Gå til innhold

Marlenas vei


Gjest Marlena
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det tid for å ta i et tak. Et skikkelig tak.

 

I 2010 hadde jeg gått ned fra 96 kilo til nydelige, flotte 75. Jeg følte meg strålende og lovte meg selv at jeg aldri mer skulle opp i vekt. Her sitter jeg, fem år senere, med alle kiloene tilbake, pluss fire til.

Man har mest lyst til å grine. Og bli så eitrandes forbanna på seg selv. Alle de vanene jeg trodde var på plass ( bra kosthold uten overspising, og trening i sal på SATS flere ganger i uka ) var jo ikke på plass i det hele tatt... :blink: . Jeg hadde gått på Grete Roede-kurs, men skippet kanskje det viktigste, hold vekten-kurset.... :angry: .Men i stedet så vil jeg ikke se bakover- jeg skal jo ikke dit- men fremover :) Dette skal jeg klare igjen. På turen nedover vektskalaen skal jeg bruke verktøyene her inne, har ikke råd til kurs akkurat nå. Kanskje er det støtte å finne her på forumet! Men jeg skal investere i et hold-vekten kurs denne gangen. Samt at jeg må erkjenne at jeg må holde oversikt over inntak av kalorier resten av livet. Sånn er det bare for meg.

 

Jeg har fått tildelt meny 3, som er 1800-1900 kcal. Jeg er spent på hvordan det vil funke. I tillegg må jeg opp av sofaen, gåturer og spinning er planen. Jeg skal planlegge trening uke for uke hver søndag. Jeg må jobbe systematisk for å få dette til. Jeg har altfor mange halvhjertede forsøk bak meg nå.

 

Hvem er så jeg? Kvinne 40, gift og med to flotte halvstore barn :)

Jeg jobber 70% i en dagstilling i helsesektoren.

Jeg veier i dag grusomme 100 kilo og skal ned til 75. Jeg er 174 høy, og da er jeg på normal BMI, og føler meg flott :D

Jeg er litt usikker på om jeg skal sette meg tidsrammer på målene mine. Jeg har gang på gang blitt skuffet og demotivert når jeg ikke går ned i ønsket fart. Jeg går nemlig ikke ned så fort. Samtidig er det litt skremmende å ikke ha tidsfrister for meg også.Vil jeg da la det skli ut....? Jeg må tenke litt... :blink:

 

Jeg skal altså ned 25 kilo. Om jeg går ned en kilo i uka så er jeg i følge Grete Roede i mål til 18.8. Saken er den at jeg går ikke ned så fort. Kanskje jeg skal satse på å være i mål til jul? Eller er det lite ambisiøst...?

 

Uansett, første delmål for meg er å se 99-tallet. Jeg veier meg hver mandag, og da håper jeg å se det.Jeg var 100,6 i går.

 

Jeg kommer til å bruke denne dagboka flittig, det blir som en slags "terapi" for meg.

 

Marlena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er snart over, og jeg ender på 1800 kalorier, akkurat. Fornøyd med det. Kjennes litt rart å spise såpass mye, men kanskje det er suksessoppskriften denne gangen? Jeg håper det :unsure: Hvis det funker så går jeg ut fra at jeg må gå lavere ned i inntak ettersom kiloene forsvinner.

Jeg har også gått en times tur i nydelig vær, det gjorde godt for kropp og sjel.

 

Jeg er ved godt mot, dette kjennes bra.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marlena

 

Ønsker deg lykke til med vektnedgangen din. Jeg er helt lik som deg. Jeg har også lagt mye tid og energi i å slanke meg ned til drømmevekten min på 74 kilo, og så bare rotet jeg det bort ved å daffe på sofaen og spise mye dritt mat og godterier. Og det er er jo så frustrerende å sitte i ettertid og vite at det absolutt ikke var verdt det! :angry:

Og plutselig satt jeg der med en vekt i underkant av 100 kilo, og følte meg så klumpete og svær. Hvis det er noe trøst tror jeg vi er maaange her inne som har gjort akkurat dette opptil flere ganger. :P

 

Men nå er vi heldigvis i gang begge to. :D

 

Jeg heier på deg og geder meg til å se på at vekten stadig synker for hver mandag som kommer.

Jeg har forresten også veiedag hver mandag, og skriver inne på tråden aktiv slanketråd.

 

Finnes ingen fasit på hvor lite eller mye man kan gå ned i vekt, men ca 0,5 kilo i uken er et realistisk mål. Jeg skal ned fra 98 til 75 kilo ca, og har satt meg mål om å nå det til neste sommer. :D

 

Og heldig du som føler du spiser så mye på 1800 kcal, jeg har spist nesten 2000 kcal idag og jeg har vært nokså sulten siden lunsj. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cikki, så koselig med svar! Ser at det er rolig her på forumet, men kanskje du og jeg kan støtte hverandre litt fremover? ;)

 

Huffameg, vi er flere i samme båt, ja.Kan liksom ikke tro at jeg har klart å f.....opp det flotte resultatet jeg hadde jobba sånn for.... Godt at vi da kan støtte hverandre og kanskje planlegge hvordan vi skal holde vekten denne gangen :rolleyes:

 

Moro at vi har ganske like utgangspunkt! Hvor lenge har du holdt på nå? Og hvor mange kalorier skal du ha per dag? Jeg var nok litt kjapp i går med å si at 1800 føltes mye, for rett før jeg la meg begynte jeg å bli sulten igjen :P ...

