Gå til innhold

Bunaden SKAL passe i mai 2014 - noen som blir med?


Gjest besc
 Share

Anbefalte innlegg

I dag tok jeg et skritt i riktig retning. Jeg var KJEMPEFLINK for et år siden og gikk ned ca 25 kg på et år. Det var vel og bra, men nå er ca 10 av de kiloene kommet på igjen, og jeg er IKKE nærmere å passe bunaden og den MÅ jeg passe til min datters konfirmasjon - hadde vært så utrolig flott å hatt bunad sammen med henne - tror det er tilnærmet den beste gaven jeg kan gi henne.

 

Jeg VET hva som må til, - jeg er OK på kost stort sett dersom jeg vil, MEN jeg må også ha MYE ekstra trim for å klare å gå ned i vekt. DAGLIGE turer og ca 15000 skritt pr dag er det som må til.

 

I dag gikk jeg en to-timers tur på fjellet med sønnen min og tenkte at nå MÅ jeg få en ny start - hvordan gjør man det?!! SÅ nå har jeg meldt meg på et kurs som har PAUSE i løpet av sommeren, slik at jeg på den måten er "inne i systemet " i MANGE MANGE uker framover :)

 

Jeg skulle virkelig ønske at noen ble med meg herfra - jevnlig - det neste året! Synes det hjelper å høre om andre når andre også har opp og ned-turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg gruer meg litt til i morgen tidlig - skal veie og måle - MEN tenker det er HELT nødvendig i forhold til å fortsette på veien nedover. Da jeg sluttet i oktober var vekta GODT UNDER 100 kg, og nå er det GOD OVER 100 kg - så det sier seg selv - at jeg må skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Jeg tror på deg - du har greid det før. :)

 

Jeg vil også inn i bunaden min igjen, men mitt tidsperspektiv er litt kortere. Konfirmasjonen er til høsten - og kiloene som skal til er vel trolig litt for mange. Så jeg har valgt en litt annen løsning. Jeg syr ut bunaden, slik at den passer nå. og så er planen at den må sys inn igjen til jul.

 

Jeg har massevis av mislykkede slankekurer bak meg, men nå har jeg latt meg inspirere av Jackeson, og har laget meg ett 3 måneders prosjekt, med nokså stramme tøyler. Jeg er foreløpig på uke 1, så jeg er fremdeles optimist. Går en times tur hver dag, og tenker å avansere til styrketrening om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på deg - du har greid det før. :)/>

 

Jeg vil også inn i bunaden min igjen, men mitt tidsperspektiv er litt kortere. Konfirmasjonen er til høsten - og kiloene som skal til er vel trolig litt for mange. Så jeg har valgt en litt annen løsning. Jeg syr ut bunaden, slik at den passer nå. og så er planen at den må sys inn igjen til jul.

 

Jeg har massevis av mislykkede slankekurer bak meg, men nå har jeg latt meg inspirere av Jackeson, og har laget meg ett 3 måneders prosjekt, med nokså stramme tøyler. Jeg er foreløpig på uke 1, så jeg er fremdeles optimist. Går en times tur hver dag, og tenker å avansere til styrketrening om ikke så lenge.

Tror du gjør kjempelurt - å ha et 3 måneders prosjekt - tenker også litt sånn nå .- DVs - pr nå tenker jeg ut august . Passer derfor VELDIG bra med å ta et nettkurs nå som har "pause" i sommerferien, fordi det forlenger oppfølgingstida jeg får til samme pris....

 

Min STORE greie er at jeg skipper frokost og dermed ødelegger hele dagen med masse småspising. Oppdaget sist at dersom jeg spiste frokost var alt greit, og jeg gikk fint ned...

 

Veide meg i morges - veide ENDA LITT MER enn tenkt - 108,6 kg! Målet er å være under 1000 til 1. september - tenker at det skal gå men vet at jeg har stått BOM STILLE på 100kg før - og DET er fælt! Første delmål er under 105....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Ja spis frokost! Det har vel ofte vært det eneste jeg har gjort riktig. Selv har jeg hatt en tendens til å droppe middagen til fordel for sjokolade og potetgull...

