Gå til innhold

Omvendt nettmøte om søthunger - Kari spør du svarer


Kari Bugge, Grete Roede

Anbefalte innlegg

Hei' date='

godt å se det ikke bare er meg som har salt hunger!

det er ikke så overdrevent hunger jeg har, men jeg er en sucker for ost! Ost og kjeks/brød, eller ostegratinert alt mulig...Søthunger knekker jeg med en liten brødskive med bittelitt lett syltetøy evt en cola ligth,

Når jeg har salt hunger et par ganger, har jeg rett og slett spist deilig Rouquefort og Chevre i veldig tynne lag på et knekkebrød, men det er så vannskelig å stoppe når man har begynt...så det kan jeg ikke fortsette med.

Noen som har en oppskrift eller et tips på noe sunt litt salt, som man kan spise litt av???

Det er så få lettost varianter her i Norge, det var veldig lett å spise sunt når jeg tidligere bodde i Engand.

 

Fortsett og stå på folkens![/quote']

 

Jeg og er gal etter ost!! Da aller helst smeltet ost:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Den største utfordringen var nok i begynnelsen av kost-omleggingen. Jeg har erfart at det er mye rett i det du sier Kari. Starte med en god frokost og fortsette med et jevnt inntak av mat i løpet av dagen.

 

I tillegg var det viktig for meg at jeg ikke hadde noe digg i huset! Kvelds var "belønning" på dagens innsats. Da spiste jeg to ryvita med mager brunost og drakk en kopp option.

 

Jeg vil gjerne levet et så "normalt" liv som mulig. Det vil si at jeg prøver å tenkte alternativ mat. Det gjør jeg óg i forhold til søthunger. Nå kan jeg spise f.eks. lette is-varianter' date=' frukt, Atkins-sjokolade, mentos sukkerfri etc.

 

Hvis jeg nå smaker på noe vanlig snop, er det faktisk ikke godt lengre. Det blir altfor søtt! Smaksløkene mine har virkelig endret seg,- heldigvis ;)[/quote']

 

Hei korsa!

Jeg er så enig i forhold til å ikke ha godteri i huset. Jeg kjøper bare inn litt godteri til helgen, ellers prøver jeg å ikke ha noe annet enn kokesjokolade. Når jeg får skikkelig lyst på noe, så er det ikke så mye annet å velge i enn frukt eller knekkebrød med brunost sammen med en kopp te. Tror vi er veldig forskjellig når det gjelder det å kunne ha ting i huset og ikke. Vet man med seg selv at man ikke klarer å holde seg unna godteriskapet, ja så får man la være å ha godteri i huset.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og kommenterer alle de fine inspillene på det å takle søtsuget. Så fikk jeg litt lyst til å komme med et lite innlegg selv også. Mange av oss har sikkert vokst opp med lørdagsgodt, og jeg har iallfall den regelen for mine egne barn. Godteri spiser vi bare på lørdag. Det gjør jo forelderollen enklere når man har klare regler på sånt. Men, da synes jeg ikke at jeg kan sitte å knaske godteri midt i uken. Barn har utrolig "nese" for sånt. Derfor er lørdagsgodt-regelen like hellig for meg som for barna - samtidig som det er en hjelp for meg til å styre unna søtsuget. Jeg er nemlig også veldig glad i søtt - selv om jeg er ernæringsfysiolog :-)

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! hyppige og sunne måltider tok knekken på mitt udødekige søthunger. I overgangsfasen hjalp det meg godt med grønnsaker som knaske når lysten var størst. Når jeg stod å glante inn i kjøleskapet etter noe godt' date=' hadde jeg tidligere på dagen plassert en bolle meg skrelte gulrøtter i vann, som jeg da oppdaget og forsyntemeg grådig av. Når jeg gumlet på gulrøttene tenkte jeg på andre ting og vips hadde jeg glemt at jeg egentlig ville ha noe godt. hehe.

Om ikke dette hjalp meg drakk jeg en halv liter vann og gikk ut av huset, en liten luftetur klarner hodet godt opp![/quote']

 

Hei ekenit!

Jeg beundrer dine strategier for å takle søtsuget. Du har jo vært forutseende nok til å planlegge kvelden med tanke på at søtsuget sannsynligvis dukker opp på et eller annet tidspunkt.

 

Kjempebra! Her har vi litt å lære jenter!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den aller beste bivirkningen jeg har fått ved å følge Grete Roedekurs' date=' er å bli kvitt søthungeren. Det er virkelig befriende å slippe dette jaget etter å få i seg noe søtt. Også samvittigheten vet utmerket godt at det ikke er sunt for kroppen...

