Gå til innhold

flere ?


Anbefalte innlegg

Heisann ..

jeg har vært medlem i mange år men har ikke kommet lengre. syns ikke jeg har fått god respons...

MEN, jeg søker etter flere som sliter, som er laaaangt over 100++ ... nå skal jeg presentere meg, dette er LANGT over min komforsone...

Jeg er ei dame på 32 år, to barn å samboer. jeg er 164cm over bakken å jeg (desverre) veier over 140 (!!) kg ..

Jeg har planer om å ta sleeve operasjon, men vil begynne å tenke på å gjøre om kostholdet ( selv om jeg synes det er fryktelig dyrt!!)  å spise mye mindre ..

Jeg er egentlig lei av å være så stor, selv om det ikke har plaget meg noe særlig.mat har også vært en fin trøsteting, å jeg er veldig glad i middag om det er rette middagen. alt begynte vell egentlig når jeg mistet mamman min når jeg var 10, men med depresjon å p-piller blusset alt opp. vekten økte å jeg var aktiv som fy. Jeg var meget aktiv i mine tenårene men vekten økte gradvis. så ble jeg mindre å mindre aktiv å resultatet sitter jeg igjen med den dag i dag. å ikke sliter jeg noe med kroppen heller selv om jeg er så stor.

Har å en jobb jeg stor trives i (kassamedarbeier på kiwi) å gode kollegaer .. :)

Men nå vil jeg altså prøve her igjen da, har boka ( ei jeg fikk av ei venninne for mange år siden, sikkert ny ute nå..)

har ikke råd til å melde meg på kurs her inne enda.

Med dette ønsker jeg kontakt da med flere som er i samme situasjon.... som kan hjelpe, støtte å gi gode råd å motivasjon.... så om du ønsker kontakt med meg så bare kommentere eller sende en pm så får vi snakket litt :)

håper å få respons på denne :)

Ha en super fin kveld videre hva dere enn måte gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monica?  (Beklager langt innlegg) innlegget under la jeg inn tidligere på tråden 30-40 kg i dag.

Men tenkte det kunne passe til deg også. Synes du er kjempeflink som har bestemt deg for å ta tak med vekta di.??

«Jeg er 43 år og har for det meste i mitt voksne liv vært overvektig. Vi snakker ikke noen få kilo men alltid 20-35 kg for mye. Har gått opp og ned i alle år som en jo-jo og vært på flere Grete Roede kurs med bra resultat men så har jeg etter en kort stund gått rett opp igjen og alltid har jeg blitt tyngre enn forrige gang.

Snop,godteri,søtsaker og potetgull er mine alt for store svakheter. Alkohol drikker jeg kun en sjelden gang. Kanskje 1-5 x pr.år

Jeg er 164 høy og har alltid hatt en grov benbygning så spinkel kan jeg aldri bli uansett hvor mye jeg går ned.

21/8-17 var det nok. Da veide jeg det tyngste jeg har gjort noensinne 103,1 og hadde BMI på 38,3 og da bestilte vi tur på Symphony of the seas (verdens største cruiseskip) i Middelhavet med seiling 15/7-18?

Jeg satte meg da et mål om å gå ned til 74 kg for jeg vet at med den vekta så ser jeg sånn nogenlunde normal ut. Jeg fortsatte med å gå tur jevnlig for det hadde jeg startet med i 2016 og klarte da og gå ned 10 kg men gikk de raskt opp igjen. 

Jeg utvidet runden stadig som ble lengre og lengre. Med bok på øret og Endomondo som registrerer aktiviteten var (og er) disse turene min fritid som jeg bare elsker. Jeg var sånn passe flink i matveien men klarte ikke å styre unna godis i helgene siden jeg har en mann som også er veldig svak for sånne ting. Han startet med meg i fjor men klarte det ikke men har nå i høst startet med meg igjen og hittil går det bra. ?

Jeg gikk jevnt og trutt litt og litt ned gjennom hele vinteren men da jeg kom til påsken i år skjønte jeg at hvis jeg skal klare et bra resultat og virkelig holde meg der så MÅ jeg klare og slutte med godteri. Det gjorde jeg og gikk ganske raskt ned 10 kg til fram imot sommeren. Dagen før vi dro på cruise veide jeg 78,3 kg og hadde gått ned 24,8 kg og klarte ikke målet mitt ned til 74 men uansett var jeg fornøyd. Veldig.⛴

Jeg la på meg en del på cruiset gikk det av igjen og la på meg igjen på en ferietur til Riga like etterpå.

Men igjen nå er det nok. Sist mandag veide jeg 76,9 og da var BMI på 28,6 og det er fortsatt overvekt men kiloene er det minste jeg har veid siden 2011. Totalt har jeg da gått ned 26,2 på rett over 1 år. Jeg har laget meg et nytt mål for denne høsten/vinteren som skal være ned til 69.

