Gå til innhold

Hvorfor skal det være SÅ vanskelig


Anbefalte innlegg

Hei! ;)/>

 

Jeg prøver meg nå her for å se om noen kan hjelpe meg. (Og kanskje noen andre som trenger litt hjelp. Så vi kan hjelpe hverandre.) Motivasjonen begynner nå og bli veldig så dårlig. :unsure:/>

Kort om meg: Jeg er ei dame på 46 år, med to barn (14 og 18 år). Jeg sliter en del med reumatisme og slitasjer. Så til tider er jeg veldig lite aktiv pga smerter.

 

Jeg begynte på Grete Roede i mai 2013. Jeg er 172 høy og vekta viste det forferdelige tallet 77 kg. Jeg fikk mildt tatt sjokk. Jeg trodde jo ikke vekta var så høy.

Jeg gikk ned 6 kg på første kurs. Målet mitt er at jeg skal lande på 65, som er min trivselvekt. Men en vekt jeg ikke har hatt på mange år nå.

 

Neste kurs gikk ikke bra i det hele tatt. Kun 1,5 kg på 8 uker. Og jeg kjører "nazi"-opplegg. Jeg skeier ikke ut. Jeg spiser etter boka og veier det meste jeg spiser. Ligger på riktig mengde kalorier, fett, proteiner, melkeprodukter osv.

Jeg bestemte meg for aldri mer Grete Roede. Men så var det to damer på kurset som skulle gå et kurs til og de klarte og overtale meg med at av og til står man lenge stille osv....

Jeg tenkte at ok - et kurs til. Og jeg begynte med friskt mot.

Men hva skjer??? Jeg går jo ikke ned. De første to ukene gikk jeg ned 100 gram. Så kom uke tre og jeg hadde gått ned EN kilo. Det føltes godt. Nå stod jeg på 68,9 kg.

 

I dag er ny veie dag og jeg gruer meg. Jeg vet at jeg ikke har gått ned noe særlig. Kanskje opp. Og nå begynner jeg å bli rimelig lei. Det som skal sies er at jeg er en person som ikke er særlig glad i mat. Jeg spiser for og overleve. Jeg er SÅ lei av å spise og tenkte ut hva jeg skal spise og at det MÅ være "riktig" det jeg spiser. Jeg hater alt som har med kjøkkenet å gjøre. Er så langt det er mulig god på kjøkkenet. Hjelp hva skal jeg gjøre? :(

Kurslederen min er en fantstisk dame som virkelig har prøvd å hjelpe meg. I perioder har vi mailet daglig for å finne årsaken til at jeg ikke går ned.

 

Er det noen der ute som opplever det samme, eller som kan komme noen råd?

Nå er det like før jeg gir opp hele greia!

 

Håper på svar! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. For øyeblikket sliter jeg selv også, men er ikke kommet like langt ned som du.

Har fått på kurs i 3 uker, og ikke gått ned noe....

 

Lykke til på veiing i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xiphoideus

Seier meg einig med tidlegare kommentarar om at her må du få meir hjelp frå kursleiaren!

 

Med den vekta du har no er du faktisk normalvektig, i forhold til svært mange av innbyggarane i dette landet. Dersom du er så lei av å tenke på mat at det går ut over livskvaliteten, kanskje du treng ei periode der fokuset er å halde vekta i staden for å skulle gå ned enda meir? Ser på meg sjølv også at eg kanskje har satt trivselsvekta lavare enn det som faktisk sannsynligvis er mi reelle trivselsvekt. Det er noko med oss damer som aldri blir fornøgde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

Veiingen på mandag viste 100 g opp. Vet at det ikke er mye, men når jeg nå har slitt så lenge og ingen ting skjer så blir jeg rimelig fortvilet.

Medisinsk er det nok ikke. Jeg har min revmatisme men den har ingen ting med dette å gjøre. Jeg har også prøvd å kutte ut medisinene mine i 2 uker for å se om det hjelper. Men nei da. Eneste som skjedde da var at jeg ble stiv og dårlig. :) Så nå er jeg tilbake på medisiner.