 

Det viktigste er å spise ofte. Opptil fire timer mellom måltidene er altfor lenge, men mellom 2 og 3 timer fungerer fint.

 

Siden jeg følger GR-kurs, så er det jo grovt brød, tynnere brødskiver, mindre poteter, pasta og ris enn tidligere. Dette sammen med hyppigere måltider er den vesentligste forskjellen i min livsstilendring - med det fantastiske resultatet at søthungeren forsvant.

 

Jeg takler godt å spise ett tynt kakestykke i selskap, eller en dumle til kaffen hos en venninne. Jeg får ikke trang til å spise mer. Jeg har kontroll på sukkeret! Men så snart jeg slurver med måltidene, så...[/quote']

 

Hei hvitveis!

Så flott å høre at du har blitt kvitt søthungeren som resultat av livsstilsendringene du har gjort. Det er selvfølgelig også veldig hyggelig å høre at du har fått hjelp og veiledning til denne gevinsten på et av våre kurs - selv om det er du som har klart det. Et klapp på skulderen til deg!!!!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt noe kurs' date=' men "bare" Vektklubben har vært en god hjelp til å gå ned 15 kilo. Kjenner meg så godt igjen i det Hvitveis sier - det var som sukkersuget hadde makt over meg, jeg måtte ha noe søtt hver dag, hele tiden og i store mengder. Etter at jeg begynte å spise mat isteden(!) og trimme litt, forsvant søtsuget. Det har holdt seg borte helt siden mars, og det var ganske enkelt mens jeg gikk ned, da var det bare å ligge helt unna. Men nå som jeg har fått den vekta jeg antageligvis skal ha, er det vanskeligere. Jeg kan ikke si at jeg har sukkersug, for jeg spiser for bra til det, men jeg "tillater meg" mer og mer, føles det som, selv om jeg vet at jeg har enda mindre slingringsmonn nå enn da jeg var tyngre! Så lita som jeg er, har ikke sjokoladekjeks noen plass i mitt kosthold. Jeg vet det, men jeg innbiller meg at jeg kan spise det, at det er normalt, alle gjør det, og at det er synd på meg om jeg ikke kan spise litt av og til. Men jeg vet at jeg har en tendens til å spise for mye og for ofte når jeg først setter i gang. Heldigvis har jeg ingen trang til sjokolade, brus og sukkertøy lenger, det er kun det som er en slags "mat" som frister: Kaker, kjeks, muffins, tørket frukt, søt yoghurt... Har av og til i det siste tenkt tanken at jeg føler meg sulten. Lurer nesten på om jeg spiser nok, men jeg tror jeg får i meg det jeg skal. Tror det sitter i hodet. Hjelp?

 

Tilføyelse: Tror jeg har litt vanskelig for å skille mellom hverdagsmat og festmat. I butikken og i reklamen er alle varer presentert på samme måte, hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan ha lettost og Nugatti på brødskiva, begge deler er mat, men det ene alternativet bør man ikke velge for ofte! Som arbeidsledig er alle dagene like, og det blir få turer "på byen". Når skal jeg kose meg da, liksom? Og dette tenker jeg selv om jeg trives best med sunn og mager mat - da blir jeg opplagt og får lyst til å trene. Tror jeg må tenke at jeg skal gå ned litt til - da blir det enklere å spise riktig.[/quote']

 

Hei Christophine!

Det er nok mange som opplever at hold vekten fasen byr på nye type utfordringer. Når man skal slanke seg, er man innstilt på å gjøre en innsats, og man får lønn for strevet ved å se at vekten går nedover uke etter uke. Når man "bare" skal holde vekten, så får man ikke lenger den samme belønningen, men det krever faktisk like stor innsats over en ganske lang periode.

Det er dessverre slik at man er ekstra utsatt for å legge på seg når man er nyslanket. Det skyldes kroppens mange reguleringsmekanismer som formelig "skriker" etter å få kroppens fettlagre tilbake til gamle høyder. Og, det kan ta relativt lang tid før kroppen (og hodet) avfinner seg med sin nye vekt. I denne perioden er det viktig å holde fokus på trim og kosthold. Aktivitet er trumfkortet for å lykkes! Videre er det viktig at du gradvis øker inntaket av vanlig mat. Du skal jo ikke lenger leve på en Ned i vekt-meny for du skal ikke lenger slanke deg. Du trenger derfor litt mer mat enn når du slanket deg, men mindre mat enn du spiste før du begynte å slanke deg. Du skal finne energibalansen med din nye vekt. Dette er ting du lærer på vårt Hold vekten-kurs.

