Gå til innhold

Jeg ble gullmedlem i dag. Nå har jeg lyst til å grine.


Gjest Flea
 Share

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel sitt men motivasjonen er helt på bånn. Ikke riktig dag å sette i gang på kanskje, men en gang må man vel bare hoppe i det - igjen.

 

Ja, for jeg har prøvd dette før. Og jeg ender alltid opp med å legge på meg alt igjen - and then some... Dette gjør meg noe motløs. I tillegg sliter jeg med en mann som nekter å la seg diktere på kosthold. Han vil få spise det han vil, også skal han trene deretter. Dette funker dårlig for meg med travel jobb og barn. Siste året har jeg hatt null overskudd og når jeg dro på treningssenteret i forrige uke var det første gang siden før juleferien. (Det funker forresten dårlig for han og, men nå handler det ikke om han, nå handler det om den kampen jeg må ha med meg selv først).

 

Hvis noen ønsker å gi meg råd må det være hvordan jeg skal komme meg gjennom livsstilsendringen uten å ha mann og barn med på lasset. Må vi lage to middager hver dag?

 

Også trenger jeg motivasjon. Det er alltid etter en fantastisk sosial helg med masse venner og topp stemning at jeg sitter på blåmandagen og ser på bildene at jeg er dobbelt så stor som alle de andre og selvfølelsen daler langt ned på bunnivå. Jeg blir så blå at det frister ikke et sekund engang å knyte på seg joggesko.

 

Jeg registrerte mat i dag for første gang på 3 år. Jeg kom skyhøyt over kalorimålet. Det rare er at jeg har ikke lagt på meg på de 3 årene. Jeg har faktisk gått ned 5-6 kilo. Sneglefartslankekur. Så med sporadisk trening og for mange kalorier har jeg holdt meg stabil.

 

Men nå er jeg altså gullmedlem. Neste steg nå er å laste ned appen. Jeg har ambisjoner om å oppdatere denne tråden etterhvert. Jeg frykter at jeg legger inn dette ene innlegget og logger på igjen om 3 år. 5 kilo lettere? Jeg veide meg nå i kveld. Jeg har spist 3 kanelsnurrer og er skikkelig full i magen. Også hadde jeg klær på. Resultatet ble 89,4 kilo. Det kan bare gå oppover (forhåpentligvis ned) derifra! Jeg har lagt inn veiedag på torsdag. Da blir det etter tissing, før frokost, uten klær. La oss se om det hjelper ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Ja jeg ble gullmedlem i går, og lastet ned appen og alt. Jeg er supermotivert!

 

Veier 83 kilo. Vil i første omgang ned til en vekt på ca 72,5 kilo. BMIen forteller at det er der grensen min mellom normalvektig og overvektig er. Når (ikke om) jeg kommer dit, skal jeg være der til jeg jeg ser om jeg ønsker å gå ytterligere ned. Men det får være langt frem i tid. Nå er det 72,5 som gjelder.

 

Jeg har en samboer som applauderte meg i gang, og er med meg helt til jeg er der jeg vil være. Han har selv gått ned ca 20 kilo for en tid tilbake, og sier at han vet hva det vil si å ha noen med seg. Det setter jeg stoooor pris på. Jeg ser absolutt utfordringen din med en mann som ikke tenker slik. Men jeg er med deg på veien om du vil det. Og husk: når du har bestemt deg, så har du allerede kommet et godt stykke på vei. Bare ikke glem hva du har bestemt deg for!!!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Det har gått opp og ned med meg også...

 

Jeg tok av veldig mye for 3 år siden, 30 kilo, og følte meg skikkelig TYNN. Jeg ble selvsikker, reiste ut på spennende turer, og møtte han som nå er faren til mitt barn og mannen i mitt liv.

 

I graviditeten la jeg på meg alt jeg hadde tatt av - typisk, kanskje...?

