Gå til innhold

Viljen baner vei!


Gjest Den sterkeste Viljen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Den sterkeste Viljen

Endelig har viljen til å gå ned i vekt vokst seg større enn viljen til å trøstespise!

Det har vært en lang, lang periode hvor lysten har vært der, men ikke viljen... Lysten til å gå ned i vekt klarer det ikke alene, den må ha følge av viljen for å klare det. Og jeg har latt viljen få lov å bestemme over meg, uten å tenke på at det er jo JEG som bestemmer hva viljen skal få lov til!

Høres det rart ut?

Jeg har vært jo-jo slanker i mange, mange år.. Opp og ned, opp og ned men aller mest opp! Det har resultert i minst 26 kilo overvekt.

Vet ikke hva jeg ikke har prøvd eller hvor mange ganger jeg har startet på GR kurs for etter noen dager, maks ett par uker,gitt det hele opp.

Men etter forrige helg skjedde det noe.. Vi var i selskap og det ble tatt masse bilder. Bildene ble vist frem, og det var da jeg så hvor stor jeg faktisk har blitt!

Jeg har jo hele tiden visst at jeg er overvektig, men så har jeg liksom skyvd det bort... Uttrolig hva man klarer å "glemme" og se bort i fra når man vil :-)

Men altså...bilder lyver skjeldent! Om ikke aldri!!

Så begynte jeg å tenke på hva jeg burde gjøre. Kanskje jeg rett og slett skulle ta en slankeoperasjon!?

Jeg sjekket litt og det ser jo ut som det kunne være en løsning.

En kveld jeg var hos foreldrene mine begynte jeg å snakke om at jeg vurderte slankeoperasjon. De sa de ville støtte meg uansett hva jeg valgte. Også sa pappaen min at jeg måtte huske på at det var jeg som bestemte og jeg som bestemte over viljen til å klare dette!

DE ordene har gjort noe med meg... Det er jo JEG som bestemmer!

Så nå tar jeg kontrollen, og jeg skal gjøre det kroppen min og jeg fortjener. Jeg skal ned i vekt! Og det skal jeg gjøre på den (etter min mening) beste måten...ha kontroll over inntaket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

Det er utrolig hva bilder kan gjøre med oss, det er bare så skjelden en er med på de... i allefall her så er jeg bak kamera. Men i ett fam selskap for ikke lenge siden var det minsta som tok bilder og jeg havnet foran!

Det vart en wake up call det! Hva har jeg gjort med meg selv ???

 

Så en kan si NÅ er viljen er plutselig tilstede :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Så hyggelig å få en kommentar, Linda :-)

Det er jo med å motivere det også!

 

Dagen i går gikk veldig bra. Jeg var litt spent da vi var bedt bort på middag...

Men jeg bestemte meg på forhånd at jeg skulle spise det jeg fikk, men at jeg måtte begrense meg. Det klarte jeg fint! Jeg klarte å sette igjen halve desserten, og det har ALDRI skjedd før!

Når jeg har slanket meg tidligere har jeg i sånne situasjoner tenkt; " nå har jeg ikke kontroll på hva jeg får i meg av kalorier, så da kan jeg like godt bare spise det jeg vil for nå er det ødelagt uansett"....

Ofte blir det jo satt frem litt snacks også på kvelden. Det løste jeg ved at jeg hadde med et stort fat grønnsaker med dip til :-)

Så viljen var sterkere enn lysten i går også, og jeg er stolt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

Oj!! Du er flink. Snakk om viljestyrke ! :)

 

Helgen har gått så som så her. To økter på treningsenter ( søndagsmorgen var jeg faktisk helt alene på trening- følte meg litt ovenpå da :) ) i helga- meget fornøyd med. Grønnsaker å dip lørdagskveld og en kjedelig søndag med litt sjokoladesnok i skapet :( grrrr :/

 

Ny uke-nye muligheter i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Mandag og ny uke :-)

 

I dag var viljen til trim litt kranglete... Men som jeg sier så er det jeg som bestemmer, så da ble det en times gå tur da :-)

Og det var deilig, for nå var det asfalt mesteparten av runden. Kan nesten ikke få vår fort nok jeg!