 

Hvis du er veldig plaget med søtsug, tror jeg kanskje du spiser for lite vanlig mat. Du skriver at "alle gjør det" (unner seg litt kjeks, kaker o.l.). Gjør de det? Og, i tilfelle hvor ofte? Selv er jeg slank, men jeg må begrense inntaket av sånt, ellers legger jeg på meg. Av og til opplever jeg at de som sliter med vekten liker å tro at de slanke kan spise alt, nærmest for å ha en unnskyldning for selv å kunne kose seg. Det er svært få som kan spise "alt" uten at det synes på vekten. Min strategi er rett og slett å være bevisst på hvor ofte jeg gjør hva. Hvor ofte trener jeg, hvor ofte spiser jeg fisk og hvor ofte spiser jeg ditt og datt. Slik sørger jeg for at det blir enbalanse mellom inntak og forbruk, samt mellom det sunne og det ikke fullt så sunne. Tror de fleste av oss må finne sin egen strategi hvis vi ønsker å holde vekten - vi lever jo i en verden full av fristelser.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært av de som har spist sjokolade hver eneste dag , men nå går det greit med en i uka:) For å ha kommet dit har jeg rett og slett hatt meg selv på avvenning.Har jeg kjøpt meg noe godt til helgen har jeg tatt noe annet enn sjokolade , og det har faktisk hjulpet.Spiser nesten ikke noe søtt i ukene , og prøver å handle til helgen når jeg er mett.Det er lettere å motstå alt snopet når magen er full.

Prøver også å holde skapene tomme for fristelser , så jeg har sluttet å handle "gode "tilbud og 2 for 1.

Prøver også å spise et knekkebrød når jeg er fysen på noe.( et råd jeg fikk av en her inne . Takk!) Klarer ofte å stå i mot eller spise mye mindre.For min erfaring er at søtsuget mitt er størst når blodsukkeret er lavt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....så unner jeg meg litt luksus. Og det beste er at dette også er sunt.

 

Man tager et eple (fruktrasjon), skjærer det i båter (evt. skreller det). Legger det i ei ildfast form og strør godt med kanel over. Setter det i ovn på 200 grader ca. 30 min. Bruk helst gule, søte epler - de sørger for all søtsmaken.

 

Vel ferdig har man det i ei skål, med vaniljekesam oppå. (melkerasjon). Smaker noe så aldeles himmelsk...! Og man får dekket søtbehovet. Har det til dessert et par ganger i uka, og både mann og barn spiser til det er tomt. "Mer is", sier minstejenta på 2 1/2.... :)

 

Ellers var jeg sjokoman tidligere. Spiste iallefall 1 sjokolade til dagen. Og når kvelden kom, og barna var i seng -så var det på med et eller annet kjedelig TV program, samt finne snop. Og da måtte det helst være både sjokolade og salt - så man fikk brukt alle smaksløkene. Og brus, for å skylle ned med.... Nå går jeg tur hver kveld istedenfor - bank i bordet!

 

Men etter å ha gått ned noen kilo, og fulgt GR-kurs - så har jeg blitt utrolig bevisst på å spise jevnt og trutt gjennom hele dagen, og alt som heter svingninger i blodsukkeret er borte. Og går det altfor mange timer, og hungeren setter inn - så tenker jeg: Har jeg lyst på sjokofet eller valkechips.... ;) Eller tenker at 100 gram melkesjokolade kan også gi meg en stor middagsrasjon, og vel så det. Men når lørdagskvelden kommer, så unner jeg meg sjokolade - innenfor normale mengder - og virkelig NYTER det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok søthunger jeg også.. Spiser mye bananer og sjokolade til tider. Banan er kjapt og greit syns jeg. Jeg lyster ikke på kaker' date=' sukkerbrus osv. Vanskeligst når man legger om kostholdet (kutter på sukkeret) er den umiddelbare trettheten som kommer. Jeg har ikke funnet noen gode erstatninger som hjelper mot det ennå- jeg har prøvd nøtter, mandler. Pepsi max osv hjelper hvertfall ikke på søthungeren, den blir bare større.

 

En annen ting er råd mot salthunger! Her kunne det vært kjekt med noen råd Kari og andre:)[/quote']

 

Hei Trinny!

