Gå til innhold

Opp i form og ned i vekt - nærmere 10 kg?


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er litt skravlesyk i morges, og drev og skrev på et innlegg i en annen tråd som jeg begynte å tenke passet bedre her, på den tråden jeg faktisk startet selv og som var ment å også kunne romme mine mer selvopptatte tanker :rolleyes:

 

På den andre tråden var det en som skrev at hun tidligere hadde satset for mye på trening, og dermed lagt et løp hun ikke hadde klart å opprettholde. Så hadde hun sklidd tilbake i gamle vaner og lagt på seg igjen, og nå ville hun ikke gjøre samme feilen en gang til.

 

Det fikk meg til å tenke på egne erfaringer. Jeg har bare slanket meg skikkelig en gang tidligere som voksen, og det var som jeg tidligere har skrevet for seks-syv år siden. Da var det nettopp trening kombinert med GR-kosthold (startet med et nettkurs og gikk totalt ned 8 kg) som fikk meg nedover, og som også holdt meg nede uten noen særlige anstrengelser så lenge jeg klarte å vedlikeholde formen.

 

Nå håper jeg at det ikke er jeg som lager et løp jeg ikke klarer å opprettholde, men jeg HAR tenkt at det er veldig viktig å komme meg ordentlig i form, slik at jeg kan spise forholdsvis godt og likevel holde vekta. Hovedmålet med dette prosjektet var dessuten å få mer overskudd i hverdagen, og det får jeg ikke uten jevnlig trim.

 

Jeg får satse på at skuta bærer, selv om jeg ikke får trent like mye hele tiden. Oftest denne våren har det jo bare blitt to-tre skikkelige økter i uka, og det da må være overkommelig i hverdagen. Jeg har også blitt flinkere enn sist til å lure inn småøkter med rockering og strikk-styrketrening på kveldene hjemme, det gjorde jeg aldri før. De siste par dagene har jeg for eksempel stått i planke i ett minutt to ganger om dagen, det er et prosjekt jeg har tenkt å prøve å fortsette med, for midjen min er ikke det den var etter forrige svangerskap - jeg ser at på tilsvarende vekt forrige gang var jeg 3 cm mindre, og magen har en tendens som den aldri har hatt tidligere til å ville stå ut utover dagen :(

 

Uansett, små biter styrketrening i hverdagen tror jeg er kjempelurt, samme hvilken form de tar. Styrke har jo alltid vært min hovedutfordring.

 

Dessuten har jeg tenkt på noe mer, og det er at jeg faktisk holdt vekta noenlunde også gjennom noen tøffe utfordringer sist - moren min ble syk og døde (akkurat gjennom den prosessen gikk jeg vel heller ned enn opp), og det var ganske store belastninger på arbeidsplassen. Og jobbstress har alltid virket negativt på søvn, og dermed også på vekta (mindre overskudd til trening og mye mer søtsug). Likevel kom det ikke på mer enn et par-tre kilo. Det som virkelig gjorde utslag på vekta var svangerskapet med minsten, og det faktum at hun fortsatt nesten ikke har sovet en hel natt siden hun ble født (og hun blir fire i slutten av mai). Jeg klarte meg gjennom svangerskapspermisjonen og gikk jevnt og trutt nedover pga mye amming og trilleturer, men så var det jobbhverdagen og ammeslutt kombinert med søvnmangel, jobbstress og veldig lite fysisk aktivitet som fikk vekta til å øke.

 

Nei, jeg lander faktisk på at jeg tror jeg har alle muligheter til å holde både vekta og formen (som fortsatt ikke er der jeg ønsker den, selv om vekta begynner å bli hyggelig) fremover. Mannen min stiller opp så jeg får trent enten ute eller på treningssenter et par-tre ganger i uka, og så har jeg gode muligheter til å trimme litt hjemme på kveldstid. Med en god porsjon fysisk aktivitet får jeg lov til å spise nok til at jeg skal holde sulten stangen, og dermed er dette absolutt gjennomførbart.

 

Hvis du har orket å lese hele dette innlegget, lilletrille83, så takk for utholdenheten! Det gjorde meg godt å få "tømme" meg litt for gruff. Jeg tror den største "fienden" til vellykket livsstilsendring er mangel på tro på at man virkelig kan lykkes.