Jeg synes det er rart om det er mulig å gå ned på 18-1900 kalorier, men iflg utregneren på Grete Roede så forbrenner jeg ca 2600, så det skal stemme....har du noen erfaring? Jeg vet at i VG sin vektklubb får man mindre å rutte med.

 

Setter du deg små delmål underveis? Jeg tror jeg skal det. Første nå er å komme på tosifra. Jeg synes det er vanskelig å si når jeg skal være helt i mål...kanskje til jul? Jeg må ta en kilo av gangen føler jeg.

 

Da er vi i gang da Cikki, heia oss!!! Ønsker deg en strålende lørdag, her skinner sola og jeg skal ta meg en tur ut snart.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helga snart over. Jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig til vekta i morgen... :o .Jeg har holdt på siden fredag med Grete-kosthold, så det er ikke sikkert at den store effekten har kicket inn enda. Jeg får bare fortsette uansett. Dette skal jeg klare :rolleyes:

 

Jeg har til i dag spist 1344 kcal, og har enda noen igjen til en fin kvelds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir spennede å se resultatet imorgen, jeg gleder meg. føler jeg har vært flink nok denne uken til å ha gått litt ned, håper på 96 blank, men er litt usikker.

 

Jeg har regnet meg fram til meny 3 selv og så har jeg lagt på 100 kcal ekstra fordi jeg ammer litt fremdeles. Så jeg ligger på mellom 1900-2000 kcal daglig. Føles riktig enn så lenge for jeg har gått ned i vekt de siste to ukene. Man skal visst regne på nytt for hvert 5. kilo man går ned, en mindre kropp bruker jo også mindre energi.

 

Har ikke holdt på så lenge, begynte vel å henge her på forumet i slutten av januar/begynnelsen av februar, men er kun de siste 3 ukene jeg har registrert maten og vært flink.

 

Jeg har ikke satt meg noen delmål denne gangen, for det har ikke funket for meg tidligere. Men jeg feirer for hvert gram som forsvinner! :lol:

 

Lykke til imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg vet ikke helt jeg. Vekta i dag var 100,3. Sist jeg veide meg var forrige mandag, da stod den på 100,6. MEN jeg overspiste noe så til de grader på torsdag, så fredagsvekta- den dagen jeg begynte med Grete Roede- var nok ca 101 om jeg skal tippe. Og da er det slettes ikke verst, etter tre dager på Grete-kosthold :rolleyes:

Jeg hadde håpet at jeg skulle få se tosifra i dag, men da kommer det snart :)

Jeg har klokketro på opplegget,så det er bare å skuffe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord Cikki, de tar jeg til meg :rolleyes: . Ja tre dager med Grete-opplegg er litt lite, tipper resultatene kommer for fullt neste uke :)

Gratulerer forresten med en kilo ned, det er supert, og viser nok at vi som er såpass tunge ( og/eller ammer ) skal spise såpass mye.

 

Da er jeg klar for en deilig kveldstur.

 

Jeg tenker mye om dagen. Jeg har innsett at dette prosjektet kan ta tid, ja så lang tid som hele 2016, men det er greit. Da er jeg slank til jul, den tanken liker jeg. Så får jeg jobbe meg jobbe meg nedover en kilo av gangen. Og ikke prøve å få panikk for at jeg veier så mye nå. Når sommeren kommer er jeg mye lettere enn i dag, kanskje ikke så lett som jeg hadde håpet, men mye lettere likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Ny dag! :)

Jeg var så dum at jeg snikveide meg i går og det skulle jeg ikke gjort ....for da var det opp et par hundre gramminger. Normale variasjoner, men nok til at jeg mistet litt piffen og spiste for mye. Fra nå er det veiing en gang i uka. Jeg er klar og motivert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Noen tunge dager er tilbakelagt med påfølgende vektoppgang. Jeg kunne lagt med ned for å grine men det er jo ikke noe alternativ. Så her er jeg igjen, og jeg er tilbake på den smale sti.

Første, lille delmål er å komme meg ned på tosifra. Kommer tilbake med dato for delmål i morgen. Jeg er tilbake!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er i gang igjen. Er alltid litt tungt i starten, før man kommer skikkelig i gang. Jeg brukte vel to måneder fra jeg bestemte meg for å gå ned i vekt, før motivasjonen kom og jeg faktisk klarte å spise sunt og droppe dritt-maten.

 

Når man først kommer på gli, så går alt mye lettere.