Det er canskeligst å takle søthungeren i begynnelsen av en kostomlegging - det har du helt rett i. Hvis banan hjelper mot søthungeren din, så er jo det fint. Banan inneholder noen kalorier, men den bidrar jo samtidig med noen nyttige næringsstoffer, særlig mineraler. Når det gjelder lettbrus, er forskningen litt delt. Noen studier viser at inntak av lettbrus bidrar til økt inntak av andre søte ting, mens andre studier ikke viser en slik effekt. Det som er helt sikkert, er at lettbrus ikke gir blodsukkerstigning.

 

Når det gjelder lysten på noe salt, så er det på mange måter litt likt med sukker. Det er en vanesak hvor mye salt vi bruker. Små barn nyter et egg uten salt, men på et eller annet tidspunkt lærer de av oss voksne å salte egget - og så er det gjort - de vil ha salt på egget. Du kan venne deg til å spise mindre salt ved å være bevisst + bestemt. Altså litt det samme som med sukker :-)

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann er kommer mitt beste tips' date=' og jeg er en dame med erfaring.

Når jeg velger å spise noe søtt er det viktig at jeg ikke er sulten, da blir det bare helt feil. Derfor unner jeg meg litt søtt i blant feks etter middagen eller etter lunsj ved en særlig anledning.Jeg unner meg gjerne en begrenset tilmålt mengde sjokolade, gjerne mørk den har lavere sukkerinnhold i fohold til kakaomengden.

Ellers kan jeg lage meg noe "søtt og sunt" feks en smothie med juice og melk altså kombinasjonen :søtsmak, proteiner og kalsium

det gjelder å tenke smart og være på lag med seg selv

Vi kan vinne denne "sukkerkrigen" ved å spise smart![/quote']

 

Hei frua!

Jeg synes ditt råd viser veldig tydelig at det er du som er sjefen i eget liv. Du har en plan og det er du som bestemmer - ikke søtsuget som bestemmer over deg. Du unner deg litt søtt fordi du har bestemt deg for det.

 

Veldig bra tilnærming for å kunne takle søtsuget!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er litt søt en del av det gode liv. Jeg koser meg så enormt mye med en sjokoladebit til kaffen eller en dessert etter en god middag. MEN... Jeg spiser ikke så mye. For meg holder det med 10 gram ekstra mørk sjokolade en gang om dagen. Hvis jeg er ute og spiser middag' date=' spiser jeg alltid dessert, men samboeren min og jeg deler den. Vi kjøper aldri en hver.

 

Jeg har tro på at man skal unne seg litt, og jeg er fornøyd så lenge jeg klarer å holde det på et normalt nivå. For meg blinker varsellampene når jeg står med hodet i vaniljekremen.. ;) Det unngår jeg ved å spise ofte, sunt og variert. Får heller ikke så lyst på søtt når jeg spiser mye hjertevennlig mat.[/quote']

 

Hei Mariell!

Det er nok mange som tenker at du er heldig som kan klare å leve med bare litt søtt, men jeg vil anta at det krever litt viljestyrke å begrense seg til bare litt. Det er veldig fint om man kan klare å definere noen egne grenser for hvor mye og ofte man kan unne seg søtt, og så virkelig nyte det når man spiser.

 

Fortsett sånn!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date='

godt å se det ikke bare er meg som har salt hunger!

det er ikke så overdrevent hunger jeg har, men jeg er en sucker for ost! Ost og kjeks/brød, eller ostegratinert alt mulig...Søthunger knekker jeg med en liten brødskive med bittelitt lett syltetøy evt en cola ligth,

Når jeg har salt hunger et par ganger, har jeg rett og slett spist deilig Rouquefort og Chevre i veldig tynne lag på et knekkebrød, men det er så vannskelig å stoppe når man har begynt...så det kan jeg ikke fortsette med.

Noen som har en oppskrift eller et tips på noe sunt litt salt, som man kan spise litt av???

Det er så få lettost varianter her i Norge, det var veldig lett å spise sunt når jeg tidligere bodde i Engand.

 

Fortsett og stå på folkens![/quote']

 

Hei OliviaSmult!

Som jeg skrev i et innlegg før her, så er det litt det samme med salt som med sukker, nemlig at det i stor grad handler om hva du er vant til. Du kan venne deg til å bruke mindre salt, og etter hvert vil saltsuget avta. Det krever at du er bevisst på hvor mye du salter maten + en porsjon viljestyrke.

