Gå til innhold

En nybakt medlem / fra mai 2013


Gjest agej
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har registrert meg på kurset på slutten av mai. 1 uke har gått og jeg klarte ikke å forandre spisevanene mine. :(/> Kanskje blir det litt enklere "å bli ny" i et hyggelig selskap? Er det noen som har tid/lyst til å være med meg på den lange og tøffe utfordringen? Jeg kan ikke telle kalorier, sliter med å registrere matinntak. Kanskje det er noen her som har hatt samme problemer og har noe gode råd? Jeg veier 85,5 kg, er 173 cm. høy. Har lyst til å ikke bare til å gå ned i vekt men også gjøre det med glede. :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn77

Hei. Jeg har registrert meg på kurset på slutten av mai. 1 uke har gått og jeg klarte ikke å forandre spisevanene mine. :(/>/> Kanskje blir det litt enklere "å bli ny" i et hyggelig selskap? Er det noen som har tid/lyst til å være med meg på den lange og tøffe utfordringen? Jeg kan ikke telle kalorier, sliter med å registrere matinntak. Kanskje det er noen her som har hatt samme problemer og har noe gode råd? Jeg veier 85,5 kg, er 173 cm. høy. Har lyst til å ikke bare til å gå ned i vekt men også gjøre det med glede. :rolleyes:/>/>

 

 

Hei på deg!!!

Det er ikke for sent å snu trenden!!! Du kan fortsatt velge å prøve videre:)) Hvorfor kan du ikke telle kalorier og registrere matinntak? Ikke gi opp!!!!! Dette kan være starten på et bedre liv og hverdag :)

 

Hilsen Lotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

 

Man endrer ikke vanene på en uke! Jeg har aldri telt kalorier før, og jobber fortsatt med å få dette på plass (akkkurat ferdig med 1. kurs). Vil anbefale deg å leke med registreringskalkulatoren for mat, etter litt prøving og feiling vil du etter hvert skjønne systemet :)

 

Er utrolig enig i det at man skal gå ned i vekt med glede:) For min del har jeg funnet glede i å spise mat uten å ha dårlig samvittighet. Spiser store middager, koser meg med blåbær til kvelds osv. Og ikke spiser jeg det fordi jeg så gjerne har lyst på men fordi jeg "må" for å få riktig kostholdsscore! Og DET har jeg jo lyst til :D Dette har hvertfall blitt en glede for meg, håper du og finner din glede i veien mot sunnheten!

 

"legg vekk klokken og ta frem kompasset, det er retningen du går i som er det viktige"

 

-blåbæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har registrert meg på kurset på slutten av mai. 1 uke har gått og jeg klarte ikke å forandre spisevanene mine. :(/>/> Kanskje blir det litt enklere "å bli ny" i et hyggelig selskap? Er det noen som har tid/lyst til å være med meg på den lange og tøffe utfordringen? Jeg kan ikke telle kalorier, sliter med å registrere matinntak. Kanskje det er noen her som har hatt samme problemer og har noe gode råd? Jeg veier 85,5 kg, er 173 cm. høy. Har lyst til å ikke bare til å gå ned i vekt men også gjøre det med glede. :rolleyes:/>/>

 

Hva med å holde deg til "rasjonene"? Da trenger du ikke telle så nøye på kaloriene.

 

Det er jo lagt opp til forskjellige rasjoner etter hvilken meny du følger.

 

På meny 2 ser det slik ut:

 

frokost, 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Lunsj; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Mellom, 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Middag; 1 middagsrasjon, 1 potetrasjon, saus, tilsammen 400 kcal

Kvelds; 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Melk , 3 melkerasjoner tilsammen 200kcal

Frukt, 3 fruktrasjoner, tilsammen 200kcal

kosemerker , 2stk, tilsammen 50kcal.

 

Så lønner det seg å vite at sånn ca

1 Melkerasjon: 1 lite glass melk (ikke helmelk) / 1 lettyoghurt

1 fruktrasjon: 1 eple/pære/appelsin, 1/2 banan, en håndfull druer/bær, 1 glass juice (uten tilsatt sukker)

1 brødrasjon: 1 brødskive av 30 gram, 1-2 knekkebrød eller 20 gram kornblanding, 1/2 grovt rundstykke

1 påleggsrasjon: 20 gram pålegg, 15 g pålegg + 5 gram lett margarin, 10 g rosiner eller banan til frokostblanding

1 middagsrasjon: 150 g kjøtt, fisk, kylling

1 potetrasjon: 150 g potet eller 100 g kokt ris/pasta, 1 pitabrød/tortillalefse

1 sausrasjon: 0,5 dl saus (men ikke bernaise)

 

Grønnsaker (bortsett fra potet) kan du spise så mye du vil av ;)

 

Det er ikke så fort gjort å endre vanene sine. Det kan være en god ide og gjøre det gradvis. Og prøv å gjøre endringer du kan leve med ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annama

Hei, agej! :)

Jeg meldte meg her inne omtrent samtidig med deg - i mai!

