Gå til innhold

Stabil vekt resten av livet!


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

etter et halvt år på forum for "oss som skal ned 10-20 kg" melder jeg overgang til dette forumet. Har fremdeles 3-5 kg igjen til trivselsvekt - men det er ikke noe stress, det er like viktig for meg nå framover å finne en fin balanse i kosthold/mosjon/livet generelt som å gå ned.

 

Etter å ha starta på 79.3 kg (160 cm høy) i august er jeg nå (etter noen irriterende kilo opp i forbindelse med jula) på 67,2 kg. Trivselsvekta mi tror jeg ligger på cirka 63 kilo. Det er noen få kilo igjen dit, og jeg vet jeg skal klare det. Liker å sette meg mål for hver uke - og det som er den største utfordringen nå etter å ha holdt på såpass "lenge" er å fortsette å være flink til å registrere det som går inn i munnen. Og å ikke prøvespise for mye når jeg lager mat. Målet er at jeg når sommeren er her for fullt (1. juni ???) skal være 62-64 kg.

 

Ellers - litt om meg: er i siste halvdel av 40-årene, har 2 barn/tenåringer, et særdeles aktivt fritidsliv med mye frivillig arbeid, og en kjempeutfordrende og spennende lederstilling som jeg koser meg med. Av mosjon liker jeg best å gå turer(både i lettere terreng og spesielt fjellturer), svømme, gå på ski og ellers det som kan kombineres med å være sosial samtidig. Styrketrening er gørr kjedelig - og noe jeg må jobbe med for å bli mer glad i framover.

 

Denne ukas mål er som den var forrige uke - registrere maten jeg spiser - og få 7 trimpoeng i ei aktiv uke som innebærer 70-årsdag, 12-årsdag i heimen, jobbreise og helgetur. Oppnåelig - ja, tror det!

 

Håper flere vil være med meg på denne turen framover!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å gjøre som man ønsker..... Sliter med å "orke" og registere matinntaket mitt - men vekta går i hvertfall ikke opp lenger.

 

Reiser og mye selskapelighet gjør det utfordrende, men jeg føler likevel jeg har relativt god kontroll. Men vet at om jeg skal klare å holde fokuset - og å komme meg ned de siste grammene, må jeg være flink (og ærlig) i forhold til hva som går inn.

 

En utfordring nå er at jeg er så fornøyd med det jeg har klart så langt - 12 kg ned og 20 cm slankere midje - det er jo supert! Men altså ikke helt i mål!

 

Står på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er, Taratei! Ser ut som vi opplever denne hold-vekten-perioden ganske likt :). Men jeg sprekker noe så grasat innimellom :(

 

Jeg nyter så veldig at jeg kan trekke på meg klær som sitter perfekt, og ser at det er jo så mye enklere å kle seg når 10-12 kg er forsvunnet fra mitt legeme. 12 kg er jo hele to størrelser! Jeg har vært en 38'er i lang tid - av og til 40 og - og jeg må nærmest overbevises om at jeg nå skal ha str 34. Og - jeg blir like overrasket hver gang når jeg ser at jo, buksen passer jo! Altså vil jeg beholde denne hardt tilkjempede vekten min i hele 2016 - fra 67 kg til ca 54 kg i løpet av 2015.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Markise!

 

Kjekt at du er med her! Sprekker ja, har vel ingen store sprekk så langt - men jeg har et par store svakheter. Vin og potetgull - det er godt det! Og det ble litt kos i går kveld ja! I kveld skal potetgullet byttes ut med gulrot-staver, og vinen erstattes med Cola Zero!

 

Jeg er fornøyd om jeg klarer å holde meg på str 38 jeg, noe mindre enn det kan jeg ikke bli. Er 160 cm høy - skulle gjerne ha nærma meg 60 kg, men er veldig fornøyd om jeg klarer å komme meg ned på 63 kg i løpet av våren. Og det kommer jeg til å klare!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 3 - fremdeles 67,2 kg - stabilt med andre ord. Er ikke fornøyd med forrige uke, først og fremst fordi jeg fremdeles ikke har klart å registrere det jeg spiser - og fordi jeg ikke får trimma/trena nok.

 

Men denne uka skal bli bedre.... håper jeg. Har starta fint i hvertfall med skriving av alt matinntak i går. Ikke helt lett dette når man er på reise og ikke har helt kontroll på innhold i all maten. Skal ha 2 dager på hotell/kurs også denne uka, så noen utfordringer vil det bli. Men - dette har jeg klart før også!

 

Mye snø er det også kommet så det skal vel bli noen trimpoeng i ettermiddag.

