Gå til innhold

Hillevi kjemper videre 2013


Gjest Hillevi
 Share

Anbefalte innlegg

Da gjør jeg et nytt forsøk. En ny start med et nytt fokus.

 

Jeg har ikke meldt meg på noen slankekur.

Jeg har ikke tenkt å fokusere mye på maten jeg spiser.

Jeg skal ikke bli totalt avholdsmenneske.

Jeg skal ikke sette meg som mål å lage bare sunne middager fra bunn av.

 

 

Jeg skal ikke mislykkes.

 

 

 

Denne gangen skal jeg ha som hovedmål at jeg skal bli i bedre form. De siste ukene har jeg lagt merke til en ting. Min 2 år gamle sønn har når han har kommet hjem fra barnehagen sett opp trappen og sagt: "Pappa sova" Ikke fordi faren sover mye, men fordi faren svært ofte ligger i sengen og leser eller spiller på mobilen. Jeg har også lagt merke til at Pappaen har blitt tungpustet etter bare kort tids lek med gutten vår.

 

På andre kjenner man seg selv best.

 

Det har ikke vært en god ting å oppdage at disse tingene også gjelder meg. Denne vinteren har vi begge stort sett ligget vertikalt i sofa eller i seng mens vi har sett på tv, lest bok eller lekt med mobiltelefonenen.

 

Jeg gremmes.

 

Hvilket liv er dette. Misforstå meg ikke. Jeg er utrolig glad i livet mitt, og er så heldig at jeg føler meg tvers igjennom stolt og lykkelig over det jeg har og det jeg har fått til. Min misnøye er kun knyttet til denne ene tingen i livet. Jeg er feit og jeg er i utrolig dårlig form.

 

Et herlig liv skal bli enda bedre

 

Jeg skal fokusere på bevegelse hver eneste dag.

Jeg skal oppfordre min sønn til at vi velger den lengste ruten hjem fra barnehagen hver dag.

Jeg skal velge utelek foran innelek med min sønn.

Jeg skal lage matpakke til jobb hver eneste dag.

Jeg skal invitere til uteliv sammen med venner.

Jeg skal bruke mobilgleden min til en liten treningsøkt ved bruk av en treningsapp hver dag.

Jeg skal svømme.

Jeg skal kose meg.

 

 

........og jeg skal gå ned i vekt på veien.

 

 

Og sånn er det. En ny start og en ny metode. Bevegelse og forumsdagbok.

 

 

Dette er starten på noe godt.

 

;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 9. februar

 

Det er idag 3 dager siden jeg hadde en samtale med sykepleieren ved sykehuset der jeg skal få behandling som gav meg det pushet jeg trengte for å sette igang et etterlengtet "nytt liv".

 

Det ble til at jeg måtte starte å bevege meg. Bestemte meg for å begynne med babysteps ;) Mitt første mål er 5 minutters treningsøkt hver dag. Jeg har lastet ned en app på padden med et kort men intensivt program for å bedre kondisjonen. Programmet består av 10 øvelser som jeg skal utføre i 30 sekunder hver. OMG jeg klarer altså ikke gjennomføre dette programmet uten å ta meg en pustepause mellom hver eneste øvelse. Det er helt utrolig hvor elendig form jeg er. Helt sykt. :blink: Gjorde programmet to ganger torsdag og var helt ødelagt i leggene fredag.

 

Fredag valgte jeg da å la de stakkars musklene på baksiden av leggene få hvile litt og lot våre 5 minutteren, men til gjengjeld klarte jeg å ta det gode valget å gå en 40 minutters strandtur på vei hjem fra jobb. Helt herlig i strålende sol. Jeg tenker alltid når jeg går tur, at dette er så herlig. Jeg må gjøre det mer. Men så stopper det opp. Men ikke denne gang. På kvelden ble det nok en tur to ganger 10 minutter til og fra en venninne som jeg skulle besøke. B)

 

Idag, lørdag, dro mann og sønn på morsdagsgavejakt så da fikk jeg meg 5 minutt. Etterpå gikk jeg ned til sentrum for å spise lunsj (salat) med meg selv :P Etter minstens sovetid var vi ute i nesten to timer, hvorav 45 minutt var hurtig gange med 15 kilo vogn og 13 kilo barn oppi(inkludert en alldeles forferdelig oppoverbakke som nesten tok knekken på meg)