 

Hilsen Kari, ernræringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt noe kurs' date=' men "bare" Vektklubben har vært en god hjelp til å gå ned 15 kilo. Kjenner meg så godt igjen i det Hvitveis sier - det var som sukkersuget hadde makt over meg, jeg måtte ha noe søtt hver dag, hele tiden og i store mengder. Etter at jeg begynte å spise mat isteden(!) og trimme litt, forsvant søtsuget. Det har holdt seg borte helt siden mars, og det var ganske enkelt mens jeg gikk ned, da var det bare å ligge helt unna. Men nå som jeg har fått den vekta jeg antageligvis skal ha, er det vanskeligere. Jeg kan ikke si at jeg har sukkersug, for jeg spiser for bra til det, men jeg "tillater meg" mer og mer, føles det som, selv om jeg vet at jeg har enda mindre slingringsmonn nå enn da jeg var tyngre! Så lita som jeg er, har ikke sjokoladekjeks noen plass i mitt kosthold. Jeg vet det, men jeg innbiller meg at jeg kan spise det, at det er normalt, alle gjør det, og at det er synd på meg om jeg ikke kan spise litt av og til. Men jeg vet at jeg har en tendens til å spise for mye og for ofte når jeg først setter i gang. Heldigvis har jeg ingen trang til sjokolade, brus og sukkertøy lenger, det er kun det som er en slags "mat" som frister: Kaker, kjeks, muffins, tørket frukt, søt yoghurt... Har av og til i det siste tenkt tanken at jeg føler meg sulten. Lurer nesten på om jeg spiser nok, men jeg tror jeg får i meg det jeg skal. Tror det sitter i hodet. Hjelp?

 

Tilføyelse: Tror jeg har litt vanskelig for å skille mellom hverdagsmat og festmat. I butikken og i reklamen er alle varer presentert på samme måte, hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan ha lettost og Nugatti på brødskiva, begge deler er mat, men det ene alternativet bør man ikke velge for ofte! Som arbeidsledig er alle dagene like, og det blir få turer "på byen". Når skal jeg kose meg da, liksom? Og dette tenker jeg selv om jeg trives best med sunn og mager mat - da blir jeg opplagt og får lyst til å trene. Tror jeg må tenke at jeg skal gå ned litt til - da blir det enklere å spise riktig.[/quote']

Jeg syns du setter ord på mye av det samme som jeg tenker! Spesielt "alle andre gjøre det"....... Jeg vet jo egentlig at de ikke gjør det. Ingen kan leve med et sånn inntak som jeg hadde før og ha "normal" fasong. Det er vel mer en illusjon som blir skap gjennom reklame og innlegg gjennom media. Dessverre påvirker det psyken vår, og vi tror det vi ser......:)

 

Det ER vanskeligere når man skal holde vekten. Vi har lett for å glemme. Heldigvis i mangen situasjoner, men dessverre i andre.... Ta frem bildet av deg selv før nedgang og prøv å skriv ned punkter for hvorfor du begynte på denne omleggingsprossessen. Vil du virkelig tillate deg selv å gå opp igjen i vekt? Selvfølgelig ikke. Fokus er enda viktigere nå en i begynnelsen!

 

Dette med fest til hver måltid tror jeg at jeg kan skrive en bok om...... ;). Det ER vanskelig å skille hverdag fra fest,- spesielt når man går mye hjemme. I tillegg skal vi liksom unne oss noe godt. Hvert måltid var en fest for meg før, men festen smaker jo mye bedre når den bare kommer en gang i blandt og ikke hver gang man spiser! Jeg "tvinger" meg selv til å gjøre forskjell på hverdag og helg. Jeg må vente til helgen :cool:.

 

Vi har jo vært så flinke og gjort en så god jobb - det er dessverre lett å "glemme" seg. Kanskje et "hold vekten kurs" er tingen. Da får vi jo litt tips og knagger. I tillegg hjelper det oss å holde fokus. Jeg har ca 7 kg igjen til målet, men når jeg er i boks, skal jeg seriøst vurdere å gå et stabiliseringskurs.