Har meldt meg på et nettkurs som starter nå på mandag og håper jeg får litt mere hjelp da...;)

 

Har prøvd å skrive inn, under forskjellige grupper om ting jeg lurer på, men folk er treige å svare... :rolleyes:

 

Jeg slår gjerne følge med deg! :D

 

Jeg veier nå 85 kg og er 169 cm, så vi er i samme bås... :o

Hadde vært veldig fint å samarbeide med deg på denne veien!

 

Jeg registrer hver dag og er innenfor kcaloriene jeg har satt meg( meny 2), men kg har ikke akkurat rast ned på 3 uker...;) Mulig jeg må på en annen meny - håper bare ikke det er meny 1 - er altfor glad i mat til det! ;)

 

Fooresten fin oversikt fra Nickii! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!!!

Det er ikke for sent å snu trenden!!! Du kan fortsatt velge å prøve videre:)) Hvorfor kan du ikke telle kalorier og registrere matinntak? Ikke gi opp!!!!! Dette kan være starten på et bedre liv og hverdag :)/>

 

Hilsen Lotta.

 

Hei Lotta :-)

Takk for støtte! Jeg kan ikke telle kaloriene fordi jeg VET IKKE hvordan! :huh: Jeg finner bare ikke matvarene jeg spiser... Fikk beskjed om å veie maten jeg spiser, jeg synes det er flaut - å veie ALT jeg spiser...

Jeg har begynt å gå tur hver dag, har kjøpt meg en skritt-kalloriteller, veldig motiverende!

 

Mvh. Irina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å holde deg til "rasjonene"? Da trenger du ikke telle så nøye på kaloriene.

 

Det er jo lagt opp til forskjellige rasjoner etter hvilken meny du følger.

 

På meny 2 ser det slik ut:

 

frokost, 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Lunsj; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Mellom, 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Middag; 1 middagsrasjon, 1 potetrasjon, saus, tilsammen 400 kcal

Kvelds; 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Melk , 3 melkerasjoner tilsammen 200kcal

Frukt, 3 fruktrasjoner, tilsammen 200kcal

kosemerker , 2stk, tilsammen 50kcal.

 

Så lønner det seg å vite at sånn ca

1 Melkerasjon: 1 lite glass melk (ikke helmelk) / 1 lettyoghurt

1 fruktrasjon: 1 eple/pære/appelsin, 1/2 banan, en håndfull druer/bær, 1 glass juice (uten tilsatt sukker)

1 brødrasjon: 1 brødskive av 30 gram, 1-2 knekkebrød eller 20 gram kornblanding, 1/2 grovt rundstykke

1 påleggsrasjon: 20 gram pålegg, 15 g pålegg + 5 gram lett margarin, 10 g rosiner eller banan til frokostblanding

1 middagsrasjon: 150 g kjøtt, fisk, kylling

1 potetrasjon: 150 g potet eller 100 g kokt ris/pasta, 1 pitabrød/tortillalefse

1 sausrasjon: 0,5 dl saus (men ikke bernaise)

 

Grønnsaker (bortsett fra potet) kan du spise så mye du vil av ;)/>

 

Det er ikke så fort gjort å endre vanene sine. Det kan være en god ide og gjøre det gradvis. Og prøv å gjøre endringer du kan leve med ;)/>

 

Lykke til!

 

Hei og hjertelig takk for svaret!!!!!

Det har vert til STOOOR hjelp!

 

Håper at jeg kan snart skryte av mine små seirer :rolleyes:

 

Lykke til til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

 

Man endrer ikke vanene på en uke! Jeg har aldri telt kalorier før, og jobber fortsatt med å få dette på plass (akkkurat ferdig med 1. kurs). Vil anbefale deg å leke med registreringskalkulatoren for mat, etter litt prøving og feiling vil du etter hvert skjønne systemet :)/>

 

Er utrolig enig i det at man skal gå ned i vekt med glede:) For min del har jeg funnet glede i å spise mat uten å ha dårlig samvittighet. Spiser store middager, koser meg med blåbær til kvelds osv. Og ikke spiser jeg det fordi jeg så gjerne har lyst på men fordi jeg "må" for å få riktig kostholdsscore! Og DET har jeg jo lyst til :D/> Dette har hvertfall blitt en glede for meg, håper du og finner din glede i veien mot sunnheten!

 

"legg vekk klokken og ta frem kompasset, det er retningen du går i som er det viktige"

 

-blåbæret

Hei Blåbæret!

 

Takk for svar og støtte!

Det er nettopp det jeg liker med G.R. er at man får spise UTEN dårlig samvittighet!

Jeg må bare løre meg hva jeg KAN og hva jeg IKKE kan spise...

Jeg har også begynt å gå turer hver dag (rekord - 7500 steg på 55 min) :D

Hva er din favorittaktivitet?

