Gå til innhold

Gallestein


Gjest Lubina

Anbefalte innlegg

Ja, send en mail og si fra her hva slags svar du får da.

 

Huff, ja det nærmer seg....... ;) Gjør de merkligste ting for å rømme fra sommerfuglene i magen..... :) I stedet for å gå å legge meg i går kveld, begynte jeg å male i oppgangen og holdt på til kl. 2 i natt......! Da var jeg både trøtt og sliten, så søvnen tok meg fort. Var litt spent på hvordan det så ut i dag for jeg hadde knærtet en flaske rødvin før maleseansen..... :) I dag har jeg lekt skuremaskin og brukt en liten pad å skuret gulvet i oppgangen...!!! hehehe. Om noen minutter får jeg igjen en hund som jeg må omplassere, så da får jeg prøve å konsentrere meg mest mulig om dens ve og vel. Føler meg utrolig pinglete! Det er jo bare en rutineoperasjon, men..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Takk Strikkeline! Da er jeg ikke rar..... ;) hehehe! Men dæsken å det hjelper å finne på noe i stedet for å sitte stille og "vente"! Jeg er bare så kjempeglad for min nye livsstil som har gitt meg et helt nytt liv. Så jeg syns egentlig at jeg fortjener at operasjonen går bra og at det ikke blir noen vesentlige plager etter på... :) Nemlig!

Vi tastes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skumlest meg gjennom frustrasjon, smerter og sikkert også mange tårer i forbindelse med gallesteinsanfall. Fikk lyst til å fortelle om hvor "ulikt" denne sykdommen slår til.

 

Har to venninner som begge har hatt store plager med gallesteinsanfall. Mine venninner er veldig ulike, den ene er 170 cm og veier ca 65 kg. Hennes anfall startet etter et svangerskap og hun reagerte på feit mat. Hun fikk operasjon og de veste smertene etter operasjonen var faktisk smerter i skuldrene og armene. I flg sykehuset var dette fordi de "blåste" opp magen for å komme til riktig når de opererte. Lufta skulle så finne sin egen vei ut etter operasjonen!!!

 

Den andre er 160 cm og veier 100 - 110 kg. Hun har hatt ferre anfall pga. at hun raskere fant ut hva hum reagerte verst på. En av matsortene som jeg husker at hun ikke tåler er TOMATER!!!

 

Lykke til med operasjonen og sykehusoppholdet!! ;))

 

Guria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Guria!

 

Takk for at du delte dette med meg (og andre). Jeg har lært mye om gallestein pga denne tråden! Og en av tingene er at det er veldig individuelt hva som forårsaker anfall! Det er merkelig at ting som tomat, egg og andre sunne matvarer skal forårsake anfall...... Den første venninnen din er omtrent min størrelse (171/62) og av hva jeg visste tidligere regnet jeg ikke akkurat oss i en risikoklasse..... ;) Jeg har blitt forberedt av den ene legen på sykehuset at det er veldig vanlig å ha smerter bl.a. i skulderen etter operasjonen pga gassen de pumper inn for å få litt plass til å arbeide...... :eek: Med min fantasi skal jeg love at jeg har sett for meg mange rare scenarier...... hahaha Med den vekten jeg har nå håper jeg de ikke bruker så mye gass at jeg letter fra opersajonsbordet...!!!! hahaha! Men det er vel ikke helium de bruker...... :)

 

Og innleggelsesdatoen nærmer seg....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt operert for gallesten, men for en cyste på eggstokken. Jeg antar at det ble brukt noe av den samme teknikken med innblåsing av luft.

 

Jeg hadde jo litt vondt i mageregionen etter operasjonen, men det var ingenting i forhold til venstre skulder. Det føltes helt merkelig å ligge og vri seg en natt med vondt i skulderen når man er operert i eggstokken...

 

Det begynner å bli noen år siden, men jeg mener å huske at det gikk over i løpet av en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er innpå her i dag, jeg? Hvordan går det med nervene?

 

Vil bare ønske deg virkelig lykke til i morgen. Jeg er overbevist om at dette kommer til å gå riktig bra ;).

 

Du får taste her når du kommer deg, sånn av vi får høre hvordan det har gått!!