 

Når jeg kom hjem hadde jeg bestemt at jeg skulle lage grove scones, etter oppskrift fra Grete Roede.

De ble KJEMPE gode!!!

Det var bare det at det sto at en posjon ble rett over 400 kcal, og jeg trodde det var for hele oppskriften..

Ups..

Når vi var ferdige med kveldsmaten sa jeg til Gubbelure at det var jammen MYE mat for lite kalorier!? Også sååå mett jeg ble!

Så begynte jeg å tenke at det kan jo bare ikke stemme.... Og det gjorde det selvsagt ikke! Det var rett over 400 pr posjon, og det var oppskrift til 4 stk.

Ja,ja...veide en som var igjen og la det inn som gram og vips hadde jeg mer kalorier til kvelds enn til middag :-)

Men det skal sies at jeg faktisk ligger "innafor" i kalorier for dagen i dag allikevel da!

Meeennn.....blir nok ikke en gjenganger med scones til kvelds da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så flink du er, og så rett du har i at det er viljen som er roten til alt. Jeg har den samme historien som deg. jojo slanker, og de siste gangene bare gidd opp.

Jeg så meg i speilet i går i en vinkel som var helt forferdelig, og så er det jo sånn jeg ser ut. :( Hadde lyst til å legge meg ned å gi opp. Har vært inne på slankeopr tanker mange ganger, men så vil jeg ikke det heller da.

 

Pressa viljen min i dag jeg også. Bestemte meg i senga at jeg ikke skulle sette meg ned i sofaen før jeg hadde gått meg en tur. Og du og du hvor jeg kranglet med viljen en stund før vi tilslutt ble enige.

Sleit litt på turen også, for jeg hadde lyst til å snu, men så presset jeg meg på den runden jeg hadde tenkt ut likevell. Så veldig stolt.

 

Så jeg har bestemt meg for å gjøre det samme som deg. Ta over kontrollen.

SKal prøve å avgifte vekk snopsuget denne uka her. Lage meg smoothie og knaske på rå gulerøtter samt frukt. Det er jo viljen som må temmes som du sier :)

 

 

Så får jeg, så henger jeg meg gjerne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Så bra at du tok over styringa da, "En ny start"! Det må du gi deg selv en klapp på skulderen for :-) Vi får hjelpe og motivere hverandre fremover :-)

 

I dag har jeg vært uhorvelig sulten! Magen har ropt etter mat, og jeg har vært helt kvalm av sult...

Jeg er ganske sikker på at det er fordi jeg spiser for lite når jeg veier maten og teller kalorier. Jeg blir helt opphengt i kaloriene, og "sparer" hele dagen tilfelle også ender det med å spise for lite :-(

Så i dag har jeg kommet frem til at jeg skal gjøre dette uten å veie maten eller telle kaloriene.

Jeg skal jobbe med å styre over viljen også får det hele heller ta litt tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja. Nå skal jeg ha kontrollen. Og sammen skal vi bekjempe kiloene!!

 

Mitt største problem er at jeg spiser for mye kcal ift aktiviteten min. (Det er vel det alle gjør da men.. hehe)

Jeg spiser for store posjoner. Spesiellt på middagen. Så der skal jeg virkelig skjerpe meg.

 

Vi spiser skikkelig mat med mye frukt og grønt, men likevell blir det for lite frukt og grønt.

Jeg gikk på nettkurs før jul, og da fikk jeg meg en skikkelig oppvekker.

For jeg skulle spise MYE frukt og grønt for å få max score der jeg registrerte mat. Det var ikke nok med litt brokkoli og salat til middag akkurat. Måtte fylle på med gulerøtter og diverse.

Jeg skulle da spise 1800 kcal pr dag. Det er mye mat hvis en velger riktig mat, så da slipper du å sulte.