 

Som tidligere nevnt ønsker jeg å komme ned på 63-65 kg i løpet av våren - det skal jeg klare. Like viktig er det å IKKE komme opp på 68 kg!!

 

Men følelsen av å ha vært flink, være fornøyd med det jeg har klart, den er fryktelig skummel. Har klart å gå ned 12 kilo på egen hånd - uten kurs - og det er jeg så veldig stolt av. Men, vet jo så veldig godt fra tidligere erfaringer at det er det å holde vekta stabil som er utfordringen. Men det skal jeg klare denne gangen - ved hjelp av bl.a. dette forument!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 4 og 67,1 kg.100 gram ned forrige uke - det er flott - og et hakk nærmere der jeg var før jul - og et hakk nærmere trivselsvekt på 63 kg. Klarer dette, greit å ikke stresse men være fornøyd med å være stabil/ha litt nedgang.

 

Det er utfordrende å telle kalorier for tida - forrige uke var det 3 dager på reise, med middager og lunchbord som bugner - så jeg tenker det gikk greit. Det hjelper å tenke på at jeg skriver status her på mandag, og det hjelper med en kollega som også skal ha vektrapport på mandager.

 

Må nok fortsatt ha målet fra forrige uke; registrere det som spises - og prøve å få vært litt mer i aktivitet. Spørs om tredemølla i kjelleren må få prøvd seg denne uka - og ikke bare være til pynt. Men når det er sagt, tredemølla har vært en stor motivasjon tidligere til å komme seg ut i frisk luft..... så den har vært verdt pengene. Men på det føret som er ute nå er nok litt kjedelig tredemølletrim foran TV'n å foretrekke!

 

Ha en flott uke alle sammen - satser på ytterligere vektreduksjon neste uke.

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å være fornøyd!

 

Ser det er enkelte som aldri blir fornøyd med vekta - det er trist. Det må være trist å bli gammel og se tilbake på et liv der man aldri har vært fornøyd med seg selv. Sitte på sine gamle dager og tenke tilbake på et liv med forsakelser og dårlige følelser.

 

Der er jeg heldigvis ikke. Selv nå når jeg har brukt litt tid på å gå ned har jeg kosa meg innimellom, både med god drikke og god mat. Men det er ikke øl og potetgull flere ganger i uka lenger.... Og da blir det mer kos de gangene det skjer. Jeg har mye å være fornøyd med - det er godt! Jeg er heldig og har

- 2 flotte jenter/ungdommer som har fått et godt grunnlag i livet

- en god helse, det har jeg hatt også mens jeg var litt større. Selv om jeg klager over at jeg ikke får trimma så mye som jeg vil er jeg nok forholdsvis aktiv og i god form.

- Har en jobb, i hvertfall inntil videre.... i disse dager kan man ikke være sikker - men det jeg ikke kan gjøre noe med selv kan jeg ikke bruke for mye tid på å bekymre meg om

- er litt småforelska - har fått meg en kjæreste etter maaaange år uten - og egentlig uten å ha vært interessert i det

- har gode venner og gode naboer

 

Så da får det bare være om jeg har et par kilo for mye - men som jeg vet jeg klarer å gå ned i løpet av våren.

 

Og 63 kg til sommeren på mine 160 cm - det er helt greit ja!!

 

Ha en takknemlig dag alle sammen, det er mye å være glad for - og vi har alle noe vi kan være stolte over!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfornøyd! Det ble sannelig en tur på tredemølla i går ettermiddag. Og det gjør så godt! Ikke springer jeg hele tida, og ikke går det fort - men jeg er i aktivitet!

 

Satser på mer aktivitet i løpet av helga, men det er ikke alltid like lett å få dette til. Det handler egentlig om prioritering - så det finnes egentlig bare dårlige unnskyldninger når man ikke får trent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 5 - status: 0,4 kg ned - det er greit det! Da er jeg på 66,7 - og trivselsvekt rykker stadig nærmere. Målet forrige uke var å registrere maten jeg spiste, og å få noen trimpoeng. Registrerte mat fram til fredag - da gikk det skeis. Og fikk som sagt en tur på tredemølla. Ikke værst. Fortsetter med samme mål denne uka - registrere matinntak og prøve å få litt aktivitet.

 

Trivselsvekt er et rart ord, egentlig. Jeg trives jo nå og jeg! Men det hadde vært fint å være 63-65 kg. Noen ganger tenker jeg at det er lengden min som er feil.....

 

Ha ei fin uke!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 5 går mot slutten, skal på vekta i morra tidlig - og tror vel ikke det har gått noe ned - kanskje heller noen gram opp. MEN - jeg har endelig fått noen trimpoeng igjen - hele 6 stk denne uka. Det er jeg godt fornøyd med!