Runde to for å bli kvitt så mange kilo, har vært beinhard, og jeg er langt unna fremdeles. Det er liksom 10 kg som sitter så utrolig godt fast at jeg skulle ønske jeg bare kunne skjære dem av - men jeg synes det er å gå litt langt, livsstilsendring er nok tingen. Vi koser oss veldig mye, både mannen min og jeg, og vi gir hverandre tillatelse, det er det som er så dumt. Sikkert fordi hvis vi tillater den andre å kose seg litt ekstra, da kan vi gjøre det selv også...

 

Jeg var altså oppe i 95 kg på det største. Nå ligger jeg en plass rundt 75 (har ikke tilgang på vekt her jeg er, på ferie, så vet ikke helt nøyaktig akkurat idag). Jeg har jobbet hardt i 15 måneder for å komme dit. Jeg vil ikke bruke 15 måneder til for å bli kvitt de siste 10. Jeg vil se resultater!!!

 

Så nå har jeg meldt meg inn her, og håper på motivasjon. Jeg er med i tråden "ned 3 kg innen 1.august", den motiverer, synes jeg. Og her jeg er på ferie, har jeg ikke tilgang på treningssenter, så jeg må gjøre ting på en annen måte. Jeg har investert i en skritteller, og målet er minimum 10.000 skritt per dag. Jeg er ikke ute etter å bli fanatiker, jeg vil ha en livsstil som jeg kan leve med. Og 10.000 skritt hver dag, det er egentlig en ganske bedagelig livsstil, men med en god tur i høyt tempo i en times tid hver dag. Eller to mindre, på rundt 30-40 minutter.

 

Hele familien trenger ikke å endre livsstil sammen med deg, men du kan gjøre noen grep med middagen for at alle skal kunne spise den:

 

* bruk olje, ikke smør. Du trenger mindre. Har du teflonpanner, trenger du ingenting. For de som trenger smør i maten, går det jo an å smelte litt ved siden av...? Jeg lar kjøtt og slikt bare steke i sitt eget fett, jeg tilsetter ikke mer. Det har gitt gode resultater for meg, ihvertfall...

 

* ikke ha salt i maten, ihvertfall ikke mye. Salt binder væske, og da blir vi oppblåste. La mann og barn salte selv, etter behov.

 

* Ovnsbak istedenfor å steke. Da klarer du deg også med bare noen dråper olje, eller ingen olje.

 

* Lag retter hvor du kan ha saus ved siden av - da kan du måle opp og være mer bevisst på hvor mye av sausen du får i deg, eller du kan velge å stå over sausen, evt lage en sunnere variant til deg selv.

 

* Del den berømte tallerkenen i 4; 2 deler skal være grønnsaker, 1 del er karbohydrater som potet, ris, pasta, couscous eller lignende, og 1 del er proteiner, som fisk, fugl eller annen type kjøtt.

 

* Forsyn deg 1 gang.

 

* Drikk et stooort glass vann før måltidet, drikk 2-3 glass vann under måltidet, og når du sitter og lurer på om du har plass til mer mat og skal forsyne deg igjen, drikk enda et stort glass vann... Da får du i deg nok væske, samtidig som du slipper å gå i den klassiske "bare-litt-til" fella...

 

* Er middagen god og du har veldig lyst på mer? Tenk på at du helt sikkert kommer til å lage dette en annen gang også. Det er ikke siste gang i livet du spiser dette. Derfor trenger du ikke å spise til du sprekker...

 

Håper oen av disse kan føles fornuftige og kan hjelpe deg i middagshverdagen din.

Disse tipsene er ikke noen diett eller noen form for smal livsstil, men det er en grei måte å ha kontroll over eget inntak, enten det er fiskesuppe, indisk kyllinggryte eller hjemmelaget lasagne som står på menyen...

