsdag tatt opp av fryseren og servert. Jeg har kjøpt inn ananas og skal skjære opp det og servere ved siden av, men det blir vel et lite kakestykke på meg også. Skal prøve å kompensere med salat til middag. Med travle dager har jeg ikke rukket å vært på trening en eneste gang denne uka heller!

Håper besøket ikke blir så lenge i kveld, så jeg enten kan ta en joggetur eller en tur på trening når de har dratt.

 

Har forresten lagt inn begge kakestykkene og sjokoladen inn i ukens kosemerker. Haha! Alle er brukt opp, og jeg tror jeg låner noen av neste uke også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprek40farmor

Det er klart det skal være love å kose seg, Dolly! Kunsten er vel å kose seg akkurat passe mye, og ikke hele tiden slik at man ender opp med 12 kilo for mye på kroppen... Men jeg har heller ingen tro på å leve alt for strengt mens jeg går ned i vekt, for da tror jeg at jeg vil slite etterpå. Det handler vel om å finne en eller annen slags balanse.

 

Jeg har snikveid meg igjen (det er godt å lese her inne at jeg ikke er den eneste som gjør det), og til min forbløffelse viste vekta 80,5 kilo i morges! Det hadde jeg ikke forventa. Kanskje er min opprinnelige målsetting om å komme under 80 kilo før skolestart mandag om ei drøy uke er oppnåelig allikevel... Men det kan nok komme til å svinge litt før den tid, så jeg er nøktern.

 

Uansett ser det ut som om strategien med å øke kaloriinntaket gir uttelling. Pluss at jeg har begynt med regelmessig yoga igjen, for å forberede meg til retreat i høstferien - og det liker kroppen min godt. Jeg er spent på om jeg klarer å holde på de gode treningsvanene når hverdagen setter inn igjen, håpet er jo der. Til uka begynner vi med planlegging, så jeg får en forsmak på hvordan det kan komme til å bli.

 

Til uka er jeg bortreist på planlegging med kulturskolen fra tirsdag til onsdag, så jeg får ikke veid meg onsdag. Kommer til å veie meg tirsdag morgen og torsdag morgen, og rapportere begge dagene. Håper dere har ei sprek og god helg på deres kanter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går baka jeg noen rundstykker og et brød basert på en oppskrift fra Grete Roede som jeg har brukt før. Det er så godt :D Fryser ned og tar opp når jeg har lyst på.. Tiner i ovnen, og de blir som nybaka! Nam! Laga også havrescones som også er veldig digg! :D

 

Vet dere forresten hvordan man regner ut kalorier i brød? Jeg har lest om det mange steder på nett, men jeg skjønner ikke hvordan man gjør det.. Resultatet mitt blir alltid sinnsykt mange kcal pr skive brød, så det blir helt feil..

 

Høres ut som du har hatt noen fine og innholdsrike dager Dolly! Da blir det lett en del kos ja.. Men syns ikke det høres ut som du har tatt alt for hardt i.. Hvor mange kcal skal du ligge på om dagen i utgangspunktet da?

 

I dag har jeg kosa meg som en lørdagskveld hør og bør ;) Har spist god mat laget av min kjære mann; verdens beste hjemmelaga potetmos, marinert kylling og peppersaus. Til dessert: jordbær med vaniljesaus! NAM! Og så blei det et glass brus til maten, just becouse I can ;) Og selvfølgelig litt smågodt og pottis til filmen. Jeg kjøpte Avatar på BlueRay i dag, og det var virkelig stilig å se i så bra kvalitiet! I tillegg til at vi har 50 tommer tv. Blei imponert jeg ja ;)

 

Da krysser vi fingrene for under 80 til skolestart sprek40farmor! Det er mitt mål også ;) Jeg begynner den 22 jeg da, så har et par dager ekstra på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Nei, jeg er absolutt ikke like frustrert lengre. Du har et poeng, Sprek40farmor, jeg skal jo ligge på 1600 kalorier dagen, så rundt 150 over et par-tre dager i uka er nok ingen krise. Men jeg passet jo på å ikke spise for mye tidligere på dagen når jeg visste hvordan kvelden kom til å bli. :)

Men vekta hadde visst ikke vondt av et par kakebiter og litt sjokolade, for etter snik-veiing i dag tidlig, viste den 73,6! Juhu! Jeg er en glad lerke nå. B) Det var det jeg trengte etter at vekta sto helt stille sist onsdag.

 

Maya86 - har ikke GR-oppskriftene info om energiinnhold?

Jeg har også lyst til å bake snart, men den eneste måten jeg klarer å tenke meg til å regne ut kalorier i baksten selv er såpass omfattende at det dreper litt av bakelysten. Ofte ender jeg med å bare legge inn vekten på rundstykket og finne noe jeg tror er tilsvarende i lista som kommer opp.

 

Nå er det knallvær ute, så jeg skal ut og gå meg en tur med lydbok på øret. Håper å kunne prikke inn 4-5 trimpoeng etterpå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempedeilig vær, kjempedeilig tur. Har en runde som tar akkurat en time å gå hvis jeg går litt på. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kommer meg ut og tar den runden hver dag jeg ikke er på trening. :huh:

 

Måtte le når jeg så på kosemerkene for denne uka. Ikke mindre enn 63! Hahaha! Så kos har det jammen meg blitt! :D Ser ut som det går bra lell. Kutter jo inn ellers, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...