 

Sprakk totalt i går kveld - spiste sjokolade for første gang på mange måneder - og det var mye bedre enn jeg har gått og innbildt meg..... Men nå er det slutt!

 

Gleder meg til ei rolig uke, med kun 1 dag reising, og ikke noen utskeielser som jeg vet om. Hverdager er best når man skal gå ned i vekt - og holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 6 - resultatet denne gangen ble som frykta. Men selv om vekta har gått opp er humøret bra. Skal jobbe sterkt for å komme ned igjen fort - og for å nærme meg målet på 63 kg. Har justert ukentlig vektnedgang til 300 g - og når da målet mitt på 63 kg 5. mai. Ingen tvil om at bunaden blir for stor i år. Det er helt greit!!

 

Måloppnåelsen forrige uke - sånn bortsett fra vekta er god. Registrerte all mat i 4 dager - og så kom det en smell på fredag. Men da begynte jeg å registrere trimpoeng:-) Alt i alt fornøyd. Etter å ha ha drevet med dette kostholds/livstilsprosjektet siden juli 2015 er det helt ok med en smell. Men nå - nå skal de siste kiloene knekkes - og jeg skal aldri opp igjen!!!!

 

Mål for uke 6-2016

- Registere maten jeg spiser hele uka

- Få 7 trimpoeng

 

Denne uka skal dette være oppnåelig, ingen grunn til noe annet!

 

Lykke til alle andre også!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kjører et fornuftig løp, Taratei. En liten smell i ny og ne må vi bare akseptere, og så tar vi oss inn igjen. Men poenget er at vi må ikke "slippe oss ut", dvs passe på hele tiden. Hvis ikke blir det raskt for store fettceller!

 

Jeg har litt problemer med disse trimpoengene. Hvordan beregner du dem? Ser jo at når jeg har syklet i 40 min, så får jeg et trimpoeng...

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mosjonista

Hei!

 

Kan jeg henge meg på her?

 

Jeg er ei dame på litt over 40 år som har to gutter i tenårene og en attpåklatt på 6 år. Attpåklatten og husbygging førte til at litt for mange kilo satte seg fast på min 170 cm lange kropp. Men i mai/juni i fjor tok jeg tak, da stod vekta på 76 kg... Først litt sånn 2:5 diett, så litt lavkarbo.. Og på 2 mnd kom jeg meg under 70 kg og der har jeg holdt meg siden..

 

Målet med at jeg i dag bestilte meg Gull-abonnement... er å prøve å vri hodet ut av lavkarbo-verden, holde kontrollen så jeg ikke fyker over 70 kg igjen.. Og gjerne ta av ett par kilo, så jeg får litt klaring oppmot 70-tallet :)

 

Håper dere vil ha meg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mosjonista!

Kjempekjekt med flere her inne! Selv har jeg hatt gull-abonnement siden juli og det fungerer bra. Greit med en slags meldestasjon/selvjustis!

Har selv klart å gå ned en del kg uten å gå kurs, men ved å følge Roede-råd. Fra 79,3 i slutten av juli, og ned til rundt 67 hvor jeg er nå. Målet er 63 kg, men minst like viktig er at jeg ikke skal over 68 kg noen gang mer. Og for at jeg skal klare det må jeg bare innse at jeg må passe på hva jeg spiser resten av livet. Det går ganske bra tenker jeg, og jeg har egentlig ikke savnet noen ting. Men etter såpass lang tid tar jeg meg stadig oftere i å ha lyst på f.eks vin, potetgull osv... Men holder ut. Håper på 63 kg før sommeren - det hadde vært supert! Men - er jo fornøyd med det jeg har klart og!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Markise!

Bruker vanligvis pulsklokke for å registrere trimpoeng, da tror jeg det blir mest rett. Men - det er like greit å legge inn 40 min jogging, svømming eller hva man nå gjør her, da blir det gjort om til trimpoeng "på generelt" grunnlag. Og poenget for min del er egentlig ikke "riktig" antall trimpoeng men at jeg faktisk får bevega kroppen litt!

 

Men pulsklokke er topp - det motiverer meg veldig!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mosjonista

Takk for det Taratei :)

 

Vi har ganske like mål da :) Jeg vil gjerne ned til 66 kg før 17.mai :) Men hovedmålet er å ikke over 70 kg igjen.

