Gå til innhold

Omvendt nettmøte om søthunger - Kari spør du svarer


Kari Bugge, Grete Roede

Anbefalte innlegg

Jeg får mange spørsmål om hvordan man best kan unngå søthunger. Mange opplever nettopp dette suget etter noe søtt som den største utfordringen for å lykkes med å gå ned i vekt. Det finnes mange gode råd om hvordan du kan dempe søtsuget, men jeg mener det viktigste er å spise regelmessige måltider. Starter du dagen med en god frokost, vil det bidra til et mer stabilt blodsukker gjennom dagen. Fortsetter du å spise hver tredje – fjerde time vil det både dempe søtsuget og ikke minst gjøre det lettere å motstå suget. Videre finnes det en rekke tips om hva du bør gjøre når søthungeren melder seg, alt fra å pusse tennene til å gå en tur. Jeg tror likevel at det handler mye om å bestemme seg for å spise mindre søtt. Rett og slett bruke viljestyrken og bli sjef over eget inntak. Hva er dine erfaringer? Har du fått bukt med din søthunger og i tilfelle hvordan klarte du det?

 

Send inn dine erfaringer, råd og tips, og jeg vil kommentere innleggene underveis.

Velkommen til et omvendt nettmøte!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Jeg har et avhengighetsforhold til søte ting. Har til min store fortvilelse erfart at det eneste som fungerer er sterk disiplin og nulltoleranse. Jeg har en tendens til å ta helt av dersom jeg skal tillate meg "litt søtt". Ta feks ferier, særlig om sommeren og i jula tillater jeg meg litt godt. Det pleier å medfører at jeg spiser en del, den værste perioden er når jeg da skal gå tilbake til et sundt kosthold. Da sitter søthungeren hardt. Den kan plage meg opp til 1- 2 mnd etter ferien og det er beinhardt å få vekk suget. Det er gjerne denne perioden jeg legger på meg!

 

Sitter og funderer på om jeg aldri kan unne meg noe godt, det er særlig iskrem om sommeren og kaker i jula som får meg til å ta helt av. Jeg kan sikkert leve med et par kg ekstra, for meg er den store utfordringen som disse svingningene medfører. +/- 5 kg får store konsekvenser og er direkte plagsomt.

 

Foreløpig har jeg kommet til at jeg må forholde meg til sukker som en avhengighet og rett og slett holde meg helt unna. Men innerst inne er det et håp om at det er en løsning. Spiser regelmessig så det trikset har jeg også prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For meg er det hyppige måltider som gjelder. Etter at jeg ble bevisst på å spise hver 2.-3. time har søthungeren forsvunnet. Visst kan jeg unne meg litt søtt innimellom, men føler absolutt ikke en HUNGER etter sjokolade eller annet som jeg tidligere kunne gjøre.

Det er ganske ofte at jeg koser meg med en ispinne til kaffen, gjerne sammen med frukt eller en halv skive, og da blir det som et mellommåltid. Dersom jeg mangler noen kcal på kvelden så kan det bli nøtter eller noe søtt, men føler at kontrollen er der. :D

 

Det som IKKE fungerer for meg er når det går for lenge mellom hvert måltid, og samtidig måltid som består av en stor del raske karbohydrater. Lyse baguetter, hamburgerbrød, loff og tildels potet er ut for min del. Etter de tidligere GR prinsippene med mye lavere kcal inntak, og samtidig inntak av mange måltider av "bensinstajon-lyse smørbrød" gikk søtbehovet rett i taket! Jeg mistet kontroll etter 2-4 uker, og fikk resultater deretter. :)

 

Nå fungerer det mye bedre, med nok mat og ofte nok mat - med fiber og proteiner.