Dette har jeg skjønt og hittil klart å følge:

Vi kan ikke spise snop og godis hver dag lenger og vi MÅ skille hverdag og fest og vi har avtalt at vi kan spise dette når:

Noen i huset her har bursdag, vi blir bedt i selskap, når vi har ferie og selvfølgelig til jul. ?

Jeg ser jo det hver gang jeg skeier ut så går vekta mi rett oppover, derfor vet jeg nå at jeg må leve sånn for alltid. Jeg er veldig redd for og ikke klare dette for hvorfor skal jeg det nå når jeg aldri har klart det før.??

Jo jeg håper nå at det ene året jeg har holdt på skal være motivasjon nok for å klare det for jeg vil ikke være stor lengre. Jeg orker ikke. Da får jeg så vondt i kroppen og fingrene og alt er vondt. Ta på seg sokker, jobbe (på sykehjem) kle på meg, ha sex ALT er vanskelig og vondt. Til og med pusten.

Jeg har også for første gang når jeg har gått ned gitt bort og ryddet vekk alt av klær som er for stort for jeg begynner litt å stole på meg selv at jeg skal klare det.??

Når jeg går i butikken og skal prøve klær er det vanskelig å skjønne at jeg faktisk får på meg M. Jeg tar jo med ihvertfall L av gammel vane men det er for stort?

Jeg ønsker å bli sånn jeg er med røyk. Jeg sluttet og røyke i 2012 og jeg var storrøyker og ville egentlig ikke slutte, men jeg bare bestemte meg en dag at nok er nok. Jeg vet at jeg aldri må ta en røyk og jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det heller. 

Dit vil jeg med godis også. Jeg vil vite at jeg kun spiser dette som avtalen mellom min mann og meg er som jeg skrev over, da først vet jeg at jeg skal klare å holde vekten når jeg først kommer meg ned dit jeg vil være. 

Om det så tar flere år før jeg får den følelsen, så skal jeg logge meg inn her å lese og skrive sammen med dere alle som sliter. Jeg sliter også og det har ikke vært lett men jeg er nødt til å velge helsa mi nå og fremtiden min. Jeg vet også fra tidligere erfaringer at når vekta viser 74 da er det virkelig vanskelig å komme seg videre nedover. Jeg får et platå og jeg vet at da begynner jobben på ordentlig men jeg skal klare det.

Når jeg klarer (legg merke til at jeg ikke skriver hvis???) å komme meg ned til 69 har jeg gått ned 34,1. Derfor skriver jeg inne på denne tråden.

Så anbefaler jeg dere og ta før og etter bilder. Selv om vi kanskje ikke liker og bli tatt bilde av når vi er store. Jeg tok i fjor og på samme dato nå i år og det var helt rått og se hva 24,2 kg gjorde forskjell med kroppen. Holdningen var også mye bedre. Jeg sendte faktisk bildene til lille-broren min som gjorde meg oppmerksom på det og han sa han var stolt av meg❤️ Jeg er også stolt av meg selv men blir enda stoltere når jeg kan vise meg selv og alle andre at denne gangen klarer jeg å holde meg der. 

Jeg vet folk har vanskeligheter med å tro på meg, som min sønn på 22 og jeg vet også (hørte det av en venninne) at min storebror hadde sagt til henne at han ønsket at jeg ikke bare klarte å gå ned til cruiset men også klare og fortsette etter det. Så nå skal jeg vise alle at jeg også skal klare og være normalvektig???‍♀️«

 Håper dette kan være til inspirasjon og motivasjon?


 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med å gi og få støtte :) Jeg kjenner mange som vil ned i vekt, men da er det kanskje 10 kg...  Her sitter jeg da, og skal ned 62!  Veier 132 kg nå, og det er ett kilo unna det tyngste jeg har vært. Gikk ned til 120 for halvannet år siden, og plutselig satt det en spire i magen! Vesla kom  til verden i januar i år, og jeg la lite på meg under svangerskapet, ingen svdia eller noe. Så ble barseltiden vanskelig og turbulent, gikk fra barnefar og ble alenemor, og gikk opp i vekt igjen. Trøstespising.
Jeg er 24 år, og har vært overvektig siden jeg var 10! Det er over halve livet det! Har slitt mye psykisk også, men nå føler jeg at hodet er ganske greit på plass. Da er det lettere å få med kroppen. Nå er datteren min min største motivasjon, og heg vil gi henne et bedre utgangspunkt enn det jeg hadde. Men noen dager er det tungt. Knalltungt. Og det er ingen som kan forstå hvordan det er å være så stor, med mindre de har vært der selv. Jeg er så sliten, så lei av å være sånn. Jeg vil ha et normalt forhold til mat, jeg vil kunne kjøpe klær i "normalavdelingen" på klesbutikkene. Leke sisten og herje med datteren min.