 

Veldig greit med gullabonnent ja. Satt i går kveld og komponerte noen standard frokoster og lunsjer på mine måltider. Og i dag har jeg skrevet middagsplan og storhandlet mat :) La faktisk ut middagsukeplanen under tråden matoppskrifter her på forumet :) Bruker mye tid på planlegging nå i starten, men håper det vil bli enklere etter hvert :)

 

Jeg har også pulsklokke - en gammel Polar-klokke. Veldig motiverende og bra å bruke. En ting er å se hva man bruker på en treningsøkt, men for meg er det enda mer interessant og se hvilke treninger som brenner mest kalorier.. Før følte jeg meg superflink når jeg gikk ei småkupert løype jeg brukte 1,5 time på.. Og så viste pulsklokka at jeg brente mere kalorier av å gå opp en ned en fjellvei her.. Som jeg gjerne bruker bare lite over timen på...

 

Huff som jeg skravler ivei her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett på pulsklokke, men har ikke fått beveget meg til å kjøpe enda? Du er tydeligvis godt fornøyd; kan jeg spørre om hvilken type du har? Polar?

Markise

Jeg har Polarklokke, har hatt flere utgaver av dette merket og er godt fornøyd. Trenger ikke være for avansert - for meg er det viktigste at de måler forbrenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 7 - Stabil vekt fra forrige uke. Måloppnåelse ellers: Sånn passe.... 4,7 trimpoeng - målet var 7 - og registrerte mat fram til fredags ettermiddag - ikke hele uka.

 

Helga forløp OK, har begynt å normalisere litt med litt lørdagssnacks, og klarer faktisk å begrense meg ganske bra.

 

Jeg er vanligvis aktiv, men november- januar er alltid vanskelig. Nå er vi i midten av februar, så nå må jeg få opp "tempoet" snart.

 

Målet for denne uka er å fortsatt være stabil i vekt - men gjerne en liten nedgang. Hadde vært helt greit det! Og - så må jeg endelig oppnå 7 trimpoeng igjen. Lenge siden sist.

 

Nå snør det mye ute ser jeg - så da blir det gjerne snømåking i ettermiddag. Trim det og!

 

Ha ei fin uke!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uke 8 har gått greit nok - mangler litt motivasjon i forhold til å stå på 100 %.

 

Er spent i forkant av veiing i morra - går nok ikke ned de to ekstra kiloene denne uka heller. Vet så godt hva jeg må gjøre så det er kun motivasjonene det skorter på.

 

Får jobbe litt med meg selv utover kvelden - og krysse fingrene for veiinga i morra tidlig!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg visste - ingen endring i vekt - og det er forsåvidt bra det! Motivasjonen for å holde vekta er stor, men motivasjonen for å gå ned de siste kiloene jeg har sett for meg er lavere.

 

Fortsetter ufortrødent videre - håper å se 63 kg før sommeren, og vet jeg kan klare det! Har fornya Gullmedlemskapet på GR for 6 nye måneder - så intensjonene er i hvertfall på plass!

 

Mål for uke 9: 7 trimpoeng og godt balansert kosthold - der alt registreres i matdagboka! Da skal vi se at det kanskje kan gå noen gram!

 

Ha ei god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 9 - stabil vekt!

 

Og enda mer positivt: Har vært hos lege på kontroll i forhold til blodsukker - og endelig har prosjektet mitt gitt effekt!!! Langtidssukker ligger nå på 5,7 - har gått ned 1,0 på 8 måneder - legen var imponert!! Dette viser jo at ikke alle trenger legemidler!!

 

Har bestemt meg for å fortsette å være stabil i vekt til over påske - men da skal jeg knekke de siste 4 kiloene! Og det skal jeg klare før vi er ferdig med juni!

 

Taratei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 10 - stabil vekt :-)

 

Da er det kun ei arbeidsuke til påskeferien kommer - og nå gjelder det å tenke fornuftig de neste dagene - og neste uke. Har ikke tenkt å hoppe opp i vekt i løpet av påska.

 

Har funnet en fin balanse tenker jeg, i hverdagen nå. Det er ikke mye spennende, men enkelt å forholde seg til. Frokost og lunch er stort sett lik hver arbeidsdag - med unntak av de dagene jeg er på reise. Men da velger jeg også sunt - det er salater til lunch - og ikke muffins/andre godsaker på fly/flyplass.

 

I helgene koser jeg meg både med god drikke og god mat/snacks - men det er mindre kvanta enn tidligere. Nå gjelder det at ikke porsjonene blir større fremover.

 

Har fremdeles dise 3-4 kiloene jeg skal ned - men de starter jeg offisielt på etter påske!

 

Ha ei flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ved starten av uke 14 er det bare å innse at her må det sterkere skyts til..... Tar en liten pause fra Hold vekten-forumet - og kommer tilbake når jeg har gått ned 5 kg. 2 kg pluss i jula og 2 kg pluss i påska- da må det tas tak for å komme ned dit jeg skal!

 

Skrives om et par måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...