 

Jeg synes det er kjempelurt med delmål. Da virker det litt mer overkommelig. Har du satt noen dato på når du ser for deg at du når det målet? Og har du en premie til deg selv når du når det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spis frokost! Det har vel ofte vært det eneste jeg har gjort riktig. Selv har jeg hatt en tendens til å droppe middagen til fordel for sjokolade og potetgull...

 

Jeg synes det er kjempelurt med delmål. Da virker det litt mer overkommelig. Har du satt noen dato på når du ser for deg at du når det målet? Og har du en premie til deg selv når du når det?

Jeg har ikke kommet så langt som dato, men tenker jeg skal kjøpe nye bukser når jeg (igjen) er under 100 kg....

 

Vet at det jeg går ned på er å spise frokost OG å gå tur - MASSE tur. Så målet er å gå turkort-turer når turkortet kommer 1.juni. Vi har pleid å ta alle barneturene (er 8 stk) før skoleslutt i juni, men så har det variert hvor mye jeg har klart av det voksne turkortet. Skal se på turene, men tror målet må være at jeg får til 8 turer der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Hva er turkortet? Jeg satser også tungt på turgåing, og har foreløpig greid å gjennomføre en times tur om dagen, mye med hjelp av venner, men ser meg alltid om etter alternativer for å gjøre turgåingen mest mulig lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er turkortet? Jeg satser også tungt på turgåing, og har foreløpig greid å gjennomføre en times tur om dagen, mye med hjelp av venner, men ser meg alltid om etter alternativer for å gjøre turgåingen mest mulig lystbetont.

I vår kommune er det turistforeninga/turlaget som lager turkort hvert år. Da går man et visst antall turer og får en slags stempel for hver tur, og når man har et visst antall turer er man med i trekning etter premier. Her får man t-skjorte dersom man går minst 8 (av 10) turer. Ungene har egne turer og krav. slik at jeg går både barneturene med ungene og voksen-turene - så det blir en del turer :) Jeg vet om en del andre kommuner der det også er tuistforeninga som arrangerer, og noen kommuner (f.eks der vi har hytta), der det er kommunen og FYSAK som arrangerer turkortet. Genrelt koster det under 200 kroner, og man får sett masse fin natur OG fått masse trimm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. dagen - dagen i dag - har fått fint.

 

Det er en uke til jeg begynner på kurs, og jeg har veid og målt meg. Veide faktisk 108,6 kg!! Det var et par kg mer enn jeg trodde, og betyr at jeg har gått opp 10 kg siden oktober - det er over 1 kg i måneden!! IKKE bra! Håper de første kiloene går greit av slik at jeg får motivasjonen oppe.

 

Målene videre er:

 

1) spise frokost

2) gå 10000 skritt hver dag (har gjort det hele tiden, også i denne perioden)

3) gå til/fra jobb (har gjort det hele tiden, også i denne perioden)

4) gå en EKSTRA tur HVER DAG

5) IKKE spise så mye kveldsmat, ha nok frukt og grønt i huset - er jo mye enkelere nå på våren/sommeren enn på vinteren

 

Har kjøpt en JUICER - så da får jeg prøvd det - har litt tro på at det kan bli gode kveldsmater og mellommåltider -....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. dagen har også gått fint - holdt meg innenfor anbefalt mat, spist masse grønt og frukt og IKKE småspist. Fått 3, 9 trimpoeng og avtalt å gå tur i morgen kl 6.15 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne med på denne tråden. Bunaden må passe neste år da jeg også har planer om at eldste gutten skal få bunad. Siden det er hans første 17 mai tog som skolegutt.