I går var vi ute og gikk tur for første gang på lenge. Det gjorde godt, selv om det satt langt inne å gå ut, og jeg egentlig bare gjorde det fordi vesla hadde feber. Men deilig når vi kom inn igjen! Så jeg har bestemt meg for at vi skal ut i dag også :)

Håper vi kan få en fin og aktiv tråd her, flott initativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MJS.

Ja du har rett i at ingen som ikke har vært så stor kan vite hvordan det er men jeg VET at det er tungt å være overvektig og da for min del mellom 30-40 kg. Og det er slitsomt nok.

Nå har jo jeg vært flink og klart og gå ned over 26 kilo, men som jeg skrev over så har det ikke vært lett.

Synes det er kjempebra at du prøver og ta et tak nå. For datteren din og for deg selv. Jeg vil så gjerne hjelpe og støtte deg selv om jeg ikke er noen ekspert.

Kom dere dere ut på tur i går også?

Prøv og ikke sett et for hardt mål, det viktigste er at datteren din får litt luft og du og du trenger ikke løpe maraton for det.?? Jeg startet i 2016 med en ca. 20 minutters tur og økte etterhvert som formen ble litt bedre. Så begynte jeg å gå ca. 50 min. med en sylslank kollega og jeg skal love deg at jeg var flau av min pusting og pesing ved siden av henne, men etter en stund kommenterte hun at pusten min var bedre og merket fremgang på meg. 

Jeg anbefaler musikk på øret (selv har jeg bok) og last ned Endomondo eller annen «gå-app» som er gratis. Det er kjempegøy og registrere fremgangen der.

Som mellom-måltid eller når jeg er fysen kan jeg spise dette:

Frukt og noen ganger tar jeg forskjellig frukt og har over Dobbel 0% yoghurt eller mager kesam med vanilje oppå.

Frosne bær er kjempegodt når det har tint litt med det samme oppå.

Nøtter,mandler.

Lompe med laks,salat og en lett smørbar ost.

Rugsprø eller Ryvita med Magerost.

Gulrøtter er lurt og ha ferdigskrelt i vann i kjøleskap da er det så lett å gå og ta...

Hvis du MÅ ha sjokolade kjøp mørk. Det er ofte sånn at man orker mindre av denne enn vanlig melkesjokolade. 

Vi kan ikke ha godteri i skapet her i det hele tatt. Nå er det en 14- åring i huset og han får godteri 1 x pr. uke, men det gjør meg ingenting for da sitter han på rommet sitt og spiser og ikke foran oss.

Ønsker deg lykke til i uka vi er godt inne i allerede?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen begge to! Det ER tungt å være tung. Og det er en tøff jobb å gå ned. Men det er mulig!

Jeg prøver for tiden å ha fokus på at jeg trenger ulike verktøy for å klare å gå ned i vekt. Om det eneste verktøyet jeg har er selvdisiplin til å spiser mindre/takke nei så blir det for lite. Man kan ikke "være flink" 24-7, ingen klarer det. Så jeg prøver å finne så mange verktøy jeg kan som sammen gjør vektnedgangen lettere.

Ett verktøy er planlegging og ukeshandling. Jeg planlegger mat/middager for hele uken og må da minst mulig på butikken og utsettes for fristelser. Det er også lettere å planlegge sunn mat fram i tid - er man sulten og skal handle inn middag til samme dag blir det lettere raskt og usunt.

Et annet verktøy for meg er å skrive og lese her. Det hjelper å lese om andre med tilsvarende utfordringer.

Når man er såpass stor at man har bmi på over 40, eller over 35 med vektrelaterte sykdommer (som jeg faller inn under) så har man også rett på helsehjelp fra det offentlige. Det kan innebære operasjon, men kan også være oppfølging av lege, fysioterapeut, ernæringsfysiolog osv. Om dere ikke har det allerede vil jeg absolutt anbefale å be fastlegen om en henvisning videre. Jeg er glad for at jeg omsider tok mot til meg og gjorde det, for det har ikke akkurat blitt lettere med årene å gå ned i vekt. Ta i mot den hjelpen man kan få - kanskje har noen lure innspill man ikke har tenkt på selv.

Ellers - kan du alliere deg med noen kjente? Partner, familiemedlem, venn? For å prate om det som er utfordrende, eller en turkompis? Lykke til begge to i alle fall (og fortsatt lykke til Goggeline - du er en fin inspirator) håper å se dere mye her inne framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fuglesang.

Tusen takk for det. ?

Ja du har rett, jo flere «verktøy» og ting vi kan klamre oss til gjør det lettere. Jeg er så enig at det motiverer og hjelper å logge seg inn her.