 

LYKKE TIL alle sammen. Jeg syns vi er superdupre flinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk jeg hadde kommet over den verste kneika. Jeg trener veldig mye og det øker uten tvil matlysten også (og også tanken på noe søtt). Jeg har vært tøff med meg selv de siste 4-5 ukene og ikke minst' date=' jeg har nesten klart det. Jeg spiser ikke sjokolade hver dag lenger, bare max en gang i uka (noe som er veldig forbedring). Meeeen... jeg reiser normalt veldig mye gjennom jobben og de neste 3 ukene blir veldig hektiske. Det blir hotell ca 2 dager i uken og mye jobbing... I slike perioder bruker jeg å være veeeeldig snill mot meg selv (jeg innbiller meg nok at det er litt synd på meg siden jeg er langt borte fra familien og må jobbe mye) og jeg spiser veldig usunt. Mitt gjestekontor når jeg er på reise ligger rett ved en kiosk, og her BAKER MAN WIENERBRØD OG KANELBOLLER fra ca 8-tiden og det lukter nybakt helt til lunsj... Skjønner dere, eller??! I dag spiste jeg mine medbragte knekkebrød til frokost, kjøpte salat til lunsj, men etter lunsj ble det stopp. Jeg kjøpte en pose M sjokolade... Jeg spiste fem biter og la den så inn på "dagsrapporten" min! Huff, det var forferdelig lesing!!! 700 kalorier!!! Jeg tok noen til før jeg kastet posen. Og det verste av alt; flere ganger i løpet av dagen har det vært like før jeg har hentet posen opp fra søpla igjen! Det er helt forferdelig. En liten sprekk, men jeg føler at jeg tok meg inn. Jeg er nok bare nødt til å jobbe med reiseperiodene mine (hjelper kanskje ikke at det er "den" tiden i måneden heller)...?!?! Problemet er at jeg ikke har noen muligheter til å lage maten selv, unngå smør, sjekke kalorier, steke mat osv. Jeg har gått til innkjøp av knekkebrød, pålegg og epler, så det får bli frokost, middag og lunsj disse dagene (+ en salat i ny og ne). Et spørsmål: hvorfor må jeg ha noe søtt etter at jeg har spist "normal mat"? Selv om jeg er dønn mett, VIL kroppen ha noe søtt etter lunsj og middag.[/quote']

 

Hei Stressine!

Alle kan sprekke av og til, det er helt menneskelig. Det beste du kan gjøre etter en sprekk, er å tenke gjennom hvorfor det skjedde, og hva du kan gjøre annerledes neste gang. Du må lage en strategi for hvordan du skal takle søthungeren når den kommer. I tillegg må du bare bestemme deg for at den kiosken er et "ikke tema". Hva med å heller kjøpe en pose (eller ti) med knaskerøtter som du kan ha tilgjengelig? Lurer på om du er for streng med deg selv når det gjelder maten når du er på reise. Medbrakte knekkebrød på pulten høres verken veldig godt ut eller koselig ut. Unn deg en god frokost på hotellet da vel.

Får litt inntrykk av at du leter etter de gode unnskyldningene, borte fra familein og i tillegg rett før "den" tiden i måneden. Hvem er det som styrer deg - du selv eller søthungeren? Når du er borte fra familien kan du jo faktisk spise akkurat så sunn mat som du vil - ingen barn å ta hensyn til. Helt supert! Prøv å snu tankene dine. Ellers vil jeg anbefale deg å ta deg tid til litt trim når du er på reise - det gir overskudd samtidig som det forsterker viljestyrken - som du trenger i kampen mot søtsuget.

Du lurer på hvorfor vi har så sug etter noe søtt rett etter et måltid når vi egentlig er helt mette. Ja, det er ulogisk og jeg har ingen god forklaring på fenomenet.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært av de som har spist sjokolade hver eneste dag ' date=' men nå går det greit med en i uka:) For å ha kommet dit har jeg rett og slett hatt meg selv på avvenning.Har jeg kjøpt meg noe godt til helgen har jeg tatt noe annet enn sjokolade , og det har faktisk hjulpet.Spiser nesten ikke noe søtt i ukene , og prøver å handle til helgen når jeg er mett.Det er lettere å motstå alt snopet når magen er full.

Prøver også å holde skapene tomme for fristelser , så jeg har sluttet å handle "gode "tilbud og 2 for 1.

Prøver også å spise et knekkebrød når jeg er fysen på noe.( et råd jeg fikk av en her inne . Takk!) Klarer ofte å stå i mot eller spise mye mindre.For min erfaring er at søtsuget mitt er størst når blodsukkeret er lavt.....[/quote']

 

Hei lompi!

Det du forteller viser at det går an å "ta kjeen i en annen hånd" og bli kvitt det veldige søtsuget. Du har funnet frem til noen strategier som fungerer for deg; handle når du er mett; ikke kjøpe søte lokketilbud og ikke ha fristelser i huset. Veldig bra! Fortsett sånn!!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....så unner jeg meg litt luksus. Og det beste er at dette også er sunt.