 

Har gått på kurs i en uke og resultatet så langt er - 600g

Så bra at du vil være med - da har vi samme mål:) Hvor langt er målet unna for din del:) - hvilket type kurs går du på? Hvordan går dagene ? Gleder meg til å lese mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

I vår kommune er det turistforeninga/turlaget som lager turkort hvert år. Da går man et visst antall turer og får en slags stempel for hver tur, og når man har et visst antall turer er man med i trekning etter premier. Her får man t-skjorte dersom man går minst 8 (av 10) turer. Ungene har egne turer og krav. slik at jeg går både barneturene med ungene og voksen-turene - så det blir en del turer :)/> Jeg vet om en del andre kommuner der det også er tuistforeninga som arrangerer, og noen kommuner (f.eks der vi har hytta), der det er kommunen og FYSAK som arrangerer turkortet. Genrelt koster det under 200 kroner, og man får sett masse fin natur OG fått masse trimm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Har hatt noen kjempehektiske dager, masse oppgaver både på jobb og hjemme som bare måtte gjøres på tirsdag, og mitt i kaoset: veiing. Jeg har gått ned 2.2 kg på min første uke! Jess :)

 

Men nå er jeg på jobbreise, og det er jeg veldig spent på, hvordan vil gå. Slike turer har alltid vært kilden til store sprekker før, da vi jobber lange dager og jeg fort havner utenfor vante rutiner.

 

Men denne gangen har jeg prøvd å være føre var.

Denne gangen bor vi slik at vi har eget kjøkken, og det er et kjempepluss, så vi kan lage egen frokost, og eventuelt middag, men jeg må regne med noen restaurantbesøk. Ellers er det også fort gjort å ta en kjeks eller en sjokoladebit når det blir tilbudt, hvis det går for lenge mellom måltidene. Det er jo forsåvidt ikke krise i seg selv, men jeg slutter som regel ikke etter en, så jeg har bestemt meg at denne gangen skal jeg være totalt godtefri. Ingen unntak! Det betyr at jeg til en hver tid må ha alternativer tilgjengelig, slik at jeg ikke gjør det vanskeligere for meg selv enn det må være. Jeg har tatt med meg et lass med proteinbarer på tur, slik at jeg kan ha en i veska til nødbruk, hvis det går seks - syv timer mellom lunsj og middag ( noe det erfaringsmessig ofte gjør)

 

Første dagen gikk fint. Spiste nesten en hel proteinbar, og hadde null sprekker, rakk til og med en knapp times spasertur på kvelden :) jeg er superfornøyd med meg selv. Har vært på tusen slankekurer, og sprukket alle gangene, men denne gangen har jeg tro på det.

 

Min filosofi: det er lettere å si nei til første biten, enn til alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du vil være med - da har vi samme mål:) Hvor langt er målet unna for din del:) - hvilket type kurs går du på? Hvordan går dagene ? Gleder meg til å lese mer :)/>

 

Jeg er 106,3 nå og har som delmål å komme under 100. Så har jeg 10 kilo om gangen som mål etter det.

 

Den første uken gikk bra til tross for at det var 17 mai, pinse og mye fri. Holdt meg unna alt godteri og andre utskeielser. Denne uken derimot har vært litt dårlig synes jeg. Har vært middager ifm jobben og noen glassvin. Men er fornøyd med at jeg har trent annen hver dag. Noe jeg har vært elendig til tidligere. Enten er det tur eller en mil på ergometer sykkelen.

 

Synes det er vanskelig å veie middag når ungene skal spise samtidig. Må jobbe litt mer med planlegging slik at det ikke blir her jeg feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen kjempehektiske dager, masse oppgaver både på jobb og hjemme som bare måtte gjøres på tirsdag, og mitt i kaoset: veiing. Jeg har gått ned 2.2 kg på min første uke! Jess :)/>

 

Men nå er jeg på jobbreise, og det er jeg veldig spent på, hvordan vil gå. Slike turer har alltid vært kilden til store sprekker før, da vi jobber lange dager og jeg fort havner utenfor vante rutiner.

 

 

 

Min filosofi: det er lettere å si nei til første biten, enn til alle de andre.

Hei - synes du er veldig flink som er føre var- planlegger slik du gjør på reise, har funnet fallgrubene og jobber skikkelig godt - og du får jo godt betalt med 2,2 kg ned!!! GRATULERER!

 

Går du på kurs eller?

