Gå til innhold

Gallestein


Gjest Lubina

Anbefalte innlegg

Det som er problemet, er at man ofte stenger hele avdelinger helt i sommerferien, f.eks dagkirurgiske avdelinger og private sykehus. Dette for å spare penger. Da har man stenget i fire uker og driver for fullt både før og etter i stedet for å drive for halv maskin i 10 uker. Men ikke alle gjør det på denne måten.

 

Jeg skjønner at du er veldig frustrert i din situasjon, men man skal være forsiktig med å kritisere det norske helsevesentet for mye. Alle som trenger det får hjelp (før eller senere) og det er tilnærmet gratis (i hvertfall i forhold til hva det egentlig koster (en overnatting på sykehus er priset til ca 2000 kr)).

 

Var å sjekka på http://www.frittsykehusvalg.no og er enig i at det er skremmende lang ventetid. Håper det har med ferien å gjøre.

 

Noen ganger hjelper det å ringe og mase. Forklare situasjonen, være villig til å møte på kort varsel osv.

 

Stå på, ikke mist motet, lykke til og god bedring!

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

 

Jeg skjønner at du er veldig frustrert i din situasjon' date=' men man skal være forsiktig med å kritisere det norske helsevesentet for mye. Alle som trenger det får hjelp (før eller senere) og det er tilnærmet gratis (i hvertfall i forhold til hva det egentlig koster (en overnatting på sykehus er priset til ca 2000 kr)).

 

 

Katla[/quote']

 

Heisan Katla!

 

Ja jeg er frustert. Men ikke bare på egne vegne. Kjenner til alt for mange tilfeller hvor folk må vente alt for lenge på innleggelse. Hva slags samfunnsøkonomi er det da? I et rikt land som Norge burde det fungert mye bedre. Folk ligger i korridorer og andre må gå sykemeldt mye lenger enn nødvendig. Kunne skrevet masse mer..... ;) Jeg er tross alt i en situasjon hvor jeg kan prate meg til det "meste" - så hva med de som ikke har den muligheten? Timen på poliklinikken fikk jeg over en måned før de hadde lovet det - kun fordi jeg ringte og snakket med de. Skjønner? Man skal være frisk for å være syk ja..... :D Og nå er jeg ganske ovenpå! Har ikke hatt anfall på 2 døgn og livet er plutselig så mye lettere!! :) Har heldigvis evnen til å "glemme" fort (....helt til neste anfall......) Og forresten; på mitt sykehus blir det 3 overnattinger.... Det synes ganske unødvendig siden flere utfører dette på dagkirurgi. Hmm.m. Å gå på halv fart i stedet for å stenge avdelinger og bare ta øyeblikkelig hjelp,høres tross alt mer rimelig ut, men det er tydelig at det ikke er tilfelle her.

 

Jeg får i hvertfall en veldig flott hage i denne ventetiden! Stadig nye prosjekter dukker opp i hodet mitt og tusenlappene har fått vinger..... :D hehehe! Er ikke min stil å sitte å vente......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må jo nesten svare, men jeg tror dette er en diskusjon som ikke har noe her å gjøre.

 

Det er noe galt når det forventes at sykehusene i dette landet skal gå med overskudd. Da blir det jo som en hver annen bedrift, fokus på inntjening i stedet for behandling og pleie med pasienten i fokus. Sånn skal det ikke være i velferdsstaten Norge, som på toppen av det hele har rødgrønn regjering.

 

Men når det er sagt, så tror jeg vi har et godt helsevesen her i landet. Folk i vesenet gjør som regel så godt de bare kan.

 

Og dette med å få ned sykmeldingstia har man jo prøvd å gjøre noe med med "dugnadsposter" og at private sjukehus får refusjonsavtale. Tror dette varierer veldig i forhold til hvor man bor i landet.

 

Kjenner fire som har vært igjennom denne operasjonen. Tre blei gjort dagkirurgisk og en lå på sykehus et par døgn. Alle var like fornøyde. Personlig syns jeg dagkirurgi er en genial ting. Effektivt, besparende og fort hjem til egen seng, mann, mat, TV og sikkert mye mer. Men det kan jo sikker være koslig på sykehus også da...

 

Jeg krysser fingrene for deg! God bedring.