Lurt også med ukeshandling men jeg er ganske dårlig på det og det blir stort sett 2 x i uka for min del. 

Det som gir meg mest motivasjon akkurat nå er rett og slett at jeg har vært så flink. Jeg er egentlig ikke en person som skryter av meg selv men i dette tilfelle så må jeg det. Det er viktig å klappe seg selv på skuldrene og være fornøyd. Jeg er jo ikke i mål enda men kjenner st jeg «stresser» mindre nå enn i fjor men allikevel så er jeg mere flink og da først med tanke på snopet i huset. Så lenge jeg ikke handler det så kommer det seg ikke i hus (har en mann som hater og handle matvarer) og da er det faktisk enkelt: da kan vi ikke spise det!

Bmi var når jeg startet i fjor 38,3 og nå er den 27,1 og enda står det overvekt. Derfor gleder jeg meg så veldig til den kommer ned til normalvektig. 

Fuglesang: Hvordan ligger du an i «løypa» hvor mye veide du og hvor mye skal du ned? 

Heier på oss????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på tur hver dag bortsett fra i går, og det føles veldig godt. Dørstokkmila er enorm, men gud det kjennes godt når man kommer inn. Skal ut på dagens tur straks, så håper jeg å trene litt balansetrening i kveld. Vi har gått ca 30-40 minutter. Jeg prøver å begynne å gå litt før hun skal sove, sånn at vi er hjemme igjen når hun sovner. Da kan hun sove ute i vogna, så får jeg gjort litt inne. Det har gått passe greit.
Min forrige fastlege henviste meg til overvektsklinikk, og der fikk jeg to valg: Enten operasjon, eller to ukers dagstilbud på et sted 3 timer hjemmefra. Altså kun på dagtid, ingen overnatting. Jeg takket nei til begge deler og byttet fastlege. Hun er HELT fantastisk! Det var hun som hjalp meg ned før graviditeten og hun støtter meg fortsatt. Jeg har vært til ernæringsfysiolog, men det er egentlig ikke kunnskapen det står på, mer det psykiske. Fysioterapeut har jeg faktisk ikke tenkt på at jeg kan ha rett til hjelp fra? Men det kan være fint for å få litt mer konkret hjelp til forskjellige øvelser kanskje? Det skal jeg jammen sjekke med legen! For det å komme seg på treningssenter sitter langt inne. Største utfordringen er barnepass, fo jeg har veldig begrenset nettverk. Men turer er en fin start.
Håper dere har det bra og får en super helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJS. ?

Det er jo kjempebra. Synes du har vært lenge ute jeg. Vær stolt av deg selv. Og ikke for og si noe stygt, men når du skal så mye ned som du så tror jeg du merker det fort på kroppen altså. Både det med å komme raskt i bedre form og at kiloene renner av. ??‍♀️

Det er gøy når andre rundt ser nedgangen og kommenterer det men jeg vet også at for noen kan det være vanskelig. Vanskelig og ta imot rosen rundt det, men også vanskelig for noen å snakke om det for de vet ikke hvordan motparten (som har gått ned) tar det. (Liksom ja du synes jeg var tjukk før ja....takk for den)

Jeg for min del som alltid har vært så åpen rundt meg og min overvekt om det være seg familie, venner, kollegaer ja alle egentlig liker å få kommentarer på nedgangen. 

Denne uka har jeg bare gått mandag og tirsdag og skal gå på søndag igjen. Derfor har jeg prøvd å holde meg litt lavere på kaloriene. Har spist fiskesuppe med fiskeboller 2 dager på rad nå og det ble ikke så mye kalorier det. Tok en baguett ved siden av. 

Jeg har fremdeles ikke kommet i gang med styrketrening, og sånn er jeg med ting jeg ikke liker. Veeeldig vanskelig å komme i gang. Nå har jeg til og med funnet hoppetau når jeg ryddet i garasjen men foreløpig er de ubrukte. Kanskje greie når vinteren kommer og det kan bli vanskelig å gå tur her hvor jeg bor uten fortau og det da blir vanskelig å gå i skogen. ????

God helg?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg ELSKER styrketrening men hater kondisjon, så de turene er ganske mye verdt altså . Det blir mye stillesitting hjemme, jeg synes det er litt vanskelig å gå og  strikke samtidig nemlig :P Det ble ikke tur i dag da. Vinden hadde tatt seg opp ganske kraftig, så det ble å la vesla enten få sola rett i ansiktet, eller vinden rett i ansiktet. Eller dra barnevogna baklengs etter meg.... Hadde gått om jeg hadde barnepass! Men egentlig kjenner jeg det var litt greit med en "hviledag" (det høres helt feil ut når den eneste treningen man gjør er å gå tur).