 

Mvh. agej

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, agej! :)/>

Jeg meldte meg her inne omtrent samtidig med deg - i mai!

Har meldt meg på et nettkurs som starter nå på mandag og håper jeg får litt mere hjelp da...;)/>

 

Har prøvd å skrive inn, under forskjellige grupper om ting jeg lurer på, men folk er treige å svare... :rolleyes:/>

 

Jeg slår gjerne følge med deg! :D/>

 

Jeg veier nå 85 kg og er 169 cm, så vi er i samme bås... :o/>

Hadde vært veldig fint å samarbeide med deg på denne veien!

 

Jeg registrer hver dag og er innenfor kcaloriene jeg har satt meg( meny 2), men kg har ikke akkurat rast ned på 3 uker...;)/> Mulig jeg må på en annen meny - håper bare ikke det er meny 1 - er altfor glad i mat til det! ;)/>

 

Fooresten fin oversikt fra Nickii! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, agej! :)/>/>

Jeg meldte meg her inne omtrent samtidig med deg - i mai!

Har meldt meg på et nettkurs som starter nå på mandag og håper jeg får litt mere hjelp da...;)/>/>

 

Har prøvd å skrive inn, under forskjellige grupper om ting jeg lurer på, men folk er treige å svare... :rolleyes:/>/>

 

Jeg slår gjerne følge med deg! :D/>/>

 

Jeg veier nå 85 kg og er 169 cm, så vi er i samme bås... :o/>/>

Hadde vært veldig fint å samarbeide med deg på denne veien!

 

Jeg registrer hver dag og er innenfor kcaloriene jeg har satt meg( meny 2), men kg har ikke akkurat rast ned på 3 uker...;)/>/> Mulig jeg må på en annen meny - håper bare ikke det er meny 1 - er altfor glad i mat til det! ;)/>/>

 

Fooresten fin oversikt fra Nickii! :)/>/>

 

Hei Annama!

 

Det er første gang jeg er med på et sånt chat, har skrevet deg et svar men er ikke sikker at du fikk den.

Hvis du fikk det første svaret, bare se vekk i fra dette.

 

Veldig kjekt at du vil være med meg!

Det er alltid enklere og ikke minst mer motiverende hvis man gjør det i lag :)/>

 

Jeg har gått ned 300 gram siden jeg meldte meg på kurset :(/>

Hvis dette går så sent, må jeg bruke 1,5 år for å få trivselsvekt og jeg hadde planer å å ta litt av i løpet av sommeren.

 

Fant ut hvor mye er det egentlig - 10 000 skritt om dagen, fikk sjokk!!! Må begynne å jogge.

 

Hva er din aktivitet?

 

Lykke til med kurset, skrives

Mvh. agej

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Annama!

 

Det er første gang jeg er med på et sånt chat, har skrevet deg et svar men er ikke sikker at du fikk den.

Hvis du fikk det første svaret, bare se vekk i fra dette.

 

Veldig kjekt at du vil være med meg!

Det er alltid enklere og ikke minst mer motiverende hvis man gjør det i lag :)/>/>

 

Jeg har gått ned 300 gram siden jeg meldte meg på kurset :(/>/>

Hvis dette går så sent, må jeg bruke 1,5 år for å få trivselsvekt og jeg hadde planer å å ta litt av i løpet av sommeren.

 

Fant ut hvor mye er det egentlig - 10 000 skritt om dagen, fikk sjokk!!! Må begynne å jogge.

 

Hva er din aktivitet?

 

Lykke til med kurset, skrives

Mvh. agej

 

:)

 

Jeg liker å gå - går 1 times tur (ca. 8 km ) 2 ganger i uka. Med 3 barn i huset og gubbe som reiser litt og vil trene selv, er det ikke alltid jeg får til mere. Ja, jeg vet - dårlig unnskyldning, men når kl. er 21 da er min motivasjon bortevekk...og da gidder jeg ikke gå...:/

 

Ellers har jeg tatt fram rockeringen min igjen. Har med hell strammet opp litt rundt midjen med den før...;)

 

Kjenner igjen de 300 gram...ikke morsomt...jeg føler jeg går ned og opp igjen de samme 2 kiloene!!! Argh...Men på den andre siden - går du ned "bare" 300 gram fram til jul = så er det faktisk over 8 kg!! Vi må se litt langsiktig tror jeg...;) Ikke at jeg klarer det altså...men det er enkelt og regne ut og skrive... ;)

 

Vi får stå på!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal henge meg litt på denne tråden. Jeg skal prøve meg på meny 2, men er redd for at magen min streiker med alt brødet. Prøver fra i morgen den dag! :rolleyes:

 

Jeg vil gjerne ned 10 kilo, har et håp om å klare det innen jul. Jeg har klart det tidligere, men det var på lavkarbokosthold. Er 165 høy og veier vel ca 75 kilo nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...