Gå til innhold

Lenapenas kurs våren 2013


Anbefalte innlegg

Det blir oppstart på nytt kurs for meg den 3. april, og jeg har en ambisjon om å komme gjennom med bedre resultater denne gang enn ved de foregående kursene.

Det siste året har jeg stort sett brukt all "slankeenergi" på å gå ned de samme kiloene som jeg har gått opp innenfor en kursperiode. Har i denne perioden også byttet jobb, og ved tilsvarende situasjoner tidligere har jeg alltid gått opp 2-3 kilo. Når jeg hadde kurspause en sommer og høst for halvannet år siden gikk jeg også opp en del, så jeg anser ikke vekt-stillstand for totalt fallitt. ;)

 

Men som sagt, ønsker å skjerpe innsatsen litt, være litt strengere med meg selv for en periode og bli kvitt ca 5 kilo. For å jobbe bedre med egen motivasjon starter jeg denne tråden, så får vi se om den lever lengre enn selve kurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine grunner til å gå ned i vekt:

* Bli lettere og sprekere!

* Se bedre ut for sommersesongen (og videre!)

* Komme inn i noen klær som ligger og venter på lager, inkludert et par sommerkjoler.

 

Forventninger og mål for kurset:

* Ned 5 kilo (mye til å være meg !) og 10 cm

* Løpe 5 km sammenhengende

 

 

Hva ønsker jeg å oppnå og endre:

* Å håndtere jobbreiser, med og uten sosialt innhold, på en bedre måte. Dette betyr primært bedre kontroll på kostholdet, men også bedre planlegging av trimmingen.

* Bedre kontroll på helgekosen. Har praktisert å ha fri på lørdag, men ser at det nok har blitt for fritt... Vil unne meg mer på lørdag enn på vanlige ukedager, men det skal kontrolleres på en bedre måte.

 

 

Hva er status før kurset, hva fungerer og hva fungerer ikke:

* Trening fungerer bra, og styrketrening bedre i det siste. Min. 10 TP/uke

* Vanskelig å føre matdagbok på reiser. Må prøve å forenkle dette ved å legge inn noen standardvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de vanskeligste faktorene for meg for tida er mye jobbreising. Det er lenge siden jeg tok tak i uvanene i forhold til flyplassmat, snoping og kosing både på fly og på flyplass ved venting, det være seg hamburger med chips, sjokolade&kaffe, vin&peanøtter osv osv.

 

Har fått bra kontroll på flyplassvaner, men de siste 3 månedene har reisemønsteret endret seg til å ofte bli en kombinasjon av fly, hurtigbåt, buss, drosje og/eller hurtigrute. Det krever nye vaner og kompenserende tiltak for å unngå kiosk-fristelsene f.eks på en 3-timers hurtigbåttur.

 

Et annet element er hotelloppholdene. Nå blir det såpass hyppig at det ikke går an å kose seg med egg og bacon eller andre godsaker fra det gode utvalget. Selv om jeg har lært meg å velge musli og yoghurt f.eks det er litt usikkert hvordan mengdene blir når jeg ikke har vekt tilgjengelig.

 

På kvelden er det balansen mellom ofte lange kontordager, trim og middag på et egnet sted som kan være en utfordring. Det er fort gjort at en god ambisjon om trening svinner i sult og lavt blodsukker ... ;)

 

Da er hovedelementene i problemstillingene på bordet. Neste trinn tenkte jeg blir å liste de reisene/utfordringen jeg ser for de neste par månedene, og deretter legge en slagplan uke for uke etterhvert som de skrider fram. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursstart 03.04

 

Da var det innveiing for kursstart, og jeg må si at de få dagene med påskeutskeielser virkelig har satt slemme spor! :unsure: Både på vekten og på cm-mål, så da er det ikke til å komme fra.

Sannheten må være at en vektøkning har ligget latent i gradvis mer skjødesløs oppfølging av matinntak, som jeg akkurat har klart å holde i sjakk fram til nå.

 

Startvekt 84,9 kg

Midjemål 92,5 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige hindringer i kursperioden:

 

Uke 1 - Tre reisedager, sønd-onsd

Uke 2 - To reisedager, mand-onsd

Uke 3 - Konferanse i hjembyen, etterfulgt av 3 dagers reise. 3-4 sosiale tilstelninger/middager. Dette blir en meget utfordrende uke!

Uke 4 - En dags jobbreise, sosialt/middag på kvelden.

Uke 5 - Kan kanskje holde meg i ro, men mulighet for en kort reise.

Uke 6 - Kan kanskje holde meg i ro, men mulighet for en kort reise.