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nytt kapitell i gallestein-story'n..! ;) Fått brev fra sykehuset og blir lagt inn 23.8. med operasjon dagen etter.

 

Og så må jeg fortelle noe rart... Nysgjerrig som jeg er prøver jeg gjerne alternative metoder hvis det skulle passe sånn. Nå har jeg prøvd et japansk urteplaster - Netterumani. Det som er pussig er at etter første runde (5 døgn) med urteplasteret har jeg ikke hatt et eneste anfall........ :eek: Hmm.m.... Det kan jo være tilfeldig, men jeg må også se på muligheten av at dette plasteret rett og slett er en positiv behandling. Noen som kjenner til dette plasteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Tenkte bare jeg ville si litt om narkose:

 

Jeg har hatt narkose to ganger, begge ganger i forbindelse med operasjon i skjoldbruskkjertelen (fjernet halve i 1997 og resten i 2004). Første gang sov og sov og sov jeg i fryktelig mange timer, ble lagt i narkose klokka 13.30, omtrent, og kom ikke skikkelig til meg selv før klokka 11 om kvelden. Operasjonen tok mindre enn en og en halv time, så det var ingen grunn til at jeg skulle sove så lenge! I tillegg var jeg "fyllesjuk" i to dager etterpå, hodepine og så kvalm at man skulle ikke tro at det var mulig!

 

Andre gang gruet jeg meg bare til narkosen, alt det andre var fullstendig underordnet. Men se, verden har gått framover! Denne gangen fikk jeg ikke narkosen før jeg lå på operasjonsbordet, hilste på kirurgen først, faktisk, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg sovnet ca halv ti på morran, og klokka ti på elleve, fremdeles på operasjonsstua, vekte sykepleieren meg, og siden sov jeg faktisk ikke mer (ikke mer enn normalt når man har ligget våken ei natt og gruet seg!) før det ble kveld. Det var som en liten formiddagslur, bare. Og jeg ble ikke dårlig etterpå heller, jeg var ute og gikk tur i korridoren med mannen min klokka fire om ettermiddagen.

 

Det har gjort at hvis jeg skulle trenge narkose flere ganger, vil jeg ikke se mørkt på det i det hele tatt!

 

Lykke til, gallestein er et helvete, vet jeg. Moren min har problemer med det, men hun er med på et forskningsprosjekt, så hun får ikke operert ut "dævelskapen". Har levd med det i 12 år nå, og har anfall når hun blir stressa, ellers ikke. Spiser røde grønnsaker (rødløk, reddik etc) sier hun, det skal visstnok være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at det har gått fremover med narkoseopplegget. Husker godt narkosen på 70- og 80-tallet! :eek: Det er ikke gode minner - kvalme, oppkast osv. Men det har tydeligvis gått fremover og jeg vil helst ikke være "borte" mer enn nødvendig...... Det skal jeg nok greie å formidle til narkoseteamet!! :) Men tar gjerne et par doser med likegladsprøyter......... :( Gjerne med en gang jeg blir lagt inn...... (pysa!!!.... ) Har til og med blitt litt forfengelig etter vektnedgangen og har ikke veeeldig lyst på arr på den nye ganske flate magen....... ;) Det viktigste er jo å bli kvitt dævelskapen, men jeg håper det ikke blir så digre, stygge arr..... hehehe! Rødløk tåler jeg ikke, men skal jammen prøve reddiker. Paprika gikk ikke bra...... Men stress tror jeg nok har vært en hovedfaktor for mitt vedkommende. Den verste perioden med anfall var det mye styr, selv om det ikke var negativt "styr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med operasjonen Lubina. Det går helt sikkert bra :-) Jeg tok gallestensoperasjon for mange år siden, men fordi jeg hadde hatt gallestensbetennelse ( resultat av overspising av mye fet mat i julen ) måtte jeg ta vanlig operasjon. Resultatet ble et stort stygt arr midt på magen og en god grunn til å aldri gå i bikini.

 

Det jeg skulle si er at jeg vet ei som fikk anfall hver gang hun spiste agurk! Har alltid trodd det var tull, men etter å ha lest denne tråden ser det ut som det er mulig å anfall av alt mulig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi slanker oss lever vi jo på en svært fettholdig diett. Nemlig oss selv! Alt det fettet vi bærer på skal jo forbrennes og vekk. Det er ikke rart at vi da har større sjanse for å få problemer med gallestein eller lignende.