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Herre min skaper, ække rart jeg sliter med vekta vett.... :angry: . Aaaanyhow- jeg har tatt meg sammen for hundrede gang. Jeg har også meldt meg inn i Fresh Fitness og har som mål å forbrenne 300 kcal per dag. So far, so good. Jeg klarer det ved å stå 30 min på Ellipse feks. Eller 30 min spinning. Jeg fører alt inntak og satser på å ligge på 1600 per dag. Fra i går til i dag gikk jeg ned 500 gram :) .Håper det løsner skikkelig for meg nå, jeg trenger det.

 

Mål 1: komme meg ned på tosifra innen påskeferien. Da skal jeg også begynne å registrere daglig vekt i en egen app på nettbrettet. Moro :D

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Det hjelper! Ned 1,1 siste to døgn, etter at jeg la om kursen.

Her er det bare å skuffe på..... :lol: .Fagdag på jobben i dag, baguetter serveres. Jeg tar vekk overdelen og prøver meg på et regnestykke. Det skal ellers serveres kjeks og påskegodteri, men det er ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Og det gikk brillefint! Tok EN sånn liten lakrissak, som jeg samvittighetsfullt har lagt inn i regnskapet. Hoppet galant over fristende marsipan og deilig, syndefull sjokolade. Jeg vet jo hva det smaker, trenger ikke å finne ut det??

:lol:/>

Jeg har trent vekk 300 kalorier også i dag, og har igjen ca 500 kalorier...jeg får unne meg en sunn og god kveldsmat.

I morgen er det foreldremøter og fullt kjør, usikker på hvordan jeg skal klare å skvise inn treninga da... :blink:/> , kanskje jeg rekker en gåtur. Fredag har jeg fri og da er det lett å legge inn trening.

 

Hater å måtte innrømme det, men dette er faktisk litt gøy....helt til jeg opplever at ting butter litt imot.

 

:)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

1625 kcal i dag. Det skal være innafor det. Jeg har derimot ikke fått trent pga jobb og foreldremøte. Så da er jeg litt usikker på morgendagens vekt. Gikk ned 100 gram til i dag, totalt 1,2 siden mandag. Jeg er klar over at det nok snart stopper litt noen dager. Jeg er bare ikke helt klar, helt enda :rolleyes: Målet om å nå tosifra innen vi reiser på påskeferie 23 står. Jeg er 800 gram unna.

 

I morgen blir det trening igjen, gleder meg!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har lest gjennom tråden din. Jeg startet på 102 og skal ned til 75 til jul hadde jeg tenkt, men det er ingen hast. Er nå 99,5 tror jeg det var.

 

Har satt meg delmål, være på <95 kg innen en dato, <90 kg innen en dato osv. Tror ikke jeg klarer den første da jeg sklei litt ut for et par uker siden.

 

Nå registrerer jeg absolutt all mat og det går må bedre kjenner jeg.

 

Har gått på GR nettkurs for noen år siden og gikk ned til 80 kg men la på meg da jeg ble gravid igjen.

 

Nå har jeg lagt inn 2 faste treningsdager i uken hvor jeg trener både kondisjon og styrke. Tenker det holder med to dager for meg. Får jeg til mer så ser jeg det som bonus men akkurat nå så vet jeg at det viktigste er å ha noe fast om det ikke er så mye.

 

Stå på Marlene, du kommer ned under 100 snart du og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Takk for koselig svar Tina! :)

 

Vi har omtrent samme vekt, og akkurat samme mål, og innenfor omtrent samme tid. Moro! Jeg skal også være i mål til jul, kanskje tidlig i desember.

 

Ha en fin helg! Jeg er ferdig med dagens økt, og spiser pent og pyntelig. Tar meg en gåtur i ettermiddag, det er så nydelig vårvær ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Ned 200 gram igjen. Kort oppsummert har ikke kroppen sluppet siste fem døgn. Enten har jeg ikke vært nøye nok i kostholdet, eller så er det naturlig ettersom jeg gikk ned så mye man-ons. Jeg skal ha noen skikkelig-nøye-dager hvor jeg veier og registrerer alt. Trening er på plass. Håper fortsatt på å nå tosifra innen onsdag.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

100,3.... :rolleyes: . Kroppen slipper, den.

 

Resultat uke 1 etter omstart; ned 1,6. Jeg er fornøyd med det.

 

Planen er den samme, tosifra innen onsdag. Kommer det ikke da, så kommer det ila starten av påsken ;)

 

Jeg skal jobbe i dag, og matplanen er klar. Trene i kveld.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

....og det gjorde den...ikke! :angry: Makan! Opp 600 gram fra i går? Og det til tross for den innsatsen?! Kroppen er forunderlig.

Det gjelder å tenke at dette er kroppens naturlige svingninger, men jeg lengter etter tosifra nå altså... :blink:

Kan vel se langt etter målet innen i morgen, men jeg får bare jobbe på.

 

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...