Gå til innhold

Dag 1 og sprekk...


Gjest Frk.Karamell
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Karamell

Hjelpe meg.. Hvordan skal dette gå? Første dagen klarte jeg meg bra, helt til kvelden kom.. Da spiste jeg et par boller for mye, det er ikke det verste å spise. "bare" en middag. Det verste er at jeg sprakk første dagen jeg satt i gang! Nå har jeg så dårlig samvittighet.

Noen som har tips til hvordan man unngår slike sprekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er typisk at vi starter dagen med godt mot, men når kvelden kommer er vi sultne og har veldig lett for å gi etter for fristelser. Ikke ha dårlig samvittighet. Kroppen din motarbeider deg for å få deg til å spise mer. Sultfølelse styres av hormoner, og hormoner påvirkes av hva vi spiser og når vi spiser. Du må finne en måte å samarbeide med kroppen, eller gjerne lure den litt ;)

 

Forsøk å holde et jevnt blodsukkernivå. Det gjør at insulinnivået holdes stabilt. Et for høyt nsulinnivå i kroppen vil bidra til at du føler søtsug eller sult. Kroppen vil ha mat for å kompensere for det høye nivået. Du holder blodsukkeret stabilt ved å spise før du blir for sulten, og ikke innta raske karbohydrater (sukker, hvitt mel, stivelse). Gå heller for fullkornsvarianter.

 

Søvn! Søvn! Søvn! Søvn er alfa og omega når man slanker seg. Du trenger kanskje mer søvn enn til vanlig fordi du skal ha kaloriunderskudd. Sov med lyset av. Det gir bedre nattesøvn. Det er veldig bra hvis du greier å få en liten dose dagslys hver dag :)

 

Hold deg i aktivitet. Det bidrar til balanse mellom hormonene i kroppen.

 

For meg hjelper det at jeg spiser litt mer på formiddagene. Da blir jeg ikke så kjempesulten utover ettermiddagen og kvelden. Kanskje du kan holde deg på et litt høyere kalorinivå den første uken, så gå litt ned fra uke nr to? Husk at det er en omveltning for kroppen dette her.

 

Dette kommer til å gå bare godt skal du se. Det viktigste er at du ikke gir opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Nickii for alle de flotte rådene!

 

Jeg sliter veldig med det samme selv. Føler meg ofte veldig fysen på kveldene, er nesten desperat! Jeg har funnet et par ting som hjelper, for meg i alle fall:

- Spis en yoplait yoghurt og drikk 5 dl vann

- Lag en god kopp te og kos deg med den.

- Om søtsuget er ALT for ille har jeg en atkinsbar liggende, den med kokos elsker! jeg. Skjærer av ca 1/3 av den og skjærer den i små biter. Da føles det som mer...

- Jeg gjør noe hobbyarbeid (sy eller strikke) mens jeg hører på lydbok. Da glemmer jeg sulten/fysingen litt..

- Jeg har begynt å legge meg ganske tidlig. Litt det samme som over at jeg da"glemme" litt at jeg er sulten/fysen.

 

Her er i alle fall noen tips. Tror man må finne ut selv hva som fungerer for seg.

Masse lykke til med slankingen! Dette kommer du til å klare!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedreliv

Hei !

Det er typisk det du opplever. Jeg har slanket meg før, men gått opp igjen. Nå har jeg startet på nytt. Jeg har holdt på to uker. Jeg VIL klare det denne gangen. Jeg tror vi må tenke på alt vi kan og fokusere på det.

Jeg tenker "leker" at jeg nå ikke kan spise sjokolade mer. Sånn er det bare tenker jeg. Jeg tenker at jeg har fått den beskjeden av for eksempel legen min... Ikke sjokolade og ikke kaker og brus.

Ok. Depp Depp, men nei ! Tenk på alt det jeg KAN spise !

 

Frukt, grønnsaker ! En god kopp te ! Sunne ting. Disse to ukene jeg har slanket meg nå har vært gode for meg. jeg har mye bedre samvittighet nå ! Før var jeg nesten flau over alt det usunne jeg spiste. Jeg spiste i smug..særlig sjokolade...fikk dårlig følelse og ble tykkere og tykkere...ikke bra.

 

NÅ vil jeg klare det. tenk så HERLIG om vi kan klare å ta av noe nå før sommeren !

Da er det verdt å slanke seg. Man føler seg bedre !

Lykke til. Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedreliv

Hei !

Det er typisk det du opplever. Jeg har slanket meg før, men gått opp igjen. Nå har jeg startet på nytt. Jeg har holdt på to uker. Jeg VIL klare det denne gangen. Jeg tror vi må tenke på alt vi kan og fokusere på det.

Jeg tenker "leker" at jeg nå ikke kan spise sjokolade mer. Sånn er det bare tenker jeg. Jeg tenker at jeg har fått den beskjeden av for eksempel legen min... Ikke sjokolade og ikke kaker og brus.

Ok. Depp Depp, men nei ! Tenk på alt det jeg KAN spise !

 

Frukt, grønnsaker ! En god kopp te ! Sunne ting. Disse to ukene jeg har slanket meg nå har vært gode for meg. jeg har mye bedre samvittighet nå ! Før var jeg nesten flau over alt det usunne jeg spiste. Jeg spiste i smug..særlig sjokolade...fikk dårlig følelse og ble tykkere og tykkere...ikke bra.

 

NÅ vil jeg klare det. tenk så HERLIG om vi kan klare å ta av noe nå før sommeren !

Da er det verdt å slanke seg. Man føler seg bedre !

Lykke til. Hilsen meg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er viktig å endre tankemønsteret i den prosessen vi er i. For meg har det vært det viktigste. Vært flink til å klappe deg selv på skulderen for alt du klarer å gjennomføre, og ikke minst for alt du klarer å ikke putte i munnen! Isteden for å tenke at "stakkars meg som ikke kan spise den sjokoladen" tenk heller at YES! Jeg klarte å motstå! Og når jeg har vært i selskap og spist for mye kake i forhold til det jeg har bestemt meg for så er det jo lett å få dårlig samvittighet. Men hvor mye kake hadde jeg spist hvis jeg IKKE gikk på kurs? Det vet jeg nemlig svaret på - hadde stappet i meg til det stod langt oppe i halsen og var på god vei til å tyte ut.

 

I tillegg kan det være greit å tenke på hvorfor du har fått alle disse ekstra kiloene. For min del har spisemønsteret gått helt greit på dagtid, men når kvelden har kommet - det er da jeg har skullet kose meg av en eller annen grunn, oftest fordi at stakkars meg eller feiring av et eller annet eller det er jo så kaldt at jeg må jo bare ha kakao med krem osv osv. Selv har jeg gått på kurs mange ganger, men forskjellen som jeg selv merker denne gangen er at jeg har brukt mye mer tid på tankeprosesser og tenkt mer livsstilsendring enn slanking, at dette er noe jeg skal leve med resten av livet. Bevisstgjøringen har vært utrolig viktig for meg, jeg begynte i god tid før jeg begynte på kurs og følte meg mye klarere da jeg satte i gang enn jeg noen sinne har gjort, og derfor er jeg sikker på at denne gangen skal jeg også komme meg i mål.

 

En annen ting som er verd å tenke litt på, er at en uke består av totalt 35 måltider. Om du snubler litt på ett av disse, så er det fortsatt 34 måltider igjen å gjøre ting riktig på! :) Dette skal nok gå veldig bra, bare gi deg selv litt tid til å komme inn i tingene, og følg mange av de andre gode rådene som er kommet over her og så plutselig går det så mye lettere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...