 

Av en eller annen grunn er visst kvinner også mer disponert, uten at gubben (som er lege) kunne helt sikkert si hvorfor.

 

lykke til med operasjonen!

indi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få mange innspill her! :( Skjønner at rask vektnedgang har mye å si i forhold til gallestein. Og nå vet enda flere om den risikoen...... ;) At det også er veldig individuelt hva de forskjellige reagerer på er også helt klart. Det behøver ikke en gang være et mønster hos den enkelte pasient. Da blir det prøve og feile-metoden, men også å prøve å unngå stress som jeg nå vet er en utløsende faktor for mange. Er veldig glad for at så mange har kommet med innlegg på denne tråden - flott å få andres meninger, erfaringer og viten.

 

I går ga jeg blaffen igjen - litt ovenpå siden det er lenge siden jeg hadde anfall.... :) Var bedt på grilling og de serverte pommes frites....!! Det har jeg ikke spist i år - det var sabla godt og gallen forholdt seg sjokkerende i ro.....!! hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt kapitell i gallestein-story'n..! ;) Fått brev fra sykehuset og blir lagt inn 23.8. med operasjon dagen etter.

 

Og så må jeg fortelle noe rart... Nysgjerrig som jeg er prøver jeg gjerne alternative metoder hvis det skulle passe sånn. Nå har jeg prøvd et japansk urteplaster - Netterumani. Det som er pussig er at etter første runde (5 døgn) med urteplasteret har jeg ikke hatt et eneste anfall........ :eek: Hmm.m.... Det kan jo være tilfeldig' date=' men jeg må også se på muligheten av at dette plasteret rett og slett er en positiv behandling. Noen som kjenner til dette plasteret?[/quote']

 

Så bra du har fått en dato og at dette plasteret helper!:)

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har fått en dato og at dette plasteret helper!:)

 

Katla

 

Ja, jeg kan leve med at jeg må vente de ukene siden jeg - bank i bordet - ikke har hatt anfall på en laaaaaang stund. Vet jo ikke om det er plasteret da, kan jo like gjerne være en tilfeldighet. Men det er andre ting som også har endret seg til det bedre, så jeg fortsetter nok med en plaster-runde til....! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Huff, nå er det bare 11 dager til jeg skal legges inn...... Gruer meg veldig, men gleder meg til å bli kvitt f***skapen. ;) Har brukt Netterumaniplasteret helt frem til for ca 1 uke siden, og har ikke hatt et eneste anfall i den perioden. Nå hadde jeg et i går kveld og to i kveld...... :) Hmm.m. - kan så klart være tilfeldig, men det kan jo også hende at det har hatt noe å si. Et annet familiemedlem prøvde det samme plasteret. H*n hadde hatt søvnproblemer i mange uker, og allerede første natten med plasteret sov h*n hele natten! Pussige greier.

 

Har skeiet ut litt i sommer uten at jeg har fått anfall av det. De siste dagene har jeg skjerpet meg og spist bare sundt. Da er det pokker at belønningen blir anfall!!! :mad: I følge brev fra sykehuset skal jeg heller ikke ta andre smertestillende enn Paracet hvis jeg trenger det de 10 siste dagene før operasjonen - ha! Det vil jo bli helt håpløst! Dette var dagens frustrasjonsinnlegg..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Er nysgjerrig på det plasteret jeg, er det et slags vidundermiddel som hjelper på alt fra gallesten til søvnvansker? Er ikke spydig altså. Hvor kjøper du det i tilfelle og er det dyrt?

 

Du må ha lykke til med operasjonen din, og tenk på det at med den formen du har nå forkorter du rekonvalesens tiden din betraktelig! Tvi tvi, skal tenke på deg på operasjonsdagen! PS, ta med lesestoff, sykehus er kjeeeedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nysgjerrig på det plasteret jeg' date=' er det et slags vidundermiddel som hjelper på alt fra gallesten til søvnvansker? Er ikke spydig altså. Hvor kjøper du det i tilfelle og er det dyrt?

