Gå til innhold

tips til å få toppskår


Kulseber
 Share

Anbefalte innlegg

Enig med sommerivrig her..

Har du laktoseintoleranse, eller er det bare at du ikke liker melk? Laktosefri melkeprodukter?

 

Jeg går på nettkurs for øyeblikket og synes ikke det er så vansklig å få 10 i skåre - knakk koden lett...

Pass på å få huket av grønnsaker, frukt (og melk...) - ikke gå over, det er et slingringsmonn for mye/for lite - men det finner du ut. eks så blir en pose med snackgulrøtter på 250g godtatt, selvom jeg skulle ha spist 300g. Tro meg, har knaska mange av de posene...

 

Jeg måtte svelge en flokk kameler (....) og dempe frukt og melkespisinga mi.. Går jeg over der, så synker skårene med en gang, kanskje med hele 2 "poeng" !

 

Pass på å være innenfor prosentdelene for proteiner, karbo og fett.

Se på slutta av dagen (ettermiddagen) hva du trenger mer av, og velg kveldsmat utifra det. (eks fett + protein - en boks makrell i tomat, majones over etc - men pass på kaloriintaket totalt selvsagt.

 

Du må også få 2 hjertevennlige valg hver dag. Jeg spiser fast en sunn kornblanding hver dag, hvor jeg har i halv ss linfrø og halv ss sesamfrø - vips 2 hjerter allerede til frokost (her er ikke mengden på hjertevalgene viktig i det hele tatt, bare de kommer frem inntaket!!)

Jeg spiser gjerne flere "hjerter" i løpet av dagen, eks vita hjertegode produkter. (vita margarin, olje til å steke i, avokado, majones etc)

 

Du må også huke av for tran/vitamintablett. (funker hvis du tar en av dem bare og)

 

Og så må du drikke nok vann. Hvis du ikke huker av 10 glass så får du mindre i skåre automatisk) Her teller jeg litt røft, for jeg vet jeg drikker mer enn nok alikevel.

 

Tilslutt må kaloriintaket stemme slik at også det blir huket av.

 

Konklusjonen er altså at du m¨å gå gjennom hele lista di/dagboka forå se hva du må endre på og spise anerledes av hvis målet er 10 i skåre.

 

Håper du finner ut av det!! Selvom du ikke greier melka burde du sikkert greie å komme deg opp på 7-8 hvis du gjør det andre riktig :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Jeg kan ikke drikke vanlig melk, så jeg sliter med å komme opp på på topp skår. Er bare melk jeg ikke er innenfor på skalaen, men får bare opp mot 5. noen tips??

Hei, det spørs om du ikke tåler melkesukker eller Laktose.

Tåler du ikke Laktose, kan du fint drikke Laktosefri melk.

(og youghurt !)

Er det melkesukker du ikke tåler, da kan du jo drikke rismelk eller soyamelk. Lykke til !

fra Farmor1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...