 

Klem og klem

 

(ps: har du sjekket e-posten din?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Sjekka E-posten nå.... :) Så koselig a!!! Tusen takk!

 

Ja jeg er innom her enda...... Har stått og malt i oppgangen siden kl. 7 i morres....!!! Deilig å ha noe å holde på med..... ;) Nå skal jeg levere mine 3 søte små.... til foreldrene mine, og så blir det vel malejobb til jeg stuper i seng i kveld.... :) Drar sikkert hjem og maler etter undersøkelsene i morgen også jeg........!! Skjønner liksom ikke helt hva jeg har der å gjøre da! Så sant alt går greit mht operasjonen er jeg garantert hjemme i senga mi igjen på torsdag kveld! hehehe! :)

 

Vi tastes!

 

Klem Lubbings!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Jammen fikk jeg permisjon gitt! Det har vært en slitsom dag med maaaasse venting. Verst var det å måtte møte til ultralyd med full blære.... :eek: Da var det heller ikke mulig å få gjort det "andre".....!! Prøv det den som vil! Så gjett hva som stod på mitt program med en gang etter ultralyden? hehehe. Og vann! Jammen er det godt med vann. Ellers har dagen bestått av venting, venting og atter venting i tillegg til blodprøver,møte med sykepleier + EKG, besøk av fysioterapeut som skulle måle str på leggen (skal ha på strømpe i morgen tidlig pga faren for blodpropp - fåes forøvrig bare i èn farge.....), samtale med anestesilege (veldig beroligende - får ekstra overvåking under operasjonen pga tidligere opplevelser....) og til slutt sjefen sjøl - han med skalpellen. Ba tynt om bitte små snitt... :) og det ser ikke verst ut hvis han skjærer der han selv har tegnet på magen min!

 

Kl.16 ble jeg permittert og da kjørte jeg rett til butikken og kjøpte kake!!!!! Mmm.m. Det stod nemlig i informasjonen opplistet en del matvarer jeg må være forsiktig med de neste to ukene - deriblant kaker......! Må tilbake en tur i kveld og få en sprøyte (blodfortynnende), og så kan jeg legge meg i SENGA MI HJEMME! :)

 

Skal møte på sykehuset i morgen tidlig - nydusjet ...... Og kl 8 bærer det inn på operasjonssalen.........med strømper på!

 

Fortsettelse følger...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Jeg er fortsatt i live! Hadde en deilig natt hjemme før operasjonen og møte opp å sykehuset 20 min før operasjonen kl 8. Var dritnevøs og gråt som en liten unge.... :eek: De sprøyta masse forskjellig inn i krana på armen, og jeg husker svært lite fra operasjonssalen og intensiven. Operasjonen hadde gått helt perfekt og visstnok ingen problemer underveis, bortsett fra at de måtte fjerne en del arrdannelser fra tidligere operasjoner. Blæren var full av grus, altså ingen store steiner. Ble flyttet til avdelingen kl 13.00 og var oppe og gikk et par timer seinere. Skulle tatt med meg skrittelleren for det ble mye vandring...... :) Jeg hadde ikke ro til å ligge i senga - ikke overraskende for dem som kjenner meg......! Fikk t.o.m. sett 24 på TV2! ;) Sov ganske greit i natt, våkna bare hver gang jeg skulle snu meg. Oppe kl 06.30 i dag og fikk på meg mine egne klær. Og da begynte vandringen igjen..... Da legevisitten kom kl 9 fikk jeg lov å reise hjem!!! Hurra! Konklusjonen er at oppholdet ble en meget positiv opplevelse. Møtte stor forståelse for opplevelsene jeg hadde hatt ved tidligere operasjon, og de gjorde alt de kunne for at jeg skulle føle meg trygg.

 

Neste utfordring nå er å holde meg i ro de neste 6-8 ukene! :eek: Skal ikke løfte tungt, får ikke trene på senteret...... også er det maleprosjektet mitt i oppgangen da...! Huff! I dag går det greit å være i ro. Har en del smerter, men har ikke merket noe til "gass-smertene". Skal også være forsiktig med hva jeg spiser.

 

Er kjempeglad for at operasjonen er over og at alt har gått så greit!

 

 

Klem Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det gikk så greit.