 

Alt i alt, en flying start og jeg håper at inspirasjonen fortsetter. Jeg har fremdeles bare ett mål for uken og det er 5 minutters økt hver dag. Resten kommer som en bonus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 10. februar Morsdag og Fastelaven

 

Godt er det at jeg har sagt at nå i starten skal jeg kun fokusere på noen få enkle ting, for kostholdet i dag er ikke noe å være stolt av. Boller baker jeg bare en gang i året så boller er blitt fortært til den store gullmedaljen :rolleyes:/>/> Til middag bestemte mannen at det skulle være take away og hjem kom han med Big Mac meny. Så sånn er det. :huh:/>/>

 

Vi fikk besøk i av min mor og mannen idag, og jeg kan stolt rapportere at jeg i tråd med mine nye mål ba dem ta med gode sko slik at vi kunne ta oss en liten gåtur opp på den lille utsiktstoppen som vi bor rett ved siden av. Det er ikke lange turen men den tar litt tid å bestige med en toåring som skal gå selv. Veldig koselig var det, og bollene smakte ekstra godt etter en frisk tur ut.

 

I kveld har jeg, på tross av at min mann nektet å forlate Mythbusters på tven, gjennomført min 5 minutters. Flaut å puste og pese rett ved siden av mannen, og hoppe og sparke rundt omkring uten musikk. Men mannen var imponert over innsatsen, og det er jeg også.

 

B)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer med et godt valg!

Et lite tips - last ned Runkeeper e.l. på telefonen din - da kan du måle hvor langt du går, hvor lang tid det tar, kalorier forbrent, fart etc når du er ute og går. Jeg synes det er kjekt - hadde der jeg bodde før noen runder som jeg målte tid på første gangen jeg gikk og så igjen noen uker senere for å se om det hadde gått fortere osv. Rett og slett konkurrere litt med meg selv. Funker for meg ihvertfall!

Og forresten - plutselig en dag oppdager du at den 5-minutteren er blitt lekende lett.... :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krusemynte:

 

Tusen takk for tilbakemelding og godt tips. Jeg har lastet ned den appen du anbefalte og gleder meg til å prøve den. Ble så inspirert av tipset ditt at jeg skrev ned 4 forskjellige rundturer som er mulige å gå hjemmenfra. Har bodd her i nærmere to år, men har enda ikke laget meg en rundtur. Der jeg bodde lå det en times ferdig løype rett ved siden av og det har vært savnet. Men nå er jeg klar. Satser på å få målet opp lengde og tidsbruk på en av løypene idag :-) Hurra!

  • Bra innlegg! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krusemynte:

 

Tusen takk for tilbakemelding og godt tips. Jeg har lastet ned den appen du anbefalte og gleder meg til å prøve den. Ble så inspirert av tipset ditt at jeg skrev ned 4 forskjellige rundturer som er mulige å gå hjemmenfra. Har bodd her i nærmere to år, men har enda ikke laget meg en rundtur. Der jeg bodde lå det en times ferdig løype rett ved siden av og det har vært savnet. Men nå er jeg klar. Satser på å få målet opp lengde og tidsbruk på en av løypene idag :-) Hurra!

Så flink og positiv du er. Stå på :D og lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så kjekt at du tente på Runkeeper-ideen. Jeg bruker den alltid når jeg er ute og går tur eller går til byen fra jobb ol. Merk at det hender at kartet får litt hikke hvis det er dårlig GPS forbindelse, men det ser du jo raskt når du tar en titt på kartet hvor du har gått.

 

Takk for hyggelig hilsen i tråden min forresten - er imponert hvis du har skummet igjennom hele, for den begynner å bli lang! Utgangspunktet mitt var 130 kg - er 180 høy. Etter dagens veiing har jeg gått ned 33,2 kg, og jeg har vært på en sånn InBody720 måling som satte matchvekten min til 84,5 kg. Det gir BMI på overvekt, men det bryr jeg meg ikke om - har jo med muskelmasse og sånne ting å gjøre. Muskelmassen har nok økt siden jeg tok den testen i begynnelsen av desember, men bruker vekten den gav som matchvekt inntil videre - var vel omtrentlig det jeg tenkte selv også da jeg satte i gang. Men det skal sies at alle de kiloene har tatt tid, begynte i mars 2010 tror jeg det var og tok pause før jeg fortsatte i mars 2012, og siden siste oppstart har jeg gått ned 19,9 (gikk jo litt opp i pausen, selvsagt).