 

Lykke til til oss alle :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for motivasjon og flotte middagstips! Det du sier om ovnsbakt har jeg tenkt på før. Jeg har ei venninne som lager endel mat i leirgryte bare ved å kutte masse grønnsaker og godsaker og la det ligge lenge på varme. Jeg skal prøve å finne noen fine oppskrifter jeg kan følge. De andre tipsene dine er også ting jeg kan få gjennomført med mannen. Deler av problemet er også at han er veldig glad i pizza, burger, Taco, osv. Taco kan jeg tilpasse ganske greit selv, men når han skal ha de andre tingene må jeg nesten lage meg egen middag. Han lager sykt gode burgere med ost og bacon og masse dressing, og det ER så usunt. Men når man står der sulten og sliten er det tungt å si nei.

 

Bra dere har vært så flinke! Jeg sliter veldig med å være flink. Jeg har prøvd å være litt bevisst denne uka med å spise litt mindre mat både til frokost, lunsj og middag, men når det er fint vær og sommerferie frister det så veldig med litt vin på balkongen og litt is etter sykkelturen osv, osv...

 

Av bevegelse siden sist har jeg klipt gress og syklet, og faktisk kjøpt meg ny sykkel(!) Den gamle hadde jeg hatt siden jeg var 19 år, og de siste to årene har den stått ute i all slags vær, så den var rusten, punktert og bakbremsa var skjev. Nå har vi hver vår sykkel og barnesete til barnet, så da er det ingen unnskyldninger!

 

Nå er jeg 88,8 kilo. Målet mitt er 70 kilo, og i følge nettsidene her vil jeg med en nedgang på 0,5 kilo i uken nå målet i mars neste år. DET motiverer meg faktisk! Selv om det kan virke lenge til, så har jeg slitt med overvekt i så mange år nå at det å tenke at jeg kan nå målet på mindre enn ett år gav meg et lite lys i enden av tunnelen. Jeg vet jo ikke om det går så klart. Da må jeg komme inn i en steam som går av seg selv. Det siste året har jeg jobbet litt for mye, hatt for lite overskudd og latt alt flyte med mat og trening. Jeg har ikke gått opp noe, men jeg har heller ikke gått ned. Jeg er nok en person som gir andre inntrykk av at jeg er komfortabel i mine jeans str 44 og muffin-mage, men det er mest for å komme seg gjennom hverdagen. Men skal jeg klare å holde fokus på målet må jeg endre rutiner så ting kan gå av seg selv. Fast trenedag og godt planlagte handleturer tror jeg er to kritiske faktorer.

 

Jeg har allerede gode hverdagsrutiner på sjokolade og snacks etter å ha gått på roedekurs før og lært noen triks. Det som er merkelig er at når jeg kommer i "slankemodus" og skal passe på inntaket og spise mindre får jeg skikkelige cravings! Jeg kommer nesten i en panikktilstand der jeg er redd for å bli sulten. I enkelte tilfeller har jeg endt opp med å spise mer enn jeg gjorde til vanlig. Dette er noe av grunnen til at jeg har valgt å holde minst mulig fokus på maten og spist vanlig etter behov og da har jeg iallfall ikke gått opp noe. Det er en trygghet i det også, å vite akkurat hvor stor man er, at ting ikke eskalerer og blir verre. For det har jo skjedd noen ganger nå, siden jeg er hvor jeg er.

 

Men nå VIL jeg kvitte meg med overskuddet! Mage, rumpe, lår og armer skal bli tynnere og det skal bli lettere å kjøpe seg klær!

 

Takk for at dere vil være med! Jeg trenger det veldig kjenner jeg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at min samboer spiser det samme som meg, og at han er full av ideer og gode forslag. Han har òg begynt å telle kalorier nå (igjen). Jeg syns ikke at han trenger det, men han vil det nå selv. Jeg er uansett sååå glad for å gjøre dette sammen med noen!

 

Jeg spiser ganske mye mer mat nå enn jeg gjorde før jeg startet for en uke siden. Jeg føler meg konstant mett, og til tider temmelig sprengt i magen. Men nå har vi gjort noen grep som fører til at volumet på det vi spiser blir ganske stort. Det er likevel ikke så mange kalorier.