 

Og min belønning i dag: Jeg skal våge meg på løpetur igjen. Prøvde en liten en mandag formiddag i skogen utenfor huset vårt, og merket absolutt ingenting i ryggen etterpå. I formiddag skal jeg ta en 6 km-runde, så mye som mulig på stier og grusveier, og se hvor tøft det blir - regner med at det blir mye gåing! Men jeg har virkelig gledet meg til å komme i gang med løping, og etter operasjonen må jeg vente en god stund før jeg kan trene spinning igjen, så nå tar jeg steget og setter (forsiktig) i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Jeg er visst alene her om dagen, men får ta en liten oppdatering på vekta her også. Ned 0.8 til 66.5 kg i morges - er veldig fornøyd med det! :D

 

Siden jeg har vært gal nok til å bli med på jobblaget for Holmenkollstafetten sier Mannen at jeg må prøve å springe intervaller i dag. Jeg tenkte å være svært lite ambisiøs og bare løpe mine drøyt 1,2 km rolig, men han sier at jeg kommer til å bli revet med og spurte som en gærning, så det er best å være litt forberedt... :blink:

 

Dette skal nok bli spennende, jeg har aldri løpt intervaller før og vet ikke helt hvordan jeg skal legge det opp.

 

Har aldri deltatt i noe organisert løp heller, så jeg er MEGET skeptisk før lørdagen... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille83

Jeg er visst alene her om dagen, men får ta en liten oppdatering på vekta her også. Ned 0.8 til 66.5 kg i morges - er veldig fornøyd med det! :D/>

 

Siden jeg har vært gal nok til å bli med på jobblaget for Holmenkollstafetten sier Mannen at jeg må prøve å springe intervaller i dag. Jeg tenkte å være svært lite ambisiøs og bare løpe mine drøyt 1,2 km rolig, men han sier at jeg kommer til å bli revet med og spurte som en gærning, så det er best å være litt forberedt... :blink:/>

 

Dette skal nok bli spennende, jeg har aldri løpt intervaller før og vet ikke helt hvordan jeg skal legge det opp.

 

Har aldri deltatt i noe organisert løp heller, så jeg er MEGET skeptisk før lørdagen... :o/>

 

Flinke deg Tulla :) du har jo snart nådd målet ditt :)

Det er godt å få skrevet ned det man føler på ;)

Jeg føler at jeg lurer meg selv...fortsatt for mye mat og for lite trening til å gå ned i vekt...bomstille på vekta denne uka :(

Målet for uka-ut hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Flinke deg Tulla :) du har jo snart nådd målet ditt :)

Det er godt å få skrevet ned det man føler på ;)

Jeg føler at jeg lurer meg selv...fortsatt for mye mat og for lite trening til å gå ned i vekt...bomstille på vekta denne uka :(

Målet for uka-ut hver dag :)

Takk skal du ha lilletrille :D

 

Du kommer etter du også, når du virkelig bestemmer deg! Men kanskje det ville være lurt å være litt nazi en periode og veie og registrere all mat du putter i deg? Da får du sjekket om du lurer deg selv. Kursleder gikk gjennom et eksempel på hvordan man kan tro man spiser riktig - med bare noen få små tillegg - og i stedet ende for høyt på daglig kaloriinntak.

 

Ellers har du jo et supert mål for uka :)

 

Du sier at jeg snart er i mål, og det er jeg jo, det målet jeg har satt for meg selv. Og med klær begynner det å se antakelig ut, men da jeg så meg bakfra i speilet med bare undertøy på i et prøverom i går så jeg jo at fast i fisken er jeg absolutt ikke! Min fancy vekt anslår da også en fettprosent på så mye som 28%, og jeg ser at InBody-analysene en del sverger til her inne anslår at 23% er ideelt. Jeg har nok ikke verdens tyngste beinbygning.