Uke 7 - Jobbreise, uavklart varighet 2-4 dager.

Uke 8 - Ingen reiser!

 

Dette er kun ut fra jobbkalenderen. Hvorvidt det blir noen helgeturer på privaten i tillegg aner jeg foreløpig ikke. Muligheten er definitivt tilstede med diverste innklemte fridager i mai og det meste av slekta mange fem-åttehundre kilometer unna.

 

Får plukke fram uke for uke etterhvert for mer detaljert planlegging, det kan jo også bli endringer i forhold til det jeg vet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg allerede mye bedre etter et par dager på rett kurs!

 

Gode arbeidsdager (uten reising så langt) der jeg føler jeg får gjort noe :)

God matkontroll, ingen hunger-følelse og fikk sågar 10,0 i kostholdspoeng i dag :)

God trening, 10 TP hittil i uka og ett styrkepoeng i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Lenapena :)/>

 

Skal gløtte jevnlig innom tråden din å se hvordan det går med deg og heie litt underveis. Høres ut som du har en god plan, og det at du har forutsett kommende utfordringer er et smart trekk. Dette skal gå bra :)/>

 

Klem fra snupsipups

 

Hei snupsipups!

Veldig hyggelig at du kommer innom og heier :) Leste litt på tråden din også her om dagen, og det siste innlegget ditt etter påske kunne jeg nesten skrevet selv ;)

 

Skal legge inn noen heiarop til deg også - lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid med helgekosen.

 

Saken er å komme ned fra to-dagers semi-bevisstløs kosing, til èn lørdagskveld med kos innenfor rammer. Her er noen eksemper på dårlig atferd for slanking i helgene:

- et par "fordi jeg fortjener det"-vinglass både fredag og lørdag

- for store middagsporsjoner fordi det jo smaker så godt

- godte-kosing i de sene kveldstimer, fordi "det er jo helg" eller fordi jeg vil se noe på TV og nærmest spiser for å holde meg våken

 

I dag, fredag er jeg ganske kry over kontrollen med rekeaftenen. Har veid de tilmålte loffskivene og majones-mengdene, og beregnet vekta av min andel reker (bare en tredjedel av en upillet reke er det du faktisk spiser :) ). Sløyfet vinen og drakk farris smakssatt med litt gøy-saft. Jeg ligger ideelt an på kaloriinntaket og nå kjenner jeg at må legge meg snart for å ikke spise mer ;)

 

Har ikke bestemt menyen for morgendagen, men har bestemt meg for å utvide kalorikvoten fra 1500 til inntil 2200 kcal. Må jo da registrere alt for å kontrollere hvordan det går.

 

God natt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen gikk over all forventning. Jeg ga meg selv en kvote på 2200 kval for dagen, men brukte under 2000, inkludert ett glass rødvin. Gir meg selv absolutt godkjent for forbedringsområde en (den første helga) :D

 

Forbedringsområde to var bedre håndtering av jobbreiser:

 

Sitter for øyeblikket på hurtigbåten i gang med ukens reise. Alt vel så langt, og jeg har bestemt meg for å ta kveldsmaten ombord, helst en go' morgen og en frukt. :)

De neste dagene bør gå greit, det er ikke planlagt noen sosiale sammenkomster som kan friste meg. Av trening gjenstår 2 økter med 5 km treningsprogrammet, og i tillegg er det et par interessante timer på treningssenteret i byen jeg reiser til. Hotellet har gratis inngang for sine gjester.

 

Det som er vanskelig er å spise riktig (nok) og forlate kontoret i tide slik at jeg har energi til å faktisk møte opp på treningen. Det blir jo sen middag da. En metode jeg bruker nå er å lage matpakke fra frokostbordet på hotellet som jeg spiser i 3-4 tida på ettermiddagen.

I morgen er del meldt fint vær så jeg vurderer å ta en jogge/gå-trimtur på morgenen før jobb. Det har jeg gjort flere ganger og det er en lettelse å slippe å tenke på det om ettermiddagen... Avhenger litt av når jeg kommer fram i kveld og får lagt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra første dag på reise...

Har lagt ned en innsats på å måle og registere måltidene i dag:

- Havre/musli og yoghurt mengder i ss og Bio Q i dl (siktet etter et melkeglass) ;) Dette er nå registrert som eget frokostmåltid som jeg kan repetere hver morgen på dette hotellet.

- Et rundstykke (så litt stort ut, så jeg antok 70 g), med skinke, en skive ost, paprika og majones (4g) - på samme måte lagret som fast mellommåltid som jeg tar med på kontoret.