 

Uff, nå virker det som at jeg tror at jeg er rene eksperten etter èn uke. Det er jeg slett ikke. Noe har jeg imidlertid gjort riktig, for vektpilen peker rett vei. Og sulten er jeg rett og slett ikke mer. Ulvehungeren er borte, og behovet for sofasnop på kvelden er helt forsvunnet.

 

Er det sånn at du ikke føler at du har nok mat til å bli god og mett? I så fall er det lett å ty til kaloribombene.... ja DET vet jeg litt om hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flea!

 

Ville bare legge igjen noen ord her og si: ikke gi opp! :)

Du får det til, hvis du vil det nok!

 

Skjønner godt den der med å ha en samboer som ikke er helt på samme planet kostholdsmessig. Har slitt med det selv de siste par årene, mens jeg iherdig har prøvd å gå ned. Han vil helst ha mest mulig fløte/smør/godsaker. Og gjerne godteri midt i uka. Mens jeg prøver å ha lørdager kun på lørdager.

 

Men prøv å ta på skylappene og la samboer kjøre sitt eget løp, hvis det ikke går an å enes om noen kompromisser kostholdsmessig.

 

Mener å ha lest et sted at veien til vektnedgang skyldes 70% kosthold og 30% trening. Ta det med en klype salt, men kosthold har i alle fall etter min erfaring MYE å si. Og jeg tror det er der du har mest å tjene inn på etter hva du selv forteller her.

 

Frøken Klee hadde noen supre tips her vedr. matlaging.

 

Mine tips i tillegg:

- drikk mye vann, hele dagen (ikke bare rett før måltider)

- ikke stress (lett å si... he he!)

- få deg nok søvn (kan minske ulvehungeren og suget etter søtt)

- beveg deg

 

Når det gjelder trening tror jeg det er smartere å gå forsiktig ut i starten enn å brått skulle trene hardt 4-5 ganger i uka. Greia er at du ikke skal gå lei etter en måned eller to.

 

Hvis du synes jogging er grusomt: gå turer istedet! Det er bare å gå langt nok, fort nok, ofte nok og gjerne legge inn noen oppoverbakker. Så er du laaaaangt på vei! :) Jeg gikk ned mange av mine aller første kilo bare ved å gå turer.

 

Selv er jeg godtesnop de lux og ikke spesielt glad i å trene, men klarte å gå ned fra 82 kg til 59 kg på ca. 2 år. Det tar sin tid, men er man bare tålmodig nok, så er alt mulig. Det er i alle fall min teori.

 

Lykke til så masse! Du kan hvis du vil!

 

Hilsen en nabo fra Holde Vekten-forumet

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Potteplanten

Deler av problemet er også at han er veldig glad i pizza, burger, Taco, osv. Taco kan jeg tilpasse ganske greit selv, men når han skal ha de andre tingene må jeg nesten lage meg egen middag. Han lager sykt gode burgere med ost og bacon og masse dressing, og det ER så usunt. Men når man står der sulten og sliten er det tungt å si nei. />/>

 

Forstår dette problemet veldig godt. Men noe jeg har lært er å tenke utenfor boksen! Hamburger er verdenskjent for å være usunt. Hvorfor? Brødet er helt hvitt, hamburgerne er prossesert kjøtt med en del fett, og pommes frittes er jo poteter kokt i fett. Så hva kan du gjøre for å sunne opp denne retten?

 

Begynn med å lage selve hamburgerne selv! Kjøp karbonadedeig og miks med litt salt, pepper, noe krydder, og lag ordentlig gode home-made burgere! Oppskrifter finner du overalt på internett, og det tar IKKE lang tid å lage, det er gjort på 1 2 3.