Hvor mye tenker du at du skal ned?

Hvordan går det med trimming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 106,3 nå og har som delmål å komme under 100. Så har jeg 10 kilo om gangen som mål etter det.

 

Den første uken gikk bra til tross for at det var 17 mai, pinse og mye fri. Holdt meg unna alt godteri og andre utskeielser. Denne uken derimot har vært litt dårlig synes jeg. Har vært middager ifm jobben og noen glassvin. Men er fornøyd med at jeg har trent annen hver dag. Noe jeg har vært elendig til tidligere. Enten er det tur eller en mil på ergometer sykkelen.

 

Synes det er vanskelig å veie middag når ungene skal spise samtidig. Må jobbe litt mer med planlegging slik at det ikke blir her jeg feiler.

Høres ut som vi er ca på samme ståsted- jeg veide 108,6 på mandag, men vet nok at jeg går ned en del nå første uka. Mitt første delmål er 105 - egentlig bare fordi jeg trenger å se at det beveger seg. Dernest er det under 100 og så under 93,6 - grunnen til det tallet er at der var jeg da det stoppet opp sist- men da startetjeg på nesten 120 kg.... - så DENNE gangen går det lettere tror jeg

 

Det med middag - i starten da jeg startet sist veide jeg opp en del standard ting - ris, pasta, potet, kjøtt osv - slik at jeg lærte meg hvor stor porsjon som var ok - nå veier jeg lite av middagen - anslår mest - veier en sjelden gang bare som kontroll - forstår at det er krevende med ungene - det med planlegging er helt klart der jeg feiler - med god planlegging lykkes jeg- men det er det å avsette tilstrekkelig TID til planlegging. Forsøker f.eks. å registere mat dagen FØR fordi da er sjansen for at jeg spiser mer riktig MYE større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Hei - synes du er veldig flink som er føre var- planlegger slik du gjør på reise, har funnet fallgrubene og jobber skikkelig godt - og du får jo godt betalt med 2,2 kg ned!!! GRATULERER!

 

Går du på kurs eller?

Hvor mye tenker du at du skal ned?

Hvordan går det med trimming?

 

 

Takk :)/>

Nei, jeg går ikke på kurs nå. Jeg har gått på GR kurs flere ganger tidligere. Første gangen gikk jeg ned 8 kg, de andre gangene droppet jeg ut før jeg var ferdig. Jeg har også prøvd de fleste andre typer slankekurer med nokså misslykkede resultat, men jeg har plukket opp tips litt herfra og derfra, men nok mest fra Grete Roede. Jeg møter søsteren min en gang i uka til felles veiing, og litt prat og motiverende, så bor vi enige om hva vi skal satse på neste uke. Første uken var en av oppgavene å melde seg på GR vektklubben. Så her er jeg :)/>.

 

Jeg veier per i dag 111, 4 kg og tenker å gå ned til 82.

 

Noe av det jeg tror har vært problematisk for meg ved tidligere slankekurer, er fokuset på at det skal gå langsomt, og at det er en varig kostholdsendring. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg nå har et slankeprosjekt. Med en sluttdato: 15 august. Og ja, jeg er på slankekur. :)/> for meg er det en hjelp å tenke sånn. For jeg kan være kjempestreng med kostholdet i en begrenset periode, men ikke hvis jeg tror det skal vare livet ut. Etter 15 august skal jeg planlegge et nytt slankeprosjekt. Da kan det være jeg vil bruke noe andre metoder. Gå litt saktere ned osv. Det forholder jeg meg ikke til nå.

 

Jeg har ikke tenkt å begynne med den varige kostholdsendringen før jeg har oppnådd sluttmålet, men da må jeg gjøre det, jeg vet jo at hvis jeg går tilbake til tidligere vaner kommer alt på igjen. Men som sagt. Det tillater jeg meg, ikke å tenke på nå.

 

Jeg har tenkt å gå ned 20 kg på 3 med, men det er ikke meningen at jeg skal gå rundt å være sulten, så hvis det viser seg at jeg ikke greier det med ett fullverdig balansert kosthold - og etter hvert mye trening, så får det heller gå langsommere.

