Gå til innhold

Første Roede kurs


Anbefalte innlegg

Heisann, da er nesten første uke av første Grete Roede kurset mitt unnagjort. Med personalsfest, sittende mai og Pinse var det kanksje ekstra spennende. To dager med besøk der jeg satt mye stille, da får jeg finne ut hvor mye jeg pleier å bevege meg kommende uke. Veiedagen faller på tirsdag(kveld) så ukene starter egentlig da.

Det å veie mat og registrere går nokså bra, men i kveld sitter jeg og lurer på om jeg skal spise mer, siden jeg har tatt tillegg for lite calorier. Eller er dette ok, siden jeg har bevegt meg lite? Men i dag har jeg to tempoet, selv om jeg har akkurat tilstrekkelig steg totalt i dag. Vel vel, jeg får ikke alle svar i en uke, regner jeg med. Jeg er glad at jeg kom gjennom de første små nedturene; som da jeg trodde jeg spist e altfor mye korn til frokost (müsli).

Jeg er veldig glad for at jeg begynte dette. Jeg ønsker å endre noen vaner og sørge for å forebygge arvelige sykdommer mm.

Og så vil jeg bli lettere, så jeg kan bevege meg lettere og komme meg enklere opp på fjellet igjen. For eksempel. Og jeg håper jeg vil sette mer pris på kroppen min og føle meg finere. Da jeg var tredve trodde jeg at jeg ikke var fin, og hengte meg opp i litt cellulitt. Men jeg veide det jeg skulle og var slank og fin. Nå er jeg 24 kilo tyngre.

Jeg tror jeg kan få det til nå, selv om det vil ta tålmodighet, endringer og tid. Det gjør ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei setmefree -

du har 24 kg som skal bort - det greier du. Hva veier du nå?

Det er fint om vi kan følges ad. Jeg har også bikket 40 og vel så det - har omtrent samme vektnedgangsmål som deg nå - jeg begynte på nettkurs i begynnelsen av april (har gått ned 6 kg på 6 uker og har) og startet samtidig sykkelsesongen til og fra jobb og barnehage - har også ofte på treningsklær når jeg er ute med barna og gode sko - i går løp jeg opp bakkene med sønnen min og skjøv han på sykkelen. Utrolig artig. Og litt ille, jeg blir så andpusten. Jeg har gjort store endringer med kostholdet - det er hovedsaklig å få inn mellomåltidene og ikke ende opp i 'ulvehunger' etter stress på jobb (uten å spise en hel dag) og før middag der jeg gjerne kunne spise flere brødskiver i full fart og spise for mye til middag fordi jeg var så sulten. Nå er jeg mye sulten om kveldene, det er jeg, men jeg greier å unngå å spise mye. Men hjemelaget knekkebrød og grønnsaker er løsningen for meg. Det blir spennende å følge deg videre. Lykke til!

 

Gullmedaljekandidaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei setmefree -

du har 24 kg som skal bort - det greier du. Hva veier du nå?

Det er fint om vi kan følges ad. Jeg har også bikket 40 og vel så det - har omtrent samme vektnedgangsmål som deg nå - jeg begynte på nettkurs i begynnelsen av april (har gått ned 6 kg på 6 uker og har) og startet samtidig sykkelsesongen til og fra jobb og barnehage - har også ofte på treningsklær når jeg er ute med barna og gode sko - i går løp jeg opp bakkene med sønnen min og skjøv han på sykkelen. Utrolig artig. Og litt ille, jeg blir så andpusten. Jeg har gjort store endringer med kostholdet - det er hovedsaklig å få inn mellomåltidene og ikke ende opp i 'ulvehunger' etter stress på jobb (uten å spise en hel dag) og før middag der jeg gjerne kunne spise flere brødskiver i full fart og spise for mye til middag fordi jeg var så sulten. Nå er jeg mye sulten om kveldene, det er jeg, men jeg greier å unngå å spise mye. Men hjemelaget knekkebrød og grønnsaker er løsningen for meg. Det blir spennende å følge deg videre. Lykke til!

 

Gullmedaljekandidaten

Hei, og takk for svar! Det er kjekt å høre fra deg. Det er ennå mange tanker jeg har hver dag, siden det er mange sider ved å endre livsstilen. Første uke har jeg gått ned 2,4 kilo. Det hadde jeg ikke ventet. Nå er det sikkert også pga at tante rød var innom, da blir jeg litt mindre igjen. For meg må det nok gå en del registrering, av mat, men også hvardagsaktivitet ol. I går fikk jeg på kurset spørsmålet hvordan jeg vil trene. Inntil nå holdt jeg av og på med det. Jeg har mislikt treningssenteret noe, og der likte jeg egentlig mest (power)yoga og romaskin. Hva sier det om meg? Ca to ggr i uken passer det fint, dor tiden, å gå lenge med barnevognen. Da blir det gjerne en time rask gange. Det er faktisk ekstra med vekt å dytte på da, hehe. Men fom august er det nok slutt, siden smårollingen skal i bhg og jeg på jobb for fullt.