 

Mvh Lena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Når jeg får lyst på sjokolade eller annet snop tenker jeg etter litt, og prøver å finne ut om jeg egentlig bare er litt sulten eller tørst. Da spiser jeg gjerne noe sunt eller drikker masse i stedet for å gi etter for suget, og så går det jo over :) Ellers har jeg fått mange nye "godteting" som jeg heller vil ha, f.eks lettyoghurt med ekstra bær (gjerne puttet litt i frysern) og jeg spiser masse frukt! Er jo veeeeldig mye frukt man kan spise for 400 kcal (like mye som en vanlig sjokolade..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

For meg tror jeg at det som har hjulpet er ett stort inntak av grønnsaker i løpet av dagen, samt 1 mutlivitamintablett om kvelden. Tror at kroppen får det den trenger (det fikk den ikke før) og da lar kroppen være å skrike etter noe søtt.

 

...og skulle den gjøre det lager jeg en kopp te med melk i - uten sukker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Når jeg slanker meg er det viktig at jeg ikke nekter meg selv alt som er søtt. Da blir det vanskelig å endre vaner når jeg skal ned i vekt. Min store last er iskrem, men is kommer jo som kjent i lett-variant, bl.a. som yoghurtis. Sammen med ananasbiter i egen jus er det både godt og svært søtt. Bare prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sukkerholiker, ja jeg er det!

får ikke stoppet i det hele tatt.

 

det er verst i perioden før mensen. jeg har premenstruellt syndrom, er hardt plaget ( for ikke å snakke om mine omgivelser). jeg tror hangen til søtt og eller blod (fx innmat, jeg mauler leverpostei og lungemos...) (for den har jeg også i denne perioden) henger sammen med syklusen.

jeg var en gang hos en psykiater som intresserte seg for problemstillingen min, og da særlig humørsvingningene jeg sliter med i denne perioden.

han gav meg vanndrivende tabletter som jeg skulle ta fra og med 7 dager før neste antatte mens.

teorien var at pms oppstår pga ødemer i hjernen i forbinnelse med forberedelse til mens hos de som var plaget med netopp pms.

 

utrolig nok hadde jeg stor nytte av tablettene, men orket ikke fortsette med dem siden de førte til vannlatning hver halvtime i ei uke... det ble litt for belastende i lengden.

 

poenget mitt er at jeg merker stor forskjell på søthungerens intensitet når jeg har pms og når symptomene ikke er så sterke (min pms variere omtrent annen hver gang)

 

jeg merker også stor forskjell på søthunger når jeg spiser gjevnt hver 3-4 time og når jeg har større hopp. ved gjevnt inntak av mat og når jeg passer på å fylle på med proteiner i alle måltider, holder blodsukkeret seg stabilt, det vet alle,men jeg er også mindre oppblåst. jeg føler at det kanskje har en sammenheng i alle fall for meg.

 

mitt søtbehov er til tider så ille at jeg går i fryseren og mauler leftover sjokoladekrem jeg ikke fikk plass til på bursdagskaka for 6 mnd siden, eller jeg spiser rett og slett sukker....

jo mere sukker jeg spiser desto mer oppblåst blir jeg og jo mer trenger jeg mer sukker....

 

vet jo ikke om dette er noe som gjelder andre, men for meg funker det sånn!

 

vanskelig spiral å komme seg ut av!

 

jeg har tidligere brukt kromtabletter med ganske godt resultat også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen var nok i begynnelsen av kost-omleggingen. Jeg har erfart at det er mye rett i det du sier Kari. Starte med en god frokost og fortsette med et jevnt inntak av mat i løpet av dagen.

 

I tillegg var det viktig for meg at jeg ikke hadde noe digg i huset! Kvelds var "belønning" på dagens innsats. Da spiste jeg to ryvita med mager brunost og drakk en kopp option.

 

Jeg vil gjerne levet et så "normalt" liv som mulig. Det vil si at jeg prøver å tenkte alternativ mat. Det gjør jeg óg i forhold til søthunger. Nå kan jeg spise f.eks. lette is-varianter, frukt, Atkins-sjokolade, mentos sukkerfri etc.

 

Hvis jeg nå smaker på noe vanlig snop, er det faktisk ikke godt lengre. Det blir altfor søtt! Smaksløkene mine har virkelig endret seg,- heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! hyppige og sunne måltider tok knekken på mitt udødekige søthunger. I overgangsfasen hjalp det meg godt med grønnsaker som knaske når lysten var størst. Når jeg stod å glante inn i kjøleskapet etter noe godt, hadde jeg tidligere på dagen plassert en bolle meg skrelte gulrøtter i vann, som jeg da oppdaget og forsyntemeg grådig av. Når jeg gumlet på gulrøttene tenkte jeg på andre ting og vips hadde jeg glemt at jeg egentlig ville ha noe godt. hehe.