 

Og når det gjelder å trene med PT? Vel - jeg fant ut at det bare var å hoppe i det. Klarte knapt å ta et eneste utfall da jeg begynte, og treneren stod og lo da han vi pratet om hvor gangsperr jeg hadde etter de første gangene at jeg knapt klarte å gå opp trappen på treningssenteret. Men jeg stilte likevel på trening hver gang, og har merket utrolig god bedring siden den gang. Jeg har alltid hatt et hat-forhold til trening, men nå når jeg ser resultater synes jeg det er ganske kjekt. Så har du pengene til det - for det er ikke å stikke under en stol at det er veldig dyrt - så er det verd et forsøk. For min del har det vært en investering i helsen på lik linje med GR-kurs, og siden jeg hadde dette hat-forholdet til trening var egentlig PT eneste måten jeg klarte å se at jeg kunne komme skikkelig igang på. Styrken begynner å komme på plass, nå har jeg begynt å jobbe med kondisen også, så dette er gode greier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mokka-mor: Takk for hilsen. Det er spennende med ny start synes jeg ;)

 

Krusemynte: Jeg testet appen idag og er så glad for at du tipset meg om den. Den kommer til å være en kjempegod motivator. Når det gjelder PT så er det nok ikke noe jeg kommer til å ta meg råd til. Her er det gratis trening som gjelder. Alle penger vi har, og ikke har går i sparebøssen. Vi er i den situasjonen at vi trenger hjelp til å lage barn, og det koster enorme summer desverre. Men kanskje en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 11. februar

 

Så herlig det er å ha tatt valget om å bevege seg. Er jo egentlig endel muligheter i hverdagen til det. Denne uken har jeg ferie så da er det godt med tid.

 

Krusemynte tipset meg om en kjekk app i går så jeg tenkte ut 4 rundturer i næreområdet som jeg vil teste ut. Gikk en av dem i dag som var på litt over 3 km. Den turen er ekstra god tenker jeg fordi den inneholder endel bratte oppoverbakker som utforder pusten. Inkludert i turen er også to forskjellige utsiktpunkt som var ekstra flotte idag med solskinn fra blå himmel.

 

Matmessig har dagen vært OK. Har jo bestemt meg for å ikke tenke så mye på maten i første omgang, men har bestemt at jeg skal føre den inn hver dag sånn at jeg iallefall må se konsekvensene av de valgene jeg tar og ikke tar. Forhåpentligvis fører det til en gradvis endring som går litt mer av seg selv. Jeg kjenner at jeg ikke kan konsentrere meg om alt på en gang, og har valgt bevegelse.

 

:)

 

PS: I en turkonkurranse på jobb la de inn ekstra poeng for kulturopplevelser. Det synes jeg var en flott ide. Det er viktig å fokusere på de gode opplevelsene som også gir en helsegevinst.

 

1 kulturpoeng til meg i dag for jeg har vært på en koselig konsert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra at du har fått testet ut en turrunde! Bakker er gode greier - da får både puls og pust kjørt seg litt, og det er gjerne i disse du merker at det går lettere og lettere etterhvert som formen kommer. :)

 

En ting du kanskje kan være litt obs på når du øker aktivitetsnivået og siden du ikke teller kalorier og sånt, er at det kan hende aktiviteten etterhvert øker både forbrenning og vekker en ekstra sultfølelse. Da er det viktig å ikke plutselig begynne å spise mye mer, for da går jo vinningen opp i spinningen på en måte. Bare sånn siden du gjerne vil ned i vekt på veien mot ditt mer aktive liv...

 

Håper du får en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krusemynte: Foreløpig tror jeg det går fint. Mitt største problem er at jeg spiser når jeg er trøtt og når jeg kjeder meg. Med økt aktivitet blir jeg jo mindre trett og har ikke så mye tid til å kjede meg :lol: Men regner med at etterhvert som kroppen venner seg til endringene så kreves det mer av meg for å gå ned. Tenk om alt bare kunne gått av seg selv... ;)

 

Håper dagen din også blir av første sort B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneMathilde

Jeg heier på deg! Synes du er umåtelig flink som får til dette alene, selv er jeg over halvveis på GR kurs 1 og allerede påmeldt til kurs 2.