Jeg pleier å like å gå turer. Det er nok også fordi jeg kan gå rett ut døren, jeg har ikke ennå sertifikat. Det er en annen sak jeg vil gjøre i sommer, fullføre kjøreopplæringen. Det eneste sportive jeg har gjort i lag med andre som voksen, er magedanskurs. Der ble midjen og holdningen fin skal jeg si deg. Men det var ikke nok, jeg trenger å lære mye om matvaner og alt annet.

Min mann skal veie seg i morgen, for han har det motsatte problemet, han er nok i underkant slank. Han jobber fysisk hardt og trener bra, men spiser ikke tilstrekkelig og ikke variert nok.

 

Jeg legger meg snart nå, for jeg vil gjerne passe på at jeg sover tilstrekkelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er andre helgen nesten over. Ojsann, det var ikkje enkelt. Registrere mat og planlegge måltidene samt sette meg inn i prinsipper om mosjon, trening og alt annet, har tatt litt pusten av meg. Hjemme er det om andre private ting noe bekymringer pga sykdom ellers i familien. Nå er jeg slik at det må ikke ødelegge opplegget mitt for å leve sunt, men når mannen er veldig lei seg, og jeg er litt redd, så går det selvsagt litt utover roen.

Men det var ikkje det som gjorde knekken på meg. Jeg handlet mat og tenkte på frimerker mine. Jeg liker greia sine m kuler og satset på en liten pose, som uansett ikke kunnen spises helt. Men jeg så på ulike steder og fant kun de store. Så tenkte jeg at da fantes det kanskje noe annet, men fant ut at det meste inneholder 500 kcal eller mer. Det ble litt sjokk, og jeg ble passe forbannet. Kjøp den svære posen da, så får jeg passe meg. Men på vei hjem, og tidligere den dagen kanskje også, hadde jeg en jeg gir f... Følelse. Sliten av bekymringer, litt overveldet av ting å tenke gjennom i dette kurset, og så spiste jeg hele posen. Første halv part var jo godt. Resten ikke. Okei da.sånn ble nå det.

I dag fikk gutta spise lapper på festivalterenget uten meg, jeg holdt meg fin ellers og. Forsøkte på styrketrening i turen min. Det var alreit. Fikk en god følelse, selv om de hadde vært tungt. Det var og veldig godt å gå en times tur uten barn og noen andre. Bare meg med mine tanker, en fin pause. Jeg trenger det også, ogd et passer ofte fint med en god tur da. Kursleder ga oppgave oså bestemme seg for trenings gren eller noe. Jeg er veldig usikker. Jeg liker veødig gjøre noe alene, men også sammen. Det bør nok være en kombo. I tillegg er det nå 3 rolige måneder, mens jeg fra august er mye mer travel. Sik er jobben min. Jeg tror det skal da være to ulike opplegg på et vis. Enn så lenge kan jeg også gå lenge med barnevogna, men det tar nok slutt i år, når den lille ikke sover middagsluren mer.

 

I morgen skal jeg til et seminar, da vil det være mye sitting. De tilbyr en god suppe, så det høres fint ut. Men jeg tror jeg lar mannen sove litt om morgenen, så han får litt pause. Da kan jeg og den lille nok gå ut og bevege oss. Bæremeis med eller noe.

Jeg er sent igjen med kveldsen min, men det vil nok ta tid å endre.

Da får jeg rapportere videre etter andre veiedag, tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nei da, jo da,

Nå er første kurset allerede avsluttet. Nestsiste uke gikk jeg 2 kilo ned. Det var ganske utrolig. Tror egentlig at uka før den hadde vært med på dette, selv om jeg da målte noen få hundre gram ned. Siste uke gikk jeg da en halv kilo opp. Totalt gikk jeg 5,5 kilo ned i 7 uker. Jeg startet kurset en uke senere enn de andre i gruppen min.

Det er helt fantastisk! Da jeg var 4 kilo lettere og kursleder pekte på at det nå var 16 kilo mindre trykk på knærne, ja, det gjorde inntrykk altså. Jeg gledet meg over å bli enda lettere, og kunne trene lettere.

Hvordan har det gått de siste ukene? Vel, jeg har vært flink og målt og beregnet og begynt såvidt å få inn treningen i dagliglivet. Det er ikke sånn at jeg er ferdig med å få de gode vanene i det hele tatt. A jeg gikk opp et halvt kilo er bevis på det. Kanskje jeg skvatt litt til at jeg plutselig var gått bed de 2 kilo også. Et sted i underbevisstheten. I tillegg var det mye kaos i livet, ikke noe farlig, men kaos for det. Siden mandag har jeg vært alene hjemme med minstemann på 2,5. Da ble jeg sliten skal du vite. Og jeg var ikke helt på topp heller. Det har vært mye hjemme hos oss. Og da var katten plutselig ordentlig dårlig, og jeg måtte til dyrelege med henne. Hun må være inne og ikke hoppe på og av ting... Det var da ikke lett å få til. Da ble jeg gla da minstemann ble invitert til overnattingsbesøk i går. Begge menn kommer hjem i dag.