Om ikke dette hjalp meg drakk jeg en halv liter vann og gikk ut av huset, en liten luftetur klarner hodet godt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den aller beste bivirkningen jeg har fått ved å følge Grete Roedekurs, er å bli kvitt søthungeren. Det er virkelig befriende å slippe dette jaget etter å få i seg noe søtt. Også samvittigheten vet utmerket godt at det ikke er sunt for kroppen...

 

Det viktigste er å spise ofte. Opptil fire timer mellom måltidene er altfor lenge, men mellom 2 og 3 timer fungerer fint.

 

Siden jeg følger GR-kurs, så er det jo grovt brød, tynnere brødskiver, mindre poteter, pasta og ris enn tidligere. Dette sammen med hyppigere måltider er den vesentligste forskjellen i min livsstilendring - med det fantastiske resultatet at søthungeren forsvant.

 

Jeg takler godt å spise ett tynt kakestykke i selskap, eller en dumle til kaffen hos en venninne. Jeg får ikke trang til å spise mer. Jeg har kontroll på sukkeret! Men så snart jeg slurver med måltidene, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine
Den aller beste bivirkningen jeg har fått ved å følge Grete Roedekurs' date=' er å bli kvitt søthungeren. Det er virkelig befriende å slippe dette jaget etter å få i seg noe søtt. Også samvittigheten vet utmerket godt at det ikke er sunt for kroppen...[/quote']

Nå har ikke jeg fulgt noe kurs, men "bare" Vektklubben har vært en god hjelp til å gå ned 15 kilo. Kjenner meg så godt igjen i det Hvitveis sier - det var som sukkersuget hadde makt over meg, jeg måtte ha noe søtt hver dag, hele tiden og i store mengder. Etter at jeg begynte å spise mat isteden(!) og trimme litt, forsvant søtsuget. Det har holdt seg borte helt siden mars, og det var ganske enkelt mens jeg gikk ned, da var det bare å ligge helt unna. Men nå som jeg har fått den vekta jeg antageligvis skal ha, er det vanskeligere. Jeg kan ikke si at jeg har sukkersug, for jeg spiser for bra til det, men jeg "tillater meg" mer og mer, føles det som, selv om jeg vet at jeg har enda mindre slingringsmonn nå enn da jeg var tyngre! Så lita som jeg er, har ikke sjokoladekjeks noen plass i mitt kosthold. Jeg vet det, men jeg innbiller meg at jeg kan spise det, at det er normalt, alle gjør det, og at det er synd på meg om jeg ikke kan spise litt av og til. Men jeg vet at jeg har en tendens til å spise for mye og for ofte når jeg først setter i gang. Heldigvis har jeg ingen trang til sjokolade, brus og sukkertøy lenger, det er kun det som er en slags "mat" som frister: Kaker, kjeks, muffins, tørket frukt, søt yoghurt... Har av og til i det siste tenkt tanken at jeg føler meg sulten. Lurer nesten på om jeg spiser nok, men jeg tror jeg får i meg det jeg skal. Tror det sitter i hodet. Hjelp?

 

Tilføyelse: Tror jeg har litt vanskelig for å skille mellom hverdagsmat og festmat. I butikken og i reklamen er alle varer presentert på samme måte, hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan ha lettost og Nugatti på brødskiva, begge deler er mat, men det ene alternativet bør man ikke velge for ofte! Som arbeidsledig er alle dagene like, og det blir få turer "på byen". Når skal jeg kose meg da, liksom? Og dette tenker jeg selv om jeg trives best med sunn og mager mat - da blir jeg opplagt og får lyst til å trene. Tror jeg må tenke at jeg skal gå ned litt til - da blir det enklere å spise riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har aldri vært av den typen som må ha mye sjokolade når jeg først setter i gang, men jeg har hatt behov for å spise ett eller annet søtt hveeer dag, og det var vel det som gjorde at vekta tippet over for min del...