 

Du må ha lykke til med operasjonen din, og tenk på det at med den formen du har nå forkorter du rekonvalesens tiden din betraktelig! Tvi tvi, skal tenke på deg på operasjonsdagen! PS, ta med lesestoff, sykehus er kjeeeedelig[/quote']

 

Heisan!

 

Urteplasteret selges gjennom de fleste helsekostkjeder og koster 259,- for 5 netters bruk. Jeg har kjøpt det gjennom bokklubben (Damm)!! :D og betaler 219,- inkl porto.

Skal brukes som en renselse i 2 - 4 uker. Slaggstoffer som ikke forsvinner ut gjennom svette og urin skal visstnok renses ut med dette plasteret... I tillegg hjelper det på urinsyre og øker forbrenningen. Pluss mange andre ting. Jeg brukte det av nysgjerrighet siden jeg har litt høye verdier av urinsyre. Det var først etter noen uker at jeg så en mulig sammenheng med at jeg ikke hadde hatt anfall i de ukene jeg brukte plasteret. Etter første (eller var det andre...?) uken hadde jeg et uforklarlig vekttap på nesten 1,5 kg. Ganske mye siden jeg var kommet i stabiliseringsstadiet. Trim- og matrutiner var uendret. Det kan skyldes urteplasteret, men kan også være tilfeldig. Har flere eksempler på kjente som har brukt det og hvor diverse plager har blitt mindre eller borte. Noen har også fått mere energi. Men - det meste kan man finne andre forklaringer til, eller si at det er tilfeldig..... - noe bevis er vanskelig å hoste opp. Er normalt veldig skeptisk til "vidundermidler", men jeg må innrømme at jeg har blitt veldig nysgjerrig på dette. Siden jeg har hatt flere mindre anfall i hele helgen, tok jeg på plasteret i natt. La meg med anfall - sovnet etter en liten stund likevel og sov i 8 timer. Våkner opp frisk og rask og plastrene var skikkelig ekle og klissete..... :eek: Uansett er det merkelige greier. Men det får bli opp til hver enkelt hva de vil tro på av slike ting. Det finnes en del info på nettet, men jeg finner ikke nettadressen til de som selger det i Norge. Var det noe "Pfarma-greier"" Sorry - husker ikke.

 

 

Takk for tips om lesestoff! Får pakke ned noen bøker. Har fått streng beskjed av de nærmeste om at jeg skal holde meg på sykehuset så lenge legen sier det..... ;) De kjenner meg visst godt - jeg har så klart sett for meg at jeg skal hjem igjen samme kveld!!!! Jeg vil hjem til senga mi! hihihi. Skal tru om jeg får brukt laptop'n på sykehuset? Noen som vet om det er vanlig å få koblet seg opp der? Det hadde jo vært gøy å sendt noen rapporter fra sykesengen...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg lever på 150 ug Levaxin, jeg også, har jo ikke noen egen kjertel, så jeg er sikkert utelukket fra det gode selskap i denne sammenhengen.

 

Men jeg skal følge nøye med på min kjære, og rapportere tilbake!

 

...men går det greit med deg, altså, å kombinere Levaxin og plaster???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Takk for informasjonen Lubina om plasteret, skal kjøpe en pakke over helga og prøve det på opphavet! Har ingen plager å ta det mot liksom. OG jeg har sett pasienter bruke laptop på sykehuset, det kommer litt an på om du kommer inn på de trådløse nettverkene deres eller om de er sikret mot at andre bruker nettverket til helseforetaket.

 

Sikkert lurt å holde seg i ro på sykehuset selv om det er ubehagelig og vanskelig. Havner bestandig inne på rom med gamle damer som ikke kan ha et vindu åpent og som snorker! Igjen lykke til hvis det skjer noe uten at vi snakkes!

 

PS, jeg er ikke den rette til å snakke om å være tålmodig på sykehuset, jeg vil hjem tvert jeg, syns det er kjedelig og trasig å være der. Er litt barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på 150 ug Levaxin' date=' jeg også, har jo ikke noen egen kjertel, så jeg er sikkert utelukket fra det gode selskap i denne sammenhengen.

 

Men jeg skal følge nøye med på min kjære, og rapportere tilbake!