Jeg gleder meg til å få kommentarer kjenner jeg! Jeg gikk jo ned en del før jeg ble gravid, og da så folk det. Men de jeg jobbet var faktisk veldig greie og sa ikke "du ser slankere ut", men "det ser ut som du har det bra for tiden". Det var veldig fint synes jeg :)
Når snuppelupp begynner i barnehagen SKAL jeg sette av tid til å trene på senter, det har jeg bestemt meg for. Det er ikke så mye folk på formiddagene, og sånn som det er nå er det rett og slett for ustabilt med barnevakt. Det vil si; jeg har hatt barnevakt èn gang på 5 måneder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er? MJS og det er greit med en hviledag og ikke tenk feil at det er negativt kun og gå tur. Det har hjulpet meg (sammen med et riktig kosthold så klart) å gå ned nesten 30 kg. snart...Du har kommet deg over «dørstokkmila» og den er den værste. Heier videre på deg jeg.?

Jeg er blitt utfordret av en annen inne på en annen tråd her om gjøre styrketrening i 5 minutter i uka som kommer. Jeg har ikke svart enda men jeg skal gjøre det og jeg må få det til. 

Når man har vært så storing får ned ganske fort så begynner det og henge både her og der, men det trekker seg sammen for det meste håper jeg, men MÅ få til litt styrke nå. Så har jeg jo alderen i tillegg ( ikke noe stygt om 43 år asså????) men, da jeg var på mitt sprekeste da jeg var 36 hadde jeg en helt annen kropp enn nå. Fastere. 

Hvor bor du? Hvis du ikke vil skrive det holder det med fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjorde godt, kom oss ut igjen på søndag, ble en time da. Nådde 7 treningspoeng i forrige uke da, fordelt på 5 dager. Fornøyd med det, og skal prøveå få til 5 dager denne uka og. Stabilisere det der fremfor å gå hardt ut og si at nå skal jeg gå hver dag. Da blir jeg bare så skuffet om jeg ikke får det til.

Selv om jeg elsker styrketrening blir det til at jeg gjør det litt for lite. Blitt litt balansetrening da.
Ikke noe vondt om deg og alderen din altså, men jeg håper kanskje jeg har alderen "på min side" når det gjelder å få strammet opp litt om/når ting begynner å henge og jeg får mye løshud. Legen nevnte det som en slags "gulrot" for en stund siden, at hvis jeg gikk ned mye på egenhånd, og holdt det stabilt over lengre tid, så kunne jeg få dekket operasjon for å fjerne overflødig hud som ikke kune trenes vekk. Det ligger i så fall laaaangt frem i tid, og jeg vet ikke om jeg vil operere før jeg evt har fått flere barn en gang-

Holder til i Møre og Romsdal! :) Men oppi alt dette med alene med vesla, vanskelig bf, vektnedgang og slanking, så er jeg også aktiv jobbsøker og er forberedt på å (og har lyst til å) flytte på meg.

Vekta viste -2 kg i dag, så nå er jeg under 130!! Deilig! Første delmål er 120, det var der jeg lå da jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Monica.86 Er du her inne fortsatt? :)

 

Men du, Goggeline, og alle andre også forsåvidt! Hvis vi nå sliter med å gå i gang med ting som er kjedelige eller vi ikke har så lyst til egentlig, kan vi ikke gjøre det sammen? Lage en liten "styrkesirkel" her inne feks? Setter oss et tidspunkt, motiverer hverandre til at nå skal vi trene, "forplikter" oss litt ved at vi trener "sammen", og så skrive litt her etterpå om hvordan det gikk, hva man klarte bedre enn sist, evt hvilke øvelser osv..

Bare en tanke! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 2 kg er jo helt rått da ? og bare man er standhaftig går det nedover jevnt og trutt. Å ja du har helt rett at ung alder er en fordel med hud og sammentrekninger. 

Tenkte bare hvis du bodde i Akershus så kunne jeg ha hjulpet deg med å motivere og hjelpe deg på ekte. Du har mye å ordne alene men det blir bedre når datteren din begynner i barnehage. Jeg elsker barn og har alltid vært mye barnevakt. Selv har jeg kun en på 22.

Jeg veide meg i går og hadde gått ned 1,7 på en uke og ble veldig overrasket, men det er nok fordi jeg lå mere riktig kalorimessig på litt over 1300 kcal. Og hadde helt greit med TP. 9 tror jeg det var. Egentlig nå som jeg har så få kilo igjen og ligger litt lavere på TP tror jeg at jeg skal ha rundt 1400 kcal +/-

 

 Jeg har gjort det og klart å gjennomføre, og måtte skynde meg og skrive det ned. ?Det ble 5 minutter med styrketrening og jeg fikk min sønn til å vise meg noen fine øvelser før jeg gjennomførte. Så tok jeg ca. 7 minutter med forskjellige mageøvelser med tøying fra en bok jeg har og jammen ble jeg sliten og andpusten og det beste: det var moro og gøy og gjøre noe annet enn bare å gå. Mens jeg tok armøvelser satt jeg på en yogaball.