 

Måten jeg har løst det på er å rett og slett "lure" meg selv litt.. Jeg spiser feks en Brownie Nutrilett-bar som mellommåltid eller kvelds med en kopp kaffe ved siden av. På denne måten får jeg den mørke sjokolade-smaken, men spiser fortsatt sunt :) Karamell-varianten er også å anbefale, bare ikke spis dette i tillegg til alt annet, men i stedet for et mellommåltid eller helt måltid.

 

Et annet alternativ som jeg velger å holde fast på, er å kose meg med en god kopp te med honning og suketter. Søtt og godt, særlig nå på høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et avhengighetsforhold til søte ting. Har til min store fortvilelse erfart at det eneste som fungerer er sterk disiplin og nulltoleranse. Jeg har en tendens til å ta helt av dersom jeg skal tillate meg "litt søtt". Ta feks ferier' date=' særlig om sommeren og i jula tillater jeg meg litt godt. Det pleier å medfører at jeg spiser en del, den værste perioden er når jeg da skal gå tilbake til et sundt kosthold. Da sitter søthungeren hardt. Den kan plage meg opp til 1- 2 mnd etter ferien og det er beinhardt å få vekk suget. Det er gjerne denne perioden jeg legger på meg!

 

Sitter og funderer på om jeg aldri kan unne meg noe godt, det er særlig iskrem om sommeren og kaker i jula som får meg til å ta helt av. Jeg kan sikkert leve med et par kg ekstra, for meg er den store utfordringen som disse svingningene medfører. +/- 5 kg får store konsekvenser og er direkte plagsomt.

 

Foreløpig har jeg kommet til at jeg må forholde meg til sukker som en avhengighet og rett og slett holde meg helt unna. Men innerst inne er det et håp om at det er en løsning. Spiser regelmessig så det trikset har jeg også prøvd...[/quote']

 

Hei moving!

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om at det er hardt å ta seg inn igjen etter perioder hvor man har unnet seg litt ekstra søtt. Tror likevel at det er viktig at man kan nyte litt julekaker i jula, marsipan i påsken og is om sommeren. Det er bare viktig å kutte ut når ferien er over. Når jula er over så er den over - og da må det være slutt på kakespisingen. Men, jeg er enig i at det krever viljestyrke og fokus på oppgaven. I en overgangsfase kan kanskje et par ruter kokesjokolade være til hjelp. Jeg opplever at den stiller suget godt uten at du føler behov for mer.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For meg er det hyppige måltider som gjelder. Etter at jeg ble bevisst på å spise hver 2.-3. time har søthungeren forsvunnet. Visst kan jeg unne meg litt søtt innimellom' date=' men føler absolutt ikke en HUNGER etter sjokolade eller annet som jeg tidligere kunne gjøre.

Det er ganske ofte at jeg koser meg med en ispinne til kaffen, gjerne sammen med frukt eller en halv skive, og da blir det som et mellommåltid. Dersom jeg mangler noen kcal på kvelden så kan det bli nøtter eller noe søtt, men føler at kontrollen er der. :D

 

Det som IKKE fungerer for meg er når det går for lenge mellom hvert måltid, og samtidig måltid som består av en stor del raske karbohydrater. Lyse baguetter, hamburgerbrød, loff og tildels potet er ut for min del. Etter de tidligere GR prinsippene med mye lavere kcal inntak, og samtidig inntak av mange måltider av "bensinstajon-lyse smørbrød" gikk søtbehovet rett i taket! Jeg mistet kontroll etter 2-4 uker, og fikk resultater deretter. :)

 

Nå fungerer det mye bedre, med nok mat og ofte nok mat - med fiber og proteiner.

 

Mvh Lena.[/quote']

 

Hei Lena!