 

Jeg skjønner kjempegodt den tanken du har om ikke altfor mange endringer på en gang, det er veldig lurt. jeg sliter fortsatt med matrutinene selv etter fem uker på kurs. Det rare er at jeg aldri har spist så mye i mitt liv, og det er kjemperart. Men det sier ganske mye om hvor viktig det er å spise riktig.

 

Vil virkelig anbefale et kurs når du blir klar for å endre matvanene også, det er utrolig lærerikt. Jeg er ikke noe flink til å tilegne kunnskap på egen hånd, jeg liker å få ting fortalt, men vi er alle forskjellige :P

 

Masse lykke til hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier også på deg og synes du gjør en flott jobb. Ikke alltid like enkelt å få til ting alene men jeg tror så lenge man er motivert og har noe å se frem mot er det enklere.

Trist at dere må betale så mye for å få hjelp til barn. Håper virkelig at dere ikke må holde på med det lenge men at det blir fort klaff.

Jeg har også den appen på tlf, men jeg skjønner ikke bæra. Har en pulsklokke som måler kalorier. Skulle ønske jeg klarte å stille den på hvor langt jeg har gått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvor dere er gode. Det er så motiverende med en heiagjeng :)

 

Kikk: Har du noen tekniske hjelpere som kan hjelpe? Det er veldig motiverende merker jeg å konkurrere litt med seg selv. Når det gjelder barnelaging så er jeg nok redd at det kan ta litt tid. Vi brukte svært lang tid, og mange penger på nummer en. Har allerede gått gjennom endel på veien til nummer to. Kanskje kan bedre helse øke sjanse våre noe

;)

 

Anne Mathilde: Takk for at du heier på meg. Jeg heier tilbake B) Jeg har god erfaring med slanking fra før, har til og med noe utdannelse innen faget. Så det er desverre ikke kunnskapen det står på, bare utførelsen B) Jeg må innrømme at jeg ikke har Grete Roede på topp over min liste over gode slankemetoder, for meg ligger Libra på plassen over. Grunnen til det er at jeg ikke liker å telle alt for mye på kalorier i hverdagen. Med å være på denne nettsiden kan jeg selv velge det beste fra Roede og Libra og kanskje på den måten komme i mål. For meg er det det å ha noen å holde fokus sammen med som er det viktigste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 12 februar

 

Og for en dag! Jeg tror kanskje dette er en av de mest aktive dagene jeg har hatt i mitt liv. I alle fall de siste 15 årene.

 

Startet dagen med 5 minutters økten min. Merker fremgang der allerede. Reiste så på jobb noen timer, på tross av at jeg har ferie før jeg dro ned til stranden. Der fikk jeg meg en deilig solskinnstur sammen med mange andre. Ble nærmere 5 km på måleren så det gjorde jammen godt.

 

Vel hjemme fikk jeg meg to minutters pause før jeg gikk ned for å hente sønnen min i barnehagen. Rart at en tur som tar 3 minutter å gå ned, tar 20 minutter hjem ;-)

 

Da vi spiste middag idag sa jeg til min mann at siden jeg hadde bestemt at vi skulle komme i bedre form ;) så kunne jeg legge sønne vår, mens han tok seg en gåtur. Jeg fortalte om runkeeper appen og anbefalte han å prøve den. Han takket høflig nei til hele forslaget. Men...tjihi, da vi satte oss for å se barnetv sa han : "Ja, men hvor er det meningen jeg skal gå da" :D Jammen ble det ikke tur på han også gitt.

 

Da han kom hjem hadde jeg pakket svømmetøyet og gikk ned i svømmehallen. Jeg har egentlig tenkt at tirsdag skal jeg svømme. Siden jeg allerede hadde vært på god tur idag tenkte jeg at jeg bare kunne svømme bittelitt bare for å komme inn i det, men der traff jeg jo på noen kompiser av min bror så da kunne jeg jo ikke være dårligere enn dem så da ble det 1000 meter på meg og.

 

Så da er jeg den heldige vinner av 6.2 trimpoeng på en dag.

 

Og når det er sagt så har jeg hatt en veldig god dag matmessig også.