 

Når det er sagt får jeg se hvor "ideell" jeg orker å bli. Holder jeg ut kan det hende jeg prøver meg på 62-63 kg (men det spørs om jeg orker). Da vil jeg nærme meg en ren str. 36 i klær, men det spørs om det ikke er dit jeg må hvis jeg ønsker å få ned fettprosenten til ønsket nivå - det eller begynne å pumpe jern seriøst, som nok ikke er noe særlig realistisk scenario! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille83

Ja, jeg håper virkelig at jeg klarer det jeg også :) skal bruke matvekten flittig denne uka, takk for tipset :) Har ordnet meg nytt mål på instagram også, med 50 treningsøkter før 1.August-greit tiltak for å komme seg ut :) Str.36 høres ut som en drøm....jeg satser på str 38 når jeg er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille83

Go helg tulla :) her er det arbeidshelg:) hittil har jeg klart målet for uka å ut hver dag, måtte det vare :)

Spennt på neste ukes veiing...og null sjokolade, det er jeg stolt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Go helg tulla :)/> her er det arbeidshelg:) hittil har jeg klart målet for uka å ut hver dag, måtte det vare :)/>

Spennt på neste ukes veiing...og null sjokolade, det er jeg stolt av ;)/>

Så bra jobbet, lilletrille! Nå er du i siget :D

 

Jeg har nok slappet litt av de siste dagene. I morgen blir det Holmenkollstafett, men også fest, og jeg spiste litt kake til fredagskaffen i dag. Får nok være fornøyd om jeg holder vekta mandag!

 

Men det er greit, jeg følte for en liten pause denne uka. Får stramme inn igjen neste uke, og få til regelmessig trening. Riktig god helg til deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille83

Hærreguuud jeg gruver til veiing i morgen... har vært flink denne uka, og om jeg ikke har gått ned noe i vekt nå, så mister jeg motet helt....Tar veiing Tirsdag ettersom jeg har jobbet natt i helga, da samler kroppen veske ;) Håper, håper vertfall ned 0,3 kg :mellow:

Håper du har hatt en fin helg? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hærreguuud jeg gruver til veiing i morgen... har vært flink denne uka, og om jeg ikke har gått ned noe i vekt nå, så mister jeg motet helt....Tar veiing Tirsdag ettersom jeg har jobbet natt i helga, da samler kroppen veske ;)/> Håper, håper vertfall ned 0,3 kg :mellow:/>

Håper du har hatt en fin helg? B)/>

Hei lilletrille! Det blir spennende å høre hvordan det går med deg i morgen! :)

 

Jeg teller på knappene om jeg skal registrere eller ikke, for det var katastrofevekt på meg i dag :o - opp over en kilo til 67,7! :blink:

 

Men cm-målene er som forrige uke, jeg fikk mensen i morges og spiste salt mat i går, så vekta informerte meg om at jeg også var stinn av vann i kroppen. Dermed er det nok ikke reelt, og jeg ville ut i fra hva jeg har spist og gjort ha trodd at jeg har hatt sånn cirka en hold vekten-uke. Så jeg tror jeg venter og ser om vekta er like slem i morgen tidlig - da får jeg vel registrere den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrille83

Hei lilletrille! Det blir spennende å høre hvordan det går med deg i morgen! :)/>

 

Jeg teller på knappene om jeg skal registrere eller ikke, for det var katastrofevekt på meg i dag :o/> - opp over en kilo til 67,7! :blink:/>

 

Men cm-målene er som forrige uke, jeg fikk mensen i morges og spiste salt mat i går, så vekta informerte meg om at jeg også var stinn av vann i kroppen. Dermed er det nok ikke reelt, og jeg ville ut i fra hva jeg har spist og gjort ha trodd at jeg har hatt sånn cirka en hold vekten-uke. Så jeg tror jeg venter og ser om vekta er like slem i morgen tidlig - da får jeg vel registrere den ;)/>

I give up...0 vektnedgang :((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

I give up...0 vektnedgang :(/>(((

Æsj lilletrille, så kjipt! Skjønner godt du mister motivasjonen. Har du veid maten og registrert slavisk? Det er lett å narre seg selv i små detaljer.

 

Du kan jo også forsøke litt snikveiing i dagene fremover i tilfelle kroppen har narret deg med litt ekstra vann.

 

Uansett, stor trøsteklem fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Tulla69

Lenge siden det var noen aktivitet her nå. Er du her ennå, eller har du lagt vektprosjektet på hylla for nå, lilletrille?