Det er supert å høre at det fungerer med regelmesige måltider og sunn mat. Det høres ut som om du har funnet løsningen for deg og det er bra. Synes det er fint at du kan unne deg litt søtt og likevel føle at du har kostroll på søtbehovet ditt. Håper mange leser innlegget ditt!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok søthunger jeg også.. Spiser mye bananer og sjokolade til tider. Banan er kjapt og greit syns jeg. Jeg lyster ikke på kaker, sukkerbrus osv. Vanskeligst når man legger om kostholdet (kutter på sukkeret) er den umiddelbare trettheten som kommer. Jeg har ikke funnet noen gode erstatninger som hjelper mot det ennå- jeg har prøvd nøtter, mandler. Pepsi max osv hjelper hvertfall ikke på søthungeren, den blir bare større.

 

En annen ting er råd mot salthunger! Her kunne det vært kjekt med noen råd Kari og andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får lyst på sjokolade eller annet snop tenker jeg etter litt' date=' og prøver å finne ut om jeg egentlig bare er litt sulten eller tørst. Da spiser jeg gjerne noe sunt eller drikker masse i stedet for å gi etter for suget, og så går det jo over :) Ellers har jeg fått mange nye "godteting" som jeg heller vil ha, f.eks lettyoghurt med ekstra bær (gjerne puttet litt i frysern) og jeg spiser masse frukt! Er jo veeeeldig mye frukt man kan spise for 400 kcal (like mye som en vanlig sjokolade..)[/quote']

 

Hei!

Ja, det kan ofte være vanskelig å skille mellom sult og sug. Mange forveksler nok disse to følelsene og spiser seg mett på søte ting istedenfor ordentlig mat. Hvis man først tilfredsstiller sultfølelsen med søtt, forsterkes sannsynligvis suget etter mer søtt ganske kraftig. Det er en styrke at du tar deg tid til å tenke etter om du egentlig er litt sulten og tørst - eller om du bare har sug etter noe. Fortsett med det!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tror jeg at det som har hjulpet er ett stort inntak av grønnsaker i løpet av dagen' date=' samt 1 mutlivitamintablett om kvelden. Tror at kroppen får det den trenger (det fikk den ikke før) og da lar kroppen være å skrike etter noe søtt.

 

...og skulle den gjøre det lager jeg en kopp te med melk i - uten sukker :-)[/quote']

 

Hei earlgrey!

Jeg er sikker på at du har rett i at kroppen er mer tilfreds hvis den får det den trenger - og at suget etter noe blir mindre. Det at du i tillegg er bevisst på dette, er nok til god hjelp for deg. I hvilken grad vi gir etter eller står imot suget etter noe søtt, handler nok i stor grad av våre tanker - hvordan vi "snakker" til oss selv. Er vi overbevist om at vi bare MÅ ha noe søtt, er nok veien til godteskålen kortere enn om vi har tro på at kroppen har fått det den trenger. Bruk tankens kraft for det den er verdt!!!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann er kommer mitt beste tips, og jeg er en dame med erfaring.

Når jeg velger å spise noe søtt er det viktig at jeg ikke er sulten, da blir det bare helt feil. Derfor unner jeg meg litt søtt i blant feks etter middagen eller etter lunsj ved en særlig anledning.Jeg unner meg gjerne en begrenset tilmålt mengde sjokolade, gjerne mørk den har lavere sukkerinnhold i fohold til kakaomengden.

Ellers kan jeg lage meg noe "søtt og sunt" feks en smothie med juice og melk altså kombinasjonen :søtsmak, proteiner og kalsium

det gjelder å tenke smart og være på lag med seg selv

Vi kan vinne denne "sukkerkrigen" ved å spise smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

For meg er litt søt en del av det gode liv. Jeg koser meg så enormt mye med en sjokoladebit til kaffen eller en dessert etter en god middag. MEN... Jeg spiser ikke så mye. For meg holder det med 10 gram ekstra mørk sjokolade en gang om dagen. Hvis jeg er ute og spiser middag, spiser jeg alltid dessert, men samboeren min og jeg deler den. Vi kjøper aldri en hver.