Så jeg skal spise mye mye mye mere grønnsaker fremmover. Frukt også.

 

Ellers så er nøtter bra, men samtidig veldig fy fy ift kcal.

 

Skal på en trimtur strax. En kollega av meg kommer, og vi skal gå oss en trimtur sammen. Blir nok en 7-8 km tenker jeg.

Veldig bra hun kommer, for idag er jeg laaat. hehe.. Greit å få noen til å pushe en litt også.

 

Du da? Ut på trimmings idag du da?

 

Spiste 2 grovbrødskiver med kalkunpålegg til frokost i dag og et glass melk.....

Veide meg også... Og det var enda værre enn fryktet. Tok mål i går.. *grøsse* Så nå må det gå bare en vei... NEDOVER!

Så full skjerpings..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Hei. Så flink du er, og så rett du har i at det er viljen som er roten til alt. Jeg har den samme historien som deg. jojo slanker, og de siste gangene bare gidd opp.

Jeg så meg i speilet i går i en vinkel som var helt forferdelig, og så er det jo sånn jeg ser ut. :(/> Hadde lyst til å legge meg ned å gi opp. Har vært inne på slankeopr tanker mange ganger, men så vil jeg ikke det heller da.

 

Pressa viljen min i dag jeg også. Bestemte meg i senga at jeg ikke skulle sette meg ned i sofaen før jeg hadde gått meg en tur. Og du og du hvor jeg kranglet med viljen en stund før vi tilslutt ble enige.

Sleit litt på turen også, for jeg hadde lyst til å snu, men så presset jeg meg på den runden jeg hadde tenkt ut likevell. Så veldig stolt.

 

Så jeg har bestemt meg for å gjøre det samme som deg. Ta over kontrollen.

SKal prøve å avgifte vekk snopsuget denne uka her. Lage meg smoothie og knaske på rå gulerøtter samt frukt. Det er jo viljen som må temmes som du sier :)/>

 

 

Så får jeg, så henger jeg meg gjerne på :)/>

 

Ja, heng deg på :-)

Ser vi har omtrent samme utgangspunkt, og skal omtrent til samme mål også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Hei hei!

Jeg er i samme båt som deg/dere og vil gjerne slenge meg på her. Håper vi kan oppmuntre og støtte hverandre og dele erfaringer :)/>/>

Klem

 

Plass til alle her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slenger meg på her jeg hvis det er greit.

Nå skal jeg ned alle de kiloene jeg har gått opp etter 3 graviditeter og røyke slutt for 5 år siden.

 

Startvekt : 94,4 kg

Delmål 1: 89,5 kg

Delmål 2: 85 kg

Delmål 3: 81 kg

Delmål 4: 78 kg

 

Dette er min foreløpige plan, og planen er at bunaden skal passe til minsten sin konfirmasjon i september, har altså litt å jobbe for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt vi er flere som er i samme båt, og med samme tanker. :)

 

Jeg har idag gått 7,4 km, og er fornøyd med det. Skal bli mye mye flinkere til aktivitet, så jeg skal kjøpe meg aktivitetsmåler. Den klarer jeg ikke å lure eller ha unnskyldninger for å ikke være aktiv for ihvertfall. Den skal hjelpe meg å presse meg litt ekstra..

Så i kveld skal jeg google og lese meg opp på hviken modell jeg skal gå for. :)

 

 

Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Så fint at vi er fler!

Og jeg ser at vi er omtrent i samme vektklasse, med samme mål alle sammen :-)

 

Jeg har bestemt meg for å gjøre dette uten telling av kalorier...

Min største utfordring er å ikke trøstespise, for det har jeg gjort mye!

 

I kveld har jeg vært på messe...Smak! Og der var der MYE godt! Og jeg smakte...men bare bittelitt, og jeg unngikk å smake på sjokolade bitene!

Hadde dette vært for to uker siden hadde jeg ikke fått nok, men nå var jeg fornøyd og ba om små biter og jeg sa også "nei takk" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den sterkeste Viljen

Viljen har fått seg en knekk.... :(

Da jeg gikk på vekta i dag hadde jeg gått opp!!! Ikke så mye, men det var opp!

