Gå til innhold

Endring for livet -livet i endring


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har vært medlem her i mange mange år. Første gang da jeg var med på kurs og gikk ned 12 kg, og var så overrasket over hvor lett det var.

Årene har gått, graviditeter og barn, dårlige unnskyldninger, jobb-bytter, flytting, tøffe tider , vekt ned og opp igjen.

Jeg har forsøkt å se mønster, og jeg ser jo at jeg syns det blir for vanskelig etter en stund, for vanskelig å holde på de gode vanene, for vanskelig å trene. Og da går jeg heller over til masse snop og altfor mye mat, som for å trøste meg når jeg syns ting er vanskelig. Så går vekten opp, jeg misliker meg selv, klærne blir trange og ubehagelige, og humøret synker. Så går det en periode før jeg tar tak igjen, men gjerne ikke før vekten er tilbake ved start.

Ved å skrive dette, ved å erkjenne at dette er følelser som kommer til å komme, og som er ødeleggende, som ikke gjør det lettere men faktisk ENDA vanskeligere, så har jeg nå et mål om at denne gangen er det en endring for livet. Kjipe ting kommer til å skje, men å droppe ut av vektnedgangen gjør tingene enda kjipere. Og når det kjipe i livet går over, da vil jeg ikke sitte der like overvektig og måtte starte på nytt igjen.

Jeg startet på nytt etter påsken. Vekten viste da 97kg, og det er all time high uten å være gravid.

Verst er mage, rumpe og lår. Jeg startet med 7 dager på C9 kur, og gikk ned til 93,4 kg. Dette er fastekur, så har gått litt opp igjen etter når man begynner å spise. Ønsket er å være på 85-87 innen sommeren, som betyr at det må legges inn en innsats fremover.

Jeg gruer meg til 17 mai og en bunad som sikkert kommer til å være trang, men for hver kilo jeg går ned før vil være bra for følelsen den dagen. I tillegg skal jeg på husmorferie til Spania i starten av juni, slik at motivasjonen for å jobbe på bør være der.

Jeg har tenkt at det er viktig å finne trening som er lystbetont, og har meldt på ungene og meg på topptur-konkurranse. Minimum ti topper fra mai-november. Forsøkte meg på første tur allerede i helgen. 1800kcal på en skikkelig slitetur i altfor masse snø og vann var utfordrende, men fy fader så digg det var å komme til toppen, og ikke minst ned igjen. Så det skal det bli mer av fremover. I tillegg har jeg lyst til å lære meg å padle kajakk. Det forbrenner kanskje ikke mest, men man er ute, i aktivitet. Tror det er viktig.

 

Koselig med kommentarer og folk som vil være med på reisen, og dele sin historie her :)

 

Hilsen Tuva

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

da var det blitt torsdag og snart helg igjen. Vekten har ikke beveget seg særlig denne uken, og det har for så vidt ikke jeg heller. Jeg har holdt på litt med hus og hage, men ikke fått til en eneste treningsøkt. Det er nok viktig både for selvfølelsen og resultatet at jeg får til mer aktivitet i dagene.

Matmessig har jeg vært ganske på track. Hadde en liten smell her om dagen, eller jeg følte jeg hadde det. tenkte at nei nå har jeg spist ALTFOR mye, og var irritert. Så la jeg opp hele dagen i Lifesum-appen for å sjekke hvor stor smellen hadde vært, men viste seg at jeg endte på 1800kcal den dagen. Og jeg hadde ikke spist godteri, men spiste både polarbrød og cottagecheese til kvelds, og det føltes som jeg hadde proppet i meg. Men noen dager på 1800kcal med sunn mat er jo helt greit. Så lurt å registrere å ikke la følelser ta overhånd.

Denne helgen er det lite planer, så bør gå greit å holde en sunn linje. Forsøke å være aktiv og få trent litt, også prøve å holde seg til sunn kos.

søndagen skal jeg servere i en konfirmasjon, og det kommer til å flyte over av kaker. Så der får jeg bare være bestemt. Passe på å spise før jeg kommer, og gjøre jobben min, og ikke smake engang. Vær standhaftig :) Da blir jeg mye gladere på veiing på mandagen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen, etter en deilig utehelg.

Fredag rørte jeg ikke snop eller noe, lagde en kjempegod meksikansk lasagne med lomper.

Lørdag holdt jeg på ute i hagen hele dagen, men det ble litt snop på kvelden. tenkte at det er greit siden det er lørdag, og dette er en endring for livet.

Planen om å spise før konfirmasjon, og ligge unna mat der fungerte ikke. For det første var jeg der fra ett til åtte, så mat måtte jeg ha. Det var tapas, tok masse salat og kylling. Men ble litt kake også.

Litt spent på veiing i morgen. Tenker at det hadde vært nydelig å gå ned litt, i hvert fall ikke opp. Men akkurat nå om dagen hopper den vekta innmari fra dag til dag.

I dag startet jeg dagen med en smoothie, så tortillalefse med salat og spekeskinke til lunsj.

Mai er en måned med mange muligheter for utskeielser. Gruer meg til å ta på bunaden 17 mai.