 

Jeg har tro på at man skal unne seg litt, og jeg er fornøyd så lenge jeg klarer å holde det på et normalt nivå. For meg blinker varsellampene når jeg står med hodet i vaniljekremen.. :) Det unngår jeg ved å spise ofte, sunt og variert. Får heller ikke så lyst på søtt når jeg spiser mye hjertevennlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok søthunger jeg også.. Spiser mye bananer og sjokolade til tider. Banan er kjapt og greit syns jeg. Jeg lyster ikke på kaker' date=' sukkerbrus osv. Vanskeligst når man legger om kostholdet (kutter på sukkeret) er den umiddelbare trettheten som kommer. Jeg har ikke funnet noen gode erstatninger som hjelper mot det ennå- jeg har prøvd nøtter, mandler. Pepsi max osv hjelper hvertfall ikke på søthungeren, den blir bare større.

 

En annen ting er råd mot salthunger! Her kunne det vært kjekt med noen råd Kari og andre:)[/quote']

 

Hei,

godt å se det ikke bare er meg som har salt hunger!

det er ikke så overdrevent hunger jeg har, men jeg er en sucker for ost! Ost og kjeks/brød, eller ostegratinert alt mulig...Søthunger knekker jeg med en liten brødskive med bittelitt lett syltetøy evt en cola ligth,

Når jeg har salt hunger et par ganger, har jeg rett og slett spist deilig Rouquefort og Chevre i veldig tynne lag på et knekkebrød, men det er så vannskelig å stoppe når man har begynt...så det kan jeg ikke fortsette med.

Noen som har en oppskrift eller et tips på noe sunt litt salt, som man kan spise litt av???

Det er så få lettost varianter her i Norge, det var veldig lett å spise sunt når jeg tidligere bodde i Engand.

 

Fortsett og stå på folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stressine

Jeg trodde faktisk jeg hadde kommet over den verste kneika. Jeg trener veldig mye og det øker uten tvil matlysten også (og også tanken på noe søtt). Jeg har vært tøff med meg selv de siste 4-5 ukene og ikke minst, jeg har nesten klart det. Jeg spiser ikke sjokolade hver dag lenger, bare max en gang i uka (noe som er veldig forbedring). Meeeen... jeg reiser normalt veldig mye gjennom jobben og de neste 3 ukene blir veldig hektiske. Det blir hotell ca 2 dager i uken og mye jobbing... I slike perioder bruker jeg å være veeeeldig snill mot meg selv (jeg innbiller meg nok at det er litt synd på meg siden jeg er langt borte fra familien og må jobbe mye) og jeg spiser veldig usunt. Mitt gjestekontor når jeg er på reise ligger rett ved en kiosk, og her BAKER MAN WIENERBRØD OG KANELBOLLER fra ca 8-tiden og det lukter nybakt helt til lunsj... Skjønner dere, eller??! I dag spiste jeg mine medbragte knekkebrød til frokost, kjøpte salat til lunsj, men etter lunsj ble det stopp. Jeg kjøpte en pose M sjokolade... Jeg spiste fem biter og la den så inn på "dagsrapporten" min! Huff, det var forferdelig lesing!!! 700 kalorier!!! Jeg tok noen til før jeg kastet posen. Og det verste av alt; flere ganger i løpet av dagen har det vært like før jeg har hentet posen opp fra søpla igjen! Det er helt forferdelig. En liten sprekk, men jeg føler at jeg tok meg inn. Jeg er nok bare nødt til å jobbe med reiseperiodene mine (hjelper kanskje ikke at det er "den" tiden i måneden heller)...?!?! Problemet er at jeg ikke har noen muligheter til å lage maten selv, unngå smør, sjekke kalorier, steke mat osv. Jeg har gått til innkjøp av knekkebrød, pålegg og epler, så det får bli frokost, middag og lunsj disse dagene (+ en salat i ny og ne). Et spørsmål: hvorfor må jeg ha noe søtt etter at jeg har spist "normal mat"? Selv om jeg er dønn mett, VIL kroppen ha noe søtt etter lunsj og middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg bestemte meg for ikke å spise søtsaker, og så spiste jeg ikke søtsaker.

 

Ferdig.

 

Og ved festlige anledninger (jul, bursdag etc) vet jeg at EN Non-Stop er akkurat like godt som en neve Non-Stop. EN seigmann smaker bedre enn MANGE seigmenner.