 

Jeg har ikke registrert mat på en stund og slurvet litt med inntaket, men det har blitt mange lange løpeturer i det siste (senest 7 km og 10 km nå i helga), og det har kanskje gjort sitt for å øke forbrenningen noe. Uansett, ned en kilo igjen i dag til 66,4 :)

 

Og det selv om jeg fortsatt har mye vann i kroppen - ring og klokkerem sitter trangt på tross av -7 kg siden januar. Tør ikke tenke på hvordan de ville ha vært med de ekstra kiloene også! Hadde vel måttet skjære av gifteringen! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Veiedag og 65.5 kg i morges. Nå er jeg innenfor målvektområdet mitt! :D

 

Så får vi se om jeg sier meg fornøyd med det da... Er litt i tenkeboks. Ser at det fortsatt er litt ekstra her og der, samt at jeg jo ville løpt lettere med litt færre kilo. Men er jeg motivert nok, og vil det være en forbedring eller ikke? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Veiedag og 65.5 kg i morges. Nå er jeg innenfor målvektområdet mitt! :D/>

 

Så får vi se om jeg sier meg fornøyd med det da... Er litt i tenkeboks. Ser at det fortsatt er litt ekstra her og der, samt at jeg jo ville løpt lettere med litt færre kilo. Men er jeg motivert nok, og vil det være en forbedring eller ikke? :unsure:/>

 

Nå har jeg tenkt og drøftet med Mannen. Han er grei å bruke, for han liker ikke damer som er for tynne ;)

 

Jeg ser at det er en del ekstra både her og der. Om viljestyrken holder vil vise seg, men idealvekten min er ikke 65 kg, det er åpenbart. Jeg tror jeg prøver meg med å definere et nytt belte, i første omgang på 62-64 kg. Dermed rykket jeg to kilo lenger unna mål... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Veiedag igjen, forsinket pga pinse og hyttetur. -0.3 kg etter en pinsehelg med avslappet kosthold og mens som startet i går. Det er jeg veldig fornøyd med :D

 

Jogget 5 km hver dag, og det har nok reddet meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Tulla69

Litt opp i vekt, + 0,6 fra siste registrering her, og ned i humør :(

 

Ryggen er undersøkt og legen var ikke så positiv, mente det var slitasje og lite å gjøre med. Slitasje som mest rammer folk over 60... <_<

 

I tillegg har jeg oppdaget en kul i brystet og må undersøkes med trippelundersøkelse (mammografi, ultralyd og biopsi) til uka. Kjente jeg ble svært ettertenksom nå. Det blir nok rødvin på kveldene i helgen, men får prøve å få inn noen løpeturer også, både for velværet og vekta.

 

Men men, de fleste kuler er godartede og forhåpentligvis slipper også jeg med skrekken. Hvis ikke får jeg en del annet å tenke på enn slanking fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Har ikke hatt fokus på slanking denne uka og det har gått inn litt av hvert som ikke skulle vært der, men likevel rapporterer jeg inn -0,8 kg og totalt -4 cm fra forrige registrering her inne (-1,0 kg fra forrige mandag). Har jo trent litt og har nok mindre vann i kroppen siden det ikke er så varmt nå, men ganske merkelig likevel :rolleyes:

 

Målet for kommende uke blir å mosjonere og holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Tulla69

Kulen var visst ikke godartet dessverre. Den var ikke alene heller, det var en liten en til der også. Så livet blir ganske annerledes en stund fremover.

 

Sykehuset sier prognosene er gode, så jeg satser friskt på å ri denne stormen av, men jeg får vite mer etter operasjonen. I mellomtiden får jeg trene og prøve å holde vekten - jeg har etter hvert blitt forholdsvis slank og fikk beskjed om at det er flott å være slank og i god form for det jeg skal gjennom, men at jeg ikke burde bli tynnere enn nå før jeg skal i gang med behandlinger.

 

Så dermed har jeg endret signaturen til å passe til min nye utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Og etter at ferien nærmer seg omme kan jeg konstatere at nedgangen har blitt på litt mer enn 10 kg, selv om jeg liksom har flyttet over i Hold vekten. Nå får det være nok, jeg skal gjøre en innsats for å stoppe ved 63-64 kg. Og dette blir nok siste innlegg fra meg i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...