 

Man tager et eple (fruktrasjon)' date=' skjærer det i båter (evt. skreller det). Legger det i ei ildfast form og strør godt med kanel over. Setter det i ovn på 200 grader ca. 30 min. Bruk helst gule, søte epler - de sørger for all søtsmaken.

 

Vel ferdig har man det i ei skål, med vaniljekesam oppå. (melkerasjon). Smaker noe så aldeles himmelsk...! Og man får dekket søtbehovet. Har det til dessert et par ganger i uka, og både mann og barn spiser til det er tomt. "Mer is", sier minstejenta på 2 1/2.... :)

 

Ellers var jeg sjokoman tidligere. Spiste iallefall 1 sjokolade til dagen. Og når kvelden kom, og barna var i seng -så var det på med et eller annet kjedelig TV program, samt finne snop. Og da måtte det helst være både sjokolade og salt - så man fikk brukt alle smaksløkene. Og brus, for å skylle ned med.... Nå går jeg tur hver kveld istedenfor - bank i bordet!

 

Men etter å ha gått ned noen kilo, og fulgt GR-kurs - så har jeg blitt utrolig bevisst på å spise jevnt og trutt gjennom hele dagen, og alt som heter svingninger i blodsukkeret er borte. Og går det altfor mange timer, og hungeren setter inn - så tenker jeg: Har jeg lyst på sjokofet eller valkechips.... ;) Eller tenker at 100 gram melkesjokolade kan også gi meg en stor middagsrasjon, og vel så det. Men når lørdagskvelden kommer, så unner jeg meg sjokolade - innenfor normale mengder - og virkelig NYTER det![/quote']

 

Hei Mar 77!

Epledesserten din høres nydelig ut. Den skal jeg prøve. Ellers må jeg jo si at du har gjort en fantastisk livsstilsendring, fra TV, sjokolade og brus til frisk luft og trim hver kveld. Håper du klarer å holde fast ved din nye livsstil. At du i tillegg klarer å nyte LITT sjokolade på lørdagen synes jeg er et sunnhetstegn!.

 

Som jeg har skrevet et annet sted her, så synes jeg ikke vi voksne kan knaske godteri midt i uke når vi er strenge på at barna kun får lørdagsgodteri. En slik felles godtelov kan jo være god hjelp til selvhjelp. Jeg er selv veldig glad i søtt, og hvis vi har "rester" av lørdagsgodteriet, så taper eller stifter jeg posen, sånn at ingen (meg selv inkludert) blir fristet til å småspise til posen er tom. Da spares den til neste lørdag. Litt hysterisk, ja kanskje? Men, både store og små får sannsynligvis mer enn nok søtt uansett :-)

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å være en skikkelig søtmums, har jeg med tiden på GR blitt mye bedre....! Må ha gjevne måltider, ca 2-3 timer mellom hver. Planlegge slik at jeg har med niste / frukt osv. når jeg er på farten. Om det sklir ut og blir lenge mellom hvert måltid så er gottesuget der med en gang. Har omtrent sluttet med å drikke brus, bare litt lightbrus i helgene. Tar gjerne en til to kopper med options om dagen / kvelden. Det hjelper! Det verste er før mens... Da må jeg ha en del søt frukt, men det hender jeg faller for fristelsen med noe ulovlig... Så lenge vi ikke har noe i huset er det greit, men selv lørdagsgotteriet til barnet mitt smaker utrolig godt nå selv om jeg ikke likte det før.... Og så er det det med å kose seg med en bit eller to... Det er utrolig vanskelig. Pleier å spise til det er tomt... Kjedelig. da er det nesten bedre å være "avholds" mot det søte.

 

Spiser lavkalorigele fra Heistad. Hvordan er det egentlig å spise disse produktene som inneholder aspartam og fenylalanin???? Skeptisk!

 

XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

De fleste ting du får kjøpt i en vanlig dagligvarebutikk, er vel greit nok å ha i seg, bare det ikke blir for store mengder av det. Om du tar en Heistadgele nå og da, tror jeg ikke det kan ha veldig store helsemessige konsekvenser. Spiser du det HVER dag, kan du nok utsette deg for vel mye kunstige greier.

 

Alt med måte, har jeg hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BOFSELOFS

Jeg er helt enig med mange av svarene, det er virkelig regelmessige måltider som virker.