Burgerbrødene kan du også lage selv så du kan bruke grove brød til helge-eller hverdagsmiddagen. Dette tar jo litt lenger tid, men er allikevel et bedre alternativ og kompromiss for å gjøre både deg selv og familien fornøyd. Dersom de vil ha vanlige burderbrød kan du jo bare lage til deg selv og fryse ned resten til en annen gang :)

 

Pommes frittes finnes også to gode løsninger: Den første er å lage selv utifra poteter. Husker ikke om du skal koke først og så steke eller ikke, men du kan fint gjøre dette uten å bruke tonnevis med olje og salt. Her kan du også ha mye bedre kontroll over hva du får i deg.

Den andre løsningen: Dropp pommes frittes! Fordi når du spiser én mektig hjemmelaget burger, da blir du faktisk innmari mett. Man vil merke etterhvert at poteter ved siden av egentlig blir ganske overflødig. Det handler om å gjøre burgeren stor og digg nok til at du ikke trenger. Det jeg noen ganger gjør også er å kun spise bunnen av brødet, ikke toppen, dersom det ikke er hjemmelagede brød. For syntes det blir litt mye mat ;)

 

Taco kan du gjøre akkurat det samme. Lag alt fra bunn, dvs salsa og krydder og alt sammen. Tortilla kan du til og med også lage selv, har ikek gjort dette før selv derimot men har veldig lyst! én tortillalompe er jo 180 kalorier eller noe, så er jo verdt det... eller bare dropp tortillaen.

 

Pizza samme greia: Lag selv. Her lager du jo gjerne én deig, så mulig dette er vanskeligere å kombinere med mann og barn enn de andre rettene... Men hva med å lage en liten en til deg selv? Hvor du putter på det DU vil ha og tar lettere ost. Lag om mulig en grov minideig du kan bruke. Så blir alle fornøyde :)

 

 

Håper dette kan hjelpe noen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhei!

Motivasjon på vei oppover!!! I dag var jeg på step-time og i helga skal vi til badeland, to dager med masse aktivitet. Jeg er flinkere til å tenke over hva jeg spiser og jeg har gått ned 2 kilo på to uker! DET er motivasjonen sin det! Å se at det har effekt og at det faktisk går på kilo og ikke på gram er helt fantastisk. Grining til side, jeg er i gang.

 

Takker for masse fine middagstips! Jeg ser på kaloritellingen at det går mye på mengde. Hvis vi steker pommes frittes i ovnen uten olje er det 140 kalorier per 100g. Dermed unner jeg meg 100g med middagen og plusser på med masse grønnsaker. Jeg har et par år nå lagd en himmelsk ratatuille som jeg fant på nettet. Jeg har ikke nøyaktig oppskrift, men lager litt ut fra hva jeg har i skapet og hvor mange vi er. Den er ca som følger:

 

En halv squash, hel paprika, 3 tomater, hel rødløk, hakkes i passe gaffelbiter og spres utover en ildfast form. Ta kvister av fersk timian og legg over, hell over noen tynne striper med olje og dekk med folie. Sett i ovnen i 35 min, ta av folien og stek i 15 min til. Ca 200 grader. Pill av timianstilkene før servering. Nam!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den der kunne jeg tenke meg å prøve! Jeg tror også at det hadde vært helt supert å legge litt fisk på toppen der på slutten, i tilfelle man tenker seg en fiskemiddag. Og det elsker jeg! Og jeg er stadig på leting etter nye måter å lage fisk på...

 

To kilo på to uker? Gratulerer :)

Hva syns du har vært mest utfordrende disse ukene? Og hva er den største forandringen du har gjort, sammenlignet med tidligere?

 

Selv har jeg gjort det helt store, og nått 3 kilo på disse to ukene. Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ha skjedd, for den aller største forandringen min har vært at jeg nå spiser så mye mer enn før. Masse mat, hele dagen. Jeg føler ikke at jeg rekke å bli sulten igjen før neste måltid. Så dette har vært en riktig vekker!!!!! Og hva jeg syns har vært mest utfordrende? Helt i begynnelsen syns jeg det var mest utfordrende å holde seg unna eplecider og majones. Men når jeg så hvor mye disse to tingene hadde å si for kaloriregnskapet, så frister det ikke såååå mye lengre, heldigvis. Men utenom det, så har det også vært en stor utfordring å tro på at jeg skal miste vekt når jeg spiser disse mengdene med mat. Jeg begynner å tro på det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Frøken Klee

Hei hei igjen!