I går fikk jeg da tid for meg selv. Jeg had kjennt på å det å være innestengt hjemme om kveldene, mens jeg hadde lyst å gå tur eller jogge. Det har jeg kjent mye på i det siste, for min mann har vært usannsynlig mye borte. Ikke bar, men det får være en annen sak. Jeg kjøpte da i går min belønning for å ha gått ned de første 5,5 kilo: nye løpesko og en søt trenings tskjorte. Det var faktisk godt å gjøre. Jeg trodde det kunne være en dumm belønning, men trengte de skoene. I går kveld kunne jeg da ikke due meg og løp i ti minutter. At det i det hele tatt gikk an... Og så kan jeg nå være trygg med de gode skoene.

 

Det er sommer og vi skal snart reise og det må planlegges. Jeg vil ikke gå opp, og jeg ønsker å gå noe ned de kommende 8 ukene før neste kurset starter. Jeg tror også at jeg etter ferieturen melder meg på sommerkurset så jeg holder en litt stram line. Vår kursleder ga oss tilbudet å skirve en avtale, og den har jeg tatt. Da må jeg få til å gå ned 4 kilo. Da regner jeg med at i de roligere ukene på reisen likevel kan trene en hel masse. For det pleier jeg gjøre, jeg sykler, svømmer og går turer. Nå kan jeg ta med løpeskoene og. Da må jeg hå ned litt denne uka, og noe mer neste uka. Kanskje jeg ikke går spesielt ned i de reiseukene, selv om jeg trener. Da blir det en rolig uke hjemme, der jeg kan gå ned mer, og så litt og litt og litt, og da er det kontrollveiinga en uke før neste kurset.

 

Har jeg gjort alt perfekt? Nei, ikke i den forstand at jeg gjorde alt 100% riktig. Men jo jeg har gjort det veldig bra, også med mine mange ' feil' for de lærer jeg jo av, og de viser rett spor. I sommerplanen peker jeg megselv også på pms- periodene, slik at jeg kan forberede meg på det. En stor utfordring er nok å få mengde kaos hjemme ned. Jeg håper min mann har kost seg mye på sin motorsykkeltur, og at han også har tenkt litt på hvordan vi skal ha det fremover.

 

Men nå er jeg faktisk sent med frokost. Den står veier og klart, men jeg tok mål på kroppen, som var faktisk gått litt ned. Og jeg tok oppvasken og ga pus smertestillende... Og jeg sto ikke akkurat opp kl 7 da.

Da kan jeg nok lage en ny tråd eller forlenge denne med ny tittel, og fortsette melde om sommeren og neste kurs. Senere vil jeg lese hos dere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! 5,5 er omtrent det jeg har gått ned tidligere når jeg gikk på kurs, per kurs. Dette var før jeg var gravid og hadde lagt på meg av for mye festing i studietiden :P/> Tok 2 kurs og gikk ned 13kg totalt og fortsatte på hold-vekten kurs i 1,5 år. Etter det gikk jeg ikke opp særlig før svangerskapene 15 år senere. Kos deg i ferien med masse deilig frukt og stå på videre B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei! Jeg mener jeg skrev mer her, en gang iallefall. Kan hende det bare ikke kom med. Uansett, så holder jeg enda på. Det gjør ikke noe, for jeg komme meg nok i mål likevel.

Startet i mai ja, og det gikk fint nedover da. Litt og litt.

I sommerferien var jeg 4 ggr med på sommerkurs, det var bra det også. Savnet de kjente kursdeltagerne, og kursleder, det gjorde jeg. Så da fortsatte jeg, men det var kun 1 av de kjente deltagerne igjen. ( nå var vi bare 3 egentlig, og en av de andre fortsetter og, bare på et senere tidspunkt på dagen.) så da ble det mange nye, og det var litt rart.

De siste månedene har jeg opplevt nærmest for mye stress, en skummel tid jeg ikke vil skrive om her. Samtidig startet småen i barnehagen og jeg fulltid i jobb igjen. Masse nytt, og det tar tid å finne nye rutiner som passer.

Så da har jeg ikke gått ned mye siden august. Likevel litt da, og passerte raskt 10 kilo.

Det merkes, jeg kunne kjøpe nye klær i mindre størrelse.

Jeg veide 97,8 kilo da jeg startet, men det er vel ikke så viktig hvor mye jeg veier, siden det er det som er for mye som teller, ikke tallet i seg selv.

I morgen er det nytt kurs... Eller egentlig fortsettelsen. Så nå satser jeg på å ikke bli mer syk, at småen ikke blir syk på tirsdager, og at det er slutt på umenneskelig stress.

Da håper jeg hå ned en del før Jul, og tar resten neste år.

Er inmari stolt allerede, har bedre følelse over meg selv. Men det er mye igjen, rutinene som må feste seg, flere smarte valg i kostholdet og bedre organisering hjemme, så jeg finner tid til det jeg skal.

Og nå skal jeg bla i andre innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...