-Kjøper salat fra kantinen, og det klarer jeg stort sett å kopiere fht jobbsalaten på kontoret hjemme. Pleier å ta med en frukt og kjøpe en yoplait yoghurt. I dag hadde de ikke den vanlige dobbel 0 som jeg bruker, og jeg endte med en Go'morgen

- satt som vanlig litt for lenge på kontoret, spiste Go'morgen på hotellrommet når jeg kom dit i 19 tiden.

- Klarte å komme meg ut på trim, gå/joggetur i tråd med 5 km programmet. Tenkte å dusje og spise middag etterpå, men det ble for sent og til slutt endte jeg opp på Narvesen... Besinnet meg og valgte pastasalat!

- Syntes jeg var skrekkelig flink med valgene mine, men når jeg la alt inn så viser det seg at alle måltidene er litt for store! :o Spesielt pastasalaten var drøy, og heldigvis registrerte jeg den før jeg spiste den. Justerte med å nesten ikke spise pasta, og da kom jeg akkurat under grensen for dagsrasjonen

 

Dette viser med all tydelighet hvor snart det er å velge litt feil hele tiden som i sum blir en kjempesmell! I morgen skal jeg justere litt på frokosten, IKKE velge Go'morgen og prøve å spise en middag i stedet. Vil dra fra kontoret litt tidligere, og komme meg på en treningstime på senteret. Så får vi se...

 

Har uansett klart å ro meg inn i dag med riktig mengde mat&trim :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursrapport etter 1 uke, 09.04

 

Vekten som rapporteres inn nå er tatt allerede på søndag pga at jeg ikke er hjemme med min egen vekt før i morgen kveld. Cm målene er tatt i kveld, totalt hele 6 cm ned :) Dette viser forsåvidt hvor oppblåst jeg var etter påsken, så noen kjempebragd er det vel strengt tatt

ikke. Er nå hyggelig uansett da!

 

Startvekt 84,9 kg, startmål midje 92,5 cm

09,04: 83,7 kg - ned 1,2 :)

Midjemål 91,0 cm - ned 1,5 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg endelig hjemme igjen :)

Synes denne jobbreisen har gått over all forventning, og det er litt ekstra godt å se resultatene når har lagt mye tanke og energi i aktiv oppfølging. :D

Kaloriinntaket har ligget mellom 1400-1620 kcal og kostholdsscoren mellom 7,5 og 9,2. Har sanket trimpoeng hver dag (9-10 dager i strekk), men har bevilget meg en fridag idag.

 

Imorgen tidlig blir det nok snikveiing på badevekta, men siden jeg skal avgårde igjen neste uke blir det søndagsvekta som blir brukt i neste ukes rapport også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg helg igjen, og fokuset må skjerpes...

Når det gjelder trening er planen følgende: Morgenspinning fredag morgen, Styrke i sal lørdag formiddag og en skitur på søndag. Den delen skal gå bra! :)

 

Første hindring i matveien oppstår fredag kl14, da triller fredagsvaflene inn. Taktikken er å hente fram nista, brødskive og yoghurt, spise den i stedet og satse på at det er tomt etterpå ;)

 

Hadde stor nytte av å registrere matinntak forrige helg, så det skal jeg gjøre nå også.

Har lyst til å se om det har kommet noen nye fine vårinspirerende klær på lørdag, selv om snøen ligger tjukt her enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag gikk helt etter planen: :D

* Morgenspinning - check

* Overse fredagsvaffelen -check

* Registrere all matinntak - check

 

Inntaket var helt i tråd med "kvoten", ingen vin eller saltsnacks "fordi jeg fortjener det".

 

I dag lørdag skal jeg følge opp det jeg skrev i går, og jeg følger samme strategi som sist: Øker kvoten til 2200 kcal - men kanskje klarer jeg meg med mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag gikk også helt i ihht planen! Både trim og kosthold innen kvoten, endte på 2090 kcal etter å ha funnet ut at jeg klarte meg med 30 g peanøtter i stedet for 40 :)

 

Utover lørdagskvelden ble jeg sylte forkjøla, og har holdt meg i sjakk i dag søndag også! Det ble altså ingen skitur, lå på sofaen og slukøret i streikende sol - huff!! o)

Har allikevel karret meg avgårde på jobbreisen, med en litt dårligere plan i dag enn sist. Får være fornøyd med at matinntaket er i hht kvoten, men det skorter på både grønnsaker, frukt og melke-kvoten.

 

Håper den rolige dagen i dag og en god natts søvn gjør at formen blir bedre i morgen slik at jeg kanskje får klemt inn en liten treningsøkt før jobbmiddagen i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemme igjen i kveld og godt er det!