 

Jeg holder meg til GR- kostholdet, med et lite unntak. Jeg dropper karbohydratene til lunsj og middag, og fyller heller på med mer proteiner og nøtter. Dette er for å holde blodsukkeret mer stabilt, og minske faren for å bli sugen på snop. jeg har erfart at hvis jeg holder meg til et slikt kosthold føler jeg meg mett lenge, og når jeg blir sulten, blir jeg sulten på mat og ikke snop - hvis du forstår hva jeg mener. Snop er fullstendig forbudt. Litt hvitvin harjeg lov til å drikke i helgen.

 

Trening. Jeg går en time hver dag. Nå som jeg er på jobbreise - må det holde, så skal jeg avansere til styrketrening i tillegg.

 

Første uken var vanskelig. Jeg var mye sulten, men nå føles det veldig greit. Og jeg har greid å gå tur hver dag. Det er litt "bigg deal" for meg, for jeg har tidligere hatt en tendens til raskt å gi etter for fristelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sulten har jeg kun vært de dagene planleggingen har sviktet og inntaket av grønnsker er for dårlig.

 

Kom over en blogg som jeg synes hadde en del gode poeng iallfall for min del.

 

http://stappmett.wordpress.com/

 

I går hadde jeg en sånn passe dag fordi jeg skulle fjerne en visdomsjeksel og så tilbringe kvelden på en 5 timer lang teaterforestilling. Men jeg hadde med meg rett i kopp på teateret slik at jeg ikke måtte vente til jeg kom hjem med middag.

 

Men en uventet info ifm tannen var at fysisk aktivitet måtte være rolig ( lav puls ) de neste fjorten dagene....

 

Men sånn er jo livet hele veien - alltid noe som kommer i veien og gjør at man har en forklaring på hvorfor slankeprosjektet ikke går akkurat så glatt som en hadde tenkt seg.

 

Det er ikke unnskyldinger jeg trenger men gode løsninger og planlegging.

 

Ha en strålende fredag - her skinner solen!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)/>/>

Nei, jeg går ikke på kurs nå. Jeg har gått på GR kurs flere ganger tidligere. Første gangen gikk jeg ned 8 kg, de andre gangene droppet jeg ut før jeg var ferdig. Jeg har også prøvd de fleste andre typer slankekurer med nokså misslykkede resultat, men jeg har plukket opp tips litt herfra og derfra, men nok mest fra Grete Roede. Jeg møter søsteren min en gang i uka til felles veiing, og litt prat og motiverende, så bor vi enige om hva vi skal satse på neste uke. Første uken var en av oppgavene å melde seg på GR vektklubben. Så her er jeg :)/>/>.

 

Jeg veier per i dag 111, 4 kg og tenker å gå ned til 82.

 

Første uken var vanskelig. Jeg var mye sulten, men nå føles det veldig greit. Og jeg har greid å gå tur hver dag. Det er litt "bigg deal" for meg, for jeg har tidligere hatt en tendens til raskt å gi etter for fristelser.

Hei - utrolig flott avtale du har med søsteren din - det er jo toppers - da har du en avtale og noe som "henger over deg", og det er i alle fall det jeg trenger - en mer bindende avtale enn når jeg bare gjør det med meg selv.

Du er flink som går tur - superbra!

Jeg tror at sånn kostholdsmessig er det ingen fasitsvar, sånn at jeg tror det er lurt som du gjør - å ta utgangspunkt i noe og så tilpasse det til seg selv.

 

Selv er min største fallgrube at jeg skipper frokost - er aldri sulten om morgenen og er ikke noe brød-menneske, og dermed blir det lett at jeg går og småspiser masse, masse masse - da går 200 grams sjokolader ned uten problem osv - og så baller det på seg.