 

...men går det greit med deg, altså, å kombinere Levaxin og plaster???[/quote']

 

Jeg tar 50 microgram pr dag - vet egentlig ikke hva jeg skal merke det på..... :) Nå har stoffskifteprøvene mine vært stabile veldig lenge, og merker hvertfall ikke noen forandring....... I dag har jeg ikke hatt anfall.... spist akkurat det samme som i går - faktisk til alle måltidene. ;) Jeg putter på et plaster i kveld også jeg tenker jeg.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Lubina om plasteret' date=' skal kjøpe en pakke over helga og prøve det på opphavet! Har ingen plager å ta det mot liksom. OG jeg har sett pasienter bruke laptop på sykehuset, det kommer litt an på om du kommer inn på de trådløse nettverkene deres eller om de er sikret mot at andre bruker nettverket til helseforetaket.

 

Sikkert lurt å holde seg i ro på sykehuset selv om det er ubehagelig og vanskelig. Havner bestandig inne på rom med gamle damer som ikke kan ha et vindu åpent og som snorker! Igjen lykke til hvis det skjer noe uten at vi snakkes!

 

PS, jeg er ikke den rette til å snakke om å være tålmodig på sykehuset, jeg vil hjem tvert jeg, syns det er kjedelig og trasig å være der. Er litt barnslig.[/quote']

 

Bare hyggelig! Og ja - håper jeg kommer inn på nettverket! Vet jo at timene går fort når man sitter på nettet...... :D Men jeg kan jo alltids legge en kabal eller ti..... Men så spørs det jo litt på formen også da...... ;)

 

Jeg hater å dele rom med andre - nesten uansett hvem det er. Og da å dele rom med fremmede - nei takk. Jeg vil hjem!!! hihihi. Vi tastes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit nok kan man ikke bruke det hvis man bruker stoffskiftemedisiner...

 

 

Hei strikkeline!

 

Har funnet ut at dette er feil. Det er KUN hvis man tar medisiner for HØYT stoffskifte at man ikke kan bruke plasteret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Ja, HØYT stoffskifte skal i alle fall ingen beskylde meg for å ha!

 

Mannen har prøvd plasteret i en uke nå. Han sliter med urinsyregikt, og derfor tenkte jeg han kunne prøve. Og svusj, så fikk han anfall.... vet ikke om det er kroppen som "rydder opp" eller hva det er. Han vil i alle fall prøve en uke til, for å se hva som skjer. Disse plastrene hans er i alle fall hver morgen fulle av "gørr", så ett eller annet skjer det i kontakt mellom fotsåler og urter.

 

Kanskje jeg skal ta sjansen på å prøve - hvor fant du info? Jeg spurte i helsekostbutikken, og de turde ikke å si hverken fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i brosjyren som fulgte med - Netterumani bør ikke brukes av personer som tar medisiner for høyt stoffskifte, gravide eller ammende. ;) Et viktig råd som også står der er at man skal drikke rikelig under behandlingen slik at væskebalansen opprettholdes. Og de anbefaler at en bruker putene sammenhengende i 5 netter, deretter la kroppen hvile i 2 netter før en begynner på ny pakke. De skal sitte på maks 12 timer.

 

Jeg tror nok det er lurt å bruke plasteret noen uker til når det gjelder din mann. De mener at det bør brukes minimum 2 - 4 uker, avhengig av hvordan putene ser ut om morgenen. Kan vel kanskje ha vært tilfeldig at han fikk anfall, men det kan jo hende det er logisk i forhold til at de virker. Ønsk han lykke til da!

 

Så lenge det står at man ikke BØR bruke det ved høyt stoffskifte, ser ikke jeg noen grunn til at ikke du kan prøve de. Har du vært inne på nettsiden til pharmawest og lest der? Du kan sikkert sende de en mail og spørre også. Hold meg orientert da!

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

På nettsiden står bare det samme som i brosjyren som fulgte med.

 

Grunnen til at jeg ikke helt stoler på at det bare gjelder høyt stoffskifte, er at jeg har erfart at når det gjelder stoffskifteproblematikk, er det mange som har svært dårlig oversikt, men tror de har skjønt alt. Derfor vil jeg vite helt sikkert hva som gjelder for akkurat meg, før jeg tør å ta noen sjanser. Det er tross alt et finbalansert system man risikerer å riste i!

 

Men jeg kan skrive en mail og spørre, det var en god ide!

 

Det nærmer seg sykehuset nå, vel?

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...