Det å måtte holde seg i ro er ikke lett. Jeg har selv hatt to uplanlagte keisersnitt og jeg skulle mye heller født normalt slik at jeg slapp smertene etterpå og det å måtte være så forsiktig i det daglige i mange uker. Du kan jo etterhvert gå på tur og det hjelper jo litt på rastløsheten. Og så blir det jo kjempedeilig å trene når du endelig får lov.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Flott at det gikk så greit, Lubina. Langt ifra alle får smerter grunnet mye luft som er pumpet inn i bukhulen. Høres ut som det blir endel turer på deg i rekonvalesent perioden - lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som gadd å taste med meg her i tiden fra anfallene startet til operasjonen var over! Håper også at noen har hatt nytte av erfaringene som er delt her inne. Men jeg håper ingen av dere behøver å oppleve det samme pga vektnedgangen..... ;)

 

Rekonvalesenttiden ble meget kort..... :) Begynte sakte med sikkert å ta opp igjen malingen allerede etter et par dager. Kutta ut all smertelindring etter 3 dager. Kjente så klart at jeg var operert, men orka ikke mere dop. Var til kontroll en uke etter operasjon og alt var bra og stingene ble fjernet. Ser nesten ikke hvor snittene har vært..... :) Og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil i forhold til aktivitet og mat, må selv kjenne etter hva som føles riktig. Herlig! Og så langt har jeg ikke reagert på noe av det jeg har spist. Begynner å trene igjen i uken som kommer. Har bare blitt gåturer frem til nå.

 

Så takk igjen for all støtte her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Innsats: Jevn. 5 netter med, 2 netter uten, 5 nye netter med. Som anbefalt i brosjyren.

 

Utseende: Brunt og guggent hver morgen, like mye hele tida, ingen tegn til "tørt og hvitt" i løpet av de to ukene man skulle merke forskjell.

 

Mulig bivirkning: Varmefølelse (men kan ha med været å gjøre - selv om han aldri har vært SÅ varm hele døgnet før).

 

Virkning: Ingen merkbar.

 

Penger ut: Bortimot 600 kroner.

 

Har lært: Ikkeno'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda! ;) Da kan det nok hende han må bruke det lenger..... Det står vel minimum 2 uker, men inntil plasteret er tørt? På mitt ble det mindre og mindre gugge for hver natt. Hadde vært fint å høre hvis noen andre har erfaring med plasteret. Kunne lagd en ny tråd på det, men antall visninger på denne viser hvertfall at den blir sett av mange likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt har gått bra! Lykke til videre!

 

Katla

 

Tusen takk! Ja det er deilig at absolutt alt gikk så bra. Hadde aldri trodd det på forhånd...... Det ble faktisk ikke mange timer mere i senga enn normalt og formen kom veldig fort tilbake. Har nok hatt mye å si at jeg var såpass trent og i bra form på forhånd. Allerede nå er det kun et bitte lite arr som syns - ser ut som en ekstra liten navel..... :o. De andre er allerede "borte". Får litt "hold" når jeg går tur, men det er nok normalt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad det gikk så bra med deg Lubina! Ute å går tur så du får hold og all ting. Det er bra! Fortsatt god bedring og vi snakkes vel på forumet igjen!?

 

Takk takk mammacita! Føler meg frisk som en "fisk" og hadde faktisk 30 trimpoeng i uken som gikk..... :eek: :eek: Nå syns jeg vel kanskje MALING belønnes veldig høyt, og selv om jeg ikke skrev opp alle timene ble det jammen mange gullepler gitt!! :o Artig med to navler ja!! hehehe! Kan trygt si jeg "Er ikke riktig navla" nå. Spørs om det ikke er på tide med piercing i navlene? Da jeg ble 40 fikk jeg meg en liten tatovering så kanskje navlepynt blir tingen når jeg blir 50!!!!!!!!!????Hahahaha! Da tror jeg garantert at noen rundt meg her tvangsinnlegger meg! :D

 

Ja, vi tastes! Blir ikke borte fra forumet enda nei. Motivasjonen til å skrive går opp og ned, men sånn er det vel med de fleste. Jeg har jo nådd den vekten jeg skal ha, men jeg kan nok trenge dere på forumet like mye for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...