 

Jeg var på internettkurs for ca 1,5 år siden, og det var veldig greit, men utfordringen er liksom å holde på over tid - og da virker det på meg som om jeg også "har lov" å slurve på kursene, og blir dårligere og dårligere å registrere osv - MEN nå skal det sies og SIST holdt jeg fokus i 1 år og gikk ned 25 kg - så det er jo veldig bra- det dumme er at 15 av de er kommet på igjen nå, så nå må jeg ta et tak - og min periode nå er vel 1 år - klarer jeg å holde fokus i 1 år framover ER jeg på en god vekt og da kan jeg slappe litt av - poenget da er selvsagt å ikke gå opp igjen, men den tid den sorg. 1 år , 12 mnd, 52 uker -klarer jeg å holde fokus så lenge....?

 

Tror du gjør veldig lurt i å sette en periode - lettere å motivere seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sulten har jeg kun vært de dagene planleggingen har sviktet og inntaket av grønnsker er for dårlig.

 

Kom over en blogg som jeg synes hadde en del gode poeng iallfall for min del.

 

http://stappmett.wordpress.com/

 

I går hadde jeg en sånn passe dag fordi jeg skulle fjerne en visdomsjeksel og så tilbringe kvelden på en 5 timer lang teaterforestilling. Men jeg hadde med meg rett i kopp på teateret slik at jeg ikke måtte vente til jeg kom hjem med middag.

 

Men en uventet info ifm tannen var at fysisk aktivitet måtte være rolig ( lav puls ) de neste fjorten dagene....

 

Men sånn er jo livet hele veien - alltid noe som kommer i veien og gjør at man har en forklaring på hvorfor slankeprosjektet ikke går akkurat så glatt som en hadde tenkt seg.

 

Det er ikke unnskyldinger jeg trenger men gode løsninger og planlegging.

 

Ha en strålende fredag - her skinner solen!

Hei

VELDIG dumt med den trimminga da! MEN -da har du mer fokus på kostholdet de neste ukene, og så tar du opp trimmen etterpå - 2 uker er ikke så lenge i det lange løp:)

 

Ja - har også tro på å være løsningsfokusert, men kommer mye lengre da, og med planlegging pleier ting å fungere lettere. Utfordringen for meg er å sette av tilstrekkelig tid til planlegging - når jeg ser framover er det jo lettere å unngå fellene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine største utfordringer er kvelden - da momser jeg alt mulig - det er en grei "aktivitet" på en måte - at man dytter i seg noe - det som er tilgjengelig egentlig. I den tro at jeg er sulten eller i den tro at jeg trenger noe - ikke vet jeg , men mye mer eller mindre sunne ting går ned på kvelden..

 

Så nå må jeg ha ting tilgjengelig dersom jeg ikke klarer bare å si nei til meg selv - så de siste kveldene har jeg skrellet en agurk og skjært den i biter og sittet og knasket - VELDIG godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det blitt søndag kveld. I morgen tidlig er det 1 uke siden jeg veide og målte meg, og i morgen starter nettkurset mitt. Jeg tror jeg har gått ned et par kg - har snikveid meg innimellom så det ser sånn ut, men er veldig spent på målene,- håper jeg har gått ned en del cm...

 

Merker at jeg er utålmodig men også at innsatsen er på topp. Har gått over 100 000 skritt denne uka, og har over 30 trimpoeng - det er jeg veldig fornøyd med. Har også spist mye mer frukt og grønt og minimalt med snop - ingenting EKSTRA snop - spist kun 2 små biter sjokolade samt popcorn - så ja - er fornøyd med uka.

 

Disse første ukene pleier heller ikke å være utfordringen - det er uke 20 og utover som er vanskelig... men skal ha fokus i 52 uker. Har fått vite at konfirmasjonen er 1.juni så har faktisk litt OVER 1 år til å passe bunaden.

 

Prøvde en jakke jeg passet i høst - fikk ikke glidelåsen til å møtes engang... -- vet at når jeg begtynte å bruke den kommenterte mange at jeg hadde gått så mye ned i vekt - dersom ting går som planlagt passer jeg den etter sommerferien.

 

har prøvd meg på noe nytt - geochaching - der bruker man GPS og går på jakt etter skatter som ligger gjemt mange steder - så da har jeg også fått gått litt ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...