 

SAå flinke dere har vært, utrolig motiverende å lese :)

 

Beklager at det har vært så stille fra min side, har vært 1 mnd på reisefot uten internet.

Kom hjem i går kveld, og idag veide jeg meg - 72,4 kg, hurra!!!!

Det er 3,6 kg ned på 1 mnd (sist jeg hadde veiedag var 24.juni)

 

og DET skal jeg være fornøyd med etter 1 mnd i fast food verden (Mellom-Amerika). Det går mye i ting som er stekt, karbohydrater og slikt i den verdensdelen. Men jeg har vært måteholden, passet på å legge mye grønnsaker og frukt inn, drukket mye vann og lettbrus og så hadde jeg med meg skritteller. Målet var 10.000 eller flere skritt per dag, og det holdt jeg. Altså ble det ingen vanlig trening, men med all denne vandringen ble det jo litt trim likevel. Og resultatet taler for seg selv.

 

Jeg har IKKE gått på diett, jeg har spist både pizza, hamburger og restaurantmat som det har glinset i olje og sauser på - likevel har det gått veldig bra. Tror bevegelse og nok kalorifattig drikke er en kjempenøkkel.

 

Kjøp dere skrittellere, jenter, det hjelper!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frøken Klee

Det du skriver er utrolig motiverende å lese. Så flink du har vært! Er det ikke kjekt å nå målene sine uten å føle at man "slanker" seg??? For min del så er det dèt som er suksessfaktoren her! Nå har jeg nettopp reist en liten uke, og det har gått over all forventning. Jeg har ikke følt at jeg har fråtset akkurat, men jeg har spist hva jeg ville og ikke gått sulten i det hele tatt. Vin har jeg også kost meg med :)

 

Jeg har tenkt litt på å kjøpe meg en god skritteller... Har en gammel som godt kunne trengt avløsning. Kan du anbefale den typen du har? Hvilken er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Lurer på om merket heter "Silva". Jeg kjøpte den på XXL. De hadde to ulike typer. Jeg kjøpte den billigste, som kun har skrittellerfunksjon. Den andre, som koster en liten hundrelapp ekstra, teller også distanse. Følte ikke jeg hadde behov for den funksjonen akkurat nå - kanskje jeg oppgraderer til den hvis det blir fjelltur utover høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også gullmedlem i går.. Veiedag på torsdag som deg..

 

Er veldig spent...

Har siden påsken i fjor veid ti kilo for mye.. Gikk kjapt opp da jeg traff samboeren min. Vi koser oss altfor mye. Tror jeg brukte seks måneder på å legge på meg ti kilo.. og de sitter som støpt. Føles iallefall slik.

Er vi på en ferietur går jeg gjerne opp både 3 og 4 kilo.. som i sommer. Veide meg i går, og hadde gått opp fire kilo i sommer.. Dvs at jeg nå må ta av 14, for å komme ca dit jeg bør være..

 

I mai neste år skal vi gifte oss.. så jeg ønsker virkelig å klare det.

En fordel at min kjære er hobbyernæringsterapaut :) han har litt god greie på dette, så jeg får mye hjelp av ham.. Både i at han oppmuntrer meg, han er flink til å lage light mat også kan han veilede meg litt i kaloritelling...

 

De fire fra i sommer forsvinner ila et par uker vil jeg tro.. men de restrerende ti blir harde.. Som hos deg sitter de hardt..

Skjære vekk ja.. haha.. enkel prosedyre... men nå skal det vel koste litt blod og svette istedet, så skal vi se vi klarer det :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...