Denne uken har jeg bestemt at jeg ikke har lov til å veie noe mat. Jeg har ikke lov til å telle en kalori. Kanskje det da går seg til. I tillegg til alt er jeg blitt så lei mat. Jeg er i utgangspunket ikke spesielt glad i mat heller. Så nå spiser jeg det jeg har lyst på. (Sunne produkter. Har ikke lyst på sjokolade og godis lengere. Og det er jo super bra. :D )

Xiphoideus du sier at jeg kanskje burde fokusere på å holde vekta. Det er jo akkurat det som skjer. Jeg har hatt samme vekt nå siden juni. Pluss minus noen gram. Føler at jeg går på hold vekten kurs. Ikke noe standar kurs.

Nå har jeg bestemt meg for at jeg tar denne uken så får jeg se hva som skjer fra neste uke.

 

Tusen takk for støttende ord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min kursleder sier hun er litt strengere enn de andre ;) og forrige kurs (hos en annen) gikk jeg knapt ned noenting... Den nye sa at man går jo ikke på kurs for å holde vekten! Så hun foreslo, beregn kaloriforbruket inkl. trim og trekk fra 800 (ikke 5-800 men maks altså) og da kom jeg ned på meny 1, 1300kcal istedetfor meny 2, 1600 kcal som på forrige kurs. Og når en sparer frimerkene til helgekos skal en jo faktisk ikke spise mer enn 1250pr dag. For som hun sier, det er jo underskuddet du tar av deg av. Jeg sto nesten stille i 3uker og nå raste det av 2kg siste uken så det kan gå litt i rykk og napp. Men hold ut så får du resultater til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marihøna123!

 

Nå har vi alle ulik kroppsfasong, men hvis jeg skal gå etter høyde (og ca alder), så er du og jeg like høye (172) og ca like gamle (jeg blir 42). Da jeg så at din trivselsvekt var på 65kg fikk jeg litt hakeslipp med en gang...min ligger nesten 10kg over!! (igjen, vet det er individuelt, men likevel...) BMI også tilsier at vi på 172cm bør være snertne rundt 72kg eller deromkring.

 

Hva jeg ikke deler er ditt forhold til mat, riktignok - for min del er det stikk motsatt - mat er livet!

 

Håper at du kan få noe ut av rådet å se på deg selv med nye øyne - stopp opp litt og se nøye etter - du er kjempeflott allerede nå, er du ikke?! Jeg krabber meg videre nedover fra nesten 99kg i mai i år, har enda ikke bikket på riktige siden av 80, men jeg har heller ikke dårlig tid, så lenge resultatet av den jobben og endring i holdningen min til mat (tidligere (og innerst inne fortsatt) slukhals) vil bli en varig endring - og ikke minst en jeg kan leve med.

 

Lykke til videre - du når nok målet ditt, skal du se :) (gi deg selv tid, null stress er best!)

 

Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ;)/>/>

 

Jeg prøver meg nå her for å se om noen kan hjelpe meg. (Og kanskje noen andre som trenger litt hjelp. Så vi kan hjelpe hverandre.) Motivasjonen begynner nå og bli veldig så dårlig. :unsure:/>/>

Kort om meg: Jeg er ei dame på 46 år, med to barn (14 og 18 år). Jeg sliter en del med reumatisme og slitasjer. Så til tider er jeg veldig lite aktiv pga smerter.

 

Jeg begynte på Grete Roede i mai 2013. Jeg er 172 høy og vekta viste det forferdelige tallet 77 kg. Jeg fikk mildt tatt sjokk. Jeg trodde jo ikke vekta var så høy.

Jeg gikk ned 6 kg på første kurs. Målet mitt er at jeg skal lande på 65, som er min trivselvekt. Men en vekt jeg ikke har hatt på mange år nå.

 

Neste kurs gikk ikke bra i det hele tatt. Kun 1,5 kg på 8 uker. Og jeg kjører "nazi"-opplegg. Jeg skeier ikke ut. Jeg spiser etter boka og veier det meste jeg spiser. Ligger på riktig mengde kalorier, fett, proteiner, melkeprodukter osv.

Jeg bestemte meg for aldri mer Grete Roede. Men så var det to damer på kurset som skulle gå et kurs til og de klarte og overtale meg med at av og til står man lenge stille osv....

Jeg tenkte at ok - et kurs til. Og jeg begynte med friskt mot.