Men det er i dag akkurat 4 uker til jeg skal til Spania. 4 uker og 4 kilo tenker jeg i dag. Det betyr at mai må være bedre enn best. Jeg MÅ komme i gang med trening igjen, og jeg MÅ takke nei til fristelser på matfronten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dagene flyr. Jeg har faktisk i mai måned gått fler toppturer enn i hele mitt liv (eller i hvert fall ikke langt unna), og vi har bare kommet til 14 mai. Runkeeper skryter av nye personlige rekorder på høydemeter og fjellturer, og det er skikkelig deilig. Akkurat som jeg har oppdaget fjellet og skogen på nytt. Det var jo litt feil da, for har alltid likt tur og joggetur i skogen, men nå har jeg meldt meg og ungene på Ti'toppern, og jeg har gått noen turer med dem og noen alene. Begge deler er veldig forfriskende og deilig. Litt mer puls alene, men uansett er vi ute i 2-3 timer og går i fjellet og det er bra.

 

I tillegg har jeg funnet ut at 2 ganger rundt lysløypa er 5 km. Så nå er målet å klare to runder uten stopp. Forsøkte for første gang på lørdag, og det gikk ikke helt. MEN jeg løp lenger enn jeg vanligvis ville gjort. For jeg er rask med å gå over til å gå når det blir slitsomt, men nå holdt jeg ut selv om jeg til tider løp saktere enn de som går. Har tenkt meg ut igjen ikveld, og målet er rett og slett å løpe litt lenger og/eller klare det på LITT kortere tid enn sist.

 

At jeg er flink til å bevege meg igjen, er digg! Jeg kjenner jo at jeg liker å være aktiv. Og det hjelper jo veldig med denne årstiden når det er deilig å være ute.

Jeg er ikke like flink i matveien. Det er helger og fridager det sklir ut, og det er igrunn irriterende. For skulle jo tro at når jeg var hjemme og hadde god tid, kunne jeg trylle frem gode salater og smoothier osv, men det blir ofte brødmat i farten.

Skulle gjerne nådd mitt første delmål med 90kg innen 7 juni. Det kan gå, men da må jeg ta dette litt mer alvorlig særlig med inntaket av mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

 

da var 17 mai overstått, og egentlig gikk det ikke så verst. vi hadde masse fristende salater av ymse slag + grillmat, så det var ikke så verst. Ble jo så mett av mat, og at ikke var rom for mer enn en liten smak av pavlovaen. I tillegg rakk jeg 10.000 skritt lett med både speidertog og barnetog i løpet av dagen.

I dag var planen topptur igjen, men glemt treningstøy og sko! er det mulig?

så vurderer å kjøpe nye klær og sko... det er jo litt råflott ELLER dra hjem og jogge i stedet. Blir nok det siste. Og det er jo bra nok det.

Selv om jeg hadde veldig lyst på toppturen.

Fikk på bunaden i går, men neste år skal den være løsere! banna bein!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu,

 

da var pinsehelgen over, og det ble en topptur til med familien. forsøkte å LØPE opp noen av bakkene, men det var jo raskt hjerteinfarkt og svettebonanza, så formen er ikke HELT der enda. Men nydelig ute i det fine været. Bare to uker til husmorferie, og vekten går jo ikke nedover. Jeg skjems. Skjønner ikke at jeg syns det er så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flik du er til å komme deg på fjelltur, skulle ønske jeg fikk ut fingeren til det samme! 

Jeg opplever også et stopp i vektnedgangen om dagen, utrolig demotiverende når man egentlig føler at man gjør ting riktig med tanke på mat og aktivitet.... min «mentale redning» har blitt målebåndet. Selv om vekta står i ro minsker kroppen sakte, men sikkert i cm. Så hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg deg å prøve det! 

Stå på, jeg er sikker på at vekta vil gi etter ganske snart! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mithuriel for hyggelig melding.

Jeg prøver å måle den 1 hver mnd, for å se at det går litt nedover, og det gjør jo det. Men om man ikke skal gå på evig slankekur, så bør man snart finne noen grep som gjør at man kommer seg på ønsket vekt og blir der.

Har hatt noen bra dager nå etter pinsen igjen, så er jo flink i hverdagen. Og hadde jeg klart at man skeiet ut max en dag i løpet av helgen, og da kanskje bare litt på kvelden men sunn ellers, så tror jeg det hadde gått nedover raskere. Men det betyr at fredag IKKE er utskeiing, men vente og se om man kommer seg lengst mulig igjennom helgen uten sukker og snop.

Det er i hvert fall planen for denne helgen + å være i masse aktivitet.

 

god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg er litt på riktig spor. Klarte en sunn helg, med gode matvalg. Litt vin på lørdagskvelden, men ellers bra. Og vekten gikk faktisk litt ned i løpet av helgen. DET er bra.

Men det er vittig at jeg tydeligvis klarer bare en ting av gangen, for nå fungerer det matmessig, men ikke hatt mulighet til å trene. Men maten er viktigst. Og jeg kjenner godt på motivasjonen også nå, at jeg føler meg flink og vil fortsette med det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...