Det var faktisk ganske morsomt også for tidligere på dagen gikk jeg ut til han (sønn) i bare trusa og bh’en og sa: kan du være litt gla i mora di og vise meg noen øvelser som funker for det her og viste frem grevinneheng, hofte/mage og bak lårene hvor det er litt slapt. Så viste han meg noen øvelser for armene og beina, men han sa: «det derre på hofta er fett så det kan ikke gjøres noe med bortsett fra at du er flink og fortsetter og gå ned»

Reine ord for penga?

Som jeg har skrevet før er det vanskelig for meg å tenke at jeg aldri skal bli tjukk igjen og vanskelig og tro at det ikke skal skje, men nå i forhold til kanskje for 2 måneder siden har den selvfølelsen rundt dette steget noen % og jeg føler meg så glad. Jeg ER glad selv om vi ikke spiser snop og godterier lenger og det er vel første gangen i mitt liv jeg kan si det og virkelig mene det. Noe har blitt annerledes i meg denne perioden jeg har holdt på og jeg vet ikke hva det er men det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med to kilo ned MJS! Veldig fin start, og sånt som hjelper litt på motivasjonen. Og har du klart to, så klarer du to til :)

Styrketrening er nok veldig lurt - særlig når man skal ned en god del sånn som oss. Både for å få opp forbrenningen og å stramme inn litt her og der. Og man mister jo lett mye muskelmasse når man slanker seg - ikke minst i bena siden man etter hvert trenger mindre kraft for å bære på kroppen... Var godt i gang med styrketrening tidligere i høst, men så orket jeg ikke gruppetimer en stund og valgte heller tur i skogen som trimtur. Men får vel bare hoppe i det igjen - er jo best med en god kombinasjon. Så kanskje det skal være ukens hovedutfordring - i alle fall en runde styrke...

Håper å se deg her også Monica.86 - er motivasjonen fortsatt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi for en respons. Ja jeg er her ?

Vi har selv ukeshandling. Problemet er at jeg jobber på kiwi ? fort å handle ekstra å sånt men skal begynne med å legge igjen lommeboken her hjemme. 

En eks kollega av meg ville å ned nå i vekt så vi har litt konkurranse type førstemann til 10.000 skritt.. vi motiverer hverandre å hjelper så godt vi kan .. veldig godt å ha flere som vil ned som er i nesten samme båt.

Her er snopdag en gang i uka å et som er igjen gjemmes bort til neste gang. Jeg har vært flink å gått turer nå de to siste dagene. I dag ble d gåtur med familien ( ei på 5 å gubben) .. dog ingen trimtur men gikk i 30 min .. så håper det anses som litt trim .. 

Nå er jeg iallefall i gang. Registeret så godt jeg kan med inntak av mat ( lifesum) å registrerer skritt pr dag med Samsung app på tlf. ( trikset er å huske å ha mobilen på seg hele tiden) 

Tuuuuusen takk for alle svar å innlegg å viser at dere prøver så godt dere kan ? sammen skal vi alle klare dette ?? om noen vil følge meg ekstra godt så si i fra så er jeg på flere sosiale medier ;) bare flaks jeg kom innom i kveld da jeg måtte søke på noe her inne for ei ?? 

 

Lykke til alle med veien videre å lov å oppdatere seg her .. om så for ros eller ris ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monica.86

Nå ble jeg så glad for å se deg her igjen. ? Har sett så mange som lager tråder og er med en stund så tar det ikke lang tid før de slutter og skrive og jeg blir så nysgjerrig på hvordan det går med dem. Så har jeg holdt liv i tråden en stund men gidder ikke det lenger. Nå skal jeg kun være med der det er liv. 

Synes dere var flinke som har kommet dere ut og jeg mener det man skal være fornøyd med bare å komme seg ut av døra i starten. Det er ikke så lenge siden jeg sa til min sønn at jeg misunner de som klarer å jogge og nå er jeg selv en av de som gjør det og det er lett. Jogger selvklart ikke hele løypa på over 7 km da det er stupbratt noen steder og lange bakker her, men jeg jogger. 

Kjempebra at du registrerer også jeg må det for å gå ned. 

Håper virkelig du ønsker og får til og logge deg inn og lese og skrive her. Siden jeg startet med det i april har jeg gått ned ca. 15 kg. Og jeg har fått mye motivasjon og oppbakking her inne. Det hjelper og de andre vet hva vi prater im og sliter med det samme. 

Jeg har igjen kun 4,5 kg til målet mitt (69) men jeg har begynt å tenke på om jeg skal ned til 67 for da er jeg ifølge bmi normalvektig og det har jeg ikke vært siden ungdomsskolen (er 43 nå)? Det skal jeg klare også siden det vi snakker kun 2 kg. 