 

SUPERSTOLT

 

PS: Jeg skal på ingen måte fortsette slik. Det er bare det at vi har sol fra strålende himmel og jeg har vinterferie med guttebassen i barnehagen så jeg må benytte anledningen mens jeg har den.

 

HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 13 februar

 

En ny dag i mitt nye livet. Etter å ha levert gutten i barnehagen tok jeg meg en gåtur. En av de 5 rutene jeg har tenkt ut. Denne innebærer en runde i mitt gamle nabolag og har alltid vært min favorittplass. Å gå herfra var en smule lenger, men absolutt overkommelig. Turen tok ca 50 minutter.

 

Ellers har jeg ikke gjort noen ting som helst idag. Bare ryddet litt hjemme og arbeidet litt kreativt. Laget fiskewok til middag og min mann var temmelig misfornøyd. Wok liker han ikke i utgangspunktet og når jeg da pyttet laks i den. Nei og nei. Får se om jeg ikke kan finne noen fiskeoppskrifter som vi alle 3 kan like, for for jeg har lovet meg selv å lage middag med fersk/frossen fisk en gang i uken.

 

I morgen er det veiedag. Håper det har gått rette veien. Det trengs for denne helgen skal vi på hyttetur og jeg skal absolutt ikke være avholdsmenneske. De siste fem, seks årene har jeg så gått som alltid hatt en grunn til at jeg ikke kan drikke alkohol og fremover vil det også bli slik så denne helgen skal nytes til det fulle. Jeg vet jo aldri når neste mulighet blir. Og for å si det slik, mannen min blir så utrolig glad når jeg vil dele et glass og to med han. Jeg tror han mener jeg blir litt mer underholdende da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg er ikke så veldig glad i fisk heller, men plukkfisk liker jeg. Hva det faktisk er strides de lærde om, for det varierer visst fra sted til sted, men for meg er det potetmos med kokt torsk oppi. Potetmos lages mens fisken trekker, hell av vannet på fisket putt i potetmosen og rør. Serveres med gressløk og flatbrød. Pappa er heller ikke allverdens stor fan av fisk, men torsk på purreseng er populært der i heimen (jeg liker ikke purre, så...). De lager riktignok uten karri, men oppskrift finnes her: http://dinmat.no/Torsk-pa-purreseng. Selv har jeg av og til laget en hvit saus og flaket torsk oppi denne, og helt over pastarør og kokte grønnsaker. Av og til har jeg blandet alt og gratinert med litt ost i ovnen. Til sist kan jeg anbefale stekt lyr. Det er godt det.... Filet vendes i en blanding mel med salt og pepper i, serveres med poteter og raspete gulrøtter/epler. Ingen saus, sier du? Vel, det er vel nesten å banne i kirken å nevne litt smeltet smør (margarin) eller en liten dæsj remulade her inne. Men gjør det likevel, for så lenge man registrerer det man spiser som jeg gjør så kan man fint knipe inn på fettet andre steder. :)

Lite med rød fisk her, men det er fordi jeg synes det er æsj.... ;) Håper uansett at dette er noen tips som kan komme til nytte eller ihvertfall inspirasjon!

 

Lykke til med veiing i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moro at vi er så forskjellige. Jeg elsker laksefile med sitronpepper. Kan spise det flere ganger i uken. Kan ikke si at gubben er like fornøyd. Han liker riktignok laks, men når det blir så ofte vil han nok ha noe annet.

 

Så flink du er blitt til å bevege deg Hillevi. Det er flott :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Hillevi! Det er et flott prosjekt du har satt igang for deg selv!! :D Jeg ser at motivasjonen lyser ut av linjene du skriver - du er superflink synes jeg! :D Godt igang er viktig!! Selv har jeg vært på ferie og skeiet lit tmasse ut :huh: - men nå er jeg på sporet igjen! ;) Vi er flinke og vi skal klare det!! :D Jeg menger meg i heiagjengen!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye positiv lesning her. Kjenner min egen motivasjon er på god vei tilbake :)

 

Hillevi; Du er utrolig flink og inne i en god steem :) Stå på. Fisk er ingen storfavoritt hos meg, men barna og mannen er fornøyd. Her er målet fisk 2 ganger i uka og wok 1 gang. Men ikke alltid det blir slik. I dag står det stekt kveite med bacon, hvitsaus, potet og grønnsaker på menyen. Blir nok bara :)

 

Heia oss alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...