Har hatt en greit gjennomført jobbreise, men ble litt mer slitsomt i fht sist. Det skyldes både forkjølelse, jamnt over litt for lite søvn, og en treningsøkt som kanskje tok litt av i forhold til hva formen tilsa...

 

Vel vel, har uansett levert et godt resultat denne uka også som jeg virkelig er fornøyd med :D Føler presset litt nå... Nå er de "gamle" kiloene borte og det er på tide å prøve seg på de nye. Og det inn i den mest krevende delen av denne kursperioden. Dette vil også kreve en god plan, men det får jeg komme tilbake til senere. God natt!! zzzzzzzzzzzzzzzz.....

 

Startvekt 84,9 kg, startmål midje 92,5 cm

07.04: 83,7 kg - ned 1,2

16.04: 82,6 kg - ned 1,1, totalt 2,3 :)

Midjemål: 91,0 cm - ned 0, totalt 1,5 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen har gått bra i helga, og det var deilig å kunne bruke hele dagen hjemme i stedet for å reise på ettermiddagen :)

 

Lørdagens inntak har vært på linje med de andre lørdagene, synes helgekosingen min så er under bra kontroll.

 

I dag, søndag, ble det sånn at jeg ikke la inn matinntaket før nå i kveld og hadde derfor tatt bort justeringsmulighetene mine... Mitt inntrykk var at jeg hadde spist meget moderat, på kanten til lite. Fakta viste seg å være helt motsatt!! En god frokost, litt is og frukt i solvegget (i stedet for lunsj), kjøttkakemiddag med erterstuing og havregrøt til kvelds ble til slutt over 1900 kcal! Sjokk :(

Lærepengen er at jeg må legge inn litt jevnere i løpet av dagen, og ikke vente helt til slutt. Da kunne jeg i det minste ha valgt annen kveldsmat. Kunne selvfølgelig ha valgt en mindre porsjon is også, hmm!

 

Går inn i en hektisk periode nå, så her på fokusen skjerpes.

 

* Mandag - må klemme inn en halvtimes trening mellom jobb (gå hjem i rett tid!!) og konferansestart 1745. Må prioritere å dra på jobb tidig, kan derfor ikke trene på morgenen.

* Tirsdag - har meldt meg på intervall-spinning mellom konferanse slutt for dagen og middag på kvelden. (Fordel med å være hjemme)

* Onsdag - reise til Stavanger, lander 1715 og skal rett på et arrangement kl 19. Blir enten morgentrening eller treningsfri, avhenger av formen og jobbmengden (om jeg må inn tidlig)

* Torsdag - Nytt helgdags jobbarrangement fra kl 08, med middag på kvelden. Kan klare å jogge en liten tur mellom kl 18-19.

* Fredag - Jobbsamling og reise derfra kl 13. Skal direkte på svigermorbesøk og vil være fremme i 19-tida. Klarer sannsynligvis ikke å trene denne dagen.

* Lørdag - På besøk hos svigers, bra forhold for trening i turområde i nærheten.

* Søndag - Klarer kanskje å ta en liten morgenøkt. Må reise igjen midt på dagen, noen timer med bil eller hurtigbåt, etterfulgt av noen timer med fly.

 

Enda er jeg ikke hjemme igjen, men uka er i allefall over, slik at jeg må prøve å nullstille og evt justere planen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status så langt på "utfordringsuka":

 

Igår, mandag, ble det ingen joggetur etter jobb. Men, til gjengjeld gikk jeg til og fra arrangementet en drøy time rask gange tilsammen. Det er jeg fornøyd med. Det ble noen glass vin og litt sent, men ellers ok gjennomført dag!

 

I dag, tirsdag, har jeg meldt avbud på konferansemiddagen. Kjente i går kveld at det var riktig å gjøre, og helt nødventig for å komme i mål med alt og ikke brenne alt kruttet så tidlig. Intervall spinningtime er gjennomført, og jeg var helt tom etterpå! Over 600 kcal forbrukt, det kommer godt med ;)

 

I morgen, onsdag, blir det en lang reisedag. Får ikke trimmet i morgen tidlig (orker ikke er rettere sagt), men skal prøve trikset fra i går og gå en passelig omvei fra hotellet til fellestransporten til morgendagens arrangement og få litt trim gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer resten av "selvangivelsen" knyttet til utfordringsuka. Det er gått både opp og ned underveis ;)

 

Onsdag - reise til Stavanger og skal rett på et arrangement kl 19. Det ble treningsfri denne dagen. I matveien har det gått bra, men et par glass vin på toppen sprenger nok kvoten.