Jeg har prøvd i mange år......men det eneste som hjelper er å spise 2-3 hver time.

 

Mine kollega kikker på meg..... for som de sier "du spiser jo hele tiden" og det er sant, jeg gjør virkelig det. Men det søtsuget er BORTE!!

 

Jeg unner meg avogtil noe søtt, og da nyter jeg det! og klarer å stoppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ting du får kjøpt i en vanlig dagligvarebutikk' date=' er vel greit nok å ha i seg, bare det ikke blir for store mengder av det. Om du tar en Heistadgele nå og da, tror jeg ikke det kan ha veldig store helsemessige konsekvenser. Spiser du det HVER dag, kan du nok utsette deg for vel mye kunstige greier.

 

Alt med måte, har jeg hørt![/quote']

 

 

Takk for tilbakemeldingen! Høres helt korrekt ut, men det er jo mye rart man får i seg i løpet av uka...

 

XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Nå tråkker jeg vel i salaten igjen, men det får gå:

 

Med all respekt for at mange har det vanskelig når de skal slutte med noe, enten det er å røyke, spise sjokolade eller drikke cola, vil jeg gjerne peke på at for NOEN er det faktisk nok å BESTEMME seg. Man kan klare å endre vaner rett og slett fordi man bestemmer seg for det, fordi man er motivert og fordi man ser fordelene ved endringen. Mange klarer seg uten triks og metoder for å lure seg selv til å slutte med noe.

 

Det er dumt at det alltid fokuseres på hvor vanskelig alle sånne "slutter" er.

 

For min del betydde det for eksempel at jeg ventet i altfor mange år med å slutte å røyke. Jeg var så overbevist om at det ville bli et helvete, at jeg ikke engang våget å prøve seriøst. Da det så kom til det punktet at jeg bestemte meg for å la det stå til, var det faktisk nesten skuffende "lett" - ingen av de metodene og tipsene jeg hadde lest og innprentet meg selv, var nødvendige. Jeg bestemte meg, og så gjennomførte jeg.

 

Det samme med søtsaker, men jeg har i grunnen aldri vært noen stor godtespiser, så der forventet jeg ikke de store vanskelighetene.

 

Det er veldig bra at det finnes triks og metoder man kan ta i bruk hvis det viser seg nødvendig, men jeg synes man også bør vite at det godt kan hende at det ikke er så vanskelig som man tror det skal bli. Derfor kan man godt unne seg å prøve viljemetoden før man eventuelt går til bruk av diverse avvenningsteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med strikkeline at det ofte er bare om å gjør å bestemme seg- så gjennomføre. De fleste av oss som slutter med noe; røyk, sjokolade osv greier oss mye bedre enn vi forventet. Mye takket være viljestyrken og nyhetens interesse.

 

Men det er når det har gått en stund, hvor det ikke er så interessant lenger og man har greid seg lenge, kommer fristelsen til å falle for gamle synder igjen. Det er helt klart vanskeligere med slutter når det har gått MÅNEDER.. Etter egen erfaring så er det der disse triksene kommer gått med:) Bare min mening:)

 

Trinny h086.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på det Strikkeline. Vi må ta ansvar for eget liv! Den største endringen ligger i innstillingen, og da hjelper det ikke noe særlig å fokusere på det negative eller det "vanskelige".

 

Nei, vi kan ikke gå rundt å syns synd på oss selv. En positiv og optimistisk innstilling må til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting som tidligere har fått knekt min søthunger.

 

1) Disiplin: inngikk veddemål om fullstendig godteristopp i 1 mnd. Det var helt forferdelig, men jeg kunne ikke gi meg. Etter ca 2 - 2.5 uke var jeg over den verste "abstinensen" og det ble faktisk helt greitt å ikke spise godteri flere ganger for dagen... Og hadde jeg ikke plager med søthunger på nesten 6 måneder.

 

2) Spise ofte og passe, og mye fiber. Jeg spiser 4 måltid og 2 mellommåltider daglig. Jeg passer på at jeg daglig får i meg mye fiber i form av knekkebrød, grønnsaker og frukt. Hvis jeg slurver med disse vanene, så kjenner jeg at det rører seg i søthungeren igjen.....

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerreka

Jeg fant en oppskrift som jeg har prøvd i dag - for jeg er ekstremt søthungrig etter middag.

 

1 eple skrellet og kuttet opp i biter.

1 ts sukker og 1 ts farin - strøs over eplebitene

Mikrobølgeovnen i 1. minutt.

 

NAM NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...