Men hva skjer??? Jeg går jo ikke ned. De første to ukene gikk jeg ned 100 gram. Så kom uke tre og jeg hadde gått ned EN kilo. Det føltes godt. Nå stod jeg på 68,9 kg.

 

I dag er ny veie dag og jeg gruer meg. Jeg vet at jeg ikke har gått ned noe særlig. Kanskje opp. Og nå begynner jeg å bli rimelig lei. Det som skal sies er at jeg er en person som ikke er særlig glad i mat. Jeg spiser for og overleve. Jeg er SÅ lei av å spise og tenkte ut hva jeg skal spise og at det MÅ være "riktig" det jeg spiser. Jeg hater alt som har med kjøkkenet å gjøre. Er så langt det er mulig god på kjøkkenet. Hjelp hva skal jeg gjøre? :(/>

Kurslederen min er en fantstisk dame som virkelig har prøvd å hjelpe meg. I perioder har vi mailet daglig for å finne årsaken til at jeg ikke går ned.

 

Er det noen der ute som opplever det samme, eller som kan komme noen råd?

Nå er det like før jeg gir opp hele greia!

 

Håper på svar! :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har det så og si akkurat på samme måte som deg. Men jeg har brukt flere år på å komme meg ned i vekt. Jeg har også hatt legehjelp uten at det var til hjelp. Jeg har tidligere vært behandlet for forhøyt stoffskifte men det er normalt nå og har vært det i snart 1år. Når en har for høyt stoffskifte så mister de fleste mange kg, men hos meg kom det på 10kg :-( Jeg har gått standar kurs men velger å ikke gå flere kurs. Jeg er nå 68kg og 164 høy, 44år og mor til 3. Målet er 60kg og for min del handler det ikke bare om hvordan jeg ser ut og hva vekten viser for et tall men hvordan jeg føler meg. Og jeg føler meg tung og klumpete. Jeg trener med PT to dager i uken for å holde kroppen myk da jeg har mye muskel smerter og betennelser i kroppen, men det er ingen av disse plagene som skal hindre nedgang. Pr i dag logger jeg ikke maten rett og slett for det ble for mye fokus.

Men da jeg førte inn og veide alt fikk jeg full pott med poeng for riktig sammensatt kosthold. Jeg skårer også høyt på trim poeng og ikke minst skrittene. men når det går mnd og år etterhverandre og en ikke lykkes med å nå målet da går det veldig på psyken løs til slutt.

Men jeg greier ikke å gi opp og får støtte fra legen om det for hvor vil vekten da ende oppover.

Ikke mye mer trøstende fra meg annet enn at du er overhodet ikke alene med problemet ditt, jeg tror faktisk at vi er ganske så mange som har det slik. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marihøna123!

 

Nå har vi alle ulik kroppsfasong, men hvis jeg skal gå etter høyde (og ca alder), så er du og jeg like høye (172) og ca like gamle (jeg blir 42). Da jeg så at din trivselsvekt var på 65kg fikk jeg litt hakeslipp med en gang...min ligger nesten 10kg over!! (igjen, vet det er individuelt, men likevel...) BMI også tilsier at vi på 172cm bør være snertne rundt 72kg eller deromkring.

 

Hva jeg ikke deler er ditt forhold til mat, riktignok - for min del er det stikk motsatt - mat er livet!

 

Håper at du kan få noe ut av rådet å se på deg selv med nye øyne - stopp opp litt og se nøye etter - du er kjempeflott allerede nå, er du ikke?! Jeg krabber meg videre nedover fra nesten 99kg i mai i år, har enda ikke bikket på riktige siden av 80, men jeg har heller ikke dårlig tid, så lenge resultatet av den jobben og endring i holdningen min til mat (tidligere (og innerst inne fortsatt) slukhals) vil bli en varig endring - og ikke minst en jeg kan leve med.

 

Lykke til videre - du når nok målet ditt, skal du se :)/> (gi deg selv tid, null stress er best!)

 

Juni72

 

Wow Juni72, vet jo du har gått ned mye, men 17kg på 7mnd... det er jo sinnsykt bra jobba! Jeg bøyer meg i støvet! Selv har jeg brukt nærmere 3år nå på mine -15, men har gått raskere nå i det siste heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...