Fortsett i det sporet du er i nå så går det stadig nedover. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flink du er da !!! du har virkelig gjort endring i livet å står på !! :D

jeg lærte noe nytt av min samboer i dag ang mat å forbrenning så skjønner godt jeg ikke har gått ned så nå vet jeg i alle fall hvordan det funker ;)

ble ingen tur i dag, slakk å hodepine ( mensen) men i morgen er jeg aktiv igjen da jeg skal jobbe seinvakt... forbrenner nok en del der tenker jeg :D

flott at du vil være aktiv her inne, har savnet det å kunne skrive med noen her inne ... liksom ikke fått noe respons å hadde heller ikke forventet det nå heller... derfor det tok tid før jeg fikk svart :) men nå skal jeg skjerpe meg å komme innom oftere når jeg ser at det er liv her inne :D

*stå på videre*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???Ja som jeg skrev er jeg sikker på at det har hjulpet meg å være her. 

Hva var det du lærte av samboeren din? Å prøve og spise lite og ofte eller? Ble nysgjerrig. 

Vi skal ikke presse oss til å «løpe rundt» hvis kroppen ikke føler for det, har lært meg å lytte til den. Men noen ganger så hjelper det faktisk å komme ut i frisk luft også men du kjenner deg jo selv best.

Husker ikke om du har skrevet det men har du satt opp delmål? Jeg har det på hver 5 kg og neste nå er 70 kg. 

MÅ fortelle en episode fra jeg var i Oslo i går (og det er sånne episoder bla.a jeg håper kan være til motivasjon)

Gikk på Bik Bok for det hang en fin rosa høstjakke utenfor og jeg begynner å skjønne at jeg kan gå rett på M og ikke de større str. (Opptil XXL) som jeg alltid måtte prøve før. Så tok jeg M og gikk i prøverommet tok den på og gikk til den ansatte og spurte om hjelp med hva hun synes og jeg sa hun måtte være ærlig. Gjett hva hun sa? Du kan ta SMALL du... herregud jeg trodde jeg skulle besvime. Så sa jeg tuller du nå? Hun bare nei... Jeg ble så glad så jeg fortalte om minus 30 kg og viste hun magen og alt jeg????Det jeg tror var rart for meg og VELDIG uvant var at jakka var så kort at den gikk liksom bare til hofta og ikke over rumpa som jeg er vant til. Jeg så ganske fin ut også??? Holdt til og med på å glemme en pose jeg hadde i prøverommet også?

Herlighet så glad jeg er for at jeg ikke gir opp denne kampen mot kiloene. 

God helg. ?

 

Vi skal til noen nye bekjente i morgen og da blir det litt nøtter og Sørlandschips med mindre fett på meg til kos.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh så koselig å lese om slike oppturer.. ??? det må være en lykkerus ? gleder meg til jeg kan gå på en vanlig butikk å kjøpe klær uten å lete etter største avd eller str. 

 

Han lærte meg at jeg må spise 300-500 mindre enn jeg forbrenner .. å appen min viser hvor mye jeg forbrenner så da kan jeg gå ut i fra det ca. Men ligger på 1900 ca. 

Nå sliter jeg for lagde meg havregrøt. Nå vet jeg ikke om jeg skal legge inn før eller etter den er laget..  for vår stor forskjell på tørr å ferdig. Om det er ferdig så kan jeg ikke spise mye mer i dag... ? men men ... 

Ha en super flott dag ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite oppdateringer fra meg i det siste for det har vært en hektisk helg. 

Ja Ok så det var det du lærte. Ja jeg tror det står her inne på GR sidene et sted at de anbefaler å ligge ca. 500-800 kcal mindre.

Men står det ikke når du skal registrere om grøten er kokt eller ikke. Hvis ikke så kan du begynne å veie den tørr og legge inn den vekta.

Vi i Akershus har det faktisk veldig fint disse dagene her, mye vind og kaldt men sola skinner☀️ De dagene jeg må kle meg med regntøy/overtrekkstøy bruker jeg ca. 5 min mer på runden enn det jeg gjør med mindre klær. Så da blir det sikkert dårligere og dårligere rundetider utover høsten/vinteren ?

Det var opp her i gården i dag og  gj.snitt 1726 og 12,9 TP og +0,3  Jeg skal ligge på mellom 1400-1550 

 Denne uka er det endel kurs og møter så det blir mindre trim enn vanlig tror jeg så da får jeg passe på med maten. Trente heller ikke styrke på fredag som jeg hadde sagt på forhånd men jeg danset meg igjennom litt husarbeid og matlaging. ? Har fått helt dilla på en som heter Armin van Buuren. 

Kjøleskapet er på plass så nå er det ingen unnskyldning for å ikke lage sunne middager og salater. 