 

Men egentlig spiser jeg ikke søtsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jeg kjøpte en pose M sjokolade... Jeg spiste fem biter og la den så inn på "dagsrapporten" min! Huff' date=' det var forferdelig lesing!!! 700 kalorier!!! [/quote']

 

HÆÆÆÆ? hvor store m'er har de der du bor, eller?? 100 g m&m gir 505 kcal, i følge en kalkulator jeg bruker, og 100 g er ganske mye!

 

Sikkert at du la inn rett mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Når jeg slanker meg er det viktig at jeg ikke nekter meg selv alt som er søtt. Da blir det vanskelig å endre vaner når jeg skal ned i vekt. Min store last er iskrem' date=' men is kommer jo som kjent i lett-variant, bl.a. som yoghurtis. Sammen med ananasbiter i egen jus er det både godt og svært søtt. Bare prøv![/quote']

 

Hei Buldre!

Du har veldig rett i at man ikke kan nekte seg alt når man skal ned i vekt. Det er derfor vi har kosemerkene våre, sånn at man skal kunne unne seg noe av den NEI maten som ikke inngår i et sunt kosthold. En viktig del av en livsstilsendring er nettopp det å lære å kose seg med måte.

 

Nå har det jo kommet mange gode lettis varianter - for dere som er glad i is.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sukkerholiker' date=' ja jeg er det!

får ikke stoppet i det hele tatt.

 

det er verst i perioden før mensen. jeg har premenstruellt syndrom, er hardt plaget ( for ikke å snakke om mine omgivelser). jeg tror hangen til søtt og eller blod (fx innmat, jeg mauler leverpostei og lungemos...) (for den har jeg også i denne perioden) henger sammen med syklusen.

jeg var en gang hos en psykiater som intresserte seg for problemstillingen min, og da særlig humørsvingningene jeg sliter med i denne perioden.

han gav meg vanndrivende tabletter som jeg skulle ta fra og med 7 dager før neste antatte mens.

teorien var at pms oppstår pga ødemer i hjernen i forbinnelse med forberedelse til mens hos de som var plaget med netopp pms.

 

utrolig nok hadde jeg stor nytte av tablettene, men orket ikke fortsette med dem siden de førte til vannlatning hver halvtime i ei uke... det ble litt for belastende i lengden.

 

poenget mitt er at jeg merker stor forskjell på søthungerens intensitet når jeg har pms og når symptomene ikke er så sterke (min pms variere omtrent annen hver gang)

 

jeg merker også stor forskjell på søthunger når jeg spiser gjevnt hver 3-4 time og når jeg har større hopp. ved gjevnt inntak av mat og når jeg passer på å fylle på med proteiner i alle måltider, holder blodsukkeret seg stabilt, det vet alle,men jeg er også mindre oppblåst. jeg føler at det kanskje har en sammenheng i alle fall for meg.

 

mitt søtbehov er til tider så ille at jeg går i fryseren og mauler leftover sjokoladekrem jeg ikke fikk plass til på bursdagskaka for 6 mnd siden, eller jeg spiser rett og slett sukker....

jo mere sukker jeg spiser desto mer oppblåst blir jeg og jo mer trenger jeg mer sukker....

 

vet jo ikke om dette er noe som gjelder andre, men for meg funker det sånn!

 

vanskelig spiral å komme seg ut av!

 

jeg har tidligere brukt kromtabletter med ganske godt resultat også![/quote']

 

 

Hei eem!

Det er nok mange som kjenner seg igjen i økt søthunger før mensen. Jeg tror likevel at det går an å dempe den ved å spise regelmessig og hard vilje. Forteller du deg selv at du ikke kan hjelpe for søtbehovet, ja så har du jo en glimrende unnskyldning til å gi etter. Jo mer du gir etter jo større blir ofte søtbehovet. Dersom du tror på at du kan styre unna søtbehovet ved å spise regelmessig, ja så kan du kanskje lettere takle situasjonen - iallfall hvis du legger til en dose viljestyrke. Ikke la PMS bli en unnskyldning til å spise ekstra søtt!!!!

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...