 

Torsdag - Nytt helgdags jobbarrangement fra kl 08, med middag på kvelden. Klarte ikke å stable energi til noen joggetur, men gikk begge veier til og fra møtelokalet, og fikk litt "rørelse" gjennom det.

 

Fredag - Reise fra kl 13-19. Nå kjenner jeg at det mentalt begynner å rakne! Kjøpte to sjokolader og en pose potetgull mens jeg ventet på gubben på flyplassen. Spiste en av de to sjokoladene (ikke potetgullet heller heldigvis), + kake på besøk hos stedattera på vei til svigermor. Framme hos svigers kl 21, rett til bords til pinnekjøttmiddag... :o

 

Lørdag - Fikk gått en fin tur i turområde i nærheten av svigers. Frokosten var sunn, men resten av dagen gikk det i kaffe&kakebesøk hos slekt og venner - og da snakker vi hele dagen... Mildt sagt dårlig kosthold, og jeg har ikke krefter til å gjøre noe med det. Nå fikk også noe av potetgullpakken bein å gå på.

 

Søndag - Sto opp kl 08 for å rekke en trimtur før avreise igjen. Noen timer med hurtigbåt (inkl en is og en vaffelplate), etterfulgt av noen timer med fly. På flyplassen klarte jeg å mobilisere krefter nok til å ta et oppgjør med utglidningen - plutselig ble nok nok!! :angry:

 

Mandag - Sto opp kl 0510 (!) for å rekke en treningstur før jobbstart kl 07. Var litt kry over det :) Førte matdagbok igjen for første gang på lenge, og hadde god kontroll selv om kostholdet ikke var helt optimalt. Igjen var det ut på reise, startet kl 16 og var framme kl 2130.

 

Tirsdag (idag) - Har sovet godt ut og ikke prioritert morgentrim. Heldags møte igjen, og endelig reise HJEM!! Benyttet anledningen til å gå hjem fra flyplassen i stedet for å stå i lang taxikø, og med all bagasjen ble jeg jo litt varm av det :)

 

I morgen er det meldt fint vær, så da skal det bli godt å rør litt på seg. Kjøleskapet bugner ikke akkurat av frukt og grønt etter å ha vært borte så lenge, men skal nok klare å finne noen sunne alternativ i hjemmets lune rede! Det er jo også veiedag i morgen, og jeg har nok gått litt opp igjen (var 0,7 ned sist uke) - blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dagene flyr!! Plutselig er uka over, syntes den nettopp hadde begynt... Men, det er vel slik, særlig i mai, med stort sett 4-dagers arbeidsuker.

 

Veiinga på onsdag gikk omtrent som forventet, det ble opp 0,8 kg. Men, heldigvis var det fremdeles nedgang på cm et par plasser, så jeg satser på at det meste var vann. Kjører ganske strikt opplegg nå for å kunne ta igjen det tapte og forhåpentligvis litt til.

 

Har fått opp dampen når det gjelder trimming, og har vært streng med føring av matdagbok også i helga. Litt ekstra kvote på lørdag som vanlig, men bare LITT. Idag er jeg strålende fornøyd med en liten fjelltur i strålende vær og kostholdsscore på 10 :D

 

Er igjen spent på resultatet om et par dager, skal legge det inn litt mer skikkelig da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare tre uker igjen av kurset, så jeg tenkte at jeg skulle ta fram igjen den første lista jeg laget over mulige utfordringer i kursperioden.

Uke 6, (8.5) skal jeg rapportere i morgen, og den har vært velsignet rolig i forhold til den foregående!! :)

 

Uke 7 (15.5) - Ingen reiser før den 14. Full fokus på gode vaner og trening! Veiing blir senest tirsdag morgen før avreise.

 

Uke 8 (22.5) - litt usikker på hvordan denne uka blir. Kanskje vi utnytter langhelga fra 17. og over pinse til en hyttetur, helgetur e.l. Krever i såfall en god plan når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater uke 6

 

Da klarte jeg heldigvis å gå ned det samme som jeg gikk opp forrige uke, og noen cm i tillegg. Det er jo grunn til å være fornøyd med det, men ønsket jo at jeg skulle kunne legge til et lite hekto til... ;)

 

Hvis jeg skal klare måltallet på 5 kilo på dette kurset vil det virkelig kreve full fokus og stålkontroll. Kommende uke skal gå greit, men det er kanskje den siste uka som blir avgjørende!

 

Startvekt 84,9 kg

Vekt 8.5: 81,9 kg - Ned 3 kg tilsammen :)

Midjemål 92,5 cm

Mål 8.5: 89,5 cm - Ned 3 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...