Tenker å arrangere en byttekveld av klær med kollegaene fra sykehjemmet og har spurt virksomhetsleder om vi kan låne kantina. En jeg spurte i går var veldig positiv. 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har tråkket på som vanlig på mine turer når jeg har rukket de og jammen går det unna om dagen. Nå har jeg virkelig brutt noen barrierer mot å jogge i motbakker. Herlighet det er moro å jogge asså og ikke stoppe bare fordi en motbakke kommer. Så er det så sprøtt for akkurat der hvor den bratteste og værste bakken er kommer den råeste og kuleste sangen på hele playlista til Van Buuren og det er som at akkurat den låta hjelper meg opp bakken. Nå løper jeg 3 ganger på runden på 7,6 km og det lengste er vel ca. 4 km av gangen i ett strekk. Så er det et lite opphold med rask gange før jeg også spurter et stykke x 2 og så jogger resten og spurter igjen opp den siste bratte bakken mot huset. 

Tok styrketrening igjen i dag men har dessverre ikke kommet inn i en fast rutine med det. Må bare bli flinkere til det. Holdt på i 20 min. Med bein, armer og mage. 

I dag var det etterlengtet taco til middag. Til uka er det høstferie og vi har ingen planer bortsett fra en dag til Østfoldbadet i Askim. Håper på mye tur. 

Håper selvfølgelig på et bedre resultat til mandag enn sist mandag men nå har jeg fått mensen så da er det vel det som skal ødelegge?

 God helg?



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag og -0,9 med 1694 kcal og 14 TP.

Så må jeg bare få skryte litt for nå veier jeg 72,9 og for 1 år og 5 uker siden så var det 103,1 og da har jeg passert 30 kg, faktisk 30,2 (dere vet jo hvor viktige disse grammene er for oss??) og en ting er at jeg er stolt av egen innsats men aller mest så er jeg så utrolig glad for at jeg aldri gav meg, virkelig. Tenk om jeg hadde gitt meg underveis så hadde jeg ikke sittet her nå med den følelsen. Det er asså en lykkerus og noe jeg unner alle som ønsker det og oppleve. Nå er det ørsmå 3,9 kg til det første målet men så har jeg jo underveis bestemt meg for og ta de 2 siste kiloene etter det for å bli normalvektig i følge BMI. 

 Vi har høstferien hjemme i år. Det blir de vanlige gå-turene mine ellers når jeg kan det og så får jeg håpe jeg blir flinkere med styrketreningen.

Så ønsker jeg deg/dere en fin uke???



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk da Goggeline - 30,2 kilo! Tror niåringen min veier et sted mellom 30 og 35, og aldri i verden om du hadde orket å bære ham på ryggen en hel dag! Fascinerende å tenke på hvor mye bedre det er for føtter, muskler og ledd å slippe den ekstra vekten. Og ikke minst hvor deilig jeg tipper det er å velge nye klær fra "øverste hylle" - altså de man liker best og ikke bare de man tilfeldigvis fikk på seg. Håper du gir deg tid til å kjenne på den lykkerusen riktig lenge, for jommen er det bra gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine ord. Ja det er nesten så jeg ikke kan tro det selv men jeg ser faktisk snart normalvektig ut i speilet. Det er til å grine av. ???og helt rart for hjernen å skjønne.

Jeg leste en artikkel med Jeanette Roede i går om hvordan lettest mulig man skal holde vekten og hun anbefalte å øke 100 kcal pr. dag i en uke og neste uke øke igjen med det samme helt til man når «nullpunktet» som hun kalte det som er når du forbrenner like mye som du får i deg i kcal. pr. dag

Det stod også der at når du har holdt vekten sånn nogenlunde likt i 2 år bør man være stabil.. 

Så da er det ikke tull at jeg minst skal være her 2 år til som jeg har skrevet tidligere???Det blir jo lenger siden jeg ikke er helt i mål, og jeg mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget bra hele uka kalori-messig men det er da fryktelig vanskelig å komme i gang med styrketreningen, jeg var litt godt i gang men det har dabbet av igjen. Må prøve igjen til uka men da vet jeg det er kurs på tirsdag og Oslo på torsdag og jeg skal bake gulrotkake til byttekvelden på mandag. Grete Roedes oppskrift så jeg må vel smake litt.? Ganske mange som er positive til det og kommer så det skal bli moro. 

Denne helgen skal jeg jobbe på sykehjemmet og litt som andre jeg har lest som har samme jobb så samler jeg også vann når jeg jobber. Går mye på harde gulv, og sitter lite. Får drikke mye vann så får jeg håpe det gir utsalg positivt på vekta allikevel på mandag. 

Til middag i dag blir det spaghetti, svenske kjøttboller og grønnsaker. 

 God helg?


 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...