Gå til innhold

Fordeling av karbohydrater, proteiner og fett


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har som mål å leve generelt grovt, grønt, sunt og balansert. Skriver ned alt jeg spiser, veier og måler.

Men, hvordan bør fordeling av karbohydrater, proteiner og fett se ut?

 

I dag er regnestykket mitt som føler:

Kcal: 1592

Karbohydrater: 194gr

Fett: 45 gr

Protein: 94 gr

 

Jeg veier nå ca 102kg

 

Relativt aktiv hverdag ifbm. Jobb. Går i tillegg ca 2 km ofte mer etter jobb, og bærer tungt. Så vil si jeg har litt over middels aktiv hverdag.

 

Hva tenker dere om fordeling osv?

 

Spiser jeg mer går jeg rett og slett ikke ned. Lå på 1600-1800 kcal mellom august og november uten et gram ned. Gikk ned til ca 1500 og går nå ned. Føler lite sult og er frisk og opplagt så det virker riktig for meg, før "alle" sier jeg spiser for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å leve generelt grovt, grønt, sunt og balansert. Skriver ned alt jeg spiser, veier og måler.

Men, hvordan bør fordeling av karbohydrater, proteiner og fett se ut?

 

I dag er regnestykket mitt som føler:

Kcal: 1592

Karbohydrater: 194gr

Fett: 45 gr

Protein: 94 gr

 

Jeg veier nå ca 102kg

 

Relativt aktiv hverdag ifbm. Jobb. Går i tillegg ca 2 km ofte mer etter jobb, og bærer tungt. Så vil si jeg har litt over middels aktiv hverdag.

 

Hva tenker dere om fordeling osv?

 

Spiser jeg mer går jeg rett og slett ikke ned. Lå på 1600-1800 kcal mellom august og november uten et gram ned. Gikk ned til ca 1500 og går nå ned. Føler lite sult og er frisk og opplagt så det virker riktig for meg, før "alle" sier jeg spiser for lite :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser alt for mye karbohydrater. Får du ned dette på under 20 så vil du automatisk gå ned i vekt, men å prøve å halvere det er også fint. Se på karboinnhold i matvarene du bruker og velg konsekvent det som har karboinnhold godt under 10 gram pr 100 gram. Da vil du lykkes. ðŸ‘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er regnestykket mitt som føler:

Kcal: 1592

Karbohydrater: 194gr

Fett: 45 gr

Protein: 94 gr

 

Hei! Jeg ser du har fått et "lavkarbo"-svar, så jeg melder meg på med et alternativt svar her. For tiden er jeg gullmedlem, og GR regner ut fordeling av næringsstoffer etter hva som regnes som ideelt. Da skal kaloriene fordeles på 15-30% proteiner, 46-60% karbohydrater og 25-40% fett. Når jeg gjør regnestykket på ditt inntak får jeg noe under 50% karbohydrater, noe over 25% fett og rundt 25% proteiner. Det betyr at du er innenfor Grete Roedes anbefalinger om ideell fordeling av kalorier, selv om du er nær nedre grense av anbefalt fettinntak.

 

Høres ikke så galt ut for meg! Det er omtrent der jeg pleier å havne selv, og det fungerer godt. Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg spe på med et tredje alternativ ;)

 

Jeg leste en gang om at det kroppen trivdes best med måltider hvor en tredjedel av kaloriinntaket kom fra fett, en tredjedel fra karbohydrater og en tredjedel fra proteiner. Årsaken var blant annet at sammensatte måltider var det beste for å holde blodsukkeret stabilt. I tillegg skal visst karbohydrater øke betennelsestilstander i kroppen, mens en slik tredeling gjorde at nivået holdt seg nede.

 

Men det har også stor betydning hvilke typer fett, proteiner og karbohydrater man inntar. For eksempel er langsomme karbohydrater (med lav GI) bedre enn raske. Så er det de ulike typene fett også. Flerumettet, umettet og mettet fett. Animalsk fett, planteoljer, transfett... Og proteiner, animalsk og vegetabilske...

 

Dette med mat er en hel vitenskap... Det er jo også av stor betydning hvordan man tilbereder maten, både av metode og temperatur.

 

Det er dermed ikke så enkelt å gi noe riktig svar. Jeg tror nok man kommer langt med sunn fornuft i alle fall! Så lenge man føler at kroppen fungerer bra og vekta tikker nedover, så gjør man helt sikkert noe riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...