Usj...nå kjenner jeg at viljen til å gå ned er blitt veldig, veldig liten....

Følelsen er litt sånn; hvorfor skal jeg bruke så mye energi på dette når jeg ikke går ned?

:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg henger meg på her jeg og. Synes du har gjort en bra jobb med viljen men ikke heng deg for mye opp i at vekta går opp. Det er jo derfor det anbefales at man veier seg en gang i uka. Jeg også flyr altfor ofte på vekta og jeg har lagt merke til at på torsdager går jeg ned for så å gå opp igjen fredag. I dag hadde jeg gått litt ned, men i morgen er jeg sikker på at jeg har gått opp igjen.

Smart ide om å ta med grønnsaker og dip. Det skal jeg jammen gjøre til lørdag.

I dag skal jeg også på messa. Vet det er mye å smake på så jeg skal ha lunchen min der.

Jeg har ikke delmål før jeg er 90, for jeg har gått opp og ned de kiloene fram til 90 flere ganger, men under 90 er det veeeeeeeeeeeeldig lenge siden jeg har vært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljen har fått seg en knekk.... :(/>

Da jeg gikk på vekta i dag hadde jeg gått opp!!! Ikke så mye, men det var opp!

Usj...nå kjenner jeg at viljen til å gå ned er blitt veldig, veldig liten....

Følelsen er litt sånn; hvorfor skal jeg bruke så mye energi på dette når jeg ikke går ned?

:angry:/>

 

Heeey.. Husk hvem som bestemmer!!! Det er du det!

Jeg tror det kan være litt lurt å veie maten litt fremmover, bare for å ha litt kontroll. Er veldig mange kcal feller, og husk minimum 300 g grønnsaker og 200 gram hver dag. ( det er ganske enkelt å veie ihvertfall)

Husk det er i motgang en skal bevise ovenfor seg selv hvem som bestemmer!!!

 

 

Vi er flere i samme båt! Heia heia!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med dere i helga da?

 

Her har det ikke gått så bra med maten. Spist det jeg ikke skulle ha spist osv osv..

Men på lørdag satte jeg meg ned og skrev ukes middagsplan. Fant mye oppskrifter og handlet inn.

Så igår laget jeg hjemmelaga fiskepinner. Knallenkelt, og godt. Laga til 3 middager, så spiste den ene og 2 i frys.

 

Har også bestemt oss for å fokusere veldig på å spise grønnsaker og frukt fremmover. Det å spise minimum 300g grønnsaker hver dag, ja, det er ikke bare bare. Så full fokus på det.

 

Itilegg har jeg bestillt meg aktivitetsmåleren fit flex, her er link for den som vil lese hva det er: http://www.coolstuff.no/Fitbit-Flex

 

Håper og tror den skal få opp aktivitetsnivået mitt veldig. Det blir jo flaut å se hvor lite aktiv jeg egentlig er i døgnet.

Så den tror jeg ihvertfall selv at jeg vil bli motivert av.

 

 

Kjøpte også enda ei utebukse på stormberg i helga. Det var halv pris, så da bare benyttet jeg sjansen til å gjøre et kupp. :) Når jeg endelig har funnet ei bukse som rommer min store rumpe, ja da må jeg ha ei til.. (kan bøye meg og sette meg ned uten at den strammer, siden den er stretch) Har nemmelig slitt mye med å finne bukse før.

 

 

 

Så damer.... Hvordan går det med dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen :)

 

Jeg sliter veldig om dagen og syns det er vanskelig å komme inn i de gode vanene nok en gang. Jeg har vært syk i mange uker og har ikke klart å være så aktiv. Da kommer de usunne vanene og jeg har spist mye jeg ikke skulle. Og vekta går oppover.. Kjenner at jeg blir motløs og deppa.

MEN, jeg nekter å gi opp! Jeg må finne viljen til å fortsette. Må finne viljen til å finne tilbake de gode vanene som gjorde at jeg klarte å gå ned 16 kg før jul, før jeg ble syk. Må finne fram til det før jeg har lagt på meg alt igjen.

Jeg unner ingen å ha det sånn som meg, men her føler jeg at vi er flere som sliter og det hjelper meg hvertfall. Å vite at jeg ikke er alene om å mislykkes. Jeg har bestemt meg for å ha ei bra uke og jeg håper flere av oss får det B)

Lykke til alle sammen og klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen :)/>

 

Jeg sliter veldig om dagen og syns det er vanskelig å komme inn i de gode vanene nok en gang. Jeg har vært syk i mange uker og har ikke klart å være så aktiv. Da kommer de usunne vanene og jeg har spist mye jeg ikke skulle. Og vekta går oppover.. Kjenner at jeg blir motløs og deppa.

MEN, jeg nekter å gi opp! Jeg må finne viljen til å fortsette. Må finne viljen til å finne tilbake de gode vanene som gjorde at jeg klarte å gå ned 16 kg før jul, før jeg ble syk. Må finne fram til det før jeg har lagt på meg alt igjen.

Jeg unner ingen å ha det sånn som meg, men her føler jeg at vi er flere som sliter og det hjelper meg hvertfall. Å vite at jeg ikke er alene om å mislykkes. Jeg har bestemt meg for å ha ei bra uke og jeg håper flere av oss får det B)/>

Lykke til alle sammen og klem fra meg

 

 

WOW::: Så flink du er som klarte å gå ned 16 kg før jul!!! Klapp på skuldra!!!

 

Ja, vi er flere som er i samme bbåt. Både viljen og motivasjonen går imot oss.

Så vi må begynne i det små, med små livsstilsendringer skritt for skritt. Det går sakte men sikkert nedover. Og saktebiten gjør oss utolmodige og vi gir opp...

 

MEN ikke denne gangen. Denne gangen skal vi klare det.

 

 

Etter jeg har skrevet dette innlegget skal jeg hente meg ei gulrot. Knaske den, så er jeg et skritt nermere 300g grønnsaker i døgnet. Har også blomkål og brokoli i kjøleskapet.. Utfordrer dere til å gjøre det samme!!! ;)

 

 

Skal også gå meg en lang tur i dag. !

Jeg heier på dere.. Heier på oss... Dette skal vi bare klare!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :rolleyes:/>

 

Vekta går ned enda jeg har hvert på skikkelig jentetur med god litt sunn mat og mye godt drikke.

Jeg veier ikke mat, men spiser opptil seks måltider hver dag, frokost, lunsj, middag og tre mellommåltider.

 

Det blir ikke mer trening denne uka, men neste uke er det vinterferie og slalom i en hel uke. Det blir litt vanskelig å få til alle måltidene den uka, men jeg får gjøre så godt jeg kan.

 

Nå skal jeg lage lunsj til i morgen, en liten omelett med skinke og brokkoli :rolleyes:/>

 

Ha en strålende uke med mye nedgang :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :rolleyes:/>/>

 

Vekta går ned enda jeg har hvert på skikkelig jentetur med god litt sunn mat og mye godt drikke.

Jeg veier ikke mat, men spiser opptil seks måltider hver dag, frokost, lunsj, middag og tre mellommåltider.

 

Det blir ikke mer trening denne uka, men neste uke er det vinterferie og slalom i en hel uke. Det blir litt vanskelig å få til alle måltidene den uka, men jeg får gjøre så godt jeg kan.

 

Nå skal jeg lage lunsj til i morgen, en liten omelett med skinke og brokkoli :rolleyes:/>/>

 

Ha en strålende uke med mye nedgang :rolleyes:/>/>

 

 

 

Så bra!! :) Flink du er! Sånt blir jeg motivert av. :)

Jeg har begynnt uken med en gåtur på 6 km i kveld. Deilig.

 

Har du noen